گرفت و به ریاضت مشغول شد. روز سی و هفتم و یا سی و هشتم به او گفتند: «الان حضرت بقیة اللّه ، ارواحنافداه، در بازار آهنگران، در مغازه پیرمرد قفل سازی نشسته اند، هم اکنون برخیز و به خدمت حضرت شرفیاب شو!» با اشتیاق ازجا برخاست. به دکان پیرمرد رفت. وقتی رسید دید حضرت ولی عصر(ع) آنجا نشسته اند و با پیرمرد گرم گرفته اند و سخنان محبت آمیز می گویند. همین که سلام کرد، حضرت پاسخ فرمودند و اشاره به سکوت کردند.
در این حال، دید پیرزنی ناتوان و قد خمیده، عصا زنان آمد و با دست لرزان قفلی را نشان داد و گفت: اگر ممکن است برای رضای خدا این قفل را به مبلغ سه شاهی بخرید که من به سه شاهی پول نیاز دارم. پیرمرد قفل را گرفت و نگاه کرد و دید بی عیب و سالم است، گفت: خواهرم! این قفل دو عباسی (هشت شاهی) ارزش دارد؛ زیرا پول کلید آن، بیش از ده دینار نیست، شما اگر ده دینار (دو شاهی) به من بدهید، من کلید این قفل را می سازم و ده شاهی، قیمت آن خواهد بود!
پیرزن گفت: نه، به آن نیازی ندارم، شما این قفل را سه شاهی از من بخرید، شما را دعا می کنم.
پیرمرد با کمال سادگی گفت: خواهرم! تو مسلمانی، من هم که مسلمانم، چرا مال مسلمان را ارزان بخرم و حق کسی را ضایع کنم؟ این قفل اکنون هشت شاهی ارزش دارد، من اگر بخواهم منفعت ببرم، به هفت شاهی می خرم، زیرا در معامله دو عباسی، بیش از یک شاهی منفعت بردن، بی انصافی است. اگر می خواهی بفروشی، من هفت شاهی می خرم و باز تکرار می کنم: قیمت واقعی آن دو عباسی است، چون من کاسب هستم و باید نفعی ببرم، یک شاهی ارزانتر می خرم!
شاید پیرزن باور نمی کرد که این مرد درست می گوید، ناراحت شده بود و با خود می گفت: من خودم می گویم هیچ کس به این مبلغ راضی نشده است، التماس کردم که سه شاهی خریداری کنند، قبول نکردند؛ زیرا مقصود من با ده دینار (دو شاهی) انجام نمی گیرد و سه شاهی پول مورد احتیاج من است.
پیرمرد هفت شاهی به آن زن داد و قفل را خرید؛ همین که پیرزن رفت امام(ع) به من فرمودند:
«آقای عزیز! دیدی و این منظره را تماشا کردی؟! اینطور شوید تا ما به سراغ شما بیاییم. چله نشینی لازم نیست، به جفر متوسل شدن سودی ندارد. عمل سالم داشته باشید و مسلمان باشید تا من بتوانم با شما همکاری کنم! از همه این شهر، من این پیرمرد را انتخاب کرده ام، زیرا این مرد، دیندار است و خدا را می شناسد، این هم امتحانی که داد. از اول بازار، این پیرزن عرض حاجت کرد و چون او را محتاج و نیازمند دیدند، همه در مقام آن بودند که ارزان بخرند و هیچ کس حتی سه شاهی نیز خریداری نکرد و این پیرمرد به هفت شاهی خرید. هفته ای بر او نمی گذرد، مگر آنکه من به سراغ او می آیم و از او دلجوئی و احوالپرسی می کنم.»
📚منابع:👇🏻
📗 ۱. ابراهیم شفیعی، در انتظار موعود(ع) در سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول ۱۳۷۶
📕 ۲. محمدبن ابراهیم نعمانی، کتاب الغیبة، مکتبة الصدوق ،ص۲۰۰
📙 ۳. محمد باقر مجلسی، بحار النوار، مکتبة اسلامية، ج۵۳، ص۱۷۷
✨🌸الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🌸✨
#اهل_بیت
#امام_زمان
#شعبان
#نیمه_شعبان
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
کمپین دعای فرج و عهد
از نیمه ی شعبان
شرکت در کمپین و شرایط
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/923074599G0c06de8d7b
عزیزان شرکت کننده در کمپین دعای فرج و عهد به موارد زیر توجه کنید.
💠دعای عهد بعد نماز صبح و دعای فرج(الهی عظم البلاء) ساعت ۲۲ هرشب به مدت چهل روز
💠شروع چله از روز نیمه شعبان(۲۱ فرودین) شروع میشود
💠هر روز بعد از نماز صبح و ساعت ۲۲ تا ۲۳ گروه باز می شود(بقیه ساعات گروه قفل می شود)
از ساعت ۲۲ تا ۲۳ می تونید سوالات شرعی خودتون رو بپرسید
💠عزیزانی که دعای فرج را خواندند کلمه(((دعای فرج))) و کسانی که دعای عهد را خواندند کلمه ((دعای عهد)) را به گروه بفرستید
لینک گروه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/923074599G0c06de8d7b
لینک کانال کلاس مجازی دین
@kelass_den
شيوه توضيحى
يكى از روشهاى سنتى آموزش احكام، روش توضيحى است. در اين شيوه، مربى احكام مسائل موردنياز مخاطبان را با توجه به سطح مخاطبان توضيح مىدهد.
شيوه معيارى
در اين شيوه، براى مخاطبان ملاك و ميزانى داده مىشود كه خود بتوانند در موارد مشابه، تكليف خود را به دست آورند.
معيارهاى درآمدهاى حلال و حرام
در جامعه اسلامى، دريافت و پرداخت مال، تنها در صورت رعايت موازين شرعى و رضايت طرفين رسميت دارد و موجب تمليك و تملك مىشود، و درآمدهايى كه براساس موازين شرعى نباشند، حرام هستند.
استاد مطهرى (ره) معيارهايى را براى درآمدهاى حرام مطرح كرده و فرموده است:
آنچه اسلام از درآمدهاى مالى منع نموده، مىتواند به چند جهت باشد:
الف) درآمد از طريق اغراء به جهل و تثبيت جهالت مردم و تحكيم عقايد خرافى، نظير: بت فروشى و صليب فروشى.
ب) درآمد از طريق اغفال و اضلال، مانند: خريد و فروش كتابهاى گمراه كننده يا خريد و فروش سكههاى تقلّبى.
ج) هر معاملهاى كه موجب تقويت بنيه اقتصادى و فرهنگى و نظامى دشمنان و ضعف مسلمين شود.
د) تحصيل درآمد از راه توليد و يا خريد و فروش موادى كه براى بشر زيان آور يا بى فايده است، مانند: خريد و فروش مواد مخدر و آلات قمار.
ه) درآمدى كه از طريق كارهاى مضر و بيهوده به دست مىآيد، مانند: لهو، غنا و مسخره كردن مؤمن.
پس هر درآمدى كه خارج از ضابطه شرعى باشد، حلال نيست. «1»
__________________________________________________
(1). آشنايى با علوم اسلامى، مرتضى مطهرى، ج 3، ص 41؛ اسلام و مقتضيات زمان، مرتضى مطهرى.
#روش_تبلیغ
#شیوه_بیان_احکام
#قالب_بیان_احکام
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
احکام خوردنی و نوشیدنی(۶)
انواع خون
♦️نجس و حرام
خون انسان و تمامی حیواناتی که خون جهنده دارند نجس هست و خون حیواناتی که خون جهنده ندارند گرچه پاک است اما اگر جزء خبائث باشند از این باب حرامند.
لذا اگر ذره ای خون در غذای آبکی بیفتد تمام آن نجس و حرام می شود و جوشیدن و حرارت یا برداشتن خون از سطح آن غذا را پاک نمی کند
♦️پاک و حرام
خونهایی که بعد از ذبح شرعی در بدن حیوانات باقی می ماند پاک است ولی خوردنش حرام است.
نکته:این خون به شرطی پاک هست که اولا خون به قدر متعارف از بدن حیوان خارج شود ثانیا خون به بدن حیوان برنگردد لذا اگر سر حیوان در بلندی باشد با به علت نفس کشیدن خون به بدن برگردد نجس خواهد شد.
چاقویی که با آن سر حیوان را می برند با خون نجس برخورد کرده است.لذا اگر چاقو را قبل از تکه کردن گوشت حیوان نشویند و چاقو با خون به خونهایی که در بدن باقیمانده برخورد کند باز
خون های درون بدن نجس می شوند.
همچنین دست آلوده به خون و گردن حیوان همه آلوده به خون نجس است که قبل از تکه تکه کردن باید شسته شود
💠خون ماهی و حیواناتی که خون جهنده ندارند پاک اما حرام است
♦️پاک و حلال
خونهای مختصری که داخل بافت گوشت مانده که یا جدا نمی شود و یا جدا کردن آن خیلی سخت است و با پخته شدن از بین می رود
#احکام
#خوردنی_و_نوشیدنی
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة [بقره 43]
كمك بگيريد از صبر و نماز
خداوند كه خالق ما است و از اسرار درون ما آگاه، مي داند در مشكلات ،ما بايد چه كنيم ؛ مي فرمايد از صبر و نماز كمك بگيريد
داستانك:
ابو على سينا، حكيم ايرانى ، كه باعث افتخار مشرق زمين است ، در اين باره نيز چنين گفته است :
هر گاه در مسئله اى از مسائل ، به مشكلى برخورد مى كردم و در حل آن حيران مى شدم ، وضو مى گرفتم و به مسجد جامع شهر مى رفتم ، دو ركعت نماز به جا مى آوردم و از خالق بى همتاى دانا و توانا استمداد مى كردم ، پس از نماز و بيرون آمدن از مسجد به نحوى به من الهام مى شد و آن مشكل به آسانى برايم حل مى گرديد.
همچنين درباره ملا صداراى شيرازى ، آن عارف و فيلسوف اسلامى (صاحب اسفار) گفته شده است : زمانى كه ايشان در كهك قم مشغول مطالعه و نوشتن فلسفه بود اگر مشكل و معمايى برايش پيش مى آمد فورا به شهر مقدس قم حركت كرده و در حرم حضرت معصومه عليها السلام بعد از زيارت آن بانو، دو ركعت نماز مى خواند و به واسطه آن ، مشكل خود را حل مى كرد و همان نماز كليد حل مشكل او مى شد.[منبع: سجاده عشق ؛ نوشته نعمت الله صالحي حاجي آبادي ؛ بخش هفتم]
شوخي :
اما بعضي از مردم در مشكلات مي گويند : استعينوا بالموسيقي و السيگار
در مشكلات به جاي آنكه از نماز و صبر كمك بگيرند از موسيقي و سيگار و ... براي آرامش و ديگر مسايل كمك مي گيرند
#قرآن
#منبرک
#نماز
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20