مدافعان ظهور
شباهتهای امام زمان(عج) با پیامبران الهی میان امام زمان علیه السلام و تعدادی از پیامبران الهی شبا
ادامه متن👆
حضرت یونس علیه السلام
از
امام باقر ـ علیهالسّلام ـ روایت شده که فرمودند: امّا شباهت او به یونس بن متی بازگشت او از غیبت به صورت جوان بعد از پیری و کهولت سن است. (۱۶)
حضرت شعیب علیهالسّلام
از امیر المۆمنین ـ علیهالسّلام ـ روایت شده که: شعیب ـ علیهالسّلام ـ قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد تا اینکه عمرش طولانی و استخوانهایش کوفته شد. سپس از نظرشان غایب گشت و دوباره به صورت جوانی به سوی آنها بازگشت. (۱۷)
حضرت قائم (علیه السلام) نیز به صورت جوانی ظهور خواهد کرد.
حضرت رسول اکرم صلی الله علیه
امام علی علیه السلام می فرمایند: «اَلَا اِنَّهُ اَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقا وَ خُلْقا وَ حُسْنا بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله؛ همانا او (مهدی علیه السلام ) شبیه ترین مردم از نظر خَلق و خُلق و نیکویی به رسول خدا صلی الله علیه و آله است.» شباهت های میان حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله با امام زمان به قدری است که دراین مقال گنجایش بیان آن نیست.
پی نوشت:
۱. سوره بقره (۲)، آیه ۳۰.
۲. سوره زمر (۳۹)، آیه ۷۴.
۳. سوره مائده (۵)، آیه ۲۷.
۴. شیخ صدوق، همان، ج ۱، ص ۳۲۰.
۵. شیخ صدوق، همان، ج ۲، ص ۴۳۰.
۶. محمد بن یعقوب کلینی، همان، ج ۱ ، ص ۵۱۴.
۷. امین الاسلام، فضل بن حسن طبرسی، اعلام الوری، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج۱، ص۳۲۲.
۸. بحارالانوار، همان، ج ۱۲، ص ۱۹.
۹. بحارالانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۷.
۱۰. بحارالانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۱۲، عن کمال الدین، ج ۱، ص ۳۲۷.
۱۱. بحار الانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۲۴، عن غیبه الطوسی.
۱۲. بحارالانوار، همان، ج ۵۱، ص ۲۱۲، عن کمال الدین، ج۱، ص ۳۲۷.
۱۳. مکیال المکارم، همان، ج ۱، ص ۳۶۶.
۱۴. برگرفته از روایتی از امام باقر(ع) بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۳۵۱، و غیبت نعمانی، ص ۲۳۸، محمد بن ابراهیم النعمانی، تحقیق علی اکبر غفاری.
۱۵. کمال الدین، ج ۱، ص ۱۳۶،
۱۶. بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۲۱۲، عن کمال الدین، ج ۱، ص ۳۲۷.
۱۷. مکیال المکارم، ج ۱، ص ۳۰۱.
بسم الله الرحمن الرحیم🍀
🔴 ثواب آشنا کردن مردم با #امام_زمان(عج)
🔵 امام حسن عسکری علیه السلام:
🌕 اگر می خواهی ثواب ۱۰۰ سال روزه همه ایام در نامه عملت ثبت شود.مردم را با امام زمانشان آشنا کن.
📚 بحارالانوار ج ۲ ص ۸
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌸
امام خامنه ای روحی فداه در تاریخ 96/2/20 دربارۀ معنای "انتظار" فرمودند:
«انتظار یعنی چه؟ انتظار بهمعنای مترصّد بودن است. در ادبیّات نظامی یک چیزی داریم بهنام «آمادهباش»؛ انتظار یعنی «آمادهباش»! باید «آمادهباش» باشیم. انسان مؤمن و منتظر، آن کسی است که در حال «آمادهباش» است. اگر امام شما که مأمورِ به ایجاد عدالت و استقرار عدالت در کلّ جهان است، امروز ظهور بکند، باید من و شما آماده باشیم. این «آمادهباش» خیلی مهم است؛ انتظار به این معنا است. انتظار بهمعنای بیصبری کردن و پا به زمین کوبیدن و چرا دیر شد و چرا نشد و مانند اینها نیست، انتظار یعنی باید دائم در حال «آمادهباش» باشید.»
🍀☘🍀
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🔆#شرح_مراتب_طهارت🔆
🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷
🌷#مجلس_اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری
📒3️⃣حقیقت نورانی وضو (صفحه ۳۰)
✍️شاخصۀ مرتبۀ طهارت را "وضو" تشکیل میدهد. در یک روایت آمده است که «الوضوء نور» وضو گرفتن نور است.
