eitaa logo
طلایه داران تمدن اسلامی
346 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
990 ویدیو
379 فایل
این کانال جهت ارتباط با خواهران مبلغ از سوی معاونت جامعه و مردم‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأسیس شده است. جهت ارتباط با این معاونت به آیدی زیر پیام دهید: @mmardom
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 ایران قصد عقب نشینی ندارد 🔸براساس اعلام سازمان انرژی اتمی ، ۵۰۰ ماشین سانتریفیوژهای IR6 ایران در مجتمع غنی سازی نطنز نصب و گازدهی شدند . 🔸این سانتریفیوژها که ۱۰ برابر بیشتر از سانتریفیوژهای نسل اول قدرت دارند ، توان غنی سازی ایران را به شدت بالا می برند . 🔸ماه گذشته نیز یک زنجیره سانتریفیوژ IR6 در مجتمع فوردو گازدهی شدند . 🔸در خصوص اقدام اخیر سازمان انرژی اتمی چند نکته باید ذکر شود 1️⃣ ۵۰۰ سانتریفیوژ IR6 می تواند به اندازه ۵۰۰۰ سانتریفیوژ IR1 غنی سازی کند . 2️⃣ این سانتریفیوژها در تونل های جدید و زیر زمینی مجتمع غنی سازی نطنز مستقر شده اند که گفته می شود بیش از ۱۱۰ متر زیر زمین قرار دارد و به تعبیر دیگر در برابر حملات هوایی بسیار ایمن است. 3️⃣ این اقدام حاکی از آن بوده که جمهوری اسلامی ایران قصد عقب نشینی ندارد و با سرعت هرچه تمام تر و بدون توقف به سمت غنی سازی اورانیوم حرکت خواهد ‌کرد. 4️⃣ ایران اکنون بیش از ۴۲ کیلوگرم فقط اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد دارد که از لحاظ علمی و فنی، حداقل برای تولید یک بمب اتمی کافی است و نصب این سانتریفیوژها میزان غنی سازی را روز به روز بالاتر می برد . 5️⃣ راهبرد ایران اینست که تا می تواند مواد غنی شده تولید کند تا در وقت مناسب از آن بهره برداری لازم را نماید . وقت مقتضی می تواند هم مذاکرات هسته ای باشد ( اگرچه به احیای برجام دیگر امیدی نیست ) و یا تغییر احتمالی استراتژی اتمی توسط آیت الله خامنه ای . 6️⃣ اقدام ایران در نصب و گازدهی سانتریفیوژهای جدید کاملا مطابق با معاهده NPT بوده و به اطلاع آژانس اتمی نیز رسیده است . 7️⃣ اقدام اخیر به شدت آمریکا ، اروپا و اسرائیل را به هراس خواهد انداخت زیرا میزان مواد غنی شده هسته ای جمهوری اسلامی، رابطه مستقیمی با افزایش توان بازدارندگی این کشور دارد. 8️⃣ نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در مکان های ایمن و زیرزمینی، میزان موفقیت اقدام نظامی علیه برنامه اتمی ایران را کاهش می دهد و در نتیجه احتمال وقوع آن را نیز کم می کند . 9️⃣ برای این که برنامه اتمی ایران به بازدهی مناسب برسد، این کشور باید به میزان حداقل ۱۹۰ هزار سو غنی سازی داشته باشد که رهبر جمهوری اسلامی نیز در سالهای گذشته بدان اشاره کرده بود . 📌 و در نهایت باید گفت به نظر می رسد کنترل برنامه اتمی ایران از دست دنیا خارج شده و به مسیری بی بازگشت هدایت گشته است. اگر مخالفان این برنامه قصد متوقف نمودن آن را دارند، احتمالا نیک می دانند که دیگر چنین تمایلی موضوعیت ندارد و تنها با دادن امتیازات فراوان به ایران ، شاید سران حاکم در تهران تصمیم بگیرند قدری از سرعت آن را بکاهند والا مسائلی چون تعلیق غنی سازی و یا خروج مواد اتمی به خارج، دیگر به خواب غربی ها نیز نخواهد آمد./علیرضا تقوی‌نیا 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat https://eitaa.com/emam_jamaat
050.mp3
2.51M
🌸نامه هدایتگر و رهنمای زندگی بشر 🗃 جلسه: پنجاهم ✉️نامه ای رهگشا و کاربردی از امام علی علیه‌السلام به فرزند دلبندش امام حسن علیه‌السلام نامه ۳۱ نهج البلاغه 📢 توسط آیت الله آشتیانی ⏳تاریخ: 1400/06/21 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 مظلومیت جانسوز اهل بیت(ع) امام زین العابدین (علیه السلام) هنگام بازگشت از شام، برای مردم مدینه خطبه ای خواندند که در فرازی از آن فرمودند: "به خدا قسم! اگر پیامبر (ص) به جای سفارش به رعایت حال ما خاندانش، فرمان می‌داد با ما جنگ کنند، بیش از آنچه که با ما کردند نمی توانستند بکنند!" 📚اللهوف ابن طاووس، ص۲۰۰ 📃متن روایت👇 "وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ النَّبِيَّ تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي قِتَالِنَا كَمَا تَقَدَّمَ إِلَيْهِمْ فِي الْوِصَايَةِ بِنَا لَمَا زَادُوا عَلَى مَا فَعَلُوا بِنَا" 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضیا میگن شما که میگید فرزند زیاد، خب اگه زیاد شدن تربیتشون نمیتونیم بکنیم!! این حرف غلطه. تربیت فرزندان تربیت تک تک اونهانیست. تربیت محیط خانوادست.. 💠امام خامنه ای 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🔻ﺁﯾﺖ الله ﺑﻬﺠﺖ رحمه الله علیه: 🔸بنده خیال می‌کنم فضیلت بکاء بر سیدالشهدا علیه‌السلام بالاتر از نماز شب باشد؛ زیرا نماز شب عمل قلبی صرف نیست، بلکه کالقلبی است، ولی حزن و اندوه و بکاء، عمل قلبی است، به‌حدی که بکاء و دمعه (اشک چشم) از علائم قبولی نماز وتر است. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۱۶ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 مژده امام حسین(ع) به دوست‌دارانش 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 داستان‌سرایی و زبان حال درباره عاشورا از آفات دوره صفویه و قاجاریه است/ منابع معتبر واقعه کربلا کدامند؟ 🔹حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطبایی با بیان اینکه در دوره صفویه و قاجاریه منابع تاریخ عاشورا بسیار متنوع بود، اما متاسفانه به عللی، منابع غیراصیل و داستان‌سرایی و داستان‌پردازی منابع اصلی را تحت‌الشعاع قرار داد، گفت: در دوره اخیر این آثار کم شده است، ولی زبان حال جایگزین شده و کار را خراب کرده است. 🔸استاد حوزه علمیه بیان کرد: با توجه به وجود منابع کهن، یکی از خواسته‌ها از منبری‌ها و وعاظ، معرفی منبع است و باید کهن بودن و شایستگی منبع اثبات شود؛ در سده اخیر سه چهار کتاب مهم ناظر به وقایع عاشورا نوشته شد که تلاش کردند از کتب اصیل استفاده کنند. این کتابها می‌توانند ملاک و معیار باشند. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/p99417 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
✍️ |جایگاه اجتماعی زنان در عاشورا 🔹در نهضت امام حسین(علیه السلام) زنان همدوش مردان در جبهه مبارزه با دشمن حضور داشتند و همراه و همدل با نهضت امام(علیه السلام) بودند. همکاری و همراهی زنانی چون طوعه در کوفه با مسلم بن عقیل، همراهی همسران برخی از شهدای کربلا و مبارزه آنان مانند اُم‌خلف، همسر مسلم بن عوسجه، ام وهب همسر عبدالله بن عمیر کلبی و رسیدن به فیض شهادت، تشویق رزمندگان به ادامه مبارزه، جهاد، شهادت و روحیه بخشی به آنان و نیز اعتراض و انتقاد برخی از همسران سپاه کوفه به جنایت های شوهران شان در سپاه بنی امیه مانند همسر خولی، از مصادیق حضور زنان در جبهه مبارزه، جهاد و شهادت است. 🔹زینب(سلام الله علیها)، خواهر حسین(علیه السلام) با خطبه ها و افشاگری های خود، مزه و لذت پیروزی را از ابن زیاد و یزید گرفت و قطره هایی از زهر کشنده در جام های آنان سرازیر کرد؛ یعنی با اقدامات زینب(سلام الله علیها) شادی بنی امیه دیری نپایید و پیروزی شان دوامی نیافت و زمانی دراز نگذشت که نتیجه کار زینب(سلام الله علیها) به شکست و نابودی امویان منتهی شد .... 👈 شرح یادداشت 🔗 ofoghhawzah.ir/News/NewsItem?nid=1374 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
(ع) ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند 1️⃣ قسمت اول ▪️احتمالاً همه ما این کلام حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را شنیده‌ایم که فرمودند: «من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم.» ایشان در وصیت خود به محمدبن‌حنفیه فرمودند: «و إنّی لَم أخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً و إنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإصلاحِ فی اُمَّةِ جَدّی اُرِیدُ أن آمُرَ بِالْمَعرُوفِ و أنهی عَنِ الْمُنکَرِ و أسِیرُ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی عَلیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السّلام.» ؛ خروج و قیام من از روى سرکشى و خوش‌گذرانى و فساد و ظلم نیست. تنها براى اصلاح در امت جدم، قیام کردم و می‌خواهم به معروف امر کنم و از منکر بازدارم و به سیره جدم و پدرم، على‌بن‌ابیطالب عمل کنم. (ابن‌شهر‌آشوب؛ المناقب؛ ج ۴، ص ۸۹) ▪️اما حقیقت امر به معروف و نهی از منکر چیست که حضرت آن را یکی از مهم‌ترین عوامل قیام خود معرفی کردند؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر منحصر در سطح فردی است؟ همان‌گونه که ما آن را در جامعه فهم کرده‌ایم و آن را در مسئله‌ای محصور کرده‌ایم؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر تنها ابزار بازدارنده اجتماعی ‌است یا صرفاً ابزار نظارت اجتماعی است برای اینکه جامعه به انحراف نرود؟ و آیا حضرت امر به معروف و نهی از منکر را محدود در این گزاره‌ها می‌دیدند که با این هدف قیام کردند یا فهم ما از این موضوع مهم ناقص است؟ ▪️واقعیت این است که امر به معروف و نهی از منکر، هرکدام از این‌ها به‌تنهایی نیست و جمع ‌همه این‌ها هست. ▪️ : خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 دوره آموزش مهارت های امر به معروف و نهی از منکر 🎥 فیلم شماره 83 🔰 جلسه نهم بخش دوم 🔸 فرمول ایجاد شش احساس اصلی در انجام فریضتین3 🔸 محبت 1 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 ویژگی های مومن بنا بر روایتی امام سجاد سلام الله علیه فرمودند: " مؤمن سكوت می كند تا سالم بماند، و سخن می گويد تا بهره گیرد، راز خود را به دوستانش نمی گويد (تا چه رسد به دشمنان) و گواهى بحق را از بيگانگان دريغ نمی کند (تا چه رسد به آشنايان)، هيچ كار خيرى را از روى ريا انجام نمیدهد و هیچ کار خیری را از روی حيا ترك نمی کند؛ اگر مورد تعریف قرار بگیرد از گفته آنان می ترسد(كه مبادا نزد خدا چنان نباشد) و به خاطر چیزهایی که از او نمی دانند از خداوند طلب آمرزش میکند، سخن كسانی که او را نمی شناسند، فريبش نمی دهد و از شمارش آنچه(از گناهان)انجام داده می ترسد." 📚اصول کافی،ج۲، ص۲۳۱ 📖 متن روایت👇 💎عَنْ  أَبِي حَمْزَةَ عَنْ  عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَم)ُ قَالَ: "اَلْمُؤْمِنُ يَصْمُتُ لِيَسْلَمَ وَ يَنْطِقُ لِيَغْنَمَ لاَ يُحَدِّثُ أَمَانَتَهُ اَلْأَصْدِقَاءَ وَ لاَ يَكْتُمُ شَهَادَتَهُ مِنَ اَلْبُعَدَاءِ وَ لاَ يَعْمَلُ شَيْئاً مِنَ اَلْخَيْرِ رِيَاءً وَ لاَ يَتْرُكُهُ حَيَاءً إِنْ زُكِّيَ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ يَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ لِمَا لاَ يَعْلَمُونَ لاَ يَغُرُّهُ قَوْلُ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَخَافُ إِحْصَاءَ مَا عَمِلَهُ." 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 ماجرای مباهله، هم برهان بر نبوّت است، هم برهان بر ولایت و امامت است. 🔰جایگاه نماز جمعه و تلاش برای پر کردن فاصله تا وضعیت مطلوب آن 💎 نماز جمعه به خاطر خصوصیّاتی که دارد، یک فریضه‌ی صد درصد استثنائی است... حتّی از حج [هم] استثنائی‌تر است. ✅چند نمونه از خصوصیّات نماز جمعه: 1️⃣ جمع شدن دو عامل اساسی حیات طیّبه -یعنی توجّه به خدا،و اجتماع مردم- در نماز جمعه 2️⃣ نزول آثار و برکات ذکر دسته‌جمعی بر همه مجموعه 3️⃣ استمرار هفتگی این حادثه معنوی ⏺[چنین اجتماعی] میتواند یک پایگاهی باشد، یک قرارگاهی باشد برای همه‌ی موضوعات مهم و مطرح یک جامعه: 🔻از مسائل فکری تا: 🔹خدمات اجتماعی 🔹همکاری‌های مردمی 🔹آمادگی‌ها و بسیج نظامی 4️⃣آمیختگی معنویت و سیاست 💢مسائلی که در عالم میگذرد 🎙اینها را خطیب جمعه برای مردم تبیین میکند، تشریح میکند، بیان میکند، درست، با اطّلاعات کافی و صحیح 🔗در سلسله‌ی قدرت نرم نظام اسلامی، نماز جمعه یک حلقه‌ی بسیار مهم است. 🏷برخی خصوصیات لازم در منش ائمه جمعه و خطبه‌های نماز جمعه: 🔖خصوصیات مربوط به منش امام‌جمعه 1️⃣ کوشش حداکثری در رعایت تقوا و اجتناب از موارد شبهه 2️⃣ رفتار پدرانه‌ با همه 📌ممکن است شما به آن جوان انقلابی، جوان مجاهد و جهادگر، علاقه‌ی بیشتری داشته باشید امّا آن کسی هم که این جوری نیست، او هم فرزند شما است. 🌺دیدید چه جوری در این جشن میلیونی[غدیر]، همه جور آدمی شرکت کردند؟ اینها طرف‌دار دینند، اینها دوست دارند دین را. 3️⃣ داشتن سلوک مردمی «سلوک مردمی» این است که شما به عنوان یک فردی از مردم: ➕بروید بین مردم، با آنها حرف بزنید ➖از مردم فاصله نگیرید، فقط با یک جمع مخصوص و ممتازی نشست و برخاست نکنید ➕و گاهی [اگر] لازم شد، خانه‌های مردم بروید، زیر سقفشان و روی فرششان بنشینید، با آنها احوالپرسی کنید. 📌اینکه حالا بعضی‌ها درباره‌ی بازدیدهای مردمی بسیار باارزش مسئولین یک تعبیرات نامناسبی میکنند، این غلط است، این حقیقتاً انحراف است. 4️⃣ ارتباط با جوانها 5️⃣ شرکت در خدمات اجتماعیِ مردمی 👈کمک به طبقات محروم و کمک به مستضعفان و محرومان جزوِ کارهای لازمِ شما باشد. 6️⃣ نظارت بر ستادهای نماز جمعه 7️⃣ اجتناب از ورود در فعالیتهای اقتصادی ♻️اداره‌ی تشکیلات روحانیّت با مردم است... یعنی حوزه‌های علمیّه احتیاج به دولتها و به قدرتها ندارند. 🔻وقتی شما فعّالیّت اقتصادی میکنید و دکّان درست میکنید و کارهایی مانند اینها: ◼️مردم میگویند «خب، اینها که دارند»، نه فقط کمکتان نمیکنند، از شما توقّع هم پیدا میکنند. 🔖خصوصیّات مربوط به خطبه‌های نماز جمعه 1️⃣ بازتولید مفاهیم انقلاب با ادبیّات جدید ☘️خطبه‌ی نماز جمعه و خطیب جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است. ❇️هنر بزرگ خطیب جمعه این است که بتواند مفاهیم معرفتی و مفاهیم انقلابی را متناسب با نیازهای روز بازتولید کند. 2️⃣ پرمغز، آموزنده و پاسخ‌دهنده به سؤالات مردم 3️⃣ صمیمی، اتحادآفرین و امیدبخش بودن 4️⃣ در تقابل با شبهه‌پراکنی‌های دائمی دشمن 🔹ما یک ملّتی داریم که این ملّت آمدند با اعتقاد و ایمان کامل پای انقلاب ایستادند. 🔺اگر چنانچه دشمن بخواهد این دژ مستحکم را از بین ببرد یا رخنه در آن ایجاد کند، باید در این ایمان خدشه کند. 🔴این با شبهه‌افکنی به وجود می‌آید. 🔲نقطه‌ی مرکزی هویّت تمدّن غربی عبارت است از تفکیک میان دین و پیشرفت 🎯جمهوری اسلامی درست نشانه گرفته همین مرکز را و شلّیک کرده و به هدف زده. 👊زنِ باشرف و بااستعداد ایرانی یکی از بزرگترین ضربه‌ها را به تمدّن غرب زده. ❌این باطل‌کننده‌ی یک زحمت و تلاش دویست، سیصد ساله‌ی غرب است، نمیتوانند تحمل کنند... 📣آن وقت میچسبند به قضیّه‌ی حجاب، میچسبند به یک مورد و بنا میکنند تبلیغات کردن. 💎شما در این ‌جور موارد، آن منطق استعماری غربی را افشا کنید؛ با دلایل روشن برای مردم تبیین کنید... با پادوهای حقیرشان روبه‌رو نشوید. ⏫توجه جدی به جهاد تبیین خطبه‌ی نماز جمعه مرکزِ تبیین محتوای قوی برای مسائل مهمّ انقلاب، مثل: ✅عدالت ✅استقلال ✅حمایت از مستضعفان ✅اتحاد دنیای اسلام اگر چنانچه دیدید این کارهایی که انجام دادید در جذب مخاطب تأثیری نداشته، بدانید یک نقصی در کار هست؛ نقص را پیدا و برطرف کنید. نمیشود عدم توجّه‌ها را مستند کرد به اینکه مردم مثلاً نسبت به مسائل دینی و مانند اینها کم‌اعتقادند. ببینید شرکت مردم را در: جشن غدیر جلسات سخنرانی‌های عظیم محرّم و صفر جلسات روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی راهپیمایی اربعین افزایش کمکهای مالی‌ به حوزه‌های علمیّه افزایش خدمات اجتماعی دینی دین‌داری مردم ضعیف نشده، قوی‌تر هم شده... مردم توی میدان‌اند. ما باید خودمان را از میدان کنار نکشیم. 🔸بیانات رهبر انقلاب در دیدار ائمه جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۰۵ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 آیت الله العظمی : ▫️برای ما ‌ها این كار یك ادب دینی است، مُهری كنار آن اتاق مطالعه ما باشد، هر وقت تمام شد یك شكر كنیم، بعد بیاییم بیرون، اینها را جزء برنامه ‌ها بدانیم... ▫️ دینی زندگی کردن، غیر ا تکلیفی زندگی کردن است... 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🔰علامه مصباح یزدی رحمة الله علیه: 💎انقلاب اسلامي يکي از اين نعمت‌هاي بي‌نظير است که کشور ما را از نوکري آمريکا به عزت رساند که همه به برکت نام امام حسين‌(ع) بود. ١٣٨۵/١١/١ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
شهید مطهری رحمة الله علیه 🔹در شکم گرفتاریها و مصیبتها، نیک بختیها و سعادتها نهفته است؛ همچنانکه گاهی هم در درون سعادتها، بدبختیها تکوین مییابند و این، فرمول این جهان است: «یولِجُ اللَّیلَ فِیالنَّهَارِ وَیولِجُ النَّهَارَ فِیاللَّیلِ»؛ «خدا شب را در [شکم] روز فرو میبرد و روز را در [شکم] شب. 📚 عدل الهی، مطهری، مرتضی، ج1، ص125 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
علیه‌السلام 🌸 حماسه‌ای که امام زین‌العابدین (ع) در مجلس یزید آفرید! 🔹 در روز جمعه‌اى در شام نماز جمعه است. ناچار خود یزید باید شرکت کند. اول آن خطیبى که به اصطلاح دستورى بود، رفت و هرچه قبلا به او گفته بودند گفت؛ تجلیل فراوان از یزید و معاویه کرد، هر صفت خوبى در دنیا بود براى این‌ها ذکر کرد و بعد شروع کرد به سبّ کردن و دشنام دادن على (ع) و امام حسین (ع) به عنوان اینکه این‌ها -العیاذ بالله- از دین خدا خارج شدند، چنین کردند، چنان کردند. 🔸 زین‌العابدین (ع) از پاى منبر نهیب زد: «أیهَا الْخَطیبُ! اشْتَرَیتَ مَرْضاةَ المَخْلوقِ بِسَخَطِ الْخالِق» تو براى رضاى یک مخلوق، سخط پروردگار را براى خودت خریدى. بعد خطاب کرد به یزید که آیا اجازه مى‌دهى من بروم بالاى این چوب‌ها دو کلمه حرف بزنم؟ یزید اجازه نداد. 🔹 آن‌هایى که اطراف بودند، از باب اینکه على بن حسین (ع)، حجازى است، اهل حجاز است و سخن مردم حجاز شیرین و لطیف است، براى اینکه به اصطلاح سخنرانى‌اش را ببینند، گفتند: اجازه بدهید، مانعى ندارد. ولى یزید امتناع کرد. پسرش آمد و به او گفت: پدرجان! اجازه بدهید، ما مى‌خواهیم ببینیم این جوان حجازى چگونه سخنرانى مى‌کند. گفت: من از این‌ها مى‌ترسم. این‌قدر فشار آوردند تا مجبور شد؛ یعنى دید دیگر بیش از این، اظهار عجز و ترس است؛ اجازه داد. 🔸 ببینید این زین‌العابدین (ع) که در آن وقت از یک طرف بیمار بود (منتها بعدها دیگر بیمارى نداشت، با ائمّه دیگر فرق نمى‌کرد) و از طرف دیگر اسیر، و به قول معروفِ اهل منبر چهل منزل با آن غُل و زنجیر تا شام آمده بود، وقتى بالاى منبر رفت چه کرد! چه ولوله‌اى ایجاد کرد! یزید دست و پایش را گم کرد. گفت الآن مردم مى‌ریزند و مرا مى‌کشند. 🔹 دست به حیله‌اى زد. ظهر بود، یک‌دفعه به مؤذّن گفت: اذان! وقت نماز دیر مى‌شود. صداى مؤذّن بلند شد. زین‌العابدین (ع) خاموش شد. مؤذّن گفت: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ»، امام حکایت کرد: «الله اکبَرُ، الله اکبَرُ». مؤذّن گفت: «اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله، اشْهَدُ انْ لا الهَ الَّا الله»، باز امام حکایت کرد، تا رسید به شهادت به رسالت پیغمبر اکرم (ص). تا به اینجا رسید، زین‌العابدین (ع) فریاد زد: مؤذّن! سکوت کن. رو کرد به یزید و فرمود: یزید! این که اینجا اسمش برده مى‌شود و گواهى به رسالت او مى‌دهید کیست؟ ایهاالناس! ما را که به اسارت آورده‌اید کیستیم؟ پدر مرا که شهید کردید که بود؟ و این کیست که شما به رسالت او شهادت مى‌دهید؟ تا آن وقت اصلا مردم درست آگاه نبودند که چه کرده‌اند. 🔸 آن‌وقت شما مى‌شنوید که یزید بعدها اهل بیت پیغمبر (ص) را از آن خرابه بیرون آورد و بعد دستور داد که آنها را با احترام ببرند. نعمان بن بشیر را که آدم نرم‌تر و ملایم‌ترى بود، ملازم قرار داد و گفت: حداکثر مهربانى را با این‌ها از شام تا مدینه بکن. 🔹 این براى چه بود؟ آیا یزید نجیب شده بود؟ روحیه یزید فرق کرد؟ ابداً. دنیا و محیط یزید عوض شد. شما مى‌شنوید که یزید، بعد دیگر پسر زیاد را لعنت مى‌کرد و مى‌گفت: تمام، گناه او بود. اصلا منکر شد و گفت من چنین دستورى ندادم، ابن زیاد از پیش خود چنین کارى کرد. چرا؟ چون زین‌العابدین (ع) و زینب (س) اوضاع و احوال را برگرداندند. 📚 حماسه حسینی [شهید مطهری] ؛ ج ۱ ص ۲۹۳ (با تلخیص) 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
