eitaa logo
نشریات تبلیغی
1.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
871 فایل
ارتباط با: مسئول نشریات تبلیغی @mmoball سردبیر ماهنامه مبلغان ارتباط با سردبیر ماهنامه سفیر امین @Msafiramin مدیر اجرایی فصلنامه علمی مطالعات تبلیغ دینی @salambarhosain دبیر اجرایی ماهنامه خانواده مبلغان
مشاهده در ایتا
دانلود
📺 اجرای مسابقه‌ای جدید توسط یک آرژانتینی مبلغ اسلام 🔻 مسابقه‌ی «محیا» در شب‌های ماه مبارک رمضان از شبکه‌ی دو سیما به روی آنتن می‌رود. این شبکه در شب‌های ماه مبارک رمضان، این مسابقه را برای علاقه‌مندان به گروه مسابقات و سرگرمی‌های صداوسیما تدارک دیده است. «محیا» که محوریت آن آموزه‌های دینی، اخلاق و احکام است، با اجرای «سهیل اسعد»؛ مروج آرژانتینیِ دین اسلام پخش خواهد شد. وی با تجربه‌ی انجام فعالیت‌های نوین دینی در بیش از 30 کشور مختلف اروپایی سکان اجرای این مسابقه را در دست دارد. در این مسابقه، سه گروه دو نفره به رقابت می‌پردازند که می‌توانند دوست، همسر، همکار، سایر اعضای خانواده و ... باشند. «سیدکاظم روحبخش»؛ طلبه سطح خارج حوزه‌ی علمیه از کارشناسان مسابقه‌ی «محیا» هستند. 🔻 مسابقه‌ی «محیا» کاری از گروه معارف شبکه دو سیماست که به تهیه‌کنندگی «نصیری» تهیه شده و هر روز در ایام ماه مبارک رمضان ساعت 18 و 30 دقیقه به روی آنتن می رود و بازپخش آن ساعت 14 روز بعد خواهد بود. 📚 @DasTanaK_ir
🔘روزه کله گنجشکی... 🐤 ✅«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: إِنَّا نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی خَمْسِ سِنِینَ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ وَ نَحْنُ نَأْمُرُ صِبْیَانَنَا بِالصَّوْمِ إِذَا کَانُوا بَنِی سَبْعِ سِنِینَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ إِنْ کَانَ إِلَى نِصْفِ النَّهَارِ أَوْ أَکْثَرَ مِنْ ذَلِکَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ‏ أَفْطَرُوا حَتَّى یَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ یُطِیقُوهُ فَمُرُوا صِبْیَانَکُمْ إِذَا کَانُوا بَنِی تِسْعِ سِنِینَ بِالصَّوْمِ مَا اسْتَطَاعُوا مِنْ صِیَامِ الْیَوْمِ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا». ✅امام صادق(علیه السلام) از پدرشان امام باقر(علیه السلام) نقل می‌کنند: ما از کودکان پنج ساله خود می‌خواهیم تا نماز بخوانند و شما(شیعیان) از کودکان هفت ساله خود بخواهید تا نماز بخوانند. و همین‌طور هنگامی که کودکان ما هفت ساله شدند، به آنان توصیه می‌کنیم که تا حد توان خود و تا نیمه روز و یا اندکی کمتر و بیشتر روزه بگیرند و هرگاه که تشنگی و گرسنگی به آنان فشار آورد، روزه‌ خود را باز کنند، تا کودکان به گرفتن روزه کامل عادت کرده و توانشان افزایش یابد. شما(شیعیان) نیز فرزندان خود را از نه سالگی عادت دهید که این‌گونه روزه بگیرند و هرگاه تشنگی آنها را بی‌تاب نمود، روزه خود را باز کنند. 📚الكافي ج٣ ص ٤٠٩ ----------------------- ✍️بر اساس این حدیث برای تمرین و عادت دادن کودکان به گرفتن روزه، می‌توان آنها را تشویق کرد تا به مقدار توان خود روزه گرفته و هرگاه احساس ضعف کردند، افطار کنند. 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
1_1542401957.pdf
501.7K
🌹رساله آموزشی(باب روزه) مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
نکته‌ها: 1. رباخوار، به كسى تشبیه شده كه شیطان او را خبط كرده است. «خَبط» به معناى افتادن و برخاستن و عدم تعادل به هنگام حركت است. 2. علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۲۷۹ سوره بقره معتقد است شدتی که خداوند درباره مسأله ربا و رباخواری به کار برده، درباره هیچ یک از فروع دین غیر از تبرّی از دشمنان خدا، به کار نبرده است. 3. واژه ربا هشت مرتبه در قرآن تکرار شده است در این آیات خداوند حالات رباخواران را در قیامت به کسانی تشبیه می‌کند که بر اثر تماس شیطان دیوانه و مجنون گشته، خیر و شر خود را تشخیص نمی‌دهند و به عذاب خوارکننده الهی دچار خواهند شد. خداوند مال ربوی را از جمله اموالی دانسته است که فزونی نمی‌گیرد و برکتی در آن نخواهد بود. 4. انتقاد از رباخوارى، ربا گرفتن و ربا دادن، از ابتداى اسلام مطرح بوده است. در سوره روم كه در مكّه نازل شده است، مى‌فرماید: «وَ ما آتَیتُمْ مِنْ رِباً لِیرْبُوَا فِی أَمْوالِ النَّاسِ فَلا یرْبُوا عِنْدَ اللهِ» یعنى آنچه به قصد ربا مى‌دهید تا براى شما در اموال مردم بیفزاید، بدانید كه نزد خداوند افزون نمى‌شود. سپس در سورۀ آل‌عمران با فرمان‌ «لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا» از آن نهى گردیده و بیشترین انتقاد از رباخوارى در همین آیات آمده است. ضمناً آیه‌ «وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ» ، یادآور مى‌شود كه در مذهب یهود نیز «ربا» حرام بوده، همچنان كه این حرمت در تورات ذكر شده است.
🌹🌹🌹ادامه نکته های آیه جزء سوم 🌹🌹🌹 نکته‌ها: 5. ربا و رباخواری در روایات نیز مورد نکوهش شدید واقع شده است. در این متون رباخوار،‌ ربادهنده، کاتب قرارداد ربا و شاهد قرارداد را مشمول لعن خداوند دانسته است. بر پایه این احادیث ربا از مهم‌ترین گناهان کبیره و از پلیدترین مشاغل معرفی شده است. پیامبر اسلام فرمودند: «در ربا هفتاد گناه است که آسان‌ترین آنها مانند زنا با محارم در خانه خدا است. یک درهم ربا در نزد خداوند بزرگ‌تر است از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خدا» 6. تحریم ربا و شدتی که درباره آن در متون دینی آمده است، مستند به حکمت‌ها و دلائلی شده است. در متون اسلامی ظالمانه بودن ربا، نابودی کارهای نیک مانند قرض، تباهی اموال و ثروت‌ها، از بین رفتن فعالیت‌های اقتصادی سالم، تضعیف عواطف انسانی، محرومیت از تجارت صحیح، ترویج فرهنگ سود محوری و ایجاد اختلاف طبقاتی، از جمله حکمت‌های تحریم ربا دانسته شده است.
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم مرتبط با موضوع آیه جزء سوم🌹🌹🌹 انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکردهای ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه‌ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریّتی است... راه‌حلّ این مشکلات، سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همۀ بخشهای آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولتها پیگیری و اقدام شود.
🌹🌹🌹جهاد تبیین مرتبط با موضوع آیه جزء سوم🌹🌹🌹 1. ایده بانکداری بدون ربا در مواجهه با گسترش روزافزون بانک‌ها و ارتقای نقش آنها در نظام اقتصادی کشورهای اسلامی برای جلوگیری از انجام عملیات بانکی ربوی، مطرح شد. اقتصاددانان مسلمان و قانون‌گذاران در کشورهای اسلامی برای پرهیز از ایجاد رابطه حقوقی میان سپرده‌گذاران و بانک‌ها بر اساس قرض ربوی به بازنگری در حکم حرمت ربا پرداختند و قوانینی بر کنترل سود و بهره تصویب کردند. 2. ربا انواع متفاوتی دارد و تفاسیر آن در اقشار و افراد متفاوت است، اما نوعی که ممکن است بیشتر مردم با آن سر و کار داشته باشند ربای قرضی به این معنی است که کسی چیزی را به دیگری قرض دهد و منفعتی بیش از آنچه داده تقاضا کند. همچنین برجسته‌ترین مسائل ربا در نظام بانکی را می‌توان در دو بخش اعطای تسهیلات، جریمه تأخیر و تمدید مهلت پرداخت بدهی بررسی کرد. فقها برای پاسخ‌گویی به نیازهای موجود در زمینه بانکداری، برای مشروع کردن فعالیت‌های بانک، راهکارهایی مانند دریافت کارمزد در قبال انجام عمل و تبدیل عقد قرض به عقد بیع، ارائه دادند. 3. تأسیس بانک‌ها و موسسات مالی اسلامی برای پرهیز از ربا در سیستم‌های مالی، اقدام دیگری بود که توسط برخی از اقتصاددانان مسلمان انجام شد. اولین اقدامات در این زمینه تأسیس بانک ذخیره اسلامی توسط احمد نجار در مصر بود و بعد از آن در کشورهای دیگری مانند پاکستان، مالزی و عربستان نیز این روش پیگیری شد. 4. طرح بانکداری بدون ربا در جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک ضرورت تشخیص داده شد و در یک پروسه چند مرحله‌ای با ملی کردن بانک‌ها در خرداد سال ۵۸ شروع و با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ۱۳۶۲ش و اصلاح آن در سال ۱۳۶۸ش پیگیری شد. 5. برخی علما و مراجع بزرگوار به بانک‌ها انتقاد کرده و برخی از مصوبات بانکی مانند جریمه دیرکرد را، از مصداق‌های ربا دانسته‌اند:آیت‌الله مکارم شیرازی: «در دنیای امروز بانکداری اسلامی، وجود بانک یک ضرورت است و اساسا بدون بانک نمی‌توان مبادلات و فعالیت‌های بزرگ اقتصادی کرد و زندگی بدون بانک بسیار سخت است. بانکداری از غرب به کشور آمده و ما از غرب پیروی کردیم؛ باید بانکداری را اصلاح و اسلامی کنیم؛ هر کاری می‌کنیم از طرف دیگر بوی غرب می‌دهد، خیلی کار می‌خواهد تا بانکداری تبدیل به اسلامی شود. نکته مهم اجرای بانکداری اسلامی است، بانک‌ها گوش به بانکداری اسلامی نمی‌دهند؛ هرچه می‌گوییم به قانون بانکداری اسلامی عمل کنید گوش نمی‌کنند، این مسئله را بارها تذکر دادیم، ولی عملی نشد. مسئولین برخی بانک‌ها می‌خواهند درآمد بیشتر داشته باشند و مقید به بانکداری اسلامی نیستند. مشکل دیگر دور زدن قانون بانکداری اسلامی است، بانک‌ها به بهانه‌های مختلف کلاه درست می‌کنند و قانون را دور می‌زنند.» همچنین آیت الله سبحانی در دیدار با مدیرعامل یکی از بانک‌های دولتی در بخشی از سخنان خود اظهار کردند: «مسئله دیرکرد وام، نگران‌کننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان می‌دهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که موجب ناراحتی بوده و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد.
30AyehSiasi.pdf
2.11M
🔸همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، فایل پی دی اف کتاب پرفروش و پرمخاطب «سی آیه سیاسی»، تألیف دکتر شبیر فیروزیان و دکتر علیرضا معاف، که با محوریت 30 آیه قرآن کریم به 30 سوال و شبهه سیاسی روز جامعه پاسخ داده است، و تاکنون 9 بار از سوی انتشارات 9دی تجدید چاپ شده است، بصورت رایگان در دسترس عموم علاقه مندان و بخصوص روحانیون و مبلغان محترم قرار داده می شود. @basaer_fi
تفسیر قرآن کریم روز چهارم ماه مبارک رمضان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان، انجام اعمال صالح همچون تلاوت قرآن، پاداش بیشتری دارد و اکثر مساجد با قرائت یک جزء در هر روز، یک‌بار قرآن‏کریم را ختم می‌کنند، انتظار می‌رود که مبلغین گرامی در مباحث خود یک آیه از هر جزء را انتخاب و به تبیین و تفسیر آن همت گمارند. آنچه در این نوشتار می‌آید به هدف گفتمان‌سازی جهاد تبیین است که از هر جزء قرآن‏کریم، یک آیه مرتبط با موضوع جهاد تبیین انتخاب شده است و نکاتی را که می‌‌تواند سوژه سخن و گفتگو در این ماه عزیز باشد را بیان می‌‌کند. همچنین در ذیل هر یک از مباحث، بخشی از متن بیانیه گام دوم که مرتبط به موضوع است ذکر شده است؛ چراکه مقام معظم رهبری با موضوع «جهاد تبیین» به‌نوعی بیانیه «گام دوم انقلاب» را قوام بخشیدند.
نکته‌ها: 1. مقام معظم رهبری: اینکه قرآن -قول صادقِ حضرت حق (جلّ جلاله)- برای ما بیان می‌کند که  وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیاءٌ یک نکته این است که اینها زنده‌اند. خب در عالم برزخ خیلی‌ها زنده‌اند؛ اگر چنانچه زنده بودن شهدا هم از قبیل زنده بودن افراد دیگر بود، ذکر این لزومی نداشت که «اَحیاءٌ» بگوید؛ معلوم می‌شود این یک حیات خاصّی است، یک نوع زنده بودنِ مخصوص شهدا است: عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون؛ در محضر حضرت حقّ متعال قرار دارند و رزق الهی دائماً دارد به اینها می‌رسد؛ ... اینها یک حیات برزخی خاصّی دارند.
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم مرتبط با موضوع آیه جزء چهارم🌹🌹🌹 اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبۀ عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.
🌹🌹🌹جهاد تبیین در راستای موضوع آیه جزء چهارم🌹🌹🌹 مبلغان گرامی در باب فرهنگ جهاد و شهادت باید به تبیین دغدغه‌های مقام معظم رهبری  بپردازیم. در ذیل به برخی از این دغدغه‌ها که نیازمند تبیین بیشتر است؛ می‌پردازیم: مقام معظم رهبری: اگر این شهادت‌ها نبود، اگر این فداکاری‌ها نبود، این نظام باقی نمی‌ماند؛ این نهال نظام ، مورد تهاجم طوفانهای سخت بود. ... قدر خانوادۀ شهدا و پدرها و مادرها و همسرها و فرزندان و برادران و خواهران شهدا و داغداران شهدا را بندگان صالح خدا می‌دانند؛ علّت هم این است که خدای متعال بر شما سلام و درود فرستاده است: اُولئکَ عَلَیهِم صَلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَ رَحمَـة [اینکه] خدا صلوات بفرستد، خدا درود بفرستد، خیلی رتبۀ والا و مهمّی است؛ چون صبر کردید، چون مصیبتِ فقدان فرزند را که برای اغلب مردم دنیا یک عزا است، شما تبدیل کردید به یک عید، به یک تبریک؛ از اینکه خدای متعال جوان شما را در جوار خود اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون قرار داده است، شما تسلّی پیدا کردید؛ این صبر خانوادۀ شهدا یک چنین ارزشی دارد. 2. در بیان زندگی‌نامۀ شهیدان سعی کنیم خصوصیّات زندگی اینها و سبک زندگی اینها و چگونگی مشی زندگی اینها را تبیین کنیم، این مهم است. ... جلسات بزرگداشت شهدا، ادامۀ حرکت جهادی و ادامۀ شهادت است. ... روزبه‌روز باید یاد شهدا و تکرار نام شهدا و نکته‌یابی و نکته‌سنجی زندگی شهدا در جامعۀ ما رواج پیدا کند. 3. مسألۀ شهید و ایثارگرى، موتور حرکت جامعه است... اگر ما در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آبادی کشور، عزت ملت هر پیشرفتی کردیم، مرهون فداکاری آن کسانی است که در بحرانی‌ترین روزها و سخت‌ترین آزمونها سینه‌هایشان را سپر کردند