eitaa logo
مباحثه فقاهت
4.9هزار دنبال‌کننده
821 عکس
1 ویدیو
31 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمدباقرعليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه واصول و ايجاد فضاي علمی وتخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ریاء در اجزاء صلات نماز را باطل نمی کند؟؟!!! مرحوم میرزا جواد تبریزی می فرماید اجزاء و شرائط نماز دو گونه اند. بعضی از آنها وجود مستقلی از صلات دارند مثل ذکر صلوات در رکوع و یا تحت الحنک انداختن. بعضی از آنها وجودشان با وجود طبیعی متحد است. 📱 @mobahathah_ir مرحوم تبریزی می فرماید: اگر در قسم اول ریاء کند کار حرامی کرده است ولی مبطل نماز نیست.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1970
📚 تنقیح قاعده قبح عقاب بلا بیان؟؟!!! اگر مولا بدون بیان و اعلام به عبد، عبد را به خاطر مخالفت عقاب کند قبیح است. گرچه این حرف درست است، لکن آنچه که در بحث برائت لازم است اثبات شود، عدم استحقاق عبد برای عقاب است. محقق نائینی هم تعبیر فرموده که نزاع در فعلیت عقاب نیست بلکه در استحقاق عقاب است.استاد معتقدند با توجه به اینکه احکام عقلی اگر بخواهیم دقیقا نقطه ی اصلی بحث را شناسایی کنیم باید بگوییم که نزاع در این است که عقل در مشکوک الحرمه حکم به وجوب احتیاط دارد یا خیر؟؛ زیرا ممکن است کسی مثل شیخ طوسی استحقاق عقاب عقلی را منکر باشد اما عقلا از برائت بحث کند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1971
📚 اجماعات منقول توسط علامه حلی ارزش فقهی ندارد ؟؟!!!؟؟ معمولا اجماعات تذکره ارزش علمی ندارند. معمولا اجماعات ادعا شده در تذکره این گونه محقق شده است که مرحوم شیخ طوسی در کتابهایی که به عنوان فقه تفریعی( مثل مبسوط) نگاشته است، مساله فقهی را مطرح کرده است و فتوایش را بیان کرده است و بعد از مرحوم شیخ نیز این فتوا جا افتاده است و کسی مخالف ایشان نبوده است ( همان عصری که فقهاء معمولا مقلد شیخ بوده اند) و بعد در کتاب تذکره به عنوان اجماع نمایش داده شده است. لذا معمولا اجماعات تذکره فاقد ارزش علمی هستند. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://www.mobahathah.ir/showthread.php?tid=1830
📚 تعارض آیه‌ی شریفه داله بر «تجویز اکل از بیوت آباء و امهات» و روایت «لایحل مال امرء مسلم الا بطیبة نفسه» ؟؟!!!؟؟ بین آیه شریفه ﴿لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لاَ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبَائِكُمْ ﴾ و صحیحه زید شحام و موثقه سماعه که مشتمل بر تعبیر«لایحل مال امرئ مسلم إلا بطیبة نفسه» می‌باشند نسبت عموم من وجه وجود دارد به این بیان: آیه شریفه دلالت بر آن دارد که «أکل از بیوت پدر یا مادر یا عمو و امثال این ها جایز است مطلقاً چه طیب نفس داشته باشند و چه طیب نفس نداشته باشند ولی روایت دلالت بر آن دارد که «أکل مال مردم بدون طیب نفس حرام است مطلقاً چه مصداق أکل از بیوت افراد مذکور در آیه باشد و چه نباشد..... نتیجه‌ «حرمت اکل از بیوت مذکورین در آیه در فرض عدم رضایت» خواهد بود. و اگر هم در رضایت ایشان، شک به وجود آید مقتضای استصحاب عدم رضایت و ارتکاز عقلائی، حرمت تصرف مذکور است.... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1770
📚 استدراک آیت الله شبیری نسبت به رساله ی عددیه شیخ مفید ؟؟!!!؟؟ شیخ مفید در مورد راویان این مطلب که ماه رمضان کمتر از 30روز نیز می شود فرموده :« الأعلام‏ الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن‏ عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم و هم أصحاب الأصول المدونة و المصنفات المشهورة.» آیت الله شبیری نسبت به این عبارت این طور فرمودند: به اين فرمايش مرحوم شيخ مفيد نمى‌توان براى وثاقت روات استناد كرد... ؛ زیرا گرچه ابتداءاً به نظر مى‌آيد كه همه آنها را مى‌خواهد توثيق كند، اما با ملاحظه اين قرينه كه در ميان آنها محمد بن سنان، راوى از ابى الجارود كه مؤسس جاروديه زيديه است و اشخاص مجهول ديگر كه اسمى از آنها نيست، وجود دارد و اين تعبير ايشان كه صاحب اصول و مصنفات مشهوره بر آنها صدق نمى‌كند، از مجموع اينها استفاده مى‌شود كه ايشان مى‌خواهد اينطور بفرمايد كه روايات رؤيت را شخصيت‌هائى نقل كرده‌اند كه هيچ نقطه ضعفى در مورد آنها نمى‌توان گفت، و بعد به عنوان تأييد كه مسئله شكل متواتر بگيرد، ضعاف را ضميمه كرده و اين اشكالى ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1939&pid=7259#pid7259
📚 علت توجه بیشتر فقها به تهذیب نسبت به کافی؟؟!!!؟؟ تهذیب بیش از کافی مورد توجه فقها بوده است. مرحوم شهید ثانی می فرماید: کسی که تهذیب را استقصاء کند، فحص لازم در فقه را انجام داده است، زیرا روایات اصلی کافی به تهذیب منتقل شده است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1885
📚 چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد؟؟!!!؟؟ برای امکان بلکه وقوع استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد به چند مثال اشاره می شود: 1- ز گلپایگان رفت شخصی به اردو که قاضی شود صدر راضی نمی شد به رشوت خری داد و بستد قضا را اگر خر نمی بود قاضی نمی شد مقصود شاعر این است که اگر فرد حمار را به عنوان رشوه نمی داد، صدر او را قاضی نمی کند و در عین حال مقصود او این است که در زمان حکومت جور اگر انسان نادان نباشد، متصدی منصب قضاء نخواهد شد. 2- تعابیر معکوس کردن خود لفظ دارای معنای جدیدی است مانند: الف: «قلب بهرام مارهب». مقصود از این تعبیر دو معنا است که معنای اول این است که معکوس لفظ بهرام، «مارهب» است و معنای دوم این است که قلب بهرام هیچ گاه دچار ترس نشده است. ب: «قلب ملوم مولم» معنای این تعبیر این است که معکوس لفظ «ملوم»، مولم است و معنای دوم این است که قلب انسان ملامت شده دردناک است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1888
📚 استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، ممکن و ظاهر است ؟؟!!! استاد قائینی با مردود دانستن تمامی ادله بر امتناع استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، این استعمال را ممکن، بلکه موافق ظاهر اطلاقی دلیل می دانند و ادله ای بر آن ذکر کرده اند 1- تثنیه و جمع در اعلام که قابلیت حمل بر غیر استعمال در چند معنا را ندارد مگر به توجیهات نا تمامی 2- ادعای امتناع مبتنی بر فنای لفظ در معنای واحد است که این نکته اقتضا می کند که استعمال لفظ، مفهم چند معنا حتی به دلالت التزامی بین نیز ممکن نباشد؛ زیرا هر چند که دلالت بر لازمه به واسطه دلالت بر ملزوم بوده و استعمال تنها در یک معنا است؛ اما کاشفیت و دلالت بر دو معنا، از یک لفظ صورت گرفته است، پس استمعال، افنای لفظ در معنای واحده نیست. 3- فراوانی وقوع استعمال در معانی متعدده در استعمالات عرفی در اشعار و... همگی دلالت بر جواز استعمال در معانی متعدده دارد؛ بلکه موکد ظهور در اراده معانی متعدده نیز می تواند باشد و فرقی بین استعمالات عربی و دیگر لغات وجود ندارد. 4- مقتضای نصوص متعدده، وقوع استعمال در معانی متعدده، در قرآن نیز می باشد که صاحب حدائق به سبب همین روایات، قول به امتناع استعمال در معانی متعدده را مردود می داند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1976
📚 وجود مقید لبی در آیه ی «تجارت» که مانع استدلال به آن می شود؟؟!!! امام رحمه الله می فرمایند: کلمه باطل را همان به معنای عرفی فرض می کنیم، لکن آیه ی شریفه یک مقید لبی متصل به کلام دارد و آن این است که «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل» الا در مواردی که خود شارع اجازه داده باشد، این مقید ولو اینکه در کلام نیامده است ولی مخاطبین آیه که مومنین به خدا هستند در ذهنشان است که هر چیز حرام عرفی را اگر خداوند اجازه داده باشد جایز خواهد بود. بنابراین با وجود این استثنا، تمسک به دلیل در موارد شک، تمسک به عام در شبهه مصداقیه خود دلیل خواهد شد؛ زیرا مفاد آیه این است که از اسباب باطله نخورید مگر اینکه خدا اجازه داده باشد، ما نمی دانیم که خداوند اجازه داده است یا نه. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1581
📚 عدم کفایت ظن، درموارد تعذر علم ؟؟!!! صاحب عروه درکتاب العدد فرموده باید علم به حامله بودن زن حاصل شود تا عده ی او را به وضع حمل بدانیم واحتمال و یا حتی ظن کفایت نمی کند مرحوم کاشف اللثام فرموده: در مواردی که علم متعذر است در شرع ظن قائم مقام علم می شود؛ مثلا در وقت نماز یا تشخیص قبله درزمان های قدیم ،علم سخت حاصل می شده است و لذا شارع مقدس به ظن به این امور اکتفاء کرده 📱 @mobahathah_ir استاد معتقدند که برای تمسک به انسداد صغیر باید مصادیق اطمینان بخش موضوع به قدری کم باشد که حکم درفرض حصول علم به موضوع به لغویت برسد.مثل قبله در زمان های قدیم اما درمورد زنی که ماه های اول بارداری او قابل تشخیص نیست نباید خصوص آن برهه را در نظر گرفت؛ بلکه نوع افراد حاملگی را باید در نظر گرفت که معمولا علم حاصل می شود، در نتیجه در چنین مواردی ظن کفایت نمی کند و علم و یقین لازم است تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1950&pid=7283#pid7283
📚 اصل اتحاد بین نافله و فریضه در احکام ؟؟!!!؟؟ مرحوم خویی مطلبی دارند با عنوان «اصالة الاتحاد بین النافلة و الفریضة فی الاحکام» به این معنا که همواره کیفیت نوافل مثل کیفیت فرائض است؛ یعنی ظاهر آن است که وقتی شارع به نماز فریضه یا صوم واجب أمر کرده و بعد از آن به نماز نافله یا روزه‌ی مستحبی أمر کند، تمام أجزاء و شرائط نماز فریضه و روزه‌ی واجب می‌باید در نماز نافله و روزه مستحب نیز رعایت شود مگر این که نص بر خلاف وجود داشته باشد که در این صورت از اصل مذکور رفع ید می‌شود. استاد شهیدی فرموده اند: این مطلب واضح نیست؛ البته بعید نیست که عرفاً استظهار شود که در صورت عدم وجود قرینه بر خلاف کیفیت داخلیه نماز فریضه با نماز نافله یا کیفیت داخلیه صوم فریضه با صوم مستحب واحد باشد؛ أما این که شرائط خارجیه نیز واحد باشند برای ما روشن نیست؛ فلذا بقاء عمدی بر جنابت مبطل صوم فریضه می باشد اما دلیلی بر مبطلیت آن نسبت به صوم مستحبی وجود ندارد. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1942
📚 اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند؟؟!!!؟؟ محقق مشکینی شارح کفایه معتقد است اکثر اباحه های واقعی موجود در شریعت لا اقتضاء هستند یکی از شواهد این مدعا را هم این می دانند که مباحات غالبا محکوم دلیل شرط یا سایر عناوین ثانویه می شوند؛ ولی اباحه های ظاهری حتما اقتضایی هستند چرا که اگر در واقع حکم حرمت باشد ودرظاهر اباحه لا اقتضاء یعنی مفسده ای در کار نیست عملا مکلف مبتلا به مفسده ی حرمت می شود ومصلحتی هم عائد او نمی شود لذا بایداباحه های ظاهری اقتضایی باشند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1926
📚 توضیح حکم واقعی و ظاهری در فرق قاعده حلیت و اصاله الحلیة ؟؟!!! استاد سید احمد مددی فرمودند: در اصطلاح فقها (مانند مرحوم نايینی، آقای خویی و دیگر بزرگان ) در هنگام اجرای أصالة الحلّ گاهی از آن حکم واقعی اراده می‌شود و گاهی حکم ظاهری، ولی مناسب‌تر آن است که در حلّیّت واقعی تعبیر «قاعدۀ حلّ» و در حلّیّت ظاهری «أصالة الحلّ» به کار برده و در واقع دو قاعده تأسیس شود نه يک قاعده. نتیجۀ قاعدۀ اوّل، حلّیّت واقعی جمیع اشیایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده و نتیجۀ قاعدۀ دوم (أصالة الحلّ) حلّیّت شیء مشکوک. علّت این امر تمایزی است که بین این دو مقام وجود دارد. توضیح این‌که: احکام در یک تقسیم دو گونه‌اند: واقعی و ظاهری. معیار حکم واقعی آن است که در آن اوّلاً حکم بر خود شیء بعنوانه حمل می‌شود و ثانیاً مقیّد به نسخ است یعنی هر حکم واقعی باقی است تا زمانی که نسخ شود امّا در احکام ظاهری اوّلاً حکم به واقع شیء تعلّق نمی‌گیرد، بلکه بر عنوان عامّی ـ مثل مجهول ـ حمل می‌شود و ثانیاً رفع حکم ظاهری هم به رفع جهل است. بنابراین هر جا و در هر لسانِ دلیلی حکم روی خود عنوان رفت و گفته شد: فلان کار جایز است، این حکم واقعی است، امّا هر جا حکمی در لسانِ دلیل مقیّد به علم به خلاف شد، آن حکم ظاهری خواهد بود 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1959
📚 اقرار عقلاء بر علیه خودشان، در چه مواردی نافذ است؟؟!!! استاد شبیری از قول والدشان نقل کردند: نفوذ اقرار علیه خود شخص یک اصل عقلایی است شخص مدعی مطلبی نمی شود که به ضرر خودش باشد.اقرار یک امر یک پارچه است که اگر مجموع آن به ضرر شخص باشد، اقرار او علیه خودش نافذ است اما اگر مجموع آن به ضررش نبود، نافذ نیست. مثلا اگر شخصی ادعا می کند در مقابل این خانه ای که یک میلیارد ارزش دارد، دو میلیارد نصیبم شده است. در چنین فرضی شخص در واقع بیان می کند که یک میلیارد اضافه نصیبش شده است. در این مورد نمی توان گفت با توجه به اقرار این شخص، خانه اش دیگر مال او نیست و از طرفی مالک دو میلیارد هم نشده و مالک یک میلیارد شده است..... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1973&pid=7358#pid7358
📚 عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات؟؟!!! یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ‏ الْقَلَمُ‏ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ‏» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است. 📱 @mobahathah_ir استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1993
📚 نقش مردم در ولایت فقیه، مشروعیت یا مقبولیت؟؟!!! بر اساس کتاب «مفاهیم القرآن» آیت الله سبحانی این برداشت به ذهن برخی از پژوهشگران خطور کرده که ایشان بر خلاف نظر استادشان (مرحوم امام خمینی ره) قائل به نظریه انتخاب هستند و رأی مردم را جزء العلّه حقانیت و مشروعیت فقیه می‌دانند. 📱 @mobahathah_ir آیت‌الله ‌‌سبحانی دامت برکاته می فرماید:ما مشروعیت را به نصب الهی می‌دانیم و مقبولیت را به پذیرش مردم. من ولایت فقیه را از دو راه تعقیب کرده‌ام.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1997
📚 مذهب قاضی نعمان مصری ؟؟!!!؟؟ آقای سبحانی در مورد مذهب قاضی نعمان مصری فرمودند که در کتاب ارجوزۀ مختارۀ قاضی نعمان در جایی که قاضی نعمان در مقام ذکر فرق انحرافی است اسمی از فرقۀ امامیه نبرده است و این قرینه است بر گرایش او به فرقۀ حقه . لکن به نظر استاد شبیری این استدلال تمام نیست چون ممکن است عدم ذکر امامیه به غرض دیگری باشد مثل این که عامه به جهت این که تفکر شیعی توسط دیگران دنبال نشود تا حقانیتش روشن شود اسمی از شیعه نمی برند پس شاید قاضی نعمان به دلیل اینکه نمی خواسته خوانندگان کتابش به تفکرات شیعه توجه پیدا کنند نامی از این فرقه نبرده است . 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1843
📚 فرق بین حمل تقیه و حمل به ضرورات دیگر ؟؟!!! مرحوم خوئی روایت «أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنِ الْمُثَنَّى الْحَنَّاطِ عَنْ عُيَيْنَةَ بَيَّاعِ الْقَصَبِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَدْخُلُ الْمَسْجِدَ فِي الْيَوْمِ الشَّدِيدِ الْحَرِّ فَأَكْرَهُ أَنْ أُصَلِّيَ عَلَى الْحَصَى فَأَبْسُطُ ثَوْبِي فَأَسْجُدُ عَلَيْهِ فَقَالَ نَعَمْ لَيْسَ بِهِ بَأْسٌ» را مربوط به فرض تقیه دانسته اند به این قرینه که به طور معمول و غالب، سائل می‌توانسته به قسمتی از مسجد که مسقّف است رفته و در آنجا بر زمین سجده کند و یا این‌که خاک و یا چوبی پیدا کرده و بر آن سجده کند و یا نماز را تأخیر انداخته و در آخر وقت بر ما یصح السجود علیه سجده کند با این حال سوال از سجده بر ثوب کرده است؛ فلذا ظاهر روایت این است که سائل وارد مساجد أهل سنّت شده و در مقام تقیّه بوده است و واضح است به تاخیر انداختن نماز و دنبال خاک و چوب گشتن خلاف تقیّه است؛ زیرا بین تقیّه و ضرورات دیگر فرق عمده‌ای وجود دارد به این که در تقیه عدم مندوحه معتبر نیست 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1967&pid=7333#pid7333
📚 ثمره بحث از انواع اباحه؟؟!!!؟؟ اگر مثل محقق اصفهانی اباحه های واقعی را منحصر در اباحه ی لا اقتضاء بدانیم باید حلیت واقعی در ادله را منحصر در لا اقتضاء بدانیم....ازطرفی اگر در اباحه ی لا اقتضایی جعل را منکر شدیم با توجه به اینکه ملاکی در طرفین نیست، تصویر جعل مشکل می شود. جعل کار مولاست و کار مولا اراده می خواهد. ونمی شود با وجود عدم ملاک در طرفین اراده ی مولا حاصل شود؛ آنگاه، تمام روایاتی که ظاهر آن ها جعل است(مانند کل شی لک حلال) همه حمل بر اباحه اقتضایی می شود... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1931
📚 کتاب شناسی در فقه ؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی فرمودند مرحوم شیخ الشریعه بیان می کند، منبع ابن اثیر در نقل روایت لا ضرر با قید فی الاسلام، روشن نیست. .... اصل متن ابن اثیر از دو منبع بوده و اضافاتی را خود ابن اثیر اضافه کرده است. یکی از منابع ابن اثیر، کتاب ابی عبید أحمد بن محمد الهروي است و لا ضرر از آن منبع اخذ شده است. . 📱 @mobahathah_ir نکته روشی مهم و جالب این سخن این است که برای استفاده از کتب، باید کتب و کیفیت ارتباط آنها به کتب مشابه را خوب شناخت. ... برای دستیابی به این غرض، دقت در مقدمه کتاب خیلی اهمیت دارد. این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1864&pid=7062#pid7062
📚 اصل حقیقت موضوعیتی ندارد؟؟!!! استاد قایینی می فرماید: اصل حقیقت موضوعیتی ندارد و آنچه معیار و ملاک است اصل ظهور است و اصل حقیقت یکی از مصادیق اصل ظهور است و لذا اگر ظهور با مجاز سازگار باشد اصل ظهور مقدم است. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/index.php
