eitaa logo
مباحثات
1.7هزار دنبال‌کننده
210 عکس
99 ویدیو
2 فایل
@ahmadnajmi ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡ جامعه‌شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و مرجعیت انتخاباتی روحانیت ✏ دکتر محمد شفیعی‌فر: 🔸 مطلب پیش‌رو، گفتاری است از دکتر محمد شفیعی‌فر استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با موضوع «جامعه شناسی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و مرجعیت انتخاباتی روحانیت» ذیل موضوع «جامعه‌شناسی کنشگری روحانیت در انتخابات» که برای انتشار در اختیار مباحثات قرار گرفته است. 🔹 جریان‌های التقاطی تا دهه شصت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور دارند و حتی در مجلس اول؛ اما از سال ۱۳۶۰ به بعد جریان فقاهتی تقریباً به‌صورت کامل حاکمیت را به دست می‌گیرد و قانون اساسی نیز به دست این‌ها نوشته می‌شود؛ در مجلس خبرگان از ۷۳ نماینده، ۵۸ نفر روحانی بودند. آزادترین انتخابات بعد از انقلاب همین انتخابات خبرگان بود؛ نه شورای نگهبان بود، نه بررسی صلاحیت بود و نه محدودیتی جنسیتی داشت؛ به‌گونه‌ای که یک زن نیز در مجلس خبرگان قانون اساسی بود (منیره گرجی) و اتفاقاً کاندیدای همین جریان فقاهتی بود. 🔹 در دهه چهل و پنجاه اسلام التقاطی در مقابل اسلام فقاهتی قرار می‌گیرد که همگی بازتابی از شکاف سنت و تجدد هستند. این جدی‌ترین شکافی است که در جامعه ما و دوران معاصر وجود داشته و بسیاری از تحولات را متأثر کرده است. 🔹 این جریان فقاهتی از دهه شصت به بعد و بلافاصله بعد از حاکم‌شدن، درون خودش دچار انشعاب می‌شود که این شکاف نیز بر اساس شکاف سنت و تجدد است. کاربست اسلام برای حل مشکلات اجتماعی باعث می‌شود قرائت‌ها و برداشت‌های مختلفی از اسلام در حاکمیت سیاسی پیدا کنیم. قبلاً اسلام در حاکمیت سیاسی نبود. علما، روحانیون و مراجع در جامعه نیازهای فردی را پاسخ می‌دادند و کنشگری آن‌ها در این حد بود؛ نهایتاً در حکومت اعمال نفوذ می‌کردند. اما اکنون حکومت در اختیار خودشان است و باید نیازهای جامعه را پاسخ دهند؛ نه نیازهای فردی را. همین برداشت‌های مختلف فقهی مبنای جناح‌بندی در جمهوری اسلامی شد. 🔹بنده معتقدم مبنای نظری جناح‌بندی، همین بحث‌های فقهی است؛ نحوه کاربست اسلام برای حل مشکلات سیاسی و گره‌گشایی مسائل حکومتی. همین مسأله باعث شکل‌گیری جناج چپ و راست شد؛ مبتنی بر فقه پویا و سنتی. البته این به معنای این نیست که یکی درست است و دیگری غلط؛ بلکه این‌ها دو طیف هستند که یک طرف طیف سنت است که هیچ چیز جدیدی را نمی‌پذیرد و طرف دیگر طیف مدرنیته است که معتقد است باید همه الزامات جدید را بپذیریم. خود جمهوری اسلامی که در هسته است، هم به‌دنبال حفظ اصول و مبانی است و هم مقتضیات زمان را می‌بیند. 🔹 جایگاه روحانیت نیز همین‌جاست؛ یعنی از یک‌سو الزامات زمان را درک کنیم و از سوی دیگر اصول و مبانی خود را نیز داشته باشیم. از همین جاست که چالش برای ما درست شده است و همیشه وجود خواهد داشت؛ در دوره‌های مختلف و به اشکال گوناگون؛ دوران بازرگان: مکتبی و غیر مکتبی؛ دوران بنی صدر: لیبرال و خط امامی؛ دهه شصت: چپ و راست؛ دهه هفتاد: اصلاح طلب و اصولگرا و… همه‌ی این‌ها ذیل شکاف سنت و تجدد‌ شکل گرفته‌اند. حتی اگر شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که اکنون اصلاح‌طلبان از سیستم سیاسی حذف شوند، باز خود اصول‌گرایان در درون خودشان یک اصول‌گرا و یک اصلاح‌طلب درست خواهند کرد. مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/23365 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ نسبت روحانیت و امر سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی ✏ حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نامخواه 🔹 مطلب پیش‌رو، گفتاری است از حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی نامخواه با موضوع «تحجر و تغییر: نسبت روحانیت و امر سیاسی در اندیشه امام خمینی» ذیل موضوع «جامعه‌شناسی کنشگری روحانیت در انتخابات» که برای انتشار در اختیار مباحثات قرار گرفته است. 🔹دکتر نامخواه در ابتدا بیان داشت که مباحثش در ارتباط با نسبت روحانیت و قدرت و اشاره به آسیب‌های آن و همین‌طور ارائه تصویری روشن از نسبت بایسته میان این دو است. وی با ذکر این نکته که اگر دوگانه «در قدرت» و «بر قدرت» را به رسمیت نشناسیم، باید چهارچوب مفهومی برای ترسیم این نسبت داشته باشیم، با ذکر مقدمه‌ای به توضیح چهارچوب مفهومی خود پرداخت؛ که در ادامه می‌خوانید. 🔹ما وقتی به متن اندیشه امام مراجعه می‌کنیم، مسأله تحجر بسیار جدی شمرده شده است؛ آن هم نه فقط گاهی و نه فقط در مورد برخی؛ بلکه حتی به‌طور مشخص درباره بسیاری از نزدیکان خودشان. نمونه‌ی بارز آن در سال ۶۷ اتفاق افتاد؛ یعنی ماجرای آقای قدیری که امام تعابیر بسیار تندی درباره ایشان به کار می‌برد. 🔹امام می‌گوید که قبل از انقلاب عده‌ای حرام می‌دانستند که روحانیت وارد سیاست شود؛ اما بعد از انقلاب طوری شده است که عده‌ای احیاناً حرام می‌دانند غیر از روحانیت بخواهند وارد سیاست شوند، دخالت کنند، کنشگر باشند و حق انتخاب داشته باشد؛ یعنی آن تنزه‌طلبی هنوز هست. بنابراین انحصارطلبی و قیم‌مأبی نسبت به حوزه سیاسی، از آسیب‌هایی است که روحانیت به خاطر تحجر پیدا می‌کند. http://mobahesat.ir/23368 🔻🔻🔻 @mobahesat
حجت‌الاسلام بوسلیکی در گفت‌وگو با مباحثات : روحانیت باید ضمن اعلام بی‌طرفی، با بصیرت‌افرایی حامی دغدغه‌های مردم باشد ✔ روحانیت در انتخابات با چه جالش‌های اخلاقی روبرو است؟ و چه راهکارهایی برای حل این معضلات وجود دارد؟ این سؤالات را با حجت‌‎الاسلام و المسلمین دکتر حسن بوسلیکی، عضو هیأت علمی موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت و مدیر گروه تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح نمودیم. 🔹 شاید امروزه باید مقداری به نفع مردم تبعیض مثبت داشته باشیم؛ یعنی به جای توجیه کاندیداها و دولت‌های قبلی، حامی مردم باشیم. ما باید بیشتر داعیه‌دار اخلاق باشیم و فراموش نکنیم که عنصری‌ترین محور تفکر اخلاقی، بی‌طرفی و عدالت است؛ به خصوص به دلیل این‌که حکومت منسوب به ماست. 🔹 در هرحال افرادی که بسیار از ما دغدغه‌مندتر هستند و در مورد کاندیداها نسبت به ما اطلاعات بیشتری دارند، این افراد را تأیید صلاحیت کرده‌اند؛ بنابراین نباید فکر کنیم که اگرفلان کاندیدا رأی بیاورد، اصل نظام از بین می‌رود و ما وظیفه داریم به نفع رقیب وارد عمل شویم. 