eitaa logo
طلایه داران تمدن اسلامی
346 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
990 ویدیو
379 فایل
این کانال جهت ارتباط با خواهران مبلغ از سوی معاونت جامعه و مردم‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأسیس شده است. جهت ارتباط با این معاونت به آیدی زیر پیام دهید: @mmardom
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2 👤 استاد هادی 🌸 تأثیرات واکنش هیجانی (۲) بُعد هیجانی بیشترین و سریع‌ترین تغییرات را در دیگر ابعاد مختلف انسان بوجود می‌آورد. 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 رسالت ویژه طلبگی؛ حضور در مقیاس هدایتگری و راهبری 🔰 حجت‌الاسلام والمسلمین عالم‌زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزه مطرح کرد؛ 📚 صورت شایسته مردمی‌سازی این است که انسان‌ها به شکل خودانگیخته و با احساس مسئولیت، در یک سازه‌ی گروهی در راه خدا و به سوی آرمان بلند تمدن‌سازی اسلامی کاری کنند. 🔹 اول: ‌احساس مسئولیت کردن و به میدان آمدن: اولین شرط حضور مردمی احساس مسئولیت و جوشش درونی است؛ یعنی کنار ننشستن و به انتظار نماندن؛ مصرف‌کننده، منفعل، بی‌خیال و تماشاچی نبودن، مایه گذاشتن و هزینه‌کردن بدون الزام حاکمیتی و وظیفه‌ی ابلاغی، مشارکت داوطلبانه و آگاهانه بدون مسئولیت سازمانی و رسمی. 🔹 دوم: آرمان و هدف متعالی: عنصر دوم در مردمی‌سازی این است که هدف این فعالیت، بزرگ، متعالی و ارزنده باشد. احساس مسئولیت کردن و غیرت نشان دادان در یک فعالیت کم‌مایه یا نازل مانند بازی‌ها، مفید نیست؛ یعنی این روح حمیت و جدیت و قاطعیت باید در میدان واقعی نه در برابر دشمن فرضی به کار آید. تفکر اسلامی و شیعی برای این منظور آرمان بزرگ اصلاح جهان را پیشنهاد کرده و همه مؤمنان را به این عرصه مجاهدت فراخوانده است. 🔹 سوم: سازه‌ی جمعی و قالب گروهی: بحث از چگونگی مردمی‌سازی در واقع سازه‌کار مشارکت گرفتن و درگیر کردن مردم (طلاب) است و راهکار به حرکت انداختن اراده‌ها و به صحنه آوردن آنها و هنر واسپاری مسئولیت و ایجاد روح تعهد و رسالتمندی. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=28693 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballegha
057.mp3
2.19M
🌸نامه هدایتگر و رهنمای زندگی بشر 🗃 جلسه: پنجاه و هفتم ✉️نامه ای رهگشا و کاربردی از امام علی علیه‌السلام به فرزند دلبندش امام حسن علیه‌السلام نامه ۳۱ نهج البلاغه 📢 توسط آیت الله آشتیانی ⏳تاریخ: 1400/08/05 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballegha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام سجّاد عليه السلام : إنَّ أرضاكُم عِندَاللّه ِ أسبَغُكُم عَلى عِيالِهِ ؛ امام سجّاد عليه السلام : خداوند از آن كس خشنودتر است كه خانواده خود را بيشتر در رفاه و نعمت قرار دهد . . بحار الأنوار ، ج 78 ، ص 136 . 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 جهاد علما و خطبا در پشت جبهه 🔸 ما بايد در پشت جبهه، همان طورى كه توده‏هاى مردم در پشت جبهه دارند كمك مى‏كنند به جبهه‏ها، ، بزرگ، ى عظيم الشأن هم بايد كنند و جهاد آنها تبليغ است، جهاد آنها فهماندن حجم اين پيروزى است و اين عملى كه شما براى او انقلاب كرديد و اين ايده‏اى كه براى او ‏ كرديد، فهماندن به ملتها و ملت كه مقدار اين پيروزى چقدر است و براى حفظ او بايد چه كرد. 