🔰 #نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
⏱ساعت 18:30
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول_فقه
💠 استدلال به وجدان در مباحث علمی، نکتهها و نقدها
👤 #استاد_سیدمحمود_مددی
📝 در استدلال به وجدان در بحثهای علمی چه نکاتی وجود دارد؟؟؟!!!
بسیار دیده میشود که در مباحث علمی به وجدان استدلال میشود. این نحوه از استدلال در مباحث اصول فقه به قدری زیاد است که میتوان ادعا کرد در مباحث الفاظ اصول، عمدهی مسائل اصولی دلیلی جز وجدان ندارند. البته روشن است که در همهی این مسائل، برای اثبات مدعا در ابتدا به وجدان رجوع نمیشود، بلکه مطالب دیگری به عنوان دلیل آورده میشود اما اگر دلیل آنها و دلیل دلیل آنها و .... را مطالبه کنید، در نهایت همه به یک جا ختم میشوند: وجدان!
در این صفحه برخی مطالبی که در بارهی استدلال به وجدان، جایگاه آن در استدلالها و نیز برخی نقدها در تمسک به وجدان مطرح شده است، ارائه میشوند...
📚 درس خارج اصول فقه، 20 شهریور 1400.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2319
#وجدان
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #رجال
💠 تشکیک در نسبت قیاس به ابن جنید
🔻شیخ طوسی در فهرست به ابن جنید نسبت قیاس می دهد: محمّد بن أحمد بن الجنيد، يكنّى أبا علي، و كان جيد التصنيف حسنه، إلّا أنّه كان يرى القول بالقياس! فترك لذلك كتبه و لم يعوّل عليها.
قبل از ایشان شیخ مفید هم به استاد خود، نسبت قیاس داده...
اما در مقابل مرحوم نجاشی ابن جنید را توثیق و یکی از کتب ابن جنید را کتابی در رد قیاس مطرح می کند!!
📚تحقیق طلاب
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2350&pid=8552#pid8552
#قیاس
#وثاقت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #نشست_علمی
شماره 49
نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقا حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
⏱ساعت 18:30
🔷مکان: خ صفائیه انتهای کوچه 19 سمت راست مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش آنلاین از طریق صفحه مدرسه فقهی در اینستاگرام
🆔https://www.instagram.com/mfeb.ir
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠مصادیق سیاق
📝سیاق، خصوصیتی غیر لفظی و مرتبط به کلام است که در کلام و ظهورات آن تأثیر میگذارد. در این نوشتار کوتاه ضمن بررسی اجمالی معانی و مصادیق سیاق، به کاربردهای مختلف سیاق اشاره خواهد شد....
سیاق ممکن است به صورتهای مختلفی بروز کند؛ مثلاً وحدت سیاق یکی از موارد آشنای سیاق است؛ اما سیاق منحصر در آن نیست و ممکن است به صورتهای مختلفی دلالت ایجاد نماید که در ادامه به آنها اشاره میشود:
✅ ادامه مطلب را در #لوح_پژوهشی_ذکری دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
https://fa.mfeb.ir/%d9%84%d9%88%d8%ad-%d9%be%da%98%d9%88%d9%87%d8%b4%db%8c-%d8%b0%da%a9%d8%b1%db%8c-84/
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#اصول
💠 روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو
👤 #استاد_قائینی
📝مرحوم نایینی برای اثبات عقلی بودن قدرت مأخوذ در آیه وضو به برخی روایات تمسک کردهاند و هر دو مقرر ایشان (مرحوم کاظمی و مرحوم آقای خویی) گفتهاند چنین روایتی وجود ندارد و بلکه مرحوم آقای خویی گفتند من از مرحوم نایینی سوال کردم و ایشان گفت که اشتباه کردم و چنین روایتی وجود ندارد.
اما به نظر حضرت استاد دو روایت وجود دارد که دلیل مرحوم نایینی است و احتمالا ایشان بعدا از آن غفلت کردهاند.
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2351
#مقدمات_مفوته
#قدرت_عقلی
#قدرت_بر_آب
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸️ نکات ناب علمی
🔹️ رویدادهای پژوهشی
🔸️ نقد و نظر مباحث تالار
🔹️ جدیدترین مطالب دروس خارج
💠در کانال "مباحثه فقاهت"💠
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
ثبوت تعدد قراءات 1-10-1400.mp3
40.26M
🔰 صوت #نشست_علمی
شماره 49
🔻نشست علمی با موضوع:
بررسی حجیت قرائات مختلف قرآن
🎤 ارائه توسط استاد معظم حاج آقای حسین مفیدی
📆زمان: چهارشنبه 1 دی ماه
🔷مکان: مدرسه فقهی امام محمد باقر علیه السلام
استاد مفیدی در این جلسه ثابت کردند. قرائات مختلف قرآن متواتر از نبی اکرم و از جانب جبرئیل است
اثبات این مساله ثمرات فراوان فقهی و اعتقادی و... دارد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #اصول
💠 شرط جریان قاعده اشتغال در شک در اصل تکلیف
👤 #استاد_سیدمحمدجواد_شبیری
🔻یکی از شرایط عامه تکلیف، قدرت است بنابراین شک در قدرت به شک در اصل تکلیف باز میگردد با این حال گفته می شود شک در قدرت مجرای احتیاط است.
مثلا اگر مولا به عبد دستور دهد فرزندش را از غرق شدن نجات دهد و عبد شک کند آیا با شنا کردن به فرزند مولا می رسد یا نمی رسد نمی تواند به یهانه شک در قدرت نجات دادن، از امتثال سر باز زند.
قدر مسلم از جریان اشتغال در شک در قدرت جایی است که دو شرط متوفر باشد:...
📚 درس خارج فقه،۱۴۰۰/٩/۱۳
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 👇🏼👇🏼👇🏼
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2331
#اشتغال
#شک_در_قدرت
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔸 #فقه
💠 روایتی هست که دلالت بر قاعده نفی حرج داشته باشد؟؟
👤 #استاد_شهیدی
به نظر می توان به روایاتی برای اثبات قاعده نفی حرج تمسک نمود
1.صحیحه ابی بصیر...
در این روایت نجس نشدن آب کر، مستند به آیه نفی حرج شده است و همین روایت می تواند شاهد این باشد که آیه کریمه نیز دلالت بر قاعده نفی حرج دارد...
2.صحیحه هیثم بن عروه...
در حال احرام انسان کاری کند که مویش کنده شود حرام است ولی برای اسباغ وضو( به معنای احراز وضوی صحیح و مقدمه علمیه) اشکال ندارد؛ سپس امام در مقام تعلیل به آیه «ما جعل علیکم فی الدین من حرج» تمسک می کنند.
3.معتبره عبدالاعلی...
اگر اشکال شود که جهاد و حج و صوم و برخی دیگر از تکالیف فی حد نفسه مستلزم سختی و حرج هستند و لذا ادله، نفی حرج در دین نمی کند؛ پاسخ می دهیم که...
📚 درس خارج فقه ۱۴۰۰/۹/۳۰
✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید.
👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2354
#لا_حرج
#نفی_حرج
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
🔰 #فقه
💠 نمی توان در دادگاه به غیر لفظ خاص الله قسم خورد !!!!؟؟
👤 #استاد_قائینی
🔻از نظر همه فقهاء، لازم نیست قسم به لفظ جلاله «الله» باشد و بلکه قسم با سایر اسامی خاص خداوند و بلکه اسامی غیر مختص (با فرض انصراف یا نصب قرینه) نیز صحیح است.
البته در کلمات برخی از علماء احتمال لزوم قسم به لفظ جلاله مطرح شده است اما کسی از علماء به آن معتقد نیست.
از نظر حضرت استاد اگر چه متفاهم از ادلهای که در آنها تعابیری مثل «حلف بالله» آمده است این است که باید به ذات خداوند قسم خورد نه خصوص لزوم قسم به لفظ جلاله .... اما از نظر ایشان بر اساس روایت سکونی، تنها قسم به لفظ الله لازم است.
عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ: إِذَا قَالَ الرَّجُلُ أَقْسَمْتُ أَوْ حَلَفْتُ فَلَيْسَ بِشَيْءٍ حَتَّى يَقُولَ أَقْسَمْتُ بِاللَّهِ أَوْ حَلَفْتُ بِاللَّهِ. (تهذیب الاحکام، جلد ۸، صفحه ۳۰۱)
بر این اساس مفاد ماده ۲۸۱ آیین دادرسی مدنی و ماده ۲۰۳ قانون مجازات اسلامی، «سوگند بايد مطابق قرار دادگاه و با لفظ جلاله والله، بالله، تالله يا نام خداوند متعال به ساير زبانها اداء شود» اگر چه از نظر حضرت استاد صحیح است اما بر خلاف فتوای همه فقهای امامیه است و مشخص نیست تدوین کنندگان قانون بر چه اساسی چنین ماده قانونی را تدوین کردهاند.
📚 درس خارج فقه 1400
✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی فقاهت دنبال کنید.👇👇👇
🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2298
#قضاء
#حلف_بالله
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir
#جرعه ای از دریا
💠کناره گیری از مرجعیت
📝بعد از میرزای شیرازی مرجعیّت با اصحاب سامرّا بود. مرحوم آخوند و آسید محمد کاظم بعداً مرجعیّت پیدا کردند، حتّی از آقای حاج آقا رضا صدر شنیدم که آقای آسیّد محمد کاظم و آقای آخوند به سامرّا آمده بودند که آسید اسماعیل صدر برای آنها شهریهای مقرّر کند؛ چون پیشتر، مرحوم میرزای شیرازی آنها را اداره میکرد.
با اینکه آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی دو عالم وارسته و بیاعتنا به شئون دنیا بودند، بین اصحاب آسید اسماعیل و آمیرزا محمد تقی خیلی نزاع بود. آن دو بزرگوار وقتی میبینند که میان اصحاب اختلاف شده است، خودشان کنار میروند و آسید اسماعیل به کربلا میرود تا در این حوادث نباشد. وقتی آن دو کنار میروند مرجعیّت به نجف منتقل میشود. آمیرزا محمد تقی هم بعداً به کربلا میرود.
#لوح_پژوهشی_ذکری
🌐 کانال "مباحثه فقاهت"
🆔 @mobahathah_ir