و رفتند در مقابل خطر ایستادند؛ هوشیارانه و صبورانه مقاومت کردند و جنگیدند... این جانبازان عزیز هم در حقیقت شهیدند، اینها برترین‌هایند. این بود که ملت ایران را به صورت یک نیروی شکست‌ناپذیر در آورد؛ این است که در تحلیلهای امروزِ دنیا، آنجائی که صحبت از تعرض و تجاوز و اهانت به ملت ایران است، عقلای قوم می‌گویند با ملت ایران شوخی و سرسختی نکنید. این اقتدار معنوی را همین جوانها برای ما به وجود آوردند و این شد یک ذخیره برای این ملت. خون شهیدان ما هدر نرفت؛ خدا را سپاس می‌گوئیم. 4. یکی از برنامه‌های جدی مبلّغان عزیز در محل تبلیغ، باید برگزاری یادواره‌های شهدا و ایثارگران باشد . مقام معظم رهبری تأکید دارند که: یاد شهیدان نباید در جامعۀ ما از ذهن‌ها خارج شود. شهیدان را باید زنده نگه داشت. یاد شهیدان را باید گرامی بدارید و زنده نگه دارید؛ در همۀ استانهای کشور این معنا وجود دارد... من تشکر می‌کنم از کسانی که یادواره‌های شهدا، کنگره‌های بزرگداشت شهدا را با محتواها و مضمون‌های قوی و عالی در سراسر کشور برگزار کردند و همچنین از آن کسانی که یاد و خاطرۀ شهیدان را در کتاب‌ها تدوین و پخش کردند. بنده خودم از این کتاب‌ها هر چه دستم برسد می‌خوانم و بهره‌مند می‌شوم؛ حقیقتاً بهره‌مند می‌شوم. انسان لذت می‌برد؛ از لحاظ روحی ابتهاج پیدا می‌کند وقتی این شرح حالها را می‌خواند. نگذارید این خط متوقف بشود. 5. یکی دیگر از موضوعاتی که در باب شهدا نیاز به تبیین دارد موضوع شبهات و شایعات است. مثلاً یکی از شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاده مبنی بر این که مدافعان حرم در قبال اعزام به سوریه و سایر کشور‌ها حقوق‌های نجومی دریافت می‌‌کردند و کمتر کسی است که در این خصوص چیزی نشنیده باشد. شایعات بی اساسی مانند همین موضوع، به سرعت در فضای کشور ما رشد می‌‌کنند به طوری که عده زیادی از مردم بعد از مدتی بدون هیچ‏گونه دلیلی این شایعات را می‌‌پذیرند. شایعاتی از این دست علاوه بر این که باعث آزرده‏خاطر شدن خانواده‌های معظم شهداء و مجاهدین می‌‌شود، به روحیه رزمندگان جبهه مقاومت ضربه می‌‌زند و راه را برای نفوذ فرهنگی دشمن باز می‌‌کند. 6. یکی از موضوعات مهم این است که پاسداران حقیقی ارزشهای شهید، خود خانواده شهدا بایدباشند. مقام معظم رهبری می‌‌فرمایند: «خود خانوادۀ شهدا؛ جوانهای شهدا؛ پسرهاشان، دخترهاشان بایستی پاسداران حقیقی ارزشهای شهید باشند. امروز بحمداللَّه بسیاری از فرزندان شهیدان و جانبازان ما در دانشگاهها، در رتبه‌های علمی یا فارغ التحصیل شدند یا در شرف فارغ‌التحصیلی هستند؛ مبادا امواج گوناگون، اینها را از آن ریشۀ باارزشی که دارند، غافل کند. ریشۀ آنها همان شهادت است».
🔻راه‌های ؛ ❇️ ۱۸ راهکار کارشناسان تربیتی برای تربیت فرزند 🔹 کودکان امانت هایی الهی هستند که در دست ما قرار دارند و مهمترین وظیفه والدین تربیت صحیح آنان است. تربیت امر پیچیده ای است که ظرایف و لطافت های خاصی دارد که اگر درست و به موقع انجام نگیرد، اثر منفی آن بیشتر است. در این راه به چند نکته مهم که توسط کارشناسان تربیتی ارائه شده است، اشاره می کنیم تا ما را در تربیت کودکانمان بهتر یاری دهد. 1. اگر میخواهید فرزندتان نسبت به مسئولیت های خود بی تفاوت نباشد، حساسیت بیش از حد نسبت به مسئولیتهای او نشان ندهید. سعی کنید ظاهراً بیتفاوت باشید تا او خود به تکالیف و وظایف خود حساس شود. 2. تربیت کردن، رها کردن متربی از بستگی ها و وابستگی ها به سوی رشد و تعالی است و نه رام کردن و مطیع کردن او در دام خواسته های خودمان. 3. آموزش راه های رسیدن به حقیقت، مهمتر از خود حقیقت است. این راه ها را به کودک نشان دهید. 4. معمولاً پدر و مادر در اثر حمایت و محبت نمی توانند کودک را به قدر کافی به خود واگذارند. در محبت نمودن، معتدل باشید. زیرا ساختمانِ تربیتِ متعالی بر شانه های محبت متعادل بنا میشود. 5. کودک در خانواده به دلیل مراقبت های افراطی و بایدها و نبایدها غالباً خودش نیست، همه چیز را طوطی وار اقتباس میکند. او به جای اینکه نقش بگیرد، نقش بازی می کند. بنابراین اجازه بدهید کودک، هنر خود بودن و خود شدن را در خود، شخصاً کشف کند. 6. یکی از ظرافت های هنر تربیتی این است که هرگز در هنگام تنبیه، کودک احساس محکوم شدن نکند؛ بلکه تنبیه، ابزاری برای آگاهی باشد و نه برای ترس و تهدید. 7. هر یک از افراد، تربیتی درخور و شایسته با شخصیت و طبیعت خود دارند. از شبیه سازی و شبیه پروری پرهیز کنید. قُل کُلُّ یعمَل عَلی شاکِلّتِه؛ بگو هرکدام به راه و روش خویش عمل کند. 8. هدف تربیت باید توسعه و گسترش ظرفیت درونی و قوه فهم کودک باشد و نه تحمیل و تزریق معلومات و محفوظات به او. 9. از روش تربیتِ فعال استفاده کنیم. در این روش، مربی می کوشد تا خود را از نظر ذهنی و عاطفی در موقعیت متربی قرار دهد و مربی مشوّق ابداع و خلاقیت است. ادامه:👇 https://hawzahnews.com/x66t3 ‌ ‌ 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
شرعی | روزه اوّلی‌ها 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
✍️ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: ◼️ عاملان منحرف جنایت در مشهد مقدس به اشد مجازات برسند بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت اقدام تروریستی اخیر در حریم رضوی بدین شرح است:🔻 ◼️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جنایت کوردلانه مزدوران در حریم مقدس رضوی در ماه مبارک رمضان که منجر به شهادت ومجروح شدن فعالان حوزوی عرصه جهاد وتبلیغ گردید، قلب ملت شریف ایران را جریحه دار کرد. این اقدام تروریستی و تکفیری اوج زبونی و رذالت دشمنان دین و میهن را در مواجهه با انقلاب اسلامی ایران و فرزندان غیور حوزه های علمیه، بیش از پیش برملا ساخت. ضروری است این جنایت سبعانه ازطرف مسئولان قضایی و امنیتی قاطعانه و در اسرع وقت پیگیری شود و عاملان منحرف این جنایت به اشد مجازات برسند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،شهادت آن فاضل مجاهد را به ملت شجاع ایران، روحانیت غیور و انقلابی و خانواده آن شهید ارجمند، تسلیت عرض می نماید و سلامتی کامل را برای مجروحین این جنایت از خداوند متعال مسألت دارد. سید هاشم حسینی بوشهری رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم @HawzahNews 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فیلم | مستندی از فعالیت‌های شهید حجت‌الاسلام اصلانی و قدم‌هایی در جهت مطالبات مردم 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان سنجش و پذیرش حوزه های علمیه برادران https://paziresh.ismc.ir https://eitaa.com/pazireshhowzeh
نکته‌ها: 1. «قوّام»، در نگاه اهل لغت به معنای کارپردازی و محافظت و نگهبانی است. قوامیت مرد بر زن؛ یعنی او را حفظ نمود و به امور او پرداخت. مفسران قرآن‏کریم نیز اکثراً به نقل این دیدگاه مشترک لغت‌شناسان پرداخته‌اند و آن را در این آیه به معنای سرپرست، نگهبان و کارپرداز گرفته‌اند. بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که آیه در بیان رهبری و سرپرستی واحد و منظم - در خانواده - با توجه به مشورت‌ها و مسئولیت‌های لازم است، نه در صدد تشریع و تجویز استبداد، سلطه و اجحاف نسبت به زنان. از آن‌جا که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است، طبیعی است که - مانند یک اجتماع بزرگ - رهبری و سرپرستی واحدی را می‌طلبد. بنابراین، این مسئولیت به جهاتی و به لحاظ خصوصیاتی که در مردان وجود دارد، نظیر غلبۀ قدرت تفکر مرد بر نیروی عاطفه و احساسات زنان، داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر در جهت دفاع از حریم خانواده و تعهد مالی در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداخت هزینه‌های زندگی، به عهده مرد گذاشته شده است. البته ممکن است زنانی در زمینه‌های ذکر شده بر مردان امتیاز داشته باشند، ولی قوانین به موارد جزئی نظر ندارد، بلکه نوع و کلیت را در نظر می‌گیرد و بدون شک از نظر کلی مردان نسبت به زنان برای سرپرستی خانواده آمادگی بیشتری دارند.
🌹🌹🌹ادامه نکته های آیه 🌹🌹🌹 نکته‌ها: 2. از آیه مزبور نمی توان حكم برتری مردان بر زنان را استنباط كرد. چنین برداشتی با سایر آیات قرآن كه در مقام بیان ملاك‏های برتری و فضیلت انسان است، منافات دارد؛ زیرا هیچ‌یك از آیات قرآنی كه ملاك ارزش‏ها را درباره انسان بیان می‏كند، اختصاصی به مرد ندارد. ملاك ارزش‌ها در قرآن، تقوا و كار و كوشش با هدف‏گیری‌هایی انسانی است و این امور در مورد «انسان» مطرح شده نه زن یا مرد بخصوص. حتی نمی‏توان یك آیه در قرآن پیدا كرد كه برای مرد در برابر زن ارزش انسانی خاصی را اثبات كند. 3. مقام معظم رهبری: قرآن می‌فرماید: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ؛ یعنی سرپرستی امور خانواده به عهدۀ مرد است. مرد باید برود کار کند. معیشتِ خانواده به عهدۀ اوست. زن هرچه ثروت دارد مال خودش است. امّا معیشتِ خانواده بر دوش او نیست... اسلام مرد را قوّام و زن را ریحان می‌داند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، درست‏دیدن طبیعت آنهاست. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛ یعنی وقتی جنس لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یک کفه می‌گذاریم، و این جنس مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکابودن و تکیه‏گاه بودن برای زن را هم در کفۀ دیگر ترازو می‏گذاریم، این دو کفه با هم برابر می‌شود. نه آن بر این ترجیح دارد و نه این بر آن... در روایات داریم «المرأة ریحانة»، زن گل است. حالا شما ببینید، اگر مردی با یک گُلی با خشونت و بی‌اعتنایی رفتار کند و پاسِ گُل بودن او را ندارد، چقدر ظالم و بد است. مثل تحمیل کردن، زیاده روی کردن، زیاده خواهی کردن مردها از زنها، توقّعات بی‌جا و زیادی. «المرأةُ رَیحانةٌ و لَیسَتْ بقَهْرِمانَةٍ» قهرمان، یعنی همین کار پرداز امروز زندگی ... این زن، کار پرداز شما نیست که همۀ کارهای زندگی‌تان را روی دوش او بگذارید و بعد هم از او مؤاخذه کنید. نه! این یک گُلی است در دست شما ... حتی اگر دانشمند یا سیاستمدار باشد، در بحث معاشرت خانوادگی، او گُل است.
🌹🌹🌹متن بیانیه گام دوم مرتبط با موضوع آیه جزء پنجم🌹🌹🌹 تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است.
🌹🌹🌹 جهاد تبیین با موضوع آیه جزء پنجم🌹🌹🌹 یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که توانسته‌اند با اتکا به نفس و توانمندی‌های خود در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی بدرخشند. در دوران بعد از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای فراوانی در حوزه زنان و خانواده در کشور هستیم که مهم‌ترین دستاوردهای حوزه زنان و خانواده در چهل سالگی انقلاب اسلامی به شرح ذیل است: 1. در سال ۵۷ تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند، امروز نزدیک ۹۰ درصد باسوادند؛ 2. تعداد دانش‏آموزان دختر از دو میلیون نفر در سال ۵۵ به ۶ میلیون نفر در سال ۹۵ رسید؛ 3. تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی زن از ۶ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۴۴ درصد رسیده است؛ 4. تعداد طلاب زن از چند ده نفر در قبل از انقلاب به ۸۰ هزار طلبه و ۴۰ هزار دانش‌آموخته رسیده است؛ 5. پیش از انقلاب تنها ۱.۴ درصد اساتید دانشگاه‌ها زن بوده‌اند، امروز زنان ۲۰ درصد اساتید دانشگاه‌اند؛ 6. امروز ۷ هزار نفر از اساتید دانشگاه‌ها و ۲۷۰۰ نفر از اساتید حوزه علمیه زنان هستند؛ 7. تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب ۳۰ برابر گذشته شده است؛ 8. حضور زنان در مسابقات خارجی قبل از انقلاب تنها ۶ مورد بوده که به ۱۲ هزار مورد افزایش‌یافته است؛ 9. نهادهای داخلی و خارجی تشریفاتی زنان که در انحصار فرح و اشرف پهلوی بود به نهادهای فراگیر داخلی و بین‌المللی با نقش‌آفرینی زنان فرهیخته و دانشمند توسعه یافت؛ 10. طبق آمارهای جهانی تعداد مرگ‌ومیر مادران در هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۹۰ درصد کاهش‌یافته است؛ 11. بزرگ‌ترین تشکل مردمی زنان در جهان با ۹ میلیون نفر عضو و ۱۶ هزار پایگاه، بسیج زنان ایران است؛ 12. مشارکت زنان در امور سیاسی از حد ناچیز و غیرقابل‌شمارش در قبل از انقلاب با شایسته‌سالاری و بر اساس توانایی‌های زنان در دوران بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل‌توجهی کرده است؛ 13. هفت هزار شهیدِ و پنج هزار جانباز زن، نماد مقاومت و نقش‌آفرینی ممتاز زنان در انقلاب و دفاع مقدس است؛ 14. مشارکت فعال ۲۳ هزار امدادگر و ۲۳۰۰ پزشک زن در جبهه‌های دفاع مقدس افتخار مقاومت جامعه زنان است؛ 15. امید به زندگی زنان از ۵۴ سال در سال ۱۳۵۵ به ۷۸ سال در سال ۱۳۹۵ ارتقا یافته است.
📌 رمضان فرصتی برای تغییر 🔹 اگر ما مشتاق تغییر هستیم باید زمان شناس و فرصت طلب باشیم و تا دیر نشده، راه و مقصد خود را بشناسیم و در مسیر آن قدم بگذاریم. تغییر مناسب و نیکو که در زمان درست خودش انجام شود می‌تواند زمینه خوشبختی و سعادت را فراهم آورد. 🔸 در دین مبین اسلام بعضی از روزها و ماه ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که می تواند بهترین گزینه‌ها برای تغییرات بزرگ در راه رشد و هدایت معنویمان باشد. 🔹 ماه مبارک رمضان و شب های قدر بهترین فرصت برای آغاز فصلی نو برای زندگیمان است زیرا این ماه مبارک از بهترین ماه ها و بهترین روزها و شب های سال است و خداوند مهربان در آن ماه، ما را به مهمانی بزرگی دعوت کرده است. 🔸 در این ماه مبارک حتی ابلیس، دشمن قسم خورده‌مان، در غل و زنجیر است و این می تواند زمینه تغییر و پیشرفت ما را راحت تر فراهم کند از همین رو پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «اى مسلمانان! آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‏ هاى رانده شده به زنجیر کشیده مى ‏شوند، درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت گشوده، و درهاى دوزخ فرو بسته خواهد شد.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/161005 📚به ماهنامه مبلغان بپیوندید👇 🌐https://eitaa.com/m_moballeghan