eitaa logo
نوشته های مجتبی فرهنگ
239 دنبال‌کننده
39 عکس
3 ویدیو
5 فایل
مجتبی فرهنگ (محقق و نویسنده ی مسائل فرهنگ بنیان) (مدیر میکرورسانه حکمرانی فرهنگی و کنشگری) جهت ارتباط: @mojtaba_farhang
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
نوشته های مجتبی فرهنگ
📚معرفی کتاب ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
⁉️ | 🔰 ژان ژاک روسو 🔻 زندگی پرتلاطم روسو عبرت‌آموز است. سرقت، دروغ، بچه‌های حرام‌زاده و سپردن آن‌ها به پرورشگاه، رابطه با زنان شوهردار، بداخلاقی و بدخلقی و . . . تنها برخی صفات ناپسندی است که برای روسو برشمرده شده است. 🔰آرتور شوپنهاور 🔻 آرتور شوپنهاور که دوست داشت مثل بودا، کانت یا اسپینوزا شناخته شود هرگز ازدواج نکرد و در جوانی روابط غیرمشروعی داشت. او که دچار همه دشمن پنداری شده بود در سال‌های آخر عمرش هیچ‌کس را به حضور نمی‌پذیرفت و از ترس دیگران سکه‌هایش را در شیشه دوات قایم می‌کرد. 🔰 فریدریش نیچه 🔻 نیچه که دائما بیمار بود را نمی‌توان دارای روابط بی‌اخلاقی جنسی دانست. مهم‌ترین مورد در زندگی او عشق به لو سالومه بود که از یک بوسه فراتر نرفت. اگر نیچه بر اثر سفیلیس نمی‌مرد، می‌شد گفت که او در هنگام مرگ، پسر بود. البته او یک‌بار به کازیما واگنر نوشته بود که او را دوست دارد. کازیما که همسر دوست او واگنر بود این یادداشت را بی‌پاسخ گذاشته بود. 🔰برتراند راسل 🔻 زندگی‌های ویران و روابط نامناسب، چهار زن و بی‌شمار معشوقه، و تفکرات خاص و ضد سنتی، چیزهایی بود که راسل در پایان عمر ۹۸ ساله‌اش از خود باقی گذاشت. راسل بر زنان تسلط عجیبی داشت و حتی با عروسش هم رابطه‌ی جنسی داشت که این مسئله باعث جنون فرزندش جان شد. وقتی از راسل پرسیدند چرا بعد از مبانی ریاضیات و مبادی ریاضیات، دیگر کتاب مهمی در مورد فلسفه ننوشته، پاسخ داد چون زمین زدن دخترها از فلسفه خوش‌تر است. 🔰 لودویگ ویتگنشتاین 🔻 لودویگ ویتگنشتاین که همیشه از همجنس‌بازی خود شرمنده بود، تلاش می‌کرد با خشم و ریاضت‌کشی از شر این حس در خود رهایی یابد. خود بزرگ بینی هم مشکل مهم دیگر ویتگنشتاین بود و او هیچ نقدی را تحمل نمی‌کرد. او یک بار با میله آتش‌دان نزدیک بود که به پوپر فیلسوف، حمله کند و بر همین اساس کتابی نوشته شده است. 🔰مارتین هایدگر 🔻 مارتین هایدگر گرچه به دلیل کتاب‌هایی مثل «هستی و زمان» به وسیله بسیاری از پیروان یهودی تحسین می‌شد، اما در سال ۱۹۳۳ به ناگهان به سمت حزب نازی گشت و نقش مهی در سرکوب یهودیان ایفا کرد. او در عین حال کمک کرد که معشوقه‌های یهودی او مثل «هانا آرنت» بتوانند از آلمان نازی بگریزند. او هرگز به صورت صریح هولوکاست را محکوم نکرد. 🔰 ژان پل سارتر 🔻 سارتر که دارای مشکلات جسمی و شخصیتی خاصی بود، این مسائل را در زندگی شخصی خود به خوبی نشان داد. او و سیمون دوبوار با دختران نوجوان زندگی‌های سه نفری تشکیل می‌دادند و این روابط گاهی چند ماه طول می‌کشید. از آنجا که «آلبر کامو» از سارتر خوشتیپ‌تر و در جلب دختران و زنان موفق‌تر بود، سارتر یک دهه تمام کارهای ادبی کامو را نقد و به شخصیت او حمله می‌کرد. در جریان این روابط دخترانی مثل «بیانکا لمبلین» و «ناتالی سوروکین» دچار مشکلات روحی شدیدی شدند. همچنین، سارتر در اوج فجایع اردوگاه‌های کار اجباری در شوروی، اعلام کرد که در شوروی آزادی کامل وجود دارد و همه می‌توانند به راحتی از استالین انتقاد کنند. 🔰 میشل فوکو 🔻 میشل فوکو که همجنس‌باز بود با دوست پسرهایش روابط سادومازوخیستی برقرار می‌کرد و همین رفتارها باعث رنجش و فرار آنها می‌شد. «دانیل دفر» که بیش از دیگر پسرها با او ماند، بر او تاثیر زیادی گذاشت. فوکو در حمام‌خانه‌های سانفرانسیسکو از سکس همزمان با چند مرد لذت می‌برد و بعد از مرگش گروه‌های همجنس‌باز او را متهم کردند که به رغم اطلاعش از داشتن بیماری ایدز، ده‌ها نفر را به این بیماری مبتلا کرده است. ⭕️ کتاب « » را بخوانید تا با محصولات تمدن غرب، حیوانات انسان‌نمای فیلسوف آشنا شوید... (نسخه الکترونیکی و صوتی این کتاب از طریق اپلیکیشن طاقچه و کتابراه و...، در دسترس است.) ⭕️ | فیلسوفان بدکردار کتابی است که در سال ۲۰۰۴ به وسیله نایجل راجرز و مل تامپسون و توسط انتشارات پیتر اوون در انگلستان منتشر شد. در سال ۱۳۹۳ ترجمه فارسی این کتاب به وسیله انتشارات امیرکبیر و با ترجمه احسان شاه قاسمی در ایران منتشر شد. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
"معیارهای گزینش جمع ها" 🖋مجتبی فرهنگ ●زیست کنشگرانه در بسترهای انقلاب اسلامی برای هر مسلمان انقلابی لازم است. سلوک اجتماعیِ مسلمانِ متعهد، طالب این موضوع است که در بستر ها و تشکیلاتی به جامعه سازی بپردازد یعنی این ها ابزاری برای تحقق تحول در جامعه می باشد اما موضوع و مسئله مهم این است که کدامین بستر، مطلوبیت بیشتری برای «من» دارد؟ معیارهای انتخاب و عدم انتخاب یک لجنه چیست؟ ○عرصه هر تشکیلاتی دارای یک عرصه و ماموریت سازمانی می باشد که برای نائل شدن به آن برنامه ریزی ها و سازماندهی گوناگونی را صورت می دهد. انسان دارای حریت براساس جهتگیری تخصصی و ماموریت زندگی خود که همان تکلیف او می‌باشد و مطابق با اراده امر ولی بوده، محل استقرارپایگاهی خود را انتخاب میکند. یعنی سازمان بر او غالب نمی شود بلکه او به تناسب تکلیف و جهت گیری تخصص اش، محل استقرار خود را بر می گزیند. ○معیشت معیشت برای استقلال و پایداری مالی امری مهم است. بسیاری از جمعیت جوانان حزب اللهی خالصانه و به تناسب دغدغه های خویش در امر فرهنگ به ایفای نقش می پردازند اما با کمترین حقوق! این موضوع سبب تاخیر در ازدواج، عدم ذهنیت باز در محیط کار و حتی تعارض منافع سازمانی می شود! اگر شخص نتواند با درآمدزایی کارمندی و یا غیرکارمندی امرار معیشت کند امکان بلند پروازی برای او وجود ندارد. ○مهارت زیست در هر مجموعه، تشکل و یا سازمانی معطوف به اتمام یک سری از امورات روزانه و یا بلند مدت می‌باشد مسئله اساسی این است که یادگیری، آموزش و مهارت افزایی به چه میزان در بستر انجام این امورات، صورت خواهدگرفت.گاهی از اوقات زیست در یک مجموعه برای فرد نمی‌تواند جایگاه‌های ما به ازایی ترتیب دهد. این مسئله ناظر به همین موضوع است که مهارت هایی‌که فرد یاد می‌گیرد، در جایگاه های دیگری، خواهانی ندارد ○تعاملات انسانی نوع مراوده انسانی در بین افراد همتراز و یا با مدیران بالادستی از مهمترین معیارهای انتخاب یک موقعیت می‌باشد. بسیار پیش آمده است که در اولین ارتباطات شخص دارای بسیار روحیه لطیف می‌باشد اما در بستر کار مشترک، دارای رذایل‌های اخلاقی بسیاری بوده است. ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی کتاب ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
🏷 قدرت خواندن از سقراط تا توییتر   ●این کتاب توسط فرانکفوردی پر ارجاع‌ترین جامعه شناس مجارستانی در کشور انگلستان تالیف شده است و توسط نشر ترجمان ترجمه گردیده است ●کتاب در مورد جامعه شناسی کتابخوانی نظریات تاریخ کتابخوانی به بررسی و گفتگو می‌پردازد و متن کتاب سنگین می‌باشد. ●این کتاب توضیح می‌دهد نگرانی‌های امروزی پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب‌خوان نابجاست. پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان‌های بی‌شماری برای رشد فردی فراهم می‌سازد، و چالش فراروی جامعهٔ امروزْ فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه. ●این کتاب، انسان را به تاملاتی در حوزه کتابخوانی وامی دارد و سوالات و نکاتی از جنس موارد ذیل، در ذهن انسان روشن می‌کند ●نوع نگاه هر شخص به کتاب دارای تفاوت‌هایی می‌باشد اما کتاب را می‌توان به صورت موارد ذیل با آن برخورد مطالعاتی داشت: --ابزاری برای خویشتن آگاهی --محتوای قابل نقادی --محتوای قابل تدریس و بیان --دارویی برای تسکین ملالت‌های زندگی --ابزاری برای لذت و تفریح ●نهضت سوادآموزی در مناطقی که درگیر مجادلات تعصب برانگیز عقیدتی می‌باشد، مکملی خطرناک برای نشر عقاید مضر خواهد بود. ●یک مطالعه بعد یعنی خواندن کتابی که حاصل و عایدی برای فرد نداشته باشد. ●خواندن از روی کاغذ برخلاف خواندن از روی صفحه مانیتور سبب جلوگیری از پرت شدن حواس می‌شود ● انسان امروزین در عصری زندگی می‌کند که دیجیتالی بودن، عجله داشتن، حواس پرتی چند کارگی، جز آن می‌باشد. چند کارگی سبب افزایش تولید هورمون استرس همان کورتیزولو هورمون آدرنالین خواهد شد که برآیند این دو سبب اختلال در ذهن می‌شود. ●آیا فضای مجازی در ترویج کتابخوانی به صورت واقعی موثر می‌باشد راهکارهای جایگزین چیست؟ ●به تناسب هر جغرافیای استانی چه راهکارهایی را می‌توان برای ترویج کتابخانه در دست گرفت؟ ●خطرات کتابخوانی مشتمل بر نبایدهای خواندن و ،آسیب‌های کتابخوانی مشتمل بر درست نخواندن شامل چه مولفه‌هایی می‌باشد؟ ●اثر ورتر را چگونه می‌توانیم در ترویج کنشگری و اصلاحگری مبتنی بر کتاب خواندن ترویج دهیم؟ ●از تجزیه و تحلیل ۵۰ کتاب جریانساز اجتماعی به چه کدها و محورهایی خواهیم رسید؟ ●۱۰۰ نویسنده برتر دنیا و ایران دارای چه سلوک زیست شخصی و اجتماعی بودند؟ ●چه مطالعه‌ای را ما را به یک خواننده کلامی و نه انباردار، تبدیل می‌کند؟ ●محرک‌های محبوب سازی کتاب در جامعه چیست؟ ●راهکارهای افزایش همخوانی در جامعه چه مولفه‌هایی می‌باشد؟ ●روش‌های نوآورانه در برگزاری مسابقات کتابخانه چه چیزی می‌باشد؟ ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطالعه از روی اینترنت با مطالعه از روی کتاب دارای چه تفاوتی است؟ 🖋مجتبی فرهنگ ●تفاوت اول جنس محتوا فضای مجازی است؛ یعنی بیشتر محتوای فضای مجازی شده ارایه می شود(کانال ورزش بخوانید باب ورزش) و به صورت خلاصه و عدم روایت منسجم، یک دفعه اصل و گُل مطلب را به شما می گوید اما محتوای کتاب می باشد یعنی دارای سیرروایی است و نسبت به محتوای باب بنده شده و مختصر فواید بیشتری دارد. ●خواندن یک مطلب بدون روایت و مقدمه چینی امری مضر است چراکه باعث و عدم در فضای حقیقی می شود اما در عوض، مطالعه از روی کتاب باعث تاثیر شناختی بیشتری می شود و داده های حصول شده را به مرحله کنشگری، تغییر رفتار و یا انجام یک فعل منجر می گرداند. این اثر نتیجه وجود و در داده های کتابی است. ●تفاوت دوم مطالعه از روی اینترنت، بیشتر بخش را درگیر می کند. مغز دائما در خوانش های از روی اینترنت، بدنبال برای خواندن یک مطلب یا عدم خواندن آن مطلب دیگری است اما در مطالعه از روی کتاب، بخش بیشتر درگیر می شود به عبارتی کارکرد مغز در این وهله بیشتر متوجه به خاطر سپردن مطالب است. ●تفاوت سوم تفاوت دیگر در مسئله اضافه بار شناختی است، این مسئله زمانی روی می دهد که وارد شده، بیشتر از برای باشد. بدلیل عدم پردازش اطلاعات، این داده های آنی از ذهن خارج شده و به حافظه سپرده نمی شود. این مساله در هنگامه ی مطالعه از روی اینترنت بسیار بیشتر از مطالعه از روی کتاب است. کتاب را در عصر مجازی از سبد مصرفی مان حذف نکنیم ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ
ابزارهاي تحقق توسعه فرهنگي براي تحقق توسعه فرهنگي ابزارهاي مورد نياز عبارتند از: ●سیاستگزاري فرهنگي ●برنامه ریزي فرهنگي ●آموزش فرهنگي ●اطلاع رساني فرهنگي ●پژوهش فرهنگي ●اقتصاد فرهنگي ●حقوق فرهنگي ˇˇ🌿@mogtaba_farhang🌿ˇˇ