#انس_با_نهج_البلاغه
📖 #غررالحكم، حدیث ۲۲۹۰
۞ اُستُرْ عَورَةَ أخيكَ لِما تَعلَمُهُ فيكَ
۞ به خاطر عيبهايى كه در خود مى دانى، عيب برادرت را بپوشان.
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
الا یا ایها الساقی ادر کأسا و ناولها
که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها
به بوی نافهای کاخر صبا زان طره بگشاید
ز تاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دلها
مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هردم
جرس فریاد میدارد که بربندید محملها
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
که سالک بیخبر نبود ز راه و رسم منزلها
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحلها
همه کارم ز خود کامی به بدنامی کشید آخر
نهان کی ماند آن رازی کز او سازند محفلها
حضوری گرهمیخواهی از او غایبمشو حافظ
متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها
#حافظ
#شعرنگار
#عکس_نگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
✍ #نظریه_پال #مدیریت_شهری #نظریه_های_مدیریت #پایگاه_جامع_مدیریار www.modiryar.com @modiryar
#نظریه_پال
▪️پال در کتاب (#شهر چه کسانی؟) به بحث در مورد قیودات اجتماعی می پردازد که همواره در زندگی شهری برای #شهروندان پدید می آید و در دیدگاه خود از مفهوم قدرت و مدیریت مدد می گیرد.
▪️وی به مفاهیمی چون دروازه بانان اجتماعی، برنامه ریزان، کارگران اجتماعی و… می پردازد. یعنی مجموعه افرادی که در فرآیند مدیریت شهری، به کنترل و #اداره_شهر می پردازند. به نظر وی مدیران شهری هم سطح مدیران صنعتی اند و در نتیجه یک نظام اجتماعی، فضایی است که منعکس کننده قدرت #مدیران_شهری است.
▪️از دیدگاه #پال، شهر یک #نظام_اجتماعی به لحاظ مکانی منفصل است و این بدان معناست که شهر را می توان آن مستقل از جامعه گسترده تری که شهر جزیی از آن است، مطالعه کرد. شهر را باید به مثابه یک قلمرو دید که فهم ما از آن کمک می گیرد تا جامعهای که آن را به وجود آورده است» را بهتر بشناسی و سپس شهر را این چنین تعریف میکند:
▪️«زمینه ای برای نظام های #توزیع_پاداش که فضا یک عنصر مهم آن محسوب می شود.» پال با توجه به اجتناب ناپذیر بودن نابرابری در توزیع منابع شهری نتیجه می گیرد که محدودیت های فضایی فرصت های زندگی، همواره تا حدی مستقل از شیوه اقتصادی و سیاسی جامعه عمل می کند.
▪️هرچند محدودیت های فضایی را می توان آن با مداخله سیاسی تعدیل کرد، اما نمی توان کاملاً آن را از بین برد. منطق #توزیع_فضایی متأثر از منطق و الگوی اجتماعی توزیع است. در نظام شهری، دروازهبانانی هستند (مدیران شهری) تصمیم آنها میزان دستیابی بخشهای متفاوت جمعیت را به انواع گوناگون منابع شهری تعیین می کند.»
▪️مدیران #نظام_شهری به طور مستقل در تخصیص منابع کمیاب و توزیع امکانات شهری نقش عمدهای دارند. طبق این نظریه در تبیین توزیع نابرابر فرصت های زندگی لازم است. به علل خود مختاری در تصمیم گیری ها نسبت به کنترل منابع و امکانات قابل دسترسی شهری تأکید شود.»
#Urban_Management
#مدیریت_شهری
#نظریه_های_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
Modiryar | مدیریار
#نظریه_فرهنگی_خطر ✍ #مری_داگلاس #Cultural_Theory_of_Risk #Mary_Douglas #مدیریت_ریسک #نظریه_های_مدی
#نظریه_فرهنگی_خطر
✍ #مری_داگلاس
#Cultural_Theory_of_Risk
#Mary_Douglas
▪️این تئوری یکی از تئوری هایی است که تلاش می کند نشان دهد درک مردم از خطرات (risk perception) چگونه و تابع چه عواملی است. این نظریه تلاش می کند که نشان دهد چرا مردم با فرهنگهای مختلف دارای درجات ریسک پذیری و برخورد متفاوت نسبت به ریسک و یا خطر هستند. او ابتدا این نظریه را از مطالعاتی که بر روی مردم آفریقا انجام داد مطرح کرد.
▪️او متوجه شد که مردم دارای فرهنگ های مختلف از چیزهای مختلفی می ترسند و عکس العمل های متفاوتی نیز نسبت به خطرات نشان می دهند. او برای این منظور مساله تورش فرهنگی (Cultural Biases) و یا شیوه زندگی (Way of life) را مطرح نمود.
▪️بر همین اساس او بعدها به همراه آرون ویلداوسکی (Aaron Wildavsky) این نظریه را در کتابی تحت عنوان "خطر و فرهنگ" (Risk and Culture) در سال ۱۹۸۲ منتشر نمودند. این کتاب یکی از منابعی است که باید توسط کلیه کسانی که در زمینه خطر و مدیریت آن مطالعه و کار می کنند خوانده شود.
▪️او در سال ۱۹۹۲ کتاب دیگری در همین راستا با عنوان "خطر و سرزنش" (Risk and Blame) نوشت که آن نیز هم منبع خوبی برای کارشناسان و دانشجویان در زمینه خطر است. این نظریه به طور خلاصه می گوید که رابطه نزدیکی بین فرهنگ ها و نحوه نگاهشان به دنیا و شیوه زندگی و از جمله مسایلی مانند خطرات وجود دارد.
💢 از مطالعه فرهنگ ها و عوامل سازنده آنها می توان بطور کلی ۴ روش زندگی را بر اساس دو عامل؛
▪️"گروه" (group) و
▪️"شبکه" (grid)
استخراج نمود. هر کدام از این فرهنگ ها و یا شیوه های زندگی نگاه مخصوص به خود را نسبت به خطرات دارند.
1⃣ #فرد_گراها:
#Individualistic
که در آن نقش گروه و شبکه کمتر است ریسک یک مفهوم مثبت است. کسانی که فردگرا هستند و در بازار رقابتی زندگی می کنند برای حفظ شیوه زندگی شان ریسک هایی را می پذیرند.
2⃣ #طایفه_گراها (قومی گراها):
#sectarian_egalitarian
قرار دارند که اهمیت زیادی به گروه می دهند ولی برای شبکه اهمیتی قایل نیستند معمولاً نگاهی منفی نسبت به خطر دارند. هر گونه خطر و یا تهدیدی گویا طبیعت آنها را بر هم می زند.
3⃣ #قاعده_گراها (بروکرات مسلک):
#hierarchies
هم به گروه و هم شبکه علاقه دارند. اینها دیدگاهی میانه نسبت به خطر دارند. آنها به اینکه ریسک ها تا چه اندازه قابل تحمل هستند و یا نیستند می اندیشند.
4⃣ #تقدیر_گراها:
#fatalistics
دیدگاهی خنثی نسبت به ریسک دارند.
▪️از نظر آنها هر چه قرار است اتفاق بیافتد می افتد و ما دخالت چندانی در سرنوست نداریم. اگر این نظریه درست باشد آنگاه می توان به این نتیجه رسید که مدیریت بحران برای فرهنگهای مختلف نیز باید متناسب با دیدگاههای آن فرهنگها از ریسک منطبق باشد (نگارنده در تحقیق خود در ایران خطر زلزله را از دیدگاه این نظریه بررسی کرده است.
▪️#مری_داگلاس فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد بود و ضمن سالها تدریس در دانشگاه های مختلف انگلستان و آمریکا از جمله #دانشگاه_پرینستون و ییل (Yale) سالهای آخر زندگی خود را در شهر لندن می گذراند. او اعتقاد داشت که دانش از ارتباطات بین آدم ها و فرهنگ ها تولید و ایجاد می شود و به همین دلیل برقراری ارتباط با فرهنگ ها و گفتگوی بین آنها را ترغیب و تشویق می نمود.
#مدیریت_ریسک
#نظریه_های_مدیریت
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ مدل مفهومی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم معرفت شناسی بر مدیریت دانش
در این مدل مفهومی مدیریت دانش متأثر از تئوری دانش، پارادایم های کلان اجتماع - تمدنی، پارادایم مدیریت دانش و پارادایم های علوم مرتبط با مدیریت دانش است.
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
الگوی کارکردی مدیریت دانش
✍ #محمد_بکیر ؛ ۲۰۱۳
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ الگوی روش شناختی شکل گیری مسائل و نظریه های اساسی در یک تمدن
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
✍ چهار گفتمان موجود در قلمرو مطالعات مدیریت دانش در تمدن غرب
#مدل_مفهومی
#مدل_مدیریت
#مدیریت_دانش
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar
📸 در محاصره ی بوروکرات ها
#دیوانسالاری بی قاعده موجب آسیب به انسان ها و جامعه می گردد!
#بوروکراسی
#عکس_نگار
#پایگاه_جامع_مدیریار
www.modiryar.com
@modiryar