eitaa logo
ره توشه مبلغین
3.7هزار دنبال‌کننده
452 عکس
23 ویدیو
351 فایل
📋📄کانال مخصوص محتوای تخصصی تبلیغ 🎤✔ 🎤سخنرانی های کوتاه⌛⏰ 📕 محتوای مناسبتی... سبکی متفاوت در ارائه ی محتوای تبلیغی... مدیر کانال جهت نظرات و پیشنهادات و تبادل و ... @abdolmahdi70 👆👈👈لطفا قبل از ترک کانال علت ترک را به مدیر بگویید🌟⭐
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام دوستان همراه ان شاء الله کانال به همت شما موضوعات زیر را ارسال می کند 💠شنبه ها⬅️احکام+روش بیان احکام 💠یکشنبه ها⬅️روش تبلیغ(سخنرانی،کلاسداری،بیان حدیث) 💠دوشنبه ها⬅️نکات قرآنی 💠سه شنبه ها⬅️منبرک تمثیلی 💠 چهارشنبه ها⬅️منبر ترحیم 💠پنجشنبه ها⬅️منبرک موضوعی(نماز،حدیث،اخلاق و...) 💠 جمعه ها⬅️منبرک مهدوی ✅☺️ در مناسبات مذهبی و ملی هم محتوای مناسب ارسال می شود کانال ره توشه مبلغین 👇👇👇👇👇👇 @mobaleqin20
شیوه های بیان احکام کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
شيوه نكته ‏اى‏ يكى از روش‏هاى بيان احكام، روش نكته‏اى است كه مربّى احكام، مهم‏ترين دانستنى‏هاى موضوع مورد نظر را به ميزان وقت لازم به صورت نكته‏هاى كوتاه بيان مى‏كند. براى اجراى اين شيوه، توجه به چند نكته لازم است: 1. بايد نكته‏ هايى مطرح شود كه براى مخاطبان تازگى داشته باشد. 2. كوتاه باشدكه مخاطب با شنيدن هر نكته به سادگى از آن بهره ببرد. 3. نكته‏ ها با هم تناسب داشته باشند و مجموعاً يك موضوع را كامل كنند. شيوه هاى جذاب سازى احكام، ص: 84 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
مثال ب) شش نكته درباره سلام‏ 1. سلام كردن مستحب و جواب سلام واجب است. 2. سلام كردن به كسى كه در حال نماز خواندن است، مكروه است. 3. نمازگزار نبايد به ديگران سلام كند ولى بايد جواب سلام ديگران را بدهد. 4. اگر دو نفر همزمان به يكديگر سلام كنند، بر هريك واجب است جواب سلام ديگرى را بدهد. 5. جواب‏سلام را بايد فوراً داد و اگركسى عمداً جواب سلام را تأخير بيندازد، گناه كرده است. 6. مستحب است در غيرحال نماز، جواب سلام را بهتر از آن بدهند. «1» ج) پنج نكته درباره قرآن‏ 1. قرآن هميشه بايد پاك و تميز باشد. و نجس‏كردن خط و ورق قرآن حرام است و اگر نجس شود، بايد فوراً آن را آب كشيد. 2. رساندن جايى از بدن به نوشته قرآن بر كسى كه وضو ندارد، حرام است. 3. در نوشته قرآنى فرقى بين آيات و كلمات، بلكه حروف و حتى حركات آن نيست. 4. در چيزى كه قرآن بر آن نوشته شده، بين كاغذ و زمين و ديوار و پارچه فرقى نيست. 5. اگر نوشته قرآنى در كتاب‏ها و مجلات هم چاپ شود، لمس كردن آن حرام است. 6. مس ترجمه قرآن، اشكال ندارد مگر اسم خداوند، مانند كلمه خدا كه مس بدون وضو به آن حرم است. «2» __________________________________________________ (1). عروة الوثقى، ج 1، ص 715، م 17- 41. (2). توضيح المسائل مراجع، م 135 الى 137؛ عروة الوثقى، ج 1، م 189- 191. کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
فیش احکام کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
احکام خوردنی و آشامیدنی(۵) روش شناخت حیوانات حلال گوشت حیوانات به چهار دسته تقسیم می شود: ♦️چهارپایان ♦️آبزیان ♦️حشرات(در فقه خزندگان هم جزء حشرات است) ♦️پرندگان 💠تمامی حشرات حرام هستند به جز ملخ(آن هم با شرایط خاص) 💠پرندگانی که چنگال دارند و درنده می باشند حرام گوشت هستند پرندگانی که چنگال نداشته و درنده نیستند اگر دارای چینه دان یا چنگال عقب پا یا بال زدنشان در هوا بیشتر از صاف نگه داشتنشان باشد حلال گوشتند وگر نه اینه هم حرامند 💠چهارپایانی که درنده نیستند به شرط اینکه نشخوار کنند یا دارای سم شکاف دار باشند حلال هستند 💠در بین آبزیان میگو و ماهیانی که فلس(پولک) دارند حلال می باشند ولو قسمتی از بدن و پولک های ریز 🔹♦️البته در بین حیوانات استثناء هم وجود دارد که باید بررسی شود
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش بیان حدیث(3) 🧩شیوه ی تقسیمی يكى از شيوه‏هاى بيان حديث، شيوه تقسيمى است. در اين شيوه، رفتار مردم درباره هريك از ارزش‏ها مطرح مى‏شود. در برخى از احاديث از چنين شيوه اى بهره بردارى شده است. در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى‏شود: امام على عليه السلام فرمود: النَّاسُ ثَلَاثَةٌ عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هِمَجٌ رُعَاع «1» مردم سه دسته‏اند: دانشمند الهى و دانشجوئى كه در راه رستگارى قدم برمي‏دارد و افراد ناكس و پست كه دنبال هر آوازى روند. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: الرِّجَالُ اربَعَةٌ: سَخِىٌّ وَ كَريمٌ وَ بَخيلٌ وَ لَئيمٌ، فَالسَّخِىَّ الَّذِى يَأكُلُ وَ يُعطِى وَ الكَرِيمُ الَّذِى لايَأكُلُ وَ يُعطِى وَ البَخِيلُ الَّذِى يَأكُلُ وَ لا يُعطِى وَ اللَّئِيمُ الَّذِى لايَأكُلُ وَ لايُعطِى «2» مردان چهار قسمند: سخى و كريم و بخيل و لئيم، اما سخى كسى است كه مى‏خورد و مى‏بخشد و كريم كسى است كه نمى‏خورد و لكن‏ مى‏بخشد و بخيل كسى است كه مى‏خورد و نمى‏بخشد و لئيم كسى است كه نمى‏خورد و نمى‏بخشد. امام حسن عليه السلام فرمود: هَلاكُ النّاسِ فِى ثَلاث: الكِبرُ وَ الحِرصُ و الحَسَد. فَالكِبرُ هَلاكُ الدّين وَ بِهِ لُعِنَ ابليسُ و الحِرصُ عَدُوُّ النَّفسِ وَ بِهِ اخرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُّوءِ وَ بِهِ قَتَلَ قابيلُ هابيلَ «3» نابودى مردم در سه چيز است: تكبر، حرص، حسد. تكبر كه نابودى دين در آن است و به دليل تكبر بود كه ابليس، ملعون و دور از رحمت حق گرديد. حرص دشمن جان انسان است و به همان خاطر آدم از بهشت اخراج گرديد و حسد جلودار و راه‏برِ بدى است و به خاطر حسد بود كه قابيل هابيل را كشت. __________________________________________________ (1). بحارالانوار، ج 1، ص 188. (2). مواعظ العدديه، ص 119. (3).بحارالانوار، ج 75، ص 111. شیوه های بیان حدیث،محکود اکبری،ص77 کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
منبرک قرآنی کانال ره توشه مبلغین @mobaleqin20
قرآن و کرونا بروز و شیوع بیماری جدید کویید ۱۹ معروف به ویروس کرونا اثرات مختلفی در همه زمینه‌های زندگی مردم ایران گذاشته است که جا دارد جدا از بحث تخصصی پزشکی آن به عنوان آسیب‌های مختلف اجتماعی، روانی، فکری و حتی اعتقادی مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد. یکی از اثرات این ویروس تعطیلی برنامه‌های مذهبی مثل نماز جمعه بود. نماز جمعه‌ای که هیچگاه در بحبوحه ترور‌های دهه شصت و حتی زیر موشک باران صدام جنایتکار در دوران دفاع مقدس تعطیل نشد این بار به خاطر حفظ جان هموطنان عزیز و جلوگیری از شیوع و گسترش این ویروس ناخوانده در بیست و سه استان کشور تعطیل شد. نکته قابل تأمل آن است که یک ویروس نانو متری که غالباً با میکروسکوپ‌های الکترونی دیده می‌شود و از نظر حیات موجود زنده محسوب نمی‌شود، چون تمام ویژگی‌های حیات را ندارد از موشک‌ها و بمب‌های چند تنی بسیار خطرناک‌تر و مخرب‌تر شده است و این به آن معناست که نوع سلاح‌ها در عرصه نبرد متفاوت شده است و ما باید برای مقابله با همه تهدید‌های دشمن در همه زمینه‌ها قوی بشویم. «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ – انفال / ۶۰» و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از قوی شدن؛ باید تلاش کنیم قوی بشویم.» در این آشفته بازار کرونا که جو روانی آن کشنده‌تر و خطرناک‌تر از خود ویروس است و عده‌ای از رسانه‌های فارسی زبان خارجی مانند: «من و تو، ایران اینترنشنال، بی بی سی، صدای آمریکا، رادیو فردا و…» و دوستان داخلی آن‌ها با دم خود گردو می‌شکنند و به طور خواسته به جو روانی کرونا دامن می‌زنند. عده‌ای هم از سر دلسوزی کاسه داغ‌تر از آش شده اند که این‌ها همه کشک است و می‌خواهند دین و فرهنگ ما را از دستمان بگیرند باید خیلی دقیق و با حساب و کتاب حرکت کرد و در مورد نکاتی چند تأمل نمود. بدون شک ظهور این ویروس دو روز مانده به انتخابات مجلس و انتشار اولیه آن از شهر قم در صورتی که استان‌های مرزی و به خصوص مبادی ورود مسافر و کالا از چین بیشتر گزینه شروع این بیماری در ایران می‌توانست باشد کمی بحث برانگیز است. تلاش‌های خارج نشینان برای بر حذر داشتن مردم از شرکت در انتخابات به بهانه ابتلا به کرونا خود مهر تأییدی بر این ادعا بود. اما حالا که کرونا آمد و از قم هم شروع شد. حالا چه کنیم؟ آیا این ویروس یک بلای آسمانی است که در کنار سیل و زلزله بر سر مردم ما نازل شده است؟ اگر چنین است به کدامین گناه؟ و یا اینکه این ویروس یک امتحان سخت دیگر برای مردم مقاوم و صبور ایران و آماده سازی برای مواجهه با امتحانات بزرگ دیگر الهی در عصر ظهور است؟ راه حل و راه برون رفت از این مشکل چیست؟ آیا فقط به نکات بهداشتی اکتفا کنیم؟ آیا مسائل اعتقادی و دینی از قبیل دعا و مناجات و صدقه در این بین تأثیر دارد؟ احتکار ماسک و مواد ضدعفونی را کجای دلمان بگذاریم؟ مراجعه به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) پاسخ تمام سؤالات ما را خواهد داد. ۱ – سختی‌ها و مشکلات، امتحان الهی «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ * الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ – بقره ۱۵ تا ۱۵۷» نگاهی به آیات ۱۵۵ تا ۱۵۷ سوره مبارکه بقره به خوبی برای ما روشن می‌سازد که خداوند با اسباب مختلف بندگانش را امتحان و مورد آزمایش قرار می‌دهد و در این بین کسانی که در مقابل این سختی‌ها صبر و بردباری کنند و عاقبت امور را به سوی خدا بدانند مورد لطف و رحمت و هدایت الهی هستند. ۲ – بلا‌های جدید در اثر گناهان جدید قال الرضّا (ع): «کُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ مَا لَمْ‏ یَکُونُوا یَعْمَلُونَ‏ أَحْدَثَ‏ اللَّهُ‏ لَهُمْ‏ مِنَ‏ الْبَلَاءِ مَا لَمْ یَکُونُوا یَعْرِفُونَ» کافی / ج۲ / ص۲۷۵ در روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده است بلا‌های جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید عنوان کرده اند. یعنی وقتی مردم گناهانی که قبلا انجام نمی‌دادند را
مرتکب شوند خداوند هم آن‌ها را به بلا‌هایی که نمی‌شناختند گرفتار می‌کند. البته با دقت در معنای کلمه بلا که هم به عنوان امتحان و هم به عنوان سختی و اندوه طاقت فرسا و به کار رفته است و با توجه به این که حتی موارد یکسان برای مؤمن و کافر کاملا متفاوت است «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا – اسراء/ ۸۲» می‌توان نتیجه گرفت که اثر این حوادث هم برای آن‌ها کاملاً متفاوت می‌باشد. ۳ – بیماری کفاره گناهان مؤمن قال رسول الله (ص): «السُّقْمُ یَمْحُو الذُّنُوب» بحارالانوار/ ج ۶۴ / ص ۲۴۴ در فرمایشی از رسول مکرم اسلام (ص) نقل شده است که بیماری و مریضی گناهان را محو و نابود می‌کند. در فرمایشات متعدد از ائمه معصومین (ع) هم در خصوص این که بیماری و امتحان سبب تأدیب انسان و گاه سبب پاکی او از گناه و حتی سبب نزدیکی و قرب او به خداوند می‌شود مطالبی به ما رسیده است؛ که تحمل سختی‌ها و امتحاناتی مثل ویروس کرونا را برای ما آسان‌تر می‌کند. ۴ – آیا دعا و ذکر و توسل برای نجات از بیماری کافی است؟ «وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ – غافر / ۶۰» دعا کردن و خواندن پروردگار عالم و خواستن از او حتی در مسائل کوچکی مثل نمک غذا هم سفارش شده است و خداوند خودش اجابت آن را تضمین کرده است و ذکر و دعا و عبادت مثل نماز و روزه وسیله کمک گرفتن از خداوند عالم بیان شده است. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ – بقره / ۱۵۳» و حتی در جای دیگری در قرآن استغفار را در کنار وجود پیامبر رحمت (ص) سبب دفع عذاب بیان کرده است. «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ – انفال / ۳۳»، ولی با همه این تفاصیل آیا دست به دعا بلند کردن و رها کردن اسباب مادی و طبیعی به تنهایی می‌تواند ما را از مشکلات نجات داده و نیاز‌های ما را برطرف کند؟ بی شک چنین نیست چرا که خداوند حکیم است و دنیا را بر اساس نظم و سنت خاص الهی آفریده و تدبیر کرده است و حتی در بیان ائمه معصومین به انجام امور از روال عادی و طبیعی آن تأکید شده است. وقتی که آیاتی از سوره مبارکه طلاق «وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ – طلاق / ۲و۳» که به آیه «مَنْ یَتَّقِ اللهَ» معروف است، نازل شد. عده‌ای از مسلمانان و یاران پیامبر کار و تلاش را رها کردند، در‌ها را بستند و به عبادت روی آوردند. وقتی پیامبر اکرم (ص) علت را جویا شد آن‌ها گفتند که خداوند روزی ما را تضمین کرده و روزی ما تأمین خواهد شد. پیامبر اکرم (ص) در پاسخ آن‌ها فرمودند: هر کس این کار را بکند دعایش مستجاب نخواهد شد و تأکید کردند که حتما در طلب روزی باشید و آن را بجویید. این ماجرا به خوبی به ما می‌فهماند که دعا و عبادت و توسل برای جلب روزی یا دفع بلا و نجات از مشکلات لازم است، ولی کافی نیست. یعنی به وسیله دعا ما می‌توانیم اسباب رحمت الهی را به سوی خودمان جلب کنیم، ولی از انجام وظایف دیگر خود هم نباید غافل بشویم. ۵ – چه باید کرد؟ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ – مائده / ۱۰۵» جدا از معانی اخروی که در ادامه آیات آمده است از باب حجیت ظاهر و نص بودن آیات قرآن کریم می‌توانیم دستورات الهی را در همه عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف زندگی دنیوی خود نیز به کار ببریم. تأکید و توصیه بر مراقبت از خود و همچنین توصیه به حفظ و نگهداری خانواده در مقابل خطرات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ – تحریم / ۶» و نهی از بی توجهی و بی مبالاتی که منجر به هلاکت انسان می‌شود «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَهِ – بقره / ۱۹۵» همه این آیات به خوبی نشان می‌دهد که اولین اقدام و اولین گام در مواجهه با گرفتاری‌ها و مشکلاتی شبیه ویروس کرونا خودمراقبتی و پیشگیری از افتادن در ورطه چنین بیماری‌هایی است. با توجه به اینکه ریشه این ویروس از یک غذای مورد استفاده در کشور چین و حیوان خفاش می‌باشد توجه به دستورات دینی در خصوص خوراک و اهمیت غذای حلال هم باید مورد توجه قرار گیرد. «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَى طَعَامِهِ – عبس / ۲۴» توصیه اسلام به نظافت و رعایت مسائل بهداشتی که حضرت رسول اکرم (ص) آن را جزیی از ایمان و از اخلاق انبیاء بیان کرده اند و امروزه هم مورد توصیه و تأکید پزشکان دلسوز و زحمت کش نیز می‌باشد یکی دیگر از راه حل‌های مقابله با این ویروس است. توجه نکردن به اخبار دروغ «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا – حجرات / ۶» و حفظ سلامت روانی جامعه نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند مواجهه و مقابله با این پدیده را آسان‌تر گردان