eitaa logo
مقدس نما
1.5هزار دنبال‌کننده
225 عکس
65 ویدیو
14 فایل
نقد "تحجّر و اسلام آمریکایی وابسته به موسسه فرق و ادیان حق پژوهی مشهد «مرکز تخصّصی نقد فرق و ادیان» 📩 ارتباط: @hagh_admin3 🔰لینک گروه مقدّس نما https://eitaa.com/joinchat/1175323101Cea2ce367ae
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تایید انجمن حجتیه یا تایید مقابله با بهائیت؟ ✂️برشی از نشست «حقایقی پیرامون انجمن حجتیّه» 👤استاد: حجّت‌الاسلام اکبری آهنگر 🔅@moghadasnama
مقدس نما
#جمع‌بندی موضوع یکم گروه مقدس‌نما ▫️اساسنامه انجمن (قسمت اول) 🔹مقدمه اساسنامه انجمن (مصوب ۱۳۵۱)،
(۱۰) اساسنامه انجمن بخش دوم 🔹اساسنامه انجمن (مصوب ۱۳۵۱) منشاء و نقطه عطف تحولات چندگانه سیاسی و تشکیلاتی انجمن حجتیه. 🔻درباره آن‌چه قبلا با عنوان نوشتیم به عرض می‌رسانیم: 1️⃣- مجددا توسط همراهان مرور شود. 2️⃣- با نگاهی انتقادی به رد و یا تایید آن بپردازید. 3️⃣- شواهد و ادله‌ای که موید تبیین عرضه شده می‌باشد و خود دیده و یا شنیده‌اید ارایه فرمایید. 4️⃣- چنانچه نقیض‌هایی هم سراغ دارید بفرمایید. 📌در گروه مقدس‌نما پیرامون اساسنامه انجمن حجتیه، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد. 🔅@moghadasnama
موضوع دهم گروه مقدس‌نما 🔻اساسنامه انجمن قسمت دوم 1️⃣- انجمن از سال ۱۳۵۲ مبارزه با بهاییت را کنار گذاشت و هدف و غایت دیگری برای خود تعریف نمود. 2️⃣- انجمن از دشمن اصلی خود چشم پوشید و دشمنان دیگر برای خویش تعریف نمود( مفاد دروس معارف فارسی) 3️⃣- از سال ۱۳۵۳ انجمن دوستی و رفاقت با بهاییان را برگزید. 4️⃣- اساسنامه اجازه فعالیت در خارج از کشور را اعطا نمود و از اواخر سال ۱۳۵۱ شاخه خارجی با نام فعالیت ضد بهاییت تاسیس شد.( ماده ۳) (لایه های پنهان انجمن حجتیه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، www.irdc.ir 5️⃣- ماده ۲ و ۳ اساسنامه زمینه هایی را فراهم می سازد تا انجمن تبدیل به یک نیروی اجتماعی شود. مشارکت سیاسی در فرآیند انقلاب سفید و کسب فراکسیون در مجلس شورا نیز این فراگرد را تکمیل می نمود. 6️⃣- انجمن می توانست با اجرای اساسنامه از یک جمعیت پراکنده و مجمع الجزایر مانند، به یک سازمان نوین تبدیل شود، قدرت اقتصادی خود کفا دست و پا کند، به جریان فرهنگی و مذهبی پر قدرتی تبدیل گردد، اهرم های تاثیر گذاری مناسب در حوزه سیاست و اجتماع کسب کند و در روند تغییرات اجتماعی ( اصلاح جهات مادی و معنوی جامعه) اثرگذار ظاهر شود. 7️⃣- تبدیل شدن انجمن به نیروی اجتماعی، نوعی موازنه قدرت فرهنگی اجتماعی و مذهبی ایجاد می کرد تا اقشار متدین در برابر پروژه دین زدایی رژیم احساس امنیت خاطر کنند و چنین قضاوت کنند که شاه یکسره آنچنان که آیات و مراجع می گویند دین ستیز نیسب. 8️⃣- گرایش حکومتی مراجعی مانند آیت اله شریعتمداری و طرفدارانش به قدرت این نیروی اجتماعی ضریب می داد. همچنین الحاق شمار وسیعی از ولایتی ها، آخوندهای مرکز مروجین مذهبی و روحانیون طرفدار شاه وزنی سنگین به این طیف می داد. 9️⃣- طرح شاه ایجاد بافت و ساختی متکثر در جامعه مذهبی و دینی ایران بود. این طرح در قالب نوعی کورپوراتیسم مجهز به ایدئولوژی پهلویسم و وفادار به شخص شاه در دستور شاه قرار داشت. قدرت دادن به دروایش سنی در سنندج، آزاد گذاشتن برخی از دراویش در میان ارتش و ادارات، قدرت دادن به بهاییت، قدرت دادن به یهودیان، قدرت دادن به شماری مسیحیان و آشوری ها، برکشیدن خان های تالش (هلاکو رامبد)، کردهای کرمانشاه(سالار و سردار جاف)، سرداران بلوچ، جذب آخوندهایی مانند دکتر سید حسن امامی حقوقدان بزرگ معاصر، دکتر مهاجرانی ، اجازه تاسیس گروه وحدت جهانی ادیان و ... در این چارچوب قابل تبیین می نماید. 🔟- این طرح می توانست غلبه نسبتا مطلق مرجعیت شیعی بر اجتماع و فرهنگ ایران را به زوال ببرد و در صورت تحقق آن ایده دستگاه روحانیت نیز حداکثر در تراز یکی از نیروهای اجتماعی کم اهمیت می توانست ایفای نقش کند. در این میان تصور طراحان پروژه این بود که روحانیت انقلابی برای همیشه به اقلیتی ناچیز و بی خطر تبدیل گردد. 1️⃣1️⃣- انجمن در چنان موقعیتی می توانست پایه گذار جنبشی دینی هم بشود. البته با مولفه های همسو با تغییرات اجتماعی مطلوب پهلوی. 2️⃣1️⃣- در آن صورت تنها کارکرد اجتماعی باقیمانده برای دستگاه روحانیت یعنی تبلیغ دین نیز از انحصار روحانیت اصیل خارج می گردید. طرفه اینکه مرکز مروجین مذهبی در سازمان اوقاف به سال ۱۳۴۳ و تشکیل سپاه دین به سال ۱۳۵۰ نیز ذیل همین استراتژی انجام گرفته بود. 3️⃣1️⃣- جالب است که انجمن اولین نقش خود را به مثابه یک جریان مستقل از روحانیت به سال ۱۳۵۶ آغاز نمود و طی حکمی به آقای تقوی در قزوین ابلاغ کرد که به عنوان وکیل انجمن به تبلیغ دینی بپردازد. دقت فرمایید ننوشتند مبارزه با بهاییت بلکه نوشتند تبلیغ دینی. 4️⃣1️⃣- تجربه تولد انواع انجمن های مسیحی در قرن ۱۷ در انگلستان و سپس در قرن ۱۸ در امریکا دیده شد.( عبدالهادی حائری، نخستین رویارویی های اندیشه گران ایران: با دو رویه تمدن بورژوازی غرب) همان سیاست راهبردی بی وقفه ادامه یافت و اینک گزارش های رسمی نشان می دهد که حدود ۷ هزار مسلک، مذهب و فرقه در غرب زندگی و فعالیت می کنند. مزیت این سازوکار برای حکومت ها، شکستن قدرت اجتماعی دین، زوال یکپارچگی دینی اجتماع و کاهش فاحش قدرت بسیج اجتماعی رهبران دینی است. این همان چیزی بود که امریکا و شاه در ایران به آن سخت نیازمند بودند. 🔅@moghadasnama
: مبارزه با بهائیت در دوران محمدرضا شاه پهلوی 🔹می‌دانیم از کودتای ۲۸ مرداد به بعد مبارزه‌ای با بهاییت شکل گرفت. 🔸در مطالعاتی که تاکنون انجام گرفته کمتر به نگاه رژیم شاه به این مساله پرداخته‌اند. 🔻در این موضوع می‌خواهیم دریابیم: 1⃣- آیا مبارزه با بهائیت مورد تایید شاه بود؟ 2⃣- اگر موافق بود علت آن چه بود؟ 3⃣- موافقت شاه چگونه با سیاست حمایت از بهائیت سازگار بود؟ 4⃣- اگر شاه موافق نبود، انجمن چگونه با بهائیت مبارزه می‌کرد؟ 📌در گروه مقدس‌نما پیرامون این موضوع، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد. 🔅@moghadasnama
موضوع یازدهم گروه مقدس‌نما 🔹مبارزه با بهائیت در دوران محمدرضا شاه پهلوی 🔻الف. سابقه مبارزه پیش از کودتای ۲۸ مرداد مبارزه با بهاییت در دو سطح نخبگانی و مردمی وجود داشت. چنانکه انجمن‌ها، گروه‌ها و سازمان‌های مختلف به نحوی تحت رهبری روحانیت و مرجعیت با همه مظاهر بدعت و بد دینی از جمله با کسروی‌گرایی و بهایی‌گری مبارزه می‌کردند. 🔸چند شاخصه‌ی آن مبارزات، یکی خصلت سیاسی آن بود و ویژگی دیگرش آنکه مساجد و هیات های مذهبی، کانون آن بودند و بارزه دیگرش اینکه مبارزه در انحصار یک گروه و یا یک شخص قرار نداشت و لذا پیش بینی ناپذیر و مدیریت دولتی آن دشوار بود. 🔹رهبر اعلای شیعه آیت الله بروجردی (ره) در راس آن مبارزه قرار داشتند و ایشان شاه را برای محدود سازی، طرد و انحلال تشکیلات بهاییت سخت تحت فشار قرار داده بودند. 🔸ضدیت آیت الله بروجردی با پیوند بهاییت و رژیم پهلوی، مشروعیت شاه را زیر سئوال می‌برد. لذا شاه مدام به ایشان قول می‌داد بهاییت را محدود خواهد نمود. 🔻ب. پس از کودتا مقارن با کودتا انجمن حجتیه تولد یافت و همزمان تمام گروه‌ها، احزاب، سازمان‌ها و انجمن‌های دهه ۲۰ فرو پاشیدند. 🔹در این میان حتی انجمن تبلیغات اسلامی دکتر شهاب پور هم که تشکلی سراسری، نظم یافته، دارای چندین هزار نیروی مجرب و باسواد و کارکشته در تبلیغات بود به زوال رفت. 🔸حادثه حظیره القدس بهاییان در تهران به سال ۱۳۳۴ نقطه عطف می باشد. آن سال پس از سخنرانی های آقای فلسفی از رادیو ایران علیه بهاییت مردم به هیجان آمدند و تحرکاتی علیه بهایبت انجام دادند. دولت بی درنگ حظیره القدس بهاییان در تهران را تصرف و گنبد آن را تخریب و همچنین چندین مرکز بهایی را در شهرهای مختلف توقیف کرد. 🔹دولت با این اقدام تبلیغ رسانه‌ای گسترده‌ای انجام داد و در دل مردم جا باز کرد به طوریکه مردم و برخی از علمای مشهور کار دولت را اقدامی شایسته علیه بهاییت تلقی و از شاه تشکر کردند و نامه تبریک هم برای آیت الله بروجردی فرستادند. 🔸وزیر کشور (اسداله علم) همان ایام در مجلس حاضر شد و از صدور بخشنامه‌ای خبر داد و گفت که به موجب آن بخشنامه هر نوع فعالیت بهاییان و همچنین فعالیت های ضد بهاییت ممنوع است و مبارزه با بهاییت نیز از امور مختص به دولت می‌باشد. 🔻ج. مبارزه انجمن پس از آن حادثه و پیامدهایش، دور جدید مبارزه با بهاییت با مدتی وقفه آغاز گردید. این بار انجمن حجتیه به میدان آمد. مبارزه این دوره با بهاییت را می‌توان به شرح زیر معرفی نمود: ▫️۱- حرفه‌ای و تخصصی شد. ▫️۲- به قشر نخبگان منتقل گردید‌. ▫️۳- مردم از مبارزه کنار نهاده شدند. ▫️۴- مساجد و هیات‌های مذهبی، دیگر کانون مبارزه نبودند. ▫️۵- مبارزه با بدعت‌ها و بد دینی که طی هزاره گذشته به روحانیت تعلق داشت به یک تشکل غیر روحانی سپرده شد. ▫️۶- یکی از مهمترین منابع بسیج اجتماعی روحانیت به تدریج از دست رفت. ▫️۷- مبارزه به چالشی صرفا علمی و غیر سیاسی تبدیل گردید. ▫️۸- از آشوب‌های اجتماعی ناشی از نزاع مردم با بهاییان جلوگیری گردید. ▫️۹- مبارزه صرفا در انحصار یک تشکیلات شناخته شده قرار گرفت. ▫️۱۰- رفتارها، برنامه‌ها و تاکتیک‌های مبارزه تعریف شده، پیش بینی پذیر و مدیریت شده صورت می‌گرفت. ▫️۱۱- هدف غایی مبارزه نابودی بهاییت تعریف نشده بود. ▫️۱۲- این مبارزه، مانع هدف غایی رژیم (رشد دادن بهاییت) به شمار نمی‌رفت بلکه ممد و مساعد نیز محسوب می‌گردید. ▫️۱۳- جریان داشتن این مبارزه به افکار عمومی پیام می داد که شاه با مبارزه با بهاییت موافقت دارد و لذا بر وجاهت دینی شاه افزوده می‌شد. ▫️۱۴- انجمن نیز به عنوان تشکلی علمی و حامل یک گفتمان دینی منحصربفرد(متفاوت از روحانیت) و روزآمد جلوه می‌نمود. 🔅@moghadasnama
🖼 | موافقت آیت‌الله‌العظمی خوئی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی ✅ در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند... ❗️این در حالی است که مرجع تقلید بسیاری از اعضای انجمن حجتیّه، مرحوم آیت‌اللّه‌العظمی خویی بودند و سرکرده انجمن نیز مردم را به تقلید از ایشان تشویق می‌نمود. امّا در اینگونه مسائل به سخن مرجع تقلیدشان توجّه نداشتند! 🗓 به مناسبت ۱۲ فروردین‌ماه؛ روز جمهوری اسلامی ایران 🗒 ورق بزنید 🔅@moghadasnama
💠 دوره آموزش تاریخچه و مبانی فکری انجمن حجتیه 📚 مدرس: رضا اکبری آهنگر 🔺 کارشناسی ارشد تاریخ تشیع 🔺 مؤلف آثار «مروری بر تاریخچه و تفکرات انجمن حجتیه»، «نگاهی به تاریخچه و تفکرات جریانات شبه حجتیه ای»، «از ما بریده ها» و ... ⏱ ۱۳ جلسه آموزشی 🌐 بصورت مجازی 📃 ارائه گواهینامه معتبر 🇮🇷 ثبت نام از سراسر ایران 🏷 همراه با ۵۰ درصد تخفیف 💌 کدتخفیف : tolu1403 🔻 مشاهده جزئیات و ثبت نام: 🌐 https://toluehagh.ir/hoj03-02 🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پنهان بودن هویت انجمن حجتیه بر مراجع تقلید ✂️برشی از نشست «حقایقی پیرامون انجمن حجتیّه» 👤استاد: حجّت‌الاسلام اکبری آهنگر 🔅@moghadasnama
: گذری بر نگاه بزرگان به موضوع ولایت فقیه 🔹از آنجا که برخی از اعضای انجمن حجتیه یا مدافعان آن‌ها در تلاشند تا این‌گونه جلوه دهند که موضوع ولایت فقیه را امام خمینی(ره) مطرح نموده و علمای سلف با تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقیه در عصر غیبت مخالف بوده‌اند، دوازدهمین موضوع گروه مقدس نما را به بررسی این مسئله اختصاص می‌دهیم. 📌در گروه مقدس‌نما پیرامون این موضوع، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد. 🔅@moghadasnama
هدایت شده از حق پژوهی
📹 فیلم‌های کامل دوره مقدماتی «آشنایی با ولایت فقیه» 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی 🎞 هم‌اكنون از سایت یا صفحه آپارات موسسه حق پژوهی ببینید ▶️ haghpajohi.ir/ ▶️ aparat.com/haghpajohi 💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی | سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
مقدس نما
📹 فیلم‌های کامل دوره مقدماتی «آشنایی با ولایت فقیه» 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی 🎞 هم‌اك
موضوع دوازدهم گروه مقدس‌نما 🔹گذری بر نگاه بزرگان به موضوع ولایت فقیه 👤استاد: حجت‌الاسلام دکتر ابوطالبی 🔅@moghadasnama
: انجمن حجتیه در مدارس 🔹با توجه به آن که یکی از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز جذب نیروی انجمن حجتیه، مدارس بوده و هست، موضوع این هفته را به این مسئله اختصاص می‌دهیم. 🔸از اعضای محترم کانال و گروه نیز خواهشمندیم اگر پیرامون این موضوع خاطره یا سندی دارند، در گروه منتشر نمایند. 📌در گروه مقدس‌نما پیرامون این موضوع، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد. 🔅@moghadasnama
📱 عکس‌العمل یکی از اساتید شناخته شده انجمن حجتیه به خبر حمله ایران به رژیم اشغالگر قدس؛ دین‌داران عافیت‌طلب اینگونه تعریف می‌شوند! 🔅@moghadasnama
| حدود اختیارات ولایت فقیه 🔻یادداشت دکتر محمد رضایی پیرامون حدود اختیارات ولایت فقیه، که در سه گفتار «حدود ولایت فقیه، حدود ولایت هادیان شیعه و منصب قضا و ولایت مطلقه» نوشته شده است را در سایت حق پژوهی بخوانید: 🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارش غلط انجمن حجتیه به آیت‌الله خوئی (ره) ✂️برشی از نشست «حقایقی پیرامون انجمن حجتیّه» 👤استاد: حجّت‌الاسلام اکبری آهنگر 🔅@moghadasnama
موضوع سیزدهم گروه مقدس‌نما 🔹 انجمن حجتیه در مدارس 🎞 هم‌اكنون از صفحه آپارات موسسه راهبردی حق پژوهی ببینید https://www.aparat.com/v/2w5QT 🔅@moghadasnama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپی زیبا از حکایت اعتراض سهل بن حسن خراسانى به امام صادق " سلام الله علیه " به جهت قیام نکردن بر علیه حاکمان جور و معجزه حضرت و نسوختن هارون مکی در تنور 🔻 همراه با زیر نویس فارسی 🔅@moghadasnama
: انتظار؛ عامل پویایی یا انزوا 🖇این موضوع بنا به درخواست مدافعان انجمن حجتیه مشخص شده است. 📌در گروه مقدس‌نما پیرامون این موضوع، تا پایان چهارشنبه شب بحث و گفتگو خواهد شد. 🔅@moghadasnama
| آخوند خراسانی و مقابله با مدعیان جدایی دین از سیاست 🔹مرحوم آخوند خراسانی از سرآمدان مجتهدین و مراجع تقلیدی است که با گذشت بیش از یک قرن از زندگی با برکتش، اکنون نیز بزرگان دینی، خود را وامدار علم و اندیشه او دانسته و نظرات او را مبنای نزاع‌های علمی قرار می‌دهند. 🔸ماجرا آنگونه بود که پس از ترور سید عبدالله بهبهانی رهبر آزادی‌خواه مشروطه، شیخ عبدالله مازندرانی و آخوند خراسانی طی تلگرافی که به مجلس شورای ملی مخابره کردند بر ضدیت مسلک تقی‌زاده با اسلام و قوانین شرع تأکید کرده و از مجلس خواستار عزل وی و تبعید از کشور شدند. 🖇 متن کامل یادداشت را در سایت حق پژوهی بخوانید. 🔅@moghadasnama
موضوع چهاردهم گروه مقدس‌نما 🔹 انتظار؛ عامل پویایی یا انزوا 🖇 هم‌اكنون در سایت موسسه حق پژوهی بخوانید haghpajohi.ir/?p=7112 🔅@moghadasnama
: بازخوانی و نقد مصاحبه مهندس طیب 🔹مهندس طیب که پیش از انقلاب، مسئول بخش کنفرانس‌های انجمن حجتیه بود، از این گروه جدا شد و با گردآوری برخی جداشدگان از انجمن، گروه «عباد صالح» را تأسیس نمود. 🔸وی طی مصاحبه‌ای تفصیلی در بهمن سال ۱۳۶۰ ، مباحث قابل تأملی را پیرامون این تشکیلات مطرح نمود. متن کامل این گفتگو کمتر دیده شده به پیوست ارسال خواهد شد. 📌در گروه مقدس‌نما پیرامون این موضوع، تا پایان چهارشنبه ۹ خرداد و به مدت دو هفته بحث و گفتگو خواهد شد. 🔅@moghadasnama
مقدس نما
#موضوع_پانزدهم : بازخوانی و نقد مصاحبه مهندس طیب 🔹مهندس طیب که پیش از انقلاب، مسئول بخش کنفرانس‌های
مصاحبه مهندس طیب.pdf
1.08M
🔹نگاهی به انجمن حجتيه متن کامل مصاحبه با مهندس طیب، مسئول سابق بخش کنفرانس‌های انجمن حجتیه 🗓 روزنامه صبح آزادگان / بهمن ۱۳۶۰ 🔅@moghadasnama