💠 یادداشتهایی پیرامون تاریخ اسلام، تاریخ معاصر، معرفی آثار، مسائل روز و...
در
صفحه شخصی این کمترین حمید سبحانی صدر در پیامرسان ایتا 👇
╭────────────╮
💠 @h_sobhani_sadr
╰────────────╯
🗓 ۸ مهر ۶۹ درگذشت آیتالله #سید_محمدصادق_لواسانی
💠 مشکلات داخلی بیوت علما در دوران مبارزه
✍ ساواک در آذرماه۱۳۴۷ و با کنترل شنود مکالمات تلفنی منزل آیتالله لواسانی متوجه گفت و گوها پیرامون استخدام یک مستخدم در منزل آیتالله لواسانی شد. بنابر متن گزارش مورخه ۴۷/۹/۹، چون منزل آقای لواسانی غالباً محل گفت و شنودهای سیاسی بود، ایشان از آوردن نوکر یا کلفت به خانه خود خودداری میکرد و شست و شوی ظروف آشپزخانه را خود و فرزندشان محمدتقی انجام میدادند. همسر آیتالله لواسانی، پیش از این دار فانی را وداع گفته بودند و در این سال (۱۳۴۷ش)، فرزند ایشان، محمدتقی با دختر آقای فلسفی ازدواج کرده بودند. در چنین شرایطی استخدام یک نوکر یا کلفت برای انجام کارهای منزل مورد نیاز بود.
اداره کل سوم در نامهای به ساواک تهران دستور داد از فرصت پیش آمده برای استخدام نوکر در منزل آیتالله لواسانی استفاده و بدین وسیله به منزل ایشان نفوذ کند:
به نحو مقتضی و با تهیه طرح لازم نسبت به نشان کردن مستخدم یا مستخدمه مشارالیه اقدام و از این طریق هم از وی مراقبت کامل معمول و نتایج حاصله را مستمراً منعکس نمایند.
منبع گزارش با کد ۴۰۸۰ از این تاریخ به بعد گزارشهای متعددی را از منزل آیتالله لواسانی به ساواک میداده و این احتمال وجود دارد که در فرصت مقتضی توسط آن سازمان وارد داستان شده باشد. این منبع گزارشهای دقیق با اطلاعات مفصلی را به ساواک داده است. این منبع در ملاقاتهای خصوصی آیتالله لواسانی هم حضور داشته است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷شیخ عباسعلی محقق (پدر دکتر مهدی محقق) در دادگاه؛ ردیف جلو، نفر اول از چپ.
✍ تصور کنید:
درگیری و ستیز بر سر #بی_حجابی_اجباری و الزام بر #لباس_متحدالشکل در زمان #رضاخان؛
علما قیام میکنند و مشهد به پا میخیزد. مردم در #مسجد_گوهرشاد تجمع میکنند. سخنرانان از جمله #شیخ_عباسعلی_محقق_خراسانی هم جزء واعظان مبارز این عرصه است.
مردم بسیاری به ضرب گلوله شهید میشوند و شیخ عباسعلی تحت تعقیب قرار میگیرد. دو ماه از این خانه به آن خانه پنهان میشود. سرانجام تسلیم میشود و پس از اعزام به تهران، سه سال در زندان قصر حبس میشود.
پس از آزادی در سال۱۳۱۷ش، ممنوع المنبر میشود و البته حق ندارد از حومه تهران هم خارج شود. خانوادهاش از مشهد به تهران میآیند. شیخ عباسعلی واعظ اجازه منبر و وعظ نداشت و از اینرو درآمدی هم نداشت تا دو اتاق اجاره کند. خود و دو پسرش در حجرهای در #مدرسه_سپهسالار_قدیم ساکن میشوند و بقیه خانواده، در اتاقی کوچک در #بازارچه_نایب_السلطنه.
عالمی که دانش فقهی و به ویژه حدیثیاش زبانزد بود، ناچار میشود برای امرار معاش به کشاورزی در یکی از روستاهای شهر ری و کرج روی آورد. (حدیث نعمت خدا ص۲۲ و ۲۳)
این روزگار، حقیقتا روزگار عسرت روحانیت بود. دولتی که نه تنها با روحانیت، که حتی با دین سر ستیز داشت. در میان شهر به ندرت عالمی عمامه به سر و زنی با حجاب به چشم میخورد. بسیاری از مساجد و مدارس علمیه تعطیل یا تبدیل شده بود.
اما آخر تابستان ۱۳۲۰ آنگاه که تانکها و نفربرهای همسایه شمالی، به سوی تهران سرازیر شد، همان کسی که بر دین و روحانیت میتاخت، پا به فرار گذاشت.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ آیتالله #سید_ضیاء_الدین_استرآبادی امام جماعت #شبستان_استرآبادی در مسجد جامع بازار بود و مدیریت #مدرسه_خان_محمدیه واقع در روبروی درِ غربی مسجد جامع را نیز برعهده داشت.
🔹ایشان در قم از محضر آیات عظام: حاج شیخ حسن فاضل، سید محمد تقی خوانساری، سید صدرالدین صدر و شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهرهمند گردید و به مقام اجتهاد رسید.
📚از آیتالله استرآبادی کتابهایی مانند: اسلام و تشیع، طریقالحق، ابدیت روح، اهل ادب یا به سوی خدا، شرح زیارت جامعهکبیره، حجتالمنتظر، چرا شیعه شدم؟، رساله العقاید الامامیه، حواشی توضیحالمسائل آیتالله بروجردی و حواشی بر عروهالوثقی به یادگار مانده است.
🔸او همچنین حسینیه استرآبادی را در محله پامنار تهران بنا نهاد که مورد استقبال و توجه علماء، طلاب، بازاریان و مردم قرار داشت.
▪️آیتالله سید ضیاءالدین استرآبادی در تاریخ ۱۱ مهر ۸۳ دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نشسته از چپ: مرحوم #شیخ_محمود_برهان، آیتالله #شیخ_علیاکبر_برهان ، حاج شیخ جواد آزاده، در جمع طلاب مدرسه لرزاده
💠حجتالاسلام شیخ محمود برهان در بیان خاطرات خود به نگارنده این سطور میفرمود:
✍ من در جوانی #سامرا بودم؛ پایتخت ولایت. هنگامی که من نجف بودم، #آیتالله_سید_ابوالحسن_اصفهانی که بسیار پرمحتوا و صاحب کرامات بود، من و آقای #نجابت_شیرازی را با عده ای دیگر به سامرا فرستاد که هم مشغول درس و بحث باشیم و هم پاسدار خانهی #امام_زمان (ع).
▪️ برنامهی ما دو چیز بود: هم درس و بحث و هم پاسداری خانهی امام زمان (ع). ما شبها در حرم پُست می دادیم که مبادا افراد خرابکار به آنجا بیایند. من و آقای نجابت و #علامه_امینی و #آیتالله_بهجت و خیلی های دیگر برای همین کار به سامرا میآمدیم.
▫️ آن ایامی که سامرا بودم، یک روز دیدم که یک ماشین طلبه از ایران آمدند، که آقای برهان بود و جماعتی از شاگردانش که در میان آنها آقای پهلوانی و آقا #سید_عبدالله_جعفری هم بودند. آقای برهان با یک ماشین طلبه به سامرا آمد.
▪️ایشان طلبه هایش را آن چنان تربیت کرده بود که هر کدام از آنها به نماز میایستاد، بقیهشان می آمدند و به او اقتدا می کردند، حتی خودش هم می آمد؛ اینطور تربیت کرده بود. اگر یکی از آنها پول داشت، انگار این پول برای همه بود. برهان شاگردانش را اینطور تربیت کرده بود. من از حسن تربیت ایشان خیلی خوشم آمد.
▫️شیخ محمود برهان که فرزند آیتالله شیخ غلامعلی قمی بود بعد از این آشنایی به تهران آمد و توفیق دامادی آیتالله برهان را پیدا کرد و فامیلی خود را هم به برهان تغییر داد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در خیابان شهید مصطفی خمینی پایینتر از چهارراه سرچشمه، مسجد حاج شیخ عبدالنبی نوری قرار دارد.
بانی این مسجد حاج میرزا عباسقلی امین نظام از رجال دوران ناصرالدین شاه قاجار بود. شخصیتی که گرچه بارها به او پیشنهاد شد اما هیچ سمت حکومتی را قبول نکرد؛ با این حال واقعا «امین نظام و مردم» بود.
🌲همین جایی که مسجد ساخت، تا پیش از آن، باغچه میرزا عباسقلی بود که جوی آبی از سرچشمه به آن میآمد و ترکیب حوض و باغ، صفایی به آن بخشیده بود.
این باغچه محل حضور و بزم رجال حکومتی و شاهزادگان قاجار بود. اما ظاهراً هدف میرزا عباسقلی از ایجاد چنین بزمی و پذیرایی از سران حکومتی، گرهگشایی از کار دولت و ملت بود.
گفتهاند هرگاه که میرزا حسین خان سپهسالار با او روابط نزدیکی داشت، تصمیمات و اقداماتش پسندیده بود و در غیر آن نه.
مردمی که در گوشه و کنار دولت، گیر و گرفتاری داشتند به حاج میرزا مراجعه میکردند و او هم در این بزم، در پی حل مشکلات مراجعین بود.
✨او در سال ۱۳۰۳ق/ ۱۲۶۴ش در محل باغچه خود، مسجد بنا کرد، و چندی بعد از جامع معقول و منقول آیتالله حاج شیخ عبدالنبی نوری خواست که اقامه جماعت مسجد را برعهده گیرد که از آن پس مسجد به نام ایشان خوانده شد.
.................
🌥 و چقدر این شهر و دیار، بلکه دولت و ملت به چنین رجالی محتاج است. افرادی وجیه الملة و مقبول الدولة، که بتوانند پیوند میان مردم و حکومت باشند. هیچ مرکز و نهادی به بهانه وسعت کار نمیتواند جای این افراد را پر کند و متاسفانه با سازمانی و سازماندهی شدن برخی امور، رفته رفته این چهرهها کمرنگ شده و از میان رفتند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
☀️ آئین افتتاح مرکز اسناد حوزه و روحانیت، دفتر استان تهران
▫️چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱
▫️ساعت ۸ صبح
▫️مدرسه علمیه مروی
🔹با حضور اساتید ارجمند
آیتالله تحریری، حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی، حجتالاسلام رحیمی صادق، دکتر موسی حقانی، دکتر مهدی خواجه پیری، دکتر محمدحسن رجبی دوانی،
و سایر اساتید حوزه و دانشگاه.
🔸از همه فرهیختگان گرامی دعوت میشود در این محفل حضور به هم رسانند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی در جمع اساتید و فضلای مدرسه مروی
💠 چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند!
🔹آیتالله صالحی مازندرانی در خاطرات خود میگوید:
طلبهای جوان بودم که برای تحصیل در تهران ساکن شدم. کودتا(ی ۲۸ مرداد ۳۲) که شد شاه فرار کرد و در حدود سه روز اوضاع و احوال بسیار متلاطم و متشنج بود.
حزب توده اوراقی را بین مردم پخش میکرد. در یکی از آن اطلاعیهها جملههایی علیه روحانیت و علما نوشته شده بود. لحن اطلاعیه تهدیدآمیز و تند به نظر میرسید.
از آن جمله اینکه: «امیدواریم دستهای شما را که مردم به احترام میبوسند با ساتور قطعه قطعه کنیم.»
آنطور که در ذهن من است این اطلاعیه را در مدرسه مروی پخش کرده بودند. در این بین کتابی کوچک و کمحجم به نام راهزنان حق و حقیقت یا نگهبانان سحر و افسون پخش کرده بودند که در آن دین به عنوان سحر و افسون و روحانیت هم به عنوان نگهبانان سحر و افسون و راهزنان حق و حقیقت وانمود شده بودند.
📚 خاطرات آیتالله شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی ص۴۴
💡اکنون حزب توده کجاست؟!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 صفحه تاریخ حوزه تهران در #روبیکا راهاندازی شد.
نشانی:
https://rubika.ir/tarikh_hawzah_tehran
🕌 @tarikh_hawzah_tehran