eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 آئین افتتاح مرکز اسناد حوزه و روحانیت، دفتر استان تهران، با حضور حضرت آیت الله تحریری، جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و کارشناسان عرصه اسناد و آثار مفاخر، در مدرسه علمیه مروی برگزار شد. کانال رسمی "مرکز اسناد حوزه و روحانیت" 🆔 @MarkazAsnad_Hawzah
💠 تاریخ حوزه تهران صفحه‌ای برای آشنایی با: ▫️مفاخر ▫️تاریخ مدارس تهران ▫️جریان شناسی حوزه تهران ▫️سنت‌های تاریخی حوزه تهران ▫️آثار مرتبط با حوزه تهران ▫️نکات آموزنده از تاریخ معاصر و سیره علما ▫️اسناد و تصاویر ناب و کم‌تر دیده شده ▫️و حوادث تاریخی... نشانی در پیام‌رسان‌های: 🔹ایتا: 🕌 @tarikh_hawzah_tehran 🔹بله: https://ble.ir/tarikh_hawzah_tehran 🔹روبیکا: https://rubika.ir/tarikh_hawzah_tehran 🔹 روبینو: https://rubika.ir/tarikh_hawzah_tehran
📷محی‌الدین انواری در کنار سید رضی شیرازی در سنین جوانی، در حضور آیت‌الله کاشانی 🗓 ۲۳ مهر ۹۱ درگذشت آیت‌الله محی‌الدین انواری ✍ آیت‌الله از اعضای شورای روحانیت هیئت‌های موتلفه اسلامی بود و بعد از اعدام انقلابی منصور، در اسفند ۴۳ بازداشت شد و ۱۳ سال در زندان به سر برد. ایشان از فضلای و از دوستان نزدیک آیت‌الله بود که در اقامه جماعت می‌کرد. آیت‌الله انواری در زندان از فعالیت تبلیغی دست برنداشت. فعالیت‌هایی که اسناد ساواک آن را چنین گزارش می‌کنند: 📃 «موضوع: حاج مهدی ابراهیم عراقی فرزند غلامعلی مشارالیه که محکوم به حبس ابد بوده، در اتاق ۴ بند ۶ به اتفاق محی‌الدین انواری، مکانی را برای رفع اشکالات مذهبی‌ها به وجود آوردند و کلیه افراد مذهبی اشکالات خود را در هنگام مطالعه کتاب، یادداشت [کرده] و پیش محمد مهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری می‌برند و آنها هم این اشکالات را از طریق مباحثات ایده‌آلیستی و ضد ماتریالیستی بر طرف می‌کردند؛ تا جایی که حتی سعی کردند شخص کمونیستی همچون حسین مراد دزفولی را که کتابی در مورد زبان، تفکر و شناخت مطالعه می‌کرد تحت تاثیر قرار دهند و به سوی خود جذب کنند که تا حدودی در این کار موفق شدند. محمد مهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری که عضو حزب ملل اسلامی بودند، دو نفر از معتصبین مذهبی می‌باشند که کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به داخل و خارج زندان را جمع‌آوری و پیرامون مسائل سیاسی به خصوص درباره مارکسیست‌ها بحث و تبادل نظر می‌نمایند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰 دعوت به همکاری باسمه تعالی حوزه تهران؛ حوزه‌ای که علاوه بر پیشران بودن در عرصه حکمت و فلسفه نسبت به سایر مراکز علمی جهان اسلام در دو قرن گذشته، نقش بسیار مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی از زمان سلطنت قاجار به این‌سو داشته است. با این حال هرگز تلاش درخوری جهت حراست از آثار و اسناد برجای مانده‌ی این پیشینه سترگ صورت نگرفته است، تا آنجا که هویت تاریخی حوزه تهران را از نظر همگان اعم از حوزویان و توده مردم، دور داشته است. امروز که سرمایه انسانی حوزه تهران رو به سالخوردگی نهاده و بسیاری از فقیهان و حکیمان این حوزه دیرینه سال را از دست داده‌ایم، بیش از هر زمان دیگری به حفظ آثار و اسناد ایشان و معرفی هویت تاریخی حوزه تهران نیازمندیم. جبران این خسارت و تلاش برای احیاء نام و نشان و آثار این مفاخر علمی و معنوی، ما را بر آن داشت تا در قالب تشکیلاتی منسجم و هدفمند، نسبت به گردآوری، حفظ و نشر آثار برجای مانده از گذشتگان حوزه و روحانیت گامی مهم و اثرگذار برداریم. این مرکز علاوه بر حفظ و حراست و نشر آثار و اسناد حوزه و روحانیت تهران، می‌تواند به عنوان بانک اطالعاتی ارزشمندی، به پژوهشگران این عرصه خدمات رسانی کند. از این‌رو با گذشت حدود شش سال از فعالیت «مرکز اسناد حوزه و روحانیت» در قم که جنبه ملی دارد، نخستین دفتر استانی این مرکز در استان تهران، مستقر در مدرسه مروی، ساختمان مروی۲، آغاز به کار کرد. یکی از اهداف این مرکز، اهتمام به شناسایی و گردآوری جامع و فراگیر اسناد حوزه و روحانیت در تهران، در تعامل با بیوت علما، مراکز اسنادی و مجموعه داران، با هدف حراست از این میراث ارزشمند می‌باشد. از همه علاقمندان و دلسوزان درخواست می‌شود جهت حفظ و حراست از تراث تاریخی حوزه و روحانیت و هرچه غنی‌تر شدن مرکز اسناد حوزه تهران جهت بهره‌مندی پژوهشگران، اسناد، تصاویر، فیلم‌ها و صوت‌های مرتبط به حوزه و روحانیت را در اختیار ما گذاشته و یا به ما معرفی نمایند. باتشکر مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت دفتر استان تهران 🌐 راه ارتباطی: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 توفیق دیداری دوباره با آقای دست داد و همراه با مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت به محضرشان شرفیاب شدیم. اسناد و تصاویر خاندان ایشان را دیدیم و خاطرات ارزشمندشان را مرور کردیم. از جمله این کلمات: 🔹«یکی از استادان ما بود. در حجره داشت و شب‌های جمعه در سخنرانی می‌کرد و مطالب علمی را برای عوام بیان می‌کرد. حافظه عجیبی داشت، اما در نهایت فقر و بیماری به سر می‌برد. یکبار که به منزلشان رفتم دیدم زن صاحبخانه برای زیاد کردن اجاره، به ایشان فحاشی می‌کرد و می‌گفت: «اگر اجاره را زیاد نکنی آشغالهایت را میریزم توی زباله». آشغالهای ایشان چه بود؟ مثلا ترجمه اسفار ملاصدرا، یا شفای ابن سینا!» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
عالم سالک آیت‌الله توسلی دو سال پایانی حیات خود را در تهران به‌سر بردند. 📘 بریده ای از کتاب... ✍🏻 از عباراتی که دوستان و ملازمان مرحوم آیت الله توسلی از ایشان زیاد می شنیدند جمله این مطلب را "عارفانه می گویم" و یا این مطلب را "سیرا می گویم" بود،که نگارنده از آن تعبیر به سیر عارفانه می کنم. این سیر نتیجه مجاهدت و عبادت و بندگی و پرهیزکاری ایشان بود. پرهیز از محرمات که قرآن از آن به تقوا تعبیر میکند مهمترین وسیله برای سیر و سلوک و تقرب به پروردگار است. ترک محرمات یا همان تقوا دارای آثار و برکات فراوانی می باشد که یکی از آن ها تشخیص حق و باطل و به تعبیر قرآن فرقان است. در واقع همانطور که فکر وسیله ایست که انسان را با حقایق جهان هستی آشنا می کند تقوا هم راهی است که انسان از طریق آن توانایی مشاهده حقایق و اسرار عالم هستی را پیدا خواهد کرد. سیری که حاج آقای توسلی از آن سخن می گفتند سیر در مراتبی است که بر اساس آن سالک بنا بر درجه و مرتبه سلوکی خویش و در اثر توجه به باطن عالم پرده های ظاهر را کنار می زند و آنچه میخواهد را می بیند... 💠 کتاب عالم سالک شرح احوال مرحوم آیت الله شیخ جعفر توسلی تبریزی اثر استاد محمدباقر ادیبی لاریجانی 🔷جهت سفارش👇🏻 🌸 @Aghayabnalhasan 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
📷 مرحوم حاج 🔹مؤسس 🔹و از وعاظ درجه اول تهران در دوران پهلوی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 مرحوم حاج #شیخ_عباسعلی_اسلامی 🔹مؤسس #جامعه_تعلیمات_اسلامی 🔹و از وعاظ درجه اول تهران در دوران پهلوی
📄 سخنرانی مهم در سال ۱۳۳۷ش در توصیف فضای فرهنگی ایران و وضعیت حوزه و روحانیت در دوران پهلوی «دیگر به علماء اعتنائی نمی‌کنند آقایان در همین تهران مشاهده کردید با سرنیزه آمدند عبا و عمامه های ما را برداشته با سرنیزه چادر را از سر زنهای شما و دخترها برداشته و به حدی زمینه علماء در ایران بد شد که تبلیغ کرده بودند که هر کسی علماء و سید را در ماشین بنشاند ماشین پنچر خواهد شد... آقایان این نحوه سلوک با ما کردند ولی خداوند در مقابل این تبلیغات شوم ماها را حفظ کرد. آقایان امروز علماء [در] نهایت سختی دارند زندگی می کنند. بروید منازل اغلب این روحانیون را ببینید که چه وضع ناهنجاری را دارند و به مدارس دینیه سر بزنید ببینید با چه وضع فقری طلاب علوم دینیه دست به گریبان هستند. ... [به دکتر اقبال] گفتم: آقای دکتر اقبال! با سرنیزه عبا و عمامه‌های ما را برداشتید و دست علماء را از اوقاف کوتاه کردید و بیشتر پول ها را صرف مدارس امروز کردید که امروز همه شما اذعان دارید که صدی هشتاد این محصلین توده‌ای و کمونیست هستند ولی این طلاب و علماء با این تنگی معیشت ساختند و کمونیست نشدند. آقایان هر روز بر تعداد صفوف دینی شما کم می شود و طلاب می آیند می‌روند در دانشکده ها درس می‌خوانند و با ماهی دویست و پنجاه تومان استخدام می‌شوند و تا چنانچه سال دیگر اثری از این لباس نخواهد ماند... ای بازاری ها امروز از پول اوقاف در این مملکت دستگاه تبلیغات شما را یک عده فاحشه امثال مرضیه و دلکش اداره می‌کنند و پول ها را می‌خورند؛ ما مجبور هستیم حقایق دینی را بگوییم.» 📚 حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک صفحه ۴۹ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 افضل الملک در وصف تهران، شهر هزار حکیم و جناب می‌نویسد: «در دوره‌ى ناصرى، كه هزار حكيم و فيلسوف در تهران بود، سه استاد كامل داشتند: يكى مرحوم آقا رضاى قمشه، و يكى مرحوم آقا على [حکیم]، و يكى مرحوم آقا ميرزا ابو الحسن جلوه بود، كه همه‌كس از حوزه‌ى تدريس و افاضت ايشان استفاده مى‌كرد. آن دو تن در همان دوره‌ى ناصرى، به سفر بقا رحلت كردند؛ اشاعه‌ى علوم عقليه منحصر به مجلس درس مرحوم ميرزا ابو الحسن جلوه شد، كه طلاب علوم صبح و عصر در آن محضر شريف ازدحامى داشتند و استفاضت‌ها مى‌كردند، و آن‌جناب همه‌وقت به اشاعه‌ى علوم و نشر دلايل حكميه مى‌پرداخت. الحق! وجود كاملى بودند. شعر را نيكو مى‌سرودند. اقوال ايشان در شعر، محل اعتناى اساتيد بود. به سبك ناصرخسرو علوى از خود ايشان، كه با بنده الطافى بى‌اندازه داشت، اشعارى شنيدم كه نظير آن را كمتر شنيده بودم. هريك از حكماى بزرگ كه در تهران بودند، گاهى بعضى عقايد از خود اظهار مى‌كردند كه علماء ايشان را تكفير مى‌كردند. اين حكيم دانشمند طورى تدريس مى‌كرد و به قسمى در حفظ زبان و اظهار رأى خود متانت داشت، كه ريبى در او نديدند و عيبى در او نگرفتند. نزد مجتهدين و علماء بزرگ فقه و اصول، فوق العاده محترم بود. بر كلمات قوم اطلاعى كامل داشت. عين عبارات هريك از اساتيد سابق را از حفظ مى‌خواند.» 📚 افضل الملک، غلامحسین، افضل التواریخ، صفحه: ۱۰۶ 📷 مزار حکیم جلوه در قبرستان ابن بابویه 🕌 @tarikh_hawzah_tehran