Modiryar | مدیریار
✍ نظریه کوبلر راس؛ هفت مرحله تغییر #تغییر #مدیریت_تغییر #نظریه_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.mo
✍ نظریه کوبلر راس؛ هفت مرحله تغییر
همه ما در مورد تغییر کردن و مراحل تغییر حرف میزنیم، اما الیزابت کوبلر راس در نظریهاش در این رابطه تغییر را شامل هفت مرحله میداند که در طول زمان باید از آن عبور کرد.
➊ مرحله انکار:
در وجود خود رفتار، اخلاق و یا نگرشی داریم که دوست نداریم، اما چون منشأ آن را نمیدانیم یا نمیخواهیم بدانیم و از طرفی هم وجودش را دوست نداریم، دست به انکار آن میزنیم.
➋ مرحله درک تغییر:
مرحلهای که در آن پرده از آن چیزهایی که روزی انکار میکردیم، برداشته شده و اتفاقی افتاده که دیگر نمیتوانیم به مرحله قبل یعنی انکار بازگردیم. اکنون باری بر روی دستمان قرار دارد که باید با آن کاری انجام دهیم و بر پشتمان نیست که نبینیم و پنهانش کنیم. این جاست که لزوم تغییر را درک و مراحل تغییر را باید پشت سر بگذاریم.
➌ مرحله خشم و مقاومت:
در این مرحله با سوال «چرا؟» روبرو خواهیم بود :چرا چنین باری را باید حمل کنم؟ مسببش چه کسانی هستند و چرا این گونه شده است؟ گسترۀ این سئوال میتواند تا هستی و چرایی از وجودمان کشیده شود و فشار روانی را هم افزایش دهد به گونهای که دچار سکته شویم! یا پا را روی پدال گاز بگذاریم و کار دست خودمان و اطرافیانمان بدهیم. وجود این مرحله جزئی از مسیر است و باید پیمود و اگر خیلی سریع از آن عبور کرده و خشم خود را کنترل کنیم و وارد مرحلۀ بعد شویم، به احتمال زیاد مرحلۀ بعد زمان بیشتری را درگیر خواهیم بود.
➍ مرحله رها کردن:
بعد از این که هیجانهای منفی و خشم خود را بروز دادیم و به نوعی فهمیدیم که این بار که اکنون در پیش روی ماست، جایی نمیرود و همراه با ما شده و همین است که هست و دیگر به دنیا آمدهایم، دیگر در این جامعه تربیت شدهایم، دیگر با این خصوصیات در ظاهر و باطن شریک هستیم…گریبان خود و حتی اطرافیان را رها میکنیم.
➎ مرحله جستجو:
ما در بیرون قدم خواهیم گذاشت بدون هیچ خشمی و فقط شبیه یک کودک که دریافتکننده محض است، جلو خواهیم رفت تا ببینیم چه میشود. کمی از بی خیالی مرحلۀ قبل با ما خواهد بود، ولی همین کمک خواهد کرد که نگرانیهایی که قبلاً داشتیم از این که دیگران راجع به این خصوصیت (بار) ما چه میگویند، نداشته باشیم. برای همین جهان را بهتر از قبل میبینیم و راهحلهای جدیدی برای مسئله خودمان پیدا خواهیم کرد.
➏ مرحله درک معنای تغییر:
روزی به این نتیجه رسیده بودیم که باید این بار و فشار و مسئله را تغییر بدهیم، اما زمان نیاز بود تا اکنون در این مرحله از «این را نمیخواهم!» به «چه میخواهم؟ چرا میخواهم؟ و چگونه باید تغییر دهم؟» وارد شویم. درک معنای تغییر و مراحل تغییر به نوعی عبور از یک آرزو و خیال به هدف و آرمان است.
➐ مرحله درونی شدن تغییر:
مسیر جدیدمان را انتخاب کردیم و به باری که در دست داشتیم شکل و فرم خاصی دادیم، اما همه چیز پویاست و هر لحظه اگر مراقب نباشیم دوباره سر از مسیرهای قبلی و انداختن بارهای اضافی بر دوش در خواهیم آورد. لازمه آن این است که آن ویژگیهای جدید که آگاهانه انتخاب کردهایم را تکرار کرده و گسترش دهیم. آنها را میان حلقه افکار، گفتار و رفتارمان قرار داده و بچرخانیم تا جزئی از ما بشوند.
