💠مثل سنگريزه!
وقتي يك سنگريزه به درون حوض و يا استخر ميافكني چه اتفاقي ميافتد؟ اول حلقه اي كوچك پديد ميآيد و بعد پيش ميرود، بزرگ و بزرگ تر ميشود تا اين كه تمام سطح آب را فرا ميگيرد.
گناه نيز از همين دست است. وقتي انجام ميشود به مرور پيش ميرود؛ تو گويي تمام عالم و آدم خبردار ميشوند.
در ادارات و بانكها ديده اي ميان برگه ها، برگههاي كاربن گذاشته اند و شما كافي است روي يك برگه بنويسي آن گاه چه بخواهي و چه نخواهي همان نوشته نيز بر برگههاي ديگر هم منعكس ميشوند و تمامي برگهها از آن محتوا خبردار ميشوند.
از همين روست كه علي (ع) فرمودند: اگر از زير درختي گذشتي و شاخه آن بر صورت تو خط و خدشه اي انداخت، بپذير كه روزي خطايي كرده اي و اين خط در آن خطا ريشه دارد.
و اين يعني هر چه ميكنيد، گويي به تمام عالم رونوشت ميخورد و مخابره ميشود، و گرنه آن شاخه درخت از كجا ميفهمد؟
سعدي ميگفت: شبانه در سحرگاه برمي خيزم و با خداي خود راز و نيازي ميكنم، اما فردا وقتي به بازار آمده يا به مسجد ميروم مردم به گونه اي ديگر با من روبه رو ميشوند و رفتار ميكنند، تو گويي از احوال شبانه من باخبرند.
«هر سحر از عشق دمي ميزنم
بار دگر ميشنوم بر ملا»
بنابراين عالَم، عالَم بازتاب و انعكاس است. پس اين سخن كه كاري كردم و كسي نديد و نفهميد بيشتر به يك شوخي شبيه است.
#تمثیلات
#کوتاه
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
💠 مثل قطره قطره گلاب!
گلاب قطره قطره به دست ميآيد، آن هم با چه زحمتي!
گلچينها اول صبح كه ميشود به باغ ميروند و با چيدن گلها چه خارها كه تحمل ميكنند، و بعد هم آنها را به ديگ پر از آب ريخته و ميجوشانند. آبها بخار شده، و بخارها قطره قطره ميشوند، و قطرهها در ظرفهاي بزرگ جمع ميشوند، و تازه يك ديگ گلاب به دست ميآيد. اما همين ديگ گلاب كه محصول ساعتها تلاش و كوشش است. با يك چشم بر هم زدن ميتوان لگد كرد و همه را زير دست و پا ريخت. حالا اگر شما جاي گلابگير باشي چه حالي پيدا ميكني؟
عزيز من! جان من! آبرو مثل گلاب است و به قول قديميها مثقال مثقال جمع ميشود يعني يك شبه به دست نمي آيد، بلكه آن قدر بايد در زندگي خود گل بكاري تا چند قطره
آبرو به دست آوري. اما ببين بعضيها چه دلي دارند، همين آبرو را يك شبه، يك باره، و با يك حرف همه را ميريزند.
قبول كن كه سخت است.
به همين خاطر است كه خدا روي آبروي مردم سخت حساس است.
تا جايي كه اميرالمؤمنين علي (ع) فرمود:
«مَن تَتَبّعَ عَورات الناسِ كَشَفَ اللهُ عَورَتهَ»
يعني هر كس در زندگي مردم سَرَك بكشد و عيب و ايراد آنها را دنبال كند، خداوند عيب و ايراد او را فاش و بر ملا ميسازد.
و در حقيقت با اين كار خداوند ميخواهد به آدمي بفهماند كه آبروي مردم ريختن خيلي تلخ است و تا نچشي نمي فهمي، پس بچش!
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
#تمثیلات
#کوتاه
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
💠 مثل امضاي دوم!
بعضي چكها دو امضا دارند و تا امضاي دوم نباشد، نقد نمي شوند؛ حتي اگر به جاي امضاي دوم تمام اهل بازار هم امضا كنند، هيچ فايده اي ندارد. بانك فقط صاحب امضا را ميشناسد. حال، اتفاقاتي كه براي من و تو در زندگي قرار است بيفتد مثل چك دو امضا ميماند؛ يك امضاي آن خواست ماست و يك امضاي ديگرش خواست خداست؛ تا او نخواهد هيچ امكان ندارد، هر چند همه بخواهند.
«در نيفتد هيچ برگي از درخت
بي قضا و حكم آن سلطان بخت»
پس اگر كسي تو را تهديد كرد و گفت: آبرويت را ميريزم. سكه يك پولت ميكنم. كاري ميكنم كه سنگ روي يخ شوي. بلايي سرت ميآورم كه مرغهاي آسمان به حالت گريه كنند...
هيچ نترس! چون اين چك دو امضا دارد، و امضاي دوم مال خداست؛ يعني او هم بايد بخواهد تا آبروي تو ريخته شود، و او يا نمي خواهد يا اگر هم بخواهد هرچه باشد به سود توست.
«هر چه آن خسرو كند شيرين بود»
درست مثل آن مادر روستايي كه كنار چشمه ظرفهاي مسي را اول گل مالي ميكند و همين كار ظرفها را شفاف ميكند.
خدا هم گاهي ما را گل مالي ميكند؛ اما اين به خاطر آن است كه يك شفافيت و نورانيتي بدهد.
پس، در هر حال سود با توست، فقط به يك شرط؛ آن هم
اين كه تو از راه صحيح و صواب فاصله نگيري بلكه دقيقاً به وظيفه خود عمل كني.
و به همين خاطر بود كه وجود نازنين سيدالشهدا (ع) در روز عاشورا پيوسته ميفرمود:
«ما شاء الله»
يعني هر چه خدا خواست، همان ميشود.
يعني يزيد و هواداران او تنها حق يك امضا را دارند، و آنها امضا كردند تا من خوار و خفيف شوم، اما كافي نيست؛ يعني تا امضاي دوم كه همان خواست خداست نباشد هيچ امكان ندارد.
و راستي اگر همين حقيقت در زندگي ما وارد شود، چه آرامشي به دست ميآيد.
يعني انسان باور كند كه هيچ اتفاقي در زندگي ما نمي افتد و هيچ كس نمي تواند به ما آسيبي برساند مگر آن كه خدا بخواهد.
و اگر خدا بخواهد سراسر سود و سعادت است.
«تا نخواهد او، نخواهد هيچ كس»
📚 مثل شاخه های گیلاس - محمد رضا رنجبر
#تمثیلات
#کوتاه
#منبرک
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
🇮🇷 ﷽؛
🍀 چرا خدا به بعضی نماز خوان ثروت نمی دهد؟ 🍀
💠 امام باقر عليه السلام: در دوران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله، مؤمنى فقير و به شدّت نيازمند از اهل صُفّه بود كه در همه وقت هاى نماز، همراه پيامبر خدا بود و هيچ يك از نمازها را از دست نمى داد.
💠 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله نيز براى او دل مى سوزاند و به نيازمندى و به بى كسى اش مى نگريست و مى فرمود: «اى سعد! اگر چيزى به دستم برسد، تو را بى نياز مى كنم».
💠 مدّتى به درازا كشيد و چيزى به دست ايشان نرسيد و اندوه پيامبر خدا براى سعد فزونى گرفت و خداوند سبحان، اندوه دل پيامبر صلى الله عليه و آله را براى سعد مى دانست.
✨ پس جبرئيل را با دو درهم بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرو فرستاد و جبرئيل به پيامبر صلى الله عليه و آله گفت: اى محمّد! خدا اندوه تو را براى سعد مى داند . آيا دوست دارى كه او را بى نياز كنى؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: آرى.
✨ جبرئيل به او گفت: اين دو درهم را بگير و به او بده و به او امر كن كه با آن دو، تجارت كند.
پيامبر صلى الله عليه و آله آن درهم ها را گرفت و براى نماز ظهر بيرون آمد. سعد بر در حجره هاى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله به انتظار ايشان ايستاده بود.
✨ هنگامى كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله او را ديد، فرمود: «اى سعد! آيا تجارت بلدى؟».
سعد گفت: به خدا سوگند، تا كنون چيزى نداشته ام كه بتوانم با آن تجارت كنم.
