⚡️آیتالله حائری در یک اقدام شرعی،اخلاقی تلاش کرد بحران فعلی عراق را حل کند/احتمال ادعای مرجعیت مقتدیصدر در آینده بعید نیست!
🎤گفتوگو با دکتر عبدالوهاب فراتی
🔹 مرحوم محمدصادق صدر که معروف به صدر دوم بود دو تا وصیت دارد که قبل از شهادتش در میان جمعی از وکلا و شاگردانش بیان کرد. اولین وصیت او که وصیت علنی اوست و صوت و فیلم آن نیز موجود است. ایشان میفرمودند بعد از مرگ یا شهادت من، شما را دعوت میکنم که از آیتﷲ سید کاظم حائری تقلید کنید چراکه ایشان اعلم فقهای موجود در میان علمای نجف است البته ایشان در ادامه یک نکتهای را اضافه میکنند و آن اینکه چون آیتﷲ حائری در عراق حضور ندارد و از نزدیک با مسائل عراق در گیر نیست و شرایط کنونی نیز نمی تواند به عراق بازنمیگردد بهتر است به مرجعی از میان مراجع سنتی حوزه نجف یعنی آیة ﷲ شیخ محمد اسحاق فیاض رجوع کنید چون ایشان خیر الموجودین است او انسان سلیم القلب وبا تقوایی است.
🔹 وصیت دوم، وصیتی است که در یک جمع سی ویک نفره از شاگردانش بیان کرده وصیتی است که شیخ محمد یعقوبی را به عنوان رهبری حرکت اجتماعی را که او در عراق به وجود آورده عهدهدار شود. عطف به وصیت اول بسیاری از کسانی که بعداً در جریان صدر تعلق داشتند در تقلید به آیتﷲ سید کاظم حایری رجوع کردند.
🔹 اما اینکه این رخ داد چه پیامدهای در عراق دارد به نظر می رسد دو تا پیامد مهم برای جریان صدر وجود دارد.
🔸 پیامد اول این بود که احتمال میرفت پس از فقدان سید کاظم حائری، مقتدا صدر ادعای مرجعیت کند. او هم به طلاب علوم دینی شهریه میداد و هم از طرفدارانی برخوردار بود که براحتی دعوی مرجعیت او را میپذیرفتند. از نظر او نیز مرجعیت نیازمند اقتدار سیاسی واجتماعی است و چندان هم نیازی به اثبات اعلمیت در علوم حوزوی ندارد. این ایده بود که حد اقل در لایههایی از جریان صدر ترویج میشد. آیتﷲ سید کاظم حائری عملا جلوی چنین تصوراتی از سوی مقتدا صدر و جریان وابسته به او را گرفت.
🔸 پیامد دوم این است که با چنین بیانیهای، احتمال دارد بخشی از جریان صدر که از سید کاظم حائری تقلید میکرد و به او احترام مینهاد دچار ریزش شود و خود را از مقتدی صدر جدا سازد.
🔸 پیامد سوم این است جریان صدر که تلاش زیادی میکرد خودش را در پیوند مرجعیت شیعه نشان دهد و جریان خود را جبههای مشروع در قبال حوزه نجف بهخصوص در قبال آیتﷲ سیستانی وانمود کند، زینپس از میان میرود و این جریان را از وجود یک مرجع قابل احترام و مورد پذیرش در جامعهٔ شیعی تهی میکند. علاوه بر آیتﷲ حائری، آیتﷲ یعقوبی که امروزه در نجف مرجع است و طبقات متوسط شهری و دانشگاهی از او تقلید میکنند نیز از جریان صدر تبری جسته است. این نشان میدهد که هیچ مرجعی در نجف حامی جریان صدر نیست و این جریان فاقد پایگاهی در درون حوزه نجف است.
