eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.8هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
941 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 هدف پیامبران چه بود؟ 🔹از کنار مفهوم حقیقی بعثت به راحتی گذر نکنیم. بعثت یعنی برانگیختگی. حالت برانگیخته شدنِ مردگان از قبر را تصور کنید. پیامبران یک بعثت درونی داشته‌اند و یک بعثت بیرونی. پیامبران اول در درون خود دچار انقلاب و برانگیختگی می‌شدند و حال آنان متحول و دگرگون می‌شد و بعد از آنکه خود در درون مشتعل شدند، آماده برانگیخته کردنِ جامعه گشتند. 🔸برانگیختگی اجتماعی یعنی چه؟ یعنی انقلاب در درون جامعه؛ یعنی انهدام و فروپاشی نظم مستقر در جامعه و سپس بنا گذاشتن نظم مطلوب خود. مشکل نظم موجود جامعه چه بود که پیامبر باید آن را ویران می‌کرد؟ نظم جامعه قبل از پیامبر مگر چه ویژگی خاصی داشت که پیامبر برای تغییر آن، مبعوث شد؟ ماموریت پیامبر، ساختن چه جامعه‌ای بود؟ 🔻مهم‌ترین ویژگی جامعه قبل از پیامبران، بالاخص پیامبر بزرگ اسلام، طبقاتی بودن جوامع بود. حاکمان سیاسی، ثروت‌اندوزان، طاغوت‌ها، رهبان و احبار و روحانیت دینی قبل از پیامبر، خود را برتر از مردم می‌دانستند. آنان یا خدای خود را برتر از خدای سایرین می‌دانستند و یا جنس خلقت و ژن خود را برتر از خلقت دیگران! لذا به این بهانه، دنبال جایگاه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالاتر از مردم بودند. 🔹معنای اصلی شرک در کف جامعه و روابط افراد با همدیگر همین بود. نمود عینی جامعه شرک آلود، جامعه و نظام طبقاتی بود. عده‌ای خود را لایق امکانات بهتر، ثروت‌های بیشتر، جایگاه سیاسی اجتماعی بالاتر و فرصت‌های بیشتر می‌دانستند چون خدای خود یا خلقت و ژن خود را برتر می‌دانستند! 🔸معنای بعثت اجتماعی یا برانگیختگی اجتماعی و هدف اصلی بعثت پیامبران هم برهم زدن این جامعه ناعادلانه و طبقاتی بود. نظم طبقاتی را برهم می‌زدند تا نظام عادلانه و جامعه توحیدی را برپا کنند. 🔻این هدف اصلی بعثت همه انبیاء الهی بود. قرآن در این باره می‌فرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... . (آیه 25 سوره حدید) "همانا ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان [میزان تشخیص حق از باطل] نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند... ." 🔹در هر دوره‌ای از حضرات انبیاء، اگر این موفقیت حاصل می‌شد و جامعه توحیدی و عادلانه برپا می‌شد، تازه زمینه‌ی تربیت و تزکیه و رشد فضائل اخلاقی و انسانی افراد فراهم می‌شد. یعنی برقراری جامعه عادلانه، مقدمه‌ای بسیار مهم، ضروری، اساسی و واجب برای پرورش جمیع انسان‌ها بود. چرا که هدف نهایی تکامل انسان‌ها بود. "إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ" اینجا معنا پیدا می‌کند. ((به راستی که من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده ام)). 🔸اما اگر چنانچه جامعه عادلانه برپا نمی‌شد، تربیت و تزکیه و رشد اخلاق هم صورت نمی‌پذیرفت! یک عده در جامعه ما، خوش دارند آن هدف اساسی بعثتِ پیامبر یعنی تحقق قسط و عدالت یادآوری نشود. حرف از قسط و عدالت را فرع و حاشیه می‌دانند. خودشان را در حوزه و مدرسه و دانشگاه و مسجدشان سرگرم کردند به ادعاهای تربیت و تزکیه و دوره‌های تربیتی! غافل از آنکه، تا جامعه عادلانه محقق نشود، تربیت و رشد اخلاقی در کار نخواهد بود! 🔹هدف ما از بزرگداشت عید مبعث حضرت رسول اکرم(ص) چیست؟ صرفاً شادی و پخش شیرینی و تبریک گفتن؟ یا اینکه بررسی کنیم که آیا هدف پیامبر در جامعه برقرار شده یا نه؟ آیا آنچه حضرت محمد مصطفی(ص) می‌خواست امروز در جامعه ما وجود دارد؟ اگر وجود ندارد و جامعه هنوز طبقاتی است، چه تکلیفی داریم؟ تکلیف ما، ایمان، صبر و تلاش شبانه‌روزی برای تحقق است. 🔸اگر در پیامبر بزرگ اسلام، من و شما به این مسئله رسیدیم و از حالت بی‌تفاوتی، به بی‌قراری و نگرانی رسیدیم پس مبارک باشد این برانگیختگی. 🌹🌹🌹 ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ. ۲۵ سوره حدید همانا ما پیمبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند، و آهن (و دیگر فلزات) را که در آن هم سختی (جنگ و کارزار) و هم منافع بسیار بر مردم است (نیز برای حفظ عدالت) آفریدیم، و تا معلوم شود که خدا و رسلش را با ایمان قلبی که یاری خواهد کرد؟ (هر چند) که خدا بسیار قوی و مقتدر (و از یاری خلق بی‌نیاز) است.
🔴 مشارکت حداقلی یا حداکثری؟ 🔹برخی دلسوزان نظام اسلامی، این روزها دغدغه مشارکت مردم را در انتخابات دارند و دنبال ایده و برنامه هستند برای افزایش مشارکت مردم. 🔸به دغدغه این عزیزان احترام می‌‌گذارم و حتماً ماجور خواهند بود. اما کاری نمی‌توانند انجام دهند. بین دغدغه آنها و خواست و اراده سیستم فاصله بسیار است و پرکردن این فاصله از عهده اینها خارج است. 🔹یکی از دلایل تضعیف وفاق اجتماعی و افول وحدت ملی و مشارکت پایین مردم، تقید ساخت دولت به انباشت سرمایه خصوصی است. دولت طی دودهه اخیر خود را متعهد و مقید کرده است به تامین منافع بخش خصوصی و طبقه سرمایه‌دار و نهادهای خصولتی. 🔸شاید هم بدنبال تامین منافع عمومی و توده‌ها باشد اما چون بین منافع طبقه سرمایه‌دار جامعه و عموم مردم تناقض وجود دارد، تامین منافع طبقه سرمایه دار(که همان واقعیت بخش خصوصی در ایران است)، خودبه خود به تضعیف منافع عمومی می‌انجامد. 🔹نظام اسلامی سطحی از تقاضای مشارکت سیاسی را ایجاد کرده و حالا هم مطالبه می‌کند که امکان تامین این تقاضا، در درون ساخت دولتی که مقید به ملاحظات انباشت سرمایه خصوصی است، وجود ندارد. این طبیعت اقتصاد سیاسی است. یا منافع طبقه سرمایه‌دار یا منافع عمومی. راهی برای جمع این نقیضین وجود ندارد. یا این یا آن. 🔸انباشت سرمایه خصوصی، نتیجه‌اش انهدام وفاق اجتماعی است. با توصیه و موعظه هم حل نمی‌شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 و بیرانوندی که از مجتمع کیانپارس رفت! 🔹سه‌چهارسال از ماجرای ‎ در اهواز میگذرد؛ اگرچه با عنایت خداوند متعال و مقاومت مردم، جلوی تخریب منازل مستضعفین در این منطقه گرفته شد اما جناب بیرانوند معاون دادستان اهواز برای ما تشکیل پرونده داد. 🔹حالا چند روزی از رفتن بیرانوند از مجتمع جنایی و انقلاب اهواز می‌گذرد و بعد از ۳،۴ سال توقف پرونده، قرار نهایی صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد! ۳،۴ سال این پرونده در شعبه ۲۷ بازپرسی، نزد آقای آذرنوش بازپرس شعبه ۲۷ مفتوح بود و رای صادر نکرد(وی چندماهی است که از این شعبه نقل مکان کرده). اما برایم عجیب بود درست در روزهایی که جناب بیرانوند از این مجتمع رفته(الحمدلله بعدچندسال) چرا و چگونه قرار نهایی صادر شده؟‏ 🔸در این پرونده، پلیس فتا، در گزارشی خلاف واقع(به عمد یا سهو قضاوت نمی‌کنم) جمله توئیت‌ من را "تخریب منازل غیرقانونی مستضعفان" به خلاف، "تخریب غیرقانونی منازل مستضعفان" گزارش کرد که در لایحه دفاعی به این نکته اشاره کردم اما متاسفانه در قرار نهایی معلوم است که بازپرس جدید به این دفاع توجهی نشده و قرار جلب دادرسی صادر کرده!‏ 🔹آقایان از حضور مطالبه‌گران در بین مردم روستای ابوالفضل، بعد از اقدام ناصواب مامورین ناجا و شهرداری بسیار ناراحتند و انگار کینه ما را به دل گرفتند که اجازه ندادیم منازل بی‌پناهان تخریب شود! 🔸عجیب‌تر این بود این سه‌چهارسال، هر مسئولی به اتهام نشر اکاذیب از من شکایت کرده، خلاف روال قضایی، پرونده را به مجتمع قضایی کیانپارس به سرپرستی بیرانوند که یک مجتمع جنایی و امنیتی است و به دست بازپرس شعبه ۲۷ جناب آذرنوش می‌دادند! عجیب بود این مدل تقسیم و ارجاع پرونده! شاید هم پرونده روستای ابوالفضل را سه‌چهار سال مفتوح نگه داشتند تا پرونده‌های جدید به خودشان ارجاع شود! 🔹اگرچه طبق تقسیم‌بندی جغرافیایی شهر اهواز، پرونده‌های من باید به مجتمع قدس می‌رفتند ولی همه را به مجتمع کیانپارس که به بود، می‌سپردند. 🔸حتماً از رفتن او از این مجتمع بسیار خوشحالیم و به بچه‌های مطالبه‌گر تبریک عرض می‌کنیم. اما امیدوارم که این روال در استان و اهواز با توجه و عنایت آقای دهقانی رئیس دادگستری خوزستان و سایر مسئولین قضایی استان، تغییر کند و اینگونه نباشد که دستگاه قضا در مواجهه با منتقدین همیشه طرف مسئولین را بگیرد! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
9.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
14 شاخص برای ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از همه فعالان سیاسی، تشکل‌ها و کلیه جوانان دعوت می‌کنم داوطلبان انتخابات مجلس را بر اساس این «۱۴ پرسش کلیدی درباره اقتصاد ایران» ارزیابی کنید و نتیجه ارزیابی خود را با اقوام، دوستان و همکاران به اشتراک بگذارید. داوطلبان نیز، دیدگاه‌های خود درباره این ۱۴ پرسش را مشخص کرده و به اطلاع مردم برسانند. این انتخابات، فرصت عبور از احزاب و گروه‌ها، و انتخاب نمایندگان ملت توسط خود مردم بر اساس شاخص‌هاست. فرم ارزیابی رویکرد اقتصادی داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم از طریق لینک زیر در اختیار شماست! https://survey.porsline.ir/s/ehA2BtN @syjebraily
عهد با زلف تو بستیم خدا می داند سر موئی نشکستیم خدا می داند با خیال تو نشستیم به هر حال که بود نزد غیری ننشستیم خدا می داند هر خیالی که گشادیم به رویش دیده در زمان نقش نو بستیم خدا می داند سر ما از نظر اهل نظر پنهان نیست در همه حال که هستیم خدا می داند در دل ما نتوان یافت هوای دگری جز خدا را نپرستیم خدا می داند گر همه خلق جهان مستی ما دانستند گو بدانند که مستیم خدا می داند درخرابات مغان سید سرمستانیم تو چه دانی ز چه دستیم خدا می داند : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3