(ع) ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند 2️⃣ قسمت دوم ▪️رهبر انقلاب اسلامی در پیام به کنگره ۷ هزار شهید زن در تبیین «الگوی سوم زن»، یکی از ساحت‌های مهم حضور زنان را ساحت «ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی» معرفی کردند. آنچه که ایشان فرمودند، بر مبنای آیه ۷۱ سوره توبه است: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»؛ مردان و زنان با ‌ایمان ولى یکدیگرند. آنان امر به معروف و نهى از منکر مى‌کنند و نماز را برپا مى‌دارند و زکات را مى‌پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‌کنند. خداوند به‌زودى آن‌ها را در رحمت خویش قرار مى‌دهد. خداوند توانا و حکیم است. ▪️ اگر بخواهیم قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را با این آیه تطبیق دهیم، درمی‌یابیم که سطح مدنظر امام علیه‌السلام برای امر به معروف و نهی از منکر، بسیار بیش از آنی است که در عرف و در بعضی مواضع در متون دینی ما بیان شده است. ▪️ حضرت اباعبدالله علیه‌السلام دو سال قبل از واقعه عاشورا، در خطبه بسیار مهم منا با قرائت همین آیه‌ای که ذکر شد، درباره امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: «در این آیه خداوند از امر به معروف و نهى از منکر به‌عنوان فریضه‌اى الهى آغاز کرده است؛ زیرا مى‌دانسته است که اگر امر به معروف و نهی از منکر ادا شود و به اقامه آن توجه شود، همه کارهاى واجب محقق می‌شود؛ چه آسان باشد و چه دشوار؛ چون امر به معروف و نهى از منکر دعوت به اسلام است؛ همراه با جلوگیرى از ستم‌ها و مخالفت با ستمگران و تقسیم‌کردن سودها و غنیمت‌ها و گرفتن صدقات از محلش و مصرف آن‌ها در اموری که حق آن‌هاست.» (محمدمحسن‌بن‌شاه‌‌مرتضى فیض‌کاشانى؛ الوافی؛ ج‌ ۱۵، ص ۱۷۷) ▪️بیان آیه و مطلع و ادامه آن دقیقاً همانی است که حضرت امام حسین علیه‌السلام به آن اشاره کرده‌اند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بنگریم، آیه ۷۱ سوره توبه یکی از مهم‌ترین آیات بیان‌کننده دستورالعمل جامعه‌سازی و تمدن‌سازی است. این آیه با ولایت مؤمنین و مؤمنات آغاز می‌شود که یعنی نظام ولایت، شالوده ساخت جامعه است. ▪️در جامعه ولایی، مؤمنین و مؤمنات به یکدیگر محبت دارند و یکدیگر را یاری می‌کنند. ولایتی که در این بخش ذکر شده، مقدمه است برای بخش دوم؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر که «برخاسته از حس محبت و دل‌سوزی، تناصر و یاری‌دادن است و مرتبط با شأن تولی در جامعه.» (نقل به مضمون از تفسیر دکتر محمدعلی انصاری، ذیل آیه ۷۱ سوره توبه) ▪️حضرت در خطبه منا می‌فرمایند که با امر به معروف و نهی از منکر تمام امور واجب محقق می‌شود؛ یعنی امر به معروف و نهی از منکر بسترساز است و بستر اجتماعی را برای تحقق احکام الهی فراهم می‌کند. تا جایی که اقامه صلوات که نظام عبودیت خداوند در جامعه است و ایتاء زکات که مربوط به نظام اقتصادی و اطاعت خداوند است، با مقدمه امر به معروف و نهی از منکر توانایی اجرا و تحقق دارد. ▪️ قیام حضرت اباعبدالله علیه‌السلام برای اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر را باید در این سطح ببینیم؛ یعنی سطح جامعه‌سازی و ایجاد و مهیاکردن بستر اجتماعی برای دین و احکام آن؛ نه یک امر خُرد فردی یا تقلیل آن صرفاً به‌ نوعی امر نظارتی. ▪️ : خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
