eitaa logo
نوشته های مجتبی فرهنگ
238 دنبال‌کننده
38 عکس
3 ویدیو
5 فایل
مجتبی فرهنگ (محقق و نویسنده ی مسائل فرهنگ بنیان) (مدیر میکرورسانه حکمرانی فرهنگی) جهت ارتباط: @mojtaba_farhang
مشاهده در ایتا
دانلود
🏷ارزیابی فرهنگی طرح های اقتصادی سلسله یادداشت ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
ارزیابی فرهنگی طرح های اقتصادی 🖋مجتبی فرهنگ ●بخش مورد مغفول در ارزیابی های فرهنگی، ارزیابی فرهنگی طرح های اقتصادی است. نگاه ما در این باره بیشتر متمرکز بر ارزیابی فرهنگی طرح های فرهنگی بوده است و در ارزیابی طرح های اقتصادی با رویکرد اجتماعی، بیشتر نگاه بر روی ارزیابی های محیط زیستی منعطف بوده است. ●به تاکید مقام معظم رهبری در این راستا برنامه ملی نظام نامه پیوست فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. آنچیزی که در این راستا مشاهده می شود ضعف و کمبود موسسات و شخصیت های متخصص در این راستا می باشد که بایستی برای آن چاره اندیشید. ●در قبل از اجرای طرح های اقتصادی نیازمندیم با شناسایی مولفه های مورد نیاز، اثرگذاری های طرح را قبل از اجرا برآورد کنیم؛ شاخص هایی همچون: ظرافت های زبانی سنت های مردمی نقاط تحریک کننده مردم نگرش های مردم منطقه تبعات اجتماعی و فرهنگی آنتروپولوژی مردم منطقه واکنش های اجتماعی جامعه اسطوره ها، آرزوها، و الگوهای مردمی ●مؤسسه بین المللی ارزیابی تأثیر، ارزیابی تأثیر اجتماعی را به این صورت تعریف مینماید: «ارزیابی تأثیر اجتماعی شامل فرآیندهای تحلیل پایش و مدیریت پیامدهای خواسته و ناخواسته اجتماعی چه مثبت و چه منفی طرحهای مداخله خط مشی ها، طرحها، برنامه ها، پروژه ها و هرگونه فرآیند تغییر توسط این مداخله ها میباشد و هدف اصلی آن ایجاد محیط انسانی پایدارتر و برابر است». ●اهمیت این مطالعات تا آنجاست که حتی بانک جهانی برای اعطای تسهیلات مالی به کشورها جهت انجام طرحهای توسعه ای انجام پژوهشهای تحلیل و ارزیابی اجتماعی را ضروری معرفی نموده است. ●یک پژوهش ارزیابی تأثیر اجتماعی سعی دارد به سؤالاتی برای هر طرح و اقدام توسعه ای پاسخ دهد به عنوان مثال انواع تأثیرات (اولیه، ثانویه و انباشتی این طرح برای ذینفعان و مردم درگیر در این طرح کدام اند؟ این اقدام چه پیامدهای منفی در بردارد؟ کدامیک از آنها قابل اجتناب اند؟ آیا اجتماعی که این پیامدها بر آن تحمیل شده از وقوع آنها در اثر اجرای طرح مطلع بودهاند؟ آیا برای مواجهه با این تأثیرات آماده شده اند؟ آیا گزینه های دیگری نیز وجود داشت که پیامدهای کمتری در برداشته باشد؟ آیا این مردم در تصمیم گیری درباره این اقدام سهمی داشتند؟ چگونه می توانستند در این تصمیم گیریها دخیل شوند؟. ●برای ارزیابی این شاخص ها نیازمند تشکیل تیم تحلیلگر فرهنگی در دولایه می باشد: لایه اول متخصصین میان رشته ای است که با سررشته داشتن از علوم جامعه شناسی، اقتصاد، مدیریت صنایع، روانشناسی شبکه از نظرات و نکات مطرح شود. لایه دوم بازوان اقتصادی طرح می باشد که مدیران، برنامه ریزان، مجریان و افراد متاثر نظرات احتمالی خود را در این رابطه بیان می کنند ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فرآیند ارزیابی فرهنگی ـ اجتماعی طرح های اقتصادی 🖋مجتبی فرهنگ ●همزمان با تشکیل کمیسیون های ارزیابی اجتماعی در ابتدا نیازمند این می باشیم که شاخص ها و وزن هر شاخص (نمونه شاخص) را احصا کنیم و پیش از آغاز فرآیند ارزیابی در مورد دو موضوع اهمیت هر شاخص به طور کلی و نیز وجود تأثیر پروژه مذکور احتمالی، شاخص مربوط نظر خواهی انجام میشود. می توانیم گام های اجرایی برای انجام ارزیابی فرهنگی اجتماعی در طرح های اقتصادی گامهای اجرایی برای انجام ارزیابی فرهنگی - اجتماعی در طرحهای بهره برداری اقتصادی به صورت زیر میباشد که از ابتدا تا انتخاب عملیاتی و اجرایی شدن را در بر دارد. الف) شناخت وضع موجود ۱. بررسی طرح های مستعد سرمایه گذاری اقتصادی ۲. بررسی طرحهای مطالعات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی گوناگون ب) طراحی مفهومی مدل ارزیابی ۱. تدوین شاخصهای اقتصادی ارزیابی ۲. تدوین شاخص اجتماعی و فرهنگی ارزیابی ۳. تعیین روش وزن دهی به شاخصها ۴. طراحی مدل تلفیقی اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی پ) پیاده سازی و استقرار نظام اولیه ارزیابی ۱. ارزیابی ساختار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز ۲. جمع آوری اطلاعات لازم ۳. اصلاح مدل مفهومی طراحی شده با توجه به ساختار اطلاعاتی موجود در پروژه های کوچک مانند ساخت یک مجموعه مسکونی لازم نیست هویت منطقه ای منظر شهری معیشت و اشتغال و امثال آن بررسی گردد. بدیهی است که در انجام پروژه های کوچک مانند ساخت یک خانه در یکی از کوچه های شهر هویت منطقه ای تغییر نخواهد کرد و یا تأثیری بر نرخ اشتغال یا نرخ بیکاری ملی نخواهد گذاشت. تنها متغیرهایی مانند بافت شهر حداکثر ارتفاع ساختمانهای شهر)، هزینه ها و درآمدهای خود پروژه .... اهمیت داشته و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما هر چه سطح پروژه بالاتر رود لازم است متغیرهای بیشتری مورد بررسی ارزیابی و تحلیل قرار گیرد. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حکمرانی فرهنگی
📣فراخوان فرصتی برای اثرگذاری و یادگیری 💯مجموعه حکمرانی فرهنگی در نظر دارد جهت تکمیل کادر خود، از فعالین متخصص برای حضور دعوت به همکاری نماید. 📣محورهای همکاری: ▪️شخصیت پژوهشی و عملیاتی ▪️خلاق ایده پرداز و دست به قلم ▪️توانمند در حوزه طراحی عملیات و محتوا ▪️ آشنا با مسائل فرهنگی، هنری و رسانه ای 🔸ویژگی های حتمی: ▫️ساکن در تهران ▫️دارای کارت پایان خدمت ▫️استقرار به صورت ساعت کاری روزانه ▫️محدوده سنی بین 22 الی 27 سال ▫️دارای تجربه در سازمان های فرهنگی ⬅️فرآیند جذب: 🔺ارسال رزومه در لینک پرس لاین 🔺پس از اتمام زمان فراخوان، از متقاضیان با بیشترین امتیاز جهت مصاحبه دعوت به عمل می آید. 🔺دوره آزمایشی به مدت سه ماه میباشد، در این شرایط افراد در قالب پروژه ها مورد سنجش قرارمیگیرند. 🔺پس از دوره آزمایشی با داوطلبانی که بیشترین امتیاز را اخذ کنند، قرارداد منعقد خواهد شد. 🔴 متقاضیان گرامی؛ خواهشمند است حداکثر تا هفت اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، نسبت تکمیل فرم، اقدام نمایند. 🌐https://survey.porsline.ir/s/wi8GQbN 🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
نوشته های مجتبی فرهنگ
📚معرفی کتاب ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
⁉️ | 🔰 ژان ژاک روسو 🔻 زندگی پرتلاطم روسو عبرت‌آموز است. سرقت، دروغ، بچه‌های حرام‌زاده و سپردن آن‌ها به پرورشگاه، رابطه با زنان شوهردار، بداخلاقی و بدخلقی و . . . تنها برخی صفات ناپسندی است که برای روسو برشمرده شده است. 🔰آرتور شوپنهاور 🔻 آرتور شوپنهاور که دوست داشت مثل بودا، کانت یا اسپینوزا شناخته شود هرگز ازدواج نکرد و در جوانی روابط غیرمشروعی داشت. او که دچار همه دشمن پنداری شده بود در سال‌های آخر عمرش هیچ‌کس را به حضور نمی‌پذیرفت و از ترس دیگران سکه‌هایش را در شیشه دوات قایم می‌کرد. 🔰 فریدریش نیچه 🔻 نیچه که دائما بیمار بود را نمی‌توان دارای روابط بی‌اخلاقی جنسی دانست. مهم‌ترین مورد در زندگی او عشق به لو سالومه بود که از یک بوسه فراتر نرفت. اگر نیچه بر اثر سفیلیس نمی‌مرد، می‌شد گفت که او در هنگام مرگ، پسر بود. البته او یک‌بار به کازیما واگنر نوشته بود که او را دوست دارد. کازیما که همسر دوست او واگنر بود این یادداشت را بی‌پاسخ گذاشته بود. 🔰برتراند راسل 🔻 زندگی‌های ویران و روابط نامناسب، چهار زن و بی‌شمار معشوقه، و تفکرات خاص و ضد سنتی، چیزهایی بود که راسل در پایان عمر ۹۸ ساله‌اش از خود باقی گذاشت. راسل بر زنان تسلط عجیبی داشت و حتی با عروسش هم رابطه‌ی جنسی داشت که این مسئله باعث جنون فرزندش جان شد. وقتی از راسل پرسیدند چرا بعد از مبانی ریاضیات و مبادی ریاضیات، دیگر کتاب مهمی در مورد فلسفه ننوشته، پاسخ داد چون زمین زدن دخترها از فلسفه خوش‌تر است. 🔰 لودویگ ویتگنشتاین 🔻 لودویگ ویتگنشتاین که همیشه از همجنس‌بازی خود شرمنده بود، تلاش می‌کرد با خشم و ریاضت‌کشی از شر این حس در خود رهایی یابد. خود بزرگ بینی هم مشکل مهم دیگر ویتگنشتاین بود و او هیچ نقدی را تحمل نمی‌کرد. او یک بار با میله آتش‌دان نزدیک بود که به پوپر فیلسوف، حمله کند و بر همین اساس کتابی نوشته شده است. 🔰مارتین هایدگر 🔻 مارتین هایدگر گرچه به دلیل کتاب‌هایی مثل «هستی و زمان» به وسیله بسیاری از پیروان یهودی تحسین می‌شد، اما در سال ۱۹۳۳ به ناگهان به سمت حزب نازی گشت و نقش مهی در سرکوب یهودیان ایفا کرد. او در عین حال کمک کرد که معشوقه‌های یهودی او مثل «هانا آرنت» بتوانند از آلمان نازی بگریزند. او هرگز به صورت صریح هولوکاست را محکوم نکرد. 🔰 ژان پل سارتر 🔻 سارتر که دارای مشکلات جسمی و شخصیتی خاصی بود، این مسائل را در زندگی شخصی خود به خوبی نشان داد. او و سیمون دوبوار با دختران نوجوان زندگی‌های سه نفری تشکیل می‌دادند و این روابط گاهی چند ماه طول می‌کشید. از آنجا که «آلبر کامو» از سارتر خوشتیپ‌تر و در جلب دختران و زنان موفق‌تر بود، سارتر یک دهه تمام کارهای ادبی کامو را نقد و به شخصیت او حمله می‌کرد. در جریان این روابط دخترانی مثل «بیانکا لمبلین» و «ناتالی سوروکین» دچار مشکلات روحی شدیدی شدند. همچنین، سارتر در اوج فجایع اردوگاه‌های کار اجباری در شوروی، اعلام کرد که در شوروی آزادی کامل وجود دارد و همه می‌توانند به راحتی از استالین انتقاد کنند. 🔰 میشل فوکو 🔻 میشل فوکو که همجنس‌باز بود با دوست پسرهایش روابط سادومازوخیستی برقرار می‌کرد و همین رفتارها باعث رنجش و فرار آنها می‌شد. «دانیل دفر» که بیش از دیگر پسرها با او ماند، بر او تاثیر زیادی گذاشت. فوکو در حمام‌خانه‌های سانفرانسیسکو از سکس همزمان با چند مرد لذت می‌برد و بعد از مرگش گروه‌های همجنس‌باز او را متهم کردند که به رغم اطلاعش از داشتن بیماری ایدز، ده‌ها نفر را به این بیماری مبتلا کرده است. ⭕️ کتاب « » را بخوانید تا با محصولات تمدن غرب، حیوانات انسان‌نمای فیلسوف آشنا شوید... (نسخه الکترونیکی و صوتی این کتاب از طریق اپلیکیشن طاقچه و کتابراه و...، در دسترس است.) ⭕️ | فیلسوفان بدکردار کتابی است که در سال ۲۰۰۴ به وسیله نایجل راجرز و مل تامپسون و توسط انتشارات پیتر اوون در انگلستان منتشر شد. در سال ۱۳۹۳ ترجمه فارسی این کتاب به وسیله انتشارات امیرکبیر و با ترجمه احسان شاه قاسمی در ایران منتشر شد. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
"معیارهای گزینش جمع ها" 🖋مجتبی فرهنگ ●زیست کنشگرانه در بسترهای انقلاب اسلامی برای هر مسلمان انقلابی لازم است. سلوک اجتماعیِ مسلمانِ متعهد، طالب این موضوع است که در بستر ها و تشکیلاتی به جامعه سازی بپردازد یعنی این ها ابزاری برای تحقق تحول در جامعه می باشد اما موضوع و مسئله مهم این است که کدامین بستر، مطلوبیت بیشتری برای «من» دارد؟ معیارهای انتخاب و عدم انتخاب یک لجنه چیست؟ ○عرصه هر تشکیلاتی دارای یک عرصه و ماموریت سازمانی می باشد که برای نائل شدن به آن برنامه ریزی ها و سازماندهی گوناگونی را صورت می دهد. انسان دارای حریت براساس جهتگیری تخصصی و ماموریت زندگی خود که همان تکلیف او می‌باشد و مطابق با اراده امر ولی بوده، محل استقرارپایگاهی خود را انتخاب میکند. یعنی سازمان بر او غالب نمی شود بلکه او به تناسب تکلیف و جهت گیری تخصص اش، محل استقرار خود را بر می گزیند. ○معیشت معیشت برای استقلال و پایداری مالی امری مهم است. بسیاری از جمعیت جوانان حزب اللهی خالصانه و به تناسب دغدغه های خویش در امر فرهنگ به ایفای نقش می پردازند اما با کمترین حقوق! این موضوع سبب تاخیر در ازدواج، عدم ذهنیت باز در محیط کار و حتی تعارض منافع سازمانی می شود! اگر شخص نتواند با درآمدزایی کارمندی و یا غیرکارمندی امرار معیشت کند امکان بلند پروازی برای او وجود ندارد. ○مهارت زیست در هر مجموعه، تشکل و یا سازمانی معطوف به اتمام یک سری از امورات روزانه و یا بلند مدت می‌باشد مسئله اساسی این است که یادگیری، آموزش و مهارت افزایی به چه میزان در بستر انجام این امورات، صورت خواهدگرفت.گاهی از اوقات زیست در یک مجموعه برای فرد نمی‌تواند جایگاه‌های ما به ازایی ترتیب دهد. این مسئله ناظر به همین موضوع است که مهارت هایی‌که فرد یاد می‌گیرد، در جایگاه های دیگری، خواهانی ندارد ○تعاملات انسانی نوع مراوده انسانی در بین افراد همتراز و یا با مدیران بالادستی از مهمترین معیارهای انتخاب یک موقعیت می‌باشد. بسیار پیش آمده است که در اولین ارتباطات شخص دارای بسیار روحیه لطیف می‌باشد اما در بستر کار مشترک، دارای رذایل‌های اخلاقی بسیاری بوده است. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🏷 قدرت خواندن از سقراط تا توییتر   ●این کتاب توسط فرانکفوردی پر ارجاع‌ترین جامعه شناس مجارستانی در کشور انگلستان تالیف شده است و توسط نشر ترجمان ترجمه گردیده است ●کتاب در مورد جامعه شناسی کتابخوانی نظریات تاریخ کتابخوانی به بررسی و گفتگو می‌پردازد و متن کتاب سنگین می‌باشد. ●این کتاب توضیح می‌دهد نگرانی‌های امروزی پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب‌خوان نابجاست. پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان‌های بی‌شماری برای رشد فردی فراهم می‌سازد، و چالش فراروی جامعهٔ امروزْ فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه. ●این کتاب، انسان را به تاملاتی در حوزه کتابخوانی وامی دارد و سوالات و نکاتی از جنس موارد ذیل، در ذهن انسان روشن می‌کند ●نوع نگاه هر شخص به کتاب دارای تفاوت‌هایی می‌باشد اما کتاب را می‌توان به صورت موارد ذیل با آن برخورد مطالعاتی داشت: --ابزاری برای خویشتن آگاهی --محتوای قابل نقادی --محتوای قابل تدریس و بیان --دارویی برای تسکین ملالت‌های زندگی --ابزاری برای لذت و تفریح ●نهضت سوادآموزی در مناطقی که درگیر مجادلات تعصب برانگیز عقیدتی می‌باشد، مکملی خطرناک برای نشر عقاید مضر خواهد بود. ●یک مطالعه بعد یعنی خواندن کتابی که حاصل و عایدی برای فرد نداشته باشد. ●خواندن از روی کاغذ برخلاف خواندن از روی صفحه مانیتور سبب جلوگیری از پرت شدن حواس می‌شود ● انسان امروزین در عصری زندگی می‌کند که دیجیتالی بودن، عجله داشتن، حواس پرتی چند کارگی، جز آن می‌باشد. چند کارگی سبب افزایش تولید هورمون استرس همان کورتیزولو هورمون آدرنالین خواهد شد که برآیند این دو سبب اختلال در ذهن می‌شود. ●آیا فضای مجازی در ترویج کتابخوانی به صورت واقعی موثر می‌باشد راهکارهای جایگزین چیست؟ ●به تناسب هر جغرافیای استانی چه راهکارهایی را می‌توان برای ترویج کتابخانه در دست گرفت؟ ●خطرات کتابخوانی مشتمل بر نبایدهای خواندن و ،آسیب‌های کتابخوانی مشتمل بر درست نخواندن شامل چه مولفه‌هایی می‌باشد؟ ●اثر ورتر را چگونه می‌توانیم در ترویج کنشگری و اصلاحگری مبتنی بر کتاب خواندن ترویج دهیم؟ ●از تجزیه و تحلیل ۵۰ کتاب جریانساز اجتماعی به چه کدها و محورهایی خواهیم رسید؟ ●۱۰۰ نویسنده برتر دنیا و ایران دارای چه سلوک زیست شخصی و اجتماعی بودند؟ ●چه مطالعه‌ای را ما را به یک خواننده کلامی و نه انباردار، تبدیل می‌کند؟ ●محرک‌های محبوب سازی کتاب در جامعه چیست؟ ●راهکارهای افزایش همخوانی در جامعه چه مولفه‌هایی می‌باشد؟ ●روش‌های نوآورانه در برگزاری مسابقات کتابخانه چه چیزی می‌باشد؟ ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطالعه از روی اینترنت با مطالعه از روی کتاب دارای چه تفاوتی است؟ 🖋مجتبی فرهنگ ●تفاوت اول جنس محتوا فضای مجازی است؛ یعنی بیشتر محتوای فضای مجازی شده ارایه می شود(کانال ورزش بخوانید باب ورزش) و به صورت خلاصه و عدم روایت منسجم، یک دفعه اصل و گُل مطلب را به شما می گوید اما محتوای کتاب می باشد یعنی دارای سیرروایی است و نسبت به محتوای باب بنده شده و مختصر فواید بیشتری دارد. ●خواندن یک مطلب بدون روایت و مقدمه چینی امری مضر است چراکه باعث و عدم در فضای حقیقی می شود اما در عوض، مطالعه از روی کتاب باعث تاثیر شناختی بیشتری می شود و داده های حصول شده را به مرحله کنشگری، تغییر رفتار و یا انجام یک فعل منجر می گرداند. این اثر نتیجه وجود و در داده های کتابی است. ●تفاوت دوم مطالعه از روی اینترنت، بیشتر بخش را درگیر می کند. مغز دائما در خوانش های از روی اینترنت، بدنبال برای خواندن یک مطلب یا عدم خواندن آن مطلب دیگری است اما در مطالعه از روی کتاب، بخش بیشتر درگیر می شود به عبارتی کارکرد مغز در این وهله بیشتر متوجه به خاطر سپردن مطالب است. ●تفاوت سوم تفاوت دیگر در مسئله اضافه بار شناختی است، این مسئله زمانی روی می دهد که وارد شده، بیشتر از برای باشد. بدلیل عدم پردازش اطلاعات، این داده های آنی از ذهن خارج شده و به حافظه سپرده نمی شود. این مساله در هنگامه ی مطالعه از روی اینترنت بسیار بیشتر از مطالعه از روی کتاب است. کتاب را در عصر مجازی از سبد مصرفی مان حذف نکنیم ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
ابزارهاي تحقق توسعه فرهنگي براي تحقق توسعه فرهنگي ابزارهاي مورد نياز عبارتند از: ●سیاستگزاري فرهنگي ●برنامه ریزي فرهنگي ●آموزش فرهنگي ●اطلاع رساني فرهنگي ●پژوهش فرهنگي ●اقتصاد فرهنگي ●حقوق فرهنگي ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سرهنگ ساندرس ●سرهنگ ساندرس یک روز در منزل نشسته بود. در این میان نوه اش آمد و گفت: «بابا بزرگ این ماه برایم دوچرخه میخری؟ او نوه اش را خیلی دوست می داشت. ●گفت: حتماً عزیزم حساب کرد ماهی ۵۰۰ دلار حقوق بازنشستگی می گیرد و حتی در مخارج خانه هم می ماند. شروع کرد به خواندن کتابهای موفقیت در یکی از بندهای کتاب نوشته بود: قابلیت هایتان را روی کاغذ بنویسید. او نوشت دوباره نوه اش آمد و گفت: «بابا بزرگ داری چه کار می کنی؟» ●پدر بزرگ گفت: «دارم کارهایی را که بلدم مینویسم. پسرک گفت: «با با بزرگ بنویس مرغ های خوشمزه درست میکنی درست بود. پیرمرد پودرهایی را درست می کرد که وقتی به مرغ ها می زد مزه مرغ ها شگفت انگیز می شد. ●او راهش را پیدا کرد پودر مرغ را برای فروش نزد اولین رستوران برد؛ اما صاحب آنجا قبول نکرد دومین ،رستوران نه سومین رستوران، نه او به ۶۲۳ رستوران مراجعه کرد و ششصد و بیست و چهارمین رستوران حاضر شد از پودر مرغ استفاده کند. ●امروز، کارخانه پودر مرغ کنتاکی در ۱۲۴ کشور دنیا نمایندگی دارد و اگر در آمریکا کسی بخواهد عکس سرهنگ ساندرس و پودر مرغ کنتاکی را جلوی در رستورانش بزند باید ۵۰ هزار دلار به این شرکت پرداخت کند. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بودجه ریزی فرهنگی ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور 🖊مجتبی فرهنگ ♻️یکی از موضوعات مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی مبجث بودجه ریزی می باشد. وقتی وارد فضای سیستم ها و سازمان های فرهنگی می شویم و اگر از بالا به این سازمان ها نگاه میکنیم شاهد سرازیری هایی زیاد و پنهانی می باشیم که ما را به وضعیت نابسمان بودجه ریزی می رساند اما پیدا و پنهان های بودجه فرهنگی کشور کجا هستند و آسیب بودجه ریزی فرهنگی در کشور چیست؟ 🏢سازمان های رسمی فرهنگی بخش اعظمی از بودجه های فرهنگی کشور به بیش از ۲۷ سازمان متولی رسمی در حوزه فرهنگ اختصاص داده می شود که دولت آقای رییسی در بودجه ۱۴۰۱، ۹ نهاد اصلی را متولی پرداخت بودجه ها نموده است تا شاید با این کار بتوانیم در دراز مدت این سازمان ها را ادغام نماییم و برای هر موضوع بتوانیم مسئول مشخصی را بگذاریم .بخش اعظم این بودجه این سازمان ها از ۶۰ تا ۹۰ درصد بودجه آنها صرف حقوق و دستمزد می شود و مابقی آن بیشتر در خود ستاد خرج می شود و شاید یک آب باریکه به استان ها سرازیر شود برای مثال بیش از ۹۰ درصد بودجه وزارت اموزش و پرورش صرف حقوق می شود! در بودجه ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به متولیان فرهنگی پرداخت می‌شود که با توجه به بودجه ۸۴۱ هزار میلیاردی دولت سهمی کمی بیشتر از ۲ درصد را برای فرهنگ تخصیص داده است. 🕌بنیاد های غیر دولتی حاکمیتی نهاد های اقتصادی زیر مجموعه های رهبری قسمتی از بودجه خود را صرف کارهای فرهنگی می کنند. بعضی از فعالیت این دستگاه ها پیوست فرهنگی می باشد یعنی اساسا هدفشان کار فرهنگی نیست ولی درکنار فعالیت معین خود ستادهای فرهنگی نیز ایجاد کرده اند. 🏛شهرداری ها شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان یک ساختار حاکمیتی غیر دولتی دارای بودجه فرهنگی قابل توجهی هستند.وجود ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷۰۸۰ دهیاری در کشور به عنوان بازوهای اجتماعی و فرهنگی دارای اثرات فراوانی هستند.این ساختار های غیر رسمی فرهنگ دارای بودجه هایی به مراتب بیشتر از ساختار های رسمی منطقه ای می باشند. برای مثال در اعتبارات سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای مؤسسات فرهنگی و هنری اجتماعی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که از کل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران بیشتر است.هنگامی که جریان انقلابی بر مسند این جایگاه ها نباشد می بینیم که قسمت زیادی از بودجه ها صرف کنسرت های موسیقی،همایش های بی مصرف،ساخت لوگو یک میلیاردو ششصد میلیون تومانی می شود. 🏦بانک ها و بنگاه های اقتصادی این قسم شامل موسسات اقتصادی و بیزینس من ها می باشد که برای فرارمالیاتی یا کاهش مالیات اقدام به فعالیت فرهنگی می کنند و شامل کارخانه ها،بانک ها و موسسات خصوصی می شود. غالب این بودجه ها در بخش های ورزشی و یا هنری خرج می شود. در واقع این بودجه ها در بخش های پر هزینه حوزه فرهنگ خرج می گردد و با اندک رابطه ای با مدیر عامل مجموعه و در راستای اهداف حزب آنها، این پول ها را به جیب میتوان زد.جالب است که یک بانک می آید بر روی یک فیلم که به اسکار راه یافته است سرمایه گذاری می کند و در حالی که مروج ناهنجاری های اجتماعی است! برای مثال بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان می باشد فعال‌سازی هنرستان‌های منطقه‌ای و تجهیز آن‌ها، تجهیز بیمارستان‌های مناطق محروم، کمک به تهیه جهیزیه، کمک به تکمیل مسکن محرومان، ساخت ورزشگاه و مراکز فرهنگی در مناطق محروم با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و گروه‌های جهادی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه است (منبع) 🏯شوراهای عالی کشور وجود بیش از ۲۲ شورای عالی در کشورکه گاها به گعده های دورهمی و دبیرخانه ها منتفی می شوند جهت تهیه گزارش، بودجه های خود را در بین مجموعه های مختلف تقسیم می نمایند.برای مثال شورای عالی اجتماعی کشور که در ذیل وزارت کشور تعریف شده است در اواخر دولت روحانی دارای ۳۰۰ میلیارد بودجه است که متاسفانه اگر کسی فقط می توانست در آن جلسه حضور داشته باشد و با داشتن یک طرح نامه مکتوب، بودجه میلیادری به جیب بزند! بخش قابل توجهی از بودجه ها این شورا به ngo و حتی گروه های غیر هم سو پرداخت شده است ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور 🖊مجتبی فرهنگ 🏬سازمان های غیر رسمی حوزه فرهنگ سازمان و نهاد اصلی در کشور به صورت مسقیم و مبتنی بر سرفصل ها و وظایف، ردیف بودجه دارند اما دستگاه های غیر رسمی دیگری نیز در حوزه فرهنگ؛ چه به صورت دولتی و چه به صورت غیر دولتی در حال نقش آفرینی هستند که مجموع آنها به ۱۲۰ سازمان خواهد شد. برای مثال بیش از ۱۹ وزارت خانه در دولت دارای معاونت فرهنگی هستند که بودجه های قابل توجهی دارندبرای مثال معاون فرهنگی وزارت بهداشت دارای دو بودجه دانشگاهی و ستادی می باشد. در سال ۱۳۹۹ بودجه فرهنگی این معاونت چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان خالص برای کارهای فرهنگی بوده است؛ در حالی که نهاد رهبری در دانشگاه فاقد همچین بودجه ای خالص برای فعالیت های فرهنگی بوده است یا برای مثال وزارت نفت دارای بودجه های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ می باشد و متاسفانه با برگزاری برنامه های پر هزینه انگونه که بایستی اثرگذار باشد، نبوده است. هرچند این وزارت خانه ها بودجه های خود را در اختیار دستگاه های مختلف فرهنگی می گذارند تا مجری و متخصص آن حوزه اقدام نماید. جهت مشاهده این دستگاه ها کلیک نمائید 📡اپراتورها وجود دو اپراتورِ غول آسای همراه اول و ایرانسل در کشور با توجه به مصوبات مجلس و دولت ملزم به اختصاص درصدی از درامد خود به امورات فرهنگی و تولید محتوا رسانه ای شده اند.مبلغ این بودجه در آمار های غیر رسمی چیزی بیش دو هزار میلیارد تومان می باشد. اسم نوجوان دهه هشتادی مهرشاد سهیلی را زیاد شنیده اید.یکی از منااع تغذیه این شخص از اپراتور صدا و سیما و پیامک های تبلغی می باشد که توانسته است دو میلیارد ناقابل را از اپراتور همراه اول بگیرد 📡صندوق های مالی این صندوق ها غالبا برای صنایع فرهنگی خلاق در کشور تاسیس شده است مانند صندوق های بنیاد ملی نخبگان، داوین، سپهر، پژوهش و فناوری خلاق و ... اشاره کرد که برای مثال یکی از این صندوق ها ذیل ریاست جهموری دارای ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می باشد. غالب این واریزی ها و حمایت های این صندوق ها به هسته های کنشگر حوزه اجتماعی، استارتاپ ها و یا شتابدهنده ها جهت ساخت محصول یا ارائه خدمات فرهنگی اعطا می شود و عموم این شرکت ها شکست خورده اند و یا ارتزاق نفتی دارند! ♻️باتوجه با توضیحات داده شده میتوانیم اصلی ترین آسیب های بودجه را در حوزه فرهنگ موارد زیر شمارد 🔸تقسیم نمودن بودجه در مراکز شهری کلان و عدم عدالت مالی در بودجه ریزی فرهنگی 🔸عدم داشتن مدل منطقی جهت رگولاتری مالی،شتابدهی و ارزیابی تیم های مردمی 🔸پول پاشی های بی حساب و کتاب به اسم حمایت از گروه های مردمی 🔸تعدد زیاد دستگاه های غیر رسمی در حوزه فرهنگ 🔸عدم ارزیابی از اثر بخشی براساس هزینه کرد 🔸الزام داشتن کانال و رابطه برای اخذ بودجه 🔸نبود ساختار الزام آور جهت حسابرسی فرهنگی 📌پ.ن ایا اساسا تجمیع بودجه های فرهنگی درست است؟ یا باید برای این قضیه تنظیم گری نمود و شورا حسابرسی فرهنگی را ایجاد نمود ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