eitaa logo
مبلغ یار (منبر،روضه، مدارس امین)
1.6هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
744 فایل
🔰 اهداف کانال: ۱- ارائه روضه های روشمند و مستند ۲- ارائه مقتل و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) ۳- ارائه منبرهای روشمند و کتاب های مناسب برای ایام سوگواری محرم، رمضان، فاطمیه و ... ۴- ارائه ره توشه معلمان و درسنامه های تخصصی برای مدارس امین ♻️ @sabz_aseman
مشاهده در ایتا
دانلود
savab-ziarat-emem-hossein_0.ppsx
8.93M
🍃🏴🍃 🔰 تمام پاورپوینت ها در کانال بارگذاری گردید. ---------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا لیلا (مادر حضرت علی اکبر) و شهربانو (همسر امام حسین علیه السلام)، در کربلا حضور داشتند؟ 🔰 هیچ یک از منابع معتبر و کهن تاریخی، سخنی از حضور لیلا مادر حضرت علی اکبر) و شهربانو (همسر امام حسین علیه السلام ) در کربلا به میان نیاورده اند؛ حتی هیچ شاهد و قرینه تاریخی در دست نیست که نشان دهد این دو نفر در زمان وقوع حادثه کربلا، در قید حیات بوده اند. 🔰 تنها ابن آشوب در ادامه گزارشی که از ابومخنف درباره چگونگی توزیع سرها میان قبایل آورده، افزوده است: « شهربانویه خود را در فرات غرق کرد». 🔰 با توجه به آنکه چنین حرفی در ادامه گزارش ابومخنف - که بلاذری و طبری آن را نقل کرده اند - نیامده، به نظر می رسد گزارش یاد شده، از گزارش های نا معتبر قرن ششم است که آن را برای معتبر جلوه دادن، به ابومخنف نسبت داده اند و ابن آشوب به آن اعتماد کرده و آن را آورده است. 🔰 افزون بر این، اگر مقصود از «شهربانویه» در نقل ابن شهر آشوب، همسر امام حسین علیه السلام باشد، باید گفت بر اساس گزارش مسعودی، وی سال ها پیش، در زمان وضع حمل، در مدینه از دنیا رفته بود. 📚 مقتل جامع سیدالشهدا، پیشوایی، ج۲، ص۵۵۸. ----------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا از مردان حاضر در کربلا، غیر از امام سجاد علیه السلام شخص یا اشخاص دیگری زنده ماندند یا خیر؟ 🔰 با مراجعه به منابع تاریخی، می توان زنده ماندن برخی افراد را بدست آورد، در دو دسته بنی هاشم و اصحاب دیگر معرفی می کنیم: 1⃣ بنی هاشم: ۱. امام سجاد علیه السلام؛ ۲. حسن بن حسن معروف به حسن مثنی؛ ۳. زید بن حسن علیه السلام؛ ۴. عمرو(عمر) بن حسن علیه السلام؛ ۵. محمد بن عقیل؛ ۶. قاسم بن عبدالله بن جعفر. 2⃣ اصحاب دیگر: ۱. عقبه بن سمعان؛ ۲. ضحاک بن عبدالله بن مشرقی؛ ۳. غلام عبدالرحمن بن عبدالله انصاری؛ ۴. مرقع بن ثمامه اسدی؛ ۵. مسلم بن رباح مولی علی. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۷۰-۷۲. ---------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ؟ ⁉️ آیا در روز عاشورا، کسی از یاران امام حسین علیه السلام از معرکه جنگ فرار کرده است؟ 🔰 بله، ضحاک بن عبدالله مشرقی، از جنگ فرار کرده و خود را نجات داد. اما شرح ماجرا: او با امام حسین علیه السلام چنین شرط کرده بود: تا مادامی که آن حضرت یار و یاوری دارد، در کنار او باشد و هنگامی که امام علیه السلام تنها شد، بتواند آن حضرت را ترک کند. از این رو در روز عاشورا و در آخرین لحظات به نزد امام علیه السلام آمد و شرط خود را یاد آور شد. امام علیه السلام او را تصدیق کرده اما پرسید: چگونه خود را نجات می دهی؟ سپس فرمود: اگر بتوانی خود را نجات دهی، از نظر من مانعی ندارد. او پس از شنیدن این سخن، سوار بر اسب خود شد و با جنگ و کشتن دو نفر از سپاه دشمن و شکافتن صف آنها، توانست به طور معجزه آسا [ ضحاک بن عبدالله می‌گـویـد: سوار بر اسب شدم وحركت كردم. ناچار لشكریان دشمن به من راه دادند تا از صف آنان بـیرون آمدم اما پانزده نفر مرا تعقیب كردند تا در قریه "شفیه" نزدیك فرات مرا یافتند. كثیر بن عبداللّه وایوب بن مشرح مرا شناختند و گفتند این شخص پسر عموی ماست؛ لذا خداوند مرا از دست آنان نجات داد] خود را نجات دهد. مورخان بعدها از او به عنوان یکی از راویان حوادث مختلف عاشورا بهره بردند. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۷۲. ---------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چه کسانی از لشکر عمر سعد به سپاه امام حسین(علیه السلام) پیوستند؟ 🔰 کسانی که تصریح شده از سپاه دشمن به امام(علیه السلام) پیوستند عبارتند از: ۱. جُوين بن مالك تميمى: وى ابتدا به اتفاق مردان قبيله اش براى جنگ با امام بيرون آمد ولى در شب عاشورا به همراه گروهى ديگر، از سپاه ابن سعد كناره گرفت و به سوى اردوگاه امام(عليه السلام) آمد. ۲. حارث بن امرء القيس كندى: وى نيز ابتدا در سپاه ابن سعد بود، ولى چون آنان كلام امام(عليه السلام) را نپذيرفتند، به جمع ياران امام(عليه السلام) پيوست. ۳. حُلاس بن عمرو راسبى: از اصحاب اميرمؤمنان و فرمانده نيروهاى آن حضرت در كوفه، كه ابتدا با سپاه ابن سعد به كربلا آمده بود، ولى چون ابن سعد شرائط امام را نپذيرفت وى شبانه به امام پيوست. ۴. زُهير بن سُليم اَزْدى: وى در شب عاشورا پس از تصميم ابن سعد به جنگ با امام(عليه السلام) به جمع ياران آن حضرت پيوست. ۵. عبدالرحمان بن مسعود: وى ابتدا در سپاه ابن سعد بود ولى قبل از آغاز جنگ به خدمت امام آمد و در ركاب آن حضرت به شهادت رسيد. ۶. عبدالله بن بشير خثعمى: از دلاوران مشهور كه ابتدا در سپاه ابن سعد بود و قبل از شروع جنگ به امام(عليه السلام) پيوست. ۷. عمرو بن ضبيعة (مشيعة): وى از مردان شجاع و نام آوران جبهه هاى جنگ بوده است و رسول خدا(صلى الله عليه وآله) را درك كرده است. او با سپاه عمر بن سعد به كربلا آمد ولى سرانجام از خواب غفلت بيدار شد و به جمع ياران امام(عليه السلام) پيوست. ۸. قاسم بن حبيب اَزْدى: از شيعيان كوفه كه ابتدا در سپاه ابن سعد بود ولى قبل از آغاز جنگ به سپاه امام(عليه السلام) پيوست. ۹. نعمان بن عمرو الراسبى: او و برادرش از اهل كوفه و از اصحاب اميرمؤمنان بودند، وى ابتدا با سپاه ابن سعد به كربلا آمد، ولى چون ابن سعد شرايط امام(عليه السلام) را نپذيرفت وى شبانه به جمع ياران امام(عليه السلام) پيوست. ۱۰. يزيد بن زياد: او ابتدا در سپاه ابن سعد بود، ولى چون كار به جنگ انجاميد به جانب امام(عليه السلام) آمد. ۱۱. «حرّ»: از مردان شريف كوفه و بزرگ قبيله خود بود. ابن زياد او را به فرماندهى هزار نفر مأمور جلوگيرى از امام حسين(عليه السلام) نمود. ولى در روز عاشورا چون تصميم «ابن سعد» را بر جنگيدن جدى يافت، لرزه بر پيكرش افتاد و آرام آرام از سپاه يزيد كناره گرفت. ۱۲ و ۱۳. «سعد بن حارث» و «ابوالحتوف بن حارث»: هر دو از خوارج بودند و با عمر بن سعد براى جنگ با امام حسين(عليه السلام) به كربلا آمده بودند، بعد از ظهر عاشورا هنگامى كه ياران امام شربت شهادت نوشيدند و صداى زنان و كودكان آل رسول را شنيدند، ناگهان منقلب شدند و گفتند: «لا حُكْمَ إلاّ لِلّهِ وَلا طاعَةَ لِمَنْ عَصاهُ»؛ (حكم ويژه خداوند است و از كسى كه نافرمانى خداوند كند، نبايد اطاعت كرد). سپس افزودند: «اين حسين پسر دختر پيامبر است و ما اميد شفاعت جدش را روز قيامت داريم پس چگونه با او بجنگيم». آنان با گفتن اين حرف به سپاه كوفه حمله بردند و آنقدر مبارزه كردند تا به شهادت رسيدند. 