دعا کنید ما امسال راهی کربلا بشیم و سیدالاحرار ما را به عنوان نوکر و زائر خود قبول کند ... ان شاءالله
انشاءالله برنامه داریم بعد از ایام اربعین، جلسات هفتگی مباحثه و طرح #مذاکره_علم را با محوریت کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" در فضای مجازی(پیام رسان قرار یا اسکای روم یا ...) داشته باشیم.
جزئیات ثبتنام دوستان در این جلسات هفتگی، بزودی اطلاعرسانی خواهد شد. انشاءالله
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اگر به مدیریت #اربعین نقدی هست، فقط مردمی باید نقد کنند که خودشان اهل اربعین هستند، نه رسانههای مدعی اصلاحات و فعالان مجازیای که بارها علیه دین و مناسک دینی و اربعین نوشتند و تخریب کردند!
🔹شما را چه به مدیریت اربعین وقتی بارها علیه آن نوشتید! شما فعلاً برای #ملکه_الیزابت عزاداری کنید.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 کلیدواژه ها چگونه جریان سازی می کنند؟
🔻از #سیدالاحرار تا ارباب!
🔹یکی از راه های مؤثر در جریان سازی و انتقال مفاهیم به مخاطبین، انتخاب کلیدواژه مناسب است. کلیدواژه ها در جذب و هدایت مخاطب و حاکم کردن یک فکر و گفتمان بسیار مؤثر است. در دنیای سیاست هر واژه، یک عقبه فکری دارد و انتخاب واژگان از سوی سخنرانان، نخبگان، حاکمان و مسئولان یک مفهوم مشخص را به مخاطبین القا می کند.
🔸بطور مثال، بار معنایی واژه «مستضعفان» با واژه «قشر آسیب پذیر» بسیار متفاوت است. قشر آسیب پذیر، یعنی خودش آسیب پذیر است و لیاقت و استعدادش بیش از این نیست و مایه او از درون همین است. اما مستضعفان یعنی قشری که عقب نگه داشته شده و مورد ظلم و فشار قرار گرفته؛ استعداد و حق و حقوق او بیش از این است. اصطلاح «قشر آسیب پذیر» توانایی بسیج مردمی علیه وضعیت موجود را ندارد ولی استفاده از واژه «مستضفعان»، بار سیاسی و اجتماعی و نارضایتی از وضعیت موجود است.
🔹واژه هایی چون عدالت، آزادی، استکبار برای معرفی زورگوهای جهانی، دموکراسی، توسعه، پیشرفت، ظالم و مظلوم و غیره، هر کدام دارای بار معنایی وسیعی است و استفاده از آن در متنِ یک برنامه یا قانون یا سخنرانی یا مقاله علمی پژوهشی دارای معنا و مفهوم خاص خود است. ده ها و صدها واژه در ادبیات سیاسی وجود دارد که هرکدام بار معنایی خاص و مفهوم مشخصی دارد.
🔸این مسئله در عرصه ادبیات عاشورا، نیز مهم است. سخنرانان، مبلغان، نویسندگان، شاعران و مداحان چون مورد رجوع مردمند و چون قدرت جریان سازی و گفتمان سازی و حاکم کردن مفاهیم در جامعه را دارند باید بهترین و مؤثرترین واژگان را انتخاب کنند.
🔹آنان برای معرفی امام حسین(علیه السلام) و نهضت ایشان باید به بهترین و مؤثرترین واژگان مجهز شوند. بطور مثال، در غالب روایات و احادیث نقل شده از حضرات ائمه علیهم السلام در بحث معرفی امام حسین علیه السلام یا نقلی از ایشان، از واژه «اباعبدالله» استفاده می کنند. «ابوعبدالله» مهم ترین لقبی است که اهل بیت علیهم السلام برای امام حسین استفاده می کنند. یکی از معانی آن «پدر بندگی خدا» است. یعنی کسی که با تمام وجود، با جان و مال و ناموس، با سلول سلول بدن مطهرش، با همه توانش خدا را بندگی کرده و طواغیت را نفی کرده. قلباً و لساناً و عملاً مقابل طواغیت جامعه و آلهه(جمع اله) ایستاده و «الله» را با همه وجود اطاعت و پرستش کرده است.
🔸بعد از کنیه «ابوعبدالله» که بیشتر در کتب روایی و تاریخی آمده، یکی از پر تکرارترین واژه ها، «ابوالاحرار» است. در متون ادبی و حماسی شیعه و شاعران اهل بیت، بسیار از ابوالاحرار یا همان «سید و سرور آزادگان» یاد شده. آزادگان چه کسانی اند؟ آنان که غل و زنجیر نفس و طاغوت را بریده، از دنیا و اهل آن رهیده و مرغ جان را تا ملکوت اعلی پرانده اند. آزادگی که حضرت در واپسین لحظات شهادت به شیعه ابوسفیان توصیه کرده «وَ یْحَکُم یا شیعَه َ آل ِ أبی سُفیان ! ان لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعاد فکونوا أحراراً فی دنیاکم هذه»، کمترین مرتبه آزادی است. آزادی و آزادگی که آن «سیدالاحرار»، سروری می کند تا توحید پر می کشد و مگر توحید چیست؟ آزادی از هر قید و بند و غل و زنجیر و از شیاطین جن و انس و طواغیت جامعه!
🔻امام خمینی(ره) در بیشتر مقاطع وقتی از امام حسین(ع) سخن می گفت از لقب #سید_مظلومان استفاده می کرد. و چقدر زیبا و جریان ساز است این لقب.
🔹برخی از ما محبین گاهی برای ابراز علاقه و محبت خود هم از واژه «شاه» و «ارباب» و ... استفاده می کنیم. اگرچه منظور و مقصود ما دلسوختگان هم محبت است اما فرهنگ سیاسی شیعه با «شاه» و «ارباب» فاصله ها دارد. پیروان دگر ادیان الهی و غیرالهی و برخی فرقه های اسلامی، وقتی این الفاظ را از محبین امیرالمؤمنین(ع) می شنوند، نمی دانند که منظور این عزیزان ابراز محبت به کسی است که افراد را به کمال تربیت و ربوبیت می رساند، بلکه گمان عمومی این است که این ها دلشان برای شاه و پادشاهی و ارباب و رعیتی تنگ شده؛ حالا آنکه ولایت اهل بیت با فرهنگ شاهی و ارباب و رعیتی بسیار متفاوت است.
🔸چطور دلمان می آید واژگان زیبا و مؤثر و جریان سازی چون «اباعبدالله» که تن آدم را می لرزاند و دیگر واژگانی چون «سیدالشهدا»، «مولا»، «سیدالاحرار»، «سیدمظلومان» و ... را کنار بگذاریم و از واژگانی استفاده کنیم که حقیقتاً گفتن آنها هیچ گشایشی و هیچ فتوحی در ذهن شنونده به وجود نمیآورد، هیچ بهجتی در جان مستمع و مخاطب به وجود نمیآورد. بلکه فرهنگ شاه و اربابی را می گستراند!
🔹بهتر است چیزهائی را بگوییم که دلها را نرم و خاشع میکند، آن چیزهایی را بگوییم که میِتواند مخاطب را به پیمودن راهی که آن بزرگوار رفت، تشویق کند. اینها فکر و البته آموزش لازم دارد.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
12.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات امام السید روحالله الخمینی(ره)
امام مستضعفین
التماس دعا 🌹🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمدلله راهی کربلا شدیم
دوستان حلال کنید
دعاگوییم
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 سخنان ٤٩ سال پیش رهبر انقلاب در خصوص کنگره جهانی اربعین
🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر میخوانیم:
🔹میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
السلام علی الحسین(ع)
و علی علیبن الحسین(ع)
و علی اولاد الحسین(ع)
و علی اصحاب الحسین(ع)
و جهان آخر را حسین خواهد ساخت. صهیونیستها در جنوب لبنان از حسین شکست خوردند. صدام در جنگ تحمیلی از حسین شکست خورد. داعش و النصره در سوریه و عراق از حسین شکست خوردند.
