هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 مراسم باشکوه تشییع پیکر شهید آیتالله عباسعلی سلیمانی در قم
◼️نماز بر پیکر شهید آیت الله سلیمانی توسط آیت الله العظمی جوادی آملی در حرم کریمه اهل بیت(ع) اقامه گردید.
📎 گزارش تصویری(1)
📎 گزارش تصویری(2)
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
⚡️روحانیت و جامعه دو موضوع مجزا نیستند
✍ مهدی یزدانیان
🔹توجیه قتل ، همیشه غیر انسانی است مگر در قصاص نفس(قتل عمدی). خداوند در قرآن کریم قصاص نفس را ضامن حیات انسانها میداند. در چند روز گذشته، یکی از روحانیون خطه شمال کشور که در استانهای مختلف نمایندگی ولیفقیه و امامت جمعه را بر عهده داشت، توسط نیروی انتظامات بانک به شهادت رسید. آیا قتل چند روحانی در سالهای اخیر نتیجه خشم جامعه از این صنف و رویگردانی مردم از اسلام است؟ رسانه های معاند خارجی و جاهلان داخلی تلاش میکنند که این حوادث را به افکار جمعی منتسب کنند ( این قتلها ،نتیجه خشم جامعه از روحانیت و حکومت است) ولی با سه دلیل ساده بطلان این سخن ثابت می شود
الف_ تجمع میلیونی نفری و باشکوه مردم در اول فروردین در حرم امام رضا(ع) جهت استماع فرمایشات رهبری که نشانه علاقمندی مردم به نظام است. به علاوه میلیونها نفر در خانه ،ماشین و....در داخل و خارج کشور از طریق رسانههای جمعی شنونده فرمایشات رهبری بودند.
ب_ قتل معدود چند روحانی در این سالها نسبت به قتلهایی که در سایر اصناف اتفاق افتاده بسیار بسیار اندک است. اصلا به چشم نمیآید. در صورتیکه دشمنان خارجی از طریق شبکههای مجازی و ماهوارهای، روحانیت را عامل تمام مشکلات معرفی میکنند و تلاش دارند تا احساسات منفی جامعه به این صنف فعال شود.
ج_ تشییع جنازه با شکوه علما ،دلیلی بر محبوبیت و مظلومیت ایشان است.
۳_ آنچه باعث نگارش این متن شد ، نگرانیها و حساسیت بعضی از مومنین مشفق است. دیروز در شهرمان کنار خیابان ایستاده و منتظر تاکسی بودم. رفیق شفیقی از مومنین مسجد ،با ماشین در گذر بود که مرا دید. سریعا میدان را دور زد و ابراز نگرانی نمود. با خنده و البته جدی میگفت ،حاج آقا شما که شهید خواهی شد وعند ربهم یرزقون . ولی همسر و فرزند شما و دوستان و رفقا چه گناهی دارند که از نعمت وجود شما محروم شوند. با تبسمی به ایشان عرض کردم که اینها تبلیغات است تا بین روحانیت و جامعه فاصله بیفتد. والله لطف و محبت جامعه به روحانیت آنقدر زیاد است که اگر هم استهزائی از طرف شهروندی صورت گیرد در بین محبتها گم می شود
۴_ لباس صنفی روحانیت که از باب وظیفه روحانیت ، لباس پیامبر خوانده می شود در ضمیر جامعه دارای حرمت و احترام است و کلام ایشان را موثر تر میکند. لذا دشمن آگاه به مسئله تاثیرات لباس روحانیت ،تلاش می کند این یونیفرم در جامعه کمرنگ شود.
پ ن.. شادی معاندین جلاد و عده بسیار قلیل و اندک در جامعه که مستضعف فکری هستند ، ربطی به خرد جمعی حاکم بر ملت ایران ندارد
🔹 یادداشت زیبای آقای محمدحسین روانبخش از دوستان فرزند شهید آیت الله سلیمانی را جهت تکمیل مطلب، پیوست می نمایم:
ده - پانزده سال است که ما دانشآموزان سی سال قبل رشتهی ریاضی دبیرستان امامصادق (ع) قم سالی یکی - دوبار دورهم جمع میشویم و دوستی دور و دیرینمان ادامه دارد.
یکی از پایهترین بچههای این جمع محمدجواد سلیمانی است. در دوره دانشآموزی، درسخوان بود و بامعرفت، رتبهاش در کنکور آن سالها دو رقمی شد و میتوانست خیلی راحت در دانشگاههای خارج از کشور پذیرش شود و برود، اما ماند.
در طول این سالها بارها بچهها را به روستای پدریاش اسبوکلا دعوت کرده؛ زندگیاش و شغلش و همه چیزش مثل ماست، در حد یک زندگی معمولی. در حقگویی و حقخواهی هم سرآمد است.
خیلی از ما که از نوجوانی با جواد رفیقیم نمیدانستیم که پدرش کیست؛ تا دو روز پیش که پدرش را به شهادت رساندند. تازه خیلی از ما فهمیدیم که این دوست یکدل و یکرنگمان فرزند آیتالله سلیمانی بوده است.
در شرافتش همین بس که هیچ وقت هیچ نشانهای از آقازادگی و رانتخواهی و رانتخواری در این سی و چند سال از او ندیدیم.
اینها را بعد از این نوشتم که دیدم دارند دربارهی پدرش و ماجرای بانک داستانسرایی میکنند و ناجوانمردانه از ثروت افسانهای او و خانوادهاش میگویند.
قتل، قتل است، جنایت، جنایت است، همانقدر که زدن هواپیمای اوکراینی جنایت بود، شلیک کور به یک روحانی هم جنایت است.
داستانسرایی دربارهی ثروت او، انتساب عناوین و القاب ناپسند به او، توجیه قتل ناجوانمردانهاش و نمک پاشیدن بر زخم خانوادهاش غیر انسانیترین کار است.
این رفتار همان چیزی نیست که با آن مخالفیم؟!
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات
🔹پس از وقوع حادثه صبح امروز و حمله به دو تن از طلاب که منجر به مجروحیت حجتالاسلام جهانگیری شد، هیئتهای مختلفی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب، دفتر آیتالله العظمی سیستانی، آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه، مجمع نمایندگان طلاب با حضور در بیمارستان از وی عیادت کردند.
🔹اخبار تکمیلی حاکی است حجتالاسلام جهانگیری از ناحیه گردن و شکم جراحت شدیدی داشته و برای مداوا داروی بیهوشی تزریق شده است.
از عموم طلاب و مخاطبان برای سلامتی و شفای ایشان دعا مسئلت داریم.
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅در حاشیهی سخنان اخیر آیتالله علوی بروجردی
تمام ماجرای فاصلهی بین مردم و روحانیت
🔹در روزهای اخیر روحانیت و فضای دینی، وقایع تلخی را در کشور شاهد بود. حملهی ناجوانمردانهی صبحگاهی به یکی از طلاب در ابتدای خیابان شهدای قم و همچنین تصادف عمدی یک خودرو با طلبهای در بلوار مرزداران از جمله این موارد بود. طبیعی است که این اتفاقات باعث ناراحتی و واکنش طیفها و سطوح مختلف حوزویان بوده باشد. در همین زمینه آیتﷲ محمدجواد علوی بروجردی نیز در درس خارج خود نکاتی را بیان کردهاند که از جهات مختلف قابل نقد است.
ایشان پس از ابراز ناراحتی شدید از این اتفاقات، فاصلهی ایجاد شده بین مردم و روحانیت را عامل اصلی این وقابع دانسته و به مسئولان تذکر دادهاند تا با اقدامات نادرست خود به این شکاف دامن نزنند.
🔹اگرچه وجود مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی در جامعه قابل انکار نیست اما تمام ماجرا نیست. متاسفانه آیتﷲ علوی بروجردی در این تحلیل و برخی دیگر از تحلیلهای مربوط به مشکلات کشور از دسیسهها و عملیات گستردهی رسانهای دشمن غافل هستند.در سالهای اخیر تمرکز جدی دهها و صدها شبکه ماهوارهای و صفحات شبکههای اجتماعی که با هزینههای گزاف پشتیبانی میشود بر ایجاد فاصله و شکاف بین مردم و نهاد دین و روحانیت بوده است.
🔹هر روز شاهد ادعاهای کذب این رسانهها در خصوص روحانیت هستیم تا از این طریق تنفر و دشمنی با نهاد روحانیت را افزایش دهند. بروز برخی رفتارها یا اقدامات نادرست در نهادهای دینی یا حاکمیتی کافی است تا توسط جریانهای معاند به یک پروژه بزرگ ناآرامی و اغتشاش در کشور تبدیل شود.
🔹ماجرای اخیر اغتشاشات در کشور که با اقدام غیرعمدی و غلط در برخورد با یک دختر آغاز شد عملا با دهها و صدها خبر کذب و جوسازی رسانههای معاند به عرصهی تقابل بخشی از جوانان با دین تبدیل شد.
🔹غفلت از طرح و نقشآفرینی جدی دشمن در تحلیلهای مربوط به چرائی افت جایگاه روحانیت اشتباه بزرگ محاسباتی است که میتواند در سایر تحلیلها و نظرات مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نیز اثرگذاری نادرستی داشته باشد.
🔹البته در این بین باب بررسیهای کارشناسی در خصوصی جایگاه فعلی روحانیت، میزان وفاداری و احترام مردم به روحانیت از دیدگاههای مختلف کاملا باز است و مناسب است صاحبنظران مطالعات دینی و اجتماعی در این خصوص ورود کرده و نظرات تخصصی خود را ارائه دهند تا مورد استفادهی اساتید و علما و بزرگان حوزه قرار گیرد.
♦️در همین زمینه:
🔸روحانیت و خشونتهای اجتماعی
https://mobahesat.ir/22240
پرونده ویژه «فراز و فرود پایگاه مردمی روحانیت»
https://mobahesat.ir/wp-content/uploads/2018/01/-shanzdhmyn-nskhh-mktob-mbahthat.pdf
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅به بهانه انتخاب اعصای هیئت رئیسه
جامعه مدرسین، حرکتی نو یا ایستا
🔹روز گذشته اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با رأی اعضای این تشکل انتخاب شدند.
تنها تغییر ایجاد شده در دور جدید هیئت رئیسه، جایگزینی حجتالاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی به جای آیتالله ابوالقاسم وافی بود و در نتیجه ترکیب اعضای هیئترئیسه بدین قرار است: حضرات آقایان حسینی بوشهری، سیداحمد خاتمی، محسن اراکی، محمود عبداللهی، محسن اراکی و محمودرضا جمشیدی.
اما آیا شاهد تحرک و تحولاتی در برنامهها و اقدامات این نهاد خواهیم بود؟
🔹براساس روال چند دهه اخیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هر سه یا چهارسال اقدام به انتخاب چند عضو جدید مینمود. چرا که هر ساله تعدادی از اعضای جامعه مدرسین دارفانی را وداع گفته یا بخاطر کهولت سن امکان همراهی تاثیرگزار با آن را پیدا نمیکنند. انتخاب اعضای جدید یکی از اصلیترین راههای پویائی و رشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محسوب میشود.
🔹اما از آخرین مرحله انتخاب اعضای جدید که در سال 1392 صورت گرفت ده سال میگذرد و در این مدت علاوه بر فوت چندتن از اعضا، برخی دیگر نیز بخاطر شرایط جسمانی امکان همراهی با این نهاد را ندارند.
از سوی دیگر پیش از زمان رحلت آیتالله محمد یزدی، آیتالله حسینی بوشهری معاون حوزه و روحانیت جامعه مدرسین بودند که وظیفه ارتباط با حوزههای علمیه و نهاد روحانیت برعهده این معاونت است. پس از انتصاب آیتالله حسینی بوشهری به ریاست جامعه مدرسین هنوز این معاونت تعیین تکلیف نشده است.
🔹به نظر میرسد تغییر حتی یک عضو در بین اعضای هیئترئیسه، بهانهی خوبی برای آغاز برخی اقدامات لازم از جمله جذب و انتخاب اعضای جدید باشد. چه آنکه بدنهی حوزوی از جمله اساتید و طلاب جوان سوالات جدی پیرامون برنامهها و عملکرد این نهاد مهم حوزوی دارند.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
▪️آرمان فیضیه▪️
◼️شصتمین سالگرد حادثه خونین فیضیه در روز شهادت امام صادق علیه السلام در سال ۱۳۴۲
🔸بازخوانی حادثه خونین فیضیه با حضور استاد برجسته حوزه و دانشگاه🔸
🔺آیه الله دین پرور
🔺حجه الاسلام والمسلمین ابوالحسنی منذر (دبیر علمی)
🔺حجه الاسلام والمسلمین رحیمی صادق
🔺دکتر محمد حسن رجبی دوانی
🔺دکتر موسی حقانی
🔺استاد قاسم تبریزی
🕓زمان: یکشنبه ۲٫۲۴ از ساعت ۱۶_۱۹
🔴مکان: حوزه علمیه مروی، نمایشگاه گفتمان انقلاب اسلامی
🔸این جلسه به صورت برخط از طریق بارکد زیر قابل مشاهده است
https://www.aparat.com/fostaat.ir/live
🔹جهت استفاده از پارکینگ مشخصات خود را به شماره +98 912 043 7431 پیامک کنید
🕌 https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
▫️نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت»:
ادعای آقای مدرسی طباطبایی داستان است
🎤گفتوگو:محمدجواد حسینزاده
🔸اواخر سال 1401 از کتابی با عنوان «مکتب در امتداد هدایت» رونمایی شد. این کتاب که با مقدمه آیت الله سید علی میلانی روانه بازار نشر شد، در نقد کتاب حجتالاسلام و المسلمین دکتر سید حسین مدرسی طباطبایی با عنوان «مکتب در فرایند تکامل» نوشته شده است، کتابی که سالها پیش متن انگلیسی آن به فارسی ترجمه شده، چندین جلسه نقد برای آن برگزار و مطالبی نیز در نقد آن نوشته شده بود. آنچه کتاب «مکتب در امتداد هدایت» را به عنوان نقد مفصل کتاب پیش گفته بر سر زبانها انداخت، حرفها و حواشی مطرح شده در مراسم رونمایی از کتاب و مقدمه آیتالله میلانی است. آقای مدرسی طباطبایی پس از مطالعه مقدمه نکاتی را در قالب نامه برای آقای جعفریان مینویسد. در کنار مقدمه خواندی کتاب تازه منتشر شده و پاسخ خواندی آقای مدرسی به آن، جای گفتوگو با نویسنده کتاب «مکتب در امتداد هدایت» در رسانهها خالی بود، بویژه آنکه واکنشی آشکار به نامه اخیر آقای مدرسی طباطبایی در رسانه وجود نداشت. از این رو، وبگاه مباحثاث به سراغ حجتالاسلام والمسلمین دکتر غلامحسن محرمی نویسنده کتاب رفت تا درباره انگیزه نوشتن کتاب و برخی حواشی آن، نظر وی را جویا شود.
🔹حوزهی خواهران این کتاب را به من دادند. من یک نوشتهی ناقابلی داشتم و آنها در آنجا به عنوان کتاب درسی چاپ کرده بودند. این کتاب را هم دادند ببینیم که چگونه است و این کتاب هم کمکدرسی باشد. آن زمان فتوکپی این کتاب را به من دادند.گفتم که این کتابی است که نگارش آن به نگارش علمای حوزوی شیعه شبیه نیست و بیشتر به نگارشهای غربیها شبیه است.
🔹آقای مدرسی طباطبایی اصلا در این کتاب، با روش کلامی سخن نگفته است، ایشان تاریخی میگوید. کسانی هم که کلامی حرف میزنند و کلامی جواب میدهند، او اینها را جواب خودش تلقی نمیکند. او میگوید که اینها جواب من نیست، من یک چیز تاریخی گفتم. منظور او این است که شما با ادلهی کلامی دارید در یک موضوعی استدلال میکنید و میگویید که باید اینطوری باشد ولی من میگویم یک واقعیتی در گذشته وجود داشته است و من آن واقعیت را منعکس کردم.
🔹ادعای آقای مدرسی یک داستان است، اما آیا توانسته این داستان را تاریخ کند؟ نه، این داستان تاریخی نشده است، او فقط چینش کرده است. اما آن مستنداتی که ایشان از آن مستندات استفاده کرده است، آن مستندات چنین دلالتی ندارد. از لحاظ تاریخی مستندات آقای مدرسی دلالتی بر مدعای ایشان ندارد.