🔸 همان طورى كه پيروزى حاصل شد به حضور همه جمعيتها در ميدان و در صحنه، حضور همه در صحنه‏هاى نبرد جبهه و پشت جبهه، حفظ اين نعمت بزرگ الهى هم محتاج به اين است كه حاضر باشند جوانهاى ما ... بروند و از اسلام دفاع كنند. 🔸 اسلام يك امرى است كه انبيا، كه نبى اكرم، كه اولاد نبى اكرم و اصحاب متعهد نبى اكرم براى او جانفشانى‏ها كردند و براى او زحمتها كشيدند. اسلام چيزى است كه از [سوى‏] خدا آمده است و بايد حفظ بشود و اگر- خداى نخواسته اين كه دنبال اين انقلاب به دست شما آمده است، به واسطه سستى ما، به واسطه ضعف تبليغ ما، به واسطه ضعف حضور ملت ما، به شكست- خداى نخواسته- برسد، بدانيد كه اسلام تا قرنها ديگر نمى‏تواند سربلند كند. 🔸 ، بزرگ است و همه بايد اين تكليف بزرگ را بپذيريم. آخر مطلب است و وصول به لقاء اللَّه و حضور در محضر حضرت سيد الشهدا و امثال او، و اين غايت آمال اشخاصى است كه عشق به خدا دارند. 🗓 صحيفه امام ؛ ج‏۱۷؛ ص۵۷ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 دعوت به مقاومت، راز عصبانیت استکبار از جمهوری اسلامی ایران 🔻همه‌ی سخنِ جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرتهای متجاوز و به دست گرفتنِ سررشته‌ی آینده‌ی دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی... ۱۴۰۰/۴/۲۸ 📷 دیدار جانبازان حزب‌الله لبنان با رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۹۷/۴/۲۲ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 فتنه علیه خانواده 🔻 رهبرانقلاب: 🔸در اسلام، تبرّج ممنوع است. تبرّج، یعنی همان خودنمایی زنان در مقابل مردان، برای جذب و فتنه‌انگیزی. این، یک نوع فتنه است و خیلی اشکالات دارد. اشکالش فقط این نیست که این دختر جوان، یا این پسر جوان به گناه میافتند - این اوّلیش است؛ شاید بتوانم بگویم کوچکترینش است - دنباله‌اش به خانواده‌ها میرسد. 🔸اساساً آن‌گونه رابطه بیقید و شرط و بیقید و بند، برای بنای خانواده سمِ‌ّ مهلک است؛ چون خانواده با عشق زنده است. اصلاً بنای خانواده با عشق است. اگر این عشق - عشق به زیبایی، عشق به جنس مخالف - در صد جای دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانه قوی‌ای که استحکام خانواده باید داشته باشد، از بین خواهد رفت و خانواده‌ها متزلزل میشود و به همین وضعی درمی‌آید که امروز متأسّفانه در کشورهای غربی هست؛ بخصوص در کشورهای اروپای شمالی و امریکا. 🔺 گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع 📖 ۱۳۷۷/۰۲/۰۷🌱 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 دين ادب 🔹 فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ با مردم ؛ اگر می‌ خواهید چیزی بنویسید، چیزی صادر كنید، چیزی وارد كنید، این طور نباشد که بگویید حالا آنها كافرند یا ملحدند یا مشرك‌ اند، من هر كالایی را صادر كنم، هر طوری حرف بزنم، هر ادبیاتی را به کار ببرم! فرمود این طور نباشد، بالاخره مردم انسان اند، با انسان باید ؛ فرمود: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾، نه «قولوا للمسلمین» یا «لأهل الكتاب» یا «للموّحدین». 🔹 شما كاری نداشته باش كه او مشرك است یا بت‌پرست است یا كمونیست؛ او انسان است، با انسان مؤدبّانه رفتار كنید! این جزء برنامه‌های رسمی ماست. آن ظرافت كار را ادب می‌ گویند! وقتی مهمان نزد آدم آمد، آدم یك میوه دستش بدهد این بر خلاف ادب است؛ ولی ظرف میوه را نزد او تعارف كند، این را می‌ گویند ادب! ادب است. فرمود ظریفانه با بشر حرف بزنید: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾؛ شما كار نداشته باش او مشرك است یا نه، حساب آن امر با خداست. 🔹 فرمود: ﴿وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾؛ با مردم دنیا که دارید تجارت می ‌كنید، بهترین كالا و صحیح ‌ترین كالا و پاك ‌ترین كالا را بدهید؛ در هیچ چیزی «بَخْس» نكنید! نه مفهومی از مفهوم «شیء» جامع ‌تر است _ همین مفهومی كه جامع ‌تر از آن نیست در اینجا جمع بسته شد که شده اشیاء _ نه مفهومی از مفهوم «ناس» جامع ‌تر است؛ فرمود در چیزی كه با مردم در ارتباط هستید كم نگذارید؛ اگر خواستید كنید، بی ‌مطالعه منبر نروید؛ خواستید بگویید، بی ‌مطالعه تدریس نكنید؛ خواستید بنویسید، انبارداری نكنید که از این و آن جمع كنید؛ می خواهید درس خارج بگویید، باید بفهمید كه خارج، جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است. چیزی را كم نگذارید؛ بی‌ مطالعه حرف نزنید، بی ‌مطالعه مقاله ننویسید، بی ‌مطالعه با كسی وعده نگذارید كه سخن بگویید، وقت مردم را نگیرید! در مسائل تجاری هم همین ‌طور است؛ اگر خواستید كالایی را مثلا میوه ای را برای یك كشور دیگر صادر كنید، بهترین و پاك ‌ترین و سالم‌ ترین میوه را صادر كنید؛ كم نگذارید، به هر حال آنها هستند، شما كار نداشته باشید كه مسلمان‌ اند یا بت‌پرست؛ ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 13 تاریخ: 1394/03/05 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
عارف بزرگ میرزا جوادآقا ملکی تبریزی قدس سره 🔹حضور قلب سببش همت آدمی است؛ زیرا قلب، تابع همت بوده و اگر همت باشد، حضور قلب در نماز حاضر خواهد بود و اگر همتت در پی چیز دیگری بوده است، قلبت هم غافل از نماز و نزد آن چیز خواهد بود؛ چون خداوند برای هیچکس دو قلب قرار نداده است و برای احضار قلب نزد نماز، جز اینکه همتت را متوجه نماز سازی، راه دیگری نیست. 📚کتاب حضور قلب در نماز؛ علی اصغر عزیزی تهرانی 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 آثار حسن‌ظنّ 🔸انسان خوش گمان، رفتار و گفتار اطرافیان خود را به بهترین وجه ممکن حمل می‌کند؛ به همین دلیل هم در ارتباط با دیگران ذهنی آسوده داشته، از نظر روحی در آسایش بوده و از نظر عصبی هم از آرامش ویژه‌ای برخوردار است. 🔹اما انسان بدگمان نمی‌تواند با همسرش به راحتی ارتباط برقرار کند؛ چرا که تمام رفتارها و کردارهای او برایش معنای منفی دارد. 🔸یکی از اصلی‌ترین آثار حسن‌ظنّ در روابط زناشویی، خاصیت محبت افزایی آن است. همان اندازه که تعامل با انسان بدگمان سخت و خسته کننده است، ارتباط با انسانی که حسن‌ظنّ دارد، آسان و لذت‌بخش است؛ به همین دلیل هم هست که محبت او در دل همسرش زیاد می‌شود. ✂️ : گامی به سوی زندگی به سبک اسلامی "زندگی مشترک"، ص۱۲۴ 👤 محسن عباسی ولدی 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
058.mp3
2.11M