🔹 آقای حائری زیرکانه و بابصیرت در چنین شرایطی تن به یک امر اخلاقی بزرگی داد تا شاید بدینگونه شکافی که بین جریانهای شیعی عراق به وجود آمده بود را پر کند و برای کاستن از هیجانات بیمورد مقتدا صدر و قانع کردن او به گفتگو با سایر جریانهای شیعی در عراق راهی بگشاید. بسیاری از تحلیلگران سیاسی از جمله آیتﷲ حائری متوجه این مسئله شده بودند که هرچه اختلاف گروها و احزاب سیاسی شیعه در بغداد گسترش یابد برخی را قانع میکند که برای اداره کشور عراق بهتر است به اهلسنت سهم بیشتری در اداره کشور داده شود. این احتمال، برای کسانی پس از دههها از تسلط عربهای سنی بر عراق که به دنبال بازگرداندن شیعهها به قدرت بودند احتمال خطرناکی بود. من تصور میکنم که آیتﷲ حائری باتوجه به این پدیده که در حال وقوع بود موضع روشن گرفت و جلوی فتنه را بست.
🔹 مشکلی که جریان مقتدا صدر دارد این است که نمیتواند مرجعیتی را از درون این جریان به جامعه معرفی کند طبیعتاً این بحرانی است که در آینده با آن روبهرو خواهد شد احتمال اینکه برخی از متدینین این جریان به مراجع بیرون از جریان صدر رجوع کنند زیاد است و بدینگونه این جریان را از درون دچار ریزش کنند مگر اینکه خود مقتدا صدر به تدریج دعوی مرجعیت کند. او بدون اینکه نیازی به تایید اجتهاد خود توسط دیگران داشته باشد خود راسا ممکن است به طرح این ادعا بپردازد که البته با واکنشهای تندی از سوی حوزه نجف مواجه خواهد شد. جالب است که سید کاظم حائری با هوشمندی برای جلوگیری از چنین اتفاقی که احتمال دارد در آینده رخ دهد جلو این رخداد را گرفت.
🔸 مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/23883
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️یادداشت آیتالله ابوالقاسم علیدوست درباره طرح جدید تحول کتب درسی
♨️ادب تحول!
🔸مشاهده نسخه پیدیاف:
https://b2n.ir/f38415
🔸مشاهده متن کامل :
https://mobahesat.ir/23888
🔻🔻🔻
@Mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✊ راهپیمایی مردم انقلابی قم در محکومیت حرکات هنجارشکنانه اخیر و توهین به مقدسات اسلامی برگزار میشود
⏱زمان: جمعه، یکم مهرماه، بعد از اقامه نماز جمعه
📌از میدان جانبازان به سمت میدان روحالله
@Hawzahnews
⬅️از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی ( موضوع حجاب)
⏰زمان :روز یکشنبه ۱۰/مهر/۱4۰۱ ساعت ۹ الی ۱4
💠مکان:قم- پردیسان -انتهای بلوار دانشگاه -دانشگاه باقرالعلوم(ع) طبقه۳ اتاق جلسات ریاست دانشگاه
⬅️مجری : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی( پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی) و دانشگاه باقرالعلوم (ع) (دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی)
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
📷شیخ عباسعلی محقق (پدر دکتر مهدی محقق) در دادگاه؛ ردیف جلو، نفر اول از چپ.
✍ تصور کنید:
درگیری و ستیز بر سر #بی_حجابی_اجباری و الزام بر #لباس_متحدالشکل در زمان #رضاخان؛
علما قیام میکنند و مشهد به پا میخیزد. مردم در #مسجد_گوهرشاد تجمع میکنند. سخنرانان از جمله #شیخ_عباسعلی_محقق_خراسانی هم جزء واعظان مبارز این عرصه است.
مردم بسیاری به ضرب گلوله شهید میشوند و شیخ عباسعلی تحت تعقیب قرار میگیرد. دو ماه از این خانه به آن خانه پنهان میشود. سرانجام تسلیم میشود و پس از اعزام به تهران، سه سال در زندان قصر حبس میشود.
پس از آزادی در سال۱۳۱۷ش، ممنوع المنبر میشود و البته حق ندارد از حومه تهران هم خارج شود. خانوادهاش از مشهد به تهران میآیند. شیخ عباسعلی واعظ اجازه منبر و وعظ نداشت و از اینرو درآمدی هم نداشت تا دو اتاق اجاره کند. خود و دو پسرش در حجرهای در #مدرسه_سپهسالار_قدیم ساکن میشوند و بقیه خانواده، در اتاقی کوچک در #بازارچه_نایب_السلطنه.
عالمی که دانش فقهی و به ویژه حدیثیاش زبانزد بود، ناچار میشود برای امرار معاش به کشاورزی در یکی از روستاهای شهر ری و کرج روی آورد. (حدیث نعمت خدا ص۲۲ و ۲۳)
این روزگار، حقیقتا روزگار عسرت روحانیت بود. دولتی که نه تنها با روحانیت، که حتی با دین سر ستیز داشت. در میان شهر به ندرت عالمی عمامه به سر و زنی با حجاب به چشم میخورد. بسیاری از مساجد و مدارس علمیه تعطیل یا تبدیل شده بود.
اما آخر تابستان ۱۳۲۰ آنگاه که تانکها و نفربرهای همسایه شمالی، به سوی تهران سرازیر شد، همان کسی که بر دین و روحانیت میتاخت، پا به فرار گذاشت.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
⚡ گزارش نشست:
🔹 ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
🔸 مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیهالسلام در تاریخ ۴مهرماه ۱۴۰۱ نشست علمی با عنوان «ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب» را با حضور و ارائهی استاد حسین نجفی بستان برگزار کرد. نظر به اهمیت موضوع، مباحثات متن کامل نشست را تنظیم و منتشر مینماید.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/23903
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻با صدور پیامی ابراز شد:
✍️ دعوت مدیرحوزههای علمیه از مردم انقلابی برای شرکت در مراسم تشییع طلبه شهید مدافع امنیت
آیتالله اعرافی:
بر همگان به ویژه شهروندان قم پرافتخار است که با مشارکت در مراسم تشییع شهید طلبه بسیجی مهدی زاهدلویی، ضمن محکوم کردن اغتشاشات و تعرض به مقدسات و ارزشها و جان و مال مردم شریف، شعائر الهی را بزرگ شمارند و ضامن امنیت و اقتدار ایران اسلامی باشند.
🚩 خاطرنشان می شود: مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید مدافع امنیت، فردا سهشنبه ۱۲ مهرماه ساعت ۱۵:۰۰ در صحن امام رضا(علیهالسلام) حرم مطهر، به سمت صحن جواد الائمه(ع)، سه راه خورشید و سپس خیابان امامزاده ابراهیم(علیهالسلام) و دفن پیکر مطهر در گلزار شهدای امامزاده ابراهیم (علیهالسلام) قم برگزار می شود.
@HawzahNews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ حمایت هزار و ۷۰۰ استاد حوزه علمیه قم از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری
◻️ ۱۷۰۰ نفر از استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری بیانیه ای صادر کردند.
برای مشاهده اسامی اساتید امضا کننده و متن این بیانیه اینجــا را کلیک کنید.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡اعتراض یا اغتشاش
گفتوگوئی حوزوی پیرامون وقایع اخیر کشور
🔹 باید مهارت اعتراض و مواجهه با آن در جامعه تبیین شود/ هیچ جامعهای اغتشاش و ناامنی را تحمل نمیکند/قضاوت نخبگان قبل از شفاف شدن مسائل باعث بحران در جامعه میشود
- استاد مهراب صادقنیا
- استاد محمدعلی رنجبر
🔸 مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23911
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡گزارش جلسه «نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب»
🔸 جلسه دوم از سلسله نشستهای بررسی فقهی وظایف حکومت اسلامی نسبت به وضعیت پوشش در جامعه با موضوع «نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب» با حضور حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان از اساتید حوزه 18 مهر ماه در مدرسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) برگزار شد. گزارش اجمالی این نشست به شرح زیر است:
🔹 در فرآیند تحقق حجاب سه مرحله مهم است، اولین مرحله «معروفسازی حجاب»، «منکرسازی بیحجابی و بدحجابی و کشف حجاب» و امثال اینهاست.دومین مرحله «جایگاهدهی به مردم» است که از آن تعبیر به ولایت مُشاع طرفینی میشود که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر باید تحقق یابد و سومین مورد مرحله «تفاهم اجتماعی» است که شامل حوزه پیگردها میشود.
🔹 این مرحلهبندیها به تعبیری دکترین فقهی امر به معروف و نهی از منکر است و برای رسیدن به آن باید بهروز بوده و در کنار داشتن برنامه از علوم مختلف استفاده کنیم.جواب چنین سوالاتی باید بهروز و در کمتر از یک هفته از مدرسه امام کاظم (ع) سر میز جمهوری اسلامی برسد تا بدانیم این کار فقهی هست یا خیر.
🔹 سوال این است که تنجز تکلیف حجاب در حق مرتکب چه زمانی تمام میشود، به نظر بنده در سه مورد تنجّز تکلیف حجاب زیر سوال میرود: یکی جهل عذری که فرد جهل به حکم شرعی دارد و دیگری شبهه که البته در مواردیست که کار به پیگرد میرسد و سوم ظن یا همان علم به خلاف.
🔹 تاکنون پیمایشهایی در این خصوص انجام شده که البته بر اساس تعاریف و مفاهیم فقهی صورت نگرفته و بر همین اساس خیلی به کار ما نمیآید و متاسفانه خودمان هم در این مسائل وارد نشدهایم.
به طور مثال در پیمایشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در سال 97 انجام داده آمده 60 تا 70 درصد بانوان جامعه با تعریف شرعی بدحجاب محسوب میشوند که از این تعداد 10 تا 15 درصد بد حجاب با وضعیت حاد و تنها 13 درصد به صورت سنتی دارای حجابند.در پیمایشی دیگر که توسط پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات انجام شده 23 درصد بانوان حجاب را واجب شرعی نمیدانند که این آمار نشان میدهد ما در حباب خودمان هستیم و دنیای مدرن یک ماجرایی آفریده برای حجاب اسلامی که بر اساس آن ممکنن است آنچه که برای شما جزء بدیهیات است آنها بحثهای نظری جدی در موردحکم آن انجام داده باشند.
در جمع بندی می توان گفت که به حسب این پیمایشهای غیر دقیق 40 تا 50 درصد از لحاظ فقهی ما جهل به موضوع یا مصداق داریم که باید اولا یک کار میدانی دقیق انجام دهیم بعد ببینیم چقدرش با ادبیات فقهی ما مانع تنجز تکلیف حجاب میشود.
🔹 فاز دوم جایگاه دهی به مردم است که حکومت اسلامی باید این جایگاه را ایجاد کرده و فقط به این بسنده نشود که در تلویزیون به مردم بگوید که امر به معروف کنید.
🔹 مردم اگر در جایگاه مورد تاکید حکومت اسلامی قرار بگیرند خودشان امر به معروف و نهی از منکر را رعایت میکنند، من صریح میگویم ما این جایگاه را از مردم میگیریم و امر به معروف و نهی از منکر را میخواهیم، آن هم فقط در یک یا چند حوزه خاص!متاسفانه هربار تعیین میکنیم که مردم در چه حوزههایی می توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند و در بقیه موارد اگر این اتفاق بیفتد فضولیست و پیگرد و سختگیری هم دارد.
🔹 در جامعه ما یک عدهای همیشه امر میشوند. این روند را اگر برگردانیم به مسیر درست میبینیم که چگونه امر به معروف و نهی از منکر در بین مردم احیاء میشود. با توجه به نتیجه پیمایشهایی که تا کنون انجام شده به این نتیجه میرسیم گه اگر هنجارسازی درست صورت گرفته و مردم در جایگاه ولایت مشاعشان نشانده شوند و بتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند در جایی که عادتا دیگر ذلیل نیستند و امرشان احتمال تاثیر بالا دارد، میبینیم که چطور امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیاء میشود.
🔹 معروفسازی حجاب جزء واجبات قطعیه حکومت اسلامیست و فقها شرط قوی مطاع را در این مورد به جهت افزایش احتمال تاثیر لحاظ کردهاند.«حکومت اسلامی مردم سالار» از مصادیق اکمل قوی مطاع بوده و برای قوی مطاع امر به معروف و نهی از منکر واجب مطلق است و نه واجب مشروع، یعنی احتمال تاثیر برای من و شما شرط وجوب است ولی برای حکومت اسلامی شرط واجب است.حکومت اسلامی باید با تمهیدات لازم احتمال تاثیر را در امر به معروف شهروندان افزایش دهد تا اگر کسی امر به حجاب کرد کتک نخورد.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/23922
🔻🔻🔻
@mobahesat