سرهنگ ساندرس
●سرهنگ ساندرس یک روز در منزل نشسته بود. در این میان نوه اش آمد و گفت: «بابا بزرگ این ماه برایم دوچرخه میخری؟ او نوه اش را خیلی دوست می داشت.
●گفت: حتماً عزیزم حساب کرد ماهی ۵۰۰ دلار حقوق بازنشستگی می گیرد و حتی در مخارج خانه هم می ماند. شروع کرد به خواندن کتابهای موفقیت در یکی از بندهای کتاب نوشته بود: قابلیت هایتان را روی کاغذ بنویسید. او نوشت دوباره نوه اش آمد و گفت: «بابا بزرگ داری
چه کار می کنی؟»
●پدر بزرگ گفت: «دارم کارهایی را که بلدم مینویسم. پسرک گفت: «با با بزرگ بنویس مرغ های خوشمزه درست میکنی درست بود. پیرمرد پودرهایی را درست می کرد که وقتی به مرغ ها می زد مزه مرغ ها شگفت انگیز می شد.
●او راهش را پیدا کرد پودر مرغ را برای فروش نزد اولین رستوران برد؛ اما صاحب آنجا قبول نکرد دومین ،رستوران نه سومین رستوران، نه او به ۶۲۳ رستوران مراجعه کرد و ششصد و بیست و چهارمین رستوران حاضر شد از پودر مرغ استفاده کند.
●امروز، کارخانه پودر مرغ کنتاکی در ۱۲۴ کشور دنیا نمایندگی دارد و اگر در آمریکا کسی بخواهد عکس سرهنگ ساندرس و پودر مرغ کنتاکی را جلوی در رستورانش بزند باید ۵۰ هزار دلار به این شرکت پرداخت کند.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
هدایت شده از نوشته های مجتبی فرهنگ
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور
🖊مجتبی فرهنگ
#قسمت_اول
♻️یکی از موضوعات مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی مبجث بودجه ریزی می باشد. وقتی وارد فضای سیستم ها و سازمان های فرهنگی می شویم و اگر از بالا به این سازمان ها نگاه میکنیم شاهد سرازیری هایی زیاد و پنهانی می باشیم که ما را به وضعیت نابسمان بودجه ریزی می رساند اما پیدا و پنهان های بودجه فرهنگی کشور کجا هستند و آسیب بودجه ریزی فرهنگی در کشور چیست؟
🏢سازمان های رسمی فرهنگی
بخش اعظمی از بودجه های فرهنگی کشور به بیش از ۲۷ سازمان متولی رسمی در حوزه فرهنگ اختصاص داده می شود که دولت آقای رییسی در بودجه ۱۴۰۱، ۹ نهاد اصلی را متولی پرداخت بودجه ها نموده است تا شاید با این کار بتوانیم در دراز مدت این سازمان ها را ادغام نماییم و برای هر موضوع بتوانیم مسئول مشخصی را بگذاریم .بخش اعظم این بودجه این سازمان ها از ۶۰ تا ۹۰ درصد بودجه آنها صرف حقوق و دستمزد می شود و مابقی آن بیشتر در خود ستاد خرج می شود و شاید یک آب باریکه به استان ها سرازیر شود برای مثال بیش از ۹۰ درصد بودجه وزارت اموزش و پرورش صرف حقوق می شود! در بودجه ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان به متولیان فرهنگی پرداخت میشود که با توجه به بودجه ۸۴۱ هزار میلیاردی دولت سهمی کمی بیشتر از ۲ درصد را برای فرهنگ تخصیص داده است.
🕌بنیاد های غیر دولتی حاکمیتی
نهاد های اقتصادی زیر مجموعه های رهبری قسمتی از بودجه خود را صرف کارهای فرهنگی می کنند. بعضی از فعالیت این دستگاه ها پیوست فرهنگی می باشد یعنی اساسا هدفشان کار فرهنگی نیست ولی درکنار فعالیت معین خود ستادهای فرهنگی نیز ایجاد کرده اند.
🏛شهرداری ها
شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان یک ساختار حاکمیتی غیر دولتی دارای بودجه فرهنگی قابل توجهی هستند.وجود ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷۰۸۰ دهیاری در کشور به عنوان بازوهای اجتماعی و فرهنگی دارای اثرات فراوانی هستند.این ساختار های غیر رسمی فرهنگ دارای بودجه هایی به مراتب بیشتر از ساختار های رسمی منطقه ای می باشند. برای مثال در اعتبارات سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای مؤسسات فرهنگی و هنری اجتماعی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که از کل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران بیشتر است.هنگامی که جریان انقلابی بر مسند این جایگاه ها نباشد می بینیم که قسمت زیادی از بودجه ها صرف کنسرت های موسیقی،همایش های بی مصرف،ساخت لوگو یک میلیاردو ششصد میلیون تومانی می شود.
