فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 جماعه التبلیغ؛ سفرهای تبلیغی جهانی با پای پیاده از قارّه سیاه(جبل الطارق)تا قارّه سبز(بارسلون)
🔹در حالی که بخشی از مردم، سفرهایی برای دیدوبازدید، تمدید اعصاب و تفریح دارند؛ طیف هایی از اسلام سلفی شاخه تبلیغی جماعت هند، سفر هایی ساده برای تبلیغ و احیای کلمه اللّه به اقصی نقاط جهان دارند.
💠آنها در جهان عرب، در راه جذب جوانانی هستند که دلزده از سیاست و ناامید از اسلام سیاسی به دلیل شکست های پی در پی نسخه های اخوان المسلمین هستند.
🔷جماعه التبلیغ در جهان غرب جوانانی را جذب می کنند که از سبک زندگی مادی گریزان و فطرت خداجویشان آنان را از نسخه های غربی خسته کرده است.
💠 آنان در قارّه اروپا و آمریکا با طرح اسلام معنوی و عاری از خرافات صوفیانه، اسلام دور از چهره خشک وهابیّت را تبلیغ می کنند.
🔹جماعه التبلیغ در قارّه آفریقا، با کمک های مالی، مردمی و تبلیغ چهره به چهره آئین خود را تبلیغ می کنند.
✍️ساده لوحانه است که تنها علّت نفوذ سلفیت درجهان امروز را در دلارهای عربستان و مساجد باشکوه وهابیت منحصر بدانیم و از پتاسیل سفرهای بی آلایش تبلیغی جماعت ها غافل شویم.
#اسلام_سلفی
#تبلیغی_جماعت
#هند
دستورالعملی عرشی وانسان ساز از سوی علامه
بزرگوار
*آیت الله حسن زاده آملی* رحمة الله علیه
که لحظات قبل از سال تحویلمان را ملکوتی می سازد🌸🍃
1-قبل از سال تحویل، غسل به نیت
قرب به انسان کامل عصر انجام دهید
.2-وبعد مصحف شریف سوره یس را مقابل خود بگشایید .
3-نوزده بسم الله الرحمن الرحیم
4- چهارده صلوات
5- و هفت مرتبه حمد
وسه مرتبه توحید را بخوانید.
وتا لحظه تحویل سال
6- دعای تحویل سال
یا مقلب القلوب.......
7-وبعد از سال تحویل دعای فرج الهی عظم البلا را تلاوت کنید
بسم الله الرحمن الرحیم
ألسّلامُ علی ربیعِ الانام و نضرةِ الایّام, سلام بر بهار و شکوفایی مردمان و شادابی و نشاط روزگاران.
یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال
استشمام شکوفه های بهاری در بهار شعبان المعظم که جلوه ای از حکمت و رحمت بی مثال و قدرت بی بدیل خداوند متعال است گوارای وجود اساتید معظم کانال مدثر و خانواده های معزز ایشان
امید که با استعانت از ذات لایزال الهی و در سایه توجهات حضرت بقیه الله العظم (عج) و با پیروی از رهنمودهای حکیمانه و راهگشای مقام عظمای ولایت (دام ظله العالی ) و بهره گیری کامل از توانمندی خویش در سال جدید در خدمت رسانی به نظام مقدس اسلامی وسربازی ولایت همواره سربلند ونقش آفرین باشیم
وفقنا الله و ایاکم لمرضاته مع العافیة
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم از شعر خوانی حجة الاسلام سید محمدمهدی شفیعی (فرزند مرحوم حجة الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی)محضر رهبرانقلاب است، این شعر زیبا مقبول حاج قاسم سلیمانی هم افتاد.
ایشان از فضلای خوزستانی و مدرسین سطح عالی حوزه علمیه قم هستند که طبع شعری خوبی هم دارند، خداوند به توفیقات ایشان بیفزاید.
درگذشت پدر فرزانه شان را به ایشان تسلیت میگوییم.
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجتالاسلام سید محسن شفیعی
◾️ حضرت آیت الله خامنهای با صدور پیامی درگذشت عالم پرتلاش، خدوم و بصیر حجت الاسلام سید محسن شفیعی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید علی شفیعی دامت برکاته
▫️ با تأسف و تأثر خبر درگذشت فرزند عزیز و فاضل حضرتعالی جناب حجة الاسلام آقای سید محسن شفیعی را شنیدم. ایشان نقش ارزشمندی در همه عرصه های علمی و اجتماعی و دانشگاهی خوزستان ایفا می کردند و از امیدهای آینده بودند. فقدان این عالم پرتلاش و خدوم و بصیر خسارتی است که جبران آنرا از خداوند متعال مسألت میکنم.
▫️ به جنابعالی و مادر مکرم و همسر و فرزندان گرامی ایشان و دیگر بازماندگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسألت مینمایم.
والسلام علیکم بما صبرتم
سیدعلی خامنهای
۲۹ اسفند ۱۴۰۰
💻 @Khamenei_ir
آیتالله ریشهری درگذشت
🔹آیتالله ریشهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم، لحظاتی قبل در ۷۵ سالگی درگذشت. او بهعلت بیماری داخلی در بیمارستان خاتم الانبیا بستری بود.
🔹ریشهری علاوه بر چاپ کتب علمی و دینی، در مسئولیتهایی چون عضو مجلس خبرگان رهبری، وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور خدمت کرده بود.
روحش شاد
@Farsna
آیت اللّه محمّد محمّدی ری شهری در آبان ۱۳۲۵ شمسی در شهر ری درخانواده ای متدیّن دیده به جهان گشود .
وی پس از پایان تحصیلات ابتدایی ، درسال ۱۳۳۹ شمسی ، وارد حوزه علمیه شهر ری (مدرسه برهان) شد و در سال ۱۳۴۰ شمسی ، برای ادامه تحصیل به قم رفت و تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ ـ بجز مدّت کوتاهی که به دلایل سیاسی به حوزه های علمیه مشهد و نجف مهاجرت کرد ـ به گذراندن مدارج تحصیلی و تدریس در حوزه علمیه قم اشتغال داشت .
آیت الله ری شهری، سطوح عالی حوزه را نزد اساتید بزرگی همچون آیات عظام : حاج میرزا علی مشکینی ، حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی و حاج سید محمدباقر طباطبایی سلطانی تلمّذ نمود . همچنین درس خارج اصول را از محضر آیات عظام: مرحوم حاج شیخ محمدعلی اراکی و حاج شیخ حسین وحید خراسانی استفاده کرد و درس خارج فقه را از محضر آیات عظام : حاج میرزا علی مشکینی ، حاج شیخ جواد تبریزی ، مرحوم حاج سید محمدرضا گلپایگانی و مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری بهره برد .
وی پس از سالها حضور در دروس خارجِ فقه و اصول ، به درجه اجتهاد نایل آمد و اجتهاد وی از سوی برخی اساتید برجسته حوزه علمیه قم گواهی گردید که پس از نصب ایشان در دوران حیات امام راحل و مقام معظّم رهبری به مَناصبی که شرط احراز آنها «اجتهاد» است ، بارها تأیید گردید . وی همچنین به دریافت اجازه روایت حدیث از برخی علما و محدّثان بزرگ جهان اسلام ، از جمله آیتاللّه حاج آقا رضا بهاء الدینی ، توفیق یافت . از دیگر موفقیت های ایشان ، می توان به توفیق حفظ کلّ قرآن کریم اشاره کرد .
فعالیت های اجتماعی ـ سیاسی
آیت اللّه ری شهری از ابتدای نهضت اسلامی بویژه در جریانات ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، با اهداف و دیدگاه های حضرت امام قدس سره آشنا شد . وی در تاریخ ۱۳۴۴/۰۴/۲۰ به وسیله ساواک مشهد دستگیر و به زندان محکوم گردید . وی در سال ۱۳۴۵ ضمن تمرّد از شرکت در جلسه دادگاه تجدید نظر ساواک ، به نجف اشرف رفت و در سال ۱۳۴۶ به ایران باز گشت و حدود هجده ماه در حوزه علمیه مشهد به تحصیل پرداخت . وی در همین مدّت مجدداً تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و در دادگاه تجدید نظر ، بار دیگر به زندان محکوم شد .
آیت اللّه ری شهری در سال ۱۳۵۶ به دلیل سخنرانی علیه رژیم شاه در حسینیه اصفهانی های آبادان از سوی ساواک ممنوع المنبر شد . همچنین به دلیل سخنرانی علیه رژیم در نهاوند ، آبادان ، مشهد ، هرمزگان و زابل ، مورد تعقیب ساواک بود و تظاهرات مردم هرمزگان و زابل در جریان قیام سراسری مردم ایران علیه رژیم ، عمدتا پس از سخنرانی های ایشان صورت گرفت .
مسئولیت ها
آیت اللّه ری شهری پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان به فعالیت های اجتماعی ـ سیاسی اشتغال داشته است .
مسئولیت های وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی عبارتند از :
۱. حاکم شرع دادگاه های انقلاب اسلامی
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سمت حاکم شرع دادگاه های انقلاب اسلامی دزفول، بهبهان، گچساران، بروجرد، رشت و گنبد کاووس خدمت کرد.
۲. رئیس دادگاه انقلاب ارتش
با توجه به اهمیت حفظ و اصلاح نیروهای مسلح پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور مقابله با توطئه های گروهکهای ضد انقلاب در این رکن مهم، آیت الله ری شهری در اواسط سال ۱۳۵۸ به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شد.
مهمترین مسایلی که در طول تصدی ایشان مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از:
الف : رسیدگی به اتهامات متهمین به توطئه در پایگاه های هوایی تبریز «توطئه حزب منحله خلق مسلمان» اصفهان و بوشهر.
ب : محاکمه متهمین به شرکت در کودتای نافرجام نوژه ۱۳۵۹/۰۴/۱۸ .
ج : رسیدگی به ماجرای توطئه قطب زاده.
د : رسیدگی به اتهامات سران نظامی حزب توده.
۳. وزیر اطلاعات
وی نخستین وزیر اطلاعات در جمهوری اسلامی ایران است که با کسب آراء اکثریت قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۶۳/۰۶/۰۶ به این سمت منصوب گردید.
برجسته ترین اقداماتی که در طول تصدی ایشان صورت گرفت عبارتند از:
الف: تأسیس وزارت اطلاعات
ب : برخورد قاطع با عوامل ترور و بمب گذاری و گروهکهای ضد انقلاب.
ج : دستگیری جاسوسان فعال آمریکایی در بخشهای مختلف.
د : دستگیری باند منحرف مهدی هاشمی به فرمان امام راحل(ره).
۴. دادستان کلّ کشور
وی در تاریخ ۱۳۶۸/۰۵/۳۰ به دادستانی کل کشور منصوب شد و تا اوایل سال ۱۳۷۰ در این سمت خدمت کرد.
۵. دادستان دادگاه ویژه روحانیت
در تاریخ ۱۳۶۸/۱۰/۱۳ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان دادستان ویژه روحانیت منصوب شد،
« جناب عالی را که بحمدالله برخوردار از صلاحیتهای علمی و عملی و دارای منزلت شایسته ای در نظام جمهوری اسلامی می باشید به دادستانی این دادگاه منصوب می کنم»
۶. دبیر کلّ جمعیت دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی
طی سالهای ا خیر، شماری از مقامات علمی و سیاسی، ضمن مراجعات مکرّر به آقای محمّدی ری شهری، با تشریح شرایط کشور، حضور فعال ایشان را در صحنه سیاسی
برای کمک به حل معضلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی امری لازم می خواندند تا اینکه ایشان پس از بررسی و مشورتهای لازم در پانزدهم خرداد ۱۳۷۴ به همراه جمعی از شخصیتهای مذهبی و سیاسی، جمعیت دفاع ارزشهای انقلاب اسلامی را بنیان نهاد که در تاریخ ۱۳۷۷/۰۸/۲۴ طی بیانیه ای تعطیلی خود را اعلام کرد .
۷. تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام
وی در تاریخ ۱۳۶۹/۰۱/۲۰ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای به تولیت آستان مقدّس عبدالعظیم حسنی علیه السّلام منصوب گردید. انتصاب ایشان آغاز تحول اساسی در عمران و توسعه این مجموعه مهم مذهبی بوده است، مطالعه اولیه و طراحی پروژه های مورد نظر با هدف ایجاد امکانات مذهبی، فرهنگی و رفاهی برای زائران، ارتقاء سطح فرهنگی منطقه و ارج نهادن به مقام شامخ اهل بیت پیامبر اسلام صلوات الله علیهم اجمعین از سال ۱۳۶۹ آغاز شد و از سال ۱۳۷۱ به صورت اجرایی درآمد. زیربنای تقریبی طرح یکصدوبیست هزار متر مربع است که در زمینی به مساحت سی وهفت هزار متر مربع در حال احداث است.
۸. نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری
ایشان در انتخابات دومین دوره مجلس خبرگان رهبری به عنوان داوطلب منفرد شرکت کرد و از سوی مردم استان تهران برگزیده شد، همچنین در سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری داوطلب منفرد بود که این بار کاندیداتوری ایشان از سوی جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز و سایر گروههای سیاسی مورد حمایت قرار گرفت و با رأی قاطع مردم بار دیگر به نمایندگی این مجلس انتخاب گردید.
۹. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۰. نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج
آقای ری شهری در تاریخ ۱۳۷۰/۰۲/۰۶به سمت نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست حجاج منصوب شد، در متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی آمده است:
«جناب عالی را که از چهره های سرافراز جمهوری اسلامی و دارای مواقف افتخار آمیز در طول سالیان گذشته و همواره کارگزاری امین و شجاع و کارآمد برای انقلاب و پیشوای عظیم راحل آن بوده اید به سمت نماینده خود وسرپرست حجاج محترم ایران منصوب می کنم».
۱۱. رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث
اوّلین و بزرگترین مجموعه فرهنگی در زمینه حدیث و علوم مربوط به آن . این مؤسسه که ریشه در تحقیقات و تألیفات شخصی ایشان دارد، در تاریخ ۱۳۷۴/۰۸/۲۲ مصادف با سالروز ولادت فرخنده حضرت فاطمه زهرا علیها السلام با پیام مقام معظم رهبری و با حضور اندیشمندان و بزرگان حوزه و دانشگاه رسماً افتتاح شد. در بخشی از پیام معظم له آمده است:
«....اکنون تأسیس مجمع دارالحدیث به همّت جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای ری شهری که در کار حدیث گذشته از شوق و علاقه، تبحر و سابقه و تجربه نیز دارند، این مژده را میدهد که به حصول این خواسته ها و نیازها در امر حدیث به تدریج نزدیک خواهیم شد. انشاءاللَّه تعالی...»
۱۲. رئیس دانشگاه قرآن و حدیث
این دانشگاه شامل دانشکده های :
۱- دانشکده علوم و معارف قرآن، ۲- دانشکده علوم و معارف حدیث، ۳- دانشکده علوم و معارف اسلامی،
۱۳. رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث
این پژوهشگاه شامل پژوهشکده های :
۱- پژوهشکده علوم و معارف حدیث، ۲- پژوهشکده تفسیر اهل بیت(علیهم السلام)، ۳- پژوهشکده کلام اهل بیت(علیهم السلام)، ۴- پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت اول
🔹رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
«ما مِن شیءٍ یُقَرِّبُکُم إلی اللهِ إلّا و قَد دَعَوتُکُم بِه، و ما مِن شَیءٍ یُبَعِّدُکم عنِ النّارِ إلّا و قد نَهَیتُکُم عنه؛ هیچچیز شما را به خدا نزدیک نمیکند، الّا اینکه من شما را به آن امر کردم و هیچچیز شما را از خدا دور نمیکند، الّا اینکه شما را از آن نهی کردم.»
🔹از آنجا که هر عاقلی تمام باورها و جهتگیریهای خود را با میزانِ عقل و فطرت میسنجد تا راه صحیح از سقیم را بازشناسد و از سیره و سنّتِ نادرست و غیر منطقی بپرهیزد، شناخت آیینها از منظر عقل حائز اهمیت خواهد بود.
🔹همچنین برای کسانی که به حقانیتِ دین اسلام راه یافته و با تعمّق پذیرفتهاند واضح است که هیچ مسئلۀ مؤثری در سعادت انسان نیست مگر آنکه اسلام نسبت به آن توصیه و سفارشی فرموده است؛ از اینرو شناخت سنتها و بدعتها از درجۀ والایی از اهمیت برخوردار است.
🔹یکی از آیینهای قابل توجه که از دیرباز مورد بحث و مناقشه بوده است، آیین مشهور «نوروز» است که کشف ماهیت آن برای عقلمحوران و دینمداران، دغدغهای مهم میباشد.
🔹کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام، تألیف حضرت آیتالله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضواناللهعلیه با هدف پاسخ به همین سؤال به رشتۀ تحریر درآمده است.
🔹مؤلف جهت جامعیّت و صحّت منابعِ مورد استنادِ این رساله، شخصاً در کتابخانههای مختلف دنیا حضور یافته است؛ این ویژگی، بهتنهایی این رساله را از آثار مشابه، متمایز میگرداند.
✅ با توجه به ویژگی آیینهای ملّی، طبیعی است که نتیجۀ این تحقیقات به مذاق مخاطبانِ ناآشنا با حقیقت، خوش نیاید؛ ایشان با اشاره به این مطلب نوشتهاند:
«روی این سخن و نوشتار متوجهِ رادمردانی خواهد بود که با فکر باز و حریّت و آزادیِ مستمر و اهتمام به شناختِ معارف و حقایق، بهدنبال معرفت و تحصیل کمالِ خویش میباشند.» [ص ۴٩؛ تلخیص]
🔹با توجه به تفصیل رسالۀ نوروز در جاهلیت و اسلام، گزارشی از اهمّ مطالب مندرج در این کتاب و خلاصۀ ادلّۀ آن در قالب چند پُست خدمت مخاطبان محترم تقدیم میگردد.
[مطالعۀ قسمت دوم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت دوم
🔹طبق مستنداتی که مرحوم مؤلف در این کتاب ارائه میفرماید، باید دانست:
❗️در دوران باستان، هیچگاه عنوان نوروز یک روزِ معیّن و ثابت نداشته و میان روزها و فصولِ مختلف سال در گردش بوده است، و در سال ۴۶٧ هـ.ق بهدستورِ سلطان جلالالدین سلجوقی، نوروز در اوّل فروردین قرار گرفت و دیگر گردش نوروز در فصول مختلف سال از میان برداشته شد.
❗️از این رو، نوروزی که در عصر اهلبیت علیهمالسلام مطرح بوده است، در فصولِ مختلفِ سال در گردش بوده و ارتباطی با اولِ فروردین یا فصل بهار نداشته است.
❗️از طرفی آنچه مردمِ باستان را واداشت که این روز را به عنوان عید بپندارند، صرفاً پیروی از پادشاهان و سلاطینِ خود بود، نه اموری مانند طراوت طبیعت و روییدن گلها.
📝ادامه دارد...
[مطالعۀ قسمت اول]
[مطالعه قسمت سوم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت سوم
🔻برخی در تأیید نوروز به روایاتی تمسّک جستهاند که با تحقیقِ مصنّف، همگی از جهت سند و دلالت مورد خدشه میباشند؛ که از میان آنها در این گزارش به مهمترین آنها که دو راویت است، اشاره میشود.🔻
🔸روایت اول: روایت مختصرِ معلّیبنخُنَیس از امام صادق علیهالسلام
🔹این روایت که مهمترین حدیث در تأیید نوروز است، نزد علامه مجلسی از درجۀ اعتبار ساقط است و پس از شیخ طوسی در هیچیک از کتب معتبر و غیرمعتبرِ شیعه نیامده است.
🔹با توجه به اینکه این روایت در نسخههایی از کتاب مصباحالمتهجّدِ شیخ طوسی نقل شده است، مؤلّف محترم در کتابخانههای معتبر جهان اسلام روی نُسَخ خطی تحقیقی انجام دادهاند که حاصل آن بدین قرار است:
✅ اولاً: در بسیاری از نسخههای خطی اصلاً اثری از این روایت به چشم نمیخورد؛ حتی یک کلمه!
✅ ثانیاً: در برخی نسخهها روایت در حاشیۀ صفحه آمده، آن هم بهطور ناقص و مختصر، که نشان از دستکاریِ ناسخ در نقل دارد.
✅ ثالثاً: در نسخهای که اصل روایت در متن آمده، کاملاً مشخص است که هیچ ارتباطی با قبل و بعدِ خود ندارد، و ناسخ آن را در ضمن کتاب گنجانده است.
❗️نکته: حاج شیخ عباس قمّی در مفاتیحالجنان این روایت را نقل کرده است؛ اما باید گفت که ایشان در نگارش کتاب دقت علمی را لحاظ نکرده بودند. آیتالله شبیری زنجانی از آیتالله خمینی نقل کردند که مرحوم حاج شیخ عباس قمی گفته است: «در مفاتیحالجنان امور غیرمستند وجود دارد.»
🔸روایت دوم: روایت مفصّلِ معلّیبنخُنَیس از امام ص
ادق علیهالسلام
🔹علامه مجلسی این روایت را پذیرفته، ولی دچار تناقضات متعددی است و قابل پذیرش نیست؛ مثلاً:
❗️در آن گفته شده: «هرکس در این روز به سفر رود، برگشتی ندارد، یا هرکس در این روز تجارت کند، ضرر خواهد کرد!» و حال آنکه واضح است بسیاری سفر کرده و برگشتهاند و یا تجارت کرده و ضرری متوجّهِ آنها نشده است!
❗️در این روایت تعداد روزهای ماه شمسی سی روز ذکر شده، حال آنکه میدانیم همۀ ماههای شمسی سیروزه نیستند و اگر همۀ ماهها را سیروزه بدانیم، ٣۶۵ روزِ سال، به ٣۶۰ روز تبدیل میشود!
❗️همچنین در این روایت، عید غدیر را مصادف با نوروز دانسته است که صحیح نیست؛ زیرا طبق محاسبات، عید غدیر در ٢٧ اسفند بوده است نه اول فروردین. مضافاً به اینکه معیارِ دین اسلام، سال قمری است، و بر فرض صحتِ مصادفبودن نوروز با غدیر، دلیل نمیشود که هر مناسبت دینی را بر اساس تاریخ شمسی آن نیز گرامی بداریم؛ مثلاً میلاد امام زمان علیهالسلام را در ١٢ مُرداد جشن بگیریم یا شب قدر را بر اساس تاریخ شمسی احیا بداریم!
🔹علاوه بر مطالب گذشته، روایت فوق با روایاتِ معتبر در تعارض است؛ مثلاً موسیبنجعفر علیهالسلام در روایتی میفرماید:
«من در همۀ آثار اجدادم گشتم و برای این عید (نوروز) اثری نیافتم، و چیزی که اسلام آن را محو کرده، من احیا نمیکنم.» (مناقب ابنشهرآشوب، ج۴، ص٣١٨)
🔹یا در روایتی پیامبر اکرم صلیاللهعلیه و آله و سلّم میفرمایند: «درعوضِ مهرجان و نوروز، خداوند عید فطر و قربان را برای شما قرار داده است.» (مستدرک، ج۶، ص١۵٣)
📝ادامه دارد...
[مطالعۀ قسمت دوم]
[مطالعه قسمت چهارم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت چهارم
⁉️ برخی فضلاء برای تأیید این عید بر اساس قاعدۀ «تسامح در ادلۀ سُنَن و احادیث مَن بَلَغ»، برپایی این عید را مستحسن شمردهاند.
طبق این احادیث و قاعدۀ مربوطه، در مستحبات و سنتها نیاز نیست نسبت به ضعف و قوّتِ سند و دلالت آن، حساس بود بلکه طبق واژۀ «بلوغ» (رسیدن) که در این احادیث آمده، هرکس خبر از سنّتی به او برسد، حتی اگر آن خبر صحیح نباشد میتواند به امید کسب ثواب به آن عمل کند.
بررسی:
🔹بلوغِ مذکور در «احادیث مَن بَلَغ» بلوغِ عقلایی است که شامل روایات ضعیف نمیشود؛ چون از ملاک عقلاییبودن و شرایط حجیّت برخوردار نیستند.
از اینرو، مقصودِ «احادیث مَن بَلَغ» عمل به احادیثی است که واجدِ شرایط اعتبار و حجّیت بوده ولی ممکن است درواقع از معصوم صادر نشده باشند.
🔺در نتیجه قاعدۀ تسامح در ادلۀ سُنَن، از درجۀ اعتبار ساقط است.
📝ادامه دارد...
[مطالعۀ قسمت سوم]
[مطالعه قسمت پنجم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت پنجم
⁉️ برخی گفتهاند: «درست است که نوروز، عیدی دینی نیست، ولی عیدی ملی است و گرامیداشتِ آن، از این نظر ایرادی ندارد.»
بررسی:
🔹شرط امضای یک عید، سازگاری با موازینِ شرع و ادبِ الهی است، و ملّیگرایی و قومیتگرایی با معیارهای شرع، سازگاری ندارد.
🔹سنّتی که قبل از اسلام بوده و بر اساس سلایقِ سلاطین تثبیت شده و بر اساس ندای ایرانیّت و قومیّت در سازمان بینالملل ثبت شده، با معیارهای دینی ناسازگار است.
🔹در دین، عرب و عجم و ترک و لُر و غرب و شرق یکی هستند و افراد بر اساس معیارهای تقوا و ارزشهای عقلانی و اخلاقی، سنجیده میشوند.
🔹در اعیاد و مناسبتها نیز مسئله از این قرار است و ملیّت، معیار نمیباشد؛ بلکه ارزشهای عُقلایی و کمالِ انسانی و فطری، معیار است. حال آنکه توجّه به قومی خاص با این معیارها سازگار نیست.
📝ادامه دارد...
[مطالعۀ قسمت چهارم]
[مطالعه قسمت ششم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت ششم
⁉️ برخی میگویند:
«نوروز، عید است؛ زیرا طبیعت، حیاتِ دوباره مییابد و ما نیز با شادیِ طبیعت شاد میشویم. اسلام نیز به این شادیِ طبیعت بها داده است.»
بررسی:
1️⃣ اسلام، دینی جهانی است و اختصاصی به مناطق استوایی و خوشآبوهوا ندارد. روز اول فروردین در بسیاری از مناطقِ جهان و همچنین در ایران، سرما و یخبندان حاکم است. در نیمکرۀ جنوبیِ زمین نیز فصل زمستان و تابستان با نیمکرۀ شمالی متفاوت است. اگر معیار در اهمیت نوروز، بهار و طراوت طبیعت باشد، پس در بسیاری از این مناطق برگزاری این عید مصداقی نخواهد داشت و اسلام برای آنها برنامهای نداشته است؛ این مسئله با جهانی بودنِ اسلام ناسازگار است.
2️⃣ اگر ملاک، شروعِ بهار باشد، اسلام باید با لحاظ جغرافیای هر منطقه، نوروزی مخصوص به آنان قرار میداد، نه نوروزِ متداول ایرانیان را.
3
️⃣ روایاتی که برای این مسئله مورد استناد قرار میگیرند (فارغ از بررسی متن و سند) مربوط به زمانی هستند که نوروز در اواخرِ خردادماه بوده است، نه اوّل فروردین. همچنین آن روایات معیارهای دیگری را برای این روز تعیین میکنند، که ارتباطی با شروع بهار ندارد؛ پس متن روایات با این فرض سازگاری ندارد.
📝ادامه دارد...
[مطالعۀ قسمت پنجم]
[مطالعه قسمت هفتم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت هفتم
⁉️ برخی گفتهاند:
«چون در این عید صلۀ رحم و معاشرت و دیدوبازدید صورت میگیرد، پس این عید نیز مورد تأیید شارع خواهد بود.»
بررسی:
🔹گرچه صلۀ رحم امری پسندیده است، اما هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد؛
- همانطور که در نیمهشب و سرزده بهبهانۀ صلۀ رحم به خانۀ اقوام رفتن، و خواب و آسایشِ آنان را مختلّ کردن پسندیده نیست،
- یا مثلاً در مجلسِ عزا و ترحیم بهعنوان صلۀ رحم به شوخی و مزاح پرداختن صحیح نمیباشد،
🔹همچنین در نوروز که مورد امضای شارع نیست و امام موسیبنجعفر آن را محوشدۀ اسلام میداند و پیامبر بهجای آن، عید فطر و قربان را معرّفی کرده است، دیگر صلۀ رحم پسندیده نخواهد بود. بلکه این صلۀ ارحام در اعیادی مانند غدیر و قربان مورد پسند اسلام خواهد بود.
❗️با توجه به آنچه گذشت، نوروز به هیچ عنوان از منظر ادیان الهی بهعنوان عید پذیرفته نمیباشد.
📝ادامه دارد...
[مطالعۀ قسمت ششم]
[مطالعه قسمت هشتم و پایانی]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
✍🏻 گزارشی از کتاب نوروز در جاهلیت و اسلام
💠 قسمت هشتم و پایانی
🔸بر اساس مطالبی که گذشت، بر مسلمین لازم است که اعیاد اسلامی را که ریشه در عقل و فطرت داشته ارج نهند، و ایامی متوالی را تعطیل نموده و به برپایی جشن و سرور بپردازند؛ اعیادی همچون:
✅ عید فطر (شکرانۀ ضیافت الهی)
✅عید قربان (رهایی از تعلّقات و رسیدن به وارستگی)
✅ عید مبعث (تکامل همۀ شرایع در رسالت پیامبر)
✅ ولادتهای اهلبیت علیهمالسلام (درخشش مظاهر اَتمّ ولایت در عالم ماده)
✅ عیدُاللهِالأکبر، عید غدیر که رسولخدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: «يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ أمّتى؛ روز غدیر خم، برترین و والاترینِ عیدِ امّت من است.»
🔸از این رو مشاهده میکنیم که اولیای الهی و علمای ربانی نسبت به احیای واقعۀ غدیر و تثبیتِ آن در قلوب و نفوس جامعه، اهتمامی بلیغ داشتهاند.
🔸مرحوم علامۀ طهرانی ـ قدّس سرّه ـ در زمان حيات خويش، پنج روز را بهعنوان ايّام غديريّه مقرّر كرده و به شاگردان و ارادتمندانِ خود توصيه میکردند كه اين پنج روز را به برگزارى مراسمِ جشن و سرور و زيارتِ خويشاوندان و دوستان و همسايگان و سايرِ مؤمنين بپردازند، و اطفالِ خود را نسبت به شركت در اين مراسم، تشويق و ترغيب نمايند.
🔸و بحَمدِالله و المِنّة، اين مقصود و منظور برآورده شد و اكنون نيز در بسيارى از شهرها و حتّى كشورهاى خارج از ایران، به اين موضوع پرداخته میشود، و انشاءالله روزبهروز نیز گستردهتر و باشكوهتر و درخشانتر خواهد شد.
📝 پایان!
[مطالعۀ قسمت هفتم]
#نوروز #عید #اعیاد_عقلائی #اعیاد_شرعی #تبعیت_از_سنن_الهی
@maktabevahyorg
🌸.🌸.🌸.🌸
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شیوه ای متفاوت خیر مقدم به زائران علی بن موسی الرضا علیهما السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پخش مستند دیدار طنزپردازان با رهبر انقلاب ویژه فضای مجازی، چهارشنبه سوم فروردین ساعت ۱۵
🔺 روایت دیدار و گفتوگوی جمعی از طنزپردازان با رهبر انقلاب در قالب مستند غیررسمی ۴، روز چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۵ در Farsi.khamenei.ir/live و تلوبیون، پخش میشود.
🖇 پن: با توجه به تعاریفی که از این سری مستند غیر رسمی بهگوش میرسد، پیشنهاد میکنیم که حتما به تماشای این مستند بنشینید.
🔰 دفتر ارتباطات فرهنگی
🆔 @difqom
14.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان مقام معظم رهبری بعد از اقامه نماز میت بر بدن مطهر حضرت آیت الله ری شهری
ما از ایشان خاطره بد نداریم و از مصاحبت و مجالست با ایشان محظوظ می شدیم
🌸هرصبح، یک حدیث🌸
❣حضرت مهدی(ع):
من برای اهل زمین أمن و أمانم همان گونه که ستارگان آسمان أمن و أمان اهل آسمانند.
📚بحارالانوار، ج٧٨، ص٣٨
🎞تهیه شده توسط سارا کرمی بانوی طلبه مدرسه علمیه الزهرا سلاماللهعلیها بندرعباس
💫[تولیدی کانال مکتب گراف
📲[@tolid_whc
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
صداقت:
🔴 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
اللهم عجل لولیک الفرج ❤️
📚مسابقه کتابخوانی روشن تراز خورشید
✅راهکارهای حفظ ایمان در عصر غیبت
✅بسته های فرهنگی به ارزش ۱۰۰هزار تومان
✅نوع جایزه به انتخاب خود برندگان
✅زمان ارسال پاسخنامه کتاب تا ۱۴ماه مبارک
✅ارسال عدد۱۰رقمی پاسخنامه به سامانه
۱۰۰۰۰۰۰۲۲۳۵۰۵۰پیامک
✅اعلام برندگان۱۵ماه مبارک.میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی علیه السلام.در همین کانال
#کتاب
#امام_زمان
#مسابقه
#شعبان
http://eitaa.com/joinchat/131596372Cc4d0e0e605
14.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 سایههای هجوم!
پیشنهاد دانلود 👆
👌حاج حسین یکتا
╭─┅─🌿🌺🌿─┅─╮
@khuzestan_whc
╰─┅─🌿🌺🌿─┅─╯