در روایتی دیگر آمده: اگر شخصِ با وضویی، قبل از اینکه وضویش را باطل کند، وضوی دیگری بگیرد ، او نور بر نور افزوده است که «الوضوء علی الوضوء نور علی نور»
📚در نکته ۷۳۰ هزار و یک نکته حضرت مولای مکرّمم آمده است:
شیخ رئیس در فصل دوم مقاله أولی قانون در حفظ صحّت عین گوید :
«از جمله چیزهایی که جلا میدهد چشم را و حفاظتش میکند؛ فرو رفتن در آبِ صافی و گشودن چشم در داخل آن است.»
📚در تفسیر نورالثقلین حدیث ۱۲۷ آمده است:
« در حین وضو چشمانتان را بگشائید تا بدین طریق چشمانتان از آتش جهنم برحذر باشد. »
✨جهنّم عین، رمد و عمی و سایر امراض آن است✨
📚در نکته ۳۶۵ هزار و یک نکته حضرت مولی (روحی فداه) آمده است:
پیامبر صلی االله علیه و آله و سلم فرمود:
« امت من روی سپید و دست و پای سپید باشند از اثر دست و روی شستن.
بدان که ایزد تعالی چون نماز را واجب کرد نخواست که بندگان وی به دنیا آلوده، به خدمت آیند، ایشان را فرمود که وضو کنند و با این چهار عضو، مخصوص کرد زیرا که آدم(ع) اول روی به درخت گندم کرد و به پای رفت و با دست از درخت گندم باز کرد و بر سر نهاد و بر حوّا(س) آمد.
ایزد - عزّ اسمه - این چهار عضو گناهکار را بفرمود: «شستن بهگاه خدمت».
✴️#شرح_مراتب_طهارت_مجلس_اول - صفحه ۳۰
✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله )
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🔆#شرح_مراتب_طهارت🔆
🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷
🌷#مجلس_اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری
📒4️⃣تاریکی، حق ملاقات با روشنایی را ندارد (صفحه ۳۱)
✍️جناب رسول صلی االله علیه و آله و سلم فرمودند: خداوند وقتی نماز را واجب کرد، دید که بندگانش آلودهاند لذا دستور داد که بندگان قبل از ورود به نماز، اوّل روشن گردند و سپس وارد منطقه روشنایی "صلوة" شوند.
زیرا بنده آلوده، حقِ مشرّف شدن به زیارت نماز را ندارد. چون نماز پاك است و حقیقت آن تماماً طهارت است.
🔸کسی که وضو ندارد وجودش تاریک است و کسی که تاریک باشد حق ملاقات با نماز را که نور است نخواهد داشت. پیامبر(ص) فرمود: خداوند وضو را واجب نمود زیرا که نخواست بندگانش با دنیایی که بدان آلودهاند وارد در نماز شوند زیرا بنده به دنیا آلوده است و شبانهروز در این آلودگی به سر میبرد.
✨انسان با وضو گرفتن خود را آماده میسازد برای ورود در منطقه نورانی دیگری به نام نماز✨
✴️#شرح_مراتب_طهارت_مجلس_اول - صفحه ۳۱
✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله )
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🔆#شرح_مراتب_طهارت🔆
🌷🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃🌷
🌷#مجلس_اول - اولین شب محرم سال ۱۴۱۸ قمری
📒5️⃣ نکتهای در فهم قصص قرآنی (صفحه ۳۱)
▪️این نکته به عنوان رمزی در فهم قصه های قرآن کریم است.
✍️هرچه را در قرآن میخوانید از قصه حضرت آدم (ع) که اولین قصه سوره بقره است، گرفته تا قصههای حضرت موسی (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت عیسی (ع)، حضرت نوح (ع) و دیگر انبیاء عظام، بدانید که اینها فقط صِرف پرداختن به یک داستان نیست، بلکه رمز این قصهها در قرآن آن است که هر کسی بخواهد از حیوان بودن به درآید و به مقام انسانیت برسد؛ باید مسیری را طی کند که در این مسیر، همانند پیغمبران دچار حوادث و موانع شود و با مشکلاتی برخورد کند.
🔸مثلاً اگر کسی از امشب بگوید: خدایا میخواهم بیایم تا تمام آنچه را که فرمودی عمل کنم، از فردایش خواهد دید که مشکلی برایش پیش آمده است همانند مشکل حضرت آدم (ع)، یک حادثهای برای او اتفاق افتاده است همانند حادثه حضرت موسی (ع)، یک واقعهای برای او رخ داده است همانند واقعه حضرت عیسی (ع) و ...
🔸 وقایع قرآن مربوط به مورد خاص نیست که تا قرآن همانند کتاب قصه و داستانی تلقّی گردد؛ بلکه قصص قرآنی و نقل وقایع و حوادث مهم در امور مختلف، برای شرح و بیان اطوار وجودیِ انسان و شئون مختلف اوست.
✨قرآن از بدو تا ختم، تفسیر انفسی انسان است✨
🔸ما نپنداریم قرآن یک داستانی گفته که حضرت آدمی بود، این حضرت آدم در یک بهشتی زندگی میکرد، به او گفته بودند به گندم نزدیک نشو و او هم نزدیک شد و از آن خورد و از بهشت بیرونش کردند، تا از آن به بعد سوالهای فراوانی پدید آید که مثلاً: آدم ابتدا در کجا بود؟ چگونه او را ساختند؟ آن بهشت در کجا بود؟ چگونه به گندم نزدیک شد؟ مگر در بهشت گندم و جو هم وجود دارد؟ و مگر آنجا ممنوعیتی هم هست؟ چرا از آنجا بیرونش کردند؟ و دهها سؤال دیگر...
🔸سرّ تمام این سؤالاتی که برای افراد پیش میآید این است که خیال کردهاند قضیۀ حضرت آدم (ع) و مانند آن،صرفاً به عنوان پرداختن به یک قصه در قرآن است و حال اینکه عرض کردیم اینگونه نیست؛
بلکه همه قصص قرآنی بیان اطوار وجودیِ انسان در سیر تکاملی او است که سفرنامههای انبیاء در مقام شهود حالات ما است ، وگرنه انسانهای کامل همانند سفرای الهی منزّه از خطا و اشتباهند .
🔸و این لطیفه را روح دیگری است که برای اهل آن با تدبرِ تامّ معلوم است که انسان کامل را روی به جانب حق است که مظهر اسماءالله است و چهرهای به جانب خلق است که اطوار وجودی آنها را به آنها نشان میدهد تا در سیر تکامل، شوق به کمال یابند. فافهم!
✴️#شرح_مراتب_طهارت_مجلس_اول - صفحات ۳۱ و ۳۲
✴️ استاد صمدی آملی( حفظه الله )
🔰بسم الله الرحمن الرحیم🔰
🌸#نکات_طبی🌸
📝 #مزاج_شناسی
( #قسمت_هفتم)
✅ مزاج شناسی در مرحله دوم:👇👇
♻️مرحله پرسش و پاسخ:
🌸۲- میل خوردن ( اشتها ) و توان هضم :👇👇
🔸میل به غذا نشان دهنده میزان توان و نوع مزاج حاکم درون و باطن بدن را آشکار می سازد .
🔸هرچه حرارت و رطوبت متعادل تر باشد، اشتهاء به خوراک و توان هضم بالاتر است.
✅ « دموی ها » دارای بالاترین اشتهاء و بالاترین توان هضم می باشند. دارای دستگاه گوارش و هاضمه قوی هستند.
✅ « سوداوی ها » بعلت ترشح بیش از اندازه سوداء ، به فم( دهانه ) معده که وظیفه آن ایجاد اشتها و گرسنگی است ، میل به خوردن و اشتهای بالایی دارند، اما توان خوردن و هضم ضعیفی دارند .
این گروه در اصطلاح چون سیر غذا نمیشوند ، تیکه تیکه غذا می خورند. هریک ساعت چند لقمه می خورند همیشه گرسنه اند. اما وقتی به غذا می رسند . اشتهای خوردن ندارند و دستگاه هاضمه آنها نیز بعلت سردی و رطوبت ، ضعیف است.
✅ « صفراوی ها »بعلت ترشح زیاد صفرا در بدن آنها ،موجب سوخت بیشتر غذا و بافت ها میشود. اما از طرفی بعلت کمبود اشتها غذای کافی به اعضاء نمی رسد و لاغرتر از بقیه گروهها می باشند.
✅ « بلغمی ها » نیز به علت رطوبت و سردی زیاد معده ، میل زیاد به غذا خوردن دارند. اما توان هضم ضعیف دارند و در صورت غلبه بلغم در بخش گوارش و هضم غذاها بصورت هضم و جذب ناقص در مدفوع قابل مشاهده است .