🌸نامه هدایتگر و رهنمای زندگی بشر 🗃 جلسه: پنجاه و هشتم ✉️نامه ای رهگشا و کاربردی از امام علی علیه‌السلام به فرزند دلبندش امام حسن علیه‌السلام نامه ۳۱ نهج البلاغه 📢 توسط آیت الله آشتیانی ⏳تاریخ: 1400/08/12 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballegha
🌸 برگزاری بیست و سومین دوره مسجدشناسی و مدیریت مسجد در سال تحصیلی 1401 مؤسسه مسجد، تحت اشراف استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی (زید عزه) دوره مسجدشناسی و مدیریت مسجد را برگزار می کند. آشنایی با مؤسسه علمی-پژوهشی مسجد: مؤسسه مسجد واقع در مدرسه دارالشفا حوزه علمیه قم با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین تقی قرائتی نزدیک به 30 سال است که با موضوع مسجد فعالیت می کند. این فعالیت ها بطور خلاصه در زمینه های تخصصی مسجد از جمله جمع آوری منابع علمی مسجد ازجمله آیات و تفاسیر، روایات و سیره، احکام و فتاوا و همچنین کتابخانه تخصصی مسجد، چاپ و نشر و حمایت از مؤلفین و محققین و پژوهشگران حوزه مسجد، تحقیقات میدانی از مساجد و حوزه های علمیه سراسر کشور و جهان اسلام، پیگیری مصوبات و قوانین در زمینه امور حقوقی مساجد، مشاوره در عمران، مهندسی، مشاوره در امور حقوقی مسجد و خصوصاً در زمینه دوره های بلندمدت و کوتاه مدت آموزش مدیریت مسجد و مسجد شناسی است. در راستای ارتقای معرفت شناسی مسجد در بین روحانیون و مبلّغین دینی برای بیست و سومین سال پیاپی دوره مسجدشناسی و آموزش مدیریت مسجد در سال ۱۴۰1 تا آخر اسفندماه در ایام درسی بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود. آشنایی اجمالی با این دوره: ✅ مسجدشناسی، آداب و احکام مسجد، امامت مسجد، فقه مسجد، مسجد و سایر مراکز فرهنگی، کارکردهای مسجد، بانوان و مسجد، کودک و مسجد، تاریخ و مسجد، اقتصاد در مسجد، رسانه و مسجد، آشنایی با معماری مسجد برخی از سرفصل‌های این دوره آموزشی می باشد. ✅ تربیت کارشناس مسجد و آشنایی با فرهنگ و آداب مسجد، از دیگر محورهای این دوره آموزشی هستند. ✅ مدت زمان دوره نیم سال (تا پایان اسفندماه) است و برگزاری کلاسها در ایام درسی و بصورت حضوری است و از مهرماه (ابتدای ربیع الاول) شروع خواهد شد. 💠 شرایط: - طلاب برادر - اتمام پایه 6 حوزه - سابقه تبلیغ 💠 روش ثبت نام: - ارسال نام و نام خانوادگی از طریق پیامک به شماره 09124511161 💠 مدارک مورد نیاز برای ارسال از طریق ایتا به شماره 09124511161 جهت ثبت نام: 1- تصویر عکس 2- تصویر صفحه اول و دوم شناسنامه 3- تصویر کارت ملی 4- تصویر آخرین برگه ارزیابی یا مدرک تحصیلی حوزوی مثل مدرک سطح۱، ۲، ۳ یا۴، کارت حوزه یا کارت معافیت تحصیلی 5- ذکر کد تحصیلی حوزه علمیه 6- ذکر پایه تحصیلی حوزوی از قبیل: سطح یک، دو، سه، خارج برای رشته عمومی حوزه یا سطح مراکز تخصصی. و مدرک دانشگاهی یا در حال تحصیل در صورت وجود تحصیلات دانشگاهی. 7- ذکر تعداد سالهای سابقه تبلیغ (فعلا نیاز به گواهی تبلیغی نیست) 8- آدرس محل سکونت و کدپستی 9- در صورتی که امام جماعت، طرح هجرت، روحانی مستقر، مدارس، عقیدتی سیاسی یا سفیران هدایت هستید، حتما ذکر بفرمائید. 💠 پاسخگویی تلفنی: - ساعت 10 تا 12:30 صبح با شماره تلفن: 02537737701 دورنگار: 02537731448 همراه: 09197456273 💠 پاسخگویی حضوری: - قم، مدرسه دارالشفا، ساختمان علامه طباطبایی، طبقه اول، روبروی امتحانات شفاهی، مؤسسه مسجد، ساعت 10 تا12:30 صبح 💠 ذکر چند نکته ضروری است: - طلابی که قبلا در این دوره حتی بطور ناقص شرکت کرده اند حتما اطلاع دهند. - دوستان بهتر است غیر از تحصیلات حوزوی، اگر تحصیلات دانشگاهی و گواهی مربوط به دوره های تبلیغی و حوزوی دارند نیز همراه با مدارکشان ارسال نمایند. (بهتر است) - لطفا مدارک فوق را از طریق صفحه شخصی خود به همان شماره ایتای 09124511161 ارسال بفرمائید - زمان و مکان دقیق کلاسها برای کسانی که ثبت نام شده اند ارسال خواهد شد. - کسانی که مدارک را ارسال کرده‌اند در کانال خصوصی مذکور عضو خواهند شد و امکان دانلود و استفاده از آنرا خواهند داشت. - برای کسانی که امکان حضور ندارند، فایل صوتی کلاس درس استاد در کانال خصوصی «کلاس مسجدشناسی و مدیریت مسجد» بارگذاری خواهد شد. - کسانی که متقاضی گواهی پایان دوره هستند، دروس را تقریرنویسی کنند، پس از پایان دوره با ارائه ی جزوه، مقاله و آزمون کتبی، گواهی اعطا خواهد شد. - شرکت حضوری و مجازی از طریق کانال خصوصی «کلاس مسجدشناسی و مدیریت مسجد» برای طلابی که مدارک را ارسال کرده‌اند امکان پذیر است. - تعداد جلسات دوره طبق روال و معمول دوره های گذشته ۱۰۰ جلسه است. - برای اعطای گواهینامه چهار فاکتور لازم هست: ۱- حضور در کلاسها ۲- ارسال جزوه تقریرات پس از پایان دوره ۳- آزمون کتبی ۴- ارسال مقاله پس از پایان دوره 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
هدایت شده از جهادتبیینی
📆بمناسبت هفته دولت/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مناسبت هفته دولت ما، یکی از تصادفهای پُرمعناست. هفته دولتِ یک کشور، یادبود شهادت دو شخصیت دولتی برجسته است. عزیزان! هر کشته‌شدنی شهادت نیست. آن کشته‌شدنی که در راه خدا با اخلاص و رشادت و تلاش همراه باشد، اسمش شهادت در راه خداست. شهید آن کسی است که مجاهدت - یعنی تلاش - میکند و رشادت به‌خرج میدهد و برای خدا حرکت میکند؛ چون اگر رشادت به‌خرج ندهد، اصلاً در معرض شهادت قرار نمیگیرد. ما این دو شخصیت را مصداق کامل این خصوصیات میبینیم. یادبود شهادت اینها، هفته دولت است. در کشور ما، هفته دولت، هفته ولادتِ دولت نیست. جاهای دیگر، اگر بخواهند چنین روزی و چنین مناسبتی بگذارند، قاعدتاً ولادتِ دولت یا مثلاً کار برجسته‌ای را که دولت انجام داده، در نظر میگیرند و هفته دولت معیّن میکنند؛ اما ما آمدیم و هفته دولتمان را یادبود شهادت قرار دادیم. این چیز خیلی پُرمعنا و مهمّی است؛ این معنایش آن است که راه ما، راه همین خصوصیات است. این‌که آیا ما شانسِ گرفتنِ پاداش شهادت را داشته باشیم یا نه، بحث دیگری است. بنده که به خودم امید چندانی ندارم. حالا شاید ان‌شاءاللَّه در بین شما کسانی باشند که پایان کارشان شهادت در راه خدا باشد که این افتخار بزرگی است. حالا این پاداش نصیب ما بشود یا نشود، راهمان این است؛ راهِ کار برای خدا، با اخلاص و همراه با رشادت و شجاعت و دلیری و بیباکی در مواجهه با مشکلات. ۷۸/۶/۲ @Jahade_tabeini
امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ 💠 اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى‌باشد. 📚 تحف العقول، صفحه ۲۰۸ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 وظیفه جوانان در فضای مجازی رهبر معظم انقلاب: شما جوانهای عزیز از فضای مجازی استفاده کنید برای امیدآفرینی، توصیه‌ی به صبر، توصیه‌ی به حق، بصیرت‌آفرینی، توصیه‌ی به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن. ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عراق و سوریه نیست! ⭕️ مصداق جهاد امروز چیست؟ 🔰 مقام معظم رهبری در دیدار ائمه جمعه: را جدّی بگیرید، ❇️ از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید، 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 «نصرت» و «ولایت» 🔹 فرق بین و هم در بحث ‌های قبل گذشت؛ یك وقت است تمام کارهای انسان را دیگری انجام می ‌دهد مثل بیماری كه روی بستر استراحت و روی تخت است و هیچ كاری از او ساخته نیست و دیگران ولی او هستند، كودك و بیمار از كارافتاده این ‌چنین اند؛ امّا یك وقت بیماری است كه بخشی از كارها را خودش انجام می‌ دهد، آن كمبودش را دیگران انجام می ‌دهند؛ «ولایت» مربوط به بخش اول است و «نصرت» مربوط به بخش دوم. این كودك وقتی نوجوان شد بخشی از كارها را خودش انجام می ‌دهد ولی در ، اولیای او، او را كمك می‌ كنند که می ‌شوند انصار او، این است؛ امّا وقتی کودک است تحت است نه اینکه بخشی از کارها را خود این كودك شیری انجام بدهد و بقیه را مادر كمك كند، این‌طور نیست. 🔹 انسان گاهی طوری است كه تمام كارهایش تحت است؛ این کسی كه می ‌گوید: ﴿إِنَّ صَلاتی وَ نُسُكی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ﴾، این شخص تحت ولایت «الله» است، این كلاً احساس می ‌كند، درك می ‌كند و مشاهده می ‌كند كه دیگری دارد او را اداره می ‌كند، این خودش را تحت ولایت «الله» می ‌بیند؛ امّا كسانی كه به این مقام بار نیافتند، می‌ گویند این مقدار را ما با كمك الهی انجام دادیم که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾. 🔹 قرآن كریم هم دو نحو با انسان ها سخن می ‌گوید. این دو تعبیر سوره مباركه «انفال» یكسان نیست: یكی اینكه فرمود: ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾ که در عین حال كه «رَمْی» را به ذات اقدس الهی نسبت می ‌دهد، به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هم منسوب می ‌داند؛ در كنارش وقتی با رزمنده ‌ها سخن می ‌گوید، به نحو سالبه، یك جانبه _ نه تلفیق نفی و اثبات؛ نظیر ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾ نیست كه تلفیق نفی و اثبات باشد، این است _ می فرماید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾. این رزمنده‌ ها تلاش و كوشش كردند و عدّه‌ ای را به هلاكت رساندند اما فرمود شما هیچ كاری نكردید! این می ‌شود ولایت. آنجا كه خدای سبحان بخواهد ولایت خودش را نشان بدهد، می ‌گوید كار، كار من است و آنجا كه بخواهد نصرت خودش را نشان بدهد، می ‌گوید اینكه تو كردی به كمك ما بود؛ حالا تا شنونده چه كسی باشد، دریافت كننده چه كسی باشد و چه شخصی ذات اقدس الهی را درك بكند، این دیگر متفاوت است. 🔹 فرمود اگر كسی بیراهه رفت، كژراهه رفت و همه راه‌ هایی را كه ما نشان دادیم پس زد، این شخص نه ولی دارد نه نصیر، همه كارها به عهده خودش است! اگر همه كارها به عهده خودش است و او هم عبد «مسكین»، «مستكین» و «مستجیر» است، خب در کارش می ‌ماند! فرمود اینها ﴿ما لَهُمْ مِنْ وَلِی وَ لا نَصیرٍ﴾. 📚 سوره مبارکه شوری جلسه 8 تاریخ: 1394/02/29 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 استاد 🔻 مضرترین روش تربیتی! 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
1 🌸 در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ () ✍️ پاسخ: آيات و احاديث متعددي در مورد اين صفت بد وارد شده است و نکات ظريفي در اين باره بيان شده است، البته بيان همه ابعاد آن در پيامک ممکن نيست و فقط به چندنکته اکتفا ميشود. 🗞قرآن مي فرمايد: 🔹(يا اَيُّها الَّذينَ آمنَوا اِجْتَنِبُوا كثيراً مِنَ الظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الظنِّ اِثْم وَلاتَجَسَّسُوا وَلا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، وَاتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رحيم؛. 👈اي افراد با ايمان! از بسياري گمانها بپرهيزيد؛زيرا برخي از گمانها گناه (و بي اساس) است؛ در امور مردم كنجكاوي نكنيد و از يكديگر غيبت ننماييد؛ آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است، بخورد حتماً اين كار را بد وناپسند مي شماريد (غيبت برادر مسلمان همانند اين عمل است) و از مخالفت خدا بپرهيزيد؛ خداوند توبه پذير و رحيم است). 🔰در اين آيه، خداوند جامعه اسلامي را ملزم مي سازد كه سه اصل اخلاقي را به عنوان حقِ لازم كه از لوازم و آثار اخوت اسلامي و برادري ديني است نسبت به يكديگر رعايت نمايند؛ اينك به طور اجمال به اين سه اصل اشاره مي كنيم:. 🔸1. بدگماني و بدبيني نسبت به مسلمانان ممنوع است؛. 🔸2. يك فرد مسلمان نبايد در امور مردم كنجكاوي كند؛. 🔸3. غيبت و بدگويي پشت سر مسلمان حرام است. 💠از آن جا كه اصول ياد شده از مباحث اساسي اخلاق اسلامي هستند و در اصلاح اجتماع نقش مهمي ايفا مي كنند و از پيشوايان بزرگ ما بيانات جالب و شيوايي در اين زمينه وارد شده، شايسته است كه هر كدام را جداگانه مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار دهيم. اكنون نخستين اصل يعني (بدگمانى) را مورد بحث قرار مي دهيم. 🔹بدبيني يك حالت رواني منفي است كه شخصيت و احترام و تقوا و پاكي افراد در فضاي فكر و قضاوت دارنده آن، لطمه مي بيند. 🔸افراد بدبين از ميان هزاران نقاط روشن و جلوه هاي خوب زندگي مردم، فقط به نقطه هاي مبهم و تاريك و تيره زندگي آنان، متوجه مي گردند. 🔹همه ما مي دانيم كه جان و مال و آبروي مسلمان محترم و هرگونه تعدي به آن حرام است، ولي در آيه به تعدّي ديگري اشاره نموده و مي فرمايد: حيثيت و آبرو و شخصيت هر مسلمانى، حتي در عالم فكر و پندار و در دايره داوري دروني ما نيز محترم است. هيچ فرد مسلمانى، نبايد بي جهت در درون خود، به حريم شخصيت و پاكي مسلماني با بدبيني وبدگماني و داوري بد، تجاوز نمايد. 🔸به قول يكي از دانشمندان معاصر: حدود امنيتي كه اسلام براي جامعه مسلمانان به وجود آورده، منحصر به جان و مال و آبرو نيست، بلكه علاوه بر اين امنيتهاي سه گانه، امنيت چهارمي را نيز خواستار شده است و آن، امنيت قضاوتهاي ديگران است؛ يعني افراد ديگر را در محيط فكر خود، مورد هجوم افكار و داوريهاي بد و ناروا قرار ندهد؛ احترام و شخصيت مسلمان، علاوه بر مرحله عمل، بايد حتي در محيط افكار ديگران نيز محفوظ بماند. 🔹از اين نظر، اسلام هرگونه بدگماني و بدبيني را كه منجر به لكه دار ساختن شخصيت كسي در محيط فكر و پندار مي شود، تحريم نموده و دستور داده است كه جامعه با ايمان از هرگونه سوءِ ظن نسبت به همديگر بپرهيزند. 🔸پيامبر اكرم در يكي از بيانات شيواي خود به امنيتهاي چهارگانه مزبور اشاره نموده و چنين مي فرمايد:. 🔹(اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ عَلَي الْمُسْلِمِ دَمَهُ، وَمالَه وعِرْضَهُ، وَاَنْ يَظُنَّ به سُوءَ الظّنِ) 1 🗞خداوند، تجاوز به خون، مال و آبروي مسلمانان را حرام نموده و هرگز اجازه نداده است كه كسي به يك فرد مسلمان بدگمان شود و حتي در ذهن و فكر خود، به او نسبت ناروا بدهد. 💠اگر امنيتهاي سه گانه، نخست در پرتو حكومتهاي مادي و سازمانهاي اداري تأمين گردد، ولي امنيت از نظر قضاوت مردم، جز در سايه ايمان به خدا عملي نمي شود؛ زيرا حدود حكومتهاي مادي منحصر به ظواهر است و جلوگيري از تجاوزهاي باطنى، از حريم قدرت عوامل مزبور، بيرون مي باشد؛ فقط ايمان به خداست كه مي تواند جلو اين گونه تجاوزها را بگيرد؛ زيرا يك فرد مسلمان ايمان دارد كه خداوند از كارهاي برون و درون او آ گاه است. 📚 پی‌نوشت: 1. المحجة البيضاء، ج 5، ص 268. 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 دوره آموزش مهارت های امر به معروف و نهی از منکر همراهان گرامی طی چند ماه گذشته این توفیق را داشتیم تا با موضوع بندی و ارائه مباحث 9 جلسه از دوره ملی آموزش مجازی مهارت های امر به معروف و نهی از منکر شامل مهارت های ویژه ضابطان را در قالب 87 کلیپ تصویری و 18 فایل صوتی تقدیم شما عزیزان کردیم. ادامه این مباحث در قالب آموزش مباحث حقوقی ادامه دارد. اما با توجه به اینکه این مباحث صرفاً در خصوص مباحث حقوقی و مختصات قانونی می‌باشد و خارج از اهداف این کانال است؛ علاقمندان می‌توانند برای پیگیری این موضوع به آدرس ذیل مراجعه و از مباحث ارائه شده بهره‌مند شوند. 👇👇👇 https://www.aparat.com/playlist/1680906 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat
🌸 ویژگی‌های منتظران واقعى 🔹 بنا بر روایتی امام کاظم علیه السلام فرمودند: 🔵 "من چيزى به تو مى‏ گويم كه پدرانم آن را مى‏ گفتند، اگر در بين شما به تعداد افراد جنگ بدر (۳۱۳ یار واقعی) وجود داشت قائم ما قيام می کرد... (منتظران واقعی) دامن همّت بالا زده و پا در جاى پاى ما مى‏ گذارند و به فرمان ما عمل مى‏ كنند...شب را بر خلاف معمول مردم به صبح مى‏ رسانند، و همچنین روز را به خلاف معمول مردم به شب مى‏ رسانند، و مدام با راز و نياز از خداوند می خواهند امّت به دست ما اصلاح شود." 📚 مشکات الانوار ص ۶۴ 📖 متن روایت👇 🌕 "إِنِّي لَأَقُولُ لَكَ قَوْلًا قَدْ كَانَتْ آبَائِي ع تَقُولُهُ لَوْ كَانَ‏ فِيكُمْ‏ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ لَقَامَ قَائِمُنَا . ... قَدْ شَمَّرُوا فَاحْتَذَوْا بِحَذْوِنَا وَ عَمِلُوا بِأَمْرِنَا-... يُصْبِحُونَ فِي غَيْرِ مَا النَّاسُ فِيهِ وَ يُمْسُونَ فِي غَيْرِ مَا النَّاسُ فِيهِ يَجْأَرُونَ إِلَى اللَّهِ فِي إِصْلَاحِ الْأُمَّةِ بِنَا ..." 🌷🌾🌷🌾🌷🌾 کانال رسمی معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ویژه خواهران مبلغ https://eitaa.com/moballeghat