🔹این مسئله در نظر من نیست که ایشان یک فهمی از تشیع داشته باشد و فهم خودش را بگوید و من هم یک فهمی داشته باشم و فهم خودم را بگویم، من خودم را در این حد نمیدانم. من فهم علمای شیعه از زمان ائمهی شیعه تا کنون را میگویم که فهم ما از شیعه این است و ما آن شیعه را میگوییم. نه اینکه فهم منِ محرمی در مقابل آقای مدرسی طباطبایی این است. من چکاره هستم که چنین فهمی داشته باشم؟ ما میگوییم: آقای مدرسی! شما که بالأخره این مدل تشیع را ارائه میدهید، این چیزی نیست که در طول قرون و اعصار و در 1400 سال، شیعیان چنین تشیعی را فهمیده باشند، این فقط فهم مخالفین ما از شیعه است.
🔹آقای مدرسی آدم فاضل و باسواد و آدم عالم و دانشمندی بوده است و خیلی از قمیها هم ایشان را به عالمی و دانشمندی قبول دارند و همان زمانی هم که در قم بوده، همین روحیه را داشته است. شاید بعضی از افکار او خبر ندارند و او بعدا به این نتایج و این افکار رسیده است. شاید بتوان این توجیهات را در مورد ایشان گفت. من در این مورد که میفرمایید استقبال میکنند خیلی اطلاع ندارم، ولی خط فکر آقای مدرسی در بین تعدادی از قمیها در سطح پایین وجود دارد، یعنی در سطح شاگردان؛ نه اینکه در سطح بالا و بزرگان باشد. در حد اساتید و بیشتر کسانی که در دانشگاه درس خواندهاند وجود دارد.
🔴 مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/24062
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از موسسه کلامنا
💠همزمان با ایام نورانی ولادت شمس الشموس امام علی بن موسی الرضا
(علیه آلاف التحیه و السلام)
⏺ آیین رونمایی از مجموعه آثار و تکریم تلاش علمی علامه محقق استاد سیدعلی شهرستانی
➕با حضورحضرات آیات ، اساتید معظم:
🔻حضرت آیت الله سیدجعفر سیدان
🔻حضرت آیت الله نجم الدین طبسی
🔻دکتر محمدتقی سبحانی
🔻استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🔻 دکتر مجید معارف
🗓زمان :
پنجشنبه ۱۱ خردادماه ساعت ۸.۳۰ صبح
📍مکان:
سالن شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
•┈┈•••▪️▪️•••┈┈•
╔═🔻🔻════╗
@kalamona_ir
╚════🔺🔺═╝
📍عضویت در کانال ⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/875036747Cda3814bf91
🔔 مراسم تکریم و بزرگداشت رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)
«از طرف مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)»
👤 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
👤 مداح: حاج عباس حیدرزاده
🕌 مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ، شبستان امام خمینی (رحمة الله علیه)
⏰ زمان: ١٣ خرداد ١۴٠١، بعد از نماز مغرب و عشاء
هدایت شده از مباحثات
⚡ جمهوری اسلامی؛ امام خمینی و شارحانش
✏ دکتر عبدالوهاب فراتی
🔹 مفهوم جمهوری در آراء امام خمینی، نخستین بار در ۲۲ مهر ماه ۱۳۵۷ به هنگام ورود به پاریس مطرح شد. وی در پاسخ به این پرسش که «عمل شما داراي چه جهتي است و چه رژيمي را ميخواهيد جانشين رژيم شاه كنيد؟»، جمهوري اسلامي را به عنوان الگوي نظام سياسي آينده معرفي كرد. امام خمینی در تبیین مراد خویش از جمهوری اسلامی به صراحت تأکید کرد: «جمهوري اسلامي به همان معنا كه در هر جا جمهوري است، جمهوري اسلامي، جمهوري است مثل ساير جمهوريها.»
🔹 در یک سو میتوان از جریانی سخن گفت که واضعین آن یعنی آیتﷲ منتظری و قبل از او آیتﷲ صالحی نجف آبادی در راستای حل تعارضات برآمده میان جمهوریت و اسلامیت، تلاش کردند تا با طرح نظریه ولایت [انشائی] انتخابی فقیه، تعبیری سازگار از ولایت با جمهوریت ارائه و از غلتیدن آن به سمت دولتی غیر دموکراتیک جلوگیری به عمل آورند. از نظر آنها، ولایت به معنی حکومت، عقد و قراردادی طرفینی است که میتواند به شرایط ضمن عقد نظیر قانون اساسی مقید شود.
🔹 در آن سو، جریان دیگری به رهبری آیتﷲ مصباح یزدی میکوشند با متشابه و عرضی خواندن جمهوریت، همنهادی آن با اسلام را حذف و بر جنبه ولایی آن تأکید بیشتری بنمایند. این دو قرائت که به زعم صاحبانشان قرائتی همدلانه از نظریه سیاسی امام خمینی به حساب میآیند، مهمترین و در عین حال متقابلترین تفسیر از میان تفاسیر موجود به حساب میآیند که البته تفسیرهای میانهتری از نظریه سیاسی امام خمینی نیز وجود دارد و در آراء متفکرینی همانند آیت ﷲ محمد هادی معرفت (۱۳۰۹_۱۳۸۶ ش) بازتاب یافته است. وی میکوشد با تمایز نهادن بین دو گونه تعیین ولی امر از سوی شارع مقدس، یعنی: ۱) تعیین بالتنصیص و ۲) تعیین بالتوصیف، انتخاب ولی فقیه را از نوع دوم دانسته و بر نقش مردم در تعیین فرد اصلح تأکید کند.
از آن زمان تا کنون، نظریه ولایت فقیه، بحثهای گستردهای در میان روحانیت برانگیخت و خود عاملی در طیفبندی آنان گردید.
🔹 گذشته از مجادلات نظری که بین شاگردان امام خمینی در باب حکومت دینی و نحوه همنهادی آن با مفاهیم مدرن در گرفت، گروهی از مجتهدان سنتی که دل درگرو امر سیاست و حکومت نداشتند دوران با انزوایی را تجربه کردند. آنان با تقیید ولایت فقیهان بر امور حسبیه و یا امور سیاسی را از باب واجبات کفایی و نه امور حسبه دانستن (همانند آنچه آیتﷲ سیدیوسف مدنی تبریزی در کتاب الإرشاد إلی ولایة الفقیه معتقد است) ادله و دلالت حامیان ولایت سیاسی فقیهان را تام ندانستند، حتی آیتﷲ صدیقین اصفهانی، اثبات ولایت فقیه بر امور حسبیه از باب قدر متقین را نپذیرفت و بدین گونه، مفروض همه مجتهدان در مباحثات ولایت فقیه را زیر سؤال برد.
البته مجتهدان سنتی مثل آیتﷲ شریعتمداری بودند که بیشتر به اجرای مواد معطلمانده قانون اساسی مشروطیت میاندیشیدند تا تغییر حکومت، اما در آخر به این نتیجه رسیدند که باید نظام عادلانه اسلامی را جایگزین سلطنت مطلقه کرد. ولی هیچگاه در ابعاد این نظام سخن نگفتند. آیتﷲ گلپایگانی نیز به تبع آیتاله بروجردی فقها را حکام منصوب از ناحیه امامان معصوم در عصر غیبت میدانست، نظام اسلامی تحت نظارت فقیه را پذیرفت اما تأکید کرد که فقیه نمیتواند از چهارچوب احکام شرعیه تخطی کند.
🔹 بعدها نیز بهویژه پس از رحلت آن فقید، مراجع سنتی اقتدار در حوزه را باز ستاندند و با نپرداختن تعمدی و آگاهانه حوزه به پارهای از مسائل اجتماعی از جمله حدود و اختیارات ولی فقیه، و حساس شدن به پارهای از مناسک شیعی، که معمولا امام آنها را به دلیل حساسیتهای عصر جدید به خطوط قرمز نظام مبدل ساخته بود، مثل عید الزهراء، حوزه علمیه قم را بر مدار دغدغههای خود چرخاندند و بدین گونه بر جدایی سیاست از الهیات صحه نهادند.
🔹 با این همه، عدهای همانند اعضای فرهنگستان علوم اسلامی نیز در درون حوزه از ایدههای نخستین امام خمینی فراتر رفته و معتقد به تداوم گستاخی انقلاب در حوزههای معرفتی بشر شدند. از نظر آنها انقلاب اسلامی، رخدادی سیاسی بود که در فرآیند آن، تنها نظامی سرنگون و دولت بدیلی به قدرت رسید. در حالی که برای مواجهه تمام عیار با دنیای جدید، نیاز به انقلابی دیگر در کلیه عرصههای فکری و عملی هستیم تا تمدن اسلامی سر برآورد.
متن کامل مقاله
http://mobahesat.ir/2289
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅به بهانه سفر آیتالله اعرافی به عراق
سفری بابرنامه اما کمرنگ
🔹آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه در سفر یک هفتهای به کشور عراق برنامههای متنوع و مهمی داشت که کمتر مورد توجه فضای رسانهای در حوزههای علمیه قرار گرفت.
🔹با مرور کوتاهی بر اخبار منتشر در خبرگزاری حوزه، برنامههای آیتالله اعرافی در چند سطح بود. نخست ملاقات با مراجع معظم تقلید در نجف اشرف از جمله آیتاللهالعظمی سیستاتی. سطح دوم دیدارها با برخی از علما و شخصیتهای علمی در حوزه علمیه و همچنین بیوتات مهم در این حوزه بود. در سطح دیگر شاهد حضو مدیر حوزههای علمیه در برنامههای علمی و همایشهای مختلف و همچنین دیدار با جمعی از اساتید و طلاب ایرانی ساکن در شهر نجف بودیم.
🔹سطح دیگر برنامهها دیدار با شخصیتهای اجتماعی وسیاسی بود که در نجف اشرف و بغداد صورت گرفت که با توجه به جایگاه سیاسی آیتالله اعرافی هم در جای خود حائز اهمیت است. طبیعتا هماهنگی و برنامهریزی فشرده دهها برنامه و دیدار برای سفر یک هفتهای امری بسیار دشوار است تا جائیکه علیرغم برنامهریزی قبلی یک روز هم به مدت زمان سفر اضافه شد. اما نکتهی مهم در این دیدارها توجه به شخصیتها و سلایق و نگاههای مختلف در حوزه علمیه نجف بود که نشان از شناخت دقیق ایشان از این حوزه دارد.
🔹از سوی دیگر شاید برای نخستین بار بود که یک مقام حوزوی به ظرفیت طلاب و فضلای ایرانی مقیم حوزه علمیه نجف توجه کردهاست و برنامه مستقلی برای تجمع و دیدار و شنیدن مسائل و مشکلات و نظرات آنان داشتهاست.
🔹پس از اتمام برنامههای آیتالله اعرافی باید گفت این سفر یکی از مهمترین اقدامات عملی انجام شده در راستای تعامل حوزه علمیه قم و نجف است، امری که در اغلب موارد قربانی نگاههای افراطی یا تفریطی بودهاست. طبیعتا این دیدارها طبق سنت حوزویان«بازدیدهائی» هم خواهد داشت و این رفتوآمدها برای حوزههای علمیه قم و نجف بسیار سودمند است.
البته به نظر میرسد گروه همراه آیتالله اعرافی به نمایندگی از «مرکز مدیریت حوزههای علمیه» بودند و برای اینکه این گروه نماینده واقعی «حوزه علمیه قم» باشد لازم بود چند تن از اساتید معتبر قم که در حوزه علمیه نجف هم شناخته شده و مورد احترام هستند حضور مییافتند.
🔹از سوی دیگربرنامهی بسیار پربار انجام شده متاسفانه با ضعف شدید اطلاعرسانی مواجه بود. اخبار منتشره بسیار کلی و کلیشهای بود و پیام القاء شده به مخاطب همان قالب دیدارهای تشریفاتی و دیپلماتیک است. برای نمونه یکی از امور پیگیری شده در این سفر و دیدارها با شخصیتهای حوزه علمیه نجف پیگیری حل مشکلات طلاب ایرانی از جمله مسکن بود که متاسفانه در هیچ کدام از اخبار منعکس نشده است.
جا دارد رسانهی رسمی حوزه علمیه قم پس از اتمام این سفر گزارشهای مختلف چندرسانهای و به دور از هرگونه کلیشهزدگی و کلیگوئی برای انعکاس بهتر نتایج سفر تهیه و منتشر نماید.
https://mobahesat.ir/24074
🔻🔻🔻
@mobahesat
34.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️آیتالله ابوالقاسم علیدوست در این گفتوگو به برخی اظهارات پیرامون موضوع شفافیت آراء پاسخ میدهد.
🔹اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در توجیه مخالفت با طرح شفافیت آراء گفته بود:« خدا و پیامبر و قران هم با مردم به صورت کامل شفاف نیستند...»
🔹گفتنی است اخیرا موضوع درس خارج آیتالله علیدوست «شفافیت آراء قضائی» بوده است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
44.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹به دنبال نقدی که بر بخشی از سخنان آقای دکتر مهرداد ویسکرمی، نمایندهی خرم آباد از استان لرستان در مجلس شورای اسلامی؛ از طرف آیتالله ابوالقاسم علیدوست ارائه شد، فیلم کاملی از طرف دفتر ایشان واصل گردیده است.
🔹امانتداری و رعایت اخلاق، میطلبد که مخاطبان در جریان کل صحبت ایشان قرار گیرند؛ تا ضمن رفع دغدغه ایشان، مخاطبان داوری نهایی را داشته باشند.
اگر چه معتقدیم ملاحظه صحبتهای کامل ایشان تاثیری بر نقدی که ارائه گردید، ندارد.
🔹یادآوری این نکته بسیار بهجاست که هرگز نباید نقد استاد علیدوست را بهانه رفتارهای ضداخلاقی علیه جناب آقای ویس کرمی قرار داد.
قصد استاد به هیچوجه، تعریضی بر شخصیت ایشان نبوده است.
ان اردنا الّا الاصلاح ما استطعنا.
سوم تیرماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️قدرت و تاثیر نهاد روحانیت؛ از حقیقت تا مجاز
🖋ابراهیم عزیزی (پژوهشگر حوزه)
🔹بدون شک راهپیماییهای غدیری حرکتی بزرگ و بینظیر آن هم در فضای شاد است که به احتمال فراوان در سالهای آتی نمونه آن در سایر کشورها نیز تکثیر شود.
اما چه چیزی این خیل عظیم را به خیابانها گسیل داشت؟ این معرفت و این حرارت از کجا آمده است؟
باید دانست که چنین اتفاق عظیمی آن هم با هزینهی مردمی، نتیجهی برنامهریزی یکشبه نیست؛ بلکه سالها تبلیغ و تاکید روحانیون و مبلغان دین بر مسألهی غدیر و اهمیت آن، لزوم إحیاء شعائر دین و نشر روایات فضایل این روز، زمینهی روحی و معنوی این برنامهی عظیم را در مؤمنان ایجاد کرد.
🔹در نتیجه طرح ایدهی راهپیمایی غدیر ( که نمی دانم از کیست!) با استقبال شگفتآور مردم روبرو شد و این پتانسیلِ پرحرارتِ سالها خفته فعال گردید، بطوری که در اندک زمانی ایرانگیر شد و امید میرود جهانگیر شود.
🔹این پدیده و نمونه های مشابه، پاسخیست به کسانی که ادعا میکنند: «جامعه طلاب و منبرشان پرهزینه و بیاثر است.»
اثر طلاب و مبلغان دین، اگرچه بر بسیاری از خودیها مخفی ست، لکن نزد دشمنان دین و انقلاب بسیار آشکار و واضح است. به همین سبب در فضای مجازی اینهمه کلیپ تمسخر و توهین علیه روحانیت دیده میشود که قطعا هزینهی زیادی میبرد و بدیهی است که هیچ عاقلی برای یک گروه بی اثر، این هزینهی سنگین رسانهای را به دوش نمیکشد!
🔹نگارنده معتقد است پتانسیلهای دیگری هم زمینهسازی شده است که باید در فرصت مناسب و با شیوهی مناسبتر فعال گردد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️«تبلیغ» را از فضای هیجانی دور کنید!
به بهانه دیدار حوزویان با رهبر معظم انقلاب
🔹یک هفته از دیدار رهبر معظم انقلاب با حوزویان میگذرد و با توجه به بحث مطرح شده از سوی ایشان در خصوص«اولویتبخشی به امر تبلیغ در حوزههای علمیه» نظرات و واکنشهای مختلفی را شاهد بودهایم.
🔹پیش از انجام دیدار متاسفانه فضای رسانهای حوزههای علمیه دچار برخی حواشی شد و عدهای محدود براساس سلایق خاص سیاسی اذهان حوزویان مشوش کردند. همچنین به علت عدم اطلاعرسانی صحیح دستاندرکاران حوزوی این برنامه در خصوص چگونگی برگزاری دیدار تصور و انتظاری ایجاد شد که تعدادی از حوزویان نظرات و دیدگاههای خود را مطرح خواهند کرد. در حالی که پیش از این نیز در آستانه محرم دیدار با مبلغان برگزار شده بود که از جنس دیدارهای عادی سایر صنوف مانند معلمان بود.
🔹اما بعد از برگزاری دیدار آنچه که شاهد بودهایم از مصادیق بارز آسیبهایی است که در پی سخنان رهبر معظم انقلاب وجود داشتهاست. برای نمونه ایشان سالهاست در هنگام تحویل سال با انتخاب یک شعار مسیر کلی حرکت نظام را ترسیم میکنند اما آنچه که دیده میشود واکنش تبلیغاتی و گاه هیجانی مدیران است؛ از مصاحبه در خصوص لزوم توجه به شعار سال تا نگارش کتاب در مدت ده روز!
🔹نکته جالب توجه آن است که نوعا کسانی پیشگام اظهارنظر و استقبال از شعار انتخاب شده هستند که عملا باید پاسخگو باشند که با توجه به مسئولیتی دارند چرا در این خصوص عملکرد ضعیفی داشته و با توجه به خلأ پیش آمده، رهبر معظم انقلاب مسیر کل نظام را برای جبران نیازها این سمت هدایت کردهاند!
🔹در خصوص دیدار اخیر حوزویان نیز متاسفانه اغلب شاهد تکرار مکررات و «تاکید بر بایدها» و… هستیم و برخی وعدهها مانند «راهاندازی کانونهای تبلیغ» آن هم بلافاصله بعد از سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب به زعم اغلب مخاطبان یک نوع حرکت تبلیغی بدون پشتوانه مطالعاتی و طرح و برنامهریزی است.به نظر میرسد سبقتگیری مسئولان کشوری در اظهارنظر پس از اعلام شعار سال از سوی رهبر انقلاب به مسئولان حوزوی هم تسری یافته و ناخواسته دچار یک هیجان و تبلیغ رسانهای کاذب شدهاند، امر مذمومی که رسانههای حوزوی نیز در انعکاس آن شریک هستند.
🔹درخواست جدی این یادداشت از مدیران و مسئولان بخشهای مختلف حوزههای علمیه آن است که بدون عجله و هیجان، جلسات کارشناسی و آسیبشناسی عملکردها در خصوص امر تبلیغ را برگزار کنند و با بررسی وضعیت موجود، ظرفیتهای سازمانی و نیروی انسانی و نیازهای جامعه به مرحلهی طراحی برنامهها برسند.
🔹بهترین راه قضاوت در خصوص عملکرد مسئولان، بی توجهی به تمامی اظهارات یک هفتهی اخیر آنان است تا پس از فروکش کردن هیجانات و اقناع مصاحبه و بیانیهها، چند ماه بعد به سراغ برنامهها رفته و نسبت به وظیفهی هر بخش از آنان مطالبه نمود.
https://mobahesat.ir/24085
🔻🔻🔻
@mobahesat
◾️حجتالاسلام محمدزمانی در گفتوگو با مباحثات:
✔️حوزه علمیه هیچ برنامهای برای ساماندهی عزاداری و مداحی ندارد/مراقب باشیم عزاداریهایمان سکولار نباشد
⚫️پرونده ویژه ماه محرم/1
🔹مرز بین خرافات و بدعت با شعائر واقعی حسینی محور اصلی گفتوگویی بود که با حجتالاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی نویسنده و شاعرآیینی و رئیس انجمن شاعران آیینی داشتم. محمدزمانی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر تهران و دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و همچنین کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان و مذاهب است. او بهعنوان نماینده نسل جوان شاعران آئینی و انقلابی شناخته میشود و از این رو با تلاش و پیگیریهای وی نشست شاعران آئینی و مذهبی با رهبر انقلاب شکل گرفته است. متن کامل این گفتوگو را در ادامه بخوانید.
🔲مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/16723
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️رحلت شیفتهی کتوم خمینی
به مناسبت درگذشت آیتالله شیخ حسن صانعی
🔹در بین یاران مجاهد امام خمینی کمتر شخصیتی سراغ داریم که علیرغم خاطرات فراوان از انقلاب و شخصیت بنیانگذار آن، اما مُهر سکوت بر لب داشت و در پاسخ به اصرار علاقمندان، توصیه امام را دلیل کتمان و سلوک فردی خود عنوان میکرد.
آیتﷲ شیخ حسن صانعی یار وفادار و مورد اعتماد امام بود که در سن ۸۹ سالگی و به تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲ دارفانی را وداع گفت.
🔹نامهی سراسر مهر و محبت امام خمینی در ماههای پایانی عمر شریفشان به خوبی نشانگر اوج دلدادگی شیخ حسن صانعی به امام و لطف متقابل ایشان به این شاگرد مخلصاش بود.
بسم ﷲ الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای حاج شیخ حسن صانعی ـ دامت برکاته
نمیدانم از کجای آشناییام با تو بنویسم. تو یکی از قدیمیترین افرادی هستی که در کنار من بودهای. هنوز سبزهای بر رخسار نداشتی که صمیمی.ات یافتم. سالها قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد.
تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت میدانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. تو فردی هستی که از گذشتههای دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد. زیرکی و کم حرف، دانایی و محتاط.
در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بودهای. کینهات را نسبت به شاه در کمتر کسی دیده بودم. در بحرانها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتی، گرچه گاهی خسته میشدی و افسرده.
در کوران فشار دستگاه شاه، تو که مسئول ادارۀ شهریۀ طلاب بودی، وقتی در محاصره دشمن قرار میگرفتی برای اینکه هیچگونه اطلاعی به دشمن ندهی کم نبود مواقعی که قبوض رسید پولهای اخیار را ـ در پانزده سال مبارزه ـ چون غذایی گوارا میخوردی. پاداشت عندﷲ نیز گوارایت باد.
استعدادت، لطافت روحت، صداقتت چیزی نیست که فراموشم شود. تندخویی و عاقل. از خدا میخواهم عقلت را به تندخوییات پیروز کند.
من کاملاً به تو اطمینان دارم. لذا وکیل من میباشی در تمامی زمینههای شرعی. این چند سطر را نوشتم تا کمی از بسیار حقی که به گردن من و انقلاب داری را ادا کرده باشم. خداوند یار و نگهدارت باد.
مرا از دعای خیر فراموش مکن.
والسلام علیکم و رحمة ﷲ و برکاته.
روح ﷲ الموسوی الخمینی
۲/۱۲/۱۳۶۷
🔹آیتﷲ شیخ حسن صانعی در ۱۳۱۳ ش در شهرستان شهرضا به دنیا آمد. پدرش حجتالاسلام والمسلمین شیخ محمدعلی صانعی از روحانیون شهرضا بود. وی تحصیلات خود را همراه با برادرش آیتﷲ شیخ یوسف صانعی در زادگاه خود آغاز کرد و سپس جهت تداوم تحصیل حوزوی به حوزهی علمیهی اصفهان رفت. وی پس از فراگیری دروس مقدماتی و سطح، به شهرستان قم رفت.
وی تحصیلات علوم دینی خود را با حضور در محضر درس خارج آیتﷲالعظمی بروجردی تداوم داد و سپس به محضر حضرت امام رسیده و دروس خارج فقه و اصول را از محضر ایشان فراگرفت. او از همان دوران طلبگی جزو ملازمان حضرت امام بود و مدیریت بخشی از پذیراییها و برنامههای دیدوبازدید امام را در بیت معظمله برعهده داشت.
🔹وی با شروع نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی پای در راه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد. ایشان در جریان دستگیری حضرت امام (ره) در آبان ۱۳۴۳ ش فعال بود و مراجع را به صدور اعلامیه یا اعلام مواضع در این زمینه ترغیب کرد.
وی بعد از استقرار نظام مقدس اسلامی بارها از طرف حضرت امام خمینی مأمور امورات شرعی شد و همراه با سید هاشم رسولی محلاتی از طرف امام (ره) در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ به عنوان سرپرست بنیاد پانزده خرداد منصوب شد.
🔹از جمله موارد نادری که از ایشان به عنوان خاطره و بیان زحمات برای انقلاب ثبت شده است این جملات نشان دهنده ی دلایل اصلی مکتوم بودن ایشان است:
«در مورد وابستگی و ارتباط من با حضرت امام مطالب فراوانی هست که برای گفتن اکثرش یا مجال نیست و یا صلاح.
روزی که بنا بود اطباء ایشان را عمل کنند من به اتاق مخصوص بیمارستان وارد شدم و دیدم آقای میریان که امروز هنوز در بیت امام مشغول و شاهد این ماجرا هستند مشغول پوشاندن لباس عمل به حضرت امام هستند. ایشان به محض دیدن من به آقای میریان اشاره کردند که کارش را رها کند و با این که تنها یک دست ایشان در آستین لباس رفته بود فرمودند: شما بیرون بروید.معلوم شد ایشان امور لازمی برای گفتن به من داشتند که از آن همه مسائل بعضی را گفتهام یا خواهم گفت و بعضی برای همیشه بین من و امام و خدا در سینهام مکتوم خواهد ماند.»
🔸مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/24093
🔻🔻🔻
@mobahesat
◾️سیره علما در عزاداری امام حسین(ع)
◾️پرونده ویژه محرم /2
🔹سیره علما و مراجع بزرگ تقلید در زمینه عزاداری امام حسین(ع) چگونه بوده است؟ عزاداری برای امام حسین(ع) در بینش و جهانبینی آنان چگونه بوده است؟ در این پرونده به مطالعه مطالبی پیرامون سیره و نگاه امام خمینی(ره)، آیتﷲالعظمی صافی گلپایگانی، آیتﷲالعظمی فاضل لنکرانی و آیتﷲالعظمی بهجت به عزاداری سید و سالار شهیدان خواهیم پرداخت.
🔹مباحثات ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدﷲ الحسین و یاران باوفایش، بنا به رسالت خود مبنی بر بررسی تحلیلی موضوعات دینی به بازنشر مطالب منتشر شده در سالیان اخیر پیرامون موضوع «سیره علما در عزاداری امام حسین(ع)» میپردازد. مطالب این پرونده به شرح زیر است:
◾️عزاداری در نگاه امام خمینی(ره)
https://mobahesat.ir/5119
◾️عزاداری در منظومه فکری آیتﷲالعظمی فاضل لنکرانی
https://mobahesat.ir/5161
◾️آموزههای نیکِ عزاداری در اندیشه آیتﷲ صافی گلپایگانی
https://mobahesat.ir/5246
◾️ سیره آیتﷲ العظمی بهجت در عزاداری
https://mobahesat.ir/5324
🔻🔻🔻
@mobahesat
◼️فقه عزا و تاملی در ماهیت و روش عزاداری
▪️پرونده ویژه محرم
🔹در میان آنچه امروزه به نام شیوههای عزاداری –پذیرفته و یا نپذیرفته– میان جوامع شیعیان رواج دارد، برخی از قدمت بالایی برخوردار بوده و برخی رسوم نیز آیینهایی نوظهور به شمار میروند. در این بین، ماهیت و روش عزاداری به چه شکلی باید باشد؟ فقه در مورد عزاداری به چه موضوعاتی میپردازد؟ در این پرونده به موضوعاتی پیرامون فقه عزاداری و ماهیت و روش عزاداری پرداخته میشود.
مباحثات ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اباعبدﷲ الحسین و یاران باوفایش، بنا به رسالت خود مبنی بر بررسی تحلیلی موضوعات دینی به مطالب منتشر شده در سالیان اخیر پیرامون موضوع «فقه عزا و تاملی در ماهیت و روش عزاداری» میپردازد. مطالب این پرونده به شرح زیر است:
1. فقه عزا (۱)؛ تنقیح مبانی فقهای نجف در امر عزاداری
2. فقه عزا (۲)؛ نگاهی به فعالیتهای تبلیغی خطبا و روحانیون نجف در امر عزاداری
3. نقد و نظری بر مقاله «فقه عزا؛ تنقیح مبانی فقهای نجف در امر عزاداری»
4.روایاتی برای تفرقهافکنی
5.تلاش برای پالایش ناراستیهای عاشورایی
6. دغدغهی هدفیابی قیام عاشورا
7. بررسی فتوای میرزای نایینی در جواز قمهزنی
8. تأملاتی در «بررسی فتوای میرزای نائینی»
🔻🔻🔻
@mobahesat
◾️شیعهستیزی و راهکارهای دفاعی مطلوب
عالم تشیع و استراتژی پیشرو
🖌تقی صوفی نیارکی
⭕️مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/9120
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅عزاداری محرم؛ عامل اتحاد در مقابل دشمن یا تفرقه در جامعه؟
◾️امسال هم دهه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) همچون سالها و قرنهای گذشته معنویت خاصی به دلها و کشورمان بخشید و عشق و ارادت قاطبهی مردم با هر سلیقه و تفکری را اهلبیت(علیهم السلام) نشان داد.
◾️محرم امسال اما تفاوت خاصی با سالهای پیشین داشت. چراکه اتفاقات ناگوار سال گذشته و خیز دشمن برای تقابل با اصل دینداری انگیزهای شده بود تا مجددا طراحی تقابل با عزاداری امام حسین و کمرنگ کردن این میراث بزرگ دینی را رقم زنند. ناگفته پیداست که در کنار تهاجم به باورهای دینی، تقابل با انقلاب اسلامی هم از جمله اهداف دشمنان است.
◾️در روزهای منتهی به ماه محرم تبلیغات گسترده مبنی بر عدم استفاده از نمادهای عزا مانند لباس و پرچم سیاه محور این فعالیتها بود تا جایی که عرض ارادت دو خوانندهی مطرح کشور به امام حسین در شب نخست محرم مورد هجمه گستردهی سیاهیلشگر جریان دینستیزی قرار گرفت تا همچون گذشته فضای رعب و وحشت در میان چهرههای مطرح جامعه ایجاد کنند و آنان را از ورود به این عرصه بترسانند.
◾️اما با فرارسیدن محرم و اقبال عمومی مردم به این نمادهای عزاداری، روش دشمن تغییر یافت و تلاش کردند برخی از اشعار و مراثی و نواهای سینهزنی را به عنوان تقابل مردم با حاکمیت نشان دهند.طبیعی است که هر نماد عزاداری به نوعی یک «نه» بزرگ به دشمن بود و عموم مردم علیرغم انتقادات و نارضایتیهای سیاسی و اجتماعی اما در یک صف واحد در مقابل تلاش دشمن برای هجمه به اساس دینداری و عزاداری ایستادند.
◾️این اتفاق بسیار مهم میتوانست یک پیروزی بزرگی برای دغدغهمندان باشد. همانگونه که حضور مردم در راهپیمائی سالگرد پیروزی انقلاب یک برگ برنده برای نظام است، حضور دهها میلیونی مردم در عزاداریها و تکتک نمادهای عزاداری از لباس و روسری مشکی تا دستههای عزا نیز بزرگترین دلیل بر دینداری جامعه در سطوح مختلفی از اعتقادات و باورها است.
◾️در این بین اما یک خط مشکوک و خاص اقدام به ایجاد تفرقه و چندقطبی بین جامعه عزاداری نمود و تمام تلاش خود را برای رتبهبندی و مردودسازی اقشار مختلف جامعه نمود. موضوع حجاب و سبک دینداری – اگرچه در جای خود امر واقعی و از جهات گوناگون باید بررسی شود – اما اولویتبخشی و تبدیلکردن به اصلیترین معیار قضاوت، بهانهای برای شکستن وحدت جامعه دینی در مقابل دشمنان شد.
◾️دشمنان تلاش میکردند اصل عزاداری محقق نشود و بعد از شکست در این پروژه تلاش کردند برخی از عزاداریها را مصادره به مطلوب نمایند که متاسفانه این خط سیر ظاهرا دغدغهمند مذهبی نیز – احتمالا ناخواسته- بخش زیادی از نمادهای دینی را خارج از دائره قرار داده و عملا همان حرکت دشمن را کامل کردند.همین اشتباه سال گذشته و در جریان اغتشاشات به نوعی در حال انجام بود که رهبر معظم انقلاب با تبیین دقیق جبهه خودی و دشمن فرمودند:«امید دشمن این بود که همینهایی که حجاب نیمهکاره دارند به کلی کشف حجاب کنند، نکردند. یعنی زدند توی دهان آن تبلیغ کننده و فراخوان فرستنده»
◾️در محرم امسال نیز امید دشمن پیوستن مردم به فراخوان آنان بود اما هر نماد عزا از جمله لباس و شال مشکی نه بزرگی به تلاش آنان محسوب میشد که متاسفانه یک بینش نادرست سیاسی این مهم را درک نکرد و با خلق اصطلاحات و رنگبندی و فاصلهگذاریهای کاذب اقتدار جبهه دین در مقابل دشمن را تضعیف نمود. اگرچه برخی هنجارشکنیهای بسیار محدود برنامهریزی شده نیز وجود داشت که نیروهای امنیتی برخورد لازم را انجام دادند، اما همین خط نادرست اقدام به بزرگنمائی و ناراحتی جامعه متدین نمود.
◾️امید است خطبا و اثرگذاران جامعهی دینی و انقلابی عملکرد جریانهای مختلف در محرم امسال را بررسی و آسیبشناسی جدی کنند و اجازه ندهند یک بینش و فکر نادرست علیرغم تمامی شعارهایی که میدهد در مسیر اهداف دشمنان حرکت نماید.
https://mobahesat.ir/24109
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅بازتاب گفتمان حدیثپژوهی جامعةالازهر
به بهانه بررسی کتاب طعون و شبهاتالشیعةالامامیه حول الصحیحالبخاری و الرد علیها
🖌حجتالاسلام دکتر علی راد
🔹سویه مهم بحث تمرکز بر رویکرد علمی جامعةالازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی در ایران است و این پرسش مطرح است که آیا رخداد انقلاب اسلامی در ایران در رویکرد علمی – پژوهشی جامعةالازهر مصر اثرگذار بوده است یا خیر؟ راهکار علمی برای اکتشاف تغییر یا عدم تغییر این رویکرد جامعةالازهر مصر چیست؟ پیش فرض این است که پژوهشها و منشورات نهادهای علمی بزرگ جهان از سیاستهای کلان و اسناد بالادستی علمی, سیاسی, فرهنگی و اقتصادی آن پیروی میکند و این منشورات نماینده و برایند این سیاستها و حداقل برخی نگاههای کلان یا خرد در درون این نهادها حکایت دارد .
🔹مطالعه ژرف و روشمند پژوهشهای انجام شده در جامعةالازهر مصر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایش های متنوع آن در رشتههای تفسیر قرآن, حدیث, کلام , ... میتواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک نماید و تصویری از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد. نتایج این مطالعه میتواند در امکان یا امتناع تقریب حوزه شیعه با الازهر نیز کمک نماید و البته باب گفتوگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید.
🔹شتاب و حجم نقدهای امامیه علیه الصحیح بخاری جریانهای سلفی و حدیثگرای اهلسنّت و رویکردهای تقریب گرا و تجدیدنظرطلب امامیه را به واکنش جدی واداشته است. برخی در درون گفتمان حدیث پژوهی شیعه این نوع نقدها را پذیرا نبوده و در مقام نقد نقد آنها برآمدهاند و بر این باور هستند که شماری از نقدهای امامیه جدلی و ناتمام است و حتی در مقام توجیه و دفاع نیز بر آمدهاند. در گفتمان حدیثپژوهی اهلسنّت معاصر نقدها و ردیههای شیعه علیه الصحیح بخاری رصد و در روند سیسال اخیر نزدیک به بیست کتاب در پاسخ به این نقدهای از سوی عالمان اهل سنّت نگاشته شده است.
🔹کتاب «طعون و شبهات الشیعهالامامیه حول الصحیحالبخاری و الرد علیها» رساله دکتری است که در دانشکده علوم حدیث الازهر مصر دفاع شده است؛ این کتاب در گونه اخیر پاسخ به نقدهای شیعه علیه الصحیحالبخاری قابل جانمایی است که در مقام دفاع تمام عیار و جانبدارانه از الصحیحالبخاری است. این کتاب تالیف است که در چهار جلد و 2490 صحفه وزیری توسط داراللولوء در المنصوره مصر در 2021م منتشر شده است. وی فارغالتحصیل الازهر مصر است و کتاب فوق را به عنوان رساله دکتری خود با رتبه عالی در الازهر دفاع کرده است.
🔹پیش تر از عادل بن یوسف العزّازی تحقیقات فقهی چون «تمامالمنة في فقهالكتاب وصحيحالسنة» در چهار جلد منتشر شده است. بررسی تحقیقات وی نشان میدهد که از اندوختههای فقهی, حدیثی , رجالی و کلامی اهل سنّت آگاهیهای خوبی دارد. دکتر العزّازی در مقدمه کتابش از منتقدان صحیح بخاری به عنوان دشمنان, پیروان اهواء و بدعت یاد میکند که تلاش دارند با شبههافکنی علیه این کتاب و مولف آن از جایگاه و نفوذ این کتاب در قلبهای مسلمین بکاهند.
🔹روشن است که پژوهشهای انتقادی بایستی از منطق پایه در نقد و تحلیل برخوردار باشند تا اعتبار نتایج آن مقبول باشد که در این کتاب مولف به تقریر و تبیین آن نپرداخته است. از دیگر سو مهمترین آسیب این کتاب رویکرد جانبدارانه و سوگیرانه در نقد است که این کتاب را در مواضع متعددی از یک بحث علمی روشمند به جدل سوق داده است. در معرفی شیعه اخلاق نقد رعایت نشده است و فراوان از تعابیر تند چون رافضه ومشابه آن علیه منتقدان الصحیح بخاری استفاده شده است.
🔹این کاستی ها نشان از این دارد که در الازهر مصر با آن همه شهرت و سابقه, تعصب و ایدئولوژی بر گفتمان نقد علمی سلطه دارد و چگونه آثار جدلی- تبلیغی را در کسوت پژوهش آکادمیک در تراز دکتری عرضه مینماید.
🔸دستاورد :
یک. در گفتمان حدیثپژوهی الازهر همچنان رویکردهای سلفی در حدیث سلطه و حضور جدی دارد و در این میان الصحیح بخاری از جایگاه مهمی برخوردار است و هر گونه نقد علیه این کتاب الازهر را به کنش متقابل وا داشته است.
دو. گفتمان نقد در الازهر بیشتر به سویه انتقاد و جدل گرایش دارد تا درک ژرف و فراگیر اندیشه شیعه در تعامل با کتابهای حدیثی اهل سنّت بویژه الصحیح بخاری.
سه. هنوز موانع جدی در گفتگوی علمی میان گفتمان نخبگان الازهر با شیعه وجود دارد و جزمگرایی و حقپنداری مطلق اهل سنّت و طرد تشیع از امت اسلامی در کتاب دکتر العزّازی مشهود است.
چهار. شماری از نقدهای دکتر العزّازی ریشه در عدم شناخت وی از مبانی کلامی امامیه در اعتبار سنجی حدیث دارد و این نشان از این آسیب در الازهر دارد که توجه به حدیث شیعه در فرایند و روند آموزشی آن مغفول مانده است.
🟠مشاهده متن کامل مقاله:
https://mobahesat.ir/24112
🔻🔻🔻
@mobahesat
▪️دفاعی عقیم و پرهزینه / حکومت علوی : بعثت عدالت
🖌آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔹مدتی است برخی مبلغان و واعظان مشهور و محترم کشور، در دفاع و توجیه مشکلات موجود کشور، اوضاع حاکم بر حکومت امام علی – علیهالسلام – را مطرح و وضعیت موجود را با حکومت مولا – علیهالسلام – مقایسه میکنند! و آخرین آن، حرکتی بود که یکی از سخنرانان در چهارم مردادماه امسال (1402) انجام داد. در گذشته هم طلبهای جوان مطرح کرد که حدود (یا بیش از) ثلث نهج البلاغه، راجع به متخلفان اقتصادی و غیر اقتصادی از کارگزاران حکومت علوی است. دیگری در مشهد مقدس مطرح کرد که حدود سی فساد در حکومت امام – علیهالسلام – بوده است که امام نتوانستهاند آن ها را معالجه کنند. چنان که واعظ دیگری در پاسخ به سوال یکی از اصحاب رسانه که مطرح کرد (بدین مضمون): به نظر شما، امام خمینی و رهبران انقلاب ایران تا چه حد در پیاده کردن اهداف خود موفق بوده اند؟ پاسخ داد: من سوال را به شما برمیگردانم و میپرسم: اصولا پیامبران و پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله- تا چه پایه موفق بودهاند؟(استفهام انکاری)
🔹طبیعی است که این حضرات، خود را موظف به دفاع از عملکردها و وضعیت موجود دانسته و به گمان خویش، تکلیف خود را انجام دادهاند و از نظام، انقلاب و مسئولان دفاع جانانه کردهاند؛ قهرا در آینده هم شاهد ادامه این حرکت خواهیم بود. از آن جا که عموم این آقایان، از چهرههای انقلابی و از موقعیت قوی در امر تبلیغ برخوردار و صاحب تریبونهای حساساند (و اگر چنین نبود این جانب ورود نمیکردم) حقیر به تحلیل و بررسی این حرکت میپردازم. حاصل پرداختن به ادله ذیل، چیزی جز اثبات عقیم بودن این نوع دفاع (توهم دفاع) و پرهزینه بودن آن نیست؛ بدین قرار:
▪️آن چه این آقایان بیان میکنند یا در اصل خلاف واقع، یا غیر ثابت، یا راست ناقص و یا به قدری آمیخته به مبالغه است که هیچ کم از کذب ناموجه ندارد. با پوزش از اطاله نوشته، ناچارم توضیح کوتاهی در این باره داشته باشم.
در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه، توجه کرد. حکومت امام علی – علیه السلام – در طول چهار سال و چند ماه بر سرزمین پهناور اسلام که عراق و ایران بخشی از آن است بعثت عدالت بود که هرگز – هرگز – نباید رفتاری این چنینی با آن داشت!
▪️نباید تردید کرد دفاعهایی این چنین، هرگز منتقدِ به وضعیت موجود در جمهوری اسلامی ایران را معتقد به این روش حاکمیتی نمیکند؛ بر عکس، چوب حراج بر تراث میزند که بگویند: پس هر حکومتی از اسلام وضعیتش چنین است! من نمیدانم آن حضرات در آینده در نیمه شعبان، چگونه میخواهند از حکومت مهدوی بگویند و فریاد زنند که :«یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا بعد مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»؟
▪️این گونه سخنرانیها، تأمین خاطر دادن به مسئولانی است که هیچ نیازمند به تأمین خاطر نیستند، بلکه بیش از هر چیز و هر زمان محتاج شنیدن نقدهای منصفانه، خالی از سفیدنمایی ناموجه (و البته به دور از سیاهنمایی) هستند.
▪️ دفاع از انقلاب و نظام البته با پذیرش برخی کاستی ها، خود تحریمی و ... راه دیگری دارد که صاحبان احساس تکلیف در اینباره باید به آن بپردازند.
🔹در پایان تذکری مشفقانه و ناصحانه به این حضرات باید داشت که قدری با احتیاط سخن بگویید و بدون هیچ عایدی و نتیجه، ناخواسته نسل امروز را با حکومتی که بیهمتا در عدالت بود، بدبین نسازید.
مخاطبانی هم که این سخنان را میشنوند، نباید این سخنان را جدی بگیرند و نسبت به آن چه باید مدافعش باشند، بدبین شوند.
خوب است کسانی که وظیفه خطیر و ظریف دفاع از انقلاب اسلامی را بر دوش می گیرند، اَبرو را طوری آرایش نکنند که چیزی از چشم باقی نماند! و بُن همان شاخهای را که بر آن نشستهاند، به دست اره نسپارند!
این روزها دشمنان اهل بیت – علیهمالسلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت، نقشههای بسیار پیچیدهای اجرا میکنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهمالسلام میگوییم، مراقب سوء استفادههای احتمالی و قطعی، از گفتههایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت! فراموش نکنیم که:
*إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا*.
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/24122
🔻🔻🔻
@mobahesat
جوابیه استاد عالی به آیتالله علیدوست
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبربزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.
رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز(۵ /۵/ ۱۳۷۲)میفرمایند:
《این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی،چپ نگاهش کرد،یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد،در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟
در زمان امیرالمومنین علیه الصلاه و السلام که مثال عدل و تقواست، دیگر شما از امیرالمومنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید، مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین علیه الصلاه والسلام فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟!خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند.
تاریخ را بردارید نگاه کنید،این تاریخ است یکی از استانداران امیرالمومنین، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
امام حسن مجتبی علیه الصلاه و السلام سردار بزرگ جنگش عبیدالله ابن عباس بود که میدانید چه کار کرد.شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیه الصلاه والسلام.
در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران
حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند.
جناب علیدوست میفرمایند: حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم میکنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!...
چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است.
گفته اند: در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!...
آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هردو حکومت آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمیکند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وااسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید.
میفرمایند: برخی مفاسد(حدود ۳۰فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمیتوانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند...
مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذیهای معاویه در حکمرانی حضرت انجام میدادند که در کتاب الغارات به برخی از آنها اشاره شده است.
در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذیها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است.
پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است.
بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوقالذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.)
در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی میکنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند.
*انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا*
مسعود عالی_۱۴۰۲/۵/۱۵
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅اتفاق مبارک نظریهپردازی را قدر بدانیم
🔹روز گذشته یادداشتی از آیتالله ابوالقاسم علیدوست منتشر شد که نسبت به مسائل عدالت در حکمرانی و مقایسه با زمان صدر اسلام و وضعیت اکنون نظام اسلامی پرداخته بود. پس از این یادداشت استاد مسعود عالی به این نظر ارائه شده پاسخ داده و در ادامه چند تن دیگر از اساتید نیز نظرات خود را در قالب یادداشتهای اینترنتی منتشر نمودهاند.
🔹بدون ورود محتوایی و قضاوت درباره یادداشت آیتالله علیدوست و پاسخهای ارائه شده، این اتفاق مبارک در فضای حوزههای علمیه را باید به فال نیک گرفت. حیات و شکوفائی هر جامعهی علمی به ارائه نظر و نقدهای گوناگون است؛ موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری به عنوان « کرسیهای آزاد اندیشی و نظریهپردازی» مطرح شده وبه عنوان یک مطالبه جدی همچنان بر دوش حوزههای علمیه سنگینی میکند.
پیش از این نیز بیان نظریهای پیرامون «اقتصاد اسلامی» و نگارش و طرح دهها پاسخ و نقد علمی نتایج بسیار مثبتی در تولید محتوای اثرگذار و مطابق با نیازهای روز را رقم زده بود.
🔹در این بین اما برخی آسیبهایی متوجه این جریان مبارک علمی نیز میتواند باشد. ارزشگذاری، نیتخوانی، برچسبزدنهای ناروا و دخیل کردن جریانهای مختلف سیاسی از جمله آسیبهایی که گاهی در محتوای تولیده شدهی این حرکت مبارک علمی اتفاق میافتند.
ایجاد فضای تحقیر و تهدید با ادبیات مختلف به نفع حوزههای علمیه و جامعه اسلامی نخواهد بود و بیشترین ضربه را عقبهی نرمفزاری نظام از محدود کردن فضای نظر و اندیشه متحمل خواهد شد.
🔹جا دارد اساتید و دانشوران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی که دارای جایگاه علمی هستند حتما ورود جدی به این جریان تولید علمی داشته باشند و طلاب سطح پائینتر بدون قضاوتهای متاثر از پیشفرضهای ذهنی، فرصت را غنیمت شمرده و از مطالب ارائه شده بهرهمند شوند.
🔻🔻🔻
@mobahesat