eitaa logo
مبلغ یار (منبر،روضه، مدارس امین)
1.6هزار دنبال‌کننده
6 عکس
1 ویدیو
744 فایل
🔰 اهداف کانال: ۱- ارائه روضه های روشمند و مستند ۲- ارائه مقتل و زندگینامه اصحاب امام حسین(ع) ۳- ارائه منبرهای روشمند و کتاب های مناسب برای ایام سوگواری محرم، رمضان، فاطمیه و ... ۴- ارائه ره توشه معلمان و درسنامه های تخصصی برای مدارس امین ♻️ @sabz_aseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🏴🍃 ⁉️ حکومت بنی امیّه، چند سال پس از عاشورا منقرض شد؟ 🔰قيامهاى فراوانی پس از نهضت امام حسين (عليه السلام) صورت گرفت كه بزرگترين آنها انقلاب عباسيان بود كه در سال ۳۲ هجرى به پيروزى رسيد و بساط حكومت بنى اميه را [بعداز گذشت ۷۱ سال از واقعه عاشورا] برچيد. 🔹نيرومندترين عامل پيروزى عباسيان در اين انقلاب، شرح ستمگريهاى بنى اميه نسبت به بنى هاشم و مظلوميت اين خاندان بود و از نظر تحريك خشم مردم بر ضد بنى اميه، ياد آورى شهادت امام حسين (عليه السلام) بيشترين تأثير را داشت. 📚سیره پیشوایان،مهدی‌پیشوایی، ص۱۴۳. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا روایاتی که ثواب عزاداری و گریه بر امام حسین علیه السلام را بسیار زیاد و بی حد و مرز دانسته صحیح است؟ چگونه می شود با یک قطره اشک، خداوند تمام گناهان ما را ببخشد؟ 🔰 پاسخ این سؤال، در دو محور بیان می گردد: محور اول: چگونگی تعلق ثواب فروان به گریه بر ارباب بی سر جواب این سوال که چگونه می شود با یک قطره اشک، خداوند تمام گناهان ما را ببخشد، در تشرف سید بحرالعلوم، این چنین داده شده است: 🔹سید بحرالعلوم (ره ) به قصد تشرف به سامرا تنها براه افتاد. در بین راه راجع به این مساله، که گریه بـر امـام حسین (ع ) گناهان را مى آمرزد، فکر مى کرد. همان وقت متوجه شد که شخص عربى که سـوار بـر اسـب اسـت بـه او رسـید و سلام کرد. بعدپرسید: جناب سید درباره چه چیز به فکر فرو رفته اى؟ و در چه اندیشه اى؟ اگر مساله علمى است بفرمایید شاید من هم اهل باشم؟ 🔹سـیـد بـحرالعلوم فرمود: در این باره فکر مى کنم که چطور مى شود خداى تعالى این همه ثواب به زائریـن و گریه کنندگان بر حضرت سیدالشهداء (ع ) مى دهد، مثلا در هرقدمى که در راه زیارت بـرمـى دارد، ثواب یک حج و یک عمره در نامه عملش نوشته مى شود و براى یک قطره اشک تمام گناهان صغیره و کبیره اش آمرزیده مى شود؟ 🔹آن سوار عرب فرمود: تعجب نکن ! من براى شما مثالى مى آورم تا مشکل حل شود. سـلـطـانـى بـه همراه درباریان خود به شکار مى رفت . در شکارگاه از همراهیانش دور افتاد و به سـخـتى فوق العاده اى افتاد و بسیار گرسنه شد. خیمه اى را دید و وارد آن خیمه شد. در آن سیاه چـادر, پیرزنى را با پسرش دید. آنان در گوشه خیمه عنیزه اى (بز شیرده ) داشتند و از راه مصرف شیر این بز، زندگى خود را مى گرداندند. وقـتى سلطان وارد شد، او را نشناختند، ولى به خاطر پذیرایى از مهمان، آن بز را سربریده و کباب کردند، زیرا چیز دیگرى براى پذیرایى نداشتند. 