051.mp3
2.67M
🌸نامه هدایتگر و رهنمای زندگی بشر 🗃 جلسه: پنجاه و یکم ✉️نامه ای رهگشا و کاربردی از امام علی علیه‌السلام به فرزند دلبندش امام حسن علیه‌السلام نامه ۳۱ نهج البلاغه 📢 توسط آیت الله آشتیانی ⏳تاریخ: 1400/06/26 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه‌السلام 🌸 پای درس امام سجاد علیه‌السلام: 📖درس اول : زاهدترین، عابدترین و پرهیزکارترین مردم بنا بر روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند : "خداوند می فرمايد: اى انسان! به آنچه داده‌ام راضى باش تا زاهدترين مردم باشى، آنچه را واجب كرده‌ام انجام ده تا عابدترين مردم باشى،از آنچه حرام كرده‌ام كناره‌گير تا پرهيزکارترين مردم باشی." 📚تحف العقول، ج۱،ص۲۸۱ 📃 متن روایت 👇 روی ان قال الامام السجاد عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:   " يَقُولُ اَللَّهُ :  "يَا اِبْنَ آدَمَ اِرْضَ بِمَا آتَيْتُكَ تَكُنْ مِنْ أَزْهَدِ اَلنَّاسِ اِبْنَ آدَمَ اِعْمَلْ بِمَا اِفْتَرَضْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ مِنْ أَعْبَدِ اَلنَّاسِ اِبْنَ آدَمَ اِجْتَنِبْ مِمَّا حَرَّمْتُ عَلَيْكَ تَكُنْ مِنْ أَوْرَعِ اَلنَّاسِ." 📖 درس دوم : بالاترین درجه یقین بنا بر روایتی امام سجاد علیه‌السلام فرمودند : "راضی بودن به مقدرات ناخوشایند، از بالاترین درجات یقین است." 📚مستدرک الوسائل،ج۲ص۴۱۳ح۱۶ 📃 متن روایت👇 روی ان قال الامام السجاد علیه السلام: "الرِّضا بِمَكْرُوهِ الْقَضا، مِنْ أعْلی دَرَجاتِ الْیَقینِ." 📖درس سوم : اثر دعای مومن بنا بر روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند : "دعاى مؤمن يكى از اين سه فائده را دارد: يا برايش ذخيره مى‌شود يا در دنيا مستجاب مى‌گردد و يا بلائى _ که قرار بوده به او برسد _از او دفع مى‌شود." 📚تحف العقول، ج۱،ص۲۸۰ 📃متن روایت👇 روی ان قال الامام السجاد عَلَيْه اَلسَّلاَمُ: "اَلْمُؤْمِنُ مِنْ دُعَائِهِ عَلَى ثَلاَثٍ إِمَّا أَنْ يُدَّخَرَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُعَجَّلَ لَهُ وَ إِمَّا أَنْ يُدْفَعَ عَنْهُ بَلاَءٌ يُرِيدُ أَنْ يُصِيبَهُ."🌹 📖درس چهارم : تمام خیرات بنا بر روایتی امام سجاد علیه السلام فرمودند : "تمام خیرات در قطع طمع از مال مردم، جمع شده است. " 📚اصول كافی، ج ۲، ص ۳۲۰ 📃 متن روایت👇 روی ان قال الامام السجاد علیه السلام: رَأیْتُ الْخَیْرَ كُلَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ فِی قَطْعِ الطَّمَعِ عَمّا فِی أیْدِی النّاس." 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
28.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 اگر امروز به فکر نباشیم.... ⬇️ رهبرانقلاب‌اسلامی: 🔹یک چیزهایی هم هست که نیازهای آینده است؛ اینها را خیلی‌ها تشخیص میدهند و انجام میدهند، بعضی‌ها هم غفلت میکنند. مراد من از این نیازهای مربوط به آینده نیازهایی است که اگر شما امروز به فکر نیفتید و برایش کاری انجام ندهید، فردا درخواهید ماند؛ یعنی فردا گیر میکنید؛ اگر امروز به فکرش نباشید، فردا مشکل برای شما درست میشود. 🔸مسئله‌ی فرزندآوری و تکثیر نسل که من این همه روی آن تأکید میکنم، از این قبیل است. امروز اگر ما به فکر تکثیر نسل نباشیم، مسئله‌ی فرزندآوری را امروز اگر چنانچه برایش فکر نکنیم، پانزده سال دیگر، بیست سال دیگر، دیر خواهد بود؛ کشوری خواهیم شد که عنصر لازم برای حرکت پیشرفت را، یعنی جوان را، به قدر کافی در اختیار نخواهد داشت. امروز باید به فکر فردا بود. 🇮🇷 ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
علیه‌السلام 🔻آیت الله العظمی بهجت(قد) 🔹حرم مطهر حضرت رضا(ع) نعمتی بزرگ است که در اختیار ایرانی هاست. عظمتش را خدا می داند، به اندازه ای ارزش دارد که امام جواد(ع) می فرماید: «زيارت امام رضا(ع) از زيارت امام حسين(ع) برتر است؛ لذا کرامات آن حضرت بیشتر از کرامات ضریح امام حسین(ع) است؛ بنابراین ایرانی ها باید نعمت حرم امام رضا(ع) که برایشان فراهم است مغتنم بشمارند. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص۳۲۸ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🔻 محقق حلى قدس‌سره (خطاب به طالب علم) 🔸دهن‌لق مباش در پاسخ گوئى به سؤال‌ها شتاب مورز چه سخن تو منسوب به خدا است معاذاللّه اگر از روى بى‌دقتى سخن گفته شود افترا و تهمت به خدا و رسول اوست، که گناهى بس بزرگ و هلاک کننده دین و ‌‌‌‌‌آخرت انسان است 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 یکی از حسابهای عالم، توکل و اعتماد به خداست... یکی از حسابهای عالم، توکل و اعتماد به خداست. توکل یعنی انسان در پیمودن راه حقّ، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفی، به خود تزلزل راه ندهد و مطمئن باشد که اگر در جریان زندگی هدف صحیح و خداپسند خود را در نظر بگیرد نه منافع شخصی را، اگر فعالیت خود را متوجّه انجام وظیفه کند نه متوجّه خود، کار خود را به خدا باز گذارد، خداوند او را تحت حمایت خود قرار می‌دهد. ، انسان و سرنوشت، ص96، 97 🖇🇮🇷 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
(ع) ⬛️ زنان در نسبت با اهداف قیام حسینی(ع) مسئولیت اجتماعی دارند 3️⃣ قسمت سوم ▪️نکته بسیار مهم در موضوع امر به معروف و نهی از منکر اولاً توجه به تقدم «امر به معروف» بر «نهی از منکر»، یعنی مقدم‌بودن اقدام ایجابی بر سلبی است. ▪️ دوم توجه به این نکته است که در این آیه و مجموعه آیات حول این موضوع، امر به «حلال» و نهی از «حرام» گفته نشده است؛ بلکه بیان آیات، امر به «معروف» و نهی از «منکر» است و این حکایت از این دارد که حلال و حرام باید به امر اجتماعی تبدیل شوند؛ حلال در جامعه باید به‌عنوان «معروف» یعنی امر نیک و پسندیده شناخته شود و محدوده محرمات الهی باید به‌عنوان «منکر» در جامعه شناخته شوند. (برای مطالعه بیشتر ر.ک. : آیت‌الله حائری شیرازی؛ تفکر؛ صص ۵۷-۵۶) ▪️ جمع این مقدمات به این معناست که بعد از عنصر ایمان و شالوده ولایت در جامعه، ایجاد بستر اجتماعی برای اقامه حدود و عبودیت حق‌تعالی نیاز است و اگر نظام‌سازی را دارای سه مرحله ایجاد، حفظ و بسط سیستم یا نظام بدانیم، امر به معروف و نهی از منکر در مرحله ایجاد نظام موضوعیت دارد. ▪️ با همه این نکات، به پیام رهبر انقلاب اسلامی که در ابتدای متن به آن اشاره شد برمی‌گردیم که ساحت «ولایت اجتماعی و جهاد امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی» را سومین ساحت مهم زنان، بعد از ساحت رشد و تهذیب خویش و ساحت حفظ خانه سالم و خانواده متعادل، برای تبیین الگوی سوم زن مطرح فرمودند؛ ساحتی که طبق آیه‌ای که شرح آن بیان شد، «مؤمنات» در کنار «مؤمنین» عنصر مکلف و عامل تعیین‌کننده در ساخت و ایجاد جامعه اسلامی هستند و اگر حضرت امام‌حسین علیه‌السلام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، بر شیعیانی که خود را محب و پیرو آن حضرت می‌دانند نیز همین هدف و تلاش برای رسیدن به آن فرض است و نه‌تنها زنان از این تکلیف استثنا نشده‌اند، بلکه این مسئولیتی است که در کنار مردان، بر عهده آنان هم گذاشته شده است؛ آن‌هم در سطح کلان؛ نه سطح خُرد فردی. همچنین اگر به تعریف ولایت در ابتدای متن برگردیم و آن را در سطح محبت هم حتی در نظر بگیریم، زنان که مدیریت‌کننده عواطف اجتماعی در جامعه هستند و این به‌مثابه قدرت نرم آنان است، نقش اساسی در ایجاد و حفظ پیوندهای ولایی، به‌عنوان مقدمه برای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دارند. این، علاوه بر نقش و تکلیفی است که در خود امر به معروف و نهی از منکر برای ایجاد و مهیاکردن بستر اجتماعی برای تحقق اوامر و نواهی الهی به عهده آن‌ها گذاشته شده است و آنان را در کنار مردان مسئول جهاد در این راه می‌داند. ▪️ : خانم مهدیه منافی، پژوهشگر حوزه زن و خانواده 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat