⚡ انالله و انا الیه راجعون
درگذشت والد مکرم حضرت آیتالله علیدوست را خدمت ایشان و خانواده محترم تسلیت عرض میکنیم.
حضرت استاد علیدوست در بخشی از گفتوگوی تصویری مباحثات پیرامون تربیت خانوادگی و تاثیر پدر در رشد ایشان نکاتی فرمودهاند که انشاءالله این برنامه در فصل سوم گفتوگوهای تصویری مباحثات منتشر خواهد شد.
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به مناسبت سالروز تاسیس
🔹 گزارشی از روند شکلگیری حوزه علمیه قم
http://mobahesat.ir/1104
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ به بهانه انتشار اخبار کذب پیرامون مرجعیت
🔸 راز و رمز اقتدار تشیع
✏ سیدفرید حاج سید جوادی(مدرس فقه و اصول)
🔹 هویت تشیع از ابتدا با محوریت نهاد امامت شکل گرفته است. اگرچه تعدی غاصبان فرصت آن را فراهم نکرد که امامت با تمامی شئوناش در جامعه اسلامی میداندار شود، اما شیعیان در گذر زمان ارتباط و بهرهمندی خود از هدایت و ولایت ائمه علیهم السلام را بسط و تعمیق بخشیدند. تطورات قدرت مدعیان خلافت و ریاست بر مسلمین، فراز و فرود حضور اهل بیت در اجتماع را رقم میزد. تا آنکه از مقطعی به حصر ائمه علیهم السلام و محرومیت شیعیان از دسترسی بیواسطه به ایشان انجامید. روند تضییق و محدودسازی تا آنجا شدت یافت که تنها راه برای حفظ جان امام پنهان شدن و غیبت بود.
🔹 دهههای آغازین غیبت با وساطت نایبان خاص، ارتباطات ضروری جامعه شیعیان با امام علیه السلام تمشیت میشد. تا آنکه با درگذشت آخرین نایب خاص، جامعه شیعه وارد مقطعی شد که امروز با نام غیبت کبری میشناسیم، اما آن زمان در اذهان عالمان و عموم شیعیان بلندمدت تصور نمیشد. از این رو تا مدتی بنابر بازگشت زودهنگام امام، از اندیشه و تدبیر برای جبران خلا جایگاه ولیعصر عجلﷲتعالیفرجهالشریف تدبیری نمیاندیشیدند. با گذشت چند دهه به تدریج مسائل جدید شرعی و نیاز به اداره اموال مربوط به منصب امامت، فقهای شیعه را به اجتهادی فراتر از بازگویی احادیث و تطبیق آن بر فروعات واداشت و از سوی دیگر تصدی برخی از شئون ولایی امام را ضروری یافتند و بدان مبادرت ورزیدند.
🔹 نهاد مرجعیت در ادامه همین تحولات پیدا شد و با نضج گرفتن جوامع مقتدر شیعیان به ویژه در عصر صفوی، نفوذ و صلابت آن اوج گرفت. اگرچه به لحاظ آراء فقهی ضرورت تقلید از اعلم سابقه طولانی داشت، اما محدودیتهای ارتباطی و دسترسیهای منطقهای، پیدایش مرجعیت متمرکز و فرامنطقهای را تا دوران قاجاریه به تاخیر انداخت. شاید بتوان گفت قدرت و نفوذ مرجعیت واحد، اولین بار در فتوای تحریم تنباکو نمود یافت و آن نیز بر بستر ابزار ارتباطی نوین تلگراف میسر شد.
🔹 دو سدهی گذشته دوران مرجعیتهای متمرکز و کمشمار در جامعه شیعیان بودهاند و جابجاییهایی معدودی نیز در کانون جغرافیایی مرجعیت پیدا شده است. نجف، کربلا، سامراء، اصفهان، مشهد و قم کانونهایی بودهاند که میزبان مراجع عام شییعیان در این ۲۰۰ سال شدهاند. با وجود تنوع و اختلاف مکتب فقهی و سیره اجتماعی، مراجع عام معاصر در یک تفاهم نانوشته و برآمده از تربیت در سنت مشترک، نقشهای متفاوت ولی مکملی را ایفا نمودهاند. همزمان با زهد و نازکاندیشیهای فقهی و اصولی شیخ انصاری در نجف، ملاعلی کنی در تهران با اقتدار اجتماعی از رفتار دستگاه سلطنت مراقب میکرد تا آسیبی به هویت مذهبی جامعه وارد نسازد. دوگانه پردهنشینی و میانداری در میان فقیهان امامیه در این دویست سال برقرار بوده و شاید این تقسیم نقشها از اقتضائات عصر غیبت باشد.
🔹 امروز نیز مرجعیت سنتی عراق، آشنا با آداب و مناسبات جامعه عراق و با درنظر گرفتن مصالح عامه اسلام و تشیع، خطمشی مؤثری را اخاذ کرده که با انتظارات و توقعات آن جامعه از قداست و نزاهت نهاد مرجعیت نیز سازگار است. از سوی دیگر نهاد مرجعیت در ایران به واسطه انقلاب اسلامی، به لحاظ تولی شئون امامت و ولایت به ترازی بالاتر دست یازیده و بر مسیر حضور آشکار و فراگیر در عرصه سیاست داخلی و بینالمللی گام برمیدارد. این تفاوت به مانند گذشته برآورنده مصالحی است که بخش مهمی از آن از دیده ناآشنایان با هویت و تاریخ جامعه تشیع پنهان است.
🔹 هرگونه تلاش برای تبدیل این تنوع مفید و سازنده به تقابل فرساینده خیانت به اسلام و تشیع است. آن کسانی که با کوبیدن بر طبل «مکتب قم» و «مکتب نجف» تصویری ناهمساز از این دو کانون اقتدار شیعیان مینمایانند، در خدمت برنامههای دشمنان اسلاماند. همچنین آنانی که با شعارهای «مرجعیت عربی»، قومیت را ناصواب در این نهاد محترم دخالت میدهند، تفرقه، اختلاف و بدبینی را بر شیعیان عراق تحمیل میکنند. سادهلوحانی نیز هستند که میپندارند عزت مرجعیت شیعه در عراق موجب تضعیف اقتدار ولایت فقیه در عرصه بینالملل میشود. همینان متاسفانه با خبرسازیها و بازنماییهای نادرست و غیرواقعی از برخی مناسبات بیوت مراجع، خود را در مسیر خدمت به اسلام ناب میانگارند، غافل آنکه روح اسلام ناب بر وحدت کلمه بنا شده و هرگونه تفرقه میان مومنان و موالیان اهلبیت علیهم السلام، دشمنان را دلشاد کرده و قلب نازنین صاحبالامر را آزار میدهد.
http://mobahesat.ir/23303
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔴 پذیرش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام (تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله) برای سال تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰
✅ دوره سطح عالی و خارج فقه و اصول
♦️ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر
🖥 www.HOSOON.ir
📱@sanjesh_hosoon
⚡ در گفتوگو با حجتالاسلام مقیسه مطرح شد:
«شنبههای فقهی» حرکتی طلبگی برای تضارب آراء
🔹 حدود چهار سال پیش در گعده هایی که در مورد دغدغههای مختلف حوزه با دوستان داشتیم جای خالی مباحث علمی در قالب جلسات دوستانه که با کمترین حاشیه برگزار میشود و موجب تولید علم و تضارب آراء میشود را در حوزه و در بین خودمان احساس کردیم .لذا تصمیم گرفتیم جلساتی را نه در آخر هفته که معمولا همراه با تعطیلی است بلکه در یک وقت کاملا زنده مثل روز شنبه که اول هفته است و معمولا فضلاء شادابی خوبی دارند تحت عنوان شنبه های فقهی برگزار کنیم .
🔹 الحمدلله این جلسه وارد سال چهارم میشود و حدود 50 جلسه دوساعته در قالب موضوعات فقهی ، اصولی ،کلامی و رجالی برگزار شده است و یک مناظره علمی در موضوع (افساد فی الارض) هم برقرار کردیم .سعی کردیم مدعوین جلسه همه از اساتید سطح یا خارج باشند که بتوانیم رفت و برگشت علمی خوبی را در مطالب رقم بزنیم .
🔹 محل جلسات در منزل بنده است و با کمترین تکلف و هزینه از اذان ظهر شنبه ها به مدت دوساعت برگزار میشود و انصافا لطف و همت دوستان را در حدوث و بقاء جلسه باید لحاظ کرد که بدون توجه به کمترین امور مادی و فقط برای ایفاء و استیفاء مطالب علمی رنج این نشست را در این زمان از روز تحمل می کنند.
🔹 سعی کردیم که موضوعات مطرح شده از قالب فقه و اصول و کلام و رجال خارج نشود و موضوعات مستحدث اجتماعی و حوزوی را در همین قالبها به چالش بکشیم .بهره بردن از زحمت یکی از دوستان که گاهی ماهها بر یک موضوع متمرکز و دست به قلم شده و مقاله یا پایان نامه ای را به رشته تحریر در آورده است و نقدهای ارتجالی دوستان و غربال کردن یافته های علمیشان که در درس های خارج تحصیل کرذه اند و شناختن نقاط قوت و ضعف در بحثها و آشنایی با مبانی اساتید متعدد از امتیازات این جلسه است .
🔹 این سبک از گعده های علمی سیره سلف از علمای ما بوده و شاید یکی از امتیازات حوزه نجف در قدیم الایام استفاده از وقتهای به اصطلاح مرده در مراسمات و گعده های مناسبتی بوده است .قرار دادن فراگیری مطالب علمی در بوروکراسی های اداری و تشریفات موسسات علمی و پزوهشی نه تنها کمکی به شکوفایی اینگونه مباحث نکرده بلکه در بسیاری از مواقع مانع بسیار جدی برای تحقق این هدف بوده است .
🔹 جرات دادن به ارائه مطالب جدید و بکر در قالب دوستانه و گعده ای و ایجاد بستر تضارب آراء و نقدهای ارتجالی امتیازاتی است که نمی توان به راحتی در اینگونه موسسات به آنها دست پیدا کرد .از همه مهم تر ایجاد فرهنگ مباحثه علمی در دیدارها و جلسات بجای گفتگوهای بی فایده یکی از اهداف جدی این جلسه است .
🔹 معتقدیم کرسی های نظریه پردازی ابتدا در قالبهای کوچک و با بضاعت علمی کم آغاز و معنی می شود سپس به پختگی مطلوب میرسد .طلاب و فضلاء در ارائه مطب زمانی می توانند موفق باشند و مطالبشان از استقامت و استحکام خوبی برخوردار باشد که اینگونه مطالب را در جلسات و قالبهای کوچکتر مشق کرده باشند و مورد نقض و ابرام دوستان و همطرازان خود واقع شوند .
🔹 تجربه نشان داده که هرچه این جلسات از تشریفات کمتر و پشتیانی کمتر از سوی ارگانها و موسسات واقع شود موفقتر و خروجی بهتری خواهد داشت و اگر رسمی بودن جلسات به معنی جدیت و همت افراد در برگزاری و پیگیری آن باشد موافق آن هستیم و هم اکنون در جلسات شنبه های فقهی هم از آن بهره می بریم ولی اگر به معنی تشریفات اداری و موسسه ای است خیلی موافق با آن نیستیم و آن را موفق نمی دانیم.
🔸 کانال اطلاعرسانی «شنبههای فقهی»
https://eitaa.com/shfeghhi
@shfeghhi
🔸 مشاهده متن کامل گفتوگو:
http://mobahesat.ir/23309
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡ چه کسی بر کرسی درس اخلاق آیتالله مصباح نشست؟
🔹 پس از وقفهای یک ساله و ارتحال آیتﷲ مصباح یزدی، جلسات درس اخلاق هفتگی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم با حضور آیتﷲ محمدمهدی شبزندهدار برگزار خواهد شد.
🔹 خیابان شهداء(صفائیه) قم اگرچه مرکز اصلی دفاتر بیوت مراجع تقلید و موسسات حوزوی است اما در نوبت عصر بخاطر پاساژها و مراکز خرید، چهرهای متفاوت دارد و در ساعت آغازین شب هیاهوئی از انسانهای رنگارنگ و گاه ظاهری نامناسب به خود میگیرد. اما سالهاست که چهارشنبه شبها و دقایقی پس از اتمام نماز مغرب و عشاء از پیادهروهای پرازدحام، دربی به عالمی متفاوت باز میشود؛ حسینیهی امام خمینی در آن ساعات میزبان طلاب و جوانانی بود پای درس اخلاق آیتﷲ مصباح یزدی نشسته بودند.
🔹 برگزاری جلسات منظم درس اخلاق در دفتر رهبر معظم انقلاب به ماههای نخست تاسیس این دفتر در سال ۱۳۷۲ برمیگردد. در آن ایام این دفتر با حضور برخی اساتید شاخص همچون حضرات آیات خاتم یزدی، سیدجعفر کریمی و موسوی یزدی بیشتر هویتی علمی و حوزوی داشت و ایدهی تشکیل جلسات هفتگی درس اخلاق در چنین فضایی مورد توجه قرار گرفت.
🔹 در ابتدا مرحوم آیتﷲ شیخ علی پناه اشتهاردی این جلسات را آغاز کرد و چند ماه بعد در نخستین ماه مبارک رمضان حضرات آیات جوادی آملی و مصباح یزدی نیز برای جلسات اخلاق شبانه دعوت شدند. مدتی بعد اما جلسات هفتگی با حضور منظم آیتﷲ مصباح یزدی ادامه یافت. شاید کسی فکر نمیکرد این جلسات قرار است بیش از ۲۵ سال به طول انجامد و یکی از طولانیترین دروس اخلاق حوزه باشد.
🔹 آیتﷲ مصباح یزدی قریب به ۲۵ سال جلسات اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم را برگزار میکرد و به جز موارد خاص مسافرت یا کسالتی که عارض میشد این جلسات ادامه داشت. پس از نقشآفرینیهای آیتﷲ مصباح در دولت اصلاحات برخی خبرنگاران هم به این جلسات میرفتند تا شاید خبری از سخنان اخلاقی صید کنند.
🔹 اما آغاز کرونا و همزمانی آن با کسالت آیتﷲ مصباح یزدی این جلسات را به تعطیلی کشانید و پس از فوت ایشان در دیماه ۱۳۹۹ ،دفتر رهبر معظم انقلاب از آیتﷲ محمدمهدی شبزندهدار از اساتید شاخص فقه و اخلاق حوزه دعوت کرد تا این برنامههای هفتگی را ادامه دهند.
وی متولد ۱۳۳۲ داراب، عضو جامعه مدرسین، فقهای شورای نگهبان و فرزند یکی از اساتید برجسته اخلاقی حوزه مرحوم آیتﷲ حسین شبزندهدار است.پدر نیز در دههی شصت درس اخلاق پرحضوری در مدرسه فیضیه قم برگزار میکرد.
🔹 آنچه در خاطرهی اساتید حوزه بیشتر نقش بستهاست سخنان استاد شبزندهدار در دیدار رهبر معظم انقلاب با اساتید و نخبگان حوزوی بود که در سفر ۱۳۸۹ به قم صورت گرفت. در ابتدای این دیدار که ۱۲ نفر ازاساتید به ارائه نظرات پرداختند آیتﷲ محمد مهدی شبزندهدار ابتدای سخن از والد خود که در جلسه حضور داشت اجازه سخن خواست که این اخلاق عملی مورد تحسین رهبر معظم انقلاب و حضار جلسه قرار گرفت.
او در سخنان خود بر «اهمیت حفظ و تقویت انگیزههای معنوی و اخلاقی در سطوح مختلف حوزهها» تاکید کرد و رهبر معظم انقلاب نیز در تایید این سخنان بیانات مشروحی فرمودند.
🔹 جلسات اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم از اسفندماه گذشته سهشنبه شبها پس از نماز مغرب و عشاء و در ماه مبارک رمضان هرشب برگزار میشود.
http://mobahesat.ir/23319
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️انتخابات میاندورهای خبرگان منتظر دو روز پایانی ثبتنام
💢اختصاصی مباحثات
🔹ثبتنام انتخابات میاندورهای خبرگان برای استانهای تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران از روز 13 فروردین به مدت 7 روز آغاز شدهاست و تاکنون چهرهای شاخص ثبتنام نکردهاست.
🔹بررسیها نشان میدهد کاندیداتوری حضرات آقایان محمود رجبی، سیدمحمد سعیدی قطعی است و احتمال زیاد آیتالله اعرافی نیز از تهران کاندیدای مجلس خبرگان خواهد شد.
🔹جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز از این سه نفر حمایت خواهد کرد وبا توجه به اینکه آیتالله محمد سعیدی در انتخابات سال 1394 از خراسان رضوی کاندیدا شده بود نظر جامعه مدرسین کاندیداتوری وی از این استان است و باید منتظر بود تا پایان مهلت ثبتنام چه میزان وی به درخواست جامعه مدرسین توجه خواهد کرد.
🔹آیتالله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه نیز که بعد از رحلت آیتالله مصباح یزدی ریاست موسسه امام خمینی (ره) را برعهده گرفت کاندیدای جامعه مدرسین برای استان قم است.
🔹این آرایش انتخاباتی تا پایان روز پنجشنبه مشخص خواهد شد و عملا کاندیداهای جامعه مدرسین نیز با ثبتنام هریک از این افراد از استانهای مورد نظر قطعی میشود.
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از ضیافت آیهها
🏠🏡خانه من، قرآنی است.
🔆✨خانه من، نورانی است.
✳️ پیامبر مهربانیها (صلی الله علیه و آله و سلم):
قرآن سفره ضیافت خداست؛ پس تا میتوانید از ضیافت آن بهرهمند شوید.
💠 اگه دلتون برای یک مجلس قرآنی خانگی ساده، صمیمی و بیریا تنگ شده؛ یک پیشنهاد ویژه براتون داریم!
💠 ما کمکتون میکنیم تا محفل خانگی شما به سادگی با حضور یه روحانی آشنا با تفسیر قرآن و بدون پرداخت هزینه برگزار بشه.
💠 فقط کافیه «ضیافت آیهها» رو به آدرس زیر بفرستید تا ما با شما تماس بگیریم:
⚠️ با رعایت دستورالعملهای بهداشتی
👈 «ضیافت آیهها» در حال حاضر فقط در شهر کریمه اهلبیت علیهاالسلام برگزار میشود.
📧 آدرس ما:
🆔 @quran1455
💬 ۳۰۰۰۱۵۱۴۵۵
حوزه علمیه قم با همکاری سایر نهادهای تبلیغی
⚡ مباحثات
حجتالاسلام سیدجمالالدین میرمحمدی به زوی به عنوان مدیر مرکز خدمات حوزههای علمیه معرفی خواهد شد.
پس از اتمام دوره مدیرت حجتالاسلام ربانی در مرکز خدمات حوزههای علمیه و انتقال وی به نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی، جایگزین وی در مرکز خدمات حوزه مشخص شد.
حجتالاسلام میرمحمدی پیش از این نماینده رهبر معظم انقلاب در سازمان صنایع دفاع، ریاست پژوهشگاه امام صادق (ع) ،دانشکده شهید محلاتی و موسسه موضوع شناسی احکام فقهی را برعهده داشته است.
🔻🔻🔻
@mobahesat
✅ کانال رسمی شورای عالی حوزه های علمیه
@shorayeaali
◀️ ایجاد راه ارتباطی مستقیم به منظور اطلاع رسانی مناسب از برنامه و فعالیتها
- اطلاع از آخرین رویدادها و مصوبات
- وجود ادمین ارتباطی جهت تعامل و دریافت نظرات، پیشنهادات و ایده در ارتباط مستقیم با دبیر محترم شورای عالی حوزه های علمیه
✉️ انتظار داریم
نقطه نظرات خود را با ادمین کانال درمیان بگذارید.
@SHORAADMIN
⚡ از افطاری رئیسجمهور تا بلاتکلیفی رابطهی مالی نظام و حوزه
🔸واریز مبلغی به عنوان «افطاری رئیسجمهور» به کارت خدمات طلاب حوزههای علمیه موضوعی است که در روزهای اخیر مورد بحث و واکنشهای گوناگون حوزویان بودهاست. در این زمینه چند نکتهی مهم قابل توجه است:
🔹 این واریزی مسبوق به سابقه بوده و در سالهای اخیر به روشها و عناوین مختلف انجام شدهاست. اگرچه سابقهی چنین اقدامی دلیل بر صحیح بودن آن نیست اما نشان میدهد دولتها با توجیهات گوناگونی و از سوی دیگر متولیان حوزوی این برنامه که «مرکز خدمات حوزههای علمیه» است دو ضلع اصلی این مثلت بودهاند. دولت بخشی از نظام و حاکمیت است که براساس تصمیمات کلانی که اتخاذ شده اقدام به حمایت مالی از بخشهای مختلف حوزوی میکند و ممکن است براساس سلایق تصمیمگیران در دولتها تغییرات و اوج و فرودهایی داشته باشد. چه آنکه در مقطعی از دولت آقای احمدینژاد بودجهی نهادهای حوزوی و دینی به صورت چشمگیری افزایش یافت. هم اینک نیز دهها نهاد حاکمیتی و دولتی رابطهی مالی مستقیمی با حوزههای علمیه و طلاب در قالب قراردادها و طرحها و حمایتها دارند.
🔹 اما آنچه که در موضوع اخیر مورد توجه و اعتراض بخشی از طلاب قرار گرفتهاست واریز مبلغی به عنوان «افطاری رئیسجمهور» به حساب شخص آنان است که این روش شائبهی خدشهدار شدن عزت نفس طلاب، زمینهسازی برای تخریب چهرهی حوزه و روحانیت و یا برخی بهرهبرداریهای سیاسی در آستانه انتخابات را در پی داشتهاست. برخی از کنشگران حوزوی در فضای مجازی در حرکتهای نمادین اقدام به بازگرداندن مبلغ فوق به حساب دولت و یا برخی مراکز خیریه و عامالمنفعه نیز کردهاند.
🔹 اگرچه این واکنشها قابل درک بوده و میتواند نشان از حساسیت خاص حوزههای علمیه به مسائل مالی داشته باشد اما اقدامی بسیار نازل و مقطعی است، چه آنکه این روند قطعا در سالها و دولتهای بعدی نیز ادامه خواهد داشت.
🔹 اما چارهی کار چیست؟ به نظر میرسد موضوع «رابطهی مالی حوزه و حاکمیت» امر بسیار مهمی است که باید تکلیف آن توسط عالیترین نهادهای حوزوی مانند شورای عالی حوزه یا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشخص شود. این نهادها باید با نظرخواهی از سطوح مختلف حوزویان و بویژه مراجع عظام تقلید و از سوی دیگر درک صحیحی از نیازهای مختلف نهادهای حوزوی و طلاب «آئیننامهی جامع ارتباط مالی حوزه و حاکمیت» را تدوین و تصویب نمایند و از موضعی بالاتر خط مشی دولتها و سایر نهادهای حاکمیتی در خصوص رابطهی مالی با حوزه و روحانیت را مشخص نمایند.
🔹 حضرت امام خمینی، رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در برهههای مختلف تاریخی و مناسبتهای گوناگون نظرات خود در خصوص «نسبت مالی حوزه و نظام» را تبیین کردهاند. اگرچه شرایط متغیر بوده و ممکن است اقتضائات و احکام ثانویه در تعیین خطمشیها تاثیرگذار باشد اما این حوزه است که باید مشخص کند در چه چارچوبی دولتها و نهادهای حاکمیتی اجازهی ورود به حریم مالی آنان را دارند.
🔹 باتوجه به نکاتی که بیان شد میتوان مواجهه با موضوع اخیر را در دو سطح و مقطع کوتاهمدت و بلند مدت طراحی نمود. در کوتاه مدت لازم است مرکز خدمات حوزه به عنوان متکفل اصلی اموارت مالی و معیشتی طلاب به صورت دقیق و شفاف اطلاعرسانیهای لازم را صورت دهد و در تعاملی منسجم با بیوت مراجع عظام تقلید و سطوح مختلف حوزویان بویژه رسانههای حوزوی از هرگونه سوءتفاهمهای احتمالی جلوگیری کند و شفافسازیهای لازم را انجام دهد. در بلند مدت نیز شورای عالی حوزه به عنوان عالیترین مقام تصمیمگیری در حوزههای علمیه سیاستها و آئیننامهی تعامل مالی حاکمیت با حوزههای علمیه را تدوین و تصویب و به مرحلهی اجرا برساند.
🔻🔻🔻
@mobahesat
12.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️گفتوگوی علمی پیرامون «اصلاح کتب درسی حوزه»با حضور آیتالله محمد مهدی شبزندهدار
🔸محاورات/قسمت دوم
🔹گفتوگوی سه نفر از مدرسان فقه و اصول حوزه با آیتالله محمد مهدی شبزندهدار عضو شورای عالی حوزه درباره وضعیت فعلی کتب درسی حوزه و امکان اصلاح یا تغییر آنان
🕰 زمان: 100 دقیقه
🎥مشاهده و بارگیری از صفحه مباحثات در آپارات:
https://www.aparat.com/v/rKUW8
🎞 کانال مباحثات در آپارات:
www.aparat.com/mobahesat
🔻🔻🔻
@mobahesat