هدایت شده از دین و حکمرانی
🔹اندیشکده دین و حکمرانی برگزار می کند؛
🔸رویداد دلیل؛ اولین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی
مهلت ثبت نام:
15 خرداد الی 15 تیر 1400
🔴 اگر میخواهید در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی موثر و بخشی از ساختار جدید حل مسائل حکمرانی باشید، در این فراخوان شرکت کنید.
♦️سامانه ثبت نام:
http://sabtename.ir/din_hokmrani
جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @mhsh1414 در ایتا پیام دهید.
🆔 @din_hokmrani
⚡ مجمع نمانیدگان طلاب در پیچ وخم تحول
🔸 آخرین انتخابات اعضای هیات رئیسه هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب که قرار است عصر روزچهارشنبه 9 تیرماه برگزار شود بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته، گو اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان عزم جدی دارند برخی بررسیهای آسیبشناسانه در خصوص مجمع نمایندگان بویژه در دوره جاری نشان میدهد متاسفانه عملکرد این مجمع با اهداف مختلف تعریف شده فاصلهی زیادی دارد. این موضوع پیش از آنکه مورد اطلاع و انتقاد عموم طلاب قرار گیرد، باعث نارضایتی نمایندگان مجمع طلاب بودهاست؛ چه آنکه این نمایندگان معتقدند انگیزه و عزم جدی برای انجام وظایف محوله به نمایندگان وجود دارد اما روشهای مدیریتی رئیس مجمع عملا فضا را برای تحقق طرحها و پویائی این مجمع بسته است.
🔸 بخشی از مشکلات مدیریتی مجمع نمانیدگان طلاب بدین شرح است:
🔹 عدم تمرکز بر مجمع نمایندگان:
رئیس مجمع نمانیدگان طلاب عهدهدار مسئولیتهای مختلف از جمله مسئولیت اجرائی در حرم مطهر حضرت معصومه است و این امر عملا مانع حضور ایشان در دبیرخانه و تمرکز در مدیریت مجمع است. دبیرخانه مجمع نقش بسیار کلیدی در پیگیری و تحقق طرحها و برنامهها دارد که چندشغله بودن ریاست مجمع این قدرت را از دبیرخانه سلب کردهاست.
🔹 عدم پیگیری و نهائی کردن طرحهای مصوب
بررسیها نشان میدهد بخش عمده نمایندگان مجمع طلاب دارای انگیزه و توانائی بالائی در تهیهی طرحهای مربوط به مسائل حوزه و روحانیت بویژه امورات صنفی حوزویان هستند اما بسیاری از این طرحها علیرغم پختگی کامل و تصویب در صحن علنی مجمع به بایگانی رفتهاست.
برای نمونه طرح ضمانت شهریه دفتر رهبری به جای چک و سفته برای وامهای مرکز خدمات و صندوق دفتر تبلیغات که قبل از ماجرای کرونا مصوب شد هنوز بلاتکلیف مانده است.
عدهای از نمایندگان معتقدند اعمال نظر و سلیقهی شخصی ریاست مجمع نمانیدگان در اولویتبخشی به پیگیری طرحها و نوع مواجهه با نظرات مخالف و منتقد عامل اصلی به بایگانی رفتن طرحهای مصوب است. چنانچه طرحی مورد نظر ریاست مجمع نباشد عملا پیگیری نخواهد شد. رفتار سلیقهای در اطلاعرسانی برنامهها و جلسات از دیگر نکات مورد انتقاد است.
🔹 عدم نظارت بر انجام وظائف نمایندگان
نمایندگان مجمع طلاب برخی وظایف مصوب بر عهده دارند که انجام این وظایف تحقق حداقلی انتظارات طلاب از آنان است. نمایندگان طلاب لازم است با تعهد و روحیه جهادی بسیار فراتر از وظایف اولیه خود نسبت به پیگیری امور مربوط به حوزه و طلاب تلاش نمانید. طبیعی است نوع مواجهه و نظارت بر نمایندگان توسط رئیس و هیاترئیسه مجمع تاثیر جدی در حرکت و پویائی آنان دارد، اما این نکته در دوره هشتم محقق نشدهاست. اداره نخبگانی مجمع حلقه مفقودهی این تشکل است و وضعیت کنونی مجمع با انتظارات عنوان شده فاصلهی زیادی دارد. در این بین اعضای هیات رئیسه مجمع نیز منتقد جدی این روند هستند، آنان معتقدند مجمع به صورت کاملا فردی مدیریت میشود و از نظرات و ظرفیت اعضای هیات رئیسه نیز در اداره مجمع بهرهبرداری نمیشود.
🔹 عدم شفافیت مالی
مجمع نمایندگان اگرچه با حضور افتخاری و جهادگونه تعدادی از فضلای حوزوی تشکیل شده است اما امورات دبیرخانه، برگزاری جلسات و برخی برنامههای دیگر نیازمند بودجه مصوب است. ابتدائیترین حق نمایندگان مجمع اطلاع از میزان بودجه این مجمع و نوع هزینهکرد آن است. اما به گفتهی نمایندگان عملا این مهم محقق نشدهاست و تمامی مسائل مالی بدون اطلاع و نظارت نمانیدگان انجام میگیرید که ممکن است برخی شائبههایی درپی داشته باشد.
قطعا نکات و آسیبهایی که بیان شد نافی تلاشهای چند سال اخیر ریاست و اعضای هیاترئیسهی مجمع نمانیدگان طلاب نیست اما نتیجهی فعلی نشان میدهد لازم است حداقل در یک سال پایانی هشتمین دوره مجمع نمانیدگان طلاب تحولی در ریاست این مجمع صورت گیرد، همانگونه که در سالهای اخیر هیات رئیسه تغییرات رو به رشدی داشته است.
🔸 از سوی دیگر انتخابات پیشروی مجمع نمانیدگان طلاب نخستین انتخابات در دوره ریاست آیتالله حسینی بوشهری در جامعه مدرسین است. تغییر در ریاست این مجمع نشانههای خوبی از رویکرد تحولی رئیس جدید جامعه مدرسین است و مقدمهی ارتقاء سطح و جایگاه مجمع نمانیدگان در دورهی بعدی خواهد بود.
مجمع نمایندگان نیازمند تامل جدی در جایگاه و سطح اختیارات خود است. قطعا یک سال پیشرو زمان مناسبی برای بررسی و هرگونه تغییرات در ساختار و نسبت خود با مراکز بالادستی است تا بتواند بیش از گذشته مطالبات طلاب را محقق سازد.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش:
http://mobahesat.ir/23425
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ گزارش پایاننامه فقهی مقطع دکتری
«تحلیل تربیتی مجازاتها در فقه اسلامی»
🔹 جلسه دفاع از پایان نامه با عنوان «تحلیل تربیتی مجازاتها در فقه اسلامی»اول خرداد 1400 توسط هیئت داوران متشکل از حضرت آیت الله سید محمود امامیان حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر یوسفی و دکتر مولودی در جامعةالمصطفی العالمیه ـ مدرسه عالی فقه تخصصی ـ برگزار شد.
🔹 این رساله دکتری به راهنمایی اساتید محترم مرحوم حجت الاسلام دکتر ترابی «ره» و همچنین با راهنمایی حجت الاسلام والملسملین دکتر یعقوبعلی برجی و مشاوره حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی همت بناری و نگارش عبدالله گوهری طالع به انجام رسیده است.
🔹 رساله فوق با هدف سودمندی و آثار تربیتی مجازات های اسلامی چه درسطح تشریع و تقنین و چه در سطح اثبات و چه در سطح اجرا بیان شده تا مجازاتهای اسلامی به عنوان وسیله بازدارنده جهت اصلاح و تربیت و به کمال رساندن انسان چه در حوزه فردی و یا اجتماعی معرفی شود.
🔹 ضرورت این موضوع به این دلیل که مجازاتهای اسلامی با نگاه تربیتی مستقلاً مورد بحث قرار نگرفته و از این جهت موضوع نسبتاً تازهای است و به لحاظ ضرورت نیز تأثیر مجازاتها در تربیت اسلامی قابل انکار نیست. لذا از این جهت اهمیت و جایگاه ویژهای در تربیت اسلامی فرد و جامعه دارد.
🔹 در تعریف تربیت آنچه که جامع نظریه فقها میباشد این است که پرورش همه جنبههای فکری و عاطفی و جسمی و اجتماعی شخصیت متربی و ساماندهی رفتارهای او براساس مبانی و دستورهای اسلامی برای تحقق هدف های اسلام در زمینههای گوناگون را گویند.
در این رساله به نظریههای مختلف فلسفه مجازاتها هم اشاره شده است ولی آنچه راجع به نظریه اسلام مطرح شده درقالب موارد ذیل است که بدانها اشاره می کنیم.
اهداف تربیتی وضع مجازاتهای حدی در ضمن اهداف کلی که همان رسیدن به کمال وقرب الهی بوده و اهداف خاص آن که پیشگیری از ارتکاب جرم و امنیت جامعه است قابل پیگیری می باشد.
🔹 نتیجهگیری نهایی اینکه اهداف فقه اسلامی و اهداف نظام تربیتی درباره انسان همپوشانی های فراوانی دارد لذا تحلیل تربیتی مجازاتها، در راستای اهداف شارع مقدس دروضع ونحوه اثبات واجرای مجازاتها در دو محور زیر خلاصه می شود
1- اهداف کلان مجازاتها درفقه که همان دستیابی افراد به کمال انسانی است وبالاترین کمال هستی هم قرب الهی به شمار می رود
درنظام تربیتی هم هدف رشد وکمال انسان ورسیدن به قرب الهی می باشد.
بنابراین هم فقه وهم تربیت به دنبال رشد وهدایت وکمال انسان ها است.
لذا پیروی از دستورات شارع درحوزه مجازاتها، افراد و شخص مجرم(بالفعل وبالقوه) را و به تبع آن جامعه را در مسیر کمال واصلاح قرار می دهد
درنتیجه مجازات های مطرح شده درفقه بایک رویکرد تربیتی در راستای رشد وکمال انسان، قابل تحلیل وبررسی است.
2- اهداف خاص مجازات ها درفقه: پیشگیری از ارتکاب جرم وشیوع فساد، صیانت از حق حیات وتمامیت جسمی انسان ها وحفظ نظم و امنیت جامعه، از جمله اهداف خاصی است که در تشریع، نحوه اثبات واجرای مجازات ها درفقه قابل پیگیری اند.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش
http://mobahesat.ir/23430
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نگاهی به شخصیت و نقش مرحوم بهلول در واقعه گوهرشاد (تیرماه ۱۳۱۴) به روایت مرحوم دکتر مهدی حائری
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات/ تکمیلی
🔹حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی فردا جمعه به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد رفت.
🔹براین اساس رئیسجمهور منتخب با حضرات آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی دیدار خواهد کرد و در مراسم غبارروبی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز شرکت خواهد نمود.
🔹وی همچنین به دیدار آیت اللهالعظمی شبیری زنجانی رفته و در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور پیدا خواهد کرد.
🔹گفتنی است در سنتی حسنه روسای جمهور منتخب در روزهای نخست پس از انتخاب، با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتوگو میکنند و امید است این ارتباط و توجه به مراجع تقلید و حوزههای علمیه مستمر و مستحکم ادامه یابد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
📣 قابل توجه کلیه اساتید و طلاب محترم حوزه های علمیه
✅ کانال #درمسیراجتهاد توسط مدرسه عالی فقه و اصول #شهیدین قم افتتاح شد.
🔻 بسیار اتفاق می افتد که استادی در طول یک یا چند سال تنها چند نکته ناب و #مجتهدپرور در سر کلاس درس مطرح می کند،
🔹 که ارزش دارد طلبه برای دریافت آن نکات، سالیان سال در محضر بزرگان زانوی ادب بزند، تا آن مطالب ناب و گوهرهای درخشان را دریافت کند.
🔸 از تک تک اساتید و طلاب محترم دعوت می شود با عضویت در این کانال از نکات کاربردی در زمینه های (فقه، اصول، رجال، ادبیات) بهره مند شوند.
🔺 نکات ناب علمی خود را برای ما ارسال کنید، تا با نام خودتان در این کانال بازنشر شود.
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: (@Smousavi)
🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
👇 عضویت در کانال 👇
🆔 @dar_masire_ejtehad
⚡ بهمناسبت سالروز شهادت
حضور علمی امام جواد(ع) در جهان اسلام
🔸 https://mobahesat.ir/15987
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه سفر اخیر رئیسجمهور به قم
ارتباط با مراجع و حوزویان، از فرصتسوزی تا نتایج حاکمیتی
🔹 حجتالاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور منتخب همچون روسای جمهور پیش از خود در نخستین روزهای پس از انتخاب از سوی مردم، به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت.
اگرچه این سنت در دورههای پیشین هم انجام وجود داشت اما به معنای ادامهی رابطهی حسنه و دوسویه با مراجع تقلید و حوزههای علمیه نیست. چراکه ارتباط و توجه به نصایح مراجع عظام تقلید نیازمند حسننیت درونی و رعایت برخی ظرائف است و اگر با درایت و تدبیر همراه نباشد میتواند به بحران و چالشی جدی در عرصه حاکمیتی تبدیل شود.
🔹 شاید نخستین چالشهایی که به صورت علنی و رسانهای شاهد آن بودیم نوع مواجههی احمدینژاد با تذکرات مشفقانهی مراجع و علما بود. گسترهی این چالشها از مرحوم آیتالله العظمی فاضل لنکرانی تا مرحوم آیتالله مصباح یزدی - که در ابتدا حامی جدی او هم بود- کشیده شد که در جای خود نشان میدهد علائق سیاسی در این چالشها ناچیز بوده و مهم اعتقاد و نوع نگاه احمدینژاد به جایگاه و هویت روحانیت بود.
حجتالاسلام والمسلمین رئیسی در حالی به دیدار مراجع عظام تقلید رفت که رای قابل توجه جامعهی مذهبی به او اختصاص داشت و انتقادات و گلایههای پرشمار مراجع عظام تقلید از عملکرد دولت آقای روحانی و نیاز جدی به اصلاح رویهها و تجلیل از عملکرد مثبت قوهی قضائیه، همگی زمینهی مناسبی برای استفاده از سرمایهی بزرگ مراجع تقلید و حوزویان است.
🔹 اما نکتهی حساس و قابل توجه، ادامهی تعامل و استفاده از این سرمایهی بسیار مهم از طریق انتخاب فردی مناسب به عنوان «رابط رئیس جمهور در امور روحانیون» است. اگرچه بعدها مشخص شد دلیل اصلی چالش احمدینژاد با مراجع و تعارضسازی بین مراجع و ولیفقیه، باور و ایدئولوژی نادرست او نسبت به دین و روحانیت بود اما عدم بهرهمندی از گزینهی مناسب برای ارتباط با مراجع و حوزویان نیز در این بین بیتاثیر نبودهاست.
🔹 انتظار میرود جناب آقای رئیسی با تعاملی صحیح و منطقی، از ظرفیت مهم و بزرگ مراجع تقلید و جامعه حوزویان به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره گیرد. این مهم میتواند با انتخاب گزینهای مناسب به عنوان رابط دولت و مراجع و حوزویان محقق شود. باتوجه به این امر، ویژگیهای گزینهی مناسب برای ارتباط با جامعهی حوزویان به صورت خلاصه بیان میشود:
🔸 حضور بلندمدت در متن حوزه علمیه : رابط رئیسجمهور باید در ابتدا امین و دارای سابقهی شناخت و ارتباط قوی با مراجع تقلید باشد. مراجع تقلید و علما احساس کنند وی نمایندهی آنان در دولت بوده و تنها به عنوان فرستادهای از دولت انجام وظیفه نمیکند. یکی از لوازم این ویژگی شیخوخیت است که میتواند بسیاری از چالشهای احتمالی را حل و فصل نماید.
🔸 ارتباط حسنه با سلایق مختلف: حوزههای علمیه متشکل از سلایق بسیار گوناگون سیاسی و فکری و روشی است و رابط دولت باید در ابتدا این سلایق را شناخته و قدرت تعامل با تمامی آنان را داشته باشد. چنانچه معتقد باشیم ارتباط مراجع با رئیس جمهور، در نگاهی کلانتر یعنی رابطه با نفر دوم نظام جمهوری اسلامی ایران، طبیعتا این ارتباط را در علایق سیاسی خاصی محدود نخواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد با گسترش رابطهی رئیس جمهور با تمامی طیفهای سیاسی، به اعتبار و قدرت نظام بیافزائیم.
🔸 پرهیز از توسعهی سازمانی: شرح وظایف رابط رئیسجمهور با روحانیون نشان میدهد که اصلیترین وظیفهی این فرد ایجاد ارتباط دوسویهی رئیسجمهور با حوزویان است. این ارتباط نیازمند شناخت دقیق از دو سوی رابطه و انتقال نظرات به یکدیگر است. قطعا گسترش سازمانی و تشکیلاتی این مرکز نه تنها به موفقیت آن کمک نمیکند بلکه شخص رابط را از انجام وظایف اصلی نیز بازمیدارد.
🔸 توجه به سطوح مختلف حوزویان: اگرچه مراجع عظام تقلید رکن اصلی و راس هرم حوزه و روحانیت شناخته میشوند اما وجود علماء طراز بعدی در قم و همچنین مراکز استانها و شهرستانها هم در جای خود قابل توجه است. این علما ارتباط عمیقی با مردم دارند و میتوانند نقشآفرینی مهمی در ارتباط با با داشته باشند.
🔸 استفاده از تجربیات موجود: در چهار دههی اخیر، برخی از نهادهای اصلی حوزوی به بررسی دقیق تعامل حوزه و نظام پرداختهاند و در این زمینه دارای نظرات و سوابق بسیار خوبی هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این مراکزی است که رابط امور روحانیون رئیسجمهور میتواند فراتر از روابط رسمی و تشریفاتی، به خوبی از ظرفیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کند.
🔹 مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/23436
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ در ستایش سیاستورزی شیخالمراجع
🔹 آیتالله العظمی صافی گلپایگانی با صدور اطلاعیهای، نسبت به بیتوجهی و سکوت مجامع بینالمللی درخصوص جنایات و تحرکات اخیر طالبان هشدار دادند و با ابراز نگرانی از «اعتماد به طالبان»، صراحتا دولت جمهوری اسلام ایران را هم مورد خطاب قرار داند.
🔹 در یک ماه گذشته طالبان پیشروی قابل توجهی در مناطق مختلف افغانستان داشته است که در تحلیل نوع مواجهه با این گروهک عدهای از چهرههای سیاسی و مذهبی و مسئولان کشور از«به رسمیت شناختن طالبان به دلیل تغییرات فکری و ماهیتی» و یا «حمایت از آنان بخاطر شکلگیری جبههی متحد اسلامی» سخن گفتهاند.
🔹 این پیام صریح و جدی کهنسالترین مرجع تقلید شیعیان حکایت از آن دارد که مراجع عظام تقلید نسبت به این مواجهه انتقاد جدی دارند و همچنان قدرت یافتن این گروهک را تهدید جدی برای زیست مسالمتآمیز ادیان و فرق اسلامی در افغانستان و در گام بعدی تهدیدی برای شیعیان میدانند.
🔹 بررسی اظهارنظرها یا ارشادات آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی در بیست سال اخیر نشان میدهد «پایبندی به شعائر دینی» و «عمل به نص صریح احکام شرعی» یکی از اصلیترین دغدغههای این مرجع تقلید و محور اصلی بسیاری از تذکراتی بوده که در دیدار با شخصیتهای مختلف سیاسی و نظامی بیان کردهاند.اگرچه این دغدغهها در بین دیگر بزرگان حوزوی که به نوعی جزو طیف سنتیها محسوب میشوند وجود داشتهاست اما به هنگام بیان از سوی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی تاثیرات بسیاری جدی درپی دارد.
🔹 جدای از جایگاه منحصربهفرد ایشان در بین مراجع عظام تقلید، یکی از اصلیترین دلایل این اثرگذاری را باید در نوع سیاستورزی و مواجههی این مرجع تقلید با حاکمیت دانست. منش و روش آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی تعامل و ارتباط حسنه با نظام در عین انذار و تذکرات بسیار صریح و جدی است. استراتژی که ممکن مورد پسند و حمایت اکثریت طیفهای سنتی و البته انتقاد اقلیتی دیگر باشد.
🔹 این مرجع تقلید به هنگام انتخابات با آغوشی باز از صندوق رای استقبال کرده و درخواست دیدار با مسئولان عالی نظام را نیز میپذیرد تا نشان دهد در نگاه کلان حامی جدی نظام بوده، اما لازمهی این حمایت انذارها و انتقادات صریح نیز است. رعایت حدود شرع و قوانین اسلام خط قرمز مرجعیت بوده و هیچگاه از این خط قرمز عقب نخواهد نشست.
چنین رویکردی در تعامل با نظام از سوی آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی باعث شده است که تذکرات صریح ایشان تاثیرات بسیار جدی داشتهباشد و تفاوت آن با سایر رویکردهای موازی برهمگان آشکار است.
🔹 از سوی دیگر مسئولان حاکمیتی این تذکرات صریح مراجع عظام تقلید را باید سرمایهی بزرگی برای نظام بدانند و عمیقا معتقد باشند این هشدارها تضمینکنندهی اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است در صورت تضعیف اسلامیت نظام، مشروعیت آن نیز از بین خواهد رفت.
🔹 اگرچه مخاطب هشدارهای آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی بخشهای مختلف تصمیمگیر نظام شامل دولت و نهادهای نظامی و امنیتی است اما امید است دولت جدید به این سرمایههای نظام یعنی مراجع عظام تقلید و علما و طیفهای مختلف حوزه عنایت ویژهای داشته باشد.
https://mobahesat.ir/23439
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
به مناسبت شهادت امام باقرعلیهالسلام:
🔹وضعیت علمی شیعیان در عصر امام محمد باقر(ع)
مشاهده متن کامل:
http://mobahesat.ir/12276
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانهی پاسخ آیتالله فاضل لنکرانی به ادعاهای دکتر سروش
⭕ قم و روزهای گرم گفتوگو
🔸 در زمستان نه چندان سرد سال 99 قم دو مناظره در باب مباحث دینی شکل گرفت که بازتابهای نسبتاً گستردهای در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی داشت؛ مناظره غیر مستقیم و مکتوب دکتر عبدالکریم سروش با آیتالله ابوالقاسم علیدوست و مناظره مستقیم و حضوری استاد خسروپناه با آیتالله علوی بروجردی. این مباحثهها در تابستان سال 1400 هم ادامه یافت و آیتالله جواد فاضل لنکرانی؛ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پاسخ به برخی مدعاهای دکتر سروش پرداخت.
🔹 قدرت و دین
جرقه مناظره دکتر سروش و آیتالله علیدوست، سخنرانیهای پرحاشیه دکتر سروش با عنوان «دین و قدرت» بود که آیتالله علیدوست در مقالهای با عنوان «دین و حکمت» به نقد آن پرداخت. ادعاهای اصلی دکتر سروش که آیتالله علیدوست در نقدِ مکتوب خود سعی کرده به آن پاسخ بدهد بدین شرح است: «قرآن کتاب خوف و خشیت است. در قرآن خداوند ارباب عبوس است که همواره باید از عذاب و شکنجه او ترسید... دین یک قدرت است... این قدرت به ترساندن و ارعاب نیازمند است. پیامبر شخصی اقتدارگرا بود... میگفت مرتد را باید کشت...». آیتالله علیدوست تلاش کرد تا در سه محور به این ادعاها پاسخ دهد؛ در بخش اول به سروش انتقاد میکند که تمسک او به برخی روایات و نقلهای تاریخی، با سیره گذشته او در تناقض است؛ چرا که از نظر او روایات معتبر در میان روایات، چون انگشتری در تل زباله است! در بخش دوم سعی میکند نشان دهد که مفهوم قدرت در قرآن را باید در پرتو حکمت الهی فهم کرد. نهایتاً در بخش سوم بیسلیقگی سروش در مطرحکردن چنین مباحثی در شرایط فعلی خاورمیانه ـ و تاختوتاز جریانهای سلفیِ اسلامی ـ را مطرح میکند.
🔹 فقه و دین
سخنان عبدالکریم سروش معمولا جنجالبرانگیز بوده و امسال هم او سخنانی در نقد فقه و فقها بر زبان راند که با واکش یکی از فقهای میانسال حوزه قم مواجه شد.
آیتالله جواد فاضل لنکرانی در این نامه سرگشاده خطاب به سروش نوشته است:
«اینکه علم فقه را مانند سایر علوم بشری دانستهاند، خطایی آشکار است. زیرا در این علم، فقیه حق ندارد منابع فقه، مانند قرآن را تفسیر به رأی نماید، بلکه تفسیر وی باید بر اساس ضوابط مورد قبول و پذیرفتهشده باشد. نیز فقیه حق ندارد فتوایی بدون علم صادر نماید. همچنین فقیه باید براساس معیارها و ضوابط اجتهاد، از قبیل مبانی اصولی، قواعد فقهی، عقل و بنای عقلا و نیز اجماع فتوا دهد. با این اوصاف، چگونه میتوان علم فقه را مانند سایر علوم بشری که تشخیص شخصی افراد در آنها نقشی اساسی دارد، بدانیم؟! البته تا اندازه محدودی نقش انسانی و بشری در علم فقه مورد قبول است و وجود اختلاف در فتوا، خود شاهدی بر این امر است، امّا نکته مهم این است که اظهار نظرها باید در یک چهارچوب روشن و منضبط باشد، و همین امر، موجب افتراق علم فقه از سایر علوم است».
🔹 یکی از نکات مهم نامه آقای فاضل لنکرانی به دکتر سروش، این فراز است:
«علم فقه متصدّی ارائه برنامه جامع نیست تا اشکال شود غنای برنامهای ندارد. ما معتقدیم فقه با وجود اینکه به تنهایی برنامهای ندارد، اما با همین فقه و با بررسی دقیق موضوعات جدید و نیز با توجّه و بهرهمندی از علوم معتبر روز و نیز با کشف قواعد جدید فقهی، که هنوز در لابلای متون اصلی نهفته است و چه بسا با یافتن قواعد جدید اصولی، میتوان برنامهای برای اداره جامعه و بشر ارائه داد».
🔹 آقای فاضل در سالهای اخیر سخنان مشابهی درباره فقه نظام گفته بود که با واکنشهایی همراه شد. در فراز دیگری از نامه نیز آقای فاضل لنکرانی از آیه 54 سوره بقره که در باب حکم کشتن مرتدان گوسالهپرست بنیاسرائیل است، به سود حکم قتل مرتد استدلال شده تا به استناد جواز استصحاب شرایع سابقه به سروش بگوید حکم قتل مرتد، مستند قرآنی نیز دارد.
در این نامه، نقدهای سروش به فقه و فقها «معجونی از بیاطلاعی، مغالطه و کینه» دانسته شده است. این واکنش آقای فاضل را میتوان تبیین دوباره و مکرر نسبت میان فقه و دین دانست؛ نسبتی که از سوی نواندیشان مورد چالش و پرسش قرار داشته است.
🔹 مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/23454
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات/
🔹یادداشت کوتاه یکی از طلاب سوسنگرد از حوادث اخیر خوزستان و نقشآفرینی طلاب
🔻🔻🔻
@mobahesat
⬛️◼️ درگذشت محمد حسن فرج نژاد، عضو هیأت مدیره انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم و از فعالان رسانهای حوزه و انقلاب را تسلیت عرض مینمائیم.
▪️🔻🔻🔻
@mobahesat
جناب حجتالاسلام برکت رضایی
مدیر مسئول خبرگزاری حج
⬛️ درگذشت ابوی مکرمتان را خدمت شما تسلیت عرض میکنیم.
از خدای متعال برای روح آن مرحوم علو درجات و برای شما و سایر بازماندگان صبر مسئلت داریم.
🔹تحریریه مباحثات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🔻🔻🔻
@mobahesat
حجتالاسلام والمسلمین محمدزمانی در گفتوگو با مباحثات:
✔️ حوزه علمیه هیچ برنامهای برای ساماندهی عزاداری و مداحی ندارد
✔️ مراقب باشیم عزاداریهایمان سکولار نباشد
🔸 مرز بین خرافات و بدعت با شعائر واقعی حسینی محور اصلی گفتوگویی بود که با حجتالاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی نویسنده و شاعرآیینی و رئیس انجمن شاعران آیینی داشتیم. وی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر تهران و دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و همچنین کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان و مذاهب است.
🔹 اول باید بررسی کنیم که آیا نفس ابداع و نوآوری در عزاداری ایراد دارد یا خیر؟ ما میدانیم که شیوههای عزاداری در طول تاریخ متفاوت بوده است؛ مثلاً در یک دوره به نخلگردانی اهمیت داده میشده و یا در یک دوره، رکن مجالس عزاداری تعزیهخوانی بوده است و... از جملهٔ این عزاداریها پیادهروی اربعین است که در دورههای قبل هم وجود داشته؛ ولی در دورهی ما پررنگ شده است و جمیعت چند میلیونی در آن شرکت میکنند.
🔹 یک مشکل اساسی داریم و آن این است که ما یک مرکز دیدهبان و یک رصدگر آیینهای عزاداری نداریم که در طول سال تحولات عزاداری را رصد کند و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و هشدار دهد و خطرات و آسیبها را به جامعه اعلام کند. بخشی از این دیدهبانی بر عهدهٔ حوزه علمیه است؛ در حالیکه حوزه علمیهٔ ما هیچ برنامه جامعی برای مسألهٔ عزاداری نداشته و هیچگونه سرمایهگذاری کلانی برای این عرصه نداشته است؛ آنچه انجام شده، بیشتر اعزام مبلغ بوده.
🔹 باید مراقب باشیم هیئتها و عزاداریهای ما به نحو سکولار نباشد. رکن اصلی جریان سکولار در هیئتها، تبلیغ عزاداری غیرمعرفتافزا است؛ یعنی عزاداریای صرفاً عاطفی و خالی از عناصر دیگر که در واقع، با اهداف و انگیزههای عاشورا مخالف است. چنین جریاناتی به شکل سرسختی با تطبیق عاشورا با مباحث اجتماعی و سیاسی مبارزه میکنند و از بازشناخت شمرهای زمان پرهیز دارند و میخواهند یک عزاداری بیروح و بیخاصیت که هیچوقت به پدیدهای مثل انقلاب اسلامی نینجامد را ترویج کنند.
🔹 باید بین دو چیز تفکیک قائل شویم؛ یکی سیاسیکاری و و تفکر جناحی و دیگری نگاه سیاسی به معنای اعمِ آن؛ یعنی شناخت خطوط کلی. وقتی من میگویم هیئتها باید سیاسی باشند به این معنا نیست که روی زید و عمر بحث کنند؛ بلکه به این معناست که ما باید با تأسی از وقایع عاشورا خط حق و باطل روزگار خودمان را بشناسیم. این قابل انکار نیست که رژیم کودککُش اسرائیل، همان خط بنیامیه را دنبال میکند و مصداق شمر زمان و قاتلین حضرت علیاصغر میباشد. آیا ما نباید این را ما به مردم اعلام کنیم؟ آیا نباید موضع خودمان را نسبت به انقلاب، شهدا، امام و خط انقلاب اسلامی نشان بدهیم؟
🔹 قبل از انقلاب چقدر ارزش اخلاقی درجامعه وجود داشته است؟ آن زمان، بزهکاری و دزدی و فساد خیلی بیشتر از الآن بوده؛ به برکت انقلاب، این آسیبها کمتر شده است. البته این به معنای فقدان ضعف نیست؛ ضعفهای اخلاقی درجامعه وجود دارد؛ اما اگر به صورت کلی نگاه کنیم، میبینیم که ارزشها پررنگ شدهاند. قبل از انقلاب شما جوان هفده هجده سالهای را پیدا نمیکردید که عاشق رفتن به اعتکاف و جلسات عزاداری باشد.
لینک مطلب در سایت مباحثات👇👇👇
http://mobahesat.ir/16723
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ مرجعسازی عربستان برای عراق
🔹 عربستان با برگزاری کنگره «همافزایی مراجع دینی عراقی» و مشارکت افراد گمنام تحتعنوان مرجع، اقدام معناداری انجام داد.
🔹 خبرگزاریهای سعودی روز چهارشنبه ۴آگوست (14 مرداد)، از برپایی کنگره «همافزایی مراجع دینی عراقی» در مکه مکرمه خبر دادند. مقامات برگزارکننده این نشست اعلام کردهاند که هدف از این نشست ایجاد «وحدت کلمه» در میان مذاهب اسلامی عراق است. این کنگره که با سخنرانی «احمد حسنالطه»، از علمای مجمع فقهی اهلسنت عراق آغاز شد، در طول برگزاری توسط شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» پوشش داده شد.متولی برگزاری نشست نیز موسسه بزرگ سعودی «رابطه العالم الإسلامی/اتحادیه جهان اسلام» است.
🔹 باوجود ادعاها و تبلیغات صورتگرفته پیرامون «همافزایی مراجع دینی عراقی» و تاکید بر اصولی همچون مبارزه با تروریسم و وحدت جامعه دینی عراق در این نشست، اما سابقه بد برگزارکنندگان چنین نشستی در عمل موجب اعتراض بسیاری از متفکران مسلمان و واکنش مردم عراق شده است.برگزاری کنگرهای درباره مراجع عراق آن هم با حضور میهمانان محدود و گزینششده، قبل از آنکه بخواهد موجب وحدتبخشی باشد، بیشتر میتواند باعث تفرقه شود.
🔹 افرادی که در این نشست تحتعنوان مراجع تقلید عراقی حضور پیدا کردند تقریبا هیچکدام شناختهشده نبوده و از پایگاه اجتماعی خاصی نیز برخوردار نیستند. این مساله درباره علمای سنیمذهب دعوتشده نیز صادق بود، بهگونهای که هیچکدام از بین افراد میانهروها نبودند. نکته مهمتر آنکه در این نشست سعودیها عملا از جایگاه رهبری شیعیان عراق توسط آیتالله سیستانی گذر کردند تا بهنوعی گامی برای هدف قرار دادن این بیت شیعی برداشته باشند. این درحالی است که می توانستند از نمایندگان بیوت مراجع تقلید عراق دعوت نمایند.
🔹 در نشست هیچیک از افراد نزدیک به آیتالله سیستانی حضور نداشتند. باوجود این، برگزارکنندگان سعودی کنگره «همافزایی مراجع دینی عراقی» اصرار داشتند که افراد حاضر در این کنگره نمایندگان کل مراجع تقلید شیعه و سنی هستند که البته این تعمیم به مذاق مردم عراق خوش نیامد. افرادی که تحتعنوان مراجع شیعه و سنی در این نشست شرکت کرده بودند به هیچعنوان ظرفیت آنکه بتوان به آنها نماینده کل شیعیان و اهلسنت عراق گفت، نداشتند.
🔹 حالا پس از گذشت روزها از برگزاری این کنگره، واکنشها و تحلیلها نشان میدهد عربستان سعودی نهتنها در پروژه ایفای نقش رهبری جهان اسلام و مرجعسازی دروغین شکست خورده، بلکه در مظان اتهام نیز قرار گرفته است. دعوت عربستان از شخصیتهای گمنام بهعنوان «مراجع دینی شیعه» سبب برانگیخته شدن حساسیتهای مذهبی فراوانی در عراق شد. حتی کارشناسان سیاسی این کشور چنین سوالی را در رسانهها مطرح کردند که هدف ریاض از چنین کاری، آن هم در آستانه انتخابات عراق چه بود؟ آیا چنین اقدامی، نتیجهای جز اختلاف و عصبانیت عمومی را در پی داشت؟
🔹 بدیهی است که جامعه عراق-بهعنوان قربانی خشونت، تروریسم، سَلَفیگری و ارتجاع عربی- دیگر تحمل چنین سناریوهای شومی را ندارد و قویا در مقابل اهداف غیرانسانی آن میایستد.در یک چشمانداز واقعبینانه و راهبردی، بسیاری از کارشناسان و ناظران تحولات منطقه بهخوبی میتوانند درک کنند که اقداماتی نظیر برگزاری این کنگره تا چه حد برای عربستان هزینه در برخواهد داشت. چنین اقدامی تنها موجب افزایش اتهامات علیه ریاض و پس از آن، باز شدن پروندههای اعتقادی-سیاسی گذشته رژیم سعودی میشود
🔸 مشاهده متن کامل گزارش
https://mobahesat.ir/23463
🔻🔻🔻
@mobahesat
🌐درگذشت عاشوراپژوه برجسته حوزوی
در بین اخبار پیاپی و تلخ مرگومیرها امروز خبر رسید که حجتالاسلام مهدی پیشوایی؛ پژوهشگر سیره امامان شیعه و بهویژه عاشورا نیز در ایام عزاداری سالار شهیدان، در 76 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته است.
