□در دوران غيبت كبري غیبت بهمعناي زندگی ناشناس در جامعه و بين مردم و ديده شدن و زندگي طبيعي و معمولي داشتن امام عصرارواحنافداه؛ ولي ناشناس بودن ایشان نزد مردم است. لذا در زیارت آن حضرت گفته میشود:
☑️اَلسَّلامُ عَلَیـْکَ یَا حُجَّةَ اللّٰهِ الَّتِی لٰا تَخـْفیٰ:
سلام بر تو ای حجّتخدا که پنهان و مخفی نیستی.
□و در دعای ندبه خطاب به آن حضرت گفته میشود:
☑️بِنَفـْسِی اَنـْتَ مِنْ مُغَیَّبٍ لَمْ یَخـْلُ مِنّٰا؛
بِنَفـْسِی اَنـْتَ مِنْ نٰازِحٍ مٰا نَزَحَ عَنّٰا:
جانم به فدای تو ای پنهانی که از جمع ما بیرون نیستی! جانم فدای تو ای دور گشتهای که از ما دور نیستی!
□با این وصف امام زمان عليه السّلام در عصر غیبت کبریٰ هم حاضرند و هم ظاهر.
□امام صادق عليه السّلام دربارهی حضرت مهديارواحنافداه در دوران غيبت کبری میفرمایند: يَرَوْنَهُ وَ لٰا يَعْرِفُونَهُ: مردم ایشان را ميبينند، ولى آن حضرت را نميشناسند. امام باقر عليه السّلام نیز میفرمایند: يَعْرِفُهُمْ وَ لٰا يَعْرِفُونَهُ: مردم را میشناسد؛ امّا مردم ایشان را نمیشناسند.
□امام صادق عليه السّلام ميفرمايند:
يَمْشِی فِی اَسْوٰاقِهِمْ وَ يَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لٰا يَعْرِفُونَهُ حَتّىٰ يَأذَنَ اللّٰهُ لَهُ اَنْ يُعَرِّفَهُمْ نَفْسَهُ كَمٰا اَذِنَ لِيُوسُفَ حَتّىٰ قٰالَ لَهُ اِخْوَتُهُ «اَءِنَّكَ َلَاَنْتَ يُوسُفُ؟ قٰالَ اَنَا يُوسُفُ»:
در بازارهاي مسلمانان رفتوآمد ميكند و وارد مجلسهاي آنها میشود و بر فرشهايشان قدم مينهد؛ ولي آنها او را نميشناسند؛ تا اینکه خدا دربارهي او اجازه دهد؛ چنانكه به يوسف عليه السّلام اجازه فرمود؛ و آنها [برادران يوسف عليه السّلام] به او گفتند: «آيا تو واقعاً خود يوسف هستى؟! گفت: من يوسفم.» زماني كه برادران يوسف عليه السّلام براي دریافت کمک غذایی نزد يوسف عليه السّلام به مصر رفتند، او را ديدند و عرضه داشتند:
□يٰا اَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنٰا وَ اَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنٰا بِبِضٰاعَةٍ مُزْجٰاةٍ فَاَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنٰا اِنَّ اللّٰهَ يَجْزِی الْمُتَصَدِّقِينَ: اي عزيز! به ما و خاندان ما سختى و بلای بسيار رسيده و كالاى اندكى آورديم. تو پيمانههاي ما را كامل كن و به ما تصدّق و بخشش نماي؛ بهراستى كه خداوند بخشندگان را پاداش دهد. آنها يوسف عليه السّلام را نشناختند؛ امّا يوسف با نگاه اوّل ايشان را شناخت.
□مسألهي شناخت امام زمان عليه السّلام نزد مردم عصر غيبت نيز همانند ماجرای يوسف عليه السّلام و برادرانش است. آن حضرت همهي مردم را میبینند و تكتك آنها را ميشناسند؛ مردم نیز ايشان را ميبينند؛ ولی آن حضرت را نميشناسند. پیشتر گفتیم که مگر ما تمام کسانی را که در کوچه و بازار میبینیم، میشناسیم؟ یا وقتی وارد مجلسی میشویم، آیا تکتک حاضران و کسانی را که دربین آنها نشستهایم، میشناسیم؟ حضور امام زمانارواحنافداه درمیان ما اینگونه است.
