هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
▪️آرمان فیضیه▪️
◼️شصتمین سالگرد حادثه خونین فیضیه در روز شهادت امام صادق علیه السلام در سال ۱۳۴۲
🔸بازخوانی حادثه خونین فیضیه با حضور استاد برجسته حوزه و دانشگاه🔸
🔺آیه الله دین پرور
🔺حجه الاسلام والمسلمین ابوالحسنی منذر (دبیر علمی)
🔺حجه الاسلام والمسلمین رحیمی صادق
🔺دکتر محمد حسن رجبی دوانی
🔺دکتر موسی حقانی
🔺استاد قاسم تبریزی
🕓زمان: یکشنبه ۲٫۲۴ از ساعت ۱۶_۱۹
🔴مکان: حوزه علمیه مروی، نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی
🔸این جلسه به صورت برخط از طریق بارکد زیر قابل مشاهده است
https://www.aparat.com/fostaat.ir/live
🔹جهت استفاده از پارکینگ مشخصات خود را به شماره +98 912 043 7431 پیامک کنید
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▫️نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت»:
ادعای آقای مدرسی طباطبایی داستان است
🎤گفتوگو:محمدجواد حسینزاده
🔸اواخر سال 1401 از کتابی با عنوان «مکتب در امتداد هدایت» رونمایی شد. این کتاب که با مقدمه آیت الله سید علی میلانی روانه بازار نشر شد، در نقد کتاب حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید حسین مدرسی طباطبایی با عنوان «مکتب در فرایند تکامل» نوشته شده است، کتابی که سالها پیش متن انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده، چندین جلسه نقد برای آن برگزار و مطالبی نیز در نقد آن نوشته شده بود. آنچه کتاب «مکتب در امتداد هدایت» را به عنوان نقد مفصل کتاب پیش گفته بر سر زبانها انداخت، حرفها و حواشی مطرح شده در مراسم رونمایی از کتاب و مقدمه آیتالله میلانی است. آقای مدرسی طباطبایی پس از مطالعه مقدمه نکاتی را در قالب نامه برای آقای جعفریان مینویسد. در کنار مقدمه خواندی کتاب تازه منتشر شده و پاسخ خواندی آقای مدرسی به آن، جای گفتوگو با نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت» در رسانهها خالی بود، بویژه آنکه واکنشی آشکار به نامه اخیر آقای مدرسی طباطبایی در رسانه وجود نداشت. از این رو، وبگاه مباحثاث به سراغ حجتالاسلام والمسلمین دکتر غلامحسن محرمی نویسنده کتاب رفت تا درباره انگیزه نوشتن کتاب و برخی حواشی آن، نظر وی را جویا شود.
🔹حوزهی خواهران این کتاب را به من دادند. من یک نوشتهی ناقابلی داشتم و آنها در آنجا به عنوان کتاب درسی چاپ کرده بودند. این کتاب را هم دادند ببینیم که چگونه است و این کتاب هم کمکدرسی باشد. آن زمان فتوکپی این کتاب را به من دادند.گفتم که این کتابی است که نگارش آن به نگارش علمای حوزوی شیعه شبیه نیست و بیشتر به نگارشهای غربیها شبیه است.
🔹آقای مدرسی طباطبایی اصلا در این کتاب، با روش کلامی سخن نگفته است، ایشان تاریخی میگوید. کسانی هم که کلامی حرف میزنند و کلامی جواب میدهند، او اینها را جواب خودش تلقی نمیکند. او میگوید که اینها جواب من نیست، من یک چیز تاریخی گفتم. منظور او این است که شما با ادلهی کلامی دارید در یک موضوعی استدلال میکنید و میگویید که باید اینطوری باشد ولی من میگویم یک واقعیتی در گذشته وجود داشته است و من آن واقعیت را منعکس کردم.
🔹ادعای آقای مدرسی یک داستان است، اما آیا توانسته این داستان را تاریخ کند؟ نه، این داستان تاریخی نشده است، او فقط چینش کرده است. اما آن مستنداتی که ایشان از آن مستندات استفاده کرده است، آن مستندات چنین دلالتی ندارد. از لحاظ تاریخی مستندات آقای مدرسی دلالتی بر مدعای ایشان ندارد.
🔹این مسئله در نظر من نیست که ایشان یک فهمی از تشیع داشته باشد و فهم خودش را بگوید و من هم یک فهمی داشته باشم و فهم خودم را بگویم، من خودم را در این حد نمیدانم. من فهم علمای شیعه از زمان ائمهی شیعه تا کنون را میگویم که فهم ما از شیعه این است و ما آن شیعه را میگوییم. نه اینکه فهم منِ محرمی در مقابل آقای مدرسی طباطبایی این است. من چکاره هستم که چنین فهمی داشته باشم؟ ما میگوییم: آقای مدرسی! شما که بالأخره این مدل تشیع را ارائه میدهید، این چیزی نیست که در طول قرون و اعصار و در 1400 سال، شیعیان چنین تشیعی را فهمیده باشند، این فقط فهم مخالفین ما از شیعه است.
🔹آقای مدرسی آدم فاضل و باسواد و آدم عالم و دانشمندی بوده است و خیلی از قمیها هم ایشان را به عالمی و دانشمندی قبول دارند و همان زمانی هم که در قم بوده، همین روحیه را داشته است. شاید بعضی از افکار او خبر ندارند و او بعدا به این نتایج و این افکار رسیده است. شاید بتوان این توجیهات را در مورد ایشان گفت. من در این مورد که میفرمایید استقبال میکنند خیلی اطلاع ندارم، ولی خط فکر آقای مدرسی در بین تعدادی از قمیها در سطح پایین وجود دارد، یعنی در سطح شاگردان؛ نه اینکه در سطح بالا و بزرگان باشد. در حد اساتید و بیشتر کسانی که در دانشگاه درس خواندهاند وجود دارد.
🔴 مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/24062
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از موسسه کلامنا
💠همزمان با ایام نورانی ولادت شمس الشموس امام علی بن موسی الرضا
(علیه آلاف التحیه و السلام)
⏺ آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی
➕با حضورحضرات آیات ، اساتید معظم:
🔻حضرت آیت الله سیدجعفر سیدان
🔻حضرت آیت الله نجم الدین طبسی
🔻دکتر محمدتقی سبحانی
🔻استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🔻 دکتر مجید معارف
🗓زمان :
پنجشنبه ۱۱ خردادماه ساعت ۸.۳۰ صبح
📍مکان:
سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
•┈┈•••▪️▪️•••┈┈•
╔═🔻🔻════╗
@kalamona_ir
╚════🔺🔺═╝
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/875036747Cda3814bf91
🔔 مراسم تکریم و بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)
«از طرف مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)»
👤 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
👤 مداح: حاج عباس حیدرزاده
🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ، شبستان امام خمینی (رحمة الله علیه)
⏰ زمان: ١٣ خرداد ١۴٠١، بعد از نماز مغرب و عشاء
هدایت شده از مباحثات
⚡ جمهوری اسلامی؛ امام خمینی و شارحانش
✏ دکتر عبدالوهاب فراتی
🔹 مفهوم جمهوری در آراء امام خمینی، نخستین بار در ۲۲ مهر ماه ۱۳۵۷ به هنگام ورود به پاریس مطرح شد. وی در پاسخ به این پرسش که «عمل شما داراي چه جهتي است و چه رژيمي را ميخواهيد جانشين رژيم شاه كنيد؟»، جمهوري اسلامي را به عنوان الگوي نظام سياسي آينده معرفي كرد. امام خمینی در تبیین مراد خویش از جمهوری اسلامی به صراحت تأکید کرد: «جمهوري اسلامي به همان معنا كه در هر جا جمهوري است، جمهوري اسلامي، جمهوري است مثل ساير جمهوريها.»
🔹 در یک سو میتوان از جریانی سخن گفت که واضعین آن یعنی آیتﷲ منتظری و قبل از او آیتﷲ صالحی نجف آبادی در راستای حل تعارضات برآمده میان جمهوریت و اسلامیت، تلاش کردند تا با طرح نظریه ولایت [انشائی] انتخابی فقیه، تعبیری سازگار از ولایت با جمهوریت ارائه و از غلتیدن آن به سمت دولتی غیر دموکراتیک جلوگیری به عمل آورند. از نظر آنها، ولایت به معنی حکومت، عقد و قراردادی طرفینی است که میتواند به شرایط ضمن عقد نظیر قانون اساسی مقید شود.
🔹 در آن سو، جریان دیگری به رهبری آیتﷲ مصباح یزدی میکوشند با متشابه و عرضی خواندن جمهوریت، همنهادی آن با اسلام را حذف و بر جنبه ولایی آن تأکید بیشتری بنمایند. این دو قرائت که به زعم صاحبانشان قرائتی همدلانه از نظریه سیاسی امام خمینی به حساب میآیند، مهمترین و در عین حال متقابلترین تفسیر از میان تفاسیر موجود به حساب میآیند که البته تفسیرهای میانهتری از نظریه سیاسی امام خمینی نیز وجود دارد و در آراء متفکرینی همانند آیت ﷲ محمد هادی معرفت (۱۳۰۹_۱۳۸۶ ش) بازتاب یافته است. وی میکوشد با تمایز نهادن بین دو گونه تعیین ولی امر از سوی شارع مقدس، یعنی: ۱) تعیین بالتنصیص و ۲) تعیین بالتوصیف، انتخاب ولی فقیه را از نوع دوم دانسته و بر نقش مردم در تعیین فرد اصلح تأکید کند.
از آن زمان تا کنون، نظریه ولایت فقیه، بحثهای گستردهای در میان روحانیت برانگیخت و خود عاملی در طیفبندی آنان گردید.
🔹 گذشته از مجادلات نظری که بین شاگردان امام خمینی در باب حکومت دینی و نحوه همنهادی آن با مفاهیم مدرن در گرفت، گروهی از مجتهدان سنتی که دل درگرو امر سیاست و حکومت نداشتند دوران با انزوایی را تجربه کردند. آنان با تقیید ولایت فقیهان بر امور حسبیه و یا امور سیاسی را از باب واجبات کفایی و نه امور حسبه دانستن (همانند آنچه آیتﷲ سیدیوسف مدنی تبریزی در کتاب الإرشاد إلی ولایة الفقیه معتقد است) ادله و دلالت حامیان ولایت سیاسی فقیهان را تام ندانستند، حتی آیتﷲ صدیقین اصفهانی، اثبات ولایت فقیه بر امور حسبیه از باب قدر متقین را نپذیرفت و بدین گونه، مفروض همه مجتهدان در مباحثات ولایت فقیه را زیر سؤال برد.
البته مجتهدان سنتی مثل آیتﷲ شریعتمداری بودند که بیشتر به اجرای مواد معطلمانده قانون اساسی مشروطیت میاندیشیدند تا تغییر حکومت، اما در آخر به این نتیجه رسیدند که باید نظام عادلانه اسلامی را جایگزین سلطنت مطلقه کرد. ولی هیچگاه در ابعاد این نظام سخن نگفتند. آیتﷲ گلپایگانی نیز به تبع آیتاله بروجردی فقها را حکام منصوب از ناحیه امامان معصوم در عصر غیبت میدانست، نظام اسلامی تحت نظارت فقیه را پذیرفت اما تأکید کرد که فقیه نمیتواند از چهارچوب احکام شرعیه تخطی کند.
🔹 بعدها نیز بهویژه پس از رحلت آن فقید، مراجع سنتی اقتدار در حوزه را باز ستاندند و با نپرداختن تعمدی و آگاهانه حوزه به پارهای از مسائل اجتماعی از جمله حدود و اختیارات ولی فقیه، و حساس شدن به پارهای از مناسک شیعی، که معمولا امام آنها را به دلیل حساسیتهای عصر جدید به خطوط قرمز نظام مبدل ساخته بود، مثل عید الزهراء، حوزه علمیه قم را بر مدار دغدغههای خود چرخاندند و بدین گونه بر جدایی سیاست از الهیات صحه نهادند.
🔹 با این همه، عدهای همانند اعضای فرهنگستان علوم اسلامی نیز در درون حوزه از ایدههای نخستین امام خمینی فراتر رفته و معتقد به تداوم گستاخی انقلاب در حوزههای معرفتی بشر شدند. از نظر آنها انقلاب اسلامی، رخدادی سیاسی بود که در فرآیند آن، تنها نظامی سرنگون و دولت بدیلی به قدرت رسید. در حالی که برای مواجهه تمام عیار با دنیای جدید، نیاز به انقلابی دیگر در کلیه عرصههای فکری و عملی هستیم تا تمدن اسلامی سر برآورد.
متن کامل مقاله
http://mobahesat.ir/2289
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅به بهانه سفر آیتالله اعرافی به عراق
سفری بابرنامه اما کمرنگ
🔹آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه در سفر یک هفتهای به کشور عراق برنامههای متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانهای در حوزههای علمیه قرار گرفت.
🔹با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامههای آیتالله اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیتاللهالعظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیتهای علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضو مدیر حوزههای علمیه در برنامههای علمی و همایشهای مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم.
🔹سطح دیگر برنامهها دیدار با شخصیتهای اجتماعی وسیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیتالله اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامهریزی فشرده دهها برنامه و دیدار برای سفر یک هفتهای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامهریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکتهی مهم در این دیدارها توجه به شخصیتها و سلایق و نگاههای مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد.
🔹از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کردهاست و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشتهاست.
🔹پس از اتمام برنامههای آیتالله اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاههای افراطی یا تفریطی بودهاست. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفتوآمدها برای حوزههای علمیه قم و نجف بسیار سودمند است.
البته به نظر میرسد گروه همراه آیتالله اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزههای علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور مییافتند.
🔹از سوی دیگربرنامهی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاعرسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشهای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیتهای حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است.
جا دارد رسانهی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارشهای مختلف چندرسانهای و به دور از هرگونه کلیشهزدگی و کلیگوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید.
https://mobahesat.ir/24074
🔻🔻🔻
@mobahesat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️آیتالله ابوالقاسم علیدوست در این گفتوگو به برخی اظهارات پیرامون موضوع شفافیت آراء پاسخ میدهد.
🔹اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء گفته بود:« خدا و پیامبر و قران هم با مردم به صورت کامل شفاف نیستند...»
🔹گفتنی است اخیرا موضوع درس خارج آیتالله علیدوست «شفافیت آراء قضائی» بوده است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹به دنبال نقدی که بر بخشی از سخنان آقای دکتر مهرداد ویسکرمی، نمایندهی خرم آباد از استان لرستان در مجلس شورای اسلامی؛ از طرف آیتالله ابوالقاسم علیدوست ارائه شد، فیلم کاملی از طرف دفتر ایشان واصل گردیده است.
🔹امانتداری و رعایت اخلاق، میطلبد که مخاطبان در جریان کل صحبت ایشان قرار گیرند؛ تا ضمن رفع دغدغه ایشان، مخاطبان داوری نهایی را داشته باشند.
اگر چه معتقدیم ملاحظه صحبتهای کامل ایشان تاثیری بر نقدی که ارائه گردید، ندارد.
🔹یادآوری این نکته بسیار بهجاست که هرگز نباید نقد استاد علیدوست را بهانه رفتارهای ضداخلاقی علیه جناب آقای ویس کرمی قرار داد.
قصد استاد به هیچوجه، تعریضی بر شخصیت ایشان نبوده است.
ان اردنا الّا الاصلاح ما استطعنا.
سوم تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️قدرت و تاثیر نهاد روحانیت؛ از حقیقت تا مجاز
🖋ابراهیم عزیزی (پژوهشگر حوزه)
🔹بدون شک راهپیماییهای غدیری حرکتی بزرگ و بینظیر آن هم در فضای شاد است که به احتمال فراوان در سالهای آتی نمونه آن در سایر کشورها نیز تکثیر شود.
اما چه چیزی این خیل عظیم را به خیابانها گسیل داشت؟ این معرفت و این حرارت از کجا آمده است؟
باید دانست که چنین اتفاق عظیمی آن هم با هزینهی مردمی، نتیجهی برنامهریزی یکشبه نیست؛ بلکه سالها تبلیغ و تاکید روحانیون و مبلغان دین بر مسألهی غدیر و اهمیت آن، لزوم إحیاء شعائر دین و نشر روایات فضایل این روز، زمینهی روحی و معنوی این برنامهی عظیم را در مؤمنان ایجاد کرد.
🔹در نتیجه طرح ایدهی راهپیمایی غدیر ( که نمی دانم از کیست!) با استقبال شگفتآور مردم روبرو شد و این پتانسیلِ پرحرارتِ سالها خفته فعال گردید، بطوری که در اندک زمانی ایرانگیر شد و امید میرود جهانگیر شود.
🔹این پدیده و نمونه های مشابه، پاسخیست به کسانی که ادعا میکنند: «جامعه طلاب و منبرشان پرهزینه و بیاثر است.»
اثر طلاب و مبلغان دین، اگرچه بر بسیاری از خودیها مخفی ست، لکن نزد دشمنان دین و انقلاب بسیار آشکار و واضح است. به همین سبب در فضای مجازی اینهمه کلیپ تمسخر و توهین علیه روحانیت دیده میشود که قطعا هزینهی زیادی میبرد و بدیهی است که هیچ عاقلی برای یک گروه بی اثر، این هزینهی سنگین رسانهای را به دوش نمیکشد!
🔹نگارنده معتقد است پتانسیلهای دیگری هم زمینهسازی شده است که باید در فرصت مناسب و با شیوهی مناسبتر فعال گردد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️«تبلیغ» را از فضای هیجانی دور کنید!
به بهانه دیدار حوزویان با رهبر معظم انقلاب
🔹یک هفته از دیدار رهبر معظم انقلاب با حوزویان میگذرد و با توجه به بحث مطرح شده از سوی ایشان در خصوص«اولویتبخشی به امر تبلیغ در حوزههای علمیه» نظرات و واکنشهای مختلفی را شاهد بودهایم.
🔹پیش از انجام دیدار متاسفانه فضای رسانهای حوزههای علمیه دچار برخی حواشی شد و عدهای محدود براساس سلایق خاص سیاسی اذهان حوزویان مشوش کردند. همچنین به علت عدم اطلاعرسانی صحیح دستاندرکاران حوزوی این برنامه در خصوص چگونگی برگزاری دیدار تصور و انتظاری ایجاد شد که تعدادی از حوزویان نظرات و دیدگاههای خود را مطرح خواهند کرد. در حالی که پیش از این نیز در آستانه محرم دیدار با مبلغان برگزار شده بود که از جنس دیدارهای عادی سایر صنوف مانند معلمان بود.
🔹اما بعد از برگزاری دیدار آنچه که شاهد بودهایم از مصادیق بارز آسیبهایی است که در پی سخنان رهبر معظم انقلاب وجود داشتهاست. برای نمونه ایشان سالهاست در هنگام تحویل سال با انتخاب یک شعار مسیر کلی حرکت نظام را ترسیم میکنند اما آنچه که دیده میشود واکنش تبلیغاتی و گاه هیجانی مدیران است؛ از مصاحبه در خصوص لزوم توجه به شعار سال تا نگارش کتاب در مدت ده روز!
🔹نکته جالب توجه آن است که نوعا کسانی پیشگام اظهارنظر و استقبال از شعار انتخاب شده هستند که عملا باید پاسخگو باشند که با توجه به مسئولیتی دارند چرا در این خصوص عملکرد ضعیفی داشته و با توجه به خلأ پیش آمده، رهبر معظم انقلاب مسیر کل نظام را برای جبران نیازها این سمت هدایت کردهاند!
🔹در خصوص دیدار اخیر حوزویان نیز متاسفانه اغلب شاهد تکرار مکررات و «تاکید بر بایدها» و… هستیم و برخی وعدهها مانند «راهاندازی کانونهای تبلیغ» آن هم بلافاصله بعد از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب به زعم اغلب مخاطبان یک نوع حرکت تبلیغی بدون پشتوانه مطالعاتی و طرح و برنامهریزی است.به نظر میرسد سبقتگیری مسئولان کشوری در اظهارنظر پس از اعلام شعار سال از سوی رهبر انقلاب به مسئولان حوزوی هم تسری یافته و ناخواسته دچار یک هیجان و تبلیغ رسانهای کاذب شدهاند، امر مذمومی که رسانههای حوزوی نیز در انعکاس آن شریک هستند.
🔹درخواست جدی این یادداشت از مدیران و مسئولان بخشهای مختلف حوزههای علمیه آن است که بدون عجله و هیجان، جلسات کارشناسی و آسیبشناسی عملکردها در خصوص امر تبلیغ را برگزار کنند و با بررسی وضعیت موجود، ظرفیتهای سازمانی و نیروی انسانی و نیازهای جامعه به مرحلهی طراحی برنامهها برسند.
🔹بهترین راه قضاوت در خصوص عملکرد مسئولان، بی توجهی به تمامی اظهارات یک هفتهی اخیر آنان است تا پس از فروکش کردن هیجانات و اقناع مصاحبه و بیانیهها، چند ماه بعد به سراغ برنامهها رفته و نسبت به وظیفهی هر بخش از آنان مطالبه نمود.
https://mobahesat.ir/24085
🔻🔻🔻
@mobahesat
◾️حجتالاسلام محمدزمانی در گفتوگو با مباحثات:
✔️حوزه علمیه هیچ برنامهای برای ساماندهی عزاداری و مداحی ندارد/مراقب باشیم عزاداریهایمان سکولار نباشد
⚫️پرونده ویژه ماه محرم/1
🔹مرز بین خرافات و بدعت با شعائر واقعی حسینی محور اصلی گفتوگویی بود که با حجتالاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی نویسنده و شاعرآیینی و رئیس انجمن شاعران آیینی داشتم. محمدزمانی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر تهران و دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و همچنین کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان و مذاهب است. او بهعنوان نماینده نسل جوان شاعران آئینی و انقلابی شناخته میشود و از این رو با تلاش و پیگیریهای وی نشست شاعران آئینی و مذهبی با رهبر انقلاب شکل گرفته است. متن کامل این گفتوگو را در ادامه بخوانید.
🔲مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/16723
🔻🔻🔻
@mobahesat