eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
953 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار مدرس مباحث اندیشه،علوم سیاسی و رسانه مدیرمسئول رسانه های فریاد خوزستان ویاران313 ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
ناامیدی از برخی ساختارها و مکانیزم های غلط، خود یک مقدمه است برای اصلاح؛ برای شکل گیری یک طرح نو؛ برای طرح یک ایده نو! باید دید این ایده کدام است. ناامیدی حتماً تهدید است. امروز سیاست ها و ساختارهای رسمی چیز جز ناامیدی به جامعه تزریق نمی کنند. در عرصه عمومی هم حرکت دلگرم کننده ای وجود ندارد که بتوان به آن امید و دل بست. این ناامیدی بیش از آنکه برگرفته از روایت باشد، برگرفته از واقعیت است. اینکه برخی این را ناشی از رسانه و فضای مجازی می دانند شاید هنوز به عمق فاجعه پی نبردند. این ناامیدی حتماً برای آینده نظام سیاسی و جامعه و این کشور تهدید است. چاره کار چیست؟ امید یک آمپول نیست که بتوان آن را تزریق کرد. مقصود از اصطلاح تزریق امید، یعنی در عرصه میدان اقدامات و تغییر و تحولات و مجموعه تحرکاتی باید بوجود بیاید تا جامعه یا حداقل بخش هایی از جامعه امیدوار شده و خود پای کار آن حرکت بیایند. حرکت بدون مردم هم به جایی نمی رسد. اینکه برخی مدام می خواهند با شعارها و صرفاً وعده ها امید ایجاد کنند، این امکان پذیر نیست. باید حرکت عمومی ایجاد شود. نظیر نهضت امام عزیز در دهه 40 و 50 که برخی نخبگان دانشگاهی و حوزوی و اقشار مختلف اعم از بازاری و کارمند و کارگر و معلم و دانشجو و دانش آموز، پای کار آمدند. چون هدف مشخص بود. مسئولان و دلسوزان نظام اسلامی باید به ضرورت این حرکت پی ببرند. بدون ایجاد تغییر و اصلاحات درون نظام و بدون ایجاد حرکت عمومی در نهضت، امیدواری باز نمی گردد. همه موظفند برای تغییر و تحول و رفع بحران ها و مسائل اساسی کشور اقدام کنند. با این دست فرمان نمی شود به تغییر و تحول امید داشت. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آقای عطا بهرامی با کنایه به اینکه صنایع باید ارز حاصله از صادرات را طبق سیاست‌های حاکمیتی تعیین تکلیف کنند، توئیت کرده که فکر کنید یک خارجی قرار است یک تابلو از استاد فرشچیان را با ۵ میلیون دلار بخرد. این ارز متعلق به کیست؟ دولت یا فرشچیان؟ 🔻‏مغالطه یعنی همین! پتروشیمی و فولادی و پتروپالایشگاهی که از انفال و مواد اولیه ارزان یا رایگان تقریباً استفاده می‌کنند کجا و یک هنرمند و نقاش کجا! مگر می‌شود مواد اولیه‌شان از انفال باشد رایگان یا ارزان و ریالی، اما همه ارز حاصله برای خودشان باشد؟ مگر انفال مال خدا و در اختیار حکومت اسلامی نیست که همه مردم عادلانه به آن دسترسی داشته باشند یا منافعش عادلانه به همه برسد؟ 🔹تازه برای همان هنرمند و نقاش هم باید بررسی شود. آیا اسلام حد و مرزی در ثروت می‌شناسد یا خیر؟‏معنا و تفسیر این آیه 34 سوره توبه چیست؟ وَ الَّذِینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِیمٍ ؟ 🔸آیا آزادی اقتصادی در اسلام و لیبرالیسم، مساوی است یا حد و مرز و معیاری وجود دارد؟ آیا همه آزادند هرچقدر که خواستند ثروت جمع کنند؟ آیا می‌توانند در هر جایی می‌خواهند ثروت خودشان را مصرف کنند؟ آیا راه‌های کسب ثروت در لیبرالیسم و اسلام یکی است؟ 🔹و براستی، آیا خرید و فروش و حراج تابلوهای نقاشی با قیمت‌های آنچنانی، راهی برای دلالی و پولشویی است یا ارزش ذاتی این آثار اینقدر است؟! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ‏شهید ‎ ۱۹ ساله بود که قبل از انقلاب در مساجد اهواز از نهج‌البلاغه می‌گفت و تفسیر می‌کرد؛ از فریاد عدالتخواهی و فرمان حضرت امیرالمومنین خطاب به مالک اشتر می‌گفت. 🔹شهید ‎ در آن دوران خفقان، با آن سن کم توانست در اهواز و کشور یک جریان عمومی راه بیاندازد.‏شهید عزیز ما، علیه فاصله‌های طبقاتی که در رژیم منحوس پهلوی بیداد می‌کرد، قیام کرد و بعد از انقلاب هم پای انقلاب ماند و بعد از انقلاب، جمعی از مردم وعشایر خوزستان را در ۵دیماه ۵۹ برای بیعت با امام به تهران برد(علیه جنگ روانی و تبلیغاتی صدام که می‌گفت عشایر خوزستان طرفدار من هستند!)‏ 🔸 علم‌الهدی ۱۱ روز بعد، در نبرد تن با تانک در حملات رژیم بعث عراق به خاک پاک ایران و اقدام به اشغال هویزه در ۱۶ دیماه ۱۳۵۹ به شهادت رسید و پیکر پاکش ۱۶ ماه بعد، به همراه یک قرآن جیبی شناسایی و در همان منطقه در گلزار شهدای هویزه به خاک سپرده شد. رحمت و رضوان خدا بر آن خون خدا. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
‏🔴 نارضایتی و ناامیدی؛ نتیجه ‎ یا واقعیت‌های کشور؟ 🔻در حاشیه پیام رهبر بزرگوار انقلاب به صداوسیما 🔹به نظر می‌رسد ادبیات و ساختار پیام اخیر رهبر انقلاب خطاب به مدیران صداوسیما، حاکی از نارضایتی ایشان از عملکرد این دستگاه بزرگ و رسمی رسانه‌ای و تبلیغاتی است.‏ 🔸برخی از تحلیلگران(انقلابی‌ها) معتقدند رهبر انقلاب با این پیام بدون سلام و والسلام و بدون تشریفات و آداب مرسوم ایشان، نارضایتی خود را از ضعف صداوسیما در ‎ و ارائه دستاوردها و روایت دقیق و دست اول از پیروزی‌ها و عملکرد واقعی نظام جمهوری اسلامی است. 🔸برخی دیگر از تحلیگران هم(بیشتر اصلاح‌طلبان) معتقدند‏ نارضایتی رهبری بخاطر کاهش جایگاه صداوسیما در اذهان عمومی و صداوسیما با سیاست غلط حذف و ممنوع‌التصویر کردن برخی سلبریتی‌ها و چهره‌ها(از فردوسی پور و علی ضیاء تا رامبد جوان و احسان علیخانی و غیره) و تعطیلی برخی برنامه‌های پرمخاطب(خندوانه، دورهمی و ..) دچار ریزش مخاطب شده.‏ 🔹فارغ از این دو دیدگاه که شاید مقابل همدیگر باشند و هر دو می‌کوشند نظر رهبری را مطابق با نظر خود معنا کنند، یک سوال جدی‌تری مطرح است و آن این است که نارضایتی فعلی و ناامیدی در جامعه، ناشی از جنگ روایت‌ها و جنگ تبلیغاتی و روانی است یا ناشی از واقعیت‌های میدانی؟ 🔸به نظرم پاسخ به سوال فوق مهم‌تر است. جنگ روایت‌ها خود یک واقعیت است؛ در قرن گذشته، یکی از راهبردهای اصلی قدرت‌های بزرگ آمریکا و اتحاد شوروی در جنگ سرد، جنگ روایت‌ها بوده. جنگ روایت‌ها هم عامل شکل‌گیری خیلی از جنگ‌ها بوده، هم منبع تامین‌کننده منابع مالی، منابع انسانی و تجهیزات جنگ‌ها و هم پیش برنده و عامل خیلی از پیروزی‌ها. 🔹بیش از سه‌دهه است که قدرت‌های بزرگ خصوصاً آمریکا از این ابزار علیه ایران استفاده کرده است. روایتِ رویدادها و پدیده‌ها و جنگ‌ها توسط غول‌های رسانه‌ای از طریق اخبار، مستند، گزارش، فیلم، سریال، انیمیشن و کاریکاتور! 🔸دولت آمریکا هرساله رسماً‏ بودجه‌های کلانی را برای اقدامات نرم علیه جمهوری اسلامی تصویب می‌کند. اینها قابل انکار نیست. لذا جنگ روایت‌ها حتماً یکی از عوامل نارضایتی‌ها و ناامیدی‌هاست. 🔹اما می‌توان مفصل نوشت که عامل مهم‌تر و موثرتر از جنگ روایت‌ها در ایجاد نارضایتی در ایران، سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی خود حاکمیت، سه قوه، دولت‌ها و مجالس و ... است.‏ 🔸سه‌دهه است که ارزش پول ملی، پله پله سقوط می‌کند؛ فشار هزینه‌های زندگی بیشتر و بیشتر می‌شود؛ تورم، جمعیت بیشتری را به زیر خط فقر کشانده و حداقل یک سوم جمعیت کشور در دهه ۹۰ به زیر خط فقر کشیده شده؛ هزینه مسکن، درمان، آموزش و خوراک کمرشکن شده. فساد اداری و اقتصادی افزایش یافته.‏ 🔹معتقدم حتی اگر رسانه‌های دشمن و فضای مجازی در داخل وجود نداشت باز واقعیات موجود کشور، این نارضایتی و ناامیدی را بوجود می‌آورد. نقشِ جنگ روایت‌ها را در تزریق ناامیدی به جامعه انکار نمی‌کنم ولی عرض می‌کنم که اصل، واقعیت‌های موجود هستند و رسانه‌های بیگانه نقش کاتالیزور(شتاب‌دهنده) دارند.‏ 🔸در چنین فضایی، صداوسیمای بیچاره چه کند؟ من از ضعف‌های صداوسیما دفاع نمی کنم بلکه معتقدم این صداوسیما، صدای مردم نیست. صدای اکثریت‌های سِنی و اقتصادی نیست. صدای ۱۵ میلیون کارگر، ۴ میلیون دانشجو، یک میلیون معلم، ۴ میلیون کارمند، ۱۳ میلیون دانش آموز، ۲۵ میلیون روستایی و سایر اقشار نیست. 🔹به فرض هم تمام شبکه‌ها در تمام ساعات شبانه روز بخواهند روایت پیروزمندانه از دستاوردها و پیشرفت‌ها و مقایسه با رژیم پهلوی و روایت پیروزی در سیاست خارجه را پمپاژ کنند، آیا حقیقتاً روایت مردم تغییر خواهد کرد؟ آیا رضایتمندی ایجاد می‌شود؟ آیا امیدواری افزایش می‌یابد؟ ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
وابستگی مالی، مانعِ شکل گیری جریان عمومی سیاسی! از شروط اصلیِ استقلال یک جریان سیاسی عمومی، مسئله مالی و اقتصادی است. تاریخ سیاسی تشیع نشان می دهد یکی از دلایل اصلیِ حُرّیت و انتقادی بودن و ماندگاری جریان سیاسی تشیع، منابع مالی بود که در اختیار رهبران و مجتهدین بود. این منابع مالی اعم از موقوفات مختلف، وجوهات شرعی، امور مرتبط با قضاوت، ثبت ازدواج و طلاق، هدایای مؤمنین و ... در اختیار برخی از علما و بزرگان دینی و برخی از روحانیون بود و به همین دلیل می توانستند نسبت به حکومت ها و دولت ها، استقلال خود را حفظ کرده و غالباً هم در موضع منتقد و اپوزیسیون باشند. از اواخر دوره قاجار و با شکل گیری حکومت رضاخان و اراده انگلیس و وی برای یکپارچگی دولت، این ابزارها از دست روحانیت خارج شد. از اوقاف گرفته تا امر قضاوت و دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و غیره. پهلوی به این طریق سعی بر تضعیف جریان عمومی روحانیت سیاسی داشت و تا حدی نیز موفق بود. اما کماکان بخشی از وجوهات شرعی در اختیار مراجع و رهبران دینی بود. حضور اقشار مختلف بازاری در کنار امام خمینی(ره) ابزار مهم دیگری در حفظ و استمرار نهضت ایشان و عدم وابستگی به حکومت بود. بعد از انقلاب اسلامی، غالب ابزارهای اقتصادی که در طول تاریخ در اختیار رهبران بود با توجه به اینکه این بار نظام سیاسی در اختیار جریان دینی قرار گرفت از طریق ارکان نظام جمهوری اسلامی مدیریت می شود و این مسئله هم محاسنی دارد و هم معایبی. محاسن از این جهت که اینها ابزار قدرت روحانیت شیعه بود و برای حفظ اقتدار ولایت فقیه و حوزه های علمیه بسیار مفید است؛ اما عیب عمده از این جهت، بعلت ممزوج شدن قدرت روحانیت در قدرت نظام جمهوری اسلامی، امکان شکل گیری جریانات مستقل دیگر وجود ندارد. امروز شبکه اوقاف با املاک و مستغلات بسیار کلان در همه استان ها و شهرها، در اختیار روحانیونی است که در نظام مناصب دارند ولی روحانیون منتقد و مستقل از این مسئله بی بهره اند و یکی از دلایل تضعیف جایگاه روحانیت مستقل در افکار عمومی هم همین است که باتوجه به ضعف مفرط مالی نمی توانند جریان فرهنگی و سیاسی براه بیاندازند. یا مجبورند خنثی عمل کنند یا هم بگونه ای خود را ذیل نهادهای سیاسی ذیل نظام تعریف کنند و در چارچوب و قوانین موجود که بعضاً دست و پا گیر هستند و اجازه انقلابی عمل کردن را نمی دهند، عمل کنند. سایر جریانات مستقل در کشور نیز به علت مشکلات مالی زمین گیر می شوند و بعد از چند صباح به تعطیلی کشیده می شوند. اگر هم وابسته و جیره خور برخی سازمان ها و نهادها شوند دیگر آن شکوفایی و انقلابی گری سابق را نخواهند داشت. لذا استقلال مالی برای هر شخص یا مجموعه ای که می خواهد فعالیت سیاسی و فرهنگی مستقل و مؤثر داشته باشد از نان شب واجب تر است. اگر هم نتوانست استقلال مالی داشته باشد دیر یا زود متوقف و تعطیل می شود. شهید مطهری قبل از انقلاب مواضع تند و انقلابی نسبت به چگونگی مصرف وجوهات شرعی ابراز می کند که بازخوانی آن مواضع حالا هم ضرورت دارد. وجوهات شرعی که می تواند حقیقتاً جامعه را به جهت فرهنگی متأثر و متحول کند. یا اوقاف؛ امروز جریانات مستقل در استان ها و شهرها نمی توانند از املاک اوقاف استفاده کنند. باید حتماً به جایی وابسته باشند و خیلی انقلابی نباشند یا درگیر مسائل کم اهمیت و بی اهمیت شوند. بروید در شهرهایتان ببینید که املاک وقفی غالباً در اختیار چه گروه ها و مجموعه هایی است. یا مجموعه های اقتصادی است یا مدارس غیرانتفاعی یا تجاری یا ... ! اگر دست یک مجموعه مذهبی یا هیئتی هم باشد از جنس مذهبی ها و هیئت های بی تفاوت نسبت به مسائل جامعه است! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 ‏فردی با پسرش به میوه فروشی رفت. بچه شروع کرد موزها را یکی یکی باز میکرد و میخورد. صاحب مغازه میگفت آقا جلوی بچه رو بگیر. پدر میگفت بچه دیوانه است. گفت مرد حسابی اگر دیوانه است چرا پیاز نمیخوره؟ چرا موز میخوره؟ 🔹حکایت زن وحشی در ‎ است که میگن روانی بوده!‏ این فیلمی که از ماجرای ‎فرودگاه مهرآباد پخش شده که خانمی به یک روحانی حمله می کند و عمامه از سر او بر میدارد، حقیقتاً بسیار ناراحت کننده است. برخی سریع میگن روانی بوده. مرد حسابی اگر روانی بود سرش را به دیوار میکوبید. چرا یه راست سراغ پیرمرد رفته و به لباس پیامبر اهانت میکند؟ 🔸از عواقب دوقطبی شدن جامعه همینه‏. اصل قضیه این است که باید بدنبال ریشه یابی اتفاقات برویم و با جامعه شناسی، دردهای جامعه را بشناسیم و عواملِ عصبیت و عصبانیت و خشونت در جامعه را کشف کرده و بدنبال اصلاح برویم. 🔹اما این نباید باعث سکوت ما بشه و براحتی از این اقدامات خطرناک عبور کنیم و خود را به ندانستن و تغافل بزنیم. 🔸‏نباید اجازه داد که این قبیل رفتارها ادامه پیدا کند. برخورد قضایی و انتظامی جایش همینجاست. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
مرحله نخست رزمایشِ مشترک اقتدار در حلقه پدافند هوایی مرکز هسته‌ای نطنز با دستور فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران آغاز شد. امیدوارم این رزمایش از مقدمات هسته ای شدن ایران اسلامی باشد. ماجرای هسته ای یکبار برای همیشه باید تمام شود. ما بدترین شرایط تحریمی و تهدیدها را گذراندیم. باتوجه به کاهش بازدارندگی کشور در طول سال گذشته، هسته ای شدن ایران اسلامی بسیار ضروری است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 از تحریم انتخابات تا بخور بخور اصلاح طلبانه! 🔻شرح حال مدیرعامل شرکت پالایش بیدبلند و همسر وی/ از
شهریور ۱۴۰۱ این مطلب را درباره مدیرعامل پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان منتشر کردم. حالا گزارش امروز را بخونید 👇👇