eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.1هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
795 ویدیو
53 فایل
کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz کمک مالی به فعالیت‌ها(نهضت شفافیت وعدالت، فریاد خوزستان و..) بنام داود مدرسی یان: 6037998140806919 کمک به نیازمندان: 5041721003739829
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 بزرگوار، شما که رو برداشتی از سر ما، سایه تورم و گرونی رو هم بردار دیگه! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 چگونه کنیم؟ - 8 و 🔹برای اینکه کارهای فرهنگی و سیاسی ما، باشه ضرورت داره که هم کار گفتمانی کنیم هم مصداقی. هر دو در کنار هم. 🔸گفتمان یعنی اینکه در یه زمان و مکانی، یه مسئله یا مفهوم یا فرهنگ، عمومیت پیدا کنه و همه یا اکثریت تحت تأثیر اون قرار بگیرن. 🔹بطور مثال در مقطعی، مسئله عدالتخواهی گفتمان غالب کشور شده بود سالهای 82 تا 84 و منجر به سرکار اومدن دولتی شد که شعار اصلی ش عدالتخواهی بود. یا در سالهای 76 و 77 مسئله آزادی، گفتمان کشور شده بود هرکسی روی اون موج سوار میشد برنده بود. یا در مقطع سالهای 91 و 92 مسئله مذاکره در کشور گفتمان شده بود و یه جریان تونست ماهیگیری کنه. 🔸خب کسانی که تونستن این مفاهیم رو در کشور تبدیل به گفتمان و حرف روز مردم کنن، میوه ش رو چیدن. 🔹گفتمان سازی بسیار بااهمیت تر از کار مصداقی است. یادمه در انتخابات ریاست جمهوری سال96، ما در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی، گروه هایی تشکیل دادیم که این گروه ها میرفتن منطقه به منطقه، محله به محله، شهر به شهر و روستا به روستا، دم منازل یا تو خیابونها و پارک ها با مردم صحبت میکردن و برای رئیسی تبلیغ می کردن و کتابچه و جزوه و پوستر میدادن. 🔸کار اقناعی خوبی بود اما بیاد دارم که ستاد روحانی بهیچوجه همچی کاری نکرد. این زحمت رو بخودش نداد در عوض ستاد روحانی در کشور، کار کلان با ابزار رسانه انجام می داد. 🔹ستاد روحانی می اومد برای مردم نیازسازی میکرد. برای زنان یه شعار و برنامه داشت و در سطح کشور در دفاع از زنان یکسری کار رسانه ای میکرد برای جوانان یکجور؛ برای فرهنگیان و معلمان یکجور و برا تمام اقشار کار کلان انجام میداد. خود آقای روحانی هم در برنامه های تلویزیونی و سخنرانی هاش و مناظره ها، برا تک تک این اقشار کلیدواژه بکار می برد. 🔻کار گفتمانی، هزینه ش کمتره و نفوذش بیشتر. 🔸مثال دیگه؛ در یکی از استان ها، رهبر انقلاب یه فرد مردمی و ساده زیست رو به عنوان نماینده ولی فقیه معرفی کرد. هرچند در اون استان "برخی" از علما هم، ساده زیست و مردمی بودن اما با انتصاب این فرد جدید، اکثر آقایون علما سعی کردند که رفتار خودشون رو تنظیم کنن که بالاخره الان سکه رایج "مردمی بودن" است. برخی که سالها، خبری ازشون در بین مردم نبود، رفتن و گونی گِل به دوش گرفتن یا گونی پر کردن برای سیل بندها! خب این نتیجه ایجاد گفتمان مردمی بودن و مردم داری است. حالا به فرض کسی می اومد رو تک تک آن علما و بزرگان کار مصداقی می کرد که چرا فلانی در بین مردم نیست چرا مردم نمیتونن ایشون رو براحتی ببینن؟ این کار مصداقی تأثیر آنچنانی نمی داشت. 🔹اگه میخوایید کار انجام بدید باید فکر کنید چطور یه موضوع رو گفتمان کنید یا تبدیلش کنید به مسئله! یعنی . موضوعات راکد رو تبدیل کنید به مسئله. در کنار گفتمان باید روی مصادیق هم کار کرد اما نه مصادیق کوچیک؛ معدود مصادیق مهمی رو باید انتخاب کرد و اونا را بولد کرد. 