🔸مجددا متذکر میشویم این معیارها نسبی می باشند یعنی صفراوی نسبت به بلغمی و دموی اشتهای کمتری دارد نه آنکه برای صفراوی حکم کنیم وی دارای اشتهای ضعیف باشد. چه آنکه بحث صاحب یک مزاج با صاحب غلبه یک مزاج متغیر است .👇👇
▪️مثلا فردی که غلبهِ مزاج صفرا دارد ،دارای اشتهای ضعیفی است.
▪️اما یک فرد دارای مزاج پایه صفرا ،که غلبه و بیماری صفرا در خود ندارد ،به اندازه می خورد و می آشامد.
.
گاهی اوقات فکر میکنیم داریم شوخی میکنیم، ولی دل طرف مقابل میشکنه💔
بیاین بخاطر دل اماممونم که شده، یسری ازعادت های بدمون رو ترک کنیم😊
.
#هیچ_چیز_ارزش_شکستن_دل_مهدی_عج_را_ندارد .
@modafeanzuhur
🌷امام مهدی شناسی 🌷
🌿زیارت آل یاسین🌿
✨سلام علي آل يس✨
💠 سلام نامي از اسماء الهی است، صاحب اين نام همواره از آسیب، عیب و گزند و نقص پیراسته است.
💠سلام نوعی تحیت و درود است ،اصل تحیت به معنای درخواست حیاتی عاری از کل آفات است. از آنجا که وجودمقدس امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف جلوه كامل اسامی خدای سبحانند از اين رو پيوست به حضرت انسان را تحت نام سلام خداوند سبحان قرار میدهد.
💠معنای حقیقی اين نام مختص حضرت حق است و «آل یس» از آن جهت که تحت سلطه و تربیت کامل حضرت حق واقع شده بالتبع حامل اسم سلام خداوند در عالم ملک و ملکوت است.
💠 گویا زائر به میزان پیوست با امام، تشعشعات این نام را دریافت میكند و سیر کمالی را در سلامت تا وصال به معشوق طی میكند.
💠انوار نام «سلام» اختصاص به عالم دنیا ندارد بلکه در قیامت بندگان صالح حق، با بهترین هدیه و تحیت که همین سلام است پذیرایی میشوند.
💠 قرآن در آیه ٤٤ سوره مبارکه احزاب می فرمايد: «تَحِيَّتُهُمْ يَوْمَ يَلْقَوْنَهُ سَلَامٌ وَأَعَدَّ لَهُمْ أَجْرًا كَرِيمًا»«تحیّت آنان در روزی که او را دیدار میکنند سلام است؛ و برای آنها پاداش پرارزشی فراهم ساخته است.»
💠ذکر سلام در دنیا، موجب میمنت و برکت حیات انسانی بوده و در بهشت نیز فرشتگان با نام سلام از بهشتیان استقبال میکنند.
💠 بهشت دارالسلام است كه نام «سلام» خدای سبحان در آنجا گوش بهشتیان را نوازش میدهد در واقع بهشت فضایی است که از هر گونه کلام لغو و بیهودهگويی مبراست.
💠 قرآن در آیه ۵۸ سوره مبارکه یس میگويد: «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحیمٍ»
«با سلام [ی پرارزش و سلامت بخش] که گفتاری از پروردگاری مهربان است.»
💠در ابتدا صاحبان بهشت - حضرات معصومین علیهمالسلام- تحت نام سلام قرار میگیرند و به تبع ایشان، محبین و شیعیان از بركت اين نام بهرهمند میگردند.
💠 با عبارت «سَلامٌ عَلى آلِ یس» زائر به منشأ و مصدر تطهیر و تزکیه عالم اقرار میكند و به بركت اين نام طهارت و پیراسته شدن از رذائل اخلاقی را تقاضا میکند.
💠سلام به تعبیر دیگر یعنی «اَنَا مُسَلِّمٌ عَلَيْكَ»؛ «من درمقابل تو تسلیم هستم».
تسلیم بودن کامل زائر در مقابل امام مطرح میشود.
💠او با اين سلام تسلیم خود را در مسیر بندگی و در جاده عبودیت اعلام میكند و تواضع و فروتنی و خاکساریش را بر امام عرضه میدارد.
💠فاصله انسان خاكی تا وصال به قرب الهی به میزان تسلیم او در مقابل امام است.
💠 زائر در این سلام اعتراف دارد که، امام سلامتی کامل را از ناحیه خداوند دریافت كرده است پس سلامتی روح و جسم، ظاهر و باطن او وابسته به تسليمش در مقابل امام است.
#امام مهدی_شناسی
#زیارت_آل_یس ۱