📚 گردآوري از کتاب: «عاشورا ريشه‏ ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، ص ۴۳۰ و ۴۳۷ و ۴۷۵. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا در ماه محرم، اعمالی مثل بند انداختن و رنگ کردن موها و آرایش زن اشکالی دارد؟ 🔰 همه مراجع: اگر توأم با معصیت و یا هتک حرمت ایام عزاداری حضرت سیدالشهداء علیه السلام نباشد، اشکال ندارد؛ ولی سزاوار است که مسلمانان غیرتمند، سعی کنند این گونه مراسم را در ماه های دیگر و ایام متناسب با خود برگزار کنند؛ چرا که امام صادق علیه السلام می فرماید: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادی ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند و مسلم است که ایام محرم، ایام حزن پیشوایان دینی ما است. 📚 پرسش و پاسخ های دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۵. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا نواختن شیپور، نی و فلوت در تعزیه اشکال دارد؟ 🔰 آیات عظام امام، خامنه‌ای و فاضل: نواختن آلات موسیقی به صورت «مطرب» و «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوش‌گذرانی، حرام است. آیات عظام بهجت و صافی: آری، در هر حال اشکال دارد. آیات عظام تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری و وحید: نواختن آلات موسیقی به صورت «لهوی» و مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی، حرام است. تبصره: بنابر نظر مراجع [به جز صافی و بهجت] تفاوتی میان مراسم جشن و عزاداری نیست؛ لذا اگر نواختن به صورت لهوی باشد حرام است، امّا اگر به صورت غیر لهوی باشد اشکال ندارد. 📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم، ص۳۲۹. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا نماز جماعت اول وقت مهم تر است یا ادامه عزاداری امام حسین علیه السلام؟ 🔰 همه مراجع: نماز جماعت مقدم است؛ همان طوری که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا هنگام ظهر، نماز را اقامه کردند. از این رو باید پیروان اهل بیت در همه حالات سعی کنند تا آنجا که ممکن است، نماز ها را اول وقت و به جماعت بخوانند؛ چون هدف عمده از مجاهدت ها و زحمات و حتی شهادت ائمه معصومین علیهم السلام و فرزندان و اصحاب آنان، اقامه دین بوده که در رأس آنها بعداز معرفت خدا،نماز است. 📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم، ص۳۳۴. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چرا عزاداری سایر امامان (ع)، مانند عزاداری امام حسین(ع) نیست؟ 🔰 این به دلیل گستره کمی و کیفی واقعه عاشورا است. وضعیت خاص جهان اسلام و مسلمانان، حالات حاکمان مسلمان و ظلم‌های فراوان آنان، در بند کشیده شدن انسانیت و آزادی، تحقیر امت اسلامی، سلب امنیت، تشدید ظلم علیه شیعیان، فراموشی آموزه‌هایی چون امر به معروف و نهی از منکر، شیوع بدعت‌ها و ورود آنها به دین، اخلال در وحدت مسلمانان، فراموشی اخلاق اسلامی و انسانی و ... از یک سو و موقعیت ویژه اباعبدالله(ع) از جهت مظلومیت و تنهایی، کیفیت برخورد مسلمانان به ظاهر دوست با حضرت، نوع جنگ و برخورد فیزیکی با آن حضرت و اصحاب و اهل و عیالش، آموزه‌ها و درس‌های تربیتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی به خصوص امام حسین (ع) از سوی دیگر؛ همه و همه شکل خاصی به این حادثه داده است که ابعاد گوناگون، پیچیده و ژرف آن، موضوعات و مسائل فراوانی را برای تحقیق و پژوهش فرا روی محققان قرار داده است و این با توجه به وجود هزاران کتابی است که تاکنون در زمینه این رویداد، به نگارش در آمده است. 🔹حضرت رسول اکرم (ص)، امام علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) ، امام حسن مجتبی(ع) و معصومان پس از اباعبدالله الحسین(ع)؛ به دلیل همین ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد قضه کربلا، این همه به احیای یادکرد آن در قالب عزاداری تاکید فرمودند. 🔹به هر روی، نفس حوادث عاشورا و ابعاد گوناگون آن، آن را واقعه‌ای بی نظیر در تاریخ ساخته است؛ چنان که امام صادق(ع) فرمودند: 《 لا یوم کیومک یا اباعبدالله 》 و روشن است که نکوداشت هر واقعه‌ای، به گستردگی آن بستگی دارد و چون حادثه عاشوراچنین است، عزاداری آن نیز کماً و کیفاً با عزاداری برای واقعه‌های دیگر قابل مقایسه نیست. 📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی ویژه محرم، ص۱۷۸. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ حکم مس کردن نام امام حسین علیه السلام بدون وضو چیست؟ 🔰حکم لمس نام امام حسین علیه السلام، همانند حکم لمس نام ائمه دیگر است و در فتوای فقها نیز به طور کلی، در این باره چهار نظر بیان شده است: 🔹امام، گلپایگانی، صافی، بهجت: مس نام ائمه علیه السلام بدون وضو، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. 🔹مکارم، اراکی، نوری، سبحانی و مظاهری: اگر بی احترامی به آنان باشد، حرام است. 🔹خویی، سیستانی، تبریزی: بهتر است،مسح ننمایند. 🔹زنجانی: بنابر احتیاط مستحب، مسح نشود. 📚 توضیح المسائل مراجع، م۳۱۹. ------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آيا امام محمد باقر(ع ) در كربلا حضور داشته اند و در آن موقع چند سال داشتند؟ 🔰 حضرت امام محمد باقر(ع ) در سال ۵۷ هجري قمري به دنيا آمدند و در سال ۱۱۴ هجري قمري به شهادت رسيدند (اصول كافي، ج ۱، ص ۴۶۹ و جامع الرواه، ج۲، ص ۴۶۴). بر اين اساس ايشان در كربلا چهار سال داشتند. (منتهي الامال، ج۲، ص ۱۷۳). 🔸 در برخي كتب نيز آمده است كه حضرت امام باقر در كربلا ۱۵ سال داشتند كه صحيح نيست . 📚 پرسمان دانشجویی، تبیان. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ حکم روزه گرفتن در روز عاشورا را بیان فرمایید؟ 🔰 مشهور مراجع: روزۀ روز عاشورا مکروه است. 🔰 آیت الله فاضل لنکرانی(حفظه الله) : روزۀ روز عاشورا مکروه است ولى مستحب است در روز عاشوراانسان بدون قصد روزه تا عصر از خوردن و آشاميدن خوددارى كند. 🔰آیت الله وحید خراسانی(حفظه الله): روزۀ روز عاشورا بنا بر احتیاط واجب جایز نیست. 📚 توضیح المسائل مراجع، مسئله ۱۷۴۷ و توضیح المسائل آیت الله وحید، مسئله۱۷۵۵. -------------------------------- 🆔 با معرفی به رفقاء، در جمع آوری و تکثیر مطالب باشید 👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