🔹سلطان شب را همان جا خوابید و روز بعد، از ایشان جدا شد و به هر طورى که بود خود را به درباریان رسانید و جریان را براى اطرافیان نقل کرد. در نـهـایت از ایشان سؤال کرد: اگر بخواهم پاداش میهمان نوازى پیرزن و فرزندش راداده باشم، چه عملى باید انجام بدهم ؟ یکى از حضار گفت: به او صد گوسفند بدهید. دیگرى که از وزراء بود، گفت: صد گوسفند و صد اشرفى بدهید. یکى دیگر گفت: فلان مزرعه را به ایشان بدهید. سـلطان گفت: هر چه بدهم کم است، زیرا اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل کرده ام. چون آنها هر چه را که داشتند به من دادند. من هم باید هرچه را که دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود. 🔹بعد سوار عرب به سید فرمود: حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سیدالشهداء (ع ) هرچه از مال و منال و اهـل و عـیـال و پـسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد پس اگر خـداونـد بـه زائرین و گریه کنندگان آن همه اجر و ثواب بدهد، نباید تعجب نمود، چون خدا که خـدائیش را نمى تواند به سیدالشهداء (ع )بدهد، پس هر کارى که مى تواند، انجام مى دهد، یعنى با صـرف نظر از مقامات عالى خودش، به زوار و گریه کنندگان آن حضرت، درجاتى عنایت مى کند.در عین حال اینها را جزاى کامل براى فداکارى آن حضرت نمى داند. چون شخص عرب این مطالب را فرمود، از نظر سید بحرالعلوم غایب شد. 📚 العبقری الحسان، ج۲، صص۵۴۵-۵۴۷. محور دوم: راه بهره مندی از این همه ثواب و بارش رحمت 🔰 حال که این همه ثواب عظیم و رحمت گسترده -برای گریه و زیارت امام حسین علیه السلام - به سوی ما در حال باریدن است؛ اولا؛ باید کاسه به دست گیریم تا از این بارش رحمت الهی بهرمند شویم، و کاسه همان اعتقاد به اصول دین و پایبندی به تکالیف شرعی -یعنی؛ انجام نماز و روزه و ... - است. ثانیاً؛ کاسه خود را بر عکس نکنیم؛ یعنی با انجام اعمالی مانند: غیبت، تهمت، گران فروشی و ...این ثواب هایی را که جمع کردیم، نسوزانیم. نکته پایانی اینکه اگر در زیر باران رحمت ارباب بی سر نیستیم؛ ایراد از باران نیست، بلکه باید سعی کنیم خود را مثل جناب حر به باران برسانیم و از این رحمت واسعه بهره مند گردیم. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
⁉️ آیا آب فرات مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها است؟ 🔰 در منابع روایی احادیثی هست که آب فرات را جزء مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها معرفی می کند؛ چنان که بر اساس روایت جابر جُعْفی از امام باقر علیه السلام، خداوند مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها را در زمین، چهار نهر قرار داده که یکی از آنها فرات است. ✅ اگر از نقد سندی و محتوایی این حدیث بگذریم، به نظر می رسد مقصود از مهر بودن فرات یا چهار نهر بزرگ برای حضرت زهرا سلام الله علیها معنای تشریفی و نمادین آن است که با مقام قدسی و ولایی آن بانوی بزرگ ارتباط دارد؛ وگرنه روشن است که مهریه حضرت فاطمه سلام الله علیها مبلغ معینی بود که امام علی علیه السلام در هنگام ازدواج پرداخت. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا علیه السلام، ج۲، ص۵۵۶. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️شهیدان کربلا در چه روزی دفن شدند؟ اینکه گفته می شود بعداز سه روز دفن شدند، صحیح است؟ 🔰 پس از آنکه عمر سعد به همراه سپاهش کشته های خود را دفن کرده و کربلا را به مقصد کوفه ترک کرد، قبیله بنی اسد که ساکن قرية غاضريه بودند، پس از یک روز از شهادت امام و یاران باوفایش، به کربلا آمدند و بر بدن امام و یارانش نماز گزاردند و آنان را دفن کردند. 🔹 تفصيل دفن شهدا را چنین آورده اند: چون عمر سعد (از کربلا) رفت، قومی از بنی اسد که در غاضریه ساکن بودند، به سوی امام حسین علیه السلام و یارانش آمدند و بر آنان نماز خواندند و پیکر پاک امام حسین علیه السلام را همان جایی که اکنون قبرش است، دفن کردند. پسرش علی بن الحسين (حضرت علی اکبر) را پایین پای او به خاک سپردند. برای شهدای اهل بیت و اصحاب امام علیه السلام که در اطراف او افتاده بودند، گودالی را کندند و همه را جمع کردند و باهم در آن دفن کردند. عباس بن علی علیه السلام را در جایی که کشته شده بود، سر راه غاضریه، همان جایی که اکنون قبرش است، دفن کردند. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهدا، ج۱، ص۹۰۰و۹۰۱. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ یزید بن معاویه چند سال بعداز واقعه کربلا - و چگونه - به هلاکت رسید؟ 🔰 یزید بن معاویة بن ابی سفیان - که مادرش مَیسون، دختر بَجدَل کلبی بود - در سال ۲۵ یا ۲۶ هجری، متولّد شد و در سال ۶۴ هجری، به هلاکت رسید. 🔸وی که مُجرم اصلی در فاجعه خونبار کربلا بود، تنها سه سال پس از این فاجعه، در ۳۸ سالگی با ننگ آمیزترینِ مرگ ها، از دنیا رفت و با مرگش، حکومت ننگین خاندان ابوسفیان نیز پایان یافت. 🔻گزارش ها، در باره علّت مرگ ناگهانی یزید، مختلف اند؛ امّا مورّخان، اتّفاق نظر دارند که افراط در مِی گُساری و بَدمستی، موجب هلاکت او گردید. برخی گفته اند: 🔸وی هنگام رقص و در حال بدمستی به زمین خورد و مغزش متلاشی گردید. 🔸برخی، گاز گرفته شدن توسط میمونش را که با وی بازی می کرد، و برخی، کثرت می گساری و قی کردنِ پیاپی آن را عامل هلاکت او ذکر کرده اند. 🔸همچنین گزارش شده که صورت او پس از مرگ، همچون قیر، سیاه شد و با ظاهری چون باطنش، به عالم آخرت منتقل گردید. ♦️گفتنی است که عبّاسیان، در سال های نخست حکومتشان، قبرهای یزید، معاویه و عبد الملک بن مروان را نبش کردند و استخوان های باقی مانده آنان را آتش زدند. 📚 دانشنامه امام حسین(ع)، ج۹، ص ۱۴۷-۱۴۹. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ تعداد کشته های سپاه عمر سعد چند نفر بوده است؟ اینکه گفته می‌شود تعداد کشته ها هزاران نفره بوده، صحیح است؟ 🔰شماری از منابع، تعداد کشته های سپاه دشمن را ۸۸ نفر (به جز مجروحان) نوشته اند؛ اما این آمار نادرست به نظر می رسد؛ چراکه شجاعت یاران امام و پیشی گرفتن آنان از یکدیگر، به ویژه بنی هاشم، برای‌جان نثاری‌در راه هدف مقدس پیشوایشان،چنان‌نمود وبروز داشته که حتی برخی از افراد سپاه دشمن را به اعتراف واداشته است. 🔹ابن ابی الحدید می گوید: یکی از لشکریان یزید در پاسخ به این اعتراض که چرا با حسين علیه السلام می جنگید، شجاعت یاران امام را چنین توصیف کرده است: گروهی بر ما قیام کردند که دست هایشان بر قبضه های شمشیرشان بود و چون شیران شرزه از چپ و راست، سواران شجاع را از پا در می آوردند و خویشتن را به کام مرگ افکنده بودند؛ نه امان می پذیرفتند و نه رغبتی به مال داشتند و هیچ چیز نمی توانست میان آنان و وارد شدن در دام مرگ یاچیرگی بر ملک، مانع و حایل شود و اگر اندکی دست بر می داشتیم، با تمام جان، لشکر را نابود می کردند. [با این حال] ای بی مادر، ما چه کار میتوانستیم انجام دهیم؟! 🔹و در شجاعت علی اکبر گفته اند آن قدر از لشکریان یزید کشت که فریاد از سپاه دشمن بر خاست. 🔻از این رو به نظر می رسد آمار ۸۸ کشته به بلوف‌زَحرِبن قیس برای خوشامد یزید می ماند که می گفت امام و یارانش را در مدت کوتاهی( به اندازه کشتن یک شتر یا یک خواب قیلوله) تارومار کرده است. ♻️اگر تنها تعداد سربازانی را که به دست برخی از یاران امام کشته شدند با هم جمع بزنیم، به عددی بسیار بیش از این تعداد می رسیم. 🔸شیخ صدوق (۳۸۱ق) و به پیروی از او محمد بن فتال نیشابوری (۵۰۸ ق) آمار تلفاتی را که برخی از اصحاب امام سیاه دشمن وارد کرده اند، چنین نوشته اند: حربن یزید: ۱۸ نفر؛ زهیر بن قین: ۱۹ نفر؛ حبیب بن مظاهر: ۳۱ نفر؛ عبدالله بن ابی عروة غفاری: ۲۰ نفر؛ بُریر بن خُضَير: ۳۰ نفر؛ مالک بن انس کاهلی: ۱۸ نفر؛ یزیدبن زیادبن مهاصر کندی (ابوالشعثاء): ۹ نفر وَهب بن وهب (یا عبدالله بن عُمَیر کلبی): ۷ (یا ۸) نفر؛ نافع بن هلال بن حجاج: ۱۳ نفر؛ عبدالله بن مسلم بن عقیل: ۳ نفر؛ علی اصغر (اکبر) : ۵۴ نفر؛ قاسم بن الحسن: ۳ نفر. طبق گزارش فوق، تنها ۱۲ نفر از یاران امام، ۲۲۰ (یا ۲۲۹) نفر از سپاه دشمن کشته اند. 🔸ابن شهر آشوب، آمار تلفات دشمن را بسیار بیش از اینها گزارش کرده است. برای نمونه، او تعداد کشته‌شدگان به دست برخی از سپاهیان امام را چنین گزارش کرده است:حر بن یزید: بیش از ۴۰ نفر؛ حبیب بن مظاهر: ۶۲ نفر؛ زهیر بن قین: ۱۲۰ نفر؛ حجاج بن مسروق: ۲۵ نفر؛ عون بن عبد الله بن جعفر: ۲۱ نفر؛ علی اکبر: ۷۰ نفر؛ عبدالله بن مسلم بن عقیل: ۹۸ نفر. 🔸مستوفی مجموع تلفات سپاه عمر سعد را ۱۸۰ نفر نوشته است. ✅اگر چه پذيرش برخی از آمارهای فوق با توجه به کوتاه بودن مدت زمان نبرد در روز عاشورا مشکل به نظر می رسد، در مجموع ارقام یادشده گویای آن است که تعداد کشته های دشمن بسیار بیش از ۸۸ نفر بوده است.به نظر می رسد شرایط حاکم بر عصر نگارش این گزارش ها، به مورخان اجازه نمی داده که آمار واقعی از تلفات لشکر عمر سعد ارائه کنند. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا، ج۲، ص۴۷۹-۴۸۱. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ با توجه به اینکه تعداد یاران امام حسین علیه السلام -غیر از بنی هاشم - ۷۲ نفر بوده و تعداد شهدای بنی هاشم، ۱۸ نفر بوده است؛ آیا سرهای تمام شهدا را از پیکرشان جدا کردند یا نه برخی ها از سرها جدا نشده باقی ماندند؟!؟ 🔰 درباره تعداد سرهای جداشده به دست سپاهیان عمرسعداز پیکرهای شهدای کربلا، منابع تاریخی یکسان سخن نگفته اند: 1⃣ بلاذری، دینوری، طبری، شیخ مفید رحمه الله، خوارزمی، مترجم کتاب الفتوح ابن اعثم و ابن نما، شمار آنها را ۷۲ سر (به جز سر امام) نوشته اند. 2⃣ دینوری در گزارش مربوط به توزیع سرها بین قبایل ۷۵ سر، و بَلاذُری به نقل از ابو مخنف ۸۲ سر نگاشته اند. 3⃣ سبط ابن جوزی به نقل از هشام کلبی، ۹۲ سر نوشته است. 4⃣ سید ابن طاووس و محمد بن ابی طالب موسوی، ۷۸ سر گزارش کرده اند. 5⃣ طبری و ابن شهر آشوب به نقل از ابومخنف و ابن صباغ مالکی، تعداد سرهایی را که نزد عبيد الله برده شد، ۷۰ سر گزارش کرده اند. ✅ به نظر می رسد قول نخست، به لحاظ قدمت قایلان آن، اعتبار بیشتری‌داشته باشد. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص۴۹۳و۴۹۴. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سپاهیان یزید مقنعه های زنان را کشیدند و سر آن ها را برهنه کردند؟ 🔰 بر پایۀ منابع روایی و مقاتل معتبر و قابل استناد، پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سپاهیان عمر بن سعد به خیمه های اهل بیت حمله کردند و به غارت اموال پرداختند. زنان و کودکان در صحرا پراکنده شدند؛ گریان و داغدار و صیحه زنان و استغاثه کنان. پس از آن خیمه ها را آتش زدند. لباس رویین زنان را کشیدند؛ زیور آلات آنان را به غارت بردند؛ انگشتر از انگشت ها بیرون آوردند و گوشواره از گوش ها و خلخال از پاها. آنان کار را به جایی رساندند که گاه برای بردن چادر و جامۀ زنان و کودکان، با آنان به کشمکش می پرداختند، تا هر چه آنان داشتند رابه یغمابرند… . ♦️ دربارۀ این دسته از روایات باید به چند نکته توجه کرد تا پاسخ روشن شود: 1⃣ در متن عربی بیشتر این روایات ، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «ینزِعونَ الملاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَةَ المَرأَةِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلی ظَهرِها» آمده است. این عبارات با توجه به معنای ملحفه به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن موقع علاوه بر روانداز هایی شبیه چادر، لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند؛ و این به معنای رفع حجاب و پوشش آن ها نیست. عبارت «فَخَرَجْنَ حَوَاسِرَ مُسَلَّبَاتٍ حَافِیَات» در لهوف سید ابن طاووس نیز به معنای عریان شدن و پیدا بودن موی زنان نیست، بلکه به معنای برهنه بودن از لباس رویین است. همچنین این که در برخی مقاتل، عبارت «تُسْلَبُ الْمَرْأَةُ مِقْنَعَتُهَا مِنْ رَأْسِهَا» آمده است، باز نمی توان گفت که روسری آن ها به طور کل برداشته شد، به گونه ای که تمام موها معلوم بود. 2⃣ بر فرض بپذیریم که مقداری یا برای لحظاتی همۀ موهای آن ها پیدا شده باشد، این موضوع با شأن اهل بیت و غیرت خداوند منافاتی ندارد؛ زیرا آن نوع از بی حجابی مذموم است که از روی اختیار باشد، نه اجبار؛ وگرنه اهل حرم، یعنی مجموعۀ زنانی که همراه امام حسین(ع) در کربلا بودند، اصرار زیادی بر حفظ حجاب خویش در برابر نامحرمان داشتند و هیچ گاه از پوشش و حجاب غافل نمی شدند. 📚 پرسمان محرم، محدرضابهروز، فصلنامه ره توشه، بهار و تابستان ۱۳۹۷. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ آیا اصل فرار دو کودک از بین اسراء صحت دارد؟ آن دو کودک، فرزندان مسلم بن عقیل بودند یا عبدالله بن جعفر؟ 🔰با توجه به آنکه منابع مقدم بر امالی شیخ صدوق، همانند مقتل ابن سعد، تاریخ طبری و انساب الاشراف بلاذری نیز این جریان را به اجمال گزارش کرده اند، اصل آن را نمی توان انکار کرد؛ چه آن دو کودک از فرزندان مسلم بن عقیل بوده باشند یا عبد الله بن جعفر. 🔻اما به دلایلی نمی توان برخی از جزئیات این داستان را هم به آسانی پذیرفت. همچنین تأثر و ترحم ابن زیاد به سبب قتل آن دو کودک مظلوم را نمی توان به صورتی که نقل شده، پذیرفت؛ مگر آنکه آن را به ظاهر سازی و عوام فریبی وی حمل کنیم. 🔻چنانکه واگذاری کشتن قاتل آن دو کودک به یک فرد شامی را نیز نمی‌توان به ظاهر آن حمل کرد؛ زیرا شامیان در کوفه حضور نداشتند. بنابراین اگر جزئیات این داستان را بپذیریم، باید بگوییم آن شخص، طرفدار یزید و شامیان بوده است، نه اهل شام. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه (ع)، ج۲، ص۶۴۸. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ ماجرای خَوْلی و سر امام حسین عليه السلام چیست؟ 🔰نخستین بازتاب حادثه عاشورا در کوفه، با آوردن سر امام به این شهر رخ داد. 🔻 عصر عاشورا عمر سعد، دو نفر از افراد به نام های خَوْلی و محمد بن مسلم اَزْدی را مأمور بردن سر مبارک امام به کوفه کرد. آنان خود را به کوفه رساندند تا سر را نزد عبيد الله ببرند؛ اماچون به‌در قصر رسیدند، آن را بسته یافتند. از این رو خولی سر را به منزلش برد و آن را زیر دیگی مخفی کرد. 🔹 او دو همسر داشت که یکی از آنها از بنی اسد، و دیگری زنی حضرمی (یمنی) به نام نَوّار دختر مالک بن نهار بن عقرب حضرمی بود. خولی هر شب به خانه یکی از آنها می رفت، و آن شب نوبت نوّار بود. 🔸نوّار می گوید: چون خولی سر را زیر دیگ گذاشت و وارد خانه شد تا بخوابد، به او گفتم: چه خبر؟ گفت: برای تو چیزی آورده ام که بی نیازی روزگار در آن است؛ در این خانه سر حسین است. گفتم: وای بر تو؛ مردم با طلا و نقره از سفر می آیند و تو سر پسر رسول خدا را برایم آورده ای ؟! به خدا سوگند از این پس هیچ گاه با تو در یک بستر نمی آسایم. 💎نوّار می گوید: من از بستر برخاستم و به سوی خانه زن اسدی رفته و او را نزد سر آوردم و آن گاه به نظاره نشستم. به خدا سوگند ستونی از نور دیدم که از دیگ به سوی آسمان می تابید و پرندگان سفیدی را دیدم که در اطراف آن می چرخیدند. چون صبح شد، خولی سر را نزد عبيد الله برد. 📚 تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا علیه السلام، ج۲، ص۳۴و۳۵. -------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ چگونه ممکن است انگشتر امام حسین علیه السلام که از ذخائر نبوت و شمشیری که از ذخائر ولایت است، به غارت بروند؟ 🔰 غارتگر انگشتر امام حسین علیه السلام، طبق آنچه در منابع آمده: «بجدل بن سليم كلبى» بود که انگشتر امام عليه السلام را با قطع انگشت آن حضرت به چنگ آورد. 🔸در جواب این شبهه که مگر این انگشتر از ذخائر نبوت نبوده که به یغما رفته؟ می گوئیم که: بنا به نقل سيد بن طاووس اين انگشتر غير از آن انگشترى است كه از ذخائر نبوت است و امام آن را به فرزندش على بن الحسين عليه السلام [امام سجاد] داده است. 🔸اما شمشير حضرت را هم که «جُميع بن خلق» يا «اسود بن حنظله» گرفت. به تصریح تاریخ شمشیر غير از ذوالفقار است كه از ذخائر امامت شمرده مى شود. 📚 عاشورا ريشه ‏ها، انگيزه‏ ها، رويدادها، پيامدها؛ داودی و رستم نژاد، ص۳۵۶. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴
🍃🏴🍃 ⁉️ ماجرای اسب تاختن بر پیکر امام حسین علیه السلام به دستور چه کسی بود؟ اینکه شیری آمد و عمر سعد را از اینکار منصرف کرد، صحیح است؟ 🔰 یکی از شنیع‌ترین کارهای سپاه یزید در کربلا، که حاکی از عمق کینه‌توزی و دشمنی آنان با امام بود، اسب تازاندن بر بدن مطهر امام علیه‌السّلام بود. 🔷 در بسیاری از منابع آمده است که این کار به دستور عبیدالله بن زیاد بوده است. چنان‌که ابوالفرج اصفهانی نوشته است: عبیدالله بن زیاد فرمان داد که سینه، پشت، پهلو، و صورت حسین را لگدمال کنند. پس اسبان بر این کار واداشته شدند. 🔹این فرمان را عبیدالله در نامه‌ای که به عمر سعد درباره به تسلیم وادار کردن امام‌حسین‌علیه ‌السّلام یا کشتن او نوشته بود، داده بود. 🔶منابع تاریخی دربارهٔ این جریان چنین نگاشته‌اند؛ عمر سعد در میان یارانش فریاد زد: چه کسی حاضر است با اسبش حسین را لگدمال کند؟ ده نفر - ابوعلی بلعمی از مورخان قرن چهارم، بیست نفر گفته است - پذیرفتند. آنان رفتند و با اسبانشان حسین را لگدمال کردند، تا آنجا که پشت و سینه‌اش را خرد کردند. 🔸 چون سبب این کار را از او پرسیدند، گفت: این کار به امر عبیدالله بود. 🔸اما ابن کثیر دمشقی به سبب تعصبات کوری که دارد، این قضیه را منکر می‌شود، ولی در صفحه بعدی می‌نویسد «و گفته می‌شود حسین را با سم‌های اسبانشان لگدمال کردند تا آنجا که او را به زمین چسباندند». 🔴 [در برخی از ماخذ شیعی، قصه افسانه گونه‌ای نقل شده است که حاکی‌از آمدن‌ شیری ‌به‌ کربلا و جلوگیری از تعرض به بدن حضرت و انصراف عمر سعدازاین‌کار است. مرحوم مجلسی نیز به سبب چنین خبری، جریان اسب تازاندن بر بدن امام علیه‌السّلام را غیر ممکن دانسته‌ است. 🔻اما این گزارش، با مسلمات تاریخی که در متن آورده شده است، در تضاد است. چنان‌که محشی بحار الانوار نیز آن را ضعیف شمرده و از جهات تاریخی، غیر قابل پذیرش دانسته است]. 📚 تاریخ قیام و مقتل سیدالشهدا علیه السلام، ج۱، ص۸۹۰-۸۹۵. ------------------------------- 🆔با معرفی به رفقاء، در جمع آوری وتکثیرمطالب باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/4200267907Ce848422759 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🏴