پیشوایی؛ طلبهای مشکینشهری و عضو تحریریه مجله «درسهایی از مکتب اسلام» در دهه پنجاه بود که سه سال مدیریت داخلی این مجله را به عهده داشت و پس از انقلاب نیز در آنجا و نشریات «مبلغان»، «پیام حوزه» و «تاریخ اسلام در آینه پژوهش» قلم میزد. اوایل انقلاب بود که پیشوایی به منظور پالایش بخشهای مربوط به تاریخ اسلام در کتابهای درسی تاریخ دبیرستان، ارتباط نزدیکی با مرحوم استاد سید جعفر مرتضی عاملی یافت. وی عضو هیأت مؤسس مؤسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (وابسته به آیتالله سبحانی) و عضو هیأت علمی گروه تاریخ مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی بود. متون درسی مرکز تدوین حوزه در زمینه تاریخ بهدست پیشوایی تألیف یا زیر نظر وی تدوین شده است.
او درباره علاقه خود به تاریخ اسلام میگوید: «بنده در ایامی که به تبلیغ میرفتم، مانند بسیاری از مبلغان آن دوران از کتابها و مقاتل قدیمی زمان صفویه و قاجار استفاده میکردم، اما به مرور زمان مطالعاتم در زمینه تاریخ اسلام بیشتر شد و متوجه نادرستی بسیاری از مطالب درج شده در این کتابها و مقاتل شدم. کمکم اعتمادم از این کتابها سلب شد و هر چه بیشتر در مسائل تاریخ اسلام پیش میرفتم متوجه ضعف و سستی مطالب این کتابها می شدم و دیگر این مطالب و تذکر به روضهخوانها مرا خسته کرده بود، تا اینکه بعد از انقلاب اسلامی کتابهایی در زمینه تحریفات عاشورا نوشته شد و انتقادات وسیعی در این زمینه به وجود آمد و روشنگریهایی از سوی آیات عظام و علما و اندیشمندان حوزوی در جامعه صورت گرفت».
پیشوایی از همایشهای متعدد در حوزه که حاصلی ندارد و چیزی بیش از اتلاف هزینه و وقت نیست، انتقاد میکرد. همچنین اعمال سلیقه در ممیزی کتابها مورد اعتراضش بود و به منظور حل مسأله، قانون را فصلالخطاب میدانست تا از آشفتگی پرهیز شود.
مشهورترین کتاب مرحوم پیشوایی «سیره پیشوایان» بود که بیش از دو دهه است به عنوان کتاب درسی طلاب حوزه مورد استفاده قرار میگیرد. دو کتاب «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام» و «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» زیر نظر وی تهیه شده است.
میتوان «تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا(ع)» را آخرین و البته مهمترین اثر پیشوایی در تاریخ اسلام دانست که در میان کتابهای عاشورایی برجسته میشود. به گفته خودش: «از مزایای این کتاب جامعیت آن است. در این کتاب هر آنچه تصور میشود یک خطیب و مبلغ برای روضهخوانی نیاز دارد گنجانده شده و بسیار معتبر و غنی و علمی است ... همچنین مباحث فرهنگی و اجتماعی قیام عاشورا، فلسفه قیام امام حسین(ع) و دیدگاههای مهمی که در این مورد وجود دارد را مطرح کردیم، در این کتاب دیدگاههای عارفان، صوفیان، مادیگرایان، غربیها و حتی تفکرات غلط مطرح شده و دیدگاه اهل بیت(ع) نیز در پاسخ به آنها مطرح گردیده است».
در نقد این اثر او گفته شده که عدم نتیجهگیری قطعی در برخی مباحث و ارائه آن به مخاطب را یکی دیگر از ویژگیهای آن است: «در برخی موارد مطلبی تبیین شده است اما نتیجهگیری قطعی از آن به عمل نیامده، مثلاً درباره وضعیت سرهای شهدا بعد از واقعه کربلا و زمان انتقال آنها به کوفه و همچنین در مورد حضرت رقیه(س) نتیجهگیری دقیقی صورت نگرفته است، اما در مورد اربعین حسینی که بسیاری افراد، قطعیت آن را زیر سؤال میبرند تحقیق خوب و جامعی صورت گرفته است».
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ طالبان؛ هزینه و فایدههای حمایت از آن برای حوزه علمیه
🔹 طالبان در چند ماه اخیر به شکل غیرطبیعی کنترل بخشهای زیادی از افغانستان را به دست گرفته است و عملا جنگی از سوی نیروهای نظامی برای حفظ مناطق وجود ندارد و ممکن است در آیندهای نه چندان دور با سقوط حکومت مرکزی، طالبان حاکمیت خود را در سراسر افغانستان اعلام کند.
🔹 مردم ایران نیز بواسطهی اشتراکات فرهنگی و دینی و همسایگی با افغانستان حساسیت بالایی نسبت به این وقایع داشتهاند و آنچه که مشاهده میشود احساس تنفر و مخالفت نسبت به طالبان است؛ احساسی که متکی به عملکرد و اوج و فرودهای این گروه در دو دههی اخیر است. اما در این بین برخی تحلیلگران معتقدند طالبان با پوستاندازی و تغییرات جدی، هویتی جدید و مستقل دارد و نباید آن را با عملکرد گذشته قضاوت کرد.
🔹 در حوزه علمیه قم نیز در مقابل فضای غالب مخالفت مراجع و علما با طالبان، عدهای معدود تلاش میکنند چهرهی ضدآمریکائی طالبان را نشان داده و آن را معیار مهمی برای همراهی یا تایید این گروه عنوان نمایند. این در حالی است که صحتسنجی تحلیلهای اخیر درباره طالبان و میزان تغییر آنان و فهم ماهیت جدید این گروه به زمان بیشتری نیاز دارد و نمیتوان براساس تکمعیارهای ظاهری دربارهی این گروه اظهار نظر کرد.
🔹 اما نکتهی مغفول در این زمینه آن است که موضوع طالبان ممکن است در فضای حوزه علمیه منجر به ایجاد انشقاق شود؛ انشقاقی که هزینهی آن نسبت به فایده بسیار بیشتر است. واقعیت امر آن است که فضای غالب حوزه نگاه کاملا منفی به طالبان دارد و آنانی که نگاه مثبت به این گروه دارند نمیتوانند بدون ارائهی شواهد مستدل و قوی در بلندمدت نظر خود را تبلیغ کنند و هزینهی روانی برای فضای انقلابی در حوزه ایجاد نمایند. این نگاه منفی امری کاملا جدی و طبیعی است تا آنجائی که فرماندهان نظامی نیز نتوانستند مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین را در این زمینه با خود همراه سازند.
🔹 ازین رو به برخی از افرادی که تلاش دارند طالبان را متفاوت از گذشته و همراه با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و انقلاب معرفی نمایند توصیه میشود در بیان نظرات خود عجله نکنند و اجازه دهند رخدادها و عملکرد طالبان دربلندمدت نشان دهد چه میزان میتوان این گروه را تایید یا همراهی نمود.
🔻🔻🔻
@mobahesat
مباحثات
⚡ طالبان؛ هزینه و فایدههای حمایت از آن برای حوزه علمیه 🔹 طالبان در چند ماه اخیر به شکل غیرطبیعی
پیام وارده:
در مورد این تحلیل به نظر حقیر می رسد که تطهیر یا تشویه چهره طالبان مسئله فرعی امروز حوزه علمیه است
بحث اصلی موازنه مواجهه ایدئولوژیک، استراتژیک و منافع ملی است
مسئله اساسی در سیاست خارجی صرفا خوب و بد بودن های ذاتی جریانات سیاسی، نظامی یا حاکمیتهای مقابل ما نیست. مسئله اساسی راهبردهای ایران است. حتی منافع ملی نیز بر اساس راهبردها تعریف می شود. هر منفعتی در صورت اتخاذ راهبرد متفاوت می تواند ضرر محسوب شود.
بحث از خوب و بد بودن طالبان اساسا بحث ارزشمندی برای حوزه علمیه نیست. حوزه علمیه نیازمند اشراف راهبردی به صحنه بین المللی است. بازیگران امروز افغانستان چه کسانی هستند و هریک چه منافعی دارند؟ دولت مرکزی به دنبال چه پروژه ای است و چه کسانی از آن حمایت می کنند. طالبان چه اهدافی دارد و چه نسبتی با قدرتهای جهانی مثل امریکا و چین داشته و دارد. طرح های اقتصادی جهانی امریکا و چین چه ربطی به بازی کنونی شان در افغانستان دارد. تاجیک ها چه مناسبتی با ترکیه دارند، هراتی ها و اسماعیل خان چه مناسبتی با دولت مرکزی اشرف غنی و چه مناسبتی با ایران دارند؟ هزاره های شیعه و شیعیان قندهار هریک چه ویژگی هایی دارند و ...
امروز حوزه علمیه با این گزاره ها بیگانه است و از این رو به راحتی در بازی های زرگری «طالبان خوب و بد» به بازی سیاستمداران گرفته می شود
⚡ پرونده ویژه محرم
سیره علما در عزاداری امام حسین(ع)
🔹 سیره علما و مراجع بزرگ تقلید در زمینه عزاداری امام حسین(ع) چگونه بوده است؟ عزاداری برای امام حسین(ع) در بینش و جهانبینی آنان چگونه بوده است؟ در این پرونده به مطالعه مطالبی پیرامون سیره و نگاه امام خمینی(ره)، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و آیت الله العظمی بهجت به عزاداری سید و سالار شهیدان خواهیم پرداخت.
🔹 عزاداری در نگاه امام خمینی
https://mobahesat.ir/5119
🔹 عزاداری در منظومه فکری آیتﷲالعظمی فاضل لنکرانی
https://mobahesat.ir/5161
🔹 آموزههای نیکِ عزاداری در اندیشه آیتﷲ صافی گلپایگانی
https://mobahesat.ir/5246
🔹 سیره آیت اللهالعظمی بهجت در عزاداری
https://mobahesat.ir/5324
🔸 مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/21574
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ کارشناس جریانهای سلفی جهادی در گفتوگو با مباحثات:
تغییرات طالبان ممکن است تاکتیکی برای تحکیم حاکمیت خود باشد/
ریشهی اعتقادی طالبان اجازه مشارکت شیعیان را نمیدهد
🔸 با آقای محمد ابراهیم نژاد به گفتوگو نشستهایم. وی دانشجوی دکترای تاریخ تشیع و بیش از ده سال در حوزه جریانها و گروههای جهادی به تحقیق و پژوهش پرداخته است. کتابهای «معمار تکفیر و ترور»، «پرچمهای برافراشته» و«داعش»حاصل تلاش آقای ابراهیم نژاد در موضوع گروههای جهادی بوده است.
🔹 هویت طالبان مبتنی بر اعتقادات «سنی، حنفی، دیوبندی» است. اگر به گذشته دیوبندی نگاه کنیم متوجه میشویم نگاه آنان به شیعه مثبت نبوده و تاحدودی تخاصمی است. شاه ولیالله دهلوی و پسر او که کتاب معروف «تحفه اثنیعشری» را تالیف کردهاست که در رد آن کتاب «عبقاتالانوار» نگاشته شده است، از بزرگان این فرقه هستند. همچنین در کتب عقیدتی دیوبندی ردیههای زیادی علیه شیعه نوشته شده است که اغلب آنها ابتدا در شبه قاره طرح شده و بعدا به افغانستان کشیده شده است.
🔹 در کنار بررسی متون و تاریخچهی طالبان باید به عملکرد آنان در جایگاه قدرت و حاکمیت نگاه کنیم. ظاهر امر تاکنون این را نشان میدهد که آنان تمایل دارند در مسند قدرت با سایر اقوام و مذاهب رابطهی مسالمتآمیزی داشته باشند و حتی برگزاری مراسم محرم را جایز شمرده و برخی از سران آنان هم برای تایید این برنامهها در آن شرکت کردهاند. این نشانهها علائمی برای سیاست تعامل طالبان با سایر فرق و مذاهب اسلامی از جمله شیعیان است و تلاش میکنند وارد چالش و تخاصم نشوند.
🔹 از سوی دیگر بحث قومیتی در افغانستان هم بسیار مهم است و در اغلب مواقع مشکلات و چالشها بیشتر از ریشهی عقیدتی، بخاطر جنبههای قومیتی است.در دههی90 میلادی که طالبان به قدرت رسید متحد القاعده و طیف «عربافغانها» بود. این نکته هم بسیار مهم است و در دوران جنگ با شوروی شاهد اختلافات درون گروهی طالبان بودیم. در آن دوره بسیاری از عربافغانها، سایر مجاهدان طالبانی را متهم به شرک میکردند. بخاطر برخی شعائر مذهبی مانند احترام به اهلبیت، زیارت قبور یا مراسمات صوفیگری که در بین اهلسنت رایج است. طالبانی که در دهه 90 روی کار میآید متحد عربافغانها بوده و بخاطر این اتحاد بنلادن نیز با ملاعمر بیعت میکند و طبیعتا رفتارهای افراطیگرایانه طالبان در آن دوره بیشتر بودهاست.
🔹 فرهنگ افغانستان و وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن مبتنی بر جمعیت هفتاد درصدی است که ساکن روستاها و مناطق کوهستانی هستند. در افغانستان شهرها با معیارهای رایج شهری در اقلیت هستند و اکثریت مردم غیرشهریاند و طبیعی است که ارزشها و هنجارهای مطرح شده از سوی طالبان بویژه در خصوص زنان یا ازدواج دختران در سن پائین مطابق با فرهنگ و باور بیش از هفتادرصد مردم است. در این بین یک اقلیت محدودی که در شهرهاهستند و یا به دانشگاه راه یافتهاند و یا از طریق رسانهها با فضای عمومی جهانی ارتباط برقرار کردهاند مخالف چنین الگو و فرهنگی هستند و طبیعتا بخاطر استفاده از رسانهها صدای بلندی هم دارند.این قشر نهایتا ده درصد از مردم افغانستان را تشکیل دهند که متاسفانه میبینیم تحلیلهای بسیاری از مردم ایران یا سایر کشورها درباره افغانستان براساس دادههایی است که این گروه ده درصدی تولید میکنند.
🔹 یکی از اشتباهات برخی از تحلیلگران سیاسی ایران این است که نمیتوانند بین طالبان و سایر حرکتهای سلفی جهادی تمایز قائل شوند. حرکتهای سلفی جهادی معتقدند که آمریکا یک دولت کفر است و به هرشرایط ممکن باید با آن جنگ کنند. در ادبیات جهادی که طالبان دارد چنین معیارهایی را نمیبینیم. تفاوت طالبان با سایر گروههای سلفی – جهادی این است معتقدند آمریکا افغانستان را اشغال کردهاست همانگونه که شوروی در دهه هشتاد میلادی اشغال کرد وما با مبارزه شوروی را اخراج کردیم و بعدا با شوروی وارد جنگ و مبارزه هم نشدیم. الان هم طالبان چنین نظری در خصوص آمریکا دارد و جنگ با آمریکا برای اخراج آنان از افغانستان برای اقامهی یک دولت اسلامی در مقابل دولت دستنشاندهی آمریکاست.
🔹 مسئله دیگر مرتبط با این بحث موضع طالبان در خصوص رژیم اشغالگر قدس و مبارزه فلسطینیها با این رژیم است. براساس مبانی فقهی و اعتقادات حاکمیتی که طالبان دارد نگاه آنان این است که اسرائیل کشور فلسطین را اشغال کرده و به صراحت هم اعلام میکنند. اما می گویند از فلسطین فقط حمایت سیاسی خواهیم کرد چراکه براساس مبانی نظری آنان دولت اسلامی شامل مرزهای جغرافیائی افغانستان میشود و قرار نیست هیچ اقدام عملی در حمایت از فلسطین انجام دهیم.
🔸 مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23472
🔻🔻🔻
@mobahesat
باسمه تعالی
«السلام علی مولانا صاحب الزمان» «عجل الله تعالی فرجه الشریف»
«اعیانهم مفقوده، وامثالهم فی القلوب موجوده»
سنتشناسِ پیراستهجانِ علویاندیش،واز گرامیترین و نیکاندیشترین شیفتگان معارف قرآنی، نبوی و وَلَوی، علامه محمدرضا حکیمی به عالم دیگرپر کشید و آسمانی شد.
آن عزیز - که بیگمان قافلههایی از دلهای دردمند با آرمانهای بلند همراه اوست - از آغازین روزهایی که نوشت تا روزگاران پایانیِ عمرِ سرشار از اقدام و آگاهیاش از «معارف ناب ثقلین» گفت و موسوعه گرانسنگ «الحیاة» نگاشت و با آن معارف آفتابگون و آموزههای سپیدهگشا زندگی کرد و با سوز و گداز و داغ و دریغ از روزی که «جهشهای علوی و ولایت مداران علوی» را سرود تا روزگارانی که از «بعثت غدیر، عاشورا و مهدی» سخن گفت و دردمندان اندیشناک عدالت و آگاهی و صلاحِ جامعه را به ایستادن آگاهانه بر آستانۀ «خورشید مغرب» فراخواند، یکسر برای هدایت و راهیابی نسلها در عصرها نوشت و در رسیدن به آرمانهای والا، چهرههای منور «مرزبانان حماسه» جاوید را نمایاند و برای انسانها و انسانیتها از «مرام جاودانۀ قرآنی»، «کلام جاودانۀ علوی» و «قیام جاودانۀ حسینی» و خطبههای بیداریآفرین و خورشیدسان فاطمی سخن گفت و «اعماق جلیل» آنها را در پیش دیدها گذاشت.
فقدان تأسفبار این عالمِ عاملِ بسیاردان، دنیاگریزِ معادباور، راستخویِ استوارکار و شیدا و شیفتۀ «معارف ثقلین» را به جامعۀ دانش و دانشوری و برادر بزرگوارشان تسلیت میگوییم و برای روح منور آن عزیز، غفران و رضوان وحشر با اولیاءالهی مسئلت میکنیم و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل.
و سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّاً
مسعود آذربايجاني، عبد الرحيم اباذري، علی ابراهیمی، رضا استادی، محمد اسفندیاری، محسن الويری، حمید الهی دوست، عليرضا اميني، ناصر الدين انصاري، هادي انصاري، عبد الرضا ايزد پناه، محمد بركت، رضا برنجكار، سید حسین بهشتی نژاد، محسن پرويز، حميد پارسانيا، حسن پویا، محمود تقي زاده داوری، رسول جعفريان، محمد جعفري، محمد جعفري گيلاني، سید نورالدین جعفریان، محمود رضا جمشيدي، محسن جوادی، مرتضي جوادي املي، جویا جهانبخش، محمدعلی چلونگر، سيد فريد حاج سيد جوادی، عبدالله حاجیصادقی، ابو الفضل حافظيان، سيدمحمدرضا حسيني جلالي، محسن حيدري، سید مهدی خاموشی، عبدالحسين خسروپناه، عبدالامیر خطاط، سيد حسن رباني، محمدکاظم رحمان ستایش، حسين رحيميان، ناصر رفيعي، علی اکبر زمانی نژاد، عليرضا سبحانی، محمدتقي سبحاني، محمدرضا ستودهنیا، سیدمحمدحسین سجاد، سیداحمد سجادی جزی، نصرالله شاملی، حميد رضا شريعتمداري، محمود شريفي اقدم، سيدمحمدكاظم شمس، محمد حسن صافی گلپایگانی، سيدعباس صالحی، حسن طارمي راد، عبد الحسين طالعی، سیدمحمد طباطبایی یزدی، سيدمحمدكاظم طباطبايي نژاد، سیدیوسف طباطبائینژاد، عباس ظهيري، احمد عابدی، مسعود عالي، سيد محمدجعفرمرتضي العاملي، ابوالقاسم علیدوست، سيد محمود علوي، سیدمهدی علی زاده موسوی، سيدعلي عماد، محمدعندليب همداني، مهدی غروی قوچانی، محمد هادی فلاح زاده، محمد حسين فلاح زاده، سيدعلي قاضي عسكر، محسن كافي، کریم کشکولی، مجتبی کلباسی، محمود لطيفي، نجف لكزايي، احمد کلباسی، احمد مبلغی، جواد محدثي، علی مختاری، رضا مختاری، عبد الهادي مسعودی، علي اكبر مسعودي خميني، حیدر مصلحی، محمد حسن مظاهری، محمد محمدی ري شهری، مسعود مكارم، سيدعلي موسوی گرمارودی، محسن مهاجرنيا، سید ابوالحسن مهدوی، محمدعلي مهدوي راد، مهدي مهريزی، محمدعلي ميرزايي، حامد ناجی، احمد ناصری، هادی نجفی، احمد نجمي، سيد محمد حسين نسابه، حسن آقا نظري، علي نظري منفرد، سید محمد نقیب، علي نكونام گلپايگاني، سيد عبدالفتاح نواب، محمدجواد نورمحمدی، هاشم نيازي، مهدی نیلیپور، احمد واعظي، علي ورسه ای، مجید هادیزاده، محمدرضا يوسفي.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به مناسبت سالگرد ربایش امام موسوی صدر
🔹 تکنیکهای گفتوگو در اندیشه و کنش امام موسی صدر
https://mobahesat.ir/10008
🔹 مروری بر زندگی امام موسی صدر
https://mobahesat.ir/8437
🔹 خانم حورا صدر:امام موسی صدر دغدغه اعتلای حوزه را داشت
https://mobahesat.ir/7601
🔻🔻🔻
@mobahesat