📚 مد گرائی از منظر روایات؟؟!!! استاد ترابی شهرضایی(ره) فرموده است: در یک تقسیم کلی می‌توان مد را دو قسم دانست:مد مبتذل، مد غیرمبتذل.مدی که برای ترویج فساد و بی‌بندوباری و مخالفت با شرع و دستورات دین بنا نهاده شده باشد مذموم است ولی اگر مد سبب راحتی و آسایش در زندگی شود و مخالفتی با قوانین الهی و عرف و جامعه نداشته باشد نه‌تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است. 📱 @mobahathah_ir ایشان ادله این تقسیم بندی را بیان کرده است.تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1946
📚 خلط حکمت وعلت در کلام آیت الله سیستانی؟؟!!!؟؟ آقای سیستانی در بحث ارتفاع شرطیت فاصله بین زن و مرد فرموده اند: عند الزحام فی المسجد الحرام بمکة المکرمة لایعتبر فیه الشرط المذکور مستند صحیحه‌ی فضیل است: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَتْ مَكَّةُ بَكَّةَ لِأَنَّهُ يَبْتَكُّ فِيهَا الرِّجَالُ وَ النِّسَاءُ- وَ الْمَرْأَةُ تُصَلِّي بَيْنَ يَدَيْكَ وَ عَنْ يَمِينِكَ- وَ عَنْ يَسَارِكَ وَ مَعَكَ وَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ- وَ إِنَّمَا يُكْرَهُ فِي سَائِرِ الْبُلْدَان به نظر استاد شهیدی مطلب ایشان ناتمام است؛ چرا که روشن نیست صحیحه فضیل اختصاصی به فرض ازدحام در مسجدالحرام داشته باشد؛ زیرا روایت علت تسمیه مکه به «بکه» را چنین دانسته است که «تبک فیه الرجال و النساء» و این مطلب حکمتِ رفع مانعیت محاذات زن و مرد در نماز در مسجد الحرام است و نه علت آن، فلذا رفع مذکور اطلاق داشته و شامل فرضی که ازدحامی فعلی نیز در بین نباشد، می‌شود. 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1937
📚 توثیق ابی الجارود(المنقول فی حقه شیطان اعمی) توسط مرحوم آقای خویی؟؟!!!؟؟ یکی از رواتی که مذمت های شدیدی درمورد او وارد شده است زیاد بن المنذر معروف به ابی الجارود می باشد به عنوان مثال کشی درصفحه ی 230راجع به او حدیثی را نقل می کند که در قسمتی از آن نسبت به ابی الجارود امام صادق این طور فرموده: يَسْمَعُونَ حَدِيثَنَا فَيُكَذِّبُونَ بِهِ. اما مرحوم آقای خویی درمعجم رجال(ج7ص321) تمامی تضعیفات نسبت به او را نقل های غیر معتبر می دانند واز سه طریق ایشان را توثیق می کنند.یکی وقوع او در تفسیر علی بن ابراهیم.دوم وقوع او در اسناد کامل الزیارات و سوم توثیق شیخ مفید در رساله ی عددیه که عبارت شیخ مفید این گونه است «من الأعلام الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم.» بعد مرحوم آقای خویی دو روایت نقل می کنند که در صورت صحت سند رجوع ایشان از زیدیه را هم ثابت می کند و مضمون یکی از آنها این است که ائمه 12عدد هستند 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1933&pid=7250#pid7250
📚 تصدیق قول زن راجع به حیض و عده ؟؟!!!؟؟ زراره در کافی ازامام این طور روایت کرده که العده و الحیض للنساء اذا ادعت صدقت اما در تهذیب زراره به سند دیگری روایت کرده العده و الحیض الی النساء. راجع به نقل اول به خاطر زیادتی که وجود دارد معلوم است که راجع به ادعای زن نسبت به عده و حیض است که اگر ادعا کند قبول می شود بدون بینه اما روایت دوم چون آن ذیل را ندارد برخی احتمال دادند که راجع به بحث شهادت زنان نسبت به امر عده و حیض باشد ولذا تنها شهادت زنان پذیرفته شود. استاد فرمودند اگر چه روایت اول به خاطر زیادت قید اذا ادعت صدقت نص در معنای قبول قول زن است اما روایت دوم هم همان معنا را می گوید؛ زیرا....پس در کنار شهادت مردان شهادت زنان هم مقبول است... 📱 @mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است؛ شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید. 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1897