🏦بانک ها و بنگاه های اقتصادی
این قسم شامل موسسات اقتصادی و بیزینس من ها می باشد که برای فرارمالیاتی یا کاهش مالیات اقدام به فعالیت فرهنگی می کنند و شامل کارخانه ها،بانک ها و موسسات خصوصی می شود. غالب این بودجه ها در بخش های ورزشی و یا هنری خرج می شود. در واقع این بودجه ها در بخش های پر هزینه حوزه فرهنگ خرج می گردد و با اندک رابطه ای با مدیر عامل مجموعه و در راستای اهداف حزب آنها، این پول ها را به جیب میتوان زد.جالب است که یک بانک می آید بر روی یک فیلم که به اسکار راه یافته است سرمایه گذاری می کند و در حالی که مروج ناهنجاری های اجتماعی است!
برای مثال بودجه مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان می باشد فعالسازی هنرستانهای منطقهای و تجهیز آنها، تجهیز بیمارستانهای مناطق محروم، کمک به تهیه جهیزیه، کمک به تکمیل مسکن محرومان، ساخت ورزشگاه و مراکز فرهنگی در مناطق محروم با همکاری بهزیستی، کمیته امداد و گروههای جهادی از دیگر اقدامات صورتگرفته در حوزه مسئولیت اجتماعی فولاد مبارکه است (منبع)
🏯شوراهای عالی کشور
وجود بیش از ۲۲ شورای عالی در کشورکه گاها به گعده های دورهمی و دبیرخانه ها منتفی می شوند جهت تهیه گزارش، بودجه های خود را در بین مجموعه های مختلف تقسیم می نمایند.برای مثال شورای عالی اجتماعی کشور که در ذیل وزارت کشور تعریف شده است در اواخر دولت روحانی دارای ۳۰۰ میلیارد بودجه است که متاسفانه اگر کسی فقط می توانست در آن جلسه حضور داشته باشد و با داشتن یک طرح نامه مکتوب، بودجه میلیادری به جیب بزند! بخش قابل توجهی از بودجه ها این شورا به ngo و حتی گروه های غیر هم سو پرداخت شده است
#بودجه_فرهنگی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
هدایت شده از نوشته های مجتبی فرهنگ
⚠️پنهان های بودجه فرهنگی کشور
🖊مجتبی فرهنگ
#قسمت_دوم
🏬سازمان های غیر رسمی حوزه فرهنگ
سازمان و نهاد اصلی در کشور به صورت مسقیم و مبتنی بر سرفصل ها و وظایف، ردیف بودجه دارند اما دستگاه های غیر رسمی دیگری نیز در حوزه فرهنگ؛ چه به صورت دولتی و چه به صورت غیر دولتی در حال نقش آفرینی هستند که مجموع آنها به ۱۲۰ سازمان خواهد شد.
برای مثال بیش از ۱۹ وزارت خانه در دولت دارای معاونت فرهنگی هستند که بودجه های قابل توجهی دارندبرای مثال معاون فرهنگی وزارت بهداشت دارای دو بودجه دانشگاهی و ستادی می باشد. در سال ۱۳۹۹ بودجه فرهنگی این معاونت چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان خالص برای کارهای فرهنگی بوده است؛ در حالی که نهاد رهبری در دانشگاه فاقد همچین بودجه ای خالص برای فعالیت های فرهنگی بوده است یا برای مثال وزارت نفت دارای بودجه های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ می باشد و متاسفانه با برگزاری برنامه های پر هزینه انگونه که بایستی اثرگذار باشد، نبوده است. هرچند این وزارت خانه ها بودجه های خود را در اختیار دستگاه های مختلف فرهنگی می گذارند تا مجری و متخصص آن حوزه اقدام نماید.
جهت مشاهده این دستگاه ها کلیک نمائید
📡اپراتورها
وجود دو اپراتورِ غول آسای همراه اول و ایرانسل در کشور با توجه به مصوبات مجلس و دولت ملزم به اختصاص درصدی از درامد خود به امورات فرهنگی و تولید محتوا رسانه ای شده اند.مبلغ این بودجه در آمار های غیر رسمی چیزی بیش دو هزار میلیارد تومان می باشد. اسم نوجوان دهه هشتادی مهرشاد سهیلی را زیاد شنیده اید.یکی از منااع تغذیه این شخص از اپراتور صدا و سیما و پیامک های تبلغی می باشد که توانسته است دو میلیارد ناقابل را از اپراتور همراه اول بگیرد
📡صندوق های مالی
این صندوق ها غالبا برای صنایع فرهنگی خلاق در کشور تاسیس شده است مانند صندوق های بنیاد ملی نخبگان، داوین، سپهر، پژوهش و فناوری خلاق و ... اشاره کرد که برای مثال یکی از این صندوق ها ذیل ریاست جهموری دارای ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می باشد. غالب این واریزی ها و حمایت های این صندوق ها به هسته های کنشگر حوزه اجتماعی، استارتاپ ها و یا شتابدهنده ها جهت ساخت محصول یا ارائه خدمات فرهنگی اعطا می شود و عموم این شرکت ها شکست خورده اند و یا ارتزاق نفتی دارند!
♻️باتوجه با توضیحات داده شده میتوانیم اصلی ترین آسیب های بودجه را در حوزه فرهنگ موارد زیر شمارد
🔸تقسیم نمودن بودجه در مراکز شهری کلان و عدم عدالت مالی در بودجه ریزی فرهنگی
🔸عدم داشتن مدل منطقی جهت رگولاتری مالی،شتابدهی و ارزیابی تیم های مردمی
🔸پول پاشی های بی حساب و کتاب به اسم حمایت از گروه های مردمی
🔸تعدد زیاد دستگاه های غیر رسمی در حوزه فرهنگ
🔸عدم ارزیابی از اثر بخشی براساس هزینه کرد
🔸الزام داشتن کانال و رابطه برای اخذ بودجه
🔸نبود ساختار الزام آور جهت حسابرسی فرهنگی
📌پ.ن
ایا اساسا تجمیع بودجه های فرهنگی درست است؟ یا باید برای این قضیه تنظیم گری نمود و شورا حسابرسی فرهنگی را ایجاد نمود
#بودجه_فرهنگی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
هدایت شده از حکمرانی فرهنگی
📗مرآت انقلاب؛ درآمدی بر روش استخراج نظام فکری رهبران انقلاب
🔹 تبیین منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی با هدف آشنا کردن امت با اندیشه ولیّ، یک روش برای رسیدن به پیشرفت اسلامی است. آنچه در این باب اهمیت دارد شیوه پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب است که این چگونگی باید توسط نخبگان رخ دهد و بعد از کشف این مقصود، شیوه مواجهه با اندیشه رهبری برای مردم تبیین گردد.
🔸در این کتاب، برای دستیابی به روش استخراج از کلام رهبر معظم انقلاب، به کلیات، ضروریات و ابزارهای لازم آن اشاره شده تا با استفاده از آنها فهم نظام فکری ایشان تسهیل شود.
🔹حاصل پژوهش، دستیابی به الگوریتمهای مشابهی است که به الزام یکسان نیستند و قابلیت انعطاف و تغییر دارند، اما دارای اصول و بنیان مشترکند؛ بنابراین، روشهای بیانشده میتوانند دستخوش تغییرات یا پیشرفتهایی قرار گیرد.
🔸ویژگی ممتاز این اثر، بهرهمندی از نظرات بیش از ده اندیشمند معاصر است.
✏️ مؤلف: مجتبی فرهنگ
📚 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم
📔 تعداد صفحات: ۹۶
جهت تهیه اثر کلیک کنید
هشتگ #مرات_انقلاب به روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی پرداخت خواهد کرد.
ˇˇ🌿@Cultural_governance🌿ˇˇ
نوشته های مجتبی فرهنگ
📗مرآت انقلاب؛ درآمدی بر روش استخراج نظام فکری رهبران انقلاب 🔹 تبیین منظومه فکری رهبران انقلاب اسلا
جهت خرید حضوری کتاب در نمایشگاه کتاب تهران میتوانید به راهرو شماره ۱۰ غرفه ۱۹۸ مراجعه کنید
ˇˇ🌿@cultural_governance 🌿ˇˇ
▪️منابع صدور کلام بر زبان:
🔅داده های ذهن
🔅خطورات الهی
🔅نجوای شیطانی
🔅ناخودآگاه انسان
🔅الگوی های شخصیتی
🔅تاملات درونی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
هدایت شده از 🇵🇸🇱🇧کنشگری
📨گونه شناسی محتوای انتخابات ریاست جمهوری براساس مخاطب
🖊مجتبی فرهنگ
🏷دسته بندی عقاید فکری مخاطب🔻
مطالب مذهبي را بيشتر مي پسندد
مطالب غير مذهبي را بيشتر مي پسندد
انقلابي بودن برايش اهميت دارد
انقلابي بودن برايش اهميت ندارد
دارای غیرت ملی است
🏷دسته بندی دغدغه های فکری مخاطب🔻
دغدغه مسائل معيشتي دارد (فقیر_شاکی_ثروتمند)
دغدغه مسائل اجتماعي دارد
دغدغه مسائل امنیتی دارد
🏷دسته بندی علایق مخاطبین🔻
به شهدا علاقه دارد
به اهلبیت علاقه دارد
به رهبر انقلاب علاقه دارد
از رهبر انقلاب تبعيت ميكند
مطالب ادبی را دوست دارد
مطالب روشنفکرانه دوست دارد
مطالب از زبان خارجی ها را دوست دارد
🏷دسته بندی مواجهه مخاطب با نظام🔻
به نظام انتقاد دارد
به روحانیت انتقاد دارد
به رهبر انقلاب انتقاد دارد
فرق مجلس را با کل نظام نمیداند
چندین انتخابات شرکت نکرده است
🏷دسته بندی نوع اعتماد به نظام و انتخابات🔻
بی اعتماد به نظام
بي اعتماد به تاثير انتخابات
بي اعتماد به فرايند يا مجريان انتخابات
بي اعتماد به نقش مردم و خودش در انتخابات
🏷دسته بندی گرایش به کاندیدادها🔻
کاندیدای اصلح را نمیشناسد
از کاندیدای انقلابی رویگردان است
به کاندیدای غیر انقلابی گرایش دارد
باید برای توجیه و جذب دیگران فعال شود
برای توجیه و جذب دیگران فعال است
پ.ن
🏷دسته بندی نوع محتوای انتخابات ریاست جمهوری🔻
محتوای | طنز
محتوای | آماری
محتوای |اخباری
محتوای | تحلیلی
محتوای | انگیزشی
محتوای | بیانات رهبری
محتوای | فیش سخنرانی
محتوای | شناخت دولت
محتوای | سناریوی گفتگو
محتوای | روشی و مهارتی
محتوای | بصیرتی روشنگري
محتوای | آموزش کنشگری
محتوای | افزایش مشارکت
محتوای | نقش مردم در حکمرانی
محتوای | پاسخ به شبهه و شايعه
محتوای | شاخص های نامزداصلح
محتوای | آشنایی و سوابق کاندیداها
محتوای | دیتاماینینگ فضای مجازی
محتوای | دستاوردهای دولت آیه الله رئیسی
محتوای | انگیزه بخشی و توانمند سازی فعالین
♻️ | #کنشگری_انتخابات
🔻کنشگرباشید🔺
╰┈➤ ❝[@activism_ideas]❞
تحلیل و ارایه مدل مدیریت قرارگاه های محتوایی.mp3
47.65M
✍️درآمدی بر مدیریت قرارگاه های محتوایی
🔺بررسی چند قرارگاه محتوایی
قرارگاه کالک 00:50
قرارگاه گرا 05:45
قرارگاه جهادگران 09:30
قرارگاه مشعر 13:30
مجموعه مضمار 17:34
قرارگاه ساسی مانکن 18:50
پژوهشگاه اقای رشاد 24:00
🔺تنبهات مدیریت محتوایی
روش تولیدپاسخ عمیق 26:00
هویت های قرارگاه محتوایی 29:17
مزیت های قرارگاه محتوایی 33:07
روزنامه های دهه شصت 39:05
تولیدمحتوای ارزان قیمت 40:47
آسیب های رایج قرارگاه ها 42:40
فنون های تولید محتوا 42:53
کنش محتوایی م.جمشیدی 46:05
فنون تولیدمحتوا مرز دانشی 47:35
روش های جذاب سازی محتوا 58:10
روش شناسایی سوال میدان 60:04
رویکردهای سوژه پردازی 61:47
اهمیت ابزارهای نگارش 64:20
رحیم پور ازغدی و کم نوشتن 67:25
پناهیان برتر از دکتر رحیم پور و جمشیدی 70:08
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
نوشته های مجتبی فرهنگ
✍️درآمدی بر مدیریت قرارگاه های محتوایی 🔺بررسی چند قرارگاه محتوایی قرارگاه کالک 00:50 قرارگاه گرا 0
🖊الگوی های پرونده محوری میکرورسانه کنشگری
نکات مدیریت میکرورسانه کنشگری:
🔻فراخوان محوری از طریق اعلام پوستری
🔻دسترسی مخاطب به نظام موضوعات از طریق محوربندی و هشتگ گذاری با هدف ایجاد نظام دسترسی
🔻استفاده از سوژه های چندین بار مصرف
🔻شماره گذاری ایده ها و محتوا
🔻بارگذاری های بعد از نماز مغرب عشا | نماز صبح
🔻تعداد حداقل بارگذاری چهار محتوا در هر وعده
🔻رصد مجموعه های کنشگری کشور
🔻ایجاد داشبورد و جعبه ابزار کنشگری
🔻شروع پرونده ها از چند ماه قبل موعد
🔻ریپورتاژ موقع استفاده
🔻مشاوره در کافه کنشگری
🔻معرفی همسنگران پرونده
🔻برگزاری وبینار
🔻نشر در تلگرام
🔻سنجاق کردن خروجی پرونده ها به صورت پوستر
🔻تقید تیم محتوا به میزیتو
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🔺طرح و برنامه در نهضت
✍تجربه ای از زندگی در تشکیلات نهضتی
🔺در خیلی از دستگاه های جمهوری اسلامی، طرح و برنامه محل رجوعی برای گرفتن بودجه است که بایستی با طراحی یک سری قالب و اطلاعات کلی تک خطی از آن جا پولی را ستاند این روال مرسوم پدیده طرح و برنامه در سازمان های جمهوری اسلامی است اما موقعی که طرح و برنامه در نهضت می نشیند تفاوت های زیادی دارد. دیگر نمیتوانی مکانیکی، ابلاغی، اتوماسیونی با بدنه خودجوش و هسته های نرم برخورد کنی حتی گاهی جدل میکنند که تو او را از پدیده های پیشران انقلاب اسلامی به نهادی ساختاری و غیر پویا تبدیل میکنی
🔺یادم است چند سال اول جنگیدیم که جایگاه طرح و برنامه در بدنه بال چیست؟ ایا قرار است که بخش های بال را صفر و یکی کند و مبتنی بر ردیف های ثابت، کنش و اقدامی صورت گیرد، فارغ از مسئله های روز واقعی!؟
🔺وقتی این گونه مخاطبی داری دیگر نمیتوانی از مدل بودجه و برنامه ریزی ایستا با او برخورد کنی، بایستی موقعیت هر مجموعه راببیینی و متناسب با او رفتار کنی و خیزش عملیات هایش را از پایین به بالا راهبری کنی، کلی هم ناز بخری و دعوا کنی تا همراهی ات کند. سخت است جمع این دو و سخت تر آنکه در زمان کوتاهی باید عزم سفر یک ساله را با جمع برنامه ریزی کنی و حتی رابطه بین آنها را تعریف کنی!!!
🔺مطلوبیتمان این بود که تمام بخش های بال دانشگاهی در یک افق چندساله ترسیمی از نقطه یِ فتح خود داشته باشند. برنامه بلندمدتی که با استقامت و تمرکز بر نقاط کانونی اش، ایجاد تحول میکرد و برش یک ساله آن می شد طرح و برنامه
🔺خوشحال بودم که بعضی اینگونه دیدند و زودتر هم رساندند. ترسیمی از چند سال پیش رویشان داشتند نوشته بودند، عمل کرده بودند و حدگذاری هایشان را برای هرسال دقیقتر ارایه کردند تا بتوانند دانشگاه را اسلامی کنند.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
کارمندگرایی عرصه فرهنگ
🖊مجتبی فرهنگ
مسئله فرهنگ هیچگاه با کارمندگرایی در کشور حل نخواهد. سبک زندگی کارمندی اساسا ذات آن دارای آسیب هایی که به راحتی قابل رفع نیست. روزمرگی های تکراری یا بیکاری در فضای کارمندی تبلور زیادی دارد به گونه ای که انسان را محصول محور یا مهارت محور رشد نمی دهد بلکه ملاک برای او[سازمان] کارمحوری و خروجی محوری است.
مدیران رده بالا دستگاه های فرهنگ عموما بدنبال پاسخ های زود بازده هستند و این مسئله سبب می شود که کارمندان عرصه فرهنگ شخصیت هایی کم عمق شوند و به علت کم بودن مطالعات آنها نتوانند شخصیت های اثرگذاری باشند. هرچند اگر مدیران حوزه فرهنگ در موقعیت های مختلفی بودند، اینگونه نمیشد به عبارتی رشد یکباره مدیران عرصه فرهنگدر جایگاه های مختلف، سبب عدم مطالبه غیر واقع بینانه از زمان بندی و شکل کار می شود.
کارمند در دستگاه فرهنگ از اصل آزادی به دور است و حریتی از خود ندارد و این موضوع سبب خمودگی و خلاقیت سوزی او می شود و به علت کامپیوتر نشینی زیاد عموما افرادی کم حافظه هستند
هنگامی که بخواهد کارمند به یک جوششی در حرکت ان سازمان برسد بدنبال تصاحب پست های مدیریتی می رود و این موضوع سبب تضاد منافع و بی اخلاقی های سازمانی می شود.
سخن رهبری در دیدار ۹۲.۲.۲ :((دیگر از افراد و حتی مجموعه ها، به تنهایی کار بر نمی آید، باید یک کار وسیع جبهه ای انجام داد.))
بیانگر قیام نهضت علیه سازمان های فشل است که بایستی تحولی در ساختار حکمرانی و مدیریت ایجاد نمود.
این تعلیقه دعوت کننده به یک حرکت اپارتایدی علیه سبکزندگی تمام سازمان های فرهنگی جمهوری اسلامی است که رخوت، سستی، عدم اثرگذاری و مفید بودن در ان رخنه کرده است و بایستی الگوی مدیریتی و نسلی آنرا تصفیه نمود.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
کتاب گلدان و گلستان
اثر عباس ساطوریان، نشر به نشر
●معرفی کتاب گلدان یا گلستان؟!
کیست که نخواهد هر روز در باغی زیبا قدم بزند و روح تازه ای در وجود خود بدمد؟ زیبایی و تازگی باغ به گل های آن است. پیامبر (ص) فرمودند:«انّ الولد الصّالح ریحانه من ریاحین الجنّه»: فرزند شایسته، گلی از گل های باغ بهشت است. با یک گل نمی توان باغ داشت. با یک گل نمی توان از باغچه و گلدان فراتر رفت. با یک گل نمی توان مهمان گلستان شد. «گلدان یا گلستان؟!» پژوهشی علمی است که به مقایسه ویژگی های شخصیتی تک فرزندها و چند فرزندها پرداخته است. نویسنده محترم که با تجربه سال ها مشاوره و تحصیل در رشته روان شناسی تا مقطع دکتری واقف بر زوایای موضوع هستند، آثار روان شناختی تعداد فرزندان را در خانواده، بر اساس تعالیم اسلامی و تحقیقات تجربی به زیبایی بیان کردهاند.
●نکات و تعلیقه های کتاب:
تمرکز عادلانه زمانی بین فرزندان
تخاطب کلامی سودمندانه روزانه
عدم توقع غیر واقعی از فرزند
بالابردن تحمل فشارهای روحی و جسمی
روبرو کردن مقابله با احساسات ناراحت کننده
درونگرابودن ناظر بر حسابرسی اعمال و برونگراشدن ناظر به کنش اجتماعی
ایجاد زمینه مشارکت، رقابت، بازی و فرصت نقش آفرینی برای کودک
مخالف کردن با خواسته ها و انتقادات از رفتار بد فرزند
فاصله بین فرزندان بین دو تا سه سال باشد
فرزند اول سختگیری و نظارت بیش از حد بر روی اونباشد
هنر پرکردن وقت کودک با کودک دیگر
●دلایل کم شدن فرزندان و افزایش تک فرزندی:
سپردن تمام مسئولیت فرزند به مادر
افزایش هزینه های فرزندآوری و ترس اقتصادی
تزریق ارزش های فرگرایانه مدرنیته
ایجاد دوگانگی های مزاحمت فرزند آوری با کار، درس و ...
افزایش سن ازدواج و کاهش قناعت
فراموشی جایگاه ارزشمند مادری
اصالت دهی به رفاه شخصی و خواست رفاه مازاد
●کتاب های مشابه پیشنهادی:
مامان بابا من غول نیستم
مثبت سه
کتب عباس ولدی
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
نگاهی به فرزندان در خانواده
#قسمت_دوم
●کودکان میانه وسط
از سومین فرزند به بعد به استثنای آخرین فرزند را کودکان میانه می نامند. زمانی که فرزند جدید در خانواده متولد میشود کودک وسط به دلیل رقابت با فرزند آخر به طور معمول احساس خلع شدن میکند. کودک وسط دارای یک رهبر در پیش و یک تعقیب کننده در پس و در محاصره آن چیزی است که بیشتر به عنوان رقیب ادراک میشود. چنین فرزندانی ممکن است احساس کنند نه امتیازهای کوچکترین فرزند را دارند و نه حقوق بزرگترین فرزند را ممکن است به این معتقد باشند که افراد در برابر آنها غیر منصف اند. احساس کنند دوست داشتنی نیستند یا به خانواده خود تعلق ندارند و به طور آشکاری درگیر گروه همسالان می شوند.
پدر و مادر معمولاً به سبب توجه خاصی که به نخستین و آخرین کودک دارند، در پرورش فرزندان وسط کمی غفلت می.کنند این کودکان برخلاف نخستین کودک در پی درگیری و اثبات برتری خود بر خواهران و برادران نیستند. کودکانی هستند که به آسانی تلقین پذیرند و تحت تأثیر دیگران قرار می.گیرند این کودکان توانایی چندانی در تمرکز فکر و دقت بر یک مطلب خاص ندارند و از محبوبیت چندانی نیز برخوردار نیستند.
●آخرین فرزند
فرزندان آخر هرگز با ضربه عزل شدن توسط فرزند دیگر مواجه نمی شوند و اغلب محبوب خانواده می شوند به ویژه اگر خواهر برادرها چند سال بزرگتر باشند فرزندان آخر که با نیاز پیش افتادن از خواهر برادرهای بزرگتر برانگیخته میشوند به طور معمول به میزان بسیار سریعی رشد میکنند و در بزرگسالی در هر کاری که به عهده میگیرند. غالباً پیشرفت زیادی دارند. فرزندان آخر اگر خیلی ناز پرورده شوند ممکن است که در بزرگسالی در کنار آمدن با مشکلات زندگی دچار مشکل شوند. فرزندان آخر معمولاً با همکاری خواهران و برادران بزرگتر رشد می کنند و در نتیجه الگوهای تربیتی والدین و خواهران و برادران در آنها بازسازی میشود و به دلیل اینکه از هر طرف به آنها رسیدگی و توجه می شود زمینه نازپروردگی و لوس بار آمدن آنها فراهم می شود اما اندکی هشیاری از جانب والدین و سایر اعضای خانواده میتواند از بروز این حالت ها جلوگیری کند.
گاه در برخورد میان آخرین فرزند و دیگر فرزندان خواهران و برادران بزرگتر با ایفای نقش پدر و مادر برای اصلاح رفتار وی به توبیخ و تنبیه وی میپردازند. فرزندان دیگر معمولاً از لوسی، بی ادبی و مسئولیت ناپذیری کوچکترین خواهر یا برادر خود گله دارند. کوچکترین فرزند خانواده نیز در واکنش به رفتار خواهران و برادران بزرگتر از نداشتن لباس ها و اسباب بازیهای نو و عیب جویی همیشگی دیگران در کارهای خود اظهار شکایت و نگرانی میکند. بدین ترتیب کوچکترین فرزند خانواده ممکن است زودرنج و جسور بار میآید و پیوسته امیدوار و حتی متوقع است که از کمک اعضای دیگر خانواده و اطرافیان برخوردار باشد بزرگترین کودک خانواده در برآورده شدن خواسته های خود پافشاری و اصرار کمتری دارد در حالیکه کوچکترین فرزند با اصرار و به کرسی نشاندن حرف خود است.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
نگاهی به فرزندان در خانواده
#قسمت_اول
●فرزند اول
فرزند اول یا ارشد خانواده مزایا و کمبودهایی دارد که در کودکان بعدی مشاهده نمی شود. مزایایی از قبیل جلب توجه و محبت بیش از حد والدین و برآوردن سریع نیازها که در کودکان بعدی کمتر به چشم میخورد، همچنین بی تجربه بودن والدین که در تربیت کودک اول وجود دارد در مورد فرزندان بعدی کمتر است. در واقع فرزند نخستین تنها کودکی است که تا به دنیا آمدن فرزند دوم ارزش و اعتبار خاصی دارد و به تنهایی توجه والدین را جلب میکند و بعد از تولد فرزند دوم دیگر این توجه و عشق را مانند سابق به دست نمی آورد به همین دلیل دچار حسادت شده و احساس نفرت، ناامنی شدید و خصومت به دیگران پیدا می کنند. همه فرزندان اول ضربه تغییر مقام خود در خانواده را احساس می کنند اما آنهایی که بسیار نازپرورده بار آمده اند صدمه بیشتری را احساس میکنند همچنین این صدمه به سن فرزند اول به هنگام تولد دومین فرزند نیز بستگی دارد.
این فرزندان هر چند از جنبه ،هوشی توانایی های گویایی و پیشرفت تحصیلی نسبت به برادران و یا خواهران خود برتری نشان میدهند. به طور معمول سازگاری اجتماعی و اعتماد به نفس کمتری دارند و به والدین خود بیشتر وابسته.اند. از طرفی احساس مسئولیت و همکاری آنان بیش از بقیه است و بسیار تلاش می کنند تا خود را با معیارها و انتظارات والدین تطبیق دهند و در این راستا به موفقیت هایی نیز دست می یابند. این کودکان معمولاً تشکیلاتی و وظیفه شناسند، گرچه در کارهای خود نوعی وسواس و محافظه کاری دارند. به طور معمول بخشی از بار مسئولیت نگهداری از برادران و خواهران کوچک تر نیز بر دوش فرزند نخست است.
●فرزند دوم
دومین فرزند از بسیاری از نگرانی ها و نابسامانی های عاطفی پدر و مادر که با تولد فرزند اول به آنها دچار می شوند در امان است معمولاً فرزند دوم نسبت به فرزند اول سازگارتر است. افزایش تجربه و پختگی والدین در پرورش کودک موجب می شود که در نظارت و سرپرستی فرزند دوم زیاده روی نکنند از این رو فرزند دوم مستقل تر و بی نیازتر از فرزند نخست خواهد بود. کیفیت ارتباط والدین پس از تولد کودک دوم تغییر میکند کودک اول پس از تولد کودک دوم نسبتاً نادیده گرفته میشود مادران با کودک کوچکتر بیشتر صحبت میکنند و بیشتر به او پاسخ میگویند فرزنددوم، خواهر یا برادر بزرگترش را رقیبی در نظر میگیرد که باید بر او غلبه کند بنابراین فرزندان دوم رقابت جوتر و بلند پرواز تر از خواهران و برادران خود هستند. از آنجا که با تولد فرزند دوم توجه و محبت نسبت به فرزند اول کمتر می شود. دومین فرزند میکوشد تا در سال دوم زندگی خود را به پای نخستین فرزند برساند اما چون معمولا نمي تواند با برادر یا خواهر بزرگتر خود رقابت کند دچار احساس شکست و ناتوانی میشود گرچه والدین برای تعلیم و تربیت او کوشش کمتری نسبت به فرزند نخست به خرج میدهند.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
معرفی اثر زیگارنیک
●توضیح
افراد، کارها و وظایف ناتمام را بیشتر از کارها و وظایفی که به صورت کامل انجام دادهاند، به خاطر میآورند.
●مدیریت بهره وری
اثر زیگارنیک در مورد این مفهوم است که افراد از اینکه کارهایی را که شروع کردهاند، ناتمام باقی بگذارند متنفرند و اگر کار نیمه تمام بماند ذهن فرد همچنان در گیر کار نیمه تمام است. پس اگر فردی، پروژهای را شروع میکند، بیشتر از اینکه آن را معوق کند، علاقه دارد که به اتمامش برساند. وقتی افراد موفق میشوند تا کاری را آغاز کنند، بیشتر تمایل دارند تا آن را به اتمام برسانند. و به اتمام نرساندن کار تنش اضافه بر فرد وارد می کند
●آزمایش
در دهه ۱۹۲۰ روانشناس روس، بلوما زیگارنیک برای اولین بار از تماشای گارسونهای یک رستوران به ایدهٔ این که افراد از بازگذاشتن انتهای کارها بدشان میآید، رسید. او مشاهده کرد که گارسونها سفارشاتی که قبلاً به انجام رسانده بودند را فراموش میکردند و فقط به سفارشهایی که در حین انجام آنها بودند توجه میکردند.
پس از مشاهده این رفتار زیگارنیک مطالعهای را انجام داد. او از شرکت کنندگان در مطالعه خواست تا ۲۰ یا بیشتر کار مختلف را انجام دهند و در وسط بعضی از کارها آنها را متوقف میساخت. او بعد از آن متوجه شد که مطالعه شوندگان کارهایی که هنوز تمام نکرده بودند را دو برابر بیشتر از کارهایی که تمام کرده بودند به یاد میآوردند.
حدود ۶۰ سال پس از مطالعه زیگارنیک، کنت مک گرا و همکارانش مطالعه دیگری انجام دادند. آنها شرکت کنندگان را وادار کردند تا روی پازلهای پیچیدهای کار کنند؛ ولی قبل از آنکه تمام قطعات را سر جای خود بنشانند، آنها را متوقف میکردند. آنها دریافتند که حدود ۹۰ درصد شرکت کنندگانِ متوقف شده، همچنان کار روی پازلها را ادامه میدادند.[۱]البته در اعتبار اثر زیگارنیک تردید هایی هم وجود دارد و در برخی از تحقیقاتی که مجددا در کشورهای مختلف صورت گرفته نتایج ضد و نقیض مشاهده شده است
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
●بررسی کتاب
«این کتاب را نخوانید»
●معرفی کتاب
این کتاب را نخوانید، کتابی است که خیلیها باید آن را بخوانند؛ همۀ آنهایی که اهل مدیریت زماناند و اهل بیشترین استفاده از فرصت بهینه از عمر. فکر نمیکنم که تمام چیزهایی که در این کتاب آمده از شخص خودم باشد. ایدههای من از ایدههای دیگران سرچشمه گرفته است. تمام چیزهایی را که من به نام دانش آزاد بهحساب میآورم. در یادداشتهایی که در سمینارها مطالعه کردم و از کتابها و بلاگها و بسیاری از نظریات نوشته شده در اینترنت که میتوان گفت از مردم دیگر اقتباس شده است. اشخاصی که به طور ذاتی دارای ارزشهای خاصی هستند.
●مهمترین نکات
--برنامه ریزی ساعتی برای یک هفته اشتباه است
--داشتن اتاق خلوت برای بهره وری زمانی بسیار مهم است.
--افکارنویسی یک راهکار برای تمرکز و خالی شدن ذهن است.
--تعداد ایده های خود را به تناسب زمانی که داری قیچی کنید.
--مدیریت شغلی یعنی اینکه از استعدادهای بقیه استفاده کنیم
--لیست کارهایی که نبایدانجام دهیم و انجام ندهیم را بنویسید.
--قرارملاقات های خود را با ناهار تنظیم کنیدتا دوکارهمزمان انجام شود
--صرف کردن زمان برای یک پروژه ممکن است که به افزایش کیفیت آن نینجامد
--درخت کارهایی که نباید انجام دهیم مهمتر از درخت کارهایی است که باید انجام بدهیم
--آدم های خلاق به علت داشتن ایده های زیاد و تمایلات جدید، مدیریت زمان برای آنها مهم است.
--عوامل هدر رفتن وقت در محل کار: شبکه های اجتماعی، جلسات، انجام دادن چندین کارهمزمان
--انجام دادن چندکارهمزمان سبب افزایش خلاقیت و کاهش حافظه می شود.
--وقت هایی که حتما نیاز است مطالعه کنیم: شب ها قبل خواب و صبح ها قبل از بیرون آمدن خورشید.
ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