🔸بطور مثال دررابطه با افشاگری های مفاسد، برخی افراد هستن که مصداقی کار میکنن، این هیچ اشکالی نداره؛ (اگه رو مصادیق کار نکنن که کسی دردش نمیگیره!) اما گاه روی مصادیق کوچیک و غیرمهم زووم میکنن. در حالیکه اگر روی مصادیق مهم، مصادیق اصلی، گلوگاه ها، گردن کلفت ها کار کنن بهتر نتیجه میگیرن. 🔹بطور مثال، در بحث مبارزه با گرانی ها و مفاسد، یه موقعی شما میایید اسامی محتکران رو علنی میکنی؛ اونم محتکرانی که در سطح یه استان یا شهر دارن احتکار میکنن. این خیلی خوبه و نیازه. اما اگه کسی بیاد محتکران اصلی رو معرفی کنه بهتر نتیجه میگیره. 🔸کسانی که روی گلوگاه ها کار مصداقی می کنن موفق ترن. کشف فساد خیلی خوبه؛ معرفی مفسدان خاصه مفسدان کلان و اصلی خیلی خوبه؛ خوب ترش کشف گلوگاه های ایجاد فساده. یعنی کار مصداقی کلان. مصادیق اصلی فساد. نه حالا یه آقازاده که مثلاً ساعت مچی 50 میلیونی داره. البته بگم، افشای همون فساد یا رانت در سطوح پائین اگه با سند باشه هیچ اشکالی نداره و نباید ما اگه روش کسی رو قبول نداریم مانع ایجاد کنیم. اما میگیم گفتمان سازی و کار روی مصادیق اصلی خیلی مؤثرتره. 🔹باید موضوعاتی رو که میدونید در سطح یه استان یا یه شهر، میشه تبدیلش کرد به گفتمان و مسئله، شناسایی کنید و روش مانور بدید تا جریان ساز باشید. خودتون رو درگیر مسائل کوچیک، موضوعات به دردنخور کوچیک یا حاشیه ای نکنید. ❗️نکته پایانی؛ کسانی که صرفاً کار کلی میکنن (نه گفتمانی)، موفق نمیشن. اینکه یه امام جمعه تو خطبه هاش مدام از برخورد با فساد دم بزنه اما نتونه چند مورد فساد رو پیگیری کنه یا حتی افشا کنه، اون امام جمعه موفق نخواهد بود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 کتاب خوب، برای مشتاقان عالم سیاست - ۱: 🔹مرتباً دوستانی پیام میفرستن و سوال می‌پرسند که چه کتابهایی رومطالعه کنیم تا مبانی سیاسی‌مون قوی بشه و بتونیم تحلیل‌گر بشیم. 🔸تحلیل‌گر شدن، تلاش و تمرین و تکرار و مطالعه نیاز داره؛ 🔻 این بسته مطالعاتی برای: کسانی که میخوان مبانی سیاسی‌شون قوی بشه، کسانی‌ که وارد میدان سیاست بشوند، جریانات و اشخاص رو خوب بشناسن، کسانی که اهل سیاست بودند و هستند و بنا دارند فعالیت سیاسی و تشکیلاتی داشته باشند، 🔸موارد دیگه هم هست اما فعلا پیشنهاد ما اینهاست. مقدمات و مبانی و مسائل اساسی تو این بسته پیشنهادی گنجانده شده. برا کسانی هم که رو مطالعه کردن، پیشنهاداتی دارم که بزودی ارائه میشه ان‌شاءالله. ⭕️ اندیشه سیاسی: 1⃣ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی - 2⃣ کتاب ولایت فقیه آیت الله 3⃣ کتاب انسان ۲۵۰ساله - آیت الله خامنه‌ای(ویژه نخبگان - سری ۳) 4⃣ فلسفه نظام سیاسی اسلام، موسسه امام خمینی(ره) قم ⭕️ جریان شناسی صدراسلام: 1⃣ جریان شناسی سیاسی صدر اسلام/ دکتر 2⃣ بازتاب تفکر عثمانی در نهضت عاشورا/ محمدرضا هدایت پناه 3⃣ آزمون خواص در حکومت اسلامی/ جواد سلیمانی 4⃣ عدالت در گرداب/ جواد سلیمانی ⭕️ جریان شناسی مشروطه و معاصر: 1⃣ از تا ی غربی - جواد سلیمانی 2⃣ تاریخ تحولات سیاسی معاصر - دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی 3⃣ نگاهی به احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی در ایران معاصر - علی مجتبی زاده و محمدعلی لیالی 4⃣ جریان ها و سازمانهای 20 تا 57 ایران معاصر - رسول جعفریان ⭕️ آموزش تحلیل سیاسی: 1⃣ کتاب روش تحلیل سیاسی (مجموعه بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) درباره ی مهارت ها و فنون تحلیل سیاسی 2⃣ آموزش گام به گام روش‌های تحلیل سیاسی، نویسنده حسن بهشتی پور ⭕️ شناخت جریان تجدیدنظرطلب: 1⃣ سراب سیاست، سرگذشت زندگی سیاسی موسوی‌خوئینی‌ها، نویسنده: محمدرضا امینی 2⃣ راز قطعنامه، کامران غضنفری 3⃣ جنگ در پناه صلح، جمعی از نویسندگان، رضا سراج 4⃣ سودای سکولاریسم(رمز گشایی از زندگی و کارنامه سیدمحمد خاتمی)، سیدیاسر جبرائیلی ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
بسم‌الله دوستان در کنار سایر مطالب سلسله‌ای، همچون ، و و .. ، از امروز هم بحث (با همین هشتگ) را شروع می‌کنیم. من سعی می‌کنیم روزانه یک فایل صوتی چنددقیقه‌ای در این مورد ارسال کنم ان‌شاءالله مفید واقع بشه بحق این ماه مبارک. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 الف، آسیب‌های سیاست ورزی جریان انقلاب 1. ضعف در مبانی دینی 2.نداشتن تحلیل مستقل 3.دوری از اخلاق سیاست 4.عدم توانایی انتقال مفاهیم به سایر اقشار 5.تهدیدمحوری 6.ترس از آزاداندیشی 7.برخورد سطحی با مسائل 8.بی اطلاعی از نظرات رهبری : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ب، آسیب‌های سیاست ورزی جریان انقلاب: 1. محدود شدن به شعائر ثابت سیاسی 2. عدم ملاحظه نسبت آرمان ها و واقعیات 3. ناامیدی از تاثیرگذاری 4. فعالیت دیپلمات گونه 5. عصبانیت در برخورد با مردم 6. اصلی فرعی نکردن مسائل 7. عدم رعایت نسبت تکلیف و نتیجه : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 حضور آیت الله رئیسی در بین برخی دانشجویان و منتقدین دستگاه قضا بی‌واسطه احسنت بر این روحیه ان‌شاءالله استمرار داشته باشه ان‌شاءالله همه مسئولین دستگاه قضا در هر استان و شهری این خط رو ادامه بدن ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تو با خدای خودت باش و ناخدای خودت! قدم بزن همه ی شهر را به پای خودت و گریه کن وسط کافه ها برای خودت! تو خود علاج غم و درد بیشمار خودی برو طبیب خودت باش و مبتلای خودت! شبیه نوح اگر هیچکس به دين تو نیست تو با خدای خودت باش و ناخدای خودت! دوباره دست به زانوی خود بگیر و بایست بزن اگر که زدی، تکیه بر عصای خودت! بگرد و صورت خود را دوباره پیدا کن تویی که گم شده ای بین عکس های خودت… شعر از حسین زحمتکش : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
یه تعداد میگن فایل براشون اجرا نمیشه، من فایل ضبطی‌ش رو میفرستم 👇👇
🔴 جای خالی در ایران! 1️⃣ اول؛ قریب 220 سال پیش، در 1798 میلادی، بحرانی بین دولت های آمریکا و فرانسه ایجاد شد. در این اختلاف، دخالت های برخی افراد غیرمسئول آمریکایی و ارتباط و مذاکره آنها با دولت فرانسه، موجب شد تا کنگره آمریکا طرحی را با عنوان «قانون لوگان» به تصویب برساند که «هرگونه ارتباط، مذاکره و مکاتبه شهروندان آمریکایی و افراد غیرمسئول با "دولت متخاصم" جرم است». مجلس نمایندگان این قانون را نیز تصویب کرد و نهایتاً به امضای رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی جان آدامز (۱۷۹۷ تا ۱۸۰۱ میلادی) دومین رئیس جمهور آمریکا که خود معاون جورج واشنگتن بود رسید. 🔹بدین ترتیب طی 200 سال اخیر، هیچ شهروند آمریکایی و افراد غیرمسئول حق ارتباط، مذاکره، مکاتبه، دیدار، جلسه و نشست با مقامات دولت های دشمن آمریکا را نداشته و چنانچه فردی مرتکب این جرم شود قاضی دادگاه می‌تواند وی را به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه تا حداکثر ۳ سال زندان محکوم کند. 2️⃣ دوم؛ کانال ارتباطی ایران و آمریکا طی 40 سال اخیر، بصورت یک طرفه از سوی آمریکا قطع شده؛ یکبار در روز ۱۹ فروردین ۱۳۵۹، بعد از تسخیر سفارت آمریکا توسط جریان چپ دهه شصت، جیمی کارتر رییس‌جمهوری آمریکا طی دستوری قطع روابط سیاسی و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد و یکبار هم ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت 1397 ترامپ رسماً از توافقنامه برجام خارج شده و ارتباط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده است. هیچوقت ایران پیشدستانه رابطه خود با آمریکا را لغو نکرده. 3️⃣ سوم؛ بعد از خروج آمریکا از برجام، اگر چه جان کری در مصاحبه با رادیو آمریکایی سلم به صراحت گفته که بعد از دوران مسئولیتش چندین بار با ظریف دیدار داشته. همین باعث شد تا ترامپ با استناد به «قانون لوگان»، از جان کری به اتهام ارتباط با دولت متخاصم (یعنی دولت ایران) شکایت کند. ترامپ مدعی است جان کری در حال حاضر نه مسئول است و نه مجوزی از دولت آمریکا داشته؛ چرا سرخود با مقامات ایران دیدار و مذاکره کرده؟ درصورت محکومیت جان کری، وی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز منع خواهد شد و صلاحیت تصدی مسئولیت های مهم را از دست می دهد. 🔹حالا شما وضعیت شهروندان ایرانی و مقامات مسئول و غیرمسئول جمهوری اسلامی را ببینید که بدون هیچ مانع و ترسی، به راحتی با دولت های متخاصم و دشمن ایران، ارتباط برقرار کرده و دیدار می کنند. از مکاتبه با مذاکره و انواع و اقسام درخواست ها! 🔸با وجود اینکه رهبر انقلاب بعنوان فصل الخطاب قانونی، همه را از مذاکره با مقامات آمریکایی بعد از برجام منع کرده بود اما ظریف چندین بار با کری (قبل از آمدن ترامپ) دیدار و درباره مسائل سوریه و عراق و یمن با وی گفتگو کرده بود! این ارتباطات هنوز ادامه دارد. 🔹شهروندان ایرانی که زمانی در ایران مسئولیت هم داشته اند از عبدالکریم سروش و عطاءاله مهاجرانی گرفته تا محسن کدیور و معصومه علی نژاد(مسیح علی نژاد)، اکبر گنجی، عبدالعلی بازرگان، فرشته قاضی، نورالدین پورمؤذن(نماینده اصلاح طلب مجلس ششم)، فریبا داوودی مهاجر، فاطمه حقیقت‌جو(نماینده اصلاح طلب مجلس ششم)، مجتبی واحدی(مشاور کروبی)، مسعود بهنود و ده ها نفر دیگر که در دولت اصلاحات به عنوان روزنامه نگار و مشاور و مسئول و ... حضور داشتند، حالا چندین سال است که براحتی با مقامات رسمی دولتهای ، انگلیس، فرانسه، اسرائیل و عربستان که بعنوان دولت های متخاصم شناخته شده اند، ارتباط برقرار کرده و براحتی دیدار و مذاکره و درخواست می کنند و هیچ قانونی در ایران همانند لوگان وضع نشده تا وضعیت این جماعت مشخص شود! 🔸به این افراد اضافه کنید دیدار با جورج سوروس، دیدار وی با ملک عبدالله پادشاه عربستان، نامه نگاری خودسرانه مرحوم هاشمی رفسنجانی به عربستان سعودی، مکاتبه آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اطلاعات در توئیتر با اکانت رسمی رژیم صهیونیستی و ترامپ و صدها مورد این چنینی که ظاهراً در ایران اصلاً جرم نیست! 🔹کاش در مواجهه با غرب، این مسائل را شاگردی می کردیم و از این دست قوانین که برای تأمین منافع کشور بسیار مفیدند استفاده می کردیم تا هر مسئول و یا هر شهروند نتواند براحتی با دولت های متخاصم ارتباط و مذاکره داشته باشد و موضع نظام و دولت تضعیف شود. حالا چه کسی باید همچی قانونی وضع و تصویب کند؟ مجلسی که نمایندگانش با دیدن این پیرزن 50 ساله، آب از لب و لوچه شان آویزان می شود یا مجلسی که برجام را در 20 دقیقه تصویب می کند یا مجلسی که حاضر نیست آرای تک تک نمایندگان شفاف باشد؟ یا مجلسی که آرزوی نمایندگانش سفر در قالب مأموریت به کشوهای خارجی است؟ یا مجلسی که رهبر انقلاب چندین بار گله کرده که چرا در برابر دولت آمریکا طرح متقابل تصویب نکردند؟! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 🔻 سلسله مطالب - 5 🔻پایه مباحث حقوقی، ارزشهای اخلاق است. اینکه چه چیزی خوب است یا بد، باعث شکل گیری حقوق می شود که باید و نبایدها را شکل می دهد. 5️⃣ پنجمین مؤلفه اخلاق سیاست در تفکر اسلامی، رعایت حقِ کرامت انسانی است. کرامت انسانی را میتوان اخلاقی ترین عنصر اخلاق سیاسی دانست. کرامت انسانی مبحث گسترده ای است که دستورالعمل های اجرایی آن در جمهوری اسلامی تدوین و به اجرا در نیامده؛ بیشتر مسئولین سعی کرده اند آن را در حد حرف و شعار نگه دارند. 🔹حقوق مردم، حقوق شهروندی، حقوق کودک، حقوق زنان، حقوق بشر و انواع حقوق که هرکدام جنبش و جریانی است در جهان فعلی، همه ذیل کرامت انسانی در نظام سیاسی اسلام تعریف می شوند اما ما اصل –کرامت انسانی- را گم کرده ایم و گرفتار مکاتب مختلفی اعم از فمنیسم، حقوق کودک، حقوق شهروندی با مبانی سکولاری و پلورالیسم شده ایم. 🔸«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلاً». (آیه 70 سوره اسراء) ما فرزندان آدم را گرامی داشتيم و آنها را در خشکی و دریا (بر مرکب‌ها) سوار کردیم و از انواع روزيهاي پاكيزه به آن‌ها روزي داديم و آنها را بر بسياري از موجودات كه خلق كرده ايم، برتري بخشيديم. اين آيه با كمال صراحت و روشني، كرامت ذاتي را براي انسانها ثابت می‌کند، بنابراين همة افراد بشر بايد اين كرامت و حيثيت را براي همديگر، به عنوان يك حق بشناسند و خود را در برابر آن مكلف بداند. 🔹حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک می فرماید: ای مالک مردم دو دسته اند، یا در دین با تو مشترک اند یا در انسانیت. لذا باید کرامت آنها رعایت شود. 🔸کرامت انسانی، فارغ از دین، مکتب، نژاد، ملیت، رنگ، جغرافیا و جنسیت انسان ها، برگرفته از فطرت انسان هاست. صفات و فضائل اخلاقی که در همه جوامع، فارغ از دین و مکتب، خوب اند و مورد تأیید عموم بشر هستند. حال مسئولین -سیاستمداران- در نظام اسلامی موظف اند به رعایت این کرامت انسانی که زیباترین جلوه های اخلاقی را در بردارند. 🔹میتوان اینها را جلوه های کرامت انسانی دانست: رفاه نسبی، شهوت گريزي، حسن ظن به دیگران، دگردوستي و گذشت، نفي عيب جويي و پرده دري، اجتناب از دروغ و تهمت، چشم پوشي، نفي خودپسندي، انتقاد خيرخواهانه، عزت و شرافت و آزادي. اینها مواردی اند که در هر دین و مکتبی مورد تأیید قرار گرفته اند؛ حالا دین اسلام آنان را جزو کرامت انسانی می داند که حاکمان اسلام باید مراعات کنند و در جامعه سرریز شود چرا که فرهنگ مردم، سرریز فرهنگ حاکمان است. 🔻رعایت کرامت انسانی افراد، بر حاکمان و سیاستمداران واجب است و مولای متقیان، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، همیشه بر حفظ کرامت ذاتی انسان ها تأکید می کرد که سعی می کنیم به برخی اشاره کنیم: 1. حضرت، زمامداران را از «شهوترانی» بر حذر می داشت و می فرمود: بر سياست مدار است كه از شهوات و طغيان گري هاي نفس خود جلوگيري کند. 2. در نامه 23 نهج البلاغه، «حسن ظن به دیگران» را مایه رفع گرفتاری ها و مشکلات می داند و ریشه سوء ظن به افراد را بخل و حرص و ترس می خواند. سوءظن باعث اختلاف و خشم و نزاع در بین مردم می شود. 3. «گذشت و دگر دوستی» ده ها بار در گفتار و خطبه ها و نامه های علی بن ابی طالب علیه السلام آمده و عفو و گذشت و فروخوردن خشم را مایه امنیت و آرامش جامعه و احترام انسان ها به همدیگر می داند. 4. «رفاه نسبی» جزو بدیهیات هر حکومت و دولت است و سیاستمداران موظف اند که خوراک، پوشاک و مسکن مردم تحت حکومت را تأمین کنند. 5. «عزت و شرافت و آزادی» سه مؤلفه مهمِ اخلاق سیاست است و حکومت و مردم باید تحت هر شرایطی این سه مؤلفه را تأمین کنند. بی نیازی از دیگران و بی نیازی از حکومت های بیگانه شرط اساسی عزت و شرف و آزادی مردم هر کشور است. آزادی انتقاد از مسئولین، آزادی پرسش سوالات و ابهامات و انتقادات خود از علمای دین و سیاسیون، آزادی بیان و آزادی پس از بیان همه ذیل کرامت انسانی افراد است و همه موظف اند به رعایت کرامت انسانی افراد. 6. رعایت حقوق مردان و زنان و کودکان، رعایت حق همسایه، رعایت حق مردم در جامعه با هر دین و تفکری، جزو کرامت انسانی است. ⭕️ كرامت، یکی از مؤلفه های اخلاق سیاست است كه وجود آن براي همة انسانها تضمين شده است و باید در سیاست ورزی و کشورداری به تحقق آن جداً اقدام شود. حکومت و سیاستمداری که کرامت مردم و زیردستانش را رعایت نکند، عمر خود را کوتاه می کند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 هرساله در ماه رمضان، چندصد یا چندهزار دانشجو با رهبر عزیز انقلاب دیدار دارند و رهبری مهم‌ترین و انقلابی‌ترین و تندترین بیانات خود را در انتقاد به مسئولین و جریانات سیاسی کشور و همچنین علیه سیاست های آمریکا ایراد می‌کنند. 🔹ضمن اصل پربرکت این جلسات و خوبی‌های این جلسه، یکی از انتقادات جدی به چگونگی اجرای آن، گزینشی بودن دانشجویان بوده. همیشه از سوی نهاد رهبری به تشکل‌های دانشجویی -خاصه همسو- و یکسری مجموعه‌ها سهمیه‌هایی داده می‌شد و دانشجویان تشکلی و سهمیه‌ای به دیدار می‌رفتند. بماند که در گزینشی بودن همان دانشجویان تشکلی هم باز تبعیض‌هایی صورت می‌گرفت. 🔹حالا حجت‌الاسلام رستمی، رئیس جوان و انقلابی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها این سیستم گزینشی را برهم زده و مکانیزمی برای آن تعریف کرده. بدین شکل که یک سایت جهت ثبت نام عموم دانشجویان از سراسر دانشگاههای کشور معرفی شد. دانشجویان با هر سلیقه فکری و سیاسی، در سامانه ثبت نام کردند و سپس بین عموم ثبت‌نامی‌ها قرعه‌کشی انجام شده و تعدادی به قید قرعه انتخاب شدند. ⭕️ الحمدلله، از برکات مدیریت جوان و انقلابی، انجام همچنین طرح‌های ساده ولی عادلانه است که منجر به امیدواری همه اقشار دانشجویان شده. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دم از اتحاد بزن و اختلاف بیافکن... کاری که برخی از آقایون در جبهه انقلاب میکنن. به هیچ مکانیزمی هم پایبند نیستن مگر اینکه حرف و منافع اونا تامین بشه! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 مختار، مردی که باید از نو خواند! 🌷امروز ۱۴ رمضان، مصادف است با شهادت ابواسحاق مختار ابوعبیده ثففی در ۱۴ رمضان سال ۶۷ هجری قمری. تاریخ‌نویسان خلافتی از مختار بد نوشتند و بد گفتند، اما متاخرین شیعه مختار را ستوده‌اند. 🔹 چند نقل از علمای متاخر شیعه: 1⃣ مقدس اردبیلی: «در حسن عقیده مختار سخنی نیست و علامه حلی رحمه الله او را مقبول شمرده و امام باقر  جمعی را که مختار را به بدی یاد کردند از این کار منع فرمود و امام صادق(علیه السلام) بر او رحمت فرستاد و امام زین العابدین (علیه السلام) وی را به دعای خیر یاد کردند» (حدیقه الشیعه، صص۵۰۶ – ۵۰۵). 2⃣ حاج شیخ عباس قمی: ایشان بعد از نقل روایتی درباره شاد کردن دل مؤمن واعانت به مسلمانان می فرماید:«چگونه خواهد بود حال مختار که این سیرت مرضیه او بود و اخبار معتبر در باب ادخال سرور در قلب مؤمن بیش از آن است که احصاء شود. پس خوشا به حال مختار که دل های حزون و ماتم زده اهل البیت رسالت را شاد کرد و دو دعای امام سجاد به دست او مستجاب شد» (منتهی الآمال، ج۱، ص۴۵۱). 3⃣ علامه مامقانی: «این مرد (مختار) مذهبش امامی ومعتقد به امامت ائمه معصومین (:) و حکومت او با اجازه امام بوده است گرچه وثاقت او ثابت نیست.(تنقیح المقال، ج۳، ص۲۰۶). 4⃣ علامه عبدالرزاق مقرّم: مقام مختار از هرگونه تهمت و ناروا منزه است و دل او سرشار از محبت ولایت خاندان پیامبر(ص) بود و روایات و سخنانی که حاکی از تهمت های ناروا به ساحت اوست همه دروغ و باطل بوده است (تنزیه المختار، ص۲). ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 بیاد انتخابات سال۹۶ 🔺 تاجزاده، یکی از تندروهای حامی روحانی در جواب این سوال که آیا مردم با توجه به عملکرد روحانی و لیست امید، دیگه به اصلاح طلبا رای میدن، گفته: "مردم ایران به گذشته رای نمیدن بلکه به آینده رای میدن!". بله حرف کاملاً دقیقی زده. 1⃣ مردم ایران سال ۷۶ از ترس هاشمی و فرار از سیاست‌های وی، به خاتمی رای دادن. نه بخاطر گذشته خاتمی، بلکه بخاطر شعار توسعه سیاسی و آزادی و وعده‌های آینده! مردم اما گذشته خاتمی و همراهی وی با هاشمی را ندیدند و حمایت کارگزاران سازندگی و خانواده هاشمی از خاتمی را نخواستند ببینند. 2⃣ مردمی که از هاشمی و سیاست‌هایش ناراحت و نگران بودند اما تاریخ را فراموش و در سال۹۲ از وی و نامزد مورد حمایت وی یعنی روحانی حمایت کردند. گذشته روحانی را ندیدند. 3⃣ مردم، جنایت های آمریکا در حق ایران طی ده‌ها سال را فراموش کردند، تعطیلی هسته‌ای از ۸۲ تا ۸۴ را از یاد بردند و از مذاکره با آمریکا و برجام استقبال کردند و نتیجه‌ش را هم دیدند. 4⃣ همون مردم ۴ سال اول روحانی را دیدند اما باز بخاطر شعارها و وعده‌های آینده، گذشته را فراموش کردند... 5⃣ حالا باز همان مردم، از برجام تحربه کسب نکردند و می‌گویند: "ما دیگه رای نمیدیم"، اما این جمله‌شان یعنی اینکه حاضریم به بدتر از روحانی هم رای بدیم ولی انسان‌های لایق‌تر نه! ❗️بله مردم ما حافظه تاریخی ضعیفی دارند و به گذشته رای نمیدن بلکه به آینده رای میدن! به شعارها، به وعده‌های توخالی، به دروغ‌ها و به کسانی که آنقدر دارند و سیر هستن که دیگه نیازی ندارن!! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آقای روحانی چرا به صراحت نمیگی منظورم از چیه؟! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 🔻 سلسله مطالب – 6 خشنودی عوام در برابر ناراحتی خواص! 🔹مردم داری ششمین رکن است. جایگاه مردم در نظام اسلامی، شرط تحقق حکومت است و در نظام های غیراسلامی مشروعیت حکومت. هیچ نظام سیاسی بدون معیت و همراهی مردم به نتیجه نمی رسد. 🔸برخی فقط برای ظاهرکاری دم از مردم می زنند و فقط برای فریبکاری و رسیدن به منافع و مطامع دنیوی مدام "مردم مردم" می کنند وگرنه عمیقاً به مردم باور ندارند. برخی برای مردم نقش حداقلی قائل اند و تا اندازه ای حضور مردمی را می پذیرند. بر همین اساسی حکومت های دیکتاتوری، سلطنتی، جمهوری، دموکراسی و ... بوجود آمده؛ 🔹اما در مکتب مولای متقیان مردم نقش اساسی دارند. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، حضور آنان را دلیل پذیرفتن حکومت می داند: «فقط به اصرار مردم حكومت را پذيرفتم تا در احقاق حق آنان تلاش كنم » خطبه 92 نهج البلاغه. (البته این بدین معنا نیست که حضرت مشروعیت را حضور مردم می داند بلکه ایشان شرط تحقق مشروعیت می داند.) 🔻اگر می خواهید اخلاق مسئولین و سیاستمداران را بسنجید باید این ویژگی ها را در آنان ببینید: 1️⃣ اول) فروتنی در برابر مردم؛ همانگونه که امام علی (علیه السلام) می فرماید: «پر و بالت را برابر رعیّت بگستران، با مردم گشاده روی و فروتن باش و در نگاه و اشاره‌ی چشم، در سلام کردن و اشاره کردن با همگان یکسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نکنند و ناتوانان از عدالت تو مأیوس نگردند». (نهج‌البلاغه، نامه 46) 2️⃣ دوم) پرهیز از امتیازخواهی و برتری جویی؛ حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «مبادا هرگز در آنچه که با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی و از اموری که بر همه روشن است، غفلت کنی». (نهج البلاغه، نامه 53) 3️⃣ سوم) لزوم انتقادپذیری؛ حضرت در فرمان خویش به مالک اشتر، استیضاح را حق مردم و پاسخگویی را وظیفه‌ی حکمران و زمامدار قلمداد کرده و می‌فرماید: «و هرگاه رعیّت بر تو بدگمان گردد، عذر خویش را آشکار با آنان در میان بگذار، و با این کار از بدگمانی نجاتشان ده، که این کار، ریاضتی برای خودسازی تو، و مهربانی کردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وا می‌دارد». (نهج البلاغه، نامه 53) 4️⃣ چهارم) ارتباط مستقیم با مردم و پرهیز از فاصله گرفتن؛ مولای متقیان در این باره می فرماید: «هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار که پنهان بودن رهبران، نمونه‌ای از تنگ خویی و کم اطّلاعی در امور جامعه می‌باشد. نهان شدن از رعیّت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز می‌دارد. جز زبانت چیز دیگری پیام رسانت با مردم و جز چهره ات، دربانی وجود نداشته باشد و هیچ نیازمندی را از دیدار خود محروم مگردان». (نهج البلاغه، نامه 67) 5️⃣ پنجم) شریک بودن در سختی‌های مردم و نزدیک کردن خود به طبقه‌ی مستضعف؛ «آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرمؤمنان خوانند و در تلخی‌های روزگار با مردم شریک نباشم و در سختی‌های زندگی الگوی آنان نگردم! آفریده نشده ام که غذاهای لذیذ و پاکیزه مرا سرگرم سازد، چونان حیوان پرواری که تمام همّت او علف و یا چون حیوان رها شده که شغلش چریدن و پر کردن شکم بوده و از آینده خود بی خبر است». (نهج البلاغه، نامه 45) 6️⃣ ششم) محبت و احترام به مردم؛ «قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن و همچون حیوان درنده‌ای نسبت به آنان مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری». (نهج البلاغه، نامه 53) 7️⃣ هفتم) جلب رضایت مردم بجای راضی کردن خواص! امام به مالک اشتر چنین می‌فرماید: «همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزدیکان) را از بین می‌برد؛ امّا خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر می‌کند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می‌کنند؛ زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی تر و در خواسته هایشان مصرّتر و در عطا و بخشش‌ها کم سپاس تر و به هنگام منع خواسته‌ها دیر عذر پذیرتر و در برابر مشکلات کم استقامت تر می‌باشند. در صورتی که ستون‌های استوار دین و اجتماعات پر شور مسلمانان و نیروهای ذخیره دفاعی، عموم مردم می‌باشند». (نهج البلاغه نامه 53) 8️⃣ هشتم) عفو و گذشت نسبت به مردم؛ حضرت در نامه به مالک می فرماید: «دسته‌ای برادر دینی تو، و دسته‌ی دیگر همانند تو در آفرینش می‌باشند. اگر گناهی از آنان سر می‌زند یا علّت‌هایی بر آنان عارض می‌شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب می‌گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد». (نهج البلاغه، نامه 53) 🔹 اگر این ویژگی ها را در منش و روش سیاستمداری دیدید بدانید که سیاست وی اخلاقی است و لاغیر. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3