eitaa logo
مبلغ یار (منبر،روضه، مدارس امین)
1.6هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
744 فایل
🔰 اهداف کانال: ۱- ارائه روضه های روشمند و مستند ۲- ارائه مقتل و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) ۳- ارائه منبرهای روشمند و کتاب های مناسب برای ایام سوگواری محرم، رمضان، فاطمیه و ... ۴- ارائه ره توشه معلمان و درسنامه های تخصصی برای مدارس امین ♻️ @sabz_aseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🏴🍃 🔰دو نفر از یاران امام حسین علیه السلام پس از شهادت آن حضرت به شهادت رسیدند: ۱. سُوید بن عَمرو بن ابی مٌطاع سوید، مردی بزرگوار و بسیار نمازخوان بود. او پیش از شهادت امام به میدان جنگ رفت و همانند شیری دلیر جنگید، و بر مصیبت جان‌کاه فرود آمده، تا نهایت توان صبر کرد. تا آنکه در بین کشته‌ها [بی‌هوش] به زمین افتاد. چون به هوش آمد، شنید که می‌گویند: حسین کشته شد. چون شمشیرش را برده بودند، با کاردی که همراه داشت، مدتی جنگید تا آنکه عروة بن بطّار تغلبی و زید بن رقاد جنبی او را به شهادت رساندند. او آخرین کشته از همراهان امام بود. ۲. هَفهاف بن مٌهنَّد راسبی هفهاف بن مهند ساکن بصره بود، چون از قیام امام حسین (علیه‌السلام) آگاهی شد، از بصره به یاری حضرت شتافت. اما زمانی به کربلا رسید که امام (علیه‌السلام) شهید شده بود. از این‌رو به سپاه عمر سعد یورش برد و شمشیر از نیام برآورد و گفت: «ای سپاهیان فراهم آمده، من هفهاف بن مهنّد هستم، در جست وپ جوی خاندان محمّد هستم» او دلیرانه جنگید و افراد زیادی را کشت، تا آنکه افراد سپاه دشمن او را محاصره کردند، و سر انجام او را شهید کردند. شجاعت و جنگاوری او چنان بود که امام سجاد (علیه‌السّلام) درباره او فرمود : از زمان بعثت پیامبر تاکنون، مردم هیچ مبارزی را بعد از علی (علیه‌السّلام) همچون او ندیدند. او [ تا آنجا که توان داشت] افراد زیادی از دشمن را کشت، تا بالاخره پنج نفر او را محاصره کردند و به شهادت رساندند. 📚 پیشوایی، مهدی، مقتل جامع سیدالشهداء، ج۱، ص۸۷۸ و۸۷۹. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا از نظر تاریخی، عروسی حضرت قاسم در کربلا صحت دارد؟ 🔰 تا جایی که بررسی ها نشان می دهد نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را با تفصیل و در قالب داستان بیان می کند، ملا حسین واعظ کاشفی است. این داستان پس از او به منابع بعدی، از جمله منتخب طریحی، اکسیر العبادات فاضل دربندی، مُخَرِّقُ القلوب نراقی و تذکیرة الشهدای ملا حبیب الله شریف کاشانی راه یافته است. 🔰 تنها مستند کاشفی در این داستان پردازی، یک بیت شعر از ابومفاخر رازی ( از دانشمندان و شعرای قرن پنجم و ششم) است که نشان می دهد این موضوع دست کم در قالب ادبیات منظوم، در قرن پنجم و ششم نیز مطرح بوده است. 🔸 آن بیت چنین است: با اســاس و لـبـــاس دامــــادی عزم ترتیب راه خواهم کرد 🔰 اما در مجموع، با معیارهای تاریخ نگاری علمی، نمی توان این قضیه را پذیرفت. 📚 مقتل جامع سیدالشهداء، پیشوایی، ج ۲، ص ۵۵۵ و۵۵۶. ------------------------------------ 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
savab-ziarat-emem-hossein_0.ppsx
8.93M
🍃🏴🍃 🔰 تمام پاورپوینت ها در کانال بارگذاری گردید. ---------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا لیلا (مادر حضرت علی اکبر) و شهربانو (همسر امام حسین علیه السلام)، در کربلا حضور داشتند؟ 🔰 هیچ یک از منابع معتبر و کهن تاریخی، سخنی از حضور لیلا مادر حضرت علی اکبر) و شهربانو (همسر امام حسین علیه السلام ) در کربلا به میان نیاورده اند؛ حتی هیچ شاهد و قرینه تاریخی در دست نیست که نشان دهد این دو نفر در زمان وقوع حادثه کربلا، در قید حیات بوده اند. 🔰 تنها ابن آشوب در ادامه گزارشی که از ابومخنف درباره چگونگی توزیع سرها میان قبایل آورده، افزوده است: « شهربانویه خود را در فرات غرق کرد». 🔰 با توجه به آنکه چنین حرفی در ادامه گزارش ابومخنف - که بلاذری و طبری آن را نقل کرده اند - نیامده، به نظر می رسد گزارش یاد شده، از گزارش های نا معتبر قرن ششم است که آن را برای معتبر جلوه دادن، به ابومخنف نسبت داده اند و ابن آشوب به آن اعتماد کرده و آن را آورده است. 🔰 افزون بر این، اگر مقصود از «شهربانویه» در نقل ابن شهر آشوب، همسر امام حسین علیه السلام باشد، باید گفت بر اساس گزارش مسعودی، وی سال ها پیش، در زمان وضع حمل، در مدینه از دنیا رفته بود. 📚 مقتل جامع سیدالشهدا، پیشوایی، ج۲، ص۵۵۸. ----------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا از مردان حاضر در کربلا، غیر از امام سجاد علیه السلام شخص یا اشخاص دیگری زنده ماندند یا خیر؟ 🔰 با مراجعه به منابع تاریخی، می توان زنده ماندن برخی افراد را بدست آورد، در دو دسته بنی هاشم و اصحاب دیگر معرفی می کنیم: 1⃣ بنی هاشم: ۱. امام سجاد علیه السلام؛ ۲. حسن بن حسن معروف به حسن مثنی؛ ۳. زید بن حسن علیه السلام؛ ۴. عمرو(عمر) بن حسن علیه السلام؛ ۵. محمد بن عقیل؛ ۶. قاسم بن عبدالله بن جعفر. 2⃣ اصحاب دیگر: ۱. عقبه بن سمعان؛ ۲. ضحاک بن عبدالله بن مشرقی؛ ۳. غلام عبدالرحمن بن عبدالله انصاری؛ ۴. مرقع بن ثمامه اسدی؛ ۵. مسلم بن رباح مولی علی. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۷۰-۷۲. ---------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ؟ ⁉️ آیا در روز عاشورا، کسی از یاران امام حسین علیه السلام از معرکه جنگ فرار کرده است؟ 🔰 بله، ضحاک بن عبدالله مشرقی، از جنگ فرار کرده و خود را نجات داد. اما شرح ماجرا: او با امام حسین علیه السلام چنین شرط کرده بود: تا مادامی که آن حضرت یار و یاوری دارد، در کنار او باشد و هنگامی که امام علیه السلام تنها شد، بتواند آن حضرت را ترک کند. از این رو در روز عاشورا و در آخرین لحظات به نزد امام علیه السلام آمد و شرط خود را یاد آور شد. امام علیه السلام او را تصدیق کرده اما پرسید: چگونه خود را نجات می دهی؟ سپس فرمود: اگر بتوانی خود را نجات دهی، از نظر من مانعی ندارد. او پس از شنیدن این سخن، سوار بر اسب خود شد و با جنگ و کشتن دو نفر از سپاه دشمن و شکافتن صف آنها، توانست به طور معجزه آسا [ ضحاک بن عبدالله می‌گـویـد: سوار بر اسب شدم وحركت كردم. ناچار لشكریان دشمن به من راه دادند تا از صف آنان بـیرون آمدم اما پانزده نفر مرا تعقیب كردند تا در قریه "شفیه" نزدیك فرات مرا یافتند. كثیر بن عبداللّه وایوب بن مشرح مرا شناختند و گفتند این شخص پسر عموی ماست؛ لذا خداوند مرا از دست آنان نجات داد] خود را نجات دهد. مورخان بعدها از او به عنوان یکی از راویان حوادث مختلف عاشورا بهره بردند. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۷۲. ---------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چه کسانی از لشکر عمر سعد به سپاه امام حسین(علیه السلام) پیوستند؟ 🔰 کسانی که تصریح شده از سپاه دشمن به امام(علیه السلام) پیوستند عبارتند از: ۱. جُوين بن مالك تميمى: وى ابتدا به اتفاق مردان قبيله اش براى جنگ با امام بيرون آمد ولى در شب عاشورا به همراه گروهى ديگر، از سپاه ابن سعد كناره گرفت و به سوى اردوگاه امام(عليه السلام) آمد. ۲. حارث بن امرء القيس كندى: وى نيز ابتدا در سپاه ابن سعد بود، ولى چون آنان كلام امام(عليه السلام) را نپذيرفتند، به جمع ياران امام(عليه السلام) پيوست. ۳. حُلاس بن عمرو راسبى: از اصحاب اميرمؤمنان و فرمانده نيروهاى آن حضرت در كوفه، كه ابتدا با سپاه ابن سعد به كربلا آمده بود، ولى چون ابن سعد شرائط امام را نپذيرفت وى شبانه به امام پيوست. ۴. زُهير بن سُليم اَزْدى: وى در شب عاشورا پس از تصميم ابن سعد به جنگ با امام(عليه السلام) به جمع ياران آن حضرت پيوست. ۵. عبدالرحمان بن مسعود: وى ابتدا در سپاه ابن سعد بود ولى قبل از آغاز جنگ به خدمت امام آمد و در ركاب آن حضرت به شهادت رسيد. ۶. عبدالله بن بشير خثعمى: از دلاوران مشهور كه ابتدا در سپاه ابن سعد بود و قبل از شروع جنگ به امام(عليه السلام) پيوست. ۷. عمرو بن ضبيعة (مشيعة): وى از مردان شجاع و نام آوران جبهه هاى جنگ بوده است و رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را درك كرده است. او با سپاه عمر بن سعد به كربلا آمد ولى سرانجام از خواب غفلت بيدار شد و به جمع ياران امام(عليه السلام) پيوست. ۸. قاسم بن حبيب اَزْدى: از شيعيان كوفه كه ابتدا در سپاه ابن سعد بود ولى قبل از آغاز جنگ به سپاه امام(عليه السلام) پيوست. ۹. نعمان بن عمرو الراسبى: او و برادرش از اهل كوفه و از اصحاب اميرمؤمنان بودند، وى ابتدا با سپاه ابن سعد به كربلا آمد، ولى چون ابن سعد شرايط امام(عليه السلام) را نپذيرفت وى شبانه به جمع ياران امام(عليه السلام) پيوست. ۱۰. يزيد بن زياد: او ابتدا در سپاه ابن سعد بود، ولى چون كار به جنگ انجاميد به جانب امام(عليه السلام) آمد. ۱۱. «حرّ»: از مردان شريف كوفه و بزرگ قبيله خود بود. ابن زياد او را به فرماندهى هزار نفر مأمور جلوگيرى از امام حسين(عليه السلام) نمود. ولى در روز عاشورا چون تصميم «ابن سعد» را بر جنگيدن جدى يافت، لرزه بر پيكرش افتاد و آرام آرام از سپاه يزيد كناره گرفت. ۱۲ و ۱۳. «سعد بن حارث» و «ابوالحتوف بن حارث»: هر دو از خوارج بودند و با عمر بن سعد براى جنگ با امام حسين(عليه السلام) به كربلا آمده بودند، بعد از ظهر عاشورا هنگامى كه ياران امام شربت شهادت نوشيدند و صداى زنان و كودكان آل رسول را شنيدند، ناگهان منقلب شدند و گفتند: «لا حُكْمَ إلاّ لِلّهِ وَلا طاعَةَ لِمَنْ عَصاهُ»؛ (حكم ويژه خداوند است و از كسى كه نافرمانى خداوند كند، نبايد اطاعت كرد). سپس افزودند: «اين حسين پسر دختر پيامبر است و ما اميد شفاعت جدش را روز قيامت داريم پس چگونه با او بجنگيم». آنان با گفتن اين حرف به سپاه كوفه حمله بردند و آنقدر مبارزه كردند تا به شهادت رسيدند. 📚 گردآوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، ص ۴۳۰ و ۴۳۷ و ۴۷۵. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا در ماه محرم، اعمالی مثل بند انداختن و رنگ کردن موها و آرایش زن اشکالی دارد؟ 🔰 همه مراجع: اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این گونه مراسم را در ماه های دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند؛ چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم، ایام حزن پیشوایان دینی ما است. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۵. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا نواختن شیپور، نی و فلوت در تعزیه اشکال دارد؟ 🔰 آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل: نواختن آلات موسیقی به صورت «مطرب» و «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوش‌گذرانی، حرام است. آیات عظام بهجت و صافی: آری، در هر حال اشکال دارد. آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری و وحید: نواختن آلات موسیقی به صورت «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی، حرام است. تبصره: بنابر نظر مراجع [به جز صافی و بهجت] تفاوتی میان مراسم جشن و عزاداری نیست؛ لذا اگر نواختن به صورت لهوی باشد حرام است، امّا اگر به صورت غیر لهوی باشد اشکال ندارد. 📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم، ص۳۲۹. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا نماز جماعت اول وقت مهم تر است یا ادامه عزاداری امام حسین علیه السلام؟ 🔰 همه مراجع: نماز جماعت مقدم است؛ همان طوری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا هنگام ظهر، نماز را اقامه کردند. از این رو باید پیروان اهل بیت در همه حالات سعی کنند تا آنجا که ممکن است، نماز ها را اول وقت و به جماعت بخوانند؛ چون هدف عمده از مجاهدت ها و زحمات و حتی شهادت ائمه معصومین علیهم السلام و فرزندان و اصحاب آنان، اقامه دین بوده که در رأس آنها بعداز معرفت خدا،نماز است. 📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۴. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