eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
13.7هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
770 ویدیو
53 فایل
کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz کمک مالی به فعالیت‌ها(نهضت شفافیت وعدالت، فریاد خوزستان و..) بنام داود مدرسی یان: 6037998140806919 کمک به نیازمندان: 5041721003739829
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 کدام مکانیزم؟ - 1 🔹حتماً به یاد دارید در دوران انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر همیشه هستند برخی از دلسوزان در کنار برخی دلسوزنماها، که می گویند ما برای رسیدن به گزینه های مطلوب باید مکانیزم داشته باشیم. وقتی از آنها می پرسیدیم چه مکانیزمی بهتر است؟ 🔸می گفتند همه یا اکثر نخبگان را جمع کرده(مجمع عمومی) و برای انتخابِ گزینه اصلح، بین آنها رأی گیری شود. هر کس بیشترین رأی را آورد همان گزینه اصلح است. 🔹بعد می گفتند البته مصالحی وجود دارد که نمی توان صرفاً به رأی گیری بین نخبگان اعتنا کرد. باید گزینه نهایی و لیست نهایی در اتاق دربسته تعدادی از بزرگان بسته شود. آنها به مصالح جامعه نگاه می کنند، جدا از رأی گیری درون مجمع عمومی(نخبگان)، به نظرسنجی ها هم نگاه می کنند و ...! ⭕️ نکته: می گفتند فقط هم کسانی از نامزدها در این ساختار قرار می گیرند که عهدنامه ما را امضا کنند(اصلاً ملاک اصلح بودن و شایستگی ها نبوده). 🔸این چنین افراد و لیست های مورد نظر خود را به جامعه انقلابی غالب می کردند. برخی کاندیداها که در بین اعضای شورای مرکزی نفوذ داشتند اتوبوس اتوبوس آدم می آورده تا در مجمع عمومی رأی بالایی کسب کنند. همزمان با نفوذ در برخی موسسات افکارسنجی و نظرسنجی، اسم خود را جزو گزینه های رأی آور ثبت و اصطلاحاً، نظرسازی می کردند. البته گاهی نفوذ اشخاص در شورای مرکزی به حدی بود که اساساً نیازی به رأی آوری در مجمع عمومی یا نظرسنجی ها هم نداشتند! 🔹این مکانیزم در اکثر انتخابات ها و اکثر شهرها از ناحیه بزرگان اصولگرا اجرا شده است. برخی از ضعف های مجلس فعلی ناشی از همین مدل مکانیزم بوده. 🔸اخیراً برادرمان آقای سیدیاسر جبرائیلی در توئیتی نوشته است: «برای تحقق دولتی انقلابی، مکانیزم سنتی ائتلاف که خروجی آن یک فرد است باید کنار گذاشته شود. کسی که شب ثبت نام تصمیم به حضور می گیرد، بی شک نه تیمی برای اداره کشور دارد نه برنامه ای. افرادی که تصمیم به حضور دارند تیم خود را معرفی کنند و بدنه عظیم جریان انقلاب تصمیم آخر را می گیرد». 🔹اگرچه شاید این نکته ایشان که نامزدها از الان حضور خود را اعلام کرده و تیم خود را معرفی کنند صحیح است، اما سؤالات جدی داریم که کدام بدنه انقلاب قرار است تصمیم آخر بگیرند؟ چرا ایشان نمی گوید در انتخابات اخیر مجلس، فردی همچون یامین پور از بین 8000 رأی مجمع عمومی نفر اول بود اما نهایتاً در لیست قرار نگرفت؟ 🔸چرا ایشان شفاف نمی گوید امثال حمید رسایی، مجتبی ثابتی، محمدصادق شهبازی، علی جعفری و ... براحتی از لیست 30 نفره حذف شدند با اینکه هم در مجمع عمومی رأی آوردند هم در نظرسنجی ها بالا بودند؟ 🔹بهتر است بجای لفظ «بدنه انقلاب» بنویسید: آقای ، ، دو نفر دیگر تصمیم آخر را می گیرند! بهتر است برای انتخابات ریاست جمهوری با بدنه حزب الله روراست باشید.. ادامه دارد... ✍️ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیا باید منتظر دستور رهبری باشیم؟! 🔹حوادثی روزانه برای انسان پیش می‌آید که نیاز است بصورت مستقل فکر کند، تحلیل کند و تصمیم بگیرد. 🔸ملتی سیاسی هستیم ولی اکثریت اهل تحلیل و تدبر نیستیم. عموم ما متدینین غالب منتظریم تا به ما بگویند بکن یا نکن! در اکثر مواقع منتظریم تا رهبری تحلیلی ارائه کند و آنگاه همه تکرار کنیم! 🔹مسئول دولتی و غیردولتی و نماینده ما، دانشجو و استاد دانشگاه ما، طلبه و روحانیت و ائمه جمعه ما، مسائل می‌آیند و تحلیل نمی‌کنند؛ حتماً رهبر انقلاب باید وارد شوند! 🔹آیا ما باید منتظر بمانیم تا رهبری در همه مسائل اعم از محرم و و غیره ورود کنند و بگویند مطیع دستورات باشید؟ پس تدبیر و تحلیل ما چه شد؟ چندبار باید تکرار شود؟ 🔸این جملات ایشان را بخوانید که بارها گفتند منتظر من نمانید! "شما به‌‌عنوان یک انسان مسلمان، مؤمن، صاحب فکر، باید نگاه کنید، تکلیفتان را احساس کنید، تحلیل داشته باشید - که من حالا عرض خواهم کرد - نسبت به اشخاص، نسبت به جریانها، نسبت به سیاستها، نسبت به دولتها، موضع داشته باشید، نظر داشته باشید. این‌‌جور نیست که شما باید منتظر بمانید، ببینید که رهبرى درباره‌‌ى فلان شخص، یا فلان حرکت، یا فلان عمل، یا فلان سیاست چه موضعى اتخاذ میکند که بر اساس آن، شما هم موضع‌‌گیرى کنید؛ نه، اینکه کارها را قفل خواهد کرد. رهبرى وظایفى دارد، آن وظایف را اگر خداى متعال به او کمک کند و توفیق بدهد، عمل خواهد کرد؛ شما هم وظایفى دارید؛ به صحنه نگاه کنید، تصمیم‌‌گیرى کنید؛منتها معیار عبارت باشد از تقوا". رهبر انقلاب، ۱مرداد۹۳ داود مدرسی‌یان @modaresian
تصمیم امیرالمؤمنین (ع) به پذیرش "حکمیت"، تصمیمی مدبرانه بود، اما آنها که حکمیت را به او تحمیل کردند، با مخ در جهنم‌اند. تصمیم امام حسن (ع) به پذیرش "صلح" معاویه، تصمیمی عاقلانه بود اما آنها که او را مجبور به پذیرش صلح کردند، همنشین دوزخی ابوموسی اشعری‌ شدند. تصمیم امام رضا (ع) به پذیرش "ولایتعهدی"، تصمیمی دوراندیشانه بود، اما آنها که امام را در جایگاه ولایتعهدی نشاندند، همنشین دوزخی معاویه شدند. تصمیم امام خمینی بر پذیرش "قطعنامه ۵٩٨" تصمیمی مدبرانه بود اما آنها که جام زهر را به امام خوراندند، بعدها "برجام" را به امام خامنه‌ای تحمیل کردند. https://eitaa.com/joinchat/963837996C814ca55648
میخواستم تحلیلی بنویسم بر بیانات حضرت آقا در رابطه با سرکار خانم محسنی فر کار منو راحت کرد. احسنت بر شما خلاصه و مفید 👌
🔴 قانون حجاب؛ نیازمند بازنگری یا دقیق نگری؟! 🔺این روزها دوباره بحث پیرامون «حجاب اجباری » یا به عبارت دیگر «قانون حجاب آری یا خیر» داغ شده. بسیاری از متن ها و نظرات مملو بود از احساس درد و دغدغه و دنبال راه حل گشتن. بعضی به سراغ مبنا رفته و برخی نظراتی سطحی مطرح کردند. کاری به اظهار فضل های غرض ورزانه ندارم. اما آن درد و دغدغه، حس مشترک همه دلسوزان دین و انقلاب و جامعه امروزمان است. ما در حوزه پوشش جامعه با یک معضل، یک آشفتگی، یک بی هویتی، یک تقلای جمعی آشفته برای تغییر، یک سردرگمی... روبرو هستیم. 🔹به نظر من این بحث یک بحث دو وجهی ست که در بسیاری از انتقادها این تفکیک دیده نمی شود. یک وجه این که آیا استاندارد پوشش مدنظر حاکمیت باید به صورت قانون الزامی معین شود؟ و وجه دوم این که ابزار حاکمیت برای التزام عملی افراد به این قانون چه باید باشد؟ 🔹بسیاری در پاسخ به سوالات وجه دوم به سراغ وجه اول رفته و از اساس منکر آن شده اند و همین عدم تفکیک موجب بی نتیجه بودن بسیاری از مباحث شده. 🔹برای بحث پیرامون وجه نخست باید حجاب و هر ارزش اجتماعی دیگری که برخاسته از شرع مبین است، را در چارچوب حاکمیتی و هویتی دید و وجه دوم این بحث نیازمند بررسی و آسیب شناسی پیوست های اجرا و الزام قوانین در کشور است. 🔺وجه اول 🔹در حکومت اسلامی قانون گذار بالاترین مرتبه ی وجودی یعنی الله است. فرق قانون گذاری الله با انسان ها این است که مصلحت فرد و جامعه هر دو باهم دیده شده است و صلاح این دو باهم تزاحم ندارد. چراکه غایت، سعادت کل انسان هاست و قوانین اجتماعی اسلام از همین غایت سرچشمه می گیرد. 🔹اسلام بدون عمل به عقاید، ادعایی بیش نیست و جامعه ی اسلامی بنا نیست در مرحله ی ادعا متوقف شود. بلکه باید رشد کند تا اهداف الهی تامین شود. پس قوانین در حکومت اسلامی نقش هویتی و حیثیتی پیدا می کنند. هرکدام از ارکان هویتی یک ساختار لنگ بزند، به کل آن لطمه می زند و باید اصلاح شود تا ساختار فرو نریزد. الزام اجرای قوانین توسط حاکمیت از اینجا می آید. برقراری عدالت یا امنیت باشد یا حجاب فرقی نمی کند. عقب ماندگی در هرکدام مایه خدشه به هویت نظام اسلامی ست. اگر در هر کدام نقص بود، اگرچه باید نقص را برطرف کرد، اما دلیلی برای رها کردن باقی ارکان هویتی نیست. از این نظر حجاب مساله ای حاکمیتی و سیاسی ست. 🔹البته این بدان معنا نیست که همه ی مخالفان حجاب دلیلشان برای مخالفت سیاسی ست. اما مخالفان جمهوری اسلامی همه مخالف حجاب هستند. چون به خوبی متوجه هویتی و حیثیتی بودن آن هستند. 🔺وجه دوم 🔹عدم تناسب پوشش بسیاری افراد با استانداردهای اسلامی در کشور ما بسیاری را به این باور رسانده که ما پس از انقلاب راه را اشتباه رفته ایم و از اساس نباید حجاب را اجباری اعلام می کردیم و همین باعث افسارگسیختگی و بی هویتی اوضاع پوشش در جامعه شد. عده ای هم پا را فراتر گذاشته و می گویند اجبار حجاب در اوایل انقلاب موجب پیاده کردن بسیاری از زنانی که خود در راهپیمایی های روزهای انقلاب حاضر بوده اند از قطار انقلاب شد و این آغاز دو دستگی و خط کشی ها در نظام و ایجاد گسل های اجتماعی شد. 🔹اینجا همان نکته عدم تفکیک دو وجه قضیه دیده میشود. 🔹تغییر اعتقادات مردم در جهت قرار گرفتن در چارچوب اهداف نظام اسلامی، پیوست های اجتماعی و فرهنگی و سیاست گذاری های دقیق آموزشی می خواست؛ اگر این پیوست ها رعایت نشده چرا علت را در وجه اول می جوییم؟ 🔹اگر در ادامه تغذیه فرهنگی و فکری جامعه مطابق با تهاجم فرهنگی و تغییر مقتضیات زمان نبود، مشکل از اصل قانون است؟ 🔹کسانی که می گویند قانون حجاب اجباری عامل این آشفتگی هویت جامعه در پوشش است، آیا تصور می کنند این آشفتگی با آزادی پوشش برطرف یا تعدیل می شود؟ یا اینکه این بار با سیل مسایل حل نشده و غیر قابل کنترل دیگری در فرهنگ، آموزش، اقتصاد، اخلاق و حتی سیاست مواجه خواهیم شد؟ 🔹اینکه بعضی برخوردهای افراطی، جاهلانه و ندانم کاری عده ای که بعدها هم از آن ور بوم افتادند، موجب تحریک گسل های اجتماعی شده، مربوط به وجه اول قضیه حجاب (اصل وجود قانون) است یا وجه دوم(شیوه ی اجرا)؟ 🔹مهاجمان فرهنگی قانون حجاب را بزرگترین مانع ریشه کنی حجاب در کشور ما می دانند. منتقدان اجرا نشدن پیوست های فرهنگی چرا با آنان هم نوایی می کنند؟ 🔻پاسخگویی به سوال مهم مربوط به این وجه بحث، جای بسی گفتگو و نقد و بررسی دارد. آنقدر عملکردهای خطا، نادیده گرفتن واقعیت ها، تسامح ها، آسیب شناسی نکردن ها... تکرار شده که گاه به نظر می رسد معضل پوشش در جامعه ما گرهی ناگشودنی ست. باید بحث و گفتگو پیرامون این دغدغه مهم از کلیشه های کم تاثیر فعلی خارج شود و آنقدر نظرات به بوته ی نقد و گفتگو گذاشته شود تا تصمیم گیران و سیاست گذاران را ومجریان و ناظران را و ادار به تدبیری دیگر کنند. 📝 @roo_be_rah
این مطلب خانم عبداللهی را در زمینه بخونید. بزودی سعی می‌کنم چند مطلب کوتاه در این زمینه بنویسم. به شرط توفیق و حیات ان‌شاءالله
🔴 دُم دین و نظام و انقلاب را به گره نزنید! ✍️ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ‏میگوید ۱۵۰۰ ‎ چه بود که مجلس را به حاشیه کشاندید؟ چرا از ‎ نمیگویید که دولت نمیدهد؟ 🔹میگویم چنانچه مجلسی داشته باشیم که براحتی و با رانت، پیش از سایر اقشار واکسن نپذیرد آن وقت میتواند یک میلیارددلارِ مبارزه با را ازحلقوم دولت بیرون بکشد! 🔸برای برخی افراد، اگر ارزش مالی چیزی کم باشد حاشیه است! جدیداً هم می‌گویند چرا با انتقاد از مجلس انقلابی، آب به آسیاب اصلاح‌طلبان می‌ریزید! 🔹می‌گویم من اعتقادی به دوقطبی اصلاح‌طلب اصولگرا ندارم. حاضر نیستم انقلاب و ارزش‌های انقلاب را فدای دوقطبی‌های کاذب که فقط مصرف انتخاباتی دارد، کنم! 🔸 پیش می‌آید، می‌گویند اینکه چیزی نیست! یا می‌گویند مصرف شخصی ندارد! یا می‌گویند این بازی اصلاح‌طلبان است برای برهم زدن مجلس!! یا للعجب! 🔹اصلاح‌طلبان گفته بودند دناپلاس بگیرید تا ما بزنیم؟ اصلاح‌طلبان گفته بودند ۱۵۰۰ واکسن بگیرید؟ چرا ضعف‌های خودتان را به نام دیگران می‌زنید؟! جمع کنید این بساط کثیف چندده ساله را! دوقطبی‌های کاذب! 🔸می‌گویند اگر خودی یک غلطی کرد باید نرم تر نقد کنیم اگر اصلاح طلب غلطی کرد باید بزنیم پدر صاحب بچه را در بیاریم! 🔹مگر فساد و اشرافی گری و ناکارآمدی، خودی و غیرخودی دارد؟ اتفاقاً رهبری دسته بندی خودی و غیرخودی را انجام داد فقط برای اینکه بگوید اگر اکثر خودی‌های طرفدار حق، دنیا طلب شدند کربلا بوجود می‌آید و اگر اکثریت خودی‌های طرفدار حق، با رفاه طلبی واشرافی گری و چرب و شیرین دنیا جنگیدند آن وقت حسین‌بن علی ها به مسلخ کربلا نخواهند رفت! @modaresian
🔴 نقدهای ما به برخی رفتارهای عجیب ، تایید امثال شما نیست بزرگوار!!! ✍️ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 برخورد دولت بعدی با منتقدین چگونه خواهد بود؟ 🔹تجربه ثابت کرده نه اصلاح‌طلبان نه اصولگرایان تاب تحمل نقد را ندارند. اگرچه رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند: "شما مسؤولان دولت از انتقاد نه بترسید، نه خشمگین و ناامید شوید. این‌طور هم نباشد که اگر روزنامه یا شخصی به بخشی از بخشهای دولت یا به کاری که دولت پدید می‌آورد، انتقاد میکند، مسؤولان آن بخش یا مسؤولان دولتی سراسیمه شوند. گاهی اوقات انسان میبیند یک حالت سراسیمگی در اینها پیدا میشود". 🔸دولت فعلی تدبیر و امید که نشان داد با دشمنان مهربان و با مردم و منتقدین داخلی، سخت و عبوس است و شخص رئیس جمهور حداقل ۵۰ کلیدواژه فحش و اهانت روانه منتقدین کرده. دفتر رئیس جمهور ده‌ها شکایت از رسانه ها و شخصیت های معروف داشته و استانداران و فرمانداران همین دولت هم صدها و هزاران شکایت علیه رسانه‌ها و منتقدین داشته اند. اما آیا اصولگرایان از نقد استقبال می‌کنند؟ 🔹گارد بسته برخی اصولگرایان در برابر انتقادات که گاهی به نهادهای غیردولتی و حاکمیتی می‌شود، به برخی شخصیت‌های نظامی می‌شود، به برخی شخصیت‌های روحانی می‌شود یا به "برخی" رفتارهای مجلس می‌شود، نشان داد که چنانچه آنها هم دولت بعدی را بدست بگیرند عنوان آن را ‎ خواهند گذاشت و منتقدین را ضددولت جوان و حزب‌اللهی می‌خوانند و همچون دولت فعلی، دهان منتقدین را خواهند دوخت! در منظر آن‌ها، کسی نباید به خودی نقد کند اگر می‌خواهد نقد کند خصوصی بگوید! 🔸چنانچه اصلاح‌طلبان و ادامه‌دهندگان راه شیخ حسن روحانی هم مجدد دولت را بدست بگیرند آش همان است و کاسه‌ همان! 🔹مگر اینکه واقعاً یک دولت واقعاً انقلابی و عدالتخواه و سلیم‌النفس و حقیقتاً معتقد به آرمان‌های انقلاب خاصه عدالتخواهی و آزادی‌خواهی سر کار بیاید! 🔸وگرنه همچون دولت امنیتی روحانی، نقدناپذیر بوده و علاوه بر فحش‌های حسن روحانی، منتقدین را مخالف خدا و پیغمبر و نظام و ولایت هم خواهند خواند! این جماعت استاد تخریب عناوین هستند! 🔹خدا نکند رهبری عزیز کلیدواژه ای را بکار ببرد یا از فردی تعریف و تمجیدی داشته باشد؛ اینها دیگر ول کن نیستند و نقد را به او جائز نمیدانند چون رهبری تعریف کرده! درمورد همین مجلس فرمودند که مجلس یازدهم جزومجالس انقلابی است. این بزرگواران همین نقدهای اخیر را که به مجلس وارد شده بود را می‌گفتند طراحی اصلاح طلبان! طراحی امنیتی‌های آلوده! طراحی ... ! تخریب مجلس انقلابی! و ...! 🔸باید نامزدهای صریحاً نظرات خود را درباره نقدپذیری اعلام کنند. کلی هم بگویند نقد آزاد است چه منصفانه چه غیرمنصفانه! وگرنه نقدهای اصلی را تخریب و غیرمنصفانه می نامند! دعا کنیم برای دولت آینده! ✍️ http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3