#تغییر
#مدیریت_تغییر
#نظریه_مدیریت
#الیزابت_کوبلر_راس
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
🐭 راهبری موش
موشی افسار شتری را گرفت و به راه افتاد. شتر به دلیل طبع آرامی که دارد با وی همراه شد ولی در باطن منتظر فرصتی بود تا خطای موش را به وی گوش زد کند. این دو به راه ادامه دادند تا به کنار رودخانه ای رسیدند. موش از حرکت باز ایستاد و شتر از او پرسید که: «چرا ایستاده ای تو رهبر و پیشاهنگ من هستی؟» موش گفت: «این رودخانه خیلی عمیق است». شتر پایش را در آب نهاد و رو به موش گفت: «عمق این آب فقط تا زانوست» موش گفت: «میان زانوی من و تو فرق بسیار است» شتر پاسخ داد: «تو نیز از این پس رهبری موشانی چون خود را بر عهده گیر»
چون پیمبر نیستی پس رو براه
تا رسی از چاه روزی سوی جاه
تو رعیت باش گر سلطان نه ای
خود مران چون مرد کشتی بان نهای
#مولوی
#شعرنگار
#مثنوی_معنوی
#شایسته_سالاری
#داستانهای_مدیریتی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📸 صف گرانی
چرا هر چیزی گران می شود مردم برای خریدش در صف می بندند؟❗️
#گرانی
#عکس_نگار
#رفتار_مصرف_کننده
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
هوش جسمانی یا فیزیکی(PQ):
#Physical_Intelligence_Quotient
این هوش بعنوان چهارمین عضو هوش مدیریتی به ما ميگويد كه براي موفقيت در بازار، و نزد مشتري ميبايست روح شاداب و مغزي پويا داشته باشيم و اين مهم مهيا نميشود مگر اينكه جسم سالم داشته باشيم. هوش جسمي به ما ميگويد كه عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس برای اینکه از پس فشارهای مدیریت تیم برآییم باید مراقب ورزش و سلامتي خود باشيم.
#هوش_مدیریت
#هوش_جسمانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ تعاریف بی حسی و حسگری سازمانی از نظر محققان مختلف
#حسگری_سازمانی
#بی_حسی_سازمانی
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
#انس_با_نهج_البلاغه
برای هر یک از زیردستان و کارکنان خود کاری تعریف کن تا او را نسبت به همان کار مؤاخذه و بازرسی کنی. زیرا این روش سزاوارتر است تا اینکه کارهایت را به دیگران وانگذارند.
#تقسیم_کار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتی زمانی که در ظاهر همه ی راه ها بسته است؛ همیشه راهی وجود دارد که هنوز آنرا پیدا نکرده ایم. پس هیچگاه #ناامید نشوید.
#امید
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 شب های هجر را گذراندیم و زنده ایم
🔻 مارا به سختجانی خود اینگمان نبود
#شعرنگار
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 اکثراً مشکلات آنچنان که فکر می کنید پیچیده و غیر قابل حل نیستند؛ فقط کافیست روی پای خود بایستید.
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نیازی نیست آنچه را خود باور داری به افرادی که اهل اندیشیدن نیستند اثبات کنی.
#باور
#اندیشیدن
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 من صبورم امّا ...
من صبورم اما
به خدا دست خودم نیست اگر میرنجم
یا اگر شادی زیبای تو را
به غم غربت چشمان خودم میبندم
من صبورم اما
چه قدَر با همه عاشقیام محزونم
و به یاد همه خاطرههای گل سرخ
مثل یک شبنم افتاده ز غم مغمومم
من صبورم اما
بی دلیل از قفس کهنه شب میترسم
بی دلیل از همه تیرگی رنگ غروب
و چراغی که تو را از شب متروک دلم دور کند
من صبورم اما
آه، این بغض گران
صبر چه میداند چیست
✍ #حمید_مصدق
#شعرنگار
#کلیپ_کوتاه
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ توصیف فرهنگ در یک رویکرد سیستمی #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
✍ توصیف فرهنگ در یک رویکرد سیستمی
💢 در طرحریزی ها معمولاً از چنین رویکردهایی استفاده می شود:
▪️رویکردهای امنیتی (امنیت فرهنگی)،
▪️رویکردهای منازعاتی (منازعه فرهنگی)،
▪️رویکردهای اجتماعی،
▪️رویکردهای تاریخی یا جغرافیایی،
▪️رویکردهای انسانشناختی و معرفتشناسی.
💢 در این نوشتار #فرهنگ در یک "رویکرد سیستمی" تبیین می شود. نگرش سیستمی در مقابل نگرش تحلیلی قرار می گیرد؛
▪️در #نگرش_تحلیلی یک مساله یا پدیده را به اجزاء و عناصر سازنده اش تجزیه می کنند سپس آن مساله یا پدیده را مورد شناخت و بررسی قرار می دهند؛
▪️ اما در #نگرش_سیستمی اینگونه نیست، در نگرش سیستمی آن مساله و پدیده را در یک کل بزرگتر در نظر می گیرند و با توجه به نقشی که در آن کل بزرگتر ایفا می کند آن را مورد بررسی و شناخت قرار می دهند.
💢 انواع سیستم هایی که وجود دارد را می توان در سه دسته کلی قرار داد؛
1⃣ سیستمهای فیزیکال(عینی)؛
موارد مختلفی را در بر می گیرد اما ازموارد کاربردی آن می توان به سیستم های ارگانیکی، مکانیکی، سایبرنتیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی اشاره نمود.
2⃣ سیستم های متافیزیکال (ذهنی)؛
3⃣ سیستم های ترنس فیزیکال (فطری).
ساده ترین و بهترین شکل تعریف سیستم را می توان در سیستم های مکانیکی تبیین نمود. در سیستم های مکانیکی سیستم به مجموعه ای از اجزای ساخت یافته گفته می شود که در یک کل قرار دارند و می توانند در تعامل با محیط خروجی ارائه کنند.
بنابراین یک #سیستم ابتدا شامل اجزاء پراکنده یا مواد خامی است (قطعات سازنده اتومبیل) که در طی یک فرایند ساختاری بین آن ها ارتباط معنادار به وجود می آید و هویت ساختاری پیدا می کنند (کارخانه اتومبیل سازی)، این اجزاء در یک کل قرار دارند و در نهایت می توانند در سازگاری و تعامل با محیط خروجی ارائه کنند (اتومبیل).
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
💢 منطق
ابزار اصلی مورد استفاده در روش های حصولی (در نتیجهگیری فلسفی و علمی و مرحله ی دومِ دین و عرفان) منطق است. منطق هم از دو روش اصلی (استقرا و قیاس) مسائل را حل میکند. روش سوم استدلال منطقی هم ترکیبی از این دو روش است. در طول تاریخ برای اثبات و استدلال منطقی دو روش وجود داشته است. (استقرا و قیاس).
💢 استقرا
در #استقرا چندین آزمایش انجام میدهیم یا اینکه چند نمونه را می بینیم و نتیجه را به تمام نمونههای مشابه نسبت می دهیم. یعنی بر طبق شکل حرکت پایین به بالا یا تعمیم از جز به کل. مثال دیگر اینکه چند بار و در چند شرایط مختلف آزمایش کنیم و مثلاً ببینیم که آب در صددرجه به جوش می آید بعد نتیجه بگیریم که پس در کل آب در صددرجه به جوش می آید.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
💢 قیاس
در #قیاس، استدلال از کل به جزئیات بسط یافته و نتیجه حاصل میشود. قیاس یعنی اینکه ابتدا یک اصل کلی را بپذیریم (یا با اعتماد به نظر مرجعی علمی مثلاً یک پیامبر یا بر طبق یه منطق کلی)، بعد بگوییم که هر چیزی که از این جنس است بر طبق همین اصل رفتار خواهد کرد. بر طبق شکل یعنی حرکت بالا به پایین. مثلا منطق زیر را در نظر بگیرید:
▪️مقدمه کبری (کل):
همه انسان ها فانی هستند.
▪️مقدمه صغری (جزء) :
سقراط انسان است.
▪️نتیجه:
پس سقراط هم فانی است.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
💢 قیاس در #قیاس، استدلال از کل به جزئیات بسط یافته و نتیجه حاصل میشود. قیاس یعنی اینکه ابتدا یک اصل
💢 #قیاس
▪️در غرب پس از #فرانسيس_بيكن (یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین فلاسفه غرب) قياس تقريبا كنار گذاشته شد. (البته در علوم تجربي). به عبارت دیگر قياس را تاتالوژي (همانگويي) ميانگاشتند. این اتفاق به عنوان یکی از دلایل اصلی پیشرفت سریع علوم کاربردی در غرب و آغاز رنسانس نام برده میشود. البته به همراه عوامل دیگری مثل جنگ های صلیبی، فتح آندلس و فتح قسطنطنیه و طاعون و ... که خودش مبحث جدایی است.
▪️فرانسیس بیکن تعمیم حقایق با استفاده از شیوه مشاهده مستقیم پدیده ها را مطرح کرد.او گفت که برای درک و شناخت هر چیزی باید آن را آزمایش کرد، دید و بعد تعمیم داد و نتیجه گرفت نه این که همینطوری کلی آن را پذیرفت (اشاره به روش استقرا). بنابراین اتفاقی که افتاد این بود که همه دانشمندان به سمت آزمایش و تجربه و کشف کردن رفتند. پس مطالعه کردند، سرزمین های جدید را کشف کردند، کتب شرق را خواندند و با تلاش پیشرفت کردند.
▪️اما کم کم مشکلی بوجود آمد: نکته اینجاست که منطق استقرایی به تنهایی نمیتواند سیستم فکری کاملی برای حل مشکلات علمی باشد، چون گردآوری نابسامان تحقیقات فردی، بدون درک پیوسته یا هدف منسجم، باعث میشود که کنکاش های فکری بشر در بیشهزار سردرگمیها آواره شود و به ندرت بتواند راهی به کلیتها یا اصول منطقی پیدا کند. مثلا نمیتوانیم پیش بینی کنیم، چون پیشبینی آینده که از امروز قابل آزمایش کردن نیست. و همینطور اگر مشکلی را بخواهیم پیدا کنیم، به نظر شما چندین آزمایش انجام دهیم و از کجا شروع کنیم؟ یا مثلاً اگر یک دستگاه خوب کار نمیکند چطور مشکل را پیدا کنیم؟ چند قسمت آن را و چند بار و تا کی آزمایش کنیم؟
بنابراین منطق قیاس _ استقرایی به وجود آمد که تا امروز هم ادامه دارد.
💢 #قیاس_استقرایی
▪️#چارلز_داروین، روش قیاسی ارسطو را با روش استقرایی بیکن منسجم ساخت و روش قیاس _ استقرا را که اکنون بنیان روش علمی و تحقیقات علمی تلقی میشود را بنیان نهاد. در این شیوه پژوهشگر اطلاعات و دانسته های خود را در قالب یک فرضیه ارایه میدهد (انگار با یک اصل موقتی در روش قیاس شروع میکند). در پرتو این اطلاعات، فرضیه میتواند تأیید یا رد شود. اگر تأیید شد آن اصل اولیه را به همه حالات بسط میدهد (یعنی استقرا) و اگر تأیید نشد، فرض دیگری را امتحان میکند.
🔴 نکته: در روش علمی، هرگز بیش از اندازه به نتایج بدست آمده، اعتماد نمیشود.
▪️محقق همواره باید فرضیه خویش را در بوته آزمون قرار دهد و هرگز نباید تلاش در اثبات آن داشته باشد. بلکه باید تلاش کند که آن را رد کند در این صورت اگر فرضیه رد نشد، پس میتوان گفت در حال حاضر (یعنی تا رد نشدن آن) به این نتیجه اعتماد کرد و آن را به عنوان یک تئوری پذیرفت.
در انجام تحقیقات بر پایه روش علمی باید چشم خود را بر دانسته ها ببندیم و مانند کور با عصا، که همان روش علمی است، فرضیه خویش را آزمون نماییم و هرگز پیش داوری نکنیم. مولوی حقایق را به آیینه ای شکسته تشبیه میکند و میگوید که وظیفه انسان ها است تا تکه های آن را بیابند و به یکدیگر متصل نمایند.
▪️پس مفهوم فرضیه را فهمیدیم. اینکه یه حدس و گمان اولیست که سعی در رد آن داریم و اگر نتوانستیم ردش کنیم، به یک تئوری مبدل می شود. بهتر است که نگوییم اصل علمی و بلکه باید تئوری علمی خطاب شود. بنابراین علم شامل یک سری تئوریهائی است که در اصل فرضیههایی بودند که با آزمون علمی فعلاً نتوانستیم ردشان کنیم. پس علم یعنی فرضیه ای که از بوته ی آزمایش درآمده.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar