●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_القدر 🔵از ابو بصیر که گفت: خدمت امام صادق علیه السلام بودم و ایشان سخنی در
📜 #التفسیر_الروائی #سورة_القدر
🔵محدث علی بن ابراهیم قمی نقل می کند: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» آن قرآن است که در شب قدر، یک باره و جملگی به سوی بیت المعمور فرود آمد و در طول بیست و سه سال بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد «وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ» و معنای شب قدر چنین است که خداوند متعال در آن شب، اجلها و روزیها و هر آن امری را که از مرگ و زندگی یا سرسبزی و خشکسالی یا نیکی و بدی رخ میدهد، مقدّر میکند، همان گونه که خداوند متعال فرمود: «فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» [_ _در آن (شب) هر (گونه) کاری (به نحوی) استوار فیصله مییابد] تا به یک سال. «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا» فرشتگان و روح القدس بر امام زمان فرود میآیند و آن چه را از آن امور نوشته اند، به او تقدیم میکنند. «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خواب دید که بوزینگانی از منبر ایشان بالا میروند و حضرت - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - از این امر غمگین شد. آن گاه خداوند نازل فرمود: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ، لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» که بنی امیّه در آن حکومت کنند و در آن، شب قدر نباشد. «مِّن کُلِّ أَمْرٍ، سَلَامٌ» شادباشی است که فرشتگان تا به سر زدن سپیده دم تقدیم امام علیه السلام میکنند. به حضرت امام محمّد باقر علیه السلام عرض شد: آیا شب قدر را میشناسید؟ ایشان فرمود: چگونه شب قدر را نشناسیم، حال آن که در آن شب فرشتگان به گرد ما طواف میکنند؟
📚تفسیر قمی، ج ۲، ص ۴۳۲
🔵از حمران روایت شده است که از امام صادق علیه السلام درباره آن چه که در شب قدر جدا میشود، پرسیدم: آیا آن، همان چیزی است که خداوند سبحانه و تعالی در شب قدر مقدّر میسازد؟ ایشان فرمود: قدرت خداوند متعال وصف نمی شود، امّا او فرمود: «فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» [_ _در آن (شب) هر (گونه) کاری (به نحوی) استوار فیصله مییابد]، پس چگونه چیزی حکیمانه است جز این که جدا شود، و قدرت خداوند متعال وصف نمی شود؛ چرا که او آن چه را که میخواهد، صورت میدهد. و امّا کلام حق تعالی: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ» یعنی حضرت فاطمه سلام الله علیها، «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا» فرشتگان در این جا، مؤمنانی هستند که دارنده علم خاندان محمّد - که سلام و درود خدا بر ایشان باد - میباشند و روح، روح القدس است که همان حضرت فاطمه سلام الله علیها است «مِّن کُلِّ أَمْرٍ، سَلَامٌ» میفرماید: برای هر امری که خداوند متعال او را سلامت داشته است «حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ» یعنی تا این که حضرت قائم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف به پا خیزد.
📚تأویل الآیات، ج ۲، ص ۸۱۸، ح ۳
🔵ابن اذینه، از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت کرده است که ایشان - در بیان حدیث اسراء درباره نماز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در آسمان - فرمود: خداوند عزّ و جلّ به پیامبر وحی فرمود: سوره حمد را از برای خداوند بخوان. ایشان آن را هم چون بار نخست خواند، سپس خداوند عزّ و جلّ به پیامبر وحی فرمود: بخوان: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ» که این سوره نسبتِ تو و نسبتِ اهل بیت توست تا روز قیامت.
📚کافی، ج ۳، ص ۴۸۵، ح ۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل علیهم السلام (۴) 💠حضرت امام باقر علیه السلام به الیاس نبی فرمود: شيعي
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۵)
⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ «فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ » يَقُولُ يَنْزِلُ فِيهَا كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَ اَلْمُحْكَمُ لَيْسَ بِشَيْئَيْنِ إِنَّمَا هُوَ شَيْءٌ وَاحِدٌ فَمَنْ حَكَمَ بِمَا لَيْسَ فِيهِ اِخْتِلاَفٌ فَحُكْمُهُ مِنْ حُكْمِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَنْ حَكَمَ بِأَمْرٍ فِيهِ اِخْتِلاَفٌ فَرَأَى أَنَّهُ مُصِيبٌ فَقَدْ حَكَمَ بِحُكْمِ اَلطَّاغُوتِ إِنَّهُ لَيَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ إِلَى وَلِيِّ اَلْأَمْرِ تَفْسِيرُ اَلْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً يُؤْمَرُ فِيهَا فِي أَمْرِ نَفْسِهِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ فِي أَمْرِ اَلنَّاسِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ إِنَّهُ لَيَحْدُثُ لِوَلِيِّ اَلْأَمْرِ سِوَى ذَلِكَ كُلَّ يَوْمٍ عِلْمُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْخَاصُّ وَ اَلْمَكْنُونُ اَلْعَجِيبُ اَلْمَخْزُونُ مِثْلُ مَا يَنْزِلُ فِي تِلْكَ اَللَّيْلَةِ مِنَ اَلْأَمْرِ ثُمَّ قَرَأَ «وَ لَوْ أَنَّ مٰا فِي اَلْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلاٰمٌ وَ اَلْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مٰا نَفِدَتْ كَلِمٰاتُ اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ » .
💠امام محمد باقر عليه السلام فرمايد: خداى عز و جل راجع به شب قدر فرموده است: «در آن شب هر امر محكمى فيصل داده شود» خدا ميفرمايد: هر امر محكمى از آسمان نازل مىشود و محكم دو چيز نيست بلكه تنها يك چيز است، پس هر كه حكم بىاختلاف كند، حكمش حكم خداى عز و جل است و هر كه حكمى كند كه در آن اختلافى باشد و خود را مصيب داند، بحكم طاغوت (باطل) حكم كرده است. همانا سال به سال در شب قدر تفسير و بيان كارها بر ولى امر (امام زمان) نازل مىشود، در آن شب امام عليه السلام در باره كار خودش چنين و چنان دستور ميگيرد و راجع بكار مردم هم بچنين و چنان مأمور مىشود، و نيز براى ولى امر غير از شب قدر هم در هر روزى كه خداى عز و جل صلاح داند، مانند آن شب امر مخصوص و پوشيده و شگفت در گنجينه پديد مىآيد، سپس قرائت فرمود:(آيه ۲۷ سوره ۳۱) را «اگر همه درختانى كه در زمين هست قلم باشد، و دريا و هفت درياى ديگر بكمك او مركب شود، كلمات خدا تمام نشود، زيرا كه خدا نيرومند و فرزانه است».
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۵) ⬅️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ
🔰لیلة القدر دلیل بر امامت اهل بیت علیهم السلام (۶)
⬅️كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ يَقُولُ: «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ » صَدَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ اَللَّهُ اَلْقُرْآنَ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ : «وَ مٰا أَدْرٰاكَ مٰا لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ » قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ أَدْرِي قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: « لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ قَالَ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هَلْ تَدْرِي لِمَ هِيَ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ لاَ قَالَ لِأَنَّهَا: «تَنَزَّلُ» فِيهَا «اَلْمَلاٰئِكَةُ وَ اَلرُّوحُ » : «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ » وَ إِذَا أَذِنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ فَقَدْ رَضِيَهُ «سَلاٰمٌ هِيَ حَتّٰى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ » يَقُولُ تُسَلِّمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ مَلاَئِكَتِي وَ رُوحِي بِسَلاَمِي مِنْ أَوَّلِ مَا يَهْبِطُونَ إِلَى مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ ثُمَّ قَالَ فِي بَعْضِ كِتَابِهِ : «وَ اِتَّقُوا فِتْنَةً لاٰ تُصِيبَنَّ اَلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً » فِي «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ» وَ قَالَ فِي بَعْضِ كِتَابِهِ : «وَ مٰا مُحَمَّدٌ إِلاّٰ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ اَلرُّسُلُ أَ فَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلىٰ أَعْقٰابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلىٰ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اَللّٰهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اَللّٰهُ اَلشّٰاكِرِينَ » يَقُولُ فِي اَلْآيَةِ اَلْأُولَى إِنَّ مُحَمَّداً حِينَ يَمُوتُ يَقُولُ أَهْلُ اَلْخِلاَفِ لِأَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَضَتْ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَهَذِهِ فِتْنَةٌ أَصَابَتْهُمْ خَاصَّةً وَ بِهَا اِرْتَدُّوا عَلَى أَعْقَابِهِمْ لِأَنَّهُمْ إِنْ قَالُوا لَمْ تَذْهَبْ فَلاَ بُدَّ أَنْ يَكُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا أَمْرٌ وَ إِذَا أَقَرُّوا بِالْأَمْرِ لَمْ يَكُنْ لَهُ مِنْ صَاحِبٍ بُدٌّ.
💠امام سجاد عليه السلام مي فرمود:« إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ »راست فرمود خداى عز و جل كه قرآن را در شب قدر نازل فرمود «تو ميدانى شب قدر چيست؟» پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: نميدانم، خداى عز و جل فرمود:«شب قدر از هزار ماه بهتر است» كه شب قدر ندارد! خدا به پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: ميدانى چرا آن يك شب از هزار ماه بهتر است؟ گفت: نه، فرمود: زيرا «در آن شب فرشتگان و جبرئيل باجازه پروردگارشان براى هر مطلبى نازل مىشوند» و چون خداى عز و جل نسبت به چيزى اجازه دهد آن را پسنديده است «آن شب تا برآمدن سپيده دم سلام است» خدا ميفرمايد: اى محمد: فرشتگان و جبرئيل از آغاز فرود آمدنشان تا طلوع صبح سلام مرا براى تو مىآورند. و در آيه ديگر قرآنش ميفرمايد:«بترسيد از فتنهاى كه تنها بستمگران نميرسد» يعنى آنها كه در باره« إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ »ستم كردند و در آيه ديگر قرآنش فرموده: «محمد جز فرستادهاى نيست كه پيش از او فرستادگان بوده و درگذشتهاند، آيا اگر او بميرد يا كشته شود، شما بعقب بر ميگرديد، هر كه بعقب برگردد، بخدا زيانى نميزند، و خدا سپاسگزاران را پاداش خواهد داد» خدا در آيه اول ميفرمايد: چون محمد بميرد، مخالفين امر خداى - عز و جل - گويند.«شب قدر هم با پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله درگذشت» اين فتنهاى بود كه تنها به آنها رسيد و به سبب آن به عقب (زمان جاهلیت و کفر) برگشتند، زيرا اگر ميگفتند شب قدر (بعد از پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله) از ميان نرفته ناچار براى خداى عز و جل در آن شب امرى لازم است (كه فرود آيد) و چون به امر اعتراف كردند، چارهاى نيست جز اينكه صاحب - الامر هم باشد.
📚الکافي ج ۱، ص ۲۴۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
یا طبیب من لا طبیب له...
درمان پیش توست
ما مسیر رو گم کردیم!
شبتون منور به جوشن کبیر
صدقه بذاریم امشب✔️
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🌼 #احادیث_رمضانی 💞 ❣ #کلامکم_نور 🍁 🌙آداب روزه دار 3⃣استحباب قیلوله کردن برای روزه دار 💠حسن بن صدق
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙آداب روزه دار
4⃣استحباب مؤکد سحری خوردن
💠ابو بصير گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: آيا سحرى براى كسى كه مىخواهد روزه بگيرد واجب است؟ فرمود: اشكالى ندارد كه بدون سحرى روزه بگيرد، ولى در ماه رمضان افضل آن است كه سحرى بخورد. ما اهل بیت دوست داریم كه سحرى خوردن در ماه رمضان ترك نشود.
📜عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ اَلسَّحُورِ لِمَنْ أَرَادَ اَلصَّوْمَ أَ وَاجِبٌ هُوَ عَلَيْهِ فَقَالَ لاَ بَأْسَ بِأَنْ لاَ يَتَسَحَّرَ إِنْ شَاءَ وَ أَمَّا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ أَنْ يَتَسَحَّرَ نُحِبُّ أَنْ لاَ يُتْرَكَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ.
📒الکافي ج ۴، ص ۹۴
💠رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سحری بخورید حتی اگر یک جرعه آب باشد، همانا درود و سلام خداوند بر کسانی که اهل سحری خوردن هستند باد!
📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : « تَسَحَّرُوا وَ لَوْ بِجُرَعِ اَلْمَاءِ أَلاَ صَلَوَاتُُ اَللَّهِ عَلَى اَلْمُتَسَحِّرِينَ» .
📒تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۱۹۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
🌼 #احادیث_رمضانی 💞 ❣ #کلامکم_نور 🍁 🌙آداب روزه دار 4⃣استحباب مؤکد سحری خوردن 💠ابو بصير گويد: از ا
🌼 #احادیث_رمضانی 💞
❣ #کلامکم_نور 🍁
🌙آداب روزه دار
5⃣استحباب تقدیم نماز بر افطار
💠امام صادق علیه السلام فرمود: مستحب است که روزه دار اگر توانش را داشت، قبل از افطار کردن، نمازش را بخواند.
📜عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: « يُسْتَحَبُّ لِلصَّائِمِ إِنْ قَوِيَ عَلَى ذَلِكَ أَنْ يُصَلِّيَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ» .
📒تهذيب الأحکام ج ۴، ص ۱۹۹
💠شیخ مفید (ره) گوید: از معصومین علیهم السلام روایت است که: قبل از افطار کردن، اگر با حال روزه توان نماز گذاشتن را داری، بطوری که آن نماز را بتوانی خوب بخوانی و حدود آن را رعایت کنی! پس در اینصورت افضل این است که نماز بخوانی و بعد افطار کنی. ولی اگر از افرادی بودی که در صورت افطار نکردن، نفس و شهوت ات تو را اذیت کرده و فکرت را مشغول خواهد کرد در اینصورت اول افطار کن بعد نماز بخوان! تا وسواس نفس لوامه از بین برود. البته بدان که این افطار کردن قبل از نماز مشروط به این است که افطار ات تا حدی طول نکشد که وقت نماز فوت شود.
📜قَدْ رُوِيَ أَيْضاً فِي ذَلِكَ: أَنَّكَ إِذَا كُنْتَ تَتَمَكَّنُ مِنَ اَلصَّلاَةِ وَ تَعْقِلُهَا وَ تَأْتِي بِهَا عَلَى حُدُودِهَا قَبْلَ أَنْ تُفْطِرَ فَالْأَفْضَلُ أَنْ تُصَلِّيَ قَبْلَ اَلْإِفْطَارِ وَ إِنْ كُنْتَ مِمَّنْ تُنَازِعُكَ نَفْسِكَ اَلْإِفْطَارِ وَ تَشْغَلُكَ شَهْوَتُكَ عَنِ اَلصَّلاَةِ فَابْدَأْ بِالْإِفْطَارِ لِيَذْهَبَ عَنْكَ وَسْوَاسُ اَلنَّفْسِ اَللَّوَّامَةِ غَيْرَ أَنَّ ذَلِكَ مَشْرُوطٌ بِأَنَّهُ لاَ يَشْتَغِلُ بِالْإِفْطَارِ قَبْلَ اَلصَّلاَةِ إِلَى أَنْ يَخْرُجَ وَقْتُ اَلصَّلاَةِ .
📒المقنعة شیخ مفید ج ۱، ص ۳۱۸
💠امام باقر علیه السلام فرمود: نماز را بر افطار مقدم کن! مگر اینکه به همراه تو افرادی باشند که اول افطار کردند و بعد نماز خواهند خواند، در اینصورت با این افراد مخالفت نکن و با آنان همراهی کرده و افطار کن. در غیر اینصورت نماز افضل و مقدم است بر افطار، اینکه تو روزه دار باشی و با این حال نماز بخوانی در نزد من محبوب تر است.
📜رَوَى اَلْفُضَيْلُ بْنُ يَسَارٍ وَ زُرَارَةُ بْنُ أَعْيَنَ جَمِيعاً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ : تُقَدِّمُ اَلصَّلاَةَ عَلَى اَلْإِفْطَارِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ مَعَ قَوْمٍ يَبْتَدِئُونَ بِالْإِفْطَارِ فَلاَ تُخَالِفْ عَلَيْهِمْ وَ أَفْطِرْ مَعَهُمْ وَ إِلاَّ فَابْدَأْ بِالصَّلاَةِ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ مِنَ اَلْإِفْطَارِ وَ تُكْتَبُ صَلاَتُكَ وَ أَنْتَ صَائِمٌ أَحَبُّ إِلَيَّ.
📒المقنعة شیخ مفید ج ۱، ص ۳۱۸
🆔 @mohadesin_marefat_110
➖۹۹ قسمت از رحمت الهی به اهل بیت اختصاص دارد❗️
♦️اللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشاءُ.
📜سوره بقره / آیه ۱۰۵
🔹خدا هر که را خواهد به رحمت خود اختصاص میدهد.
🔳امام صادق سلام الله علیه در مورد آیه فوق فرمود:
🔺الْمُخْتَصُّ بِالرَّحْمَةِ نَبِیُّ اللَّهِ وَ وَصِیُّهُ [وَ عِتْرَتُهُمَا] صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ مِائَةَ رَحْمَةٍ تِسْعٌ [فَتِسْعٌ] وَ تِسْعُونَ رَحْمَةً عِنْدَهُ مَذْخُورَةٌ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله وَ عَلِیٍّ علیه السلام وَ عِتْرَتِهِمَا وَ رَحْمَةٌ وَاحِدَةٌ مَبْسُوطَةٌ عَلَی سَائِرِ الْمَوْجُودِینَ.
🔶کسانی که رحمت خداوند به آنان اختصاص دارد، پیامبر اکرم و وصی او علی بن ابی طالب و عترت آن دو است صلوات اللَّه علیهم. خداوند صد رحمت آفریده، نود و نه قسمت آن برای حضرت محمّد و علی و عترت آنها ذخیره کرده و یک رحمت را برای سایر مردم گشوده است.
📚بحارالانوار ج ۲۴، ص ۶۱، ح ۴۵
🆔 @mohadesin_marefat_110
🔰معراج و سرور و ازدیاد علم اهل بیت علیهم السلام در شب های جمعه
🌹💐شیخ اجلّ کلینی رحمة الله علیه در کافی در «بَابٌ فِی أَنَّ الْأَئِمَّةَ (علیه السلام) یَزْدَادُونَ فِی لَیْلَةِ الْجُمُعَةِ» نقل می کند:
⬅️عَنْ أَبِی یَحْیَی الصَّنْعَانِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: قَالَ لِی یَا أَبَا یَحْیَی إِنَّ لَنَا فِی لَیَالِی الْجُمُعَةِ لَشَأْناً مِنَ الشَّأْنِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا ذَاکَ الشَّأْنُ قَالَ یُؤْذَنُ لِأَرْوَاحِ الْأَنْبِیَاءِ الْمَوْتَی (علیه السلام) وَ أَرْوَاحِ الْأَوْصِیَاءِ الْمَوْتَی وَ رُوحِ الْوَصِیِّ الَّذِی بَیْنَ ظَهْرَانَیْکُمْ یُعْرَجُ بِهَا إِلَی السَّمَاءِ حَتَّی تُوَافِیَ عَرْشَ رَبِّهَا فَتَطُوفُ بِهِ أُسْبُوعاً وَ تُصَلِّی عِنْدَ کُلِّ قَائِمَةٍ مِنْ قَوَائِمِ الْعَرْشِ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ تُرَدُّ إِلَی الْأَبْدَانِ الَّتِی کَانَتْ فِیهَا فَتُصْبِحُ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَوْصِیَاءُ قَدْ مُلِئُوا سُرُوراً وَ یُصْبِحُ الْوَصِیُّ الَّذِی بَیْنَ ظَهْرَانَیْکُمْ وَ قَدْ زِیدَ فِی عِلْمِهِ مِثْلُ جَمِّ الْغَفِیرِ.
💠ابا يحيى صنعانى گويد: امام صادق عليه السلام به من فرمود: اى ابا يحيى براى ما در شبهاى جمعه شأن بزرگى است، عرض كردم قربانت: آن شأن چيست؟ فرمود: بارواح پيغمبران و اوصياء در گذشته و روح وصيى كه در ميان شماست (امام زمان شما) اجازه داده مىشود كه به آسمان عروج کنند تا به عرش پروردگارشان برسند، در آنجا هفت دور طواف كنند و نزد هر ركنى از اركان عرش دو ركعت نماز گزارند پس به بدن های خود برگردند، چون صبح شود، پيغمبران و اوصياء از شادى سرشار باشند و آن وصيى كه در ميان شماست مقدار زيادى به علمش افزوده شده باشد.
⬅️عَنِ اَلْمُفَضَّلِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ذَاتَ يَوْمٍ وَ كَانَ لاَ يُكَنِّينِي قَبْلَ ذَلِكَ يَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ قُلْتُ لَبَّيْكَ قَالَ إِنَّ لَنَا فِي كُلِّ لَيْلَةِ جُمُعَةٍ سُرُوراً قُلْتُ زَادَكَ اَللَّهُ وَ مَا ذَاكَ قَالَ إِذَا كَانَ لَيْلَةُ اَلْجُمُعَةِ وَافَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعَرْشَ وَ وَافَى اَلْأَئِمَّةُ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ مَعَهُ وَ وَافَيْنَا مَعَهُمْ فَلاَ تُرَدُّ أَرْوَاحُنَا إِلَى أَبْدَانِنَا إِلاَّ بِعِلْمٍ مُسْتَفَادٍ وَ لَوْ لاَ ذَلِكَ لَأَنْفَدْنَا .
💠مفضل گويد: روزى امام صادق عليه السلام به من فرمود: اى ابا عبد اللّٰه - و تا آن روز مرا به كنيهام نخوانده بود - من عرض كردم: لبيك: فرمود: براى ما در هر شب جمعه شادى و سروريست. عرضكردم: خدايش افزايش دهد، آن سرور چيست؟ فرمود: چون شب جمعه شود، پيغمبر صلّى اللّٰه عليه و آله به عرش خدا برآيد و ائمه عليهم السلام برآيند و ما نيز با ايشان برآئيم، پس ارواح ما به بدن هايمان باز نگردد، مگر با علمى كه استفاده شده باشد و اگر چنين نباشد علم ما نابود گردد.
📚الکافي، کتاب الحجة مجلد ۱، صفحه ۲۵۳، حدیث ۱ و ۲
🌹💐محدث صفار (رحمة الله علیه) در بصائر الدرجات در «باب ما یزاد الأئمّة فی لیلة الجمعة من العلم المستفاد» نقل کند:
💠عباس بن جریش از حضرت امام باقر علیه السّلام نقل کرد که فرمود: ما را در شبهای جمعه کارهای مخصوصی و شأن بزرگی است. عرض کردم: فدایت شوم! چه کار و شأنی؟ فرمود: به ملائکه و پیامبران و اوصیای از دنیا رفته و به ارواح اوصیا و وصی که حاضر است اجازه داده میشود به آسمان عروج میکنند و با ارواحشان هفت دور اطراف عرش پروردگار طواف کنند، در حالی که میگویند: «سبوح قدوس رب الملائکة و الروح» وقتی تمام کردند، پشت هر پایه عرش دو رکعت نماز میخوانند و بر میگردند. سپس ملائکه بر میگردند، با آنچه که خداوند در ایشان از تلاش و کوشش به وجود آورده است. سخت احترام میگذارند برای آنچه دیده اند و در کوشش و خوف آنها افزایش به وجود آمده است. پیامبران و اوصیا و ارواح زندگان آنها بر میگردند، در حالی که با شدت تعجب بسیار، برای خود خوشحال و شادمانند؛ امام وقت و اوصیا، با الهام فراوانی از علم به صورت یک توده بسیار انبوه بر میگردند و کسی شادمان تر از آنها نیست. فرمود: این مطلب را بپوشان!(در نزد نا اهل این اسرار را بیان نکن)
📚بصائر الدرجات مجلد ۱، صفحه ۱۳۰، حدیث ۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
⬅️گوشه ای از استفاده های تاریخی از قرآن
🔹بعضی از زنان پیامبر او را تحت شرایطی قرار می دهند تا حضرت از بعضی امور مباح اجتناب کند. (تحریم ۱)
🔹منافقین دروغگو خدمت پیامبر آمده و شهادت می دهند که والله تو رسول خدایی! (منافقون ۱)
🔹تحریم کمک مالی به کسانی که به رسول خدا ایمان می آوردند (منافقون ۷)
🔹بی احترامی مسلمانان به پیامبر با ترک نماز جمعه حین خطبه حضرت (جمعه ۱۱)
🔹مسلمانان در جنگ حنین تعداد شان زیاد بود و فریب همین زیادی تعداد را خورده، جدی نگرفتند و در نتیجه در جنگ فرار کردند.(توبه ۲۵)
🔹منافقینی بدنبال شورش و اخراج پیامبر و مومنین از مدینه هستند.(منافقون ۸)
🔹مسلمانان نسبت به امر پیامبر برای اقدام به جنگ نافرمانی می کنند.(توبه ۳۸)
🔹منافقین مسلمان نما، مسلمانان فقیر را بخاطر صدقه کمی که توانشان است، عیب جویی می کنند.(توبه ۷۹)
🔹دور و بر پیامبر منافقین مسلمان نمایی جمع شدند و نفوذ کردند.(توبه ۱٠۸)
🔹زندگی زناشویی پیامبر با بعضی زنانش تا پای طلاق می رود.(تحریم ۵)
🔹یهودیان و مسیحیان برای سرد کردن مسلمانان از اسلام در ظاهر مسلمان می شدند و با گذشت فاصله کمتری مرتد می شدند.(آل عمران ۷۲)
🔹ناخوشایندی و عدم رضایت بعضی از مسلمانان از قضاوت های پیامبر (نساء ۶۵)
🔹بخاطر رخنه نفاق در اصحاب رسول و مسلمانان، دیگر مسلمین نمی توانستند به بعضی تازه مسلمانان اعتماد داشته باشند.(نساء ۹۴)
🔹افرادی بین مسلمانان در مسجد مسلمانان وجود داشتند که می گفتند مسلمان ایم و نمار نیز می خواندند ولی منافق بودند و اعتقادی نداشتند.(نساء ۱۴۲)
🔹زنانی بودند که خود را بدون هیج مهریه ای به رسول خدا می بخشیدند و افتخار می کردند همسر او باشند.(احزاب ۵٠)
🔹بعضی از مسلمانان مزاحم اوقات شخصی پیامبر میشدند و مدت طولانی خانه پیامبر می ماندند که این موجب آزار پیامبر می شد ولی بخاطر حیایی که داشت ابراز نارضایتی نمی کرد.(احزاب ۵۳)
🔹بعضی از مسلمانان حرمت پیامبر را رعایت نکرده و صدای خود را بر حضرت بلند می کردند(حجرات ۲)
🔹پیامبر را بخاطر ابلاغ ولایت امیرالمومنین، از سوی مسلمان نمایان منافق خطراتی تهدید می کند.(مائده ۶۷)
🔹مشرکین مکه می گفتند وقتی قرآن خوانده شد به آن گوش ندهید و با جنجال برپا کردن مانع شنیده شدن قرآن می شدند. (فصلت ۲۶)
@Talabeh_nevesht110
💠حسن ظن اشتباه
🌹💐امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود:
⬅️إذا استَولَی الصَّلاحُ علی الزَّمانِ و أهلِهِ ثُمّ أساءَ رَجُلٌ الظَّنَّ برَجُلٍ لَم تَظهَرْ مِنهُ حَوبَةٌ فقد ظَلَمَ، و إذا استَولی الفَسادُ علی الزَّمانِ و أهلِهِ فَأحسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ برجُلٍ فَقَد غَرَّرَ.
🔻هر گاه درستی و پاکی بر روزگار و مردمش حکمفرما شد، اگر کسی به دیگری بی آن که گناهی از او آشکار شود گمان بد برد ستم کرده است و هرگاه فساد و نا راستی بر روزگار و مردم آن