پيامبر صلى الله عليه و آله آن دو درهم را به او داد و به او فرمود: «با اين دو درهم، تجارت و براى كسب روزى خدا، داد و ستد كن». سعد، آن دو را گرفت و با پيامبر رفت و نماز ظهر و عصر را با ايشان خواند.
🌹 پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: «برخيز و در پى روزى شو، كه من بر حال تو اندوهگينم، اى سعد!».
سعد به تجارت پرداخت و چيزى را به يك درهم نمى خريد، جز آن كه به دو درهم مى فروخت و به دو درهم نمى خريد، جز آن كه به چهار درهم مى فروخت. دنيا به سعد روى آورد و كالا و دارايى اش فراوان شد و تجارتش بالا گرفت و بر درگاه مسجد جايى گرفت و در آن جا نشست و تجارتش را در آن جا گرد آورد.
🌹 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هنگامى كه بلال اقامه نماز را مى گفت، براى نماز بيرون مى امد، در حالى كه سعد به دنيا مشغول بود و نه وضو گرفته بود و نه مانند گذشته پيش از سرگرم شدن به دنيا آماده نماز شده بود.
🌹 پيامبر صلى الله عليه و آله به او مى فرمود: «اى سعد! دنيا تو را از نماز، به خود مشغول داشته است!». و او مى گفت: چه كنم!؟ دارايى ام را تباه كنم؟! اين مردى است كه چيزى را به او فروخته ام و مى خواهم بهايش را از او بستانم و اين مردى است كه چيزى از او خريده ام و مى خواهم بهايش را به او بدهم.
🌹 اين وضعيت سعد، اندوهى سخت تر از اندوه قبلى و به خاطر فقر او، بر دل پيامبر صلى الله عليه و آله به وجود آورد. جبرئيل بر پيامبر صلى الله عليه و آله فرود آمد و گفت: اى پيامبر! خدا اندوه تو را به خاطر سعد مى داند . كدام حالت را دوستتر مى دارى؟ حالت اوّل يا دوم را؟
🌹 پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: «حالت اوّل را. در حالت دوم، دنيايش آخرتش را مى برد». جبرئيل به ايشان گفت: محبّت دنيا و اموال، فتنه و دل مشغولى از آخرت است. به سعد بگو دو درهمى كه به او داده اى، به تو باز گرداند؛ حالتش به همان وضعيت اوّل باز مى گردد.
🌻 پيامبر صلى الله عليه و آله بيرون آمد و بر سعد گذشت و به او فرمود: «اى سعد! آيا نمى خواهى كه دو درهمى را كه به تو داده بودم، به من باز گردانى؟». سعد گفت: چرا و به جايش دو صد درهم مى دهم!
🌻 پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: «اى سعد! من از تو جز همان دو درهم را نمى خواهم» و سعد، دو درهم به پيامبر صلى الله عليه و آله داد.
دنيا به سعد پشت كرد و هر چه را گرد آورده بود، برد و سعد به حالت اوّلش باز گشت.
📚 بحار الأنوار: ج 22 ص 122
#منبرک
#نماز
#داستان_نماز
#حدیث_نماز
@mobaleqin20
@namazmt
🇮🇷 ﷽؛
🕋 زمین زدن شیطان یا زمین خوردن از شیطان؟ 🕋
✨ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله: لا يَزالُ الشَّيطانُ ذَعِرًا مِنَ المُؤمِنِ ما حافَظَ عَلَى الصَّلواتِ الخَمسِ، فَإِذا ضَيَّعَهُنَّ تَجَرَّأَ عَلَيهِ فَأَدخَلَهُ فِي العَظائِمِ.
💍 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: همواره شيطان از انسانِ با ايمان، هراسان است تا هنگامى كه بر نمازهاى پنجگانه مواظبت ورزد. پس هر گاه آنها را تباه كند، بر او جرئت مى يابد و او را در گناهان بزرگ وارد مى كند.
📚 بحار الأنوار: ج 83 ص 14
#نماز
#منبرک
#آثار_نماز
#حدیث_نماز
@mobaleqin20
@namazmt
🇮🇷 ﷽؛
💠 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: امّت من [درباره نماز] چهار دسته اند:
🌺 دسته اى نماز مى گزارند؛ ولى در نمازشان غافل اند. براى اينان، «ويل» است و ويل، نام دركه اى از دركات دوزخ است.
خداوند متعال فرموده است: «پس ويل براى نمازگزاران است؛ آنان كه از نمازشان غافل اند».
🌺 دسته اى گاه نماز مى خوانند و گاه نمى خوانند. براى اينان، «غَى» است و غَى، نام دركه اى از دركات دوزخ است. خداوند متعال فرموده است: «آن گاه، پس از آنان، جانشينانى به جاى ماندند كه نماز را تباه ساختند و از هوسها پيروى كردند. پس به زودى [سزاى] گمراهى [خود] را خواهند ديد».
🌺 دسته اى هيچ گاه نماز نمى خوانند. براى اينان، «سَقَر» است و سَقَر، نام دركه اى از دركات دوزخ است. خداوند متعال فرموده است: «چه چيزى شما را به سقر در آورد؟ گفتند: از نمازگزاران نبوديم».
🌺 و دسته اى هميشه نماز مى خوانند و در نمازشان نيز فروتن اند. خداوند- تبارك و تعالى- فرموده است: «بى گمان، مؤمنان، رستگار شدند؛ آنان كه در نمازشان فروتن اند».
📚 المواعظ العددية ؛ ص 211.
#منبرک
#نماز
#حدیث_نماز
@mobaleqin20
@namazmt
✍«آیتاللهعندلیبهمدانی»:
مخاطبین از #خطیب انتظار دارند
بر دانسته های آنها بیفزاید.✅
نه اینکه "تکرار مکرّراتی" کند که بارها شنیده اند!❌❌
🔹نمیتوان با معلوماتِ #اندک دینی،
بر این "مَسند بزرگ" تکیه زد‼️
🔸نمیتوان با مطالعه چندکتابِمعمولی و شنیدن چند نوار سخنرانی،خود را خطیب دانست!!!
♦️نمی توان وقت گرانبهای مردم را
با بیان #خرافه و #خواب تلف کرد....
@etelaresanihamedan
بیا که رنج فراقت برید امان مرا
به یُمن آمدنت تازه کن جهان مرا
قلم به شوق تو خود را به دست من داده
بیا و پس نزن این دست ناتوان مرا
#سلام_بر_مهدی
✅کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_و_پاسخ_مهدوی
📌امام زمان «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» هنگام ظهور به چه زبانی صحبت میکنند؟
🔸برای نوع گویش امام مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» دلیل و مدرک خاصی نداریم، اما براساس روایات مربوطه، امام معصوم به همۀ زبانها آگاه است و با هرکس به زبان خودش سخن میگوید؛ مقتضای امامت نیز همین است. ضمن آنکه حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» در زمان غیبت و در تشرفات نیز به زبان شخص مخاطب سخن گفته است؛ زیرا مقتضای ایجاد ارتباط کلامی نیز همین است.
🔸آری، شاید با توجه به اینکه زبان قرآن و سنت (زبان اسلام)، عربی است، در حکومت جهانی حضرت مهدی «عجلاللهتعاليفرجهالشريف» نیز زبان رسمی زبان عربی باشد (همانگونه که در دنیای امروز انگلیسی، زبان بینالمللی است) و همۀ مردم یا غالب آنها به زبان عربی آشنا خواهند شد.
#منبرک
#امام_زمان
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_پاسخ_مهدوی
📌چرا امام مهدى علیه السلام در زمان غیبت کبری نایب خاص ندارد؟
پاسخ :
🔸در پاسخ این سوال، باید گفت اوّلا، غیبت صغری مقدمه اى براى آغاز غیبت کبری بود و در این دوره، نایبان خاص، وظیفه داشتند تا شیعیان را آماده ى غیبت امام(علیه السلام) کنند. در همین مدّت غیبت صغری، شیعیان توانستند خود را براى ورود به مرحله ى جدید آماده کنند؛ بنابراین، هدف اصلى از تعیین نواب خاص، تحقق یافته بود و دیگر نیازى به تعیین نایب خاص نبود؛ چون، با آغاز غیبت کبری ـ که هدف از آن، حفظ جان امام، آزمایش مردم، آماده سازى مردم جهان براى قیام امام (علیه السلام) در آخرالزمان و... بود ـ تعیین نایب خاص، با اهداف و فلسفه ى غیبت تعارض پیدا مى کرد.
ثانیاً، در صورت استمرار تعیین نایب خاص، امکان داشت فرصت مناسبى ایجاد شود تا هر کس ادعاى نیابت امام زمان (علیه السلام) را بکند و صادق و کاذب مشتبه شود و البته این هم امکان نداشت که خود حضرت هر بار ظاهر شود و اوّلا، معجزه اى بیاورد که خود امام است و ثانیاً، براى هر عصرى، کسى را معرّفى کند.[1]
ثالثاً، شاید دلیل عدم تعیین نائب خاص، این بوده که اگر نائب خاص تعیین مى شدند، دشمنان، آنان را آزاد نمى گذاشتند، بلکه آنان را شکنجه و زجر مى دادند.
📚[1]. ابراهیم امینى، دادگستر جهان، ص 153.
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
#پرسش_پاسخ_مهدوی
📌امام زمان علیه السلام چگونه در عصر غیبت مردم را هدایت مىکنند؟
پاسخ :
🔸1- هدایت تشریعى : که به بیان احکام شرع و معارف الهى براى مردم است ، این نوع هدایت غالبا با حضور امام در میان مردم تحصیل مى گردد.
🔸2- هدایت باطنى : که همان دستگیرى از راه باطن و هدایت انسان از راه درون است . این نوع هدایت از آن جهت که نوعى تکوینى است احتیاج به حضور حضرت و ملاقات مردم با او ندارد بلکه با غیبت حضرت نیز امکان پذیر است و تمام کسانى که در آنها تحول و دگرگونى پیدا مى شود و از راه درون به حق و حقیقت رهنمون مى شوند با تصرفاتى است که از ناحیه امام زمان علیه السلام و به اراده و مشیت خداوند انجام مى پذیرد.
🔸3- برخى از انواع هدایت ها نیز هست که حضرت مهدى علیه السلام در حق شیعیانش انجام مى دهد که متوقف بر حضور و ملاقات هاى مقطعى است ، مثل هدایت گمشدگان و شفاى بیماران و ... .
📚 موعود شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران
💠💠💠
✅ کانال مسجد مقدس جمکران:👇
@jamkaran_ir
منبر و روضه سالروز تخریب حرم مطهر ائمه بقیع(علیهم السلام)
#اهل_بیت
#تخریب_قبور_ائمه_بقیع
#شوال
#صوت
#روضه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
علت غربت اهل بیت بین ما شیعیان
در سالروز تخریب حرم ائمه ی بقیع(علیهم السلام) باید بدانیم که علت غربت اهل بیت چیست؟
علت غربت اهل بیت نداشتم حرم و گنبد و بارگاه نیست.
مظلومیت اهل بیت در کشته شدن با شمشیر یا زهر نیست.
غریبی اهل بیت در بی یار و یاور بودن نیست.
علت مظلومیت اهل بیت به خاطر دشمنان نیست.
این دوستان اهل بیت هستند که ظلم به اهل بیت می کنند و خبر ندارند.
چه ظلمی؟؟؟
ظلم بی تفاوتی و بی خیالی نسبت به اهل بیت و فرمان نبردن از ایشان
از ابتدای تاریخ اسلام از خود رسول الله تا سایر ائمه ی هدی هر ضربه ای اسلام خورد از این بود که به کلام پیشوایان دین عمل نکردند.
چند نمونه از این موارد اشاره بکنیم:
💠در جنگ احد که پیامبر به عده ای فرمودند که سرنوشت جنگ هر چه شد شما از کوه پایین نیایید و اینجا را رها نکنید اما آن چند نفر اکثرا صحنه را رها کردند و دنبال غنیمت رفتند و ضربه ی بزرگی به سپاه اسلام خورد من جمله شهادت حمزه سیدالشهدا
💠در جنگ با معاویه(لعنه الله) دوستی قرآن بر نیزه زدند امیرالمؤمنین(علیه السلام) هر چه فرمودند اینها کاغذ پاره هست و من قرآن هستم اما مسلمانها گوش نکردند و لکه ی ننگی مثل معاویه که آن روز می توانست پاک شود و مالک اشتر تا پشت خیمه ی آن ملعون رفته بود مجبور به بازگشت شد.
💠در کوفه علمایی مثل سلیمان صرد خزایی پشت مسلم بن عقیل را خالی کردند و به یاری امام حسین هم نرفتند و امامشان که شهید شد بعد ها قیام توابین راه انداخته و عده ی زیادی را به نشان دادند
💠در زمان امام صادق(علیه السلام) حضرت از قیام هایی جلو گیری نمودند و با آن همراهی نکردند ولی قیام کنندگان کار خودشان را کردند و جز شکست نتیجه ای نداشت
و هزاران هزار نمونه ی دیگر....
این ها ظلم واقعی به اهل بیت هست
الان نماینده ی اهل بیت علما و فقها و در راس آنها ولی فقیه است.
کجا ما در خط ولایت بوده ایم و ضرر کرده ایم؟؟؟
امام خمینی(ره) فرمود:نگذارید این انقلاب دست نامحرمان بیفتد.
۸ سال انقلاب دست نامحرمان افتاده چه در مجلس چه در ریاست جمهوری و میبینیم چه بلاهایی که بر سر مردم نیامد.
الان به هر نحوه و روشی رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(زید عزه) افق انقلاب را به ما نشان می دهند اما کو گوش شنوا؟؟؟
از مسئولین گرفته تا مردم
تا به حال چند مرتبه بیانیه ی گام دوم انقلاب را خوانده ایم؟؟؟
چقدر پیگیر حرف رهبری هستیم؟؟؟
مطمئن باشیم کسی که گوش به فرمان علما و رهبری نباشد فردا از امام زمان هم تبیعیت نمی کند
#اهل_بیت
#شوال
#تخریب_قبور_ائمه_بقیع
#بقیع
#ولایت_فقیه
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20
|⇦• #روضه و توسل به امام مجتبی(ع) ویژۀ ایام تخریب بقیع توسط وهابیت ملعون به نفس حاج سید محمد جوادی •✾•
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
【توجه】:
جهت استفاده ، متون حتماً به همراه صوت در اختیار دیگران قرار گیرد.
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
غبار صحنِ تو بر درد جان دواست بقیع!
*ان شالله یه شب با هم مدینه رو خاکا بشینیمُ برا بچه هایِ غریبِ فاطمه گریه کنیم ..*
خرابههایِ تو، باغ بهشت ماست، بقیع!
اگر چه روی به کعبه نماز میخوانیم
تو قبلۀ دل مایی ، خدا گواست ، بقیع!
*قربون اون چشمی که میتونه برا امام حسن گریه کنه .. (چرا )؟! چون سفرۀ ابی عبدالله یه سفرۀ عمومی همه میان .. اما این سفره اختصاصیِ همه نمیتونن سر سفره ی امام حسن باشن .. اگه براش خوب گریه کنی مادرش دست شکسته شو بالا میاره ، میگه اینا برا پسرِ غریبم دعا کردن ..*
اگر چه روی به کعبه نماز میخوانیم
تو قبلۀ دل مایی، خدا گواست، بقیع!
تو همچو فاطمه در شهر خویش تنهایی
غریبی و، همه کس با تو آشناست، بقیع!
*نکنه اسم امام حسن بیاد ، فقط منتظر کوچه و سیلی باشی .. معلومه هرجا بگی یه بچه دستش تو دست مادرش بود صدا ناله بلند میشه ..*
به آن چهار امامی که در بغل داری
برای ما حرمت مثل کربلاست بقیع!
علی نگفت، به جان علی قسم، تو بگو
که قبر گمشدۀ فاطمه کجاست بقیع؟
*میگه دیدم پشتِ پنجره هایِ بقیع بلند بلند گریه میکنه .. (قدیمیا میگفتن: مدینه گفتی و کردی کبابم ..) میگه زدم رو شونه ش گفتم حالت با همه فرق میکنه ؟ گفت من بچه سیدم ، مادرم زهراست .. گفتم خو اینجا این همه سید ، فقط تو سادات نیستی که .. گفت من با بقیه یه فرقی دارم ؟ فرقت چیه؟! گفت همه مدینه رو گشتم دنبال قبرِ مادرم اما اثری و نشانی از قبر مادرم زهرا نبود ..
بی بیِ بی حرم قبرت کجاست مادر
هنوز ناله ی زهراست از مدینه بلند
هنوز لرزه بر اندام مجتبی ست بقیع
*اجازه بدید برا امام حسن روضه بخوانم .. آقاییی که بعدِ کوچه دیگه آب خوش از گلوش پایین نرفت .. هر وقت از کوچه رد شد سر به دیوار گذاشت ..به قول آذریا : آی نَنَه .. آی نَنَه .. یارالی نَنَه .. خدا بهتون خیر بده اینجوری برا زهرا گریه میکنید .. راستی اگه تو کوچه بودید میدیدی چی جوری فاطمه رو سیلی زدن .. به خدا مادر ما رو بی هوا زدن ...
جوان نَنَه .. جوان نَنَه ..
با اینکه سن و سالی نداشت اما زود محاسنش سفید شد ، وقتی گفتن آقا چرا اتقدر زود محاسنت سفید شد ؟ گفت آخه من دیدم تو کوچه .. میگه رو پنجه هام بلند شدم .. دستامو بالا آوردم دیدم نمیتونم .. هی میگفتم نزن ...
نزن ، نزن تو سیلی به زن .. نزن ، نزن ..
یه چشمی بهم بزنی میبینی محرم اومده .. ان شالله زنده باشیم .. امام حسن ، اگه قرارِ بمیرم روزیم کن برا حسین بمیرم .. آقام .. آقام ..
روضه بخوانم .. بدنِ علی رو شب دفن کردن ، بدنِ فاطمه رم شب دفن کردن .. بدنِ پیغمبرم شب دفن کردن گفتن دیگه این بدنُ روز بلند کنیم با احترام ..اما اهل دل میگن کاشکی این بدنم شب دفن میکردن .. بدنُ تشییع کردن ، وصیت کرده گفته راضی نیستم زیر تابوتم قطره ی خونی ریخته بشه ..
فلانی اومد این بدنُ محاصره کرد .. گفتن چته؟! گفت من از این حسن بدم میاد .. بگم حقشو ادا میکنی؟ گفت از مادرشم بدم میومد .. اولین تیرُ خودش به چله ی کمان گذاشت .. گفت این بدنُ تیر باران کنید ..
قاسم سه ساله داره نگاه میکنه .. (زبان حال) با نگاهش داره به عمو عباسش میگه عمو داری نگاه میکنی بابامو تیر باران کردن .. آی غریب حسین ...
(چرا میگی غریب حسین ؟!) آره امام حسین امامِ میدونه داغ امامُ برادر چیه .. اما صبر کرد ، گفت حسن به من دستورِ صبر داده گفته راضی نیستم ، صبر صبر ..
تاریخ نوشته هفتاد تا تیر به این بدن زدن .. نشست یکی یکی این تیرها رو بیرون آورد گفت غارت زده به اون نمیگن که اموالش غارت بشه .. غارت زده به منِ حسین میگن که برادری مثله تو رو از دست دادم .. (بریم کربلا) هفتاد تا تیر به این بدن زدن زینب شنید ولی ندید ..
شنیدن کی بود مانند دیدن .. اما یه جا عمه جانِ ما اومد بالایِ بلندی .. دید شمشیر دار با شمشیر میزنه .. نیزه دار با سرنیزه میزنه .. یه عده که سلاح ندارن لباسایِ عربی رو پر سنگ کردن .. با حوصله عزیزِ زهرا رو سنگ میزدن ..
حسین ....
↫ ﴿بابُ الْحَرَم پایگاهِ متنِ روضه﴾
#سید_محمد_جوادی
#روضه_امام_حسن_علیه_السلام
#تخریب_بقیع
#ویژه_ایام_صفر
#روضه_شب_جمعه
هدایت شده از کانال متن روضه
babolharam Javadi.mp3
11.68M
|⇦• #روضه و توسل به امام مجتبی(ع) ویژۀ ایام تخریب بقیع به نفس حاج سید محمد جوادی •✾•
┅═┄⊰༻↭༺⊱┄═┅
علّت شکستِ قیامِ امام حسـن(ع)
خیانتِ خواص و یارانِ نزدیک بود
مثلاً همان همراهانِ انقلابِ پیامــبر
که پای سفرهی انقلاب بزرگ شدند!
#عبیدالله_ابن_عباس 👉
#غریب_مدینه
🆔 @babolharam_net
🖥 www.babolharam.net
May 11
10 فرمان قرآنی در تربیت کودک
قسمت اول
روی سخن در نوشتار پیش رو، نخست، متوجه پدران و مادرانی است که در راه تربیت فرزندان دلبند خود بهعنوان یک وظیفه ذاتی، نقشآفرینی میکنند. و آنگاه هر آن کو، تکلیف سترگ تربیت نسلهای آینده جامعه را بر دوش دارد.
تبیان نوشت: پس از طرح یک مقدمه، بحث خود را در سه محور نخست، تعریف واژگانی، وانگهی مغایرت مفهومی تربیت با تزکیه و در نهایت و فرجام، به تبیین اصل بحث، یعنی آموزهها و نسخههای سعادتبخش قرآن در باب تربیت کودک و نوجوان میپردازیم.
مقدمه
حق طبیعی هر تربیتپذیری است که تحت هدایت و ارشاد یک مربی آگاه و دلسوز، نخست از نقایص وجودی خود برهد و وانگهی به کمالات لایق خود برسد. و همینطور تکلیف کسانی که نفوس انسانی بهعنوان ودایع و امانات خدا و خلق، بدانها سپرده میشود، این است که نسب به مبانی، مراحل، اصول و روشهای تربیتی، وقوف و آگاهی لازم را تحصیل کنند. ورودیهای تحصیل آگاهیهای لازم برای فرزند پروری، یا دانش دنیاست یا دانش دین. ابزار دانش دنیا سه چیز است: 1. حس 2. عقل 3. شهود. هر این سه هم محدود است و هم خطاپذیر، لذا اطمینان آور نبوده و نیست. اما دانش دین چون از مبدأ وحی سرچشمه میگیرد از هر گونه خبط و خطایی پیراسته است.
قرآن، گذشته از جنبه هدایتیاش، یک منبع مهم دانشی در باب اصول و روشهای تربیتی است برای سنین مختلف، از کودک گرفته تا سالخورده و برای تمامی مراحل زندگی، از پیش از تولد تا هنگامه مرگ.
یک. معنای واژگانی «تربیت»
بدواً برای هم افقسازی ذهن و زبانمان در محدوده حدود و تعاریف، به تحلیل لغوی و مفهومی واژه"تربیت" مینشینیم. لغت پربسامد "تربیت" را برخی از ریشه "رب ب" گرفتهاند، به معنای پروریدن و برخی از ریشه، "رُبوّ "، به معنای زیادت و فزونی. (1) نویسنده "التحقیق" نیز میان واژههای «ربیء» مهموز و «ربب» و «ربو» فرق نهاده است. از منظر ایشان: «ربیء» به معنای علو و بلندی، «ربب» به معنای کشاندن بهسوی کمال و «ربو» به معنی پذیرش گستردگی و شکوفایی است که نتیجهاش زیادی و فضل باشد (2).
دو. تفاوت «تربیت» با «تزکیه»
کریمه: «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ»، به تعبیر علامه طباطبایی، و به نقل از شیخ بهایی، به پنج دوره حیات انسانی اشاره دارد:
1. دوره خردسالی (لعب و لهو =بازی وسرگرمی)
2. دوره بلوغ و نوجوانی (زینه= آرایش)
3. دوره جوانی (تفاخر=فخرفروشی)
4. دوره میانسالی (تکاثر فی الاموال=افزونخواهی مال)
5. دوره سالخوردگی (تکاثر فی الاولاد= افزونخواهی فرزند).
از دیدگاه برخی از صاحبنظران، «تزکیه و تربیت, مغایر یکدیگرند, چرا که تربیت, مخصوص دوران کودکی است و تزکیه به دوران خاصی اختصاص ندارد. از سوی دیگر, تربیت با سیئه جمع میشود, حال آنکه تزکیه به هیچ وجه باسیئه سازگار نیست.»(3)
بدینسان، میتوان گفت: چتر مفهومی واژه «تربیت»، تنها دوران کودکی و نهایت نوجوانی انسان را میگیرد به خلاف «تزکیه» که مفهوم آن بر گستره تمامی مراحل و شئون زندگی فرد سایه می افکند
#منبرک
#قرآن
#تربیت_فرزند
کانال ره توشه مبلغین
@mobaleqin20