eitaa logo
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
14.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
902 ویدیو
54 فایل
دغدغه عدالت و سیاست معلم و فعال رسانه تحصیلات: دانشجوی دکتری مطالعات سیاسی کارشناس ارشد علوم سیاسی مهندس کامپیوتر/نرم افزار علاقه به تدریس اندیشه، مبانی و علوم سیاسی، تاریخ، رسانه و ... ارتباط مستقیم: @politicaladmin تبلیغ در کانال: @jamalpor_khz
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 رسانه‌های داخلی از جمله ‎، مدام از محاکمه وبازداشت ترامپ در آمریکا، نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی و سارکوزی در فرانسه و مقامات سایر کشورها، به اتهام مفاسد اقتصادی و ... خبر منتشر می‌کنند در حالیکه اینجا شجاعت محاکمه رئیس‌جمهور و وزیر که هیچ، شجاعت محاکمه یک سلبریتی چون علی دایی را هم ندارند! 🔹پیشنهاد می‌کنم اخبار سایر کشورها را هم سانسور کنید تا مردم فکرای بَد بَد نکنند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 "مردم مرا از روی ویلچر بلند کنید" 🔻این جمله‌ی جوان روستایی است که بعلت حجم بالای کارگری و کشاورزی
برای این مورد مبلغ ۴۱ میلیون جمع آوری شد. دوستان گروه برای تکمیل واحد همین روزها شروع می کنند ان‌شاءالله. یکی از دوستان هم وعده داد برای مابقی مبلغ درمان کمک کند. امیدواریم ان‌شاءالله.
🔴 چرا می‌گوئیم تعطیلی و انحلال بانک‌های خصوصی، یکی از راهکارهای اصلی حل مشکلات اقتصادی به صورت ریشه‌ای و ساختاری است؟ 🔹طبق اطلاعات بانک مرکزی، ۴ بانک پاسارگاد، خاورمیانه، سامان و اقتصاد نوین در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند که غالب این تسهیلات هم به شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با خود این بانک‌ها بوده؛ اما تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفتند نزدیک به صفر بوده! 🔸درحالی که طبق قانون جهش تولید مسکن، این بانک‌ها باید حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات خود را صرف مسکن ملی می‌کردند! 🔹۲۰ درصد تسهیلات سه‌ماه اخیر این ۴ بانک، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است؛ با این مبلغ، حداقل ۱۰۰ هزار خانوار می‌توانستند با وام ۴۰۰ میلیون تومانی، خانه بسازند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 جهان‌گیر و جهان‌دار! 🔹این چندروز،در حال مطالعه کتابی هستم با عنوان "منشور حکومت علوی؛ شرح هفت خطبه از نهج‌البلاغه؛ توسط آیت الله خامنه‌ای؛ سالهای ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ در مشهد". این مباحث برای امروز جامعه ماست؛ اصلاً مال خود این ایام است؛ ۵۰ سال پیش طرح شده ولی تازه تازه است و متاسفانه چقدر نخبگان دینی و دانشگاهی ما و عموم مسئولین ما از این منشور و این ادبیات و گفتمان به دورند! برخی حضرات هم معتقدند این بحث‌ها برای "جهان‌گیری" خوب بود ولی به درد "جهان‌داری" نمی‌خورد! توصیه می‌کنم این سه صفحه را بخوانید درباره چرا جوامع متلاشی می‌شوند؟: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 این روزها در حال تحقیق درباره واگذاری ‎ ( ‎ سابق) در سال 98 هستم. کلکسیونی از فساد، تخلف، لابی گری و ... در این مسئله وجود دارد. بزودی نتیجه تحقیق را منتشر می کنم ولی واقعاً سوال دارم مسئولین نظام در همه ارکان و قوا، از این ماجرا بی خبرند؟! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آقای ظریف اخیراً مصاحبه‌ای داشته با عنوان: "هشت‌سال مواجهه دولت روحانی با موسیقی". هر مخاطبی می‌داند تخصص و حوزه اختیارات و وظایف ظریف، امور خارجه بوده نه موسیقی؛ اما چرا ظریف در این حوزه می‌خواهد حرف بزند؟ پاسخ روشن است؛ انتخابات. اصلاح طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دوسال آینده، باید از دریچه موسیقی، رفع فیلترینگ و این دست مسائل وارد شوند؛ چون عملکرد درست درمانی که در اقتصاد و سیاست خارجه نداشتند، باید از بحث موسیقی شروع کنند. سوال دوم؛ چرا موسیقی و رفع فیلترینگ در عرصه سیاسی و انتخاباتی تعیین کننده است؟ چرا باید سطح دغدغه و مطالبه اینقدر پایین بیاید که شعار رفع فیلترینگ، رای‌ساز باشد؟ اینجا هم پاسخ روشن است. سیاست‌های نابخردانه دولت رئیسی در عرصه فرهنگی. دولت رئیسی نه تنها در سیاست های اقتصادی موفقیتی نداشته و نتوانسته مشکلات معیشتی مردم را لاقل کمتر کند بلکه بدتر کرده و در مقابل، سیاست های نابخردانه و غلطی را در حوزه فرهنگی به اجرا در آورده که نتایج فاجعه باری داشته. حالا میوه خروجی این وضعیت را جریان اصلاح‌طلب به خوبی خواهد چید. مگر اینکه آقایان بخواهند از طریق ابزار شورای نگهبان جلوی بازگشت به قدرت اصلاح‌طلبان را بگیرند. مثل سال۹۲ که با ردصلاحیت هاشمی، یک عنصر دست چندم آن جریان توانست آرای مردم را کسب کند. این نتایج، محصول سیاست‌ورزی کسانی است که حاضر به شنیدن نقدهای دلسوان نشدند و یکی‌دو روز در قدرت آنها را مست و مغرور کرده!: http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برکتی که اربعین حسینی برای مردم مناطق محروم طریق الحسین خوزستان داشت. 🔻جهت اطلاع از آخرین اخبار مرز چذابه کانال ما رو دنبال کنید. 🔴 راوی | امین غفاری https://eitaa.com/joinchat/535363612C2a863024c1
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 در پاسخ به برادر اشتری درباره نوشتم: 🔻وحیدجان، چند نکته را درباره ‎ عرض می‌کنم: 🔹اولاً سابقه وکالت آقای برهانی به یک دهه نمی‌رسد. 🔸ثانیاً، یک بررسی کوچک و نگاهی به درآمد جناب‌شان از این راه و محل دفتر وکالت ایشان در نقطه گران‌قیمت تهران خود گویای همه چیزاست. 🔹ثالثاً، بین فعال مدنی با یک قاتل خیلی فاصله است. هر آدم منصفی، فرق بین فعال مدنی و روزنامه‌نگار را با قاتل و شرور مسلح به سلاح سرد و گرم، خوب متوجه می‌شود. دفاع از قاتلین و اشرار کجا و وکالت داوطلبانه برای یک روزنامه‌نگار کجا! اگر برای شما یا روزنامه‌نگاری دیگر هم رایگان وکالت کرده، دلیلی بر وکالت رایگان اشرار و قاتلین هم هست؟! 🔸رابعاً، آیا میدانی آقای برهانی که این روزها از ‎ دم می‌زند، خود چگونه به کرسی استادی دانشگاه تهران رسیده؟ سال۹۰ آقای ‎ از دانشکده حقوق دانشگاه تهران توسط غلامحسین الهام اخراج می‌شود و با رانت الهام، برهانی از دانشگاه شهرکرد با انتقال غیرقانونی، جایگزین وی می‌شود! 🔹بعدها بشیریه در مطلبی هم این نکته را تایید می‌کند و البته می‌گوید آنها فکر می‌کردند برهانی (که سال۸۸ به احمدی‌نژاد رای داده) در تقابل با من و مثل من عمل می‌کند اما او راه ما را با شجاعت بیشتری ادامه داده! 🔸((برهانی خود معترف است که در دانشگاه تهران دچار تغییراتی هم شده! در مشی فکری و سیاسی!)) 🔹برادر عدالتخواه؛ برای من و شما که با رانت و ‎ ها مخالف بوده و مبارزه می‌کنیم، رانت و انتقال غیرقانونی از شهرکرد به تهران چگونه قابل توجیه است؟! 🔸از دوره سیاه آقای آملی لاریجانی گفتی؛ اما رابطه برهانی با آملی، خیلی هم بد نبوده و برهانی هم‌اکنون استاد مدرسه فقه‌القضاء آملی در قم است! 🔹عرض من این است که گذشته خوب، توجیه عملکرد فعلی فرد نیست! برهانی طی یکسال اخیر به شکل فاجعه‌باری از قاتلین، محاربین و برهم زنندگان امنیت کشور دفاع کرده. اینها چگونه قابل توجیه است؟ 🔸کنش‌گری حقوقی-رسانه‌ای برهانی در یکسال گذشته، چیزی غیر از بازارگرم‌کنی برای کسب درآمد اقتصادی یا اعتبار اجتماعی یا هر منفعت دیگری نیست. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 می‌دانستید پلیس امنیت اقتصادی هم وجود دارد؟ 🔹دیروز از ‎ تماس گرفتند که بیایید در رابطه با یکی از پرونده‌ها صحبت کنیم. گفتم چه خوب، بعد از سالها پلیس امنیت اقتصادی ذیل نیروی انتظامی فعال شده و پیگیر است. 🔸امروز رفتم؛ گفتن ‎ از شما شکایت کرده، بازپرس، پرونده را فرستاده اینجا. به سوالات ما پاسخ بدید! 🔹گفتم برادر، فولاد‏ قبلاً شکایت کرده و یکی دوبار دادسرا هم رفتم و به سوالات جواب دادم. این پرونده هم باید به همان شعبه ارجاع شود. گفتند این موضوع جدیدیه. اجازه ندادند پرونده رو ببینم اما برخی مطالب رو برام خوندن. 🔸گفتم اینها بخشی از همون پرونده است و به این شعبه بازپرسی بگید با اون یکی تجمیع کند و این پرونده را هم به شعبه اولی ارجاع دهد. کمتر یک ساعت اونجا بودم وبه سوالات پاسخ دادم و مابقی قرار شد در دادسرا ان‌شاءالله.‏ 🔹برخلاف عنوانش، خیلی خلوت بود! انگار فساد اقتصادی نداریم و فساد ریشه‌کن شده که این مرجع با این عنوان پر طمطراق خلوت بود. مراجعه کننده‌های کمی داشت و بیشتر مراجعه‌کننده‌ها از تیپ آدم‌های پاپتی مثل خودم و افراد عادی بودند شاید هم پرونده کلان و جرائم سنگین داشتند و قیافه و تیپ‌شان غلط انداز بود! نمیدونم. 🔸خلاصه برخلاف اسم و عنوانش، خیلی جای چشم‌گیر و موثری ندیدمش؛ آب و چای هم ندیدم بخورم. حتی مایع دستشویی هم نداشت!‏ 🔹رفتم رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان را حضوری ببینم و باهاش صحبت کنم که آقا شما خیلی میتونید کار کنید و موثر باشید. ظرفیت‌های مردمی هم در کنار شماست. ولی درب اتاقش بسته بود. سربازی گفت شاید جلسه استانی داشته و رفته. شاید درگیر اقدامات اربعین است. نمیدونم. 🔸در کل برخلاف انتظاراتم بود. شاید من انتظاراتم بالاست!‏ من انتظار داشتم با توجه به حجم مفاسد کلان و خرد در خوزستان و پرونده‌های متعدد در حوزه فساد اقتصادی و قاچاق گسترده کالا، این اداره شلوغ و پررفت آمد و محل تردد مسئولان سیاسی، مدیران شرکت‌های اقتصادی پتروشیمی ها، فولادی‌ها، پالایشگاه‌ها، گمرکات، بنادر و راه و شهرسازی و غیره باشد. چه عرض کنم! 🔹در پایان؛ البته خلوت بودن یا عدم دیدن برخی مسئولان متخلف در راهروهای پلیس اقتصادی به منزله‌ی انکار تلاش ها و اقدامات این مرجع انتظامی و پرسنل محترم نیست. بلکه مراد، عدم رویت مجرمین یقه سفید از سوی بنده در مراجعه امروز بود. بجای اینکه فولادی‌ها پاسخگو باشند من باید پاسخ بدهم! حداقل باید در رسانه‌ها خروجی عملکرد این دستگاه برای همگان روشن شود. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 در مسائل امنیتی که امنیت کشور و جان مردم مسئله است، نباید مسامحه شود که کار به اقدامات ضدفرهنگی برسد. ‎ از طراحان چندین عملیات بمب‌گذاری در اهواز و حمله به رژه اهواز در ۳۱شهریور بود؛ قاتل کودک ۵ ساله ‎ و ۲۳ شهید دیگر در رژه! 🔹برخی مثل راحت از این تروریست جانی حمایت کرده بودند و هیچ تاوانی هم ندادند تا امروز برای دختران‌مان علیه روسری و چادر بخوانند! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏«خدمتی که بعضی از این مدارس(مدارس پولی شخصیت‌های کشوری) در تربیت کردند، دانشگاه‌ها نکردند». «شما وقتی یک ماشین مدل بالاتری بخوای انتخاب کنی باید پول بیشتری براش پرداخت کنی» این‌ها جملات وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیرانتفاعی است. فهم وزیر آ.پ کشور از آموزش و پرورش همینه. گذشتگان هم همین بود. اینها حتی در ادبیات و در عرصه فکری و نظری نسبت به صدها کیلومتر دورند. در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای کشور هم اینگونه فکر و عمل می‌کنند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 ‏نظر کارشناسیِ مخالف نظر رهبری! از این واضح‌تر؟! متن 👇👇 https://eitaa.com/modaresian/6733
🔴 ‏نظر کارشناسیِ مخالف نظر رهبری! 🔹مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره، نیاز به کار کارشناسی دارد و چون نظرات کارشناسان درباره این مسائل، دچار اختلاف است، حاکمیت، نمی‌تواند متشتت عمل کند باید یک نظر را برای اجرا انتخاب کند. 🔸بطور مثال؛ ‎، عده‌ای از کارشناسان می‌گفتند:‏ حذف کنید و عده‌ای می‌گفتند: حذف نکنید. مکانیزم تصمیم‌گیر در کشور، بالاخره به نظر جمعی از کارشناسان عمل کرد و این ارز را حذف کرد. این کارشناسان اتفاقاً کم هم نبودند و اکثریت را در دانشگاه‌ها و مراکز تصمیم‌گیری نظام، از دفتر رهبری گرفته تا دستگاه‌های دولتی و مجلس، شامل می‌شوند.‏ 🔹نظر رهبر انقلاب هم تایید این دیدگاه کارشناسی بود. ایشان نظر این جمع از کارشناسان را تایید می‌کردند فقط معتقد هستند که پیوست رسانه‌ای و تبلیغی درستی نداشت. 🔸حال؛ آیا آن دست از کارشناسانِ مخالف ‎ و کسانی که نظر این کارشناسان را تایید و تبلیغ می‌کردند، ضدولایتند؟!‏ متاسفانه پاسخ این سوال، از جانب بخش مهمی از جامعه حزب‌اللهی و نهادهای انقلابی و حوزوی و غیره این است که: "بله، اینها ضدولایت بودند، اینها بی‌بصیرت بودند، اینها بزنگاه را نفهمیدند و خلاصه، ای وای بر اینها". 🔹آنچه بنده طی سال‌های مختلف در زیست جامعه حزب‌اللهی دیده‌ام همین است.‏ در چنین فضایی است که جسارت و شجاعت از خیلی از کارشناسان، نخبگان و صاحب‌نظران گرفته می‌شود و متاسفانه از ترس برچسب‌های مختلف، ناچارند یا سکوت کنند و نظر ندهند یا هم ریاکارانه برای همراهی با جماعت، نظر مخالفِ خودشان را تایید و تبلیغ کنند. در همین ماجرای حذف ارز ترجیحی مشهود است.‏ 🔸اگرچه، دیدگاه رهبر انقلاب این نیست و بارها هم بر این نکته تاکید کرده‌اند که "هیچ نظر کارشناسی مخالف با نظر رهبری، مخالفت با ولایت و جدایی از ولایت و معارضه و ... نیست؛ از این واضح‌تر؟!"، اما متاسفانه فضا بگونه‌ای است که کسی عملاً نمی‌تواند نظری خلاف نظر کارشناسی رهبری ارائه کند. اگر هم ارائه کرد‏ از سوی "بخشی" از بدنه، برچسب‌باران شده و از سوی برخی از نهادهای دینی، انقلابی و تبلیغی، سانسور، بایکوت و محدود می‌شود! 🔹نمی‌دانم کی بناست عزیزان فهم خود را از ولایت فقیه دقیق‌تر و عمیق‌تر کنند و دست از نظرات احساسی بردارند که اگر رهبری فلان نظر کارشناسی را تایید کرد دیگران نظر ندهند! این کوته‌بینی و تنگ‌نظری آسیبی جدی برای کسانی است که خود را دلسوز و دلباخته انقلاب و رهبری می‌دانند و متوجه آسیب آن نیستند. 🔸ممنوعیت واردات خودرو، ممنوعیت واردات لوازم خانگی، خصوصی‌سازی و سیاست‌های اصل ۴۴ و موارد متعددی از مسائل و موضوعات وجود دارد که کارشناسان نظرات متفاوتی دارند و باید اجازه داد که طرح شوند. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 کشتی مقدس؛ فریاد مقدس! 🔹بیایید داستان را باز از نو بخوانیم؛ یزید اگرچه توانست پسر بوتراب را کشته و اهل و عیالش را اسیر کند؛ اگرچه توانست با قطع یَد علمدار حسین، رایت سپاه کوچک خون خدا را پایین کشانده تا پیروزمندانه بر صدر مجلس نشسته و با عصای تزیینی، در محضر سُکینه و رقیه، بر آن لب و دندان شیرین و خونین، سمفونی فتح بنوازد؛ آیا به این سال‌ها و این روزها هم فکر می‌کرد؟ 🔸آیا او می‌‌دید که ۱۴۰۰ سال بعد، در هر کوی‌‌وبرزنی از عراق عرب، نوای دلنواز ، چشمه چشمان مردان تنومند را چون زنانِ مویه‌کُنان عزیز از دست داده و کودکان گریانِ یتیم شده، روان می‌کند؟ 🔹به‌راستی یزید و سپاهیانش اگرچه توانستند آن روز، کودک شش ماهه را، مِنَ الاُذُنِ الیَ الاُذُنِ، ذبح کرده و پیکر علی‌اکبر جوان، آن شبیه ترینِ خَلقاً و خُلقاً به رسول‌الله را، ارباً ارباً کرده و تن عبدالله یازده ساله، پورِ حسن را، با پیکر شاه بی سر، با سه‌شعبه بهم دوخته و با سم اسبان و ستوران ممزوج کنند و سرهای آن کشته های فتاده به هامون را، به نیزه کرده و زینب دختر شیر خدا را به اسارت ببرند و جان شیرین رقیه، دختر سه ساله ی شاه کهکشان ها را، در خرابه های شام بستانند، اما حال بعد از ۱۴ قرن، چه کسی رفته و کدام جاودانه مانده است؟ 🔸به قول فیلسوف قرن، علامه طباطبایی که رضوان خدا بر این مرد بزرگ باد: «ما انسان ها آمده ایم که بمانیم». ما آمده ایم تا یک زندگی همیشه جاودانه را رقم بزنیم. 🔹اگرچه هگل، کانت، مارکس، هیتلر، موسولینی، کارتر، بوش و همه فلاسفه و قدرت‌مداران عصر مدرن و پسامدرن، هم در عالم ذَر، بر یگانگی و خداوندی خدا گواهی داده، اما وقتی پا به صحنه گیتی عالم نهاده‌اند در این دنیای دنی، به زیر آن کاسه‌و‌کوزه زده‌اند که نه خدایی هست و نه زندگی جاودانه‌ای؛ اما واقعیت این است که ما آمده ایم که بمانیم و با مرگ دنیوی، حیات جاوید ما آغاز خواهد شد اما مهم‌تر از "مرگ"، زیستن است؛ زیستی که به جاودانگی منتهی شود نه زیستی که به سروری و چریدن و چاپیدن در این دو روز دنیا، اصالت می‌بخشد! 🔸چه کنیم که بمانیم؟ برای ماندن باید به حبل‌المتینِ سفینه حسین چنگ انداخت؛ کشتی حسین هم سریع‌تر و وسیع‌تر است و در این طوفان بلا، برای ما غرق‌شدگان عالم عادت، قایق‌های نجات را روانه کرده، تا حیات جاودانه را بر ممات گرامی بداریم و در دریای شهوات غرق نشویم! 🔹اما سوخت موتور کشتی حسین، اعتراض بر ظلم ظالمان و بی‌صبری بر مظلومیت مظلومان است؛ بادبان‌های بزرگ این کشتی را فریاد‌ها و مشت‌های گره‌کرده به حرکت در می‌آورند. این کشتی مقدس است، چون اعتراض و قیام و فریاد مقدس است. ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخیراً به مناسبت شهادت شهید باهنر و هفته دولت، بخشی از سخنان استاد شهید محمدجواد باهنر، درباره مقبولیت و مشروعیت حکومت و امامت بر مردم در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه کاربران قرار گرفته است. 🔹وی در این باره می‌گوید: درباره امام و امامت گفت باید مورد قبول مردم باشد. یعنی اگر چنانچه کسی صفات خوبی هم دارد ولی مردم او را نپذیرفتند، نمی تواند رهبری کند. رهبری در اسلام امامت متکی به قبول و پذیرش مردم است. 🔸شهید باهنر ادامه می‌دهد: پیامبر هم وقتی ولی و امام می شود که از سوی مردم پذیرفته شود. حضرت علی(ع) امامت سیاسی- اجتماعی و حکومتی خود را پس از بیعت مردم با وی اعمال کرد. بنابراین اگر پذیرش مردمی نباشد امامت معنا ندارد. 🔹به گفته وی اصلا حکومت و امامت در اسلام منهای مردم، رای مردم و قبول مردم درست نیست و باید با پذیرش و بیعت و رای مردمی همراه باشد. 🔸این بیانات و دیدگاه، از سوی امام، شهیدان بهشتی و مطهری و باهنر و سایر رهبران انقلاب، درست اول انقلاب مطرح می‌شد ولی اگر الان کسی طرح کند چه بسا بی‌بصیرت و ضدولایت و شبه روشنفکر و ... معرفی شود! ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دلار ۳۷۵۰۰ جایگزین ‎ ۲۸۵۰۰/ نرخ فروش حواله دلار مرکز مبادله ارز، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و پایه محصولات پتروشیمی شد! چرخه باطل گرانی و تورم، ادامه دارد...
یکی از مسائل مورد اختلافی که خیلی به آن پرداخته نمی شود تفاوتِ مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی با علم متعارف اقتصاد است. حتی در تعریف خود علم اقتصاد، تفاوت ها و اختلاف هایی بین اندیشمندان این حوزه است. اینکه می بینیم برخی دستورالعمل ها و برنامه های اقتصادی در کشور با وجود آنکه نتیجه آن معلوم و مشهود است ولی مدام تکرار می شود و عبرت گرفته نمی شود، ناشی از این است که نگاه مکتبی و منظومه ای به اقتصاد نیست. مهم ترین اختلاف مکتب اقتصادی و علم اقتصاد، مسئله و مفهوم عدالت است. در علم اقتصاد، عدالت ابزار سنجه و ارزیابی نیست. در واقع، مکتب اقتصادی اسلام می گوید که عدالت، مبنا و ملاک ارزیابی و ارزشگذاری افعال و اعمال و اقدامات باید باشد ولی در علم اقتصاد، این مسئله جایی ندارد. ملاک ارزیابی و ارزشگذاری افعال اقتصادی در علم اقتصاد، سود و لذت جویی است؛ هر فعل اقتصادی که منجر به افزایش سود شود و نهایت لذت را برای مصرف کننده و تولید کننده به ارمغان بیاورد، آن فعل خوب است! ملاک خوبی و بدی در علم اقتصاد، سود است. حالا اینکه این سود به نفع چه طبقاتی و به ضرر چه طبقات دیگری باشد در علم اقتصاد، مهم نیست. اما مکتب اقتصاد اسلامی، ملاک و معیار هر فعل و عملی را عدالت می داند. اگر فرصتی بود بیشتر می نویسم ... ✅ : http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عالَم سیاست || داود مدرسی یان
یکی از مسائل مورد اختلافی که خیلی به آن پرداخته نمی شود تفاوتِ مکتب اقتصادی و نظام اقتصادی با علم مت
🔴 آیت الله سید محمد‌‌باقر صدر در کتاب دربارۀ تفاوت علم اقتصاد با مکتب اقتصادی می‌گوید: «مکتب اقتصادی شامل هر اصل بنیادین در زندگی اقتصادی است که با اندیشۀ عدالت اجتماعی سر و کار دارد. اما علم اقتصادی در بردارندۀ هر نظریه است که واقعیتی از زندگی اقتصادی را به گونه‌ای جدا از هر اندیشۀ پیشین یا آرمان عدالت، تفسیر می‌نماید. پس اندیشۀ عدالت، مرز میان مکتب و علم و نشانۀ تمایز‌‌‌گذار برای تشخیص اندیشه‌های مکتبی از نظریه‌های علمی است؛ زیرا اندیشۀ عدالت به خودی خود، عملی نیست و امری محسوس و قابل اندازه‌گیری یا آزمون شدن با ابزارهای علمی نیست؛ بلکه عدالت مبنای ارزیابی و ارزش‌گذاری اخلاقی است.» ((شهید سید محمد‌‌باقر صدر، اقتصاد ما، ترجمه سید‌‌ابوالقاسم حسینی ژرفا، ج۲، ص۱۹؛ و اقتصادنا، ص۳۸۱))
‏ما طوری رهاسازی بنگاهها و جهانی سازی قیمتها را انجام داده ایم که اختیار سیاستهای مالی و پولی سالهاست دیگر در دست دولت نیست بلکه در اختیار مالکان جدید بنگاهها و بانکهای خصوصی که در پشت صحنه دست در دست هم دارند، می باشد. چاره ای نیندیشیم در چاره اندیشی آنها به دام خواهیم افتاد! @hemmatgholizadeh