□○ #جان_جهان، استادمهدی طيّب○□
🌴🌴🌴🌴🌴🌴
#امام_شناسی
سر درس امامت ۵۹
ولایت تکوینی در قرآن ۶
گذشت که «آصف بن برخیا» به جهت بهره مندی از «علم الکتاب» دارای ولایت تکوینی بوده است. اینک در خصوص معنای علم الکتاب توضیح می دهیم.
در اینکه منظور از علم کتاب چیست؟ مفسران گفتگو بسیار کردهاند. ظاهر این است که منظور آگاهى او بر کتب آسمانى است، آگاهى عمیقى که به او امکان مىداد که دست به چنین کار عجیبی بزند، بسیارى از مفسران معتقدند، این مرد با ایمان از «اسم اعظم الهى» با خبر بود، که همه چیز در برابر آن خاضع مىگردد، و به انسان قدرت فوق العاده مىبخشد. باید توجه نمود که آگاهى بر اسم اعظم بر خلاف آنچه بسیارى تصور مىکنند مفهومش این نیست که انسان کلمهاى را بگوید و آن همه اثر عجیب و بزرگ داشته باشد، بلکه لازم است آن چنان از نظر بندگی تکامل یابد که خود مظهرى از آن اسم گردد، این تکامل معنوى و روحانى که پرتوى از آن اسم اعظم الهى است قدرت بر چنین خارق عاداتى را در انسان ایجاد مىکند. (ر.ک: تفسیر نمونه، ج۱۵، ص ۴۷۰ و المیزان، ج ۱۵، ص ۳۶۳)
به هر روی روشن است که این علم از سنخ علوم بشری و اکتسابی نبوده است بلکه علمی الهی و ملکوتی بوده است که به موجب بهره مندی از آن آصف توانسته است به این قدرت برسد. باید توجه نمود که بهرمندی او از این علم تمام و کمال نبوده بلکه اندکی از آن را به همراه داشته است زیرا آیه می فرماید: «علم من الکتاب» و «من» در آیه به معنای بعض است یعنی بعضی از علم کتاب الهی در نزد او بوده و عجب است در عظمت این علم که بهره مندی از اندک آن اینچنین می کند.
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
معرفی مدعی یمانی۳۲
احمدالحسن روایات یمانی را به بازی گرفته است؟!
احمدالحسن روایات یمانی را به بازی گرفته است؟!
اصل یمانی بر اساس چهار-پنج روایت، یکی از پنج علائم قطعی است.
این علائم از حتمیات شمرده شده و یمانی یکی از این هاست که در روایات آمده: «و الیمانی من المحتوم[الغیبه، نعمانی، ص ۲۵۲٫]»
در این جا خود یمانی ذکر نشده؛ بلکه بر اساس روایت، «خروج الیمانی» به عنوان علامت حتمی ذکر شده است. پس این که یک عده ای می آیند و سر و صدا می کنند که ما باید به یمانی بپیوندیم؛ از یمانی تبعیت کنیم و دنبال او به راه بیافتیم؛ او معصوم است؛ حجت خداست؛ پسر امام زمان است و …، هیچ ربطی به روایات ندارد و بازی کردن با روایات است.
🔴 آیا حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها) پس از ظهور رجعت می کند؟
🔵 حدیثی در منابع روایی وجود دارد که حکایت از رجعت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) بعد از ظهور امام زمان (عجلالله تعالی فرجه والشریف) دارد. داستان رجعت آن حضرت(سلاماللهعلیها) در ضمن روایتی طولانی که در پرسش مفضل از امام صادق (علیه السلام) مطرح شده، آمده است.
🌕 مفضل می گوید از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: آقا، آیا پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) و علی (علیهالسّلام) با قائم (عجلالله تعالی فرجه و الشریف)خواهند بود؟ فرمودند: آرى، والله پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و علی (علیهالسّلام) ناگزیر می باید قدم روى زمین بگذارند.... اى مفضل! گویا مى بینم که ما ائمه(علیهالسّلام) آن موقع جلوی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) جمع شده و به آن حضرت(صلیاللهعلیهوآله) شکایت مى کنیم که امت بعد از وى چه به روز ما آوردند، و مى گوییم امت، ما را تکذیب کردند؛ بى اعتنایى، نفرین، لعنت و تهدید به قتل نمودند، حاکمان ستمگر آنها ما را از وطن بیرون آورده به پایتخت خود بردند و جمعى از ما را با سم و حبس کشتند. در این وقت پیغمبر سخت گریه می کند و می فرماید اى فرزندان من! هر چه به شما رسید بیشتر به جد شما رسید.
🔺 آن گاه فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) مى آید و از ظلم هایی که در حق او همسرش شده و غصب فدک، ملک خود توسط آنها، و رفتن به میان مهاجرین و انصار و ایراد خطبه اش در خصوص غصب فدک، شکایت می کند. سپس نقل می کند که چگونه جمعى امیر المؤمنین(علیهالسّلام) را از خانه خود براى بیعت گرفتن در سقیفه بنى ساعده بردند،...
🔹 بنابر این، طبق این روایت که مفضل از امام صادق (علیهالسّلام)نقل می کند، حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) نیز جزو رجعت کنندگان خواهند بود؛
📚بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۱۷
📚مهدى موعود، (ترجمه ج ۵۱، بحار الأنوار)، ص۱۱۶۶
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_11.mp3
6.14M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه1⃣1⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_12.mp3
6.62M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه2⃣1⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_13.mp3
5.54M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه3⃣1⃣فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_15.mp3
6.96M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه5⃣1⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_16.mp3
6.05M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه6⃣1⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_17.mp3
7.14M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه7⃣1⃣ فصل ششمhttps://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_18.mp3
7.68M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه8⃣1⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_19.mp3
6.95M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه9⃣1⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_20.mp3
4.01M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه0⃣2⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
کارخونه قصه ها.apk
21.77M
کارخونه قصه
تولید شده توسط موسسه مصاف
پر از قصه های مهدویت ودیگر قصه ها
برا کودکان
❣ #سلام_امام_زمانم ❣
🥀کجایی⁉️ ای قرار بی قراران
🍂امید #جمعه ی چشم انتظاران
🥀دعای جمع ما👥 هر جمعه این است
🍂 #بیا که با تو می آید بهاران
🔹ان شاءالله این #جمعه
🔸روز ظهور💖 شما باشد آقا جان
🔹هر کجا هستید
🔸با هزاران عشــ♥️ـق #سلام
#أللَّهُمَ_عـجِـلْ_لِوَلیِکْ_ألْفَرَج🌸🍃
🌹🍃🌹🍃
@modafeanzuhur
#امام_شناسی
سر درس امامت ۶۰
ولایت تکوینی امام در قرآن ۱
آصف بن برخیا با بهرمندی از بعضی از علم الکتاب توانست به ولایت تکوینی رسیده و به اذن الهی تخت بلقیس را در چشم به هم زدنی کیلومترها جا به جا نماید. اینک سوال این است: آیا غیر از او، کس دیگری در قرآن کریم دارای «علم الکتاب» دانسته نشده است؟ پاسخ مثبت است و لازم است به محضر آخرین آیه سوره رعد مشرف شویم.
در این آیه خداوند متعال می فرماید: «کافران مى گویند: تو رسول [خدا] نیستى. بگو: خداوند [به عنوان] گواه میان من و شما کافى است. و کسى که علم الکتاب به نزد اوست [بس است]» (رعد: ۴۳) اگر هر روز بهانه اى مى تراشند، هر زمان تقاضاى معجزهاى دارند و آخر کار هم باز مىگویند تو پیامبر نیستى! در پاسخ آنها بگو: «همین کافى است که دو کس میان من و شما گواه باشد یکى اللَّه و دیگرى کسی که علم کتاب نزد او است.» اما این چه کسی است که علم الکتاب نزد اوست در روایات متعددی (ر.ک: تفسیر برهان و نور الثقلین، ذیل آیه شریفه) این شخص به امیرالمومنین علیه السلام و فرزندان معصومش تطبیق شده است. برای نمونه: ابو سعید خدرى مىگوید از پیامبر درباره «قالَ الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ» (که در داستان سلیمان وارد شده است) سؤال کردم فرمود: «او وصى و جانشین برادرم سلیمان بود» عرض کردم: «قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ» از چه کسى سخن مىگوید و اشاره به کیست فرمود: «او برادرم على بن ابى طالب است» (المیزان جلد ۱۱ صفحه ۴۲۷)
جالب است که در روایات اهل سنت نیز این مساله وارد شده است و دانشمندانی مانند ابوحنیفه، ثعلبی، ابن مغازلی و … نیز «من عنده علم الکتاب» را بر امیر المومنین علیه السلام تطبیق نموده اند (ر.ک: تفسیر برهان، ج ۳، ۲۷۷)
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
معرفی مدعی یمانی۳۳
ادعای مشاهده و دروغ احمدالحسن
احمدالحسن از دیدار های مکرر با حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) در خواب و بیداری گفته است در حالی که ما از حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) نامه ای داریم که ایشان در یکی از توقیعاتشان فرمودند:
هر کس پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعایی کرد پس کذّاب است.
حضرت چنین روزهایی را می دیدند که مدعیان دروغگویی پیدا می شوند که چنین مطلبی را فرمودند.
پی نوشت:
الاحتجاج جلد۲ ص۴۷۴
بحارالانوار جلد۵ ص۳۶۱
غیبه طوسی ص۳۹۵
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
یک راهکار مهم برای محک زدن شیعیان توسط حضرت زهرا(س)
امروزه عرفانهای نوظهور و نسخه های عجیب و غریب از جانب عده ای عمامه به سر یا با ظاهر مذهبی برای کسانی که بدنبال سریعترین راه رسیدن به خدا هستند، غوغا میکند و بسیاری از آنها به مسیر ضلالت و گمراهی منتهی می گردد.
منتظر امام زمان(علیه السلام) میبایست حضرت زهرا(سلام الله علیها) را الگوی خود قرار دهد و انجام واجبات و ترک محرمات را بر هر چیزی مقدم نماید.
علامه سید جعفر عاملی می نویسد:« تأکید های مکرر و مداوم پیامبر صلیاللهعلیهوآله در گفتار و رفتار، به علاوه مقام و موقعیت حضرت زهرا علیهسلام سبب شد تا ایشان مورد مراجعه مردم باشند و از درجه و موقعیت خاصی برخوردار گردند. چنان که منزل ایشان پایگاه و پناهگاهی برای کسان زیادی بود که به آنجا رفت و آمد می کردند. علاوه بر زنان همسایه، دیگر بانوان مدینه نیز به آن حضرت مراجعه کرده و به منزلش رفت و آمد داشتند.»(۱)
از جمله این مراجعات:مردی همسرش را فرستاد تا به نزد حضرت زهرا علیهاسلام برود، و از ایشان بپرسد که آیا او از شیعیان و پیروان شما می باشد یا خیر؟
او به حضور حضرت آمد و چنین پاسخ شنید، که به شوهرت بگو: «اگر به آنچه به شما امر کرده ایم عمل کنی و از آنچه نهی کرده ایم دوری می کنی، از شیعیان ما هستی وگرنه خیر…»(۲)
این جریانات اگر چه در منزل حضرت اتفاق می افتاد، و به ظاهر حضرت در منزل مستقر بود، اما نشان از پویایی حضرت در جامعه داشت.
پی نوشتها:
(۱)ماساهالزهرا(جعفرمرتضیالعاملی)/ص۵۳
(۲)بحارالانوار/ج۶۸/ص۱۵۵
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
📍آزمایش مردم
.
📍امتحان کردن مردم یکی از سنت های خداوند است او بندگان خود را به اسباب گوناگون می آزماید تا میزان استواری شان در مسیر حق روشن شود. البته نتیجه ی امتحان برای خداوند معلوم است ولی در کوره آزمایش ها این بندگان هستند که ساخته می شوند و به جوهر وجود خود پی می برند.
💚امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد مواظب دین خود باشید تا کسی شما را از آن بیرون نکند. برای صاحب این امر (امام مهدی عج) غیبتی خواهد بود که گروهی از پیروان او از عقاید خود دست بر میدارند. این غیبت آزمونی است که خداوند با آن بندگانش را می آزماید.
.
منبع: #کتاب_نگین_آفرینش 1، صفه ی ۱۰۰
منبع حدیث: #غیبت طوسی فصل 5
#پس_از_ظهور #ظهور #مهدویت #امام_زمان #اسلام #شیعه #islam #خدا #الله #god#shia #امام_دوازدهم #ادیان #تکامل_در_عصر_ظهور#عدالت_در_اسلام #ظهور_عدالت
#عدالت #عدالت_روزی #وقایع_ظهور #انقلاب_جهانی #اجرای_عدالت
#islam #shia
#imam_mahdi #son_of_man
@modafeanzuhur
SELE_20.mp3
4.01M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه0⃣2⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_21.mp3
7.26M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه1⃣2⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0
SELE_22.mp3
6.24M
🎵 «فصّ حکمة عصمتیّة فی کلمةٍ فاطمیّه»
👤شارح استاد صمدی آملی
🗓سال: ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۳
🏘شهر: تهران
🎤جلسه2⃣2⃣ فصل ششم
https://eitaa.com/joinchat/3280666642C9b9ebd02e0