🔹 متأسفانه بیش از آن‌که صحبت اثباتی داشته باشیم، به دنبال تخریب فرد مقابل هستیم؛ یعنی حتی حمایت ما از نفر الف با این توجیه است که می‌خواهیم آقای ب رأی نیاورد؛ یعنی دفاع جانانه‌ای از نفر الف نداریم؛ ولی از ترس انتخاب شدن نفر ب، از آقای الف حمایت می‌کنیم. 🔹 پیروزی انقلاب اسلامی این زمینه را به وجود آورد که روحانیت آن چیزی را که بالای منبرها می‌گفتند عملاً به مردم نشان ‌دهد. دید مردم به همین صورت است که ما آن‌چه که می‌گوییم را عمل می‌کنیم و آن‌چه که در عمل اتفاق می‌افتد را به پای دین می‌نویسند. 🔹 اگر واقعاً انتقاد صحیحی مطرح شد، بگوییم که این مربوط به این دولت و یا آن دولت نیست؛ بلکه تا کنون جمهوری اسلامی نتوانسته است این هدف را محقق کند. اتفاقاً پذیرفتن یک نقد منصفانه، تقویت نظام است و بسیار بهتر از این است که شما متعصبّانه همه مشکلات را انکار کرده و مدام موفقیت‌ها را به نمایش بگذارید. 🔹 در مملکت ما، کسانی که به آمار دسترسی دارند می‌گویند که تا شب انتخابات وضعیت مشخص نیست. این موضوع بسیار بدی است؛ یعنی اصلاً مهم نیست که چه کسی ۴ سال خدمت یا خیانت کرده است؛ بلکه مهم این است که در این یک هفته‌ی آخر چطور توانسته است رأی مردم را جمع کند http://mobahesat.ir/23374 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻 به مناسبت شهادت امام جعفر صادق و حادثه‌ی حمله‌‌ی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم 🔹همچنین در این رابطه: گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه http://mobahesat.ir/909/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ حوزه‌علمیه قربانی بداخلاقی انتخاباتی 🔹 نخستین برنامه مناظره تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی برگزار شد که احتمال برخی بداخلاقی‌ها وجود داشت و این رویه همچنان اخلاق و روان جامعه را تهدید می‌کند. 🔹 یکی از مواردی که به عنوان مصداق بارز بداخلاقی می‌توان نام برد زیرسوال بردن مدرک و سطح علمی حوزوی یکی از کاندیداها توسط رقیب خود بود. 🔹 بحث مدارک علمی حوزوی موضوعی است که در سال‌های اخیر مورد توجه دلسوزان حوزه بوده و به اعتقاد بسیاری از اساتید و صاحب‌نظران، خلط مدارک حوزوی با دانشگاه و یا مقایسه یا تطبیق آن با مدارک دانشگاهی سیاستی نادرست بوده و مورد نکوهش قرار گرفته و حتی برخی طرح‌ها برای اصلاح این روند ارائه شده است. ازین جهت می‌توان به صراحت اعلام کرد که حوزه‌های علمیه در نهایت حریت و آزادگی تلاش کرده‌اند روند تطبیق مدارک حوزوی و دانشگاهی را اصلاح نمایند. 🔹 از سوی دیگر مدرک امری عارضی است و نمی‌تواند معیار تام برای شایستگی افراد باشد. اگرچه امری لازم است اما تحدید همه‌ی شرایط شایستگی افراد به مدرک یکی از بحران‌هایی است که سال‌ها گریبانگیر جامعه‌ی علمی کشور بوده و خوشبختانه در چندسال اخیر جمعی از دانشگاهیان تلاش کرده‌اند این آسیب‌ها را شناسایی کنند. 🔹 اما در موضوع اخیر یعنی مناظره تلویزیونی با توجه به بداخلاقی صورت گرفته، عده‌ای تلاش کرده‌‌اند به زعم خود پاسخ مناسبی به فرد اهانت‌کننده بدهند که متاسفانه دچار اشکالاتی شده‌اند. 🔹 در پاسخ به بداخلاقی فوق می‌توان به صورتی کاملا منطقی و به دور از هیجانات دوران تبلیغات این‌گونه پاسخ داد: - چنانچه از نظر یک کاندیدا روند اخذ مدرک توسط کاندیدای دیگر مورد خدشه است می‌توان این امر را از مراجع ذی‌صلاح استعلام نمود و در صورت تایید خدشه‌دار بودن موضوع طبق روال قانونی از آنان درخواست نمود به این تخلف رسیدگی کنند. - چنانچه از نظر کاندیدایی سطح تحصیلات طرف مقابل در حد پست ریاست‌جمهوری نبوده می‌توان این موضوع را بدون به کار بردن الفاظ تحقیر‌آمیز با دلایل متقن بیان نمود. 🔹 اما آنچه که در مناظره اخیر اتفاق افتاد نشان داد که اولا کاندیدای معترض اطلاع دقیقی از سطح تحصیلات و روند اخذ مدرک طرف مقابل ندارد و بدون تحقیق در این زمینه اظهار نظر کرده‌است که هم از جهت حرفه‌ای و هم از جهت اخلاقی امری ناپسند است. دوم آنکه ادبیات طرح موضوع تحقیرآمیز بوده که هم شخص مورد نظر را تحقیر کرده‌است و هم اصل تحصیلات حوزوی را بدون ارائه‌ی دلیل مورد تحقیر قرار داده‌است. 🔹 باتوجه به مطالب فوق در گام نخست باید در فضایی منطقی تخلف اخلاقی صورت گرفته از طرق رسانه‌‌ای مطرح گردد و این موضوع نباید دچار دوقطبی‌ سیاسی و انتخاباتی شود. همچنین در گام دوم نیز با اسناد و مدارک متقن می‌توان نادرستی ادعای فوق و صحت مدرک اخذ شده را بدون توهین (‌همان اتفاق نادرستی که به آن اعتراض داریم) برای تنویر افکار عمومی بیان نمود. http://mobahesat.ir/23380 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡در پاسداشت مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمدتقی شریعتمداری ♻ رحلت مجتهد گمنام پایتخت ✏سیدکیوان وهابی 🔹 فلسفه را نزد آیة‌الله شعرانی، آیة‌الله رفیعی قزوینی و استاد شهید آیة‌الله مطهری – رحمهم الله- آموختند و شهید مطهری در میان شاگردان خود نسبت به ایشان توجهی فراوان داشت. در برخی چاپ‌های مجلد خلافت و ولایت از نظر قرآن و سنت، سخنرانی مرحوم آیة‌الله شریعتمداری در خصوص ماجرای مباهله نیز درج شده و در مقدمۀ این مجلد که ظاهراً به قلم شهید مطهری است، از ایشان که در آن زمان سی و شش ساله بودند، چنین یاد شده است: «عالم محقق، جامع معقول و منقول، شیخ محمدتقی شریعتمداری تهرانی –دامت افاضاته-.» همچنین گویا ایشان در تألیف کتاب عدل الهی شهید مطهری را یاری کرده بودند. اما با تغییراتی در مشرب آیة‌الله شریعتمداری رخ داد و به آن اشاره خواهد شد، رابطۀ گرم این استاد و شاگرد، متأسفانه به سردی و تیرگی گرایید. 🔹 مشرب ایشان در مسائل فکری نخست متمایل به روش فیلسوفان متأخر مسلمان و حکمت متعالیه بود که خود از عوامل نزدیکی رابطۀ ایشان و شهید مطهری به حساب می‌آمد. اما در دهۀ 50 شمسی اموری دست به دست هم داد که نظر ایشان شدیداً تغییر کرد و سخت مخالف این مکتب شدند و روابطشان نیز با استاد، تیره شد. بر خلاف تصور کسانی که مخالفت معاصران با حکمت متعالیه و آرای فیلسوفان مسلمان را به سرعت به مکتب معارف خراسان پیوند می‌زنند، ایشان با اندیشۀ این مکتب نیز صریحاً مخالف بود و می‌توان روش ایشان را متمایل به طیف متکلمان شیعه دانست. برخی از آراء اعتقادی مرحوم آیت الله شریعتمداری را می‌توان در مقالاتی پیرامون توحید که در مجلۀ سفینه منتشر شده، مشاهده کرد. این مخالفت به معنی کنار نهادن یکبارۀ عالمان فیلسوف و میراث‌شان نیز نبود و برای مثال در عین نقدهای تند نسبت به مطالب استادش، مرحوم علامۀ شعرانی همواره با احترام از ایشان یاد می‌کرد، بلکه تمایل ایشان به تفسیر المیزان در میان تفاسیر پوشیده نبود. 🔹 شاید مناسب باشد مواجهۀ ایشان با متن را «مواجهۀ فقیهانه» بنامیم؛ با تسلطی مثال‌زدنی [و از جهاتی عجیب] بر ادبیات عرب به سراغ متن مورد نظر می‌رفت و با توجه به آراء دانشمندانی برجسته، با دقت و جامع‌نگری‌ای که در استنباط احکام معمول است، معنایی متناسب با آموزه‌های مختلف اعتقادی و فقهی ارائه می‌داد. اگرچه منابع مورد ارجاع ایشان محدود و نه همواره دست اول است، اما ذوق سلیم و شم عالمانۀ ایشان این نقیصه را پوشش می‌دهد؛ نقد علمی خود به مطالب عالمان یا رویکردهای موجود در اجتماع را صریح و بدون مجامله بیان کرده است. 🔹 در بیان مسائل شرعی و ارجاع مردم برای تقلید، توجهشان بیشتر بر حضرت آیت‌الله سیستانی –دامت برکاته- متمرکز بود و ایشان را ترویج می‌کردند؛ پس از آشنایی با حضرت آیة‌الله شبیری –دامت برکاته- به این مرجع بزرگوار نیز ارادت و علاقۀ خاصی پیدا کرده بودند و به ایشان نیز ارجاع می‌دادند و پس از چاپ کتاب جرعه‌ای از دریا، انس ویژه‌ای با این کتاب پیدا کرده بودند و جزء کتب دم دست ایشان بود. از جمله رفتارهای درس‌آموز ایشان این بود که گاه بر فراز منبر نیز، مسألۀ شرعی را از روی رسالۀ عملیه برای مردم بیان می‌کردند. 🔹 برخورد مرحوم آیت‌الله شریعتمداری با مردم صمیمانه، متواضعانه و بی‌تکلف بود و محبت خود را چه در لحن و چه در کلمات ابراز می‌کردند که شخص احساس می‌کرد ایشان واقعاً از دیدن او خوشحال شده‌اند و گرمای مطبوعی در دل خود جاری می‌دید. این عالم جلیل‌القدر نه تنها برای ترویج نام خود هیچ گامی برنداشت، بلکه وقتی امکان شهرت بدون کوشش نیز فراهم می‌شد مضایقه می‌کردند و زندگی زاهدانه و سادۀ خود را تا آخر تغییر ندادند. 🔹 تأدب و تأدیب حکیمانه به آداب شرعی از دیگر ویژگی‌های ایشان بود که اثر آن با دیدن ارادتمندان و مأمومین مشهود است. ذوق سلیم عرفی هم از ویژگی‌های برجستۀ ایشان بود که چه در فهم و استنباط احکام الهی و چه در تطبیق و اجرای آن، از انوع وسواس و افراط تفریط بری می‌داشت. اما خصلت آخر، ارادت شفاف و محبت خالصانۀ ایشان به امیر المؤمنین – صلوات الله علیه- بود که نگارندۀ کمترین، کمتر کسی را چنین دیده است. باشد که همان گونه که در دنیا از یاد آن حضرت چهره‌اش می‌شکفت، خداوند سُرورش را از دم مرگ تا ابد به زیارت و مصاحبت ایشان مستدام بدارد! 🔸 مشاهده متن کامل یادداشت http://mobahesat.ir/23384 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ زمینه سازی اجرای احکام اسلامی و آماده سازی جهان برای ظهور، استراتژی قبل از ظهور ⭕ نقدی بر «مدارای مذهبی، استراتژی قبل از ظهور» استاد سروش محلاتی ✏سید مرتضی خاتمی سبزواری/رضا همدانی مشاهده متن کامل مقاله: http://mobahesat.ir/23398 🔻🔻🔻 @mobahesat
روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات(۸): حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری: ✔ ورود مصداقی روحانیت در انتخابات، مصداقی از اهتمام به امور مسلمین است 🔹 در ادامه سلسله‌گفت‌وگوهایی که ذیل عنوان «روحانیت و سیاست اخلاقی در انتخابات» داشته‌ایم، این‌بار به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عالم‌زاده نوری رفتیم؛ پژوهشگر و عضو هیأت علمی گروه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. به باور وی، بخشی از بدنه‌ی روحانیت بهتر است در جریان انتخابات ورود مصداقی داشته باشند. 🔹 آیا شأن نهاد عالمان دین ـ که وارثان انبیا هستند ـ در امتداد شأن پیامبران الهی این است که نسخه‌ای بدهند و بروند؟ یا علاوه بر آن باید دل بسوزانند و در مقام اجرا، تحقق و اقامه‌ی این نسخه کاری انجام دهند، مقداری تلخی‌ها را بگیرند و شرایط را جهت اجرا آماده کنند؟ 🔹 اگر واقعاً اسلام برای شما مهم است و می‌خواهید اقدام مؤثری برای اسلام انجام دهید، به مطلب نوشتن در کنج کتابخانه یا یک سخنرانی معمولی درباره‌ی اسلام اکتفا نکنید؛ دغدغه‌ی آن را داشته باشید که اسلام در بهترین صورت و مؤثرترین حضور خود مطرح شود و آن حضور، حضور حاکمیتی است. پس از حدود ۱۴۰۰ سال قدرت سیاسی در اختیار مکتب تشیّع قرار گرفته که باید آن را شاکر بود؛ شکر آن نیز بدین صورت است که اجازه ندهیم ــ به‌تعبیر حضرت امام ـ انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. 🔹 روحانیت برای همه اقشار و احزاب و جناح‌ها باید شأن پدری داشته باشد و وظیفه تبلیغ دین را برای همگان به خوبی انجام دهد؛ بنابراین نباید دیگران را از زیر پوشش خود خارج کند. اما این منافات ندارد با این‌که کسی را که اصلح می‌داند ــ یعنی برای تحقق آن ملاک‌های کلی مناسب‌تر می‌بیند ـ معرفی کند. 🔹 حمایت مصداقی نباید به صورت کلی باشد؛ حداقل از گذشته تجربه بگیریم و همیشه معرفی مصداقی ما مشروط بر سلامت این فرد باشد؛ یعنی در کنار آن‌که یک فرد را مصداقی برای اصلح تأیید می‌کنیم، بلافاصله او را مشروط کنیم بر آن‌که این فرد تا زمانی مورد حمایت است که در این راه مستقیم است و با توجه به این‌که انسان‌ها فسادپذیر هستند، بعد از آن اگر موردی دیدیم، خود ما اولین نفری هستیم که مقابل او خواهیم ایستاد. ⚡️این گفت‌وگو بمناسبت انتخابات سال ۱۳۹۶ انجام شده است که باتوجه به اهمیت محتوا بازنشر می‌شود. http://mobahesat.ir/14151 🔻🔻🔻 @mobahesat
مراجع عظام تقلید و انتخابات/ از انذارها تا ضرورت حمایت از نظام 🔸با نزدیک شدن موعد انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر سال 1400 موضوع اهمیت مشارکت حداکثری اهمیت ویژه‌ای یافته است. این مشارکت بدون نقش‌آفرینی گروه‌های مرجع و نخبگانی جامعه محقق نخواهد شد. در حوزه‌های علمیه نیز سطوح مختلفی از حوزویان بویژه طلاب جوان تاکنون از طرق مختلفی سعی بر اقناع مردم برای حضورحداکثری و انتخاب صحیح داشته‌اند. در این بین اما نقش عالی‌ترین سطوح حوزه‌های علمیه شامل مراجع عظام تقلید و علما بیش از همه مهم به نظر می‌رسد. با نگاهی به نقش این بزرگواران در رخدادهای گوناگون چهل سال اخیر و انتخابات پیش‌رو چند نکته مهم متذکر می‌شود: 🔹 انقلاب اسلامی مولود حوزه و روحانیت است و فقها در شکل‌گیری، رویش و استحکام انقلاب اصلی‌ترین نقش را داشته‌اند و در این بین تهدیدات و خطرات جدی مانند جریان‌ها و افکار انحرافی بویژه در ابتدای انقلاب نتوانست این حرکت عظیم مردمی را دچار خدشه و انحراف سازد. لذا مراجع معظم تقلید و بزرگان حوزه این انقلاب را از جهات مختلف متعلق به خود دانسته و علیرغم اختلاف سلایق و نظرات اما همگی تلاش نموده‌اند این شجره طیبه مستحکم به راه خود ادامه دهد. انذارها، عتاب‌ها و انتقادات صریح آنان نیز همیشه از باب خیرخواهی بوده که به صورت کلی می‌توان استراتژی «حمایت ناصحانه» را بر آن نام نهاد. آنچه که باید باعث نگرانی جدی نظام وانقلاب اسلامی باشد نه انتقاد، بلکه بی‌تفاوتی مراجع عظام تقلید به مسائل نظام و حاکمیتی است که این بی‌تفاوتی سرمنشا انحراف و زوال نظام اسلامی خواهد بود. لذا نصایح و گلایه‌های مراجع عظام تقلید را باید از باب خیرخواهی برای نظام اسلامی غنیمت شمرد و با درک صحیح از رابطه‌ی آنان با حاکمیت اسلامی به دور از سطحی‌نگری‌های رایج سیاسی تلاش نمود تا حدامکان دغدغه‌‌ها و نگرانی آنان مرتفع گردد. 🔹از سوی دیگر نظام اسلامی نیز انتظار دارد مراجع بزرگوار تقلید در کنار نقدها و گلایه‌های کاملا دلسوزانه، در مقاطع خاص و مهم مانند انتخابات نقش‌آفرینی جدی برای حضور حداکثری مردم داشته باشند. گاه ممکن است انذارها و گلایه‌های ناصحانه به‌گونه‌ای بر حمایت‌ها غلبه داشته باشد که شائبه‌ی بی‌تفاوتی یا قهر از نظام را القاء سازد. قطعا مراجع بزرگوار تقلید و بیوت و موثرین بر امور اطلاع‌رسانی آنان به این نکته توجه دارند که بدخواهان نظام همیشه مترصد فرصت برای ایجاد فاصله و جدائی بین حوزه و نظام هستند. البته این تلاش‌ها همیشه از سوی دشمنان تابلودار نبوده و گاه با بی‌خردی و رفتارهای غیرعقلائی برخی به ظاهر خودی‌ها هم همراه بوده‌است. لذا از بزرگان حوزه و موثرین در بیوت مراجع عظام تقلید انتظار می‌رود نسبت به تحرکات دشمنان هوشیار بوده و عملکرد نابخردانه‌ی برخی از خرده‌جریان‌های سیاسی در حوزه را به حساب رفتار کلیت نظام با آنان نگذارند. 🔹در روزهای اخیر تعدادی از مراجع عظام تقلید با صدور اطلاعیه‌هایی از مردم برای حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند. قطعا چند روز باقی مانده به انتخابات توجه بسیاری از حوزویان به چگونگی مواجهه‌ی مراجع تقلید با موضوع انتخابات خواهد بود. دعوت به شرکت در انتخابات و همچنین حضور مراجع تقلید در رای‌گیری دو نکته‌ی مهمی است که بدنه‌ی حوزه‌های علمیه به آن توجه دارند. بی‌شک بدنه‌ی حوزه شامل علما، اساتید و طلاب – با ضعف و شدت و مراتب مختلف- حامی نظام و انقلاب هستند و رفتار مراجع تقلید در خصوص امور مهم نظام تاثیر قابل توجی در جایگاه و اعتبار حوزوی آنان نیز خواهد داشت. http://mobahesat.ir/23409 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حافظه تاریخی توصیه‌های مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی مبنی بر لزوم شرکت در انتخابات و معیار انتخاب اصلح از نظر ایشان 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ مروری بر پیام‌های مراجع عام تقلید مبنی بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ فقها و مجلس خبرگان 🔹 مجلس خبرگان رهبری اگرچه همچون سایر مجالس و نهادهای انتخابی در زمان انتخابات یا دوران مسئولیت، رقابت داغ یا هیاهوی رسانه‌ای ندارد اما جایگاه خاص و منحصر به فرد آن همیشه مورد توجه بوده‌است. از جمله دلایل عدم هیاهوی رسانه‌ای، اعضای این مجلس است که بخاطر ویژگی خاص آن یعنی «اجتهاد» که منحصر در فقها است عملا راه را بر روش‌های متداول رقابتی و رایج بسته و فضایی اخلاقی‌تر بر آن حاکم است. 🔹 اما این رقابت در فضایی نسبتا سالم از جهات دیگر مورد توجه دلسوزان بوده‌است. اصلی‌ترین موضوع مورد توجه که در واقع باید آن را نگرانی دلسوزان نامید اقبال نه چندان مناسب فقها برای کاندیداتوری و ورود به عرصه‌ی رقابت و انتخاب به عنوان نماینده‌ی مجلس خبرگان است. 🔹 متاسفانه در چند انتخاب میاندوره‌ای که در سال‌های اخیر برگزار شده‌است شاهد حضور حداقلی کاندیداها که تنها تامین کننده‌ی رقابت قانونی است بوده‌ایم. این نگرانی اگرچه در حوزه‌های مختلف انتخابی وجود داشته اما برای حوزه‌ی انتخابی قم بسیار بیشتر بوده‌است. حوزه انتخابی قم در انتخابات میاندوره‌ای سال 1400 و قبل از آن تنها دو کاندیدا برای رقابت انتخاباتی داشت درحالی‌که این حوزه مرکز فقاهت جهان تشیع است و حضور پررنگ فقها در انتخابات خبرگان بسیار پرمعنا و نشان دهنده‌ی میزان انجام وظیفه حوزه‌های علمیه در قبال نظام اسلامی است. 🔹 حوزه‌ علمیه قم ده‌ها فقیه و استاد سطوح عالی دارد که علاوه بر جایگاه قطعی اجتهاد دارای دغدغه‌ی فقه حکومتی و تعامل جدی فقاهت با مسائل نظام هستند اما هیچ‌گاه برای کاندیداتوری خبرگان اعلام آمادگی نکرده‌اند. این اساتید خود را موظف به ادای دین نسبت به مسائل نظام می‌دانند و طبیعی است براساس جایگاه فقاهتی که دارند تلاش کنند نسبت به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ادای دین کنند. جایگاهی که تنها منحصر به فقها و مجتهدان است و به نوعی ورود به این عرصه برای آنان واجب عینی است. 🔹 متاسفانه در سال‌های اخیر روندی در حوزه‌های علمیه حاکم شده‌است که تراز انقلابی بودن فقها را تنها در صدور بیانیه‌های اعتراض و حمایت محدود کرده‌است و توجه ندارد که اصلی‌ترین عرصه‌ی نقش‌آفرینی فقهای متعهد به انقلاب یعنی مجلس خبرگان از نعمت حضور آنان محروم است و هرچه استقبال فقها از کاندیداتوری در مجلس خبرگان بالا باشد نشان دهنده‌ی اهتمام حوزه‌های علمیه به مسائل نظام و انقلاب اسلامی است. 🔹 با توجه به مقدمه‌ی فوق این سوال جدی وجود دارد که چه موانعی برای حضور و انجام وظیفه‌ی فقها در عرصه‌ی منحصر‌به فرد آنان وجود دارد؟ اساسا آیا مراکز پژوهشی در موضوع فقه نظام یا نهادهای دیگر این سوال را به عنوان موضوع و دغدغه مورد توجه خود قرار داده‌اند؟ قطعا اولین مرحله‌ی انجام مطالعه و آسیب‌شناسی عدم ورود فقها به این عرصه گفت‌وگوهای صریح با آنان و یافتن دلایل اصلی فاصله گرفتن آنان از کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان است. 🔹 براین اساس پیشنهادات ذیل مطرح می‌شود: 1- شورای نگهبان اگرچه خود را فقط موظف به بررسی صلاحیت کاندیداها می‌داند اما با توجه به عضویت شش فقیه نیاز است این موضوع را بررسی کند و چنانچه ایرادات درستی به نوع مواجهه این شورا وجود دارد اصلاح نماید. 2-جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اصلی‌ترین نهاد عالی است که همیشه در انتخابات خبرگان ورود جدی داشته است و جایگاه خاص این جامعه نیز همین امر را اقتضا می‌کند. اما دغدغه‌ی مطرح شده می‌طلبد این ورود منحصر به ایام انتخابات نباشد و در یک برنامه‌ی بلند مدت موضوع عدم اقبال فقها را به صورت کلی و مصداقی بررسی کند و تلاش کند نگرانی‌ها را مرتفع و زمینه مشارکت بالاتر علما را فراهم سازد. 3-مجلس خبرگان پیش و بیش از همه باید حافظ جایگاه بی‌بدیل خود باشد. بنابراین می‌تواند این موضوع را به یکی از کمیسیون‌های مربوطه محول کرده و در بازه زمانی مشخص با روشن شدن تمامی دلایل مرتبط با موضوع نسبت به رفع آن اقدام کند. 4-هم‌اکنون مراکز مختلف مربوط به فقه نظام به صورت نظری و اندیشه‌ای در حال فعالیت هستند. در کنار تمامی فعالیت‌های علمی و پژوهشی انتظار می رود این دغدغه نیز مورد توجه آنان قرار گیرد. 🔹 امید است با برطرف شدن موانع حضور پررنگ علما و فقها در مجلس خبرگان شاهد تعامل بیشتر و واقعی حوزه و نظام باشیم. http://mobahesat.ir/23414 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ گزارش پایان‌نامه فقهی نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی و فقه امامیه مورد واکاوی قرار گرفت 🔹 رساله دکتری《نقش احادیث و آراء اهل سنت در فهم روایات فقهی اهل بیت علیم السلام با تاکید بر دیدگاه آیت الله بروجردی》 مدرسه عالی فقه تخصصی جامعه المصطفی در قم دفاع شد. 🔹 این رساله با هدف تبیین کاربست های بهره گیری از احادیث و آراء اهل سنت در فقه امامیه به بررسی منابع فقهی و اصولی امامیه پرداخته و سه حوزه دانشی قابل تحلیل در این موضوع را مورد مطالعه قرار داده است. 🔹 در این پژوهش نظر شهرت یافته از آیت الله بروجردی، بر پایه ی مبانی اصولی و تطبیقات فقهی مطرح شده در تقریرات مانده از ایشان، صحت سنجی، تحلیل و تبیین شده است. 🔹 نقش احادیث و آراء اهل سنت در تحلیل و تبیین ویژگی های اثرگذار بر روایتگری راویان و فقیهان دو قرن اول هجری، تحلیل و تبیین شده است.همچنین اثرگذاری احادیث و آراء اهل سنت در بازسازی فضای صدور و بستر اجتماعی - فرهنگی صدور روایات فقهی اهل بیت علیهم السلام، همچنین ساماندهی مشهورات و همچنین تبیین فتوای رایج برای ساماندهی جهت صدور، نیز مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. تحلیل دلالی روایت فقهی اهل بیت علیهم السلام و نمودهای اثر بخشی بهره گیری از احادیث و آراء اهل سنت در تثبیت الفاظ گزاره ها و نفی احتمال نقل به معنا، توان افزایی تحلیلی و تولید شبکه معنایی نیز در این رساله تقریر و تبیین شده است. 🔹 آثار و تبعات بهره گیری از راویان مشترک و همچنین گزاره های حدیثی اهل بیت علیهم السلام در مصادر اهل سنت و نقش کاربست های آن نیز مورد نقادی قرار گرفته است. 🔹 گفتنی است این رساله که به راهنمایی آیت الله تسخیری و حجت الاسلام و المسلمین حسن ضیاء توحیدی و مشاوره حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا ضمیری و نگارش سید محمد حسن حکیم به انجام رسیده، روز یکشنبه ۳۰ خرداد ماه توسط هیئت داوران متشکل از: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر خادم الذاکرین و حجت الاسلام و المسلمین دکتر خدارحم مرادی، داوری و دفاع شد. 🔸 مشاهده متن کامل گزارش http://mobahesat.ir/23419 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از دین و حکمرانی
🔹اندیشکده دین و حکمرانی برگزار می کند؛ 🔸رویداد دلیل؛ اولین رویداد نخبگانی حل مسائل حکمرانی با رویکرد دینی مهلت ثبت نام: 15 خرداد الی 15 تیر 1400 🔴 اگر می‌خواهید در حل مسائل بنیادین نظام اسلامی موثر و بخشی از ساختار جدید حل مسائل حکمرانی باشید، در این فراخوان شرکت کنید. ♦️سامانه ثبت نام: http://sabtename.ir/din_hokmrani جهت اطلاعات بیشتر به آیدی @mhsh1414 در ایتا پیام دهید. 🆔 @din_hokmrani
⚡ مجمع نمانیدگان طلاب در پیچ ‌وخم تحول 🔸 آخرین انتخابات اعضای هیات رئیسه هشتمین دوره مجمع نمایندگان طلاب که قرار است عصر روزچهارشنبه 9 تیرماه برگزار شود بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته‌، گو اینکه تعداد قابل توجهی از نمایندگان عزم جدی دارند برخی بررسی‌های آسیب‌شناسانه در خصوص مجمع نمایندگان بویژه در دوره جاری نشان می‌دهد متاسفانه عملکرد این مجمع با اهداف مختلف تعریف شده فاصله‌ی زیادی دارد. این موضوع پیش از آنکه مورد اطلاع و انتقاد عموم طلاب قرار گیرد، باعث نارضایتی نمایندگان مجمع طلاب بوده‌است؛ چه آنکه این نمایندگان معتقدند انگیزه و عزم جدی برای انجام وظایف محوله به نمایندگان وجود دارد اما روش‌های مدیریتی رئیس مجمع عملا فضا را برای تحقق طرح‌ها و پویائی این مجمع بسته است. 🔸 بخشی از مشکلات مدیریتی مجمع نمانیدگان طلاب بدین شرح است: 🔹 عدم تمرکز بر مجمع نمایندگان: رئیس مجمع نمانیدگان طلاب عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف از جمله مسئولیت اجرائی در حرم مطهر حضرت معصومه است و این امر عملا مانع حضور ایشان در دبیرخانه و تمرکز در مدیریت مجمع است. دبیرخانه مجمع نقش بسیار کلیدی در پیگیری و تحقق طرح‌ها و برنامه‌ها دارد که چندشغله بودن ریاست مجمع این قدرت را از دبیرخانه سلب کرده‌است. 🔹 عدم پیگیری و نهائی کردن طرح‌های مصوب بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش عمده نمایندگان مجمع طلاب دارای انگیزه و توانائی بالائی در تهیه‌ی طرح‌های مربوط به مسائل حوزه و روحانیت بویژه امورات صنفی حوزویان هستند اما بسیاری از این طرح‌ها علیرغم پختگی کامل و تصویب در صحن علنی مجمع به بایگانی رفته‌است. برای نمونه طرح ضمانت شهریه دفتر رهبری به جای چک و سفته برای وام‌های مرکز خدمات و صندوق دفتر تبلیغات که قبل از ماجرای کرونا مصوب شد هنوز بلاتکلیف مانده است. عده‌ای از نمایندگان معتقدند اعمال نظر و سلیقه‌ی شخصی ریاست مجمع نمانیدگان در اولویت‌بخشی به پیگیری‌ طرح‌ها و نوع مواجهه با نظرات مخالف و منتقد عامل اصلی به بایگانی رفتن طرح‌های مصوب است. چنانچه طرحی مورد نظر ریاست مجمع نباشد عملا پیگیری نخواهد شد. رفتار سلیقه‌ای در اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و جلسات از دیگر نکات مورد انتقاد است. 🔹 عدم نظارت بر انجام وظائف نمایندگان نمایندگان مجمع طلاب برخی وظایف مصوب بر عهده دارند که انجام این وظایف تحقق حداقلی انتظارات طلاب از آنان است. نمایندگان طلاب لازم است با تعهد و روحیه جهادی بسیار فراتر از وظایف اولیه خود نسبت به پیگیری امور مربوط به حوزه و طلاب تلاش نمانید. طبیعی است نوع مواجهه و نظارت بر نمایندگان توسط رئیس و هیات‌رئیسه مجمع تاثیر جدی در حرکت و پویائی آنان دارد، اما این نکته در دوره هشتم محقق نشده‌است. اداره نخبگانی مجمع حلقه مفقوده‌ی این تشکل است و وضعیت کنونی مجمع با انتظارات عنوان شده فاصله‌ی زیادی دارد. در این بین اعضای هیات رئیسه مجمع نیز منتقد جدی این روند هستند، آنان معتقدند مجمع به صورت کاملا فردی مدیریت می‌شود و از نظرات و ظرفیت اعضای هیات رئیسه نیز در اداره مجمع بهره‌برداری نمی‌شود. 🔹 عدم شفافیت مالی مجمع نمایندگان اگرچه با حضور افتخاری و جهادگونه تعدادی از فضلای حوزوی تشکیل شده است اما امورات دبیرخانه، برگزاری جلسات و برخی برنامه‌های دیگر نیازمند بودجه مصوب است. ابتدائی‌ترین حق نمایندگان مجمع اطلاع از میزان بودجه این مجمع و نوع هزینه‌کرد آن است. اما به گفته‌ی نمایندگان عملا این مهم محقق نشده‌است و تمامی مسائل مالی بدون اطلاع و نظارت نمانیدگان انجام می‌گیرید که ممکن است برخی شائبه‌هایی درپی داشته باشد. قطعا نکات و آسیب‌هایی که بیان شد نافی تلاش‌های چند سال اخیر ریاست و اعضای هیات‌رئیسه‌ی مجمع نمانیدگان طلاب نیست اما نتیجه‌ی فعلی نشان می‌دهد لازم است حداقل در یک‌ سال پایانی هشتمین دوره مجمع نمانیدگان طلاب تحولی در ریاست این مجمع صورت گیرد، همان‌گونه که در سال‌های اخیر هیات رئیسه تغییرات رو به رشدی داشته است. 🔸 از سوی دیگر انتخابات پیش‌روی مجمع نمانیدگان طلاب نخستین انتخابات در دوره ریاست آیت‌الله حسینی بوشهری در جامعه مدرسین است. تغییر در ریاست این مجمع نشانه‌های خوبی از رویکرد تحولی رئیس جدید جامعه مدرسین است و مقدمه‌ی ارتقاء سطح و جایگاه مجمع نمانیدگان در دوره‌ی بعدی خواهد بود. مجمع نمایندگان نیازمند تامل جدی در جایگاه و سطح اختیارات خود است. قطعا یک سال پیش‌رو زمان مناسبی برای بررسی و هرگونه تغییرات در ساختار و نسبت خود با مراکز بالادستی است تا بتواند بیش از گذشته مطالبات طلاب را محقق سازد. 🔸 مشاهده متن کامل گزارش: http://mobahesat.ir/23425 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ گزارش پایان‌نامه فقهی مقطع دکتری «تحلیل تربیتی مجازات‌ها در فقه اسلامی» 🔹 جلسه دفاع از پایان نامه با عنوان «تحلیل تربیتی مجازات‌ها در فقه اسلامی»اول خرداد 1400 توسط هیئت داوران متشکل از حضرت آیت الله سید محمود امامیان حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر یوسفی و دکتر مولودی در جامعةالمصطفی العالمیه ـ مدرسه عالی فقه تخصصی ـ برگزار شد. 🔹 این رساله دکتری به راهنمایی اساتید محترم مرحوم حجت الاسلام دکتر ترابی «ره» و همچنین با راهنمایی حجت الاسلام والملسملین دکتر یعقوبعلی برجی و مشاوره حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی همت بناری و نگارش عبدالله گوهری طالع به انجام رسیده است. 🔹 رساله فوق با هدف سودمندی و آثار تربیتی مجازات های اسلامی چه درسطح تشریع و تقنین و چه در سطح اثبات و چه در سطح اجرا بیان شده تا مجازات‌های اسلامی به عنوان وسیله بازدارنده جهت اصلاح و تربیت و به کمال رساندن انسان چه در حوزه فردی و یا اجتماعی معرفی شود. 🔹 ضرورت این موضوع به این دلیل که مجازاتهای اسلامی با نگاه تربیتی مستقلاً مورد بحث قرار نگرفته و از این جهت موضوع نسبتاً تازه‌ای است و به لحاظ ضرورت نیز تأثیر مجازاتها در تربیت اسلامی قابل انکار نیست. لذا از این جهت اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در تربیت اسلامی فرد و جامعه دارد. 🔹 در تعریف تربیت آنچه که جامع نظریه فقها می‌باشد این است که پرورش همه جنبه‌های فکری و عاطفی و جسمی و اجتماعی شخصیت متربی و ساماندهی رفتارهای او براساس مبانی و دستورهای اسلامی برای تحقق هدف های اسلام در زمینه‌های گوناگون را گویند. در این رساله به نظریه‌های مختلف فلسفه مجازاتها هم اشاره شده است ولی آنچه راجع به نظریه اسلام مطرح شده درقالب موارد ذیل است که بدانها اشاره می کنیم. اهداف تربیتی وضع مجازات‌های حدی در ضمن اهداف کلی که همان رسیدن به کمال وقرب الهی بوده و اهداف خاص آن که پیشگیری از ارتکاب جرم و امنیت جامعه است قابل پیگیری می باشد. 🔹 نتیجه‌گیری نهایی اینکه اهداف فقه اسلامی و اهداف نظام تربیتی درباره انسان همپوشانی های فراوانی دارد لذا تحلیل تربیتی مجازاتها، در راستای اهداف شارع مقدس دروضع ونحوه اثبات واجرای مجازاتها در دو محور زیر خلاصه می شود 1- اهداف کلان مجازاتها درفقه که همان دستیابی افراد به کمال انسانی است وبالاترین کمال هستی هم قرب الهی به شمار می رود درنظام تربیتی هم هدف رشد وکمال انسان ورسیدن به قرب الهی می باشد. بنابراین هم فقه وهم تربیت به دنبال رشد وهدایت وکمال انسان ها است. لذا پیروی از دستورات شارع درحوزه مجازاتها، افراد و شخص مجرم(بالفعل وبالقوه) را و به تبع آن جامعه را در مسیر کمال واصلاح قرار می دهد درنتیجه مجازات های مطرح شده درفقه بایک رویکرد تربیتی در راستای رشد وکمال انسان، قابل تحلیل وبررسی است. 2- اهداف خاص مجازات ها درفقه: پیشگیری از ارتکاب جرم وشیوع فساد، صیانت از حق حیات وتمامیت جسمی انسان ها وحفظ نظم و امنیت جامعه، از جمله اهداف خاصی است که در تشریع، نحوه اثبات واجرای مجازات ها درفقه قابل پیگیری اند. 🔸 مشاهده متن کامل گزارش http://mobahesat.ir/23430 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نگاهی به شخصیت و نقش مرحوم بهلول در واقعه گوهرشاد (تیرماه ۱۳۱۴) به روایت مرحوم دکتر مهدی حائری 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡️اختصاصی مباحثات/ تکمیلی 🔹حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی فردا جمعه به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد رفت. 🔹براین اساس رئیس‌جمهور منتخب با حضرات آیات عظام نوری همدانی، سبحانی، مکارم شیرازی، علوی گرگانی و صافی گلپایگانی دیدار خواهد کرد و در مراسم غبارروبی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز شرکت خواهد نمود. 🔹وی همچنین به دیدار آیت الله‌العظمی شبیری زنجانی رفته و در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور پیدا خواهد کرد. 🔹گفتنی است در سنتی حسنه روسای جمهور منتخب در روزهای نخست پس از انتخاب، با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو می‌کنند و امید است این ارتباط و توجه به مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه مستمر و مستحکم ادامه یابد. 🔻🔻🔻 @mobahesat
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
📣 قابل توجه کلیه اساتید و طلاب محترم حوزه های علمیه ✅ کانال توسط مدرسه عالی فقه و اصول قم افتتاح شد. 🔻 بسیار اتفاق می افتد که استادی در طول یک یا چند سال تنها چند نکته ناب و در سر کلاس درس مطرح می کند، 🔹 که ارزش دارد طلبه برای دریافت آن نکات، سالیان سال در محضر بزرگان زانوی ادب بزند، تا آن مطالب ناب و گوهرهای درخشان را دریافت کند. 🔸 از تک تک اساتید و طلاب محترم دعوت می شود با عضویت در این کانال از نکات کاربردی در زمینه های (فقه، اصول، رجال، ادبیات) بهره مند شوند. 🔺 نکات ناب علمی خود را برای ما ارسال کنید، تا با نام خودتان در این کانال بازنشر شود. 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: (@Smousavi) 🔰مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 👇 عضویت در کانال 👇 🆔 @dar_masire_ejtehad
⚡ به‌مناسبت سالروز شهادت حضور علمی امام جواد(ع) در جهان اسلام 🔸 https://mobahesat.ir/15987 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ به بهانه سفر اخیر رئیس‌جمهور به قم ارتباط با مراجع و حوزویان، از فرصت‌سوزی تا نتایج حاکمیتی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهور منتخب همچون روسای جمهور پیش از خود در نخستین روزهای پس از انتخاب از سوی مردم، به دیدار مراجع عظام تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت. اگرچه این سنت در دوره‌های پیشین هم انجام وجود داشت اما به معنای ادامه‌ی رابطه‌ی حسنه و دوسویه با مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه نیست. چراکه ارتباط و توجه به نصایح مراجع عظام تقلید نیازمند حسن‌نیت درونی و رعایت برخی ظرائف است و اگر با درایت و تدبیر همراه نباشد می‌تواند به بحران و چالشی جدی در عرصه حاکمیتی تبدیل شود. 🔹 شاید نخستین چالش‌هایی که به صورت علنی و رسانه‌ای شاهد آن بودیم نوع مواجهه‌‌ی احمدی‌نژاد با تذکرات مشفقانه‌ی مراجع و علما بود. گستره‌ی این چالش‌ها از مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی تا مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی - که در ابتدا حامی جدی او هم بود- کشیده شد که در جای خود نشان می‌دهد علائق سیاسی در این چالش‌ها ناچیز بوده و مهم اعتقاد و نوع نگاه احمدی‌نژاد به جایگاه و هویت روحانیت بود. حجت‌‌الاسلام والمسلمین رئیسی در حالی به دیدار مراجع عظام تقلید رفت که رای قابل توجه جامعه‌ی مذهبی به او اختصاص داشت و انتقادات و گلایه‌های پرشمار مراجع عظام تقلید از عملکرد دولت آقای روحانی و نیاز جدی به اصلاح رویه‌ها و تجلیل از عملکرد مثبت قوه‌ی قضائیه، همگی زمینه‌ی مناسبی برای استفاده از سرمایه‌ی بزرگ مراجع تقلید و حوزویان است. 🔹 اما نکته‌ی حساس و قابل توجه، ادامه‌ی تعامل و استفاده از این سرمایه‌ی بسیار مهم از طریق انتخاب فردی مناسب به عنوان «رابط رئیس جمهور در امور روحانیون» است. اگرچه بعدها مشخص شد دلیل اصلی چالش احمدی‌نژاد با مراجع و تعارض‌سازی بین مراجع و ولی‌فقیه، باور و ایدئولوژی نادرست او نسبت به دین و روحانیت بود اما عدم بهره‌مندی از گزینه‌ی مناسب برای ارتباط با مراجع و حوزویان نیز در این بین بی‌تاثیر نبوده‌است. 🔹 انتظار می‌رود جناب آقای رئیسی با تعاملی صحیح و منطقی، از ظرفیت مهم و بزرگ مراجع تقلید و جامعه حوزویان به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهره گیرد. این مهم می‌تواند با انتخاب گزینه‌‌ای مناسب به عنوان رابط دولت و مراجع و حوزویان محقق شود. باتوجه به این امر، ویژگی‌های گزینه‌ی مناسب برای ارتباط با جامعه‌ی حوزویان به صورت خلاصه بیان می‌شود: 🔸 حضور بلندمدت در متن حوزه علمیه : رابط رئیس‌جمهور باید در ابتدا امین و دارای سابقه‌ی شناخت و ارتباط قوی با مراجع تقلید باشد. مراجع تقلید و علما احساس کنند وی نماینده‌ی آنان در دولت بوده و تنها به عنوان فرستاده‌ای از دولت انجام وظیفه نمی‌کند. یکی از لوازم این ویژگی شیخوخیت است که می‌تواند بسیاری از چالش‌های احتمالی را حل و فصل نماید. 🔸 ارتباط حسنه با سلایق مختلف: حوزه‌های علمیه متشکل از سلایق بسیار گوناگون سیاسی و فکری و روشی است و رابط دولت باید در ابتدا این سلایق را شناخته و قدرت تعامل با تمامی آنان را داشته باشد. چنانچه معتقد باشیم ارتباط مراجع با رئیس جمهور، در نگاهی کلان‌تر یعنی رابطه با نفر دوم نظام جمهوری اسلامی ایران، طبیعتا این ارتباط را در علایق سیاسی خاصی محدود نخواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد با گسترش رابطه‌ی رئیس جمهور با تمامی طیف‌های سیاسی، به اعتبار و قدرت نظام بیافزائیم. 🔸 پرهیز از توسعه‌ی سازمانی: شرح وظایف رابط رئیس‌جمهور با روحانیون نشان می‌دهد که اصلی‌ترین وظیفه‌ی این فرد ایجاد ارتباط دوسویه‌ی رئیس‌جمهور با حوزویان است. این ارتباط نیازمند شناخت دقیق از دو سوی رابطه و انتقال نظرات به یکدیگر است. قطعا گسترش سازمانی و تشکیلاتی این مرکز نه تنها به موفقیت آن کمک نمی‌کند بلکه شخص رابط را از انجام وظایف اصلی نیز بازمی‌دارد. 🔸 توجه به سطوح مختلف حوزویان: اگرچه مراجع عظام تقلید رکن اصلی و راس هرم حوزه و روحانیت شناخته می‌شوند اما وجود علماء طراز بعدی در قم و همچنین مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها هم در جای خود قابل توجه است. این علما ارتباط عمیقی با مردم دارند و می‌توانند نقش‌آفرینی مهمی در ارتباط با با داشته باشند. 🔸 استفاده از تجربیات موجود: در چهار دهه‌ی اخیر، برخی از نهادهای اصلی حوزوی به بررسی دقیق تعامل حوزه و نظام پرداخته‌اند و در این زمینه دارای نظرات و سوابق بسیار خوبی هستند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این مراکزی است که رابط امور روحانیون رئیس‌جمهور می‌تواند فراتر از روابط رسمی و تشریفاتی، به خوبی از ظرفیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کند. 🔹 مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23436 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ در ستایش سیاست‌ورزی شیخ‌المراجع 🔹 آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی با صدور اطلاعیه‌ای، نسبت به بی‌توجهی و سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات و تحرکات اخیر طالبان هشدار دادند و با ابراز نگرانی از «اعتماد به طالبان»، صراحتا دولت جمهوری اسلام ایران را هم مورد خطاب قرار داند. 🔹 در یک ماه گذشته طالبان پیش‌روی قابل توجهی در مناطق مختلف افغانستان داشته است که در تحلیل نوع مواجهه با این گروهک عده‌ای از چهره‌های سیاسی و مذهبی و مسئولان کشور از«به رسمیت شناختن طالبان به دلیل تغییرات فکری و ماهیتی» و یا «حمایت از آنان بخاطر شکل‌گیری جبهه‌ی متحد اسلامی» سخن گفته‌اند. 🔹 این پیام صریح و جدی کهن‌سال‌ترین مرجع تقلید شیعیان حکایت از آن دارد که مراجع عظام تقلید نسبت به این مواجهه انتقاد جدی دارند و همچنان قدرت یافتن این گروهک را تهدید جدی برای زیست مسالمت‌آمیز ادیان و فرق اسلامی در افغانستان و در گام بعدی تهدیدی برای شیعیان می‌دانند. 🔹 بررسی اظهارنظرها یا ارشادات آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در بیست سال اخیر نشان می‌دهد «پایبندی به شعائر دینی» و «عمل به نص صریح احکام شرعی» یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های این مرجع تقلید و محور اصلی بسیاری از تذکراتی بوده که در دیدار با شخصیت‌های مختلف سیاسی و نظامی بیان کرده‌اند.اگرچه این دغدغه‌ها در بین دیگر بزرگان حوزوی که به نوعی جزو طیف سنتی‌ها محسوب می‌شوند وجود داشته‌است اما به هنگام بیان از سوی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی تاثیرات بسیاری جدی درپی دارد. 🔹 جدای از جایگاه منحصربه‌فرد ایشان در بین مراجع عظام تقلید، یکی از اصلی‌ترین دلایل این اثرگذاری را باید در نوع سیاست‌ورزی و مواجهه‌ی این مرجع تقلید با حاکمیت دانست. منش و روش آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی تعامل و ارتباط حسنه با نظام در عین انذار و تذکرات بسیار صریح و جدی است. استراتژی که ممکن مورد پسند و حمایت اکثریت طیف‌های سنتی و البته انتقاد اقلیتی دیگر باشد. 🔹 این مرجع تقلید به هنگام انتخابات با آغوشی باز از صندوق رای استقبال کرده و درخواست دیدار با مسئولان عالی نظام را نیز می‌پذیرد تا نشان دهد در نگاه کلان حامی جدی نظام بوده، اما لازمه‌ی این حمایت انذارها و انتقادات صریح نیز است. رعایت حدود شرع و قوانین اسلام خط قرمز مرجعیت بوده و هیچ‌گاه از این خط قرمز عقب نخواهد نشست. چنین رویکردی در تعامل با نظام از سوی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی باعث شده است که تذکرات صریح ایشان تاثیرات بسیار جدی داشته‌باشد و تفاوت آن با سایر رویکردهای موازی برهمگان آشکار است. 🔹 از سوی دیگر مسئولان حاکمیتی این تذکرات صریح مراجع عظام تقلید را باید سرمایه‌ی بزرگی برای نظام بدانند و عمیقا معتقد باشند این هشدارها تضمین‌کننده‌ی اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است در صورت تضعیف اسلامیت نظام، مشروعیت آن نیز از بین خواهد رفت. 🔹 اگرچه مخاطب هشدارهای آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی بخش‌های مختلف تصمیم‌گیر نظام شامل دولت و نهادهای نظامی و امنیتی است اما امید است دولت جدید به این سرمایه‌های نظام یعنی مراجع عظام تقلید و علما و طیف‌های مختلف حوزه عنایت ویژه‌ای داشته باشد. https://mobahesat.ir/23439 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ به مناسبت شهادت امام باقرعلیه‌السلام: 🔹وضعیت علمی شیعیان در عصر امام محمد باقر(ع) مشاهده متن کامل: http://mobahesat.ir/12276 🔻🔻🔻 @mobahesat
⚡ به بهانه‌ی پاسخ آیت‌الله فاضل لنکرانی به ادعا‌های دکتر سروش ⭕ قم و روزهای گرم گفت‌وگو 🔸 در زمستان نه چندان‌ سرد سال 99 قم دو مناظره در باب مباحث دینی شکل گرفت که بازتاب‌های نسبتاً گسترده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشت؛ مناظره غیر مستقیم و مکتوب دکتر عبدالکریم سروش با آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست و مناظره مستقیم و حضوری استاد خسروپناه با آیت‌الله علوی بروجردی. این مباحثه‌ها در تابستان سال 1400 هم ادامه یافت و آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی؛ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به پاسخ به برخی مدعاهای دکتر سروش پرداخت. 🔹 قدرت و دین جرقه مناظره دکتر سروش و آیت‌الله علیدوست، سخنرانی‌های پرحاشیه دکتر سروش با عنوان «دین و قدرت» بود که آیت‌الله علیدوست در مقاله‌ای با عنوان «دین و حکمت» به نقد آن پرداخت. ادعاهای اصلی دکتر سروش که آیت‌الله علیدوست در نقدِ مکتوب خود سعی کرده به آن پاسخ بدهد بدین شرح است: «قرآن کتاب خوف و خشیت است. در قرآن خداوند ارباب عبوس است که همواره باید از عذاب و شکنجه او ترسید... دین یک قدرت است... این قدرت به ترساندن و ارعاب نیازمند است. پیامبر شخصی اقتدارگرا بود... می‌گفت مرتد را باید کشت...». آیت‌الله علیدوست تلاش کرد تا در سه محور به این ادعاها پاسخ دهد؛ در بخش اول به سروش انتقاد می‌کند که تمسک او به برخی روایات و نقل‌های تاریخی، با سیره گذشته او در تناقض است؛ چرا که از نظر او روایات معتبر در میان روایات، چون انگشتری در تل زباله است! در بخش دوم سعی می‌کند نشان دهد که مفهوم قدرت در قرآن را باید در پرتو حکمت الهی فهم کرد. نهایتاً در بخش سوم بی‌سلیقگی سروش در مطرح‌کردن چنین مباحثی در شرایط فعلی خاورمیانه ـ و تاخت‌وتاز جریان‌های سلفیِ اسلامی ـ را مطرح می‌کند. 🔹 فقه و دین سخنان عبدالکریم سروش معمولا جنجال‌برانگیز بوده و امسال هم او سخنانی در نقد فقه و فقها بر زبان راند که با واکش یکی از فقهای میان‌سال حوزه قم مواجه شد. آیت‌الله جواد فاضل لنکرانی در این نامه سرگشاده خطاب به سروش نوشته است: «اینکه علم فقه را مانند سایر علوم بشری دانسته‌اند، خطایی آشکار است. زیرا در این علم، فقیه حق ندارد منابع فقه، مانند قرآن را تفسیر به رأی نماید، بلکه تفسیر وی باید بر اساس ضوابط مورد قبول و پذیرفته‌شده باشد. نیز فقیه حق ندارد فتوایی بدون علم صادر نماید. همچنین فقیه باید براساس معیارها و ضوابط اجتهاد، از قبیل مبانی اصولی، قواعد فقهی، عقل و بنای عقلا و نیز اجماع فتوا دهد. با این اوصاف، چگونه می‌توان علم فقه را مانند سایر علوم بشری که تشخیص شخصی افراد در آنها نقشی اساسی دارد، بدانیم؟! البته تا اندازه محدودی نقش انسانی و بشری در علم فقه مورد قبول است و وجود اختلاف در فتوا، خود شاهدی بر این امر است، امّا نکته مهم این است که اظهار نظرها باید در یک چهارچوب روشن و منضبط باشد، و همین امر، موجب افتراق علم فقه از سایر علوم است». 🔹 یکی از نکات مهم نامه آقای فاضل لنکرانی به دکتر سروش، این فراز است: «علم فقه متصدّی ارائه برنامه جامع نیست تا اشکال شود غنای برنامه‌ای ندارد. ما معتقدیم فقه با وجود این‌که به تنهایی برنامه‌ای ندارد، اما با همین فقه و با بررسی دقیق موضوعات جدید و نیز با توجّه و بهره‏مندی از علوم معتبر روز و نیز با کشف قواعد جدید فقهی، که هنوز در لابلای متون اصلی نهفته است و چه بسا با یافتن قواعد جدید اصولی، می‌توان برنامه‌ای برای اداره جامعه و بشر ارائه داد». 🔹 آقای فاضل در سال‌های اخیر سخنان مشابهی درباره فقه نظام گفته بود که با واکنش‌هایی همراه شد. در فراز دیگری از نامه نیز آقای فاضل لنکرانی از آیه 54 سوره بقره که در باب حکم کشتن مرتدان گوساله‌پرست بنی‌اسرائیل است، به سود حکم قتل مرتد استدلال شده تا به استناد جواز استصحاب شرایع سابقه به سروش بگوید حکم قتل مرتد، مستند قرآنی نیز دارد. در این نامه، نقدهای سروش به فقه و فقها «معجونی از بی‏‌‌اطلاعی، مغالطه و کینه» دانسته شده است. این واکنش آقای فاضل را می‌توان تبیین دوباره و مکرر نسبت میان فقه و دین دانست؛ نسبتی که از سوی نواندیشان مورد چالش و پرسش قرار داشته است. 🔹 مشاهده متن کامل گزارش: https://mobahesat.ir/23454 🔻🔻🔻 @mobahesat
مباحثات/ 🔹یادداشت کوتاه یکی از طلاب سوسنگرد از حوادث اخیر خوزستان و نقش‌آفرینی طلاب 🔻🔻🔻 @mobahesat