و آمریکا از حسین علیهالسلام شکست خواهد خورد. انشاءالله
وقتی میگوئیم "از حسین شکست خواهد خورد"، علاوه بر نقش امدادهای الهی و عنایت ویژه خدا به مومنین، منظور آن فرهنگ حسینی است. آن سبک زندگی حسینی است.
کار فرهنگی میخواهیم انجام دهیم این فرهنگ را نشر دهیم. دال مرکزی فرهنگ حسینی این است که ظلم و زور را تحمل نکنید. آزاده باشید. مدافع مظلومان و مستضعفان باشید و علیه ظالمان در هر لباسی باشند بشورید.
فرهنگ ظلمستزی، تبعیض ستیزی، عدالتخواهی، آزادیخواهی و ... . اگر میخواهیم کار فرهنگی کنیم با این نگاه و این هدف! وگرنه فرهنگ سکولار و طرحهای اصطلاحاً تربیتی بیمحتوا و گشتارشادها، سودی بحال جامعه اسلامی ندارد.
تقلیل فرهنگ ناب حسینی به مسائل سطحی، غلط است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام در روز #اربعین، قسمت همهتون انشاءالله
و دل کندن از حسین چه سخته...
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ناجا (فراجا) مقصر نیست، مقصران اصلی را پیدا کنید!
🔻اینروزها که راهپیمایی بزرگ و باعظمت #اربعین به عنوان یک کنگره عظیم جهانی را شاهدیم و نقشی که انقلاب اسلامی و امام راحل و رهبر عزیزمون در این نهضت اجتماعی داشتند، واقعاً حیف و صدحیف است که مباحثی پیش بیایید و اذهان را متوجه آن کند. ماجرای #مهسا_امینی مصداق این مسائل است. درست در ایامی که نهضت اربعین، یک روح معنوی به جامعه تزریق کرده، اتفاقی میافتد که دل هر انسان آزادهای را آزار میدهد.
🔹اما در این باره میگویم عزیزان؛ ناجا مقصر نیست. ناجا مامور است و معذور. دنبال کسانی باشید که روی این روشها پافشاری میکنند. دنبال ریشه باشید.
🔸پلیس و نیروی انتظامی علیرغم همه زحماتی که در عرصه اجتماعی و انتظامی و تامین امنیت شهرها و جادهها میکشد، عملکردش در حوزه حجاب و عفاف، نه توسعه دهنده حجاب بوده نه بازدارنده از کشف حجاب و بیحجابی.
🔹حرف بسیار است ولی به نظر حقیر، نباید سرنوشت تنها حکومت شیعی را به دست برخی از افرادی گذاشت که نه در عرصه علم و فکر و اندیشه، صاحب مکتب و صاحب نظر هستند و نه در عرصه عمل، خدمتی در خور و شایسته به نظام و کشور کردند. تریبوندارانی که ادعای ولایتمداری میکنند ولی تمام هنرشان تکرار برخی مواضع رهبری است بدون تفقه و تامل و نگاه منظومهای به امام و انقلاب و رهبری. مثلاً عملکرد حجج الاسلام صدیقی و سیداحمد خاتمی در عرصه علم و عمل چه بوده؟ تاکنون چه فکر و اندیشه نابی این عزیزان ساختند؟ چه خدمت عملی و شایستهای در حوزه ساختارسازی و نظام سازی کردند؟ چه جریان اجتماعی و فرهنگی برای انقلاب ساختند؟
🔸نیروی انتظامی در این زمینه، یک سیستم نظامی انتظامی مطیع است. سرباز است. به او بگویند جلو برو، جلو میرود، بگویند بیا عقب، عقب میآید. مطیع است. البته نباید عملکرد غلط و مکرر ناجا را توجیه کرد. بحث حجاب، یک بحث فرهنگی و اجتماعی است. جنس کار پلیس، قهری و سخت است. نیروی پلیس اگر آموزش هم دیده باشد آموزش نظامی و امنیتی دیده(اگر دیده باشد) ولی در حوزه فرهنگی و اجتماعی آموزش ندیده!
🔹قبلاً هم گفتیم این جنس برخوردها، فشار روانی که در فرد ایجاد میکند از هر ضرب و شتمی بدتر است. در فیلمی که از خانم مهسا امینی منتشر شده، مشخص است چگونه به او فشار روانی آمده! حجابش در فیلم هم به اندازهای بد نیست که خانم پلیس، به لباسش دست میزند و چیزی به او میگوید.
🔸مقصر این اتفاقاتی که حقیقاً انسجام ملت و کشور و پشتوانه مردمی نظام را نشانه گرفته، جماعتی از تریبونداران مثل آقای صدیقی هستند که نه در عرصه فکر و علم، شبیه مطهری اند و نه در بحث ساختارسازی و نظامسازی و قانونسازی مثل بهشتیاند!
🔹پوستهای از دین را سر دست گرفتند و اسلام اسلام میکنند ولی از مغز اسلام که همان نظام توحیدی و جامعه عادلانه است، بیبهرهاند! نه خروجی علمی و اندیشهای از جنابشان دیدهایم نه هم عملی!
🔸شما را بخدا لیستی از خروجیها و تولیدات و خدمات آقای صدیقی را، بجز حاشیهسازی برای نظام و انقلاب تهیه کنید تا مردم ببینند. یا در خطبهها حاشیه درست میکنند یا در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با انتصاب کسانی مثل آقای محمدصالح هاشمی گلپایگانی دبیرستاد امر به معروف و نهی، کشور را دچار حاشیه کرده است.
🔹آن سکانس زیبای فیلم مختار در گفتگوی مختار با رفاعه، برای اینهاست! نباید گذاشت در حالیکه حاکمیت شیعه تشکیل شده و تحت فشار شدید یهود و صهیون و مستکبرین و مستبدین منطقه است با این کارهای غلط تحت تاثیر قرار بگیرد.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از محسن قنبریان
📍 حرف سوم!
در دو دسته گی های رسانه ای، هژمونیک و هیجانی، حرف سوم شنیده نمیشود!
دسته اول: از انتقاد به رویه گشت ارشاد، به ضدیت با اصل آن و علیه حجاب الزامی و اسلام سیاسی (که حکومت در ارزشها دخالت کند) کشیده شده اند و با لبه مخالفین نظام ج.ا مماس شده اند.
دسته دوم: ماجراها را صرفاً یک اتفاق (آنهم قابل توجیه) دیده، همین روش را درست و عمل به قانون و شرع دانسته، حجاب الزامی و گشت ارشاد را سنگر مقاومت علیه دشمن برانداز گرفته که حتی عیب و نقص احتمالی اش هم قابل اغماض است! بلکه اصلا جنگ روایت و رسانه است که بد جلوه می دهد! و...
حرف سوم؛ نه مخالف اسلام سیاسی و دخالت حاکمیت در ارزشهاست و نه حجاب را بی اهمیت و حتی غیر قابل الزام می داند؛ لکن رویه ناقص و معیوب جاری در گشت ارشاد را تبعیضی، دین بازی و بالتبع دارای اثر معکوس می داند!
در منبرهای دهه محرم و هم سلسله مباحث برنامه علامت شبکه دو، بستره و گستره فسق و عفاف بیان شد و برای برخورد حقوقی با بد حجابی سه مرحله از سیره و سنت اسلامی شمارش شد که رویه موجود فاقد شاخص ها و استانداردهای آن است!
اگر حوصله شنیدن این حرف را داشتید اقلا جلسات ۸و۹ برنامه علامت را ببینید!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian