🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙افطاری دادن به روزه دار
⬅️رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
💠هر کس روزه داری را افطار دهد،برای او مانند پاداش آن روزه دار منظور می شود،بدون اینکه از پاداش روزه دار چیزی کاسته شود و معادل ثواب کارهایی که او با نیروی این طعام انجام می دهد به افطار دهنده می دهند.
📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَنْ فَطَّرَ صَائِماً كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْهُ شَيْءٌ وَ مَا عَمِلَ بِقُوَّةِ ذَلِكَ اَلطَّعَامِ مِنْ بِرٍّ» .
📒تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۲۰۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۲)
✅فقیه شیعه محمد بن مسلم ثقفی (ره) و تأثیرگذاری بر قضاوت های قاضی دستگاه بنی امیه
🔺محمد بن عبد الرحمان معروف به ابن ابی لیلی از قاضیان دستگاه بنی امیه که بتوسط یوسف بن عمر ثقفی، به عنوان «قاضی کوفه» انتخاب شد: وَأَوَّلُ مَنِ اسْتقْضَاهُ عَلَى الكُوْفَةِ الأَمِيْرُ يُوْسُفُ بنُ عُمَرَ الثَّقَفِيُّ عَامِلُ بَنِي أمية (سير اعلام النبلاء - ط الحديث ج ۶ ص ۴٠٠) پدر او عبد الرحمن از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام بود که بخاطر عدم سبّ امیرالمومنین، حجاج ثقفی او را عزل کرد و از پاهایش ضربه هایی زد. (اختیار معرفة الرجال ص ۱۰۱) ولی در مورد خود او نمی توان گفت که شیعه به آن معنای حقیقی بود چرا که ائمه علیهم السلام در مواردی قضاوت های او را رد و تکذیب کردند: كَذَبَ اِبْنُ أَبِي لَيْلَى (التفسير للعیاشی ج ۱، ص ۱۴۴) و در روایات بیان شده که او اهل رأی و قیاس بوده است. هر چند در روایتی در الفقیه می بینیم که در خطاب به امام صادق علیه السلام می گوید: أَشْهَدُ أَنَّكُمْ حُجَجُ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ؛ شهادت می دهم که شما حجت های الهی بر مخلوقات او هستید. (من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۱۸۸) میتوان گفت که او بعداً تحت تاثیر محمد بن مسلم و مباحثاتی با امام صادق علیه السلام تغییر عقیده داده است.
🔺جریان او با محمد بن مسلم طائفی ثقفی (از شاگردان و اصحاب و خواص امام باقر و امام صادق علیهما السلام) معروف است که در قضاوتی که ابن ابی لیلی کرد محمد بن مسلم با او مخالفت کرد و بخلاف قضاوتش شهادت داد، بعد از این ماجرا امام صادق علیه السلام فردی از اصحابش را برای مباحثه با ابن ابی لیلی - در اینکه محمد بن مسلم از او اعلم و افقه است - فرستاد و او بعد عجز از جوابگویی و تسلیم علمی شدن در مقابل شاگرد امام صادق علیه السلام اقرار کرد که اشتباه کرده است و از قضاوتش برگشت و قضاوت محمد بن مسلم را عملی کرد. (الإختصاص ص ۲۰۲) و محمد بن مسلم در قضاوتی دیگر نیز وارد میدان شد و ابن ابی لیلی را به اشتباهش و به مخالفت قضاوتش با قضاوت امیرالمومنین علیه السلام متذکر ساخت و گفت که این قضاوت را من (محمد بن مسلم) از امام باقر علیه السلام شنیده ام، بعد از این ابن ابی لیلی از قضاوتش برگشت.(الکافي ج ۷، ص ۳۴)
🔺به سبب سخن امام صادق علیه السلام و تأثیر محمد بن مسلم بر ابن ابی لیلی، دیگر آن قاضی در معضلات و مشکلات قضائی به محمد بن مسلم رجوع می کرد همانطور که در روایتی می بینیم ابن ابی لیلی در مسأله ای قضائی، شاکیان را منتطر می گذارد و سراغ محمد بن مسلم می رود تا او را پیدا کند، بعد یافتن او ازش حکم این مسأله را بر اساس روایات امام باقر علیه السلام طلب می کند و محمد بن مسلم نیز جواب می دهد و ابن ابی لیلی بعد از برگشت، همان جواب محمد بن مسلم را بر اساس روایت امام باقر علیه السلام عملی می کند. (تهذيب الأحکام ج ۷، ص ۶۵)
🔺شیخ عباس قمی (ره) در رابطه با این تاثیر گذاری می نویسد: در قضيه اي ثقۀ جليل القدر محمّد بن مسلم ثقفي نزد او شهادتي داد، شهادت او را رد كرد، و لكن پس از آن كه بر او ظاهر شد كثرت علم و فقه محمّد بن مسلم در امور مشكله و مسائلي كه دانا به حكم او نبود، به جانب محمّد بن مسلم رجوع ميكرد و از او تعلّم مينمود، چنانچه بر اهل رجال مخفي نيست. (تتمه المنتهی ص ۲۱۹)
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
✒️تشبیه و تمثیل در خداشناسی
🟢یکی از اصول مسلّمه در مکتب امامیه «نفی التشبیه» است و شدیداً در روایات، خدا شناسی که در آن تشبیه و تمثیل به مخلوقات صورت بگیرد، مذمت شده است.
🔺باید توجه داشت که برای تشبیه دو حالت می توان در نظر گرفت:
1⃣تشبیه و تمثیل ابتدائی و اثباتی
🔹به این معنا که فردی تشبیه را روش برای وصول به معرفت الهی قرار دهد و بجای رجوع به محکمات قرآن و فرمایشات حجت ظاهره (علیهم السلام) و حجت باطنه با استفاده از تشبیه و تمثیل در ذهن خود، خدایی را توهم کند. این نوع تشبیه مردود و مذموم است❌
2⃣تشبیه و تمثیل تأییدی و توضیحی
🔹به این معنا که انسان در مقام جدل برای اثبات امکان مشبه یا در مقام توضیح و تشریح برای تقریب افهام قاصره از تمثیل و تشبیه استفاده کند، در روایات بسیاری اهل بیت علیهم السلام از تمثیل و تشبیه برای چنین اغراضی استفاده کردند✅
🔰تمثیل و تشبیه برای امکان مشبه
🔘سلیمان مروزی از متکلمین خراسان معتقد بود که بین اراده و علم الهی تلازم وجود دارد و اگر خدا چیزی را بداند یعنی آن چیز را اراده کرده است و اگر چیزی را اراده نکرده باشد پس آن چیز را نمی داند، در نتیجه تمام معلومات الهی موجود باید باشند و اگر چیزی موجود نباشد یعنی خداوند به آن علمی ندارد! حضرت امام رضا (علیه السلام) در مناظره ای که با او داشت، به حضرت گفت: آیا خدا علم دارد که چطور چیزی را ایجاد و خلق کند؟! امام جواب داد: بله که می داند. سلیمان گفت: پس در اینصورت آن اشیائی که به آن علم دارد می بایست از زمانی که علم دارد با او مثبت و موجود باشند! (چرا که سلیمان بین علم و اراده قائل به تلازم است و معتقد است علم به شیء موجب وجود آن شیء است) امام علیه السلام نیز در رد سخن او فرمود: أَحَلْتَ لِأَنَّ الرَّجُلَ قَدْ یُحْسِنُ الْبِنَاءَ وَ إِنْ لَمْ یَبْنِ وَ یُحْسِنُ الْخِیَاطَةَ وَ إِنْ لَمْ یَخِطْ وَ یُحْسِنُ صَنْعَةَ الشَّیْ ءِ وَ إِنْ لَمْ یَصْنَعْهُ أَبَداً؛ سخن نادرستی گفتی! زیرا مردی ممکن است بنّای خوبی باشد و خوب بنایی را بداند با این که بنایی نکند و خیاط ماهری باشد و خیاطی نکند و یا بالقوه کاری را خوب انجام دهد، گرچه بالفعل آن کار را انجام ندهد (یعنی علم به شی ء، موجب وجود آن نمی شود).
📚التوحيد للصدوق ص ۴۴۱، ب ۶۶
📝🔍معصوم علیه السلام در اینجا با تشبیه و تمثیل با علم انسان به فعل و عدم تلازم بین علم و اراده الهی، سخن طرف مقابل را نقض کردند.
🔰تشبیه و تمثیل برای ایضاح و تقریب
🔘مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام پرسید: امر بین الامرین (که در نفی جبر و تفویض گفته می شود) منظور چیست؟ امام علیه السلام فرمود: مَثَلُ ذَلِکَ مَثَلُ رَجُلٍ رَأَیْتَهُ عَلَی مَعْصِیَةٍ فَنَهَیْتَهُ فَلَمْ یَنْتَهِ فَتَرَکْتَهُ فَفَعَلَ تِلْکَ الْمَعْصِیَةَ فَلَیْسَ حَیْثُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْکَ فَتَرَکْتَهُ أَنْتَ الَّذِی أَمَرْتَهُ بِالْمَعْصِیَةِ: مثل اين، مثل مردى است كه او را موقع انجام گناهى ديدى، آنگاه او را نهى نمودى (و گفتى كه اين را انجام نده) پس او باز نايستاد و تو او را واگذاشتى و او آن گناه را انجام داد. پس اين كه سخن تو را قبول نكرده است و تو او را رها كردهاى، به اين معنا نيست كه تو به او دستور گناه را داده باشی!
📚التوحيد للصدوق ص ۳۶۲، ب ۵۹
📚الکافي ج ۱، ص ۱۶۰ (عمّن حدّثه)
📝🔍معصوم (علیه السلام) با مثالی که زد به ما مسأله امر بین الامرین را فهماند، طبق این مثال تفویض رد می شود چرا که خداوند بندگان را به حال خود وا نگذاشته بلکه برای آنان امر و نهی و تکالیفی قرار داده و پیامبرانی فرستاده است، جبر نیز رد می شود چرا که خداوند بعد از نهی و امر آنان را مجبور نکرده بلکه به آنان اختیار داده است که امتثال کنند یا نکنند، که این اختیار دادن به این معنا نیست که خداوند آنان را آزاد گذاشته باشد و همچنین به این معنا نیست که چون مانع شان نشده است پس آمر به آن معاصی هم خداوند باشد.
@Talabeh_nevesht110
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙این چند کار را در ماه رمضان زیاد انجام دهید...
⬅️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود:
💠در اين ماه مبارك، زياد قرآن بخوان و بر پيامبر خدا زياد صلوات بفرست و زياد صدقه بده و زياد در لحظات شب و روز، خدا را ياد كن و به برادران، نيكى كن و تا مى توانى به آنان با خودت افطارى بده، كه در اين كار، پاداشى بزرگ و اجرى عظيم است.
📜أَكْثِرْ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ اَلْمُبَارَكِ مِنْ قِرَاءَةِ اَلْقُرْآنِ وَ اَلصَّلاَةِ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَثْرَةِ اَلصَّدَقَةِ وَ ذِكْرِ اَللَّهِ فِي آنَاءِ اَللَّيْلِ وَ اَلنَّهَارِ وَ بِرِّ اَلْإِخْوَانِ وَ إِفْطَارِهِمْ مَعَكَ بِمَا يُمْكِنُكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ ثَوَاباً عَظِيماً وَ أَجْراً كَبِيراً.
📒بحار الأنوار ج ۹۳، ص ۳۸۰
🆔 @mohadesin_marefat_110
4_5965552872262208631.mp3
2.3M
کوری دو چشم کور عائشه
هستی یا خدیجه ام المومنین
4_5967668547382414396.mp3
12.75M
قضاوت کن کدوم یک از این دو تا ام المومنین میشه!
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙کمیت و کیفیت تلاوت قرآن در ماه رمضان
⬅️در روایتی ابو بصیر به حضرت امام صادق (علیه السلام) گفت:
💠آيا در ماه رمضان، قرآن را در يك شب بخوانم؟ امام فرمود: «نه». گفت: در دو شب؟ فرمود: «نه». گفت: در سه شب؟ [ امام عليه السلام] با اشاره دست فرمود: «آرى». سپس فرمود: «اى ابو محمّد! رمضان، حق و حرمتى دارد كه هيچ يك از ماهها شبيه آن نيست. هر كدام از اصحاب محمّد صلى الله عليه و آله قرآن را در يك ماه يا كمتر مى خواند. قرآن نبايد تندتند خوانده شود؛ بلكه با ترتيل و آرامش خوانده مى شود. هر گاه به آيه اى رسيدى كه ياد بهشت در آن است، درنگ كن و از خدا بهشت بخواه، و هر گاه به آيه اى رسيدى كه ياد آتش در آن است، بِايست و از آتش به درگاه خدا پناه ببر.
📜عن عليّ بن أبي حمزة: دَخَلتُ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقالَ لَهُ أبو بَصيرٍ: جُعِلتُ فِداكَ! أقرَأُ القُرآنَ في شَهرِ رَمَضانَ في لَيلَةٍ؟ فَقالَ: «لا». قالَ: فَفي لَيلَتَينِ؟ قالَ: «لا». قالَ: فَفي ثَلاثٍ؟ قالَ: «ها» وأشارَ بِيَدِهِ. ثُمَّ قالَ: «يا أبا مُحَمَّدٍ، إنَّ لِرَمَضانَ حَقّا وحُرمَةً لا يُشبِهُهُ شَيءٌ مِنَ الشُّهورِ، وكانَ أصحابُ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله يَقرَأُ أحَدُهُمُ القُرآنَ في شَهرٍ أو أقَلَّ ؛ إنَّ القُرآنَ لا يُقرَأُ هَذرَمَةً ولكِن يُرَتَّلُ تَرتيلاً، فَإِذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ الجَنَّةِ فَقِف عِندَها وسَلِ اللّهَ عز و جل الجَنَّةَ، وإذا مَرَرتَ بِآيَةٍ فيها ذِكرُ النّارِ فَقِف عِندَها وتَعَوَّذ بِاللّهِ مِنَ النّارِ».
📒الكافي: ۲ / ۶۱۷ / ۲
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_الماعون
🔵امام جعفر صادق علیه السلام درباره این کلام خداوند عزّ و جلّ: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ؛ آیا کسی را که دین را تکذیب می کند، دیدی؟» فرمود: ولایت را تکذیب می کند.
📚تأویل الآیات، ج ۲، ص ۸۵۵، ح ۲
🔵محدث قمی ره در تفسیر این سوره فرمود: کلام خداوند متعال: «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ» درباره ابو جهل و کافران قریش نازل شد «فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ» یعنی حقّ آن یتیم را پایمال میکند «وَلَا یَحُضُّ عَلَی طَعَامِ الْمِسْکِینِ» یعنی بر طعام دادن به بینوا بر نمی انگیزد «فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ، الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» منظور از ساهون، ترک کنندگان نماز است؛ چرا که نماز از یاد هر انسانی میرود. از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده که ایشان فرمود: کسی است که بدون هیچ عذری نماز اوّل وقت را تا هنگامی دیگر به تأخیر میاندازد. «الَّذِینَ هُمْ یُرَاؤُونَ» یعنی ریا می کنند در آن چه انجام میدهند «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» یعنی همچون چراغ و آتش و خمیر و وسایلی دیگر از این دست که مردم به آنها نیاز دارند را از ایشان منع می کنند. و در روایت دیگری آمده: یعنی خُمس و زکات را منع می کنند و نمی دهند.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۶
🔵از امیر مؤمنان علیه السلام که فرمود: هیچ عملی نزد خداوند دوست داشتنی تر از نماز نیست، پس مبادا که هیچ کاری از کارهای دنیا شما را از نماز اوّل وقت باز دارد. خداوند عزّ و جلّ اقوامی را نکوهید و فرمود: «الَّذِینَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ» یعنی کسانی که از روی غفلت نسبت به اوقات نماز سهل انگاری میکنند.
📚خصال، ص ۶۲۱، ح ۱۰
🔵ابو بصیر گفت: حضرت امام جعفر صادق علیه السلام درباره کلام خداوند متعال: «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ» فرمود: آن (یعنی ماعون) قرض است که به دیگری دهی و احسان است که در حقّ دیگری کنی و اثاث خانه است که به دیگری عاریه دهی و زکات نیز از جمله آن است. به ایشان عرض کردم: اگر همسایههایی داشته باشیم که چون کالایی را به ایشان عاریه دهیم، آن را بشکنند و تباه کنند، در صورت دریغ کردن کالا از آنان، گناهی بر ما هست؟ ایشان فرمود: نه، اگر چنین باشند، چون از آنان دریغ کنی، گناهی بر تو نیست.
📚مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۴۵۷
📚الکافي، ج ۳، ص ۴۹۹
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
🟤نفوذ و تأثیر شیعه در حکومت (۳)
✅محدث عدی بن ثابت کوفی امام مسجد شیعیان و قاضی کوفه در عصر دولت بنی امیه
🔺عدی بن ثابت یکی دیگر از فقهاء و قضات شیعه در عصر بنی امیه که اهل سنت او را توثیق کردند با اینکه تصریح کردند که او پای عقاید شیعه سر سخت بود.(ميزان الاعتدال ج ۳ ص ۶۱)
🔺در کتب رجالی و تاریخی در شأن اجتماعی او نوشتند: كان قاضي الشيعة وامام مسجدهم في الكوفة، وكان ثقة؛ قاضی شیعیان و امام مسجدشان در شهر کوفه بود که از نظر رجالی ثقه است. (تاريخ اربل ج ۲ ص ۴۴٠) احمد بن حنبل در رابطه با او می گوید: عدی بن ثابت ثقه است با اینکه از اهل تشیع می باشد.(موسوعة أقوال الإمام أحمد بن حنبل في رجال الحديث وعلله ج ۲ ص ۴۳۹) دارقطنی در رابطه با او گوید: ثقه است الا اینکه او رافضی است و در آن افراط دارد.(إكمال تهذيب الكمال ج ۹ ص ۲٠۲) ابو حاتم در رابطه با او می گوید: هُوَ صَدُوق وَكَانَ إِمَام مَسْجِد الشِّيعَة وقاضيهم: او بسیار راستگو و مورد اعتماد است و امامت مسجد شیعیان را به عهده داشت و قاضی شان بود.(التعديل والتجريح لمن خرج له البخاري ج ۳ ص ١٠٣٠)
🔺بنظر می رسد او بخاطر چند جهت توانسته است منصب قضاوت شیعه را در کوفه (با وجود اینکه دولت حاکم، دولت بنی امیه بود) بدست بگیرد:
1⃣زمان سستی حکومت بنی امیه و اواخر آن بوده است (بخاطر بی لیاقتی پادشاهان و و جنگ های زیاد و قیام های مخالفین عباسی و زیدی) که خداوند شرّ بنی امیه را به سمت غیر شیعیان جهت داده است.
2⃣ظاهرا عدی بن ثابت دوره عمر بن عبد العزیز را درک کرده است و عمر بن عبد العزیز نیز از جمله از پادشاهانی بود که با حضرات اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیان سختی و دشمنی نمی کرد و آسان می گرفت، به حدی که بعضی از علمای شیعه در رابطه با عمر بن عبد العزیز توقف کردند و صریحا مذمت اش نکردند.(تتمه المنتهی ص ۱۴۹)
3⃣سیره عدی بن ثابت و ملایمت و مسالمت و مدارای او نیز در این مسأله بی تاثیر نیست، لذا می بینیم ذهبی در رابطه با او می گوید: عالم الشيعة وصادقهم وقاصهم وإمام مسجدهم، ولو كانت الشيعة مثله لقل شرهم؛ عدی بن ثابت از علمای شیعه و از راستگویان این طایفه است که برای شیعیان حکایت و قصه می گفت(منبر می رفت) و امام مسجدشان بود، اگر شیعیان نیز مانند او بودند شرشان کم میشد.(ميزان الاعتدال ج ۳ ص ۶۱)
@Talabeh_nevesht110
🔰هر روز پنچ بار به شما نگاه می کنم/نماز اول وقت
🌹💐حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند:
⬅️دَخَلَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَى رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ وَ هُوَ يَجُودُ بِنَفْسِهِ فَقَالَ يَا مَلَكَ اَلْمَوْتِ اُرْفُقْ بِصَاحِبِي فَإِنَّهُ مُؤْمِنٌ فَقَالَ أَبْشِرْ يَا مُحَمَّدُ فَإِنِّي بِكُلِّ مُؤْمِنٍ رَفِيقٌ وَ اِعْلَمْ يَا مُحَمَّدُ أَنِّي أَقْبِضُ رُوحَ اِبْنِ آدَمَ فَيَجْزَعُ أَهْلُهُ فَأَقُومُ فِي نَاحِيَةٍ مِنْ دَارِهِمْ فَأَقُولُ مَا هَذَا اَلْجَزَعُ فَوَ اَللَّهِ مَا تَعَجَّلْنَاهُ قَبْلَ أَجَلِهِ وَ مَا كَانَ لَنَا فِي قَبْضِهِ مِنْ ذَنْبٍ فَإِنْ تَحْتَسِبُوا وَ تَصْبِرُوا تُؤْجَرُوا وَ إِنْ تَجْزَعُوا تَأْثَمُوا وَ تُوزَرُوا وَ اِعْلَمُوا أَنَّ لَنَا فِيكُمْ عَوْدَةً ثُمَّ عَوْدَةً فَالْحَذَرَ اَلْحَذَرَ إِنَّهُ لَيْسَ فِي شَرْقِهَا وَ لاَ فِي غَرْبِهَا أَهْلُ بَيْتِ مَدَرٍ وَ لاَ وَبَرٍ إِلاَّ وَ أَنَا أَتَصَفَّحُهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ لَأَنَا أَعْلَمُ بِصَغِيرِهِمْ وَ كَبِيرِهِمْ مِنْهُمْ بِأَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ أَرَدْتُ قَبْضَ رُوحِ بَعُوضَةٍ مَا قَدَرْتُ عَلَيْهَا حَتَّى يَأْمُرَنِي رَبِّي بِهَا فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّمَا يَتَصَفَّحُهُمْ فِي مَوَاقِيتِ اَلصَّلاَةِ فَإِنْ كَانَ مِمَّنْ يُوَاظِبُ عَلَيْهَا عِنْدَ مَوَاقِيتِهَا لَقَّنَهُ شَهَادَةَ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ نَحَّى عَنْهُ مَلَكُ اَلْمَوْتِ إِبْلِيسَ .
💠رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر مردى از يارانش وارد شد و او را در حال جان دادن يافت، فرمود: اى ملك الموت! با يار من مدارا كن! زيرا او مؤمن است. ملك الموت گفت: اى محمّد! بشارت باد تو را كه من بر مؤمنان نرم رفتارم! اى محمّد! بدان كه من روح آدمى را مىستانم، ولى خانوادۀ او بىتابى مىكنند. من در گوشهاى از خانۀ آنها مىايستم و مىگويم: اين بىتابى براى چيست؟ به خدا سوگند! پيش از رسيدن عجلش شتاب نكرديم، و ما را در گرفتن روح او هيچ گناهى نيست، اگر پاداش مىخواهيد، صبر نماييد كه پاداش خواهيد گرفت، و اگر بىتابى كنيد، گناهكار شده، زيان خواهيد كرد، و بدانيد كه به راستى براى ما در شما بازگشتى پس از بازگشتى خواهد بود. پس بترسيد و هوشيار باشيد، كه نه در شرق زمين و نه در غرب آن، هيچ اهل خانۀ شهرى، يا روستايى نيست، مگر اينكه هر روز پنج مرتبه به ايشان نظر مىكنم، و من به كوچك و بزرگ آنها از خودشان داناترم، و اگر بخواهم پشهاى را قبض روح كنم توانايى بر آن را ندارم، مگر پروردگارم مرا به آن امر فرمايد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: ملك الموت به مردم در اوقات نمازشان نظر مىكند، اگر آن فرد از كسانى بود كه بر اوقات نماز محافظت مىكند، در هنگام مرگ شهادت به «لا اله الا اللّه و محمّد رسول اللّه» را به او تلقين مىكند، و ملك الموت، ابليس را از او باز مىدارد.
📚الکافي ج ۳، ص ۱۳۶
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#زرتشت #مجوس
🟢آیا زرتشت پیامبر بود؟ (۱)
🔺سائل از حضرت امام صادق علیه السلام پرسید: از مجوس بفرمایید که آیا خداوند بر ایشان پیامبری مبعوث فرمود؟ زیرا من در ایشان کتابی محکم و مواعظی رسا و مثالهایی شافی یافته ام، و نیز آنان به ثواب و عقاب معتقد و برخوردار از دستوراتی دینی بوده و همه آن را رعایت میکنند. فرمود: هیچ امّتی نیست، مگر این که در میانشان انذار دهنده ای بوده است. در میان مجوس نیز پیامبری با کتاب مبعوث شده، ولی آن پیامبر و کتاب او انکار قوم واقع شدند. پرسید: او که بود؟ زیرا مردم فکر میکنند او خالد بن سنان بوده است. فرمود: خالد، عربی بدوی بوده، نه پیامبر! این چیزی است که مردم میگویند. پرسید: آیا زردشت بوده؟ فرمود: زردشت با زمزمه (کلامی نامفهوم و دور از ذهن و مخالف حقّ) نزد ایشان آمد و ادّعای نبوّت کرد. گروهی بدو ایمان آورد و گروهی منکرش شده و او را از شهر رانده و بیرون کردند و در همان جا خوراک درندگان صحرا شد.
📚الإحتجاج علی اهل اللجاج ج ۲ ص ۲۳۶
@Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#الخروج_بالسیف #رفع_رأیة_هدی
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام)
9⃣روایت نهم/شیخ کلینی در کافی
🔻امام صادق علیه السلام در رابطه با «بنی حسن» که غالب آن ها با ادعای طلب حق و دفع ظلم قیام می کردند و ادعای امامت داشتند، فرمود:
🔹والله که آنان این امر (احقیت اهل بیت و امامت ایشان) را می دانند مانند روز که می دانند روز است و شب که می دانند شب است! اما بخاطر حسد شان (نسبت به بنی حسین که امامت در ایشان قرار داده شده) و طلب دنیا، امر ما را انکار می کنند، اگر آنان حق را با حق طلب می کردند(باطل در امر قیام شان وارد نمی کردند) برایشان بهتر بود!
💠علامه مجلسی (ره) نیز در مرآة العقول (ج ۳ ص ۵۸) در شرح روایت می نویسد: و لو طلبوا الحق أي أنهم يدعون أنا نطلب ثار الحسين عليه السلام أو رفع المنكرات و إزالة الباطل و أهله، و يطلبون ذلك بالباطل كادعاء الإمامة بغير الحق و إنكار إمامة الأئمة عليهم السلام و حقوقهم؛ یعنی آنان که ادعاء می کردند ما دنبال خون خواهی امام حسین علیه السلام یا رفع منکرات و از بین بردن باطل و اهل باطل هستیم، آنان این کار (اقامه حق و ازاله باطل) را با امر باطلی همچون ادعای امامت و انکار امامت و حقوق ائمه اطهار علیهم السلام طلب می کردند.
@Talabeh_nevesht110
امشب دعایِ مُجیر هم
به شوق تو
فریاد میزند
"تعالیت یا کریم"...
#امامحسنجان
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
#الخروج_بالسیف #رفع_رأیة_هدی
⚔الصوارم القاصمة علی المانعین من خروج بنی فاطمة (علیها السلام)
🔟روایت دهم/ابن نما حلی در ذوب النضار
🔻جعفر بن نما حلی از علمای قرن هفتم در کتاب «ذوب النضار في شرح الثار» نقل می کند که:
🔹شیعیان برای قیام کردن به همراه مختار ثقفی، از محمد بن حنفیه اذن خواستند، محمد بن حنفیه نیز فرمود: برخیزید تا برویم از علی بن حسین علیه السلام که امام من و امام شماست، بپرسیم. خدمت امام علیه السلام رسیدند و محمد بن حنفیه به حضرت علت آمدن شان را توضیح داد و امام نیز فرمود: ای عمو! اگر حتی برده ای سیاه از اهل زنج برای ما خاندان اهل بیت تعصب به خرج دهد هر آینه بر مردم واجب است او را همراهی، کمک، یاری و پشتیبانی نمایند و من تو را مسئول این امر (قیام مختار) قرار دادم پس بدان گونه که می خواهی و مصلحت می دانی عمل کن. شیعیان از محضر امام زین العابدین علیه السلام خارج شدند در حالی که می گفتند: امام سجاد علیه السلام و محمد بن حنفیه برای قیام به ما اذن دادند.
#قیام_مختار #اذن_امام
@Talabeh_nevesht110
4_5956199305369881805.mp3
3.72M
رافضی رافضی...
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙کثرت استغفار و دعاء در ماه رمضان
⬅️در روایتی امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
💠بر شما باد در ماه رمضان به كثرت استغفار و دعا. دعا بلا را از شما برطرف مىكند و استغفار گناهانتان را محو مىنمايد.
📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيُدْفَعُ بِهِ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءُ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيَمْحَى ذُنُوبَكُمْ.
📒الکافي ج ۴، ص ۸۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_قریش
🔵از امام باقر یا امام صادق (علیها السلام) نقل است سوره قریش و سوره فیل یک سوره هستند.
📚مجمع البیان ج ۹، ص ۴٠۴
🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هرگاه این سوره قریش بر غذایی خوانده شود که ترس از خوردن آن میرود، در برابر هر دردی شفابخش می شود و هرگاه آن را بر آبی بخوانند و سپس آن آب را بر کسی بپاشند که قلبش به ناخوشی افتاده و سببش را نمی داند، خداوند آن ناخوشی را از او برطرف میکند.
📚البرهان ج ۵، ص ۷۶۶
🔵امام صادق علیه السلام فرمود: هر که سوره «لِإِیلَافِ قُرَیْشٍ» را بسیار بخواند، خداوند در روز قیامت او را سوار بر چهارپایی از چهارپایان بهشت بر میانگیزد تا این که در آن روز بر سفرههای نور بنشیند.
📚ثواب الأعمال، ص ۱۵۶
🔵محدث جلیل علی بن ابراهیم قمی می نویسد: این سوره درباره قریش نازل شد؛ چرا که قریشیان از راه دو سفر، زندگی خود را میگذراندند: سفری در زمستان به یمن و سفری در تابستان به شام. ایشان از مکّه، پوست و خشکبار و کالاهایی همچون فلفل و... که از راه دریا آورده میشد، بار میگرفتند و در شام، جامه و آرد سفید و حبوبات میخریدند. آنها در راه به یکدیگر میپیوستند و برای هر سفری که خارج میشدند، یکی از بزرگان قریش را رئیس خود میکردند و از این راه زندگی میگذراندند. چون خداوند رسول خود صلی الله علیه و آله و سلم را برانگیخت، آنان از این کار بی نیاز شدند؛ چرا که مردم گرد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جمع میشدند و حجّ کعبه به جا میآوردند، از این رو خداوند فرمود: «لیَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَیْتِ، الَّذِی أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ» و دیگر نیاز ندارند که به شام بروند و «وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ» یعنی ترس از راه.
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۴۵
🆔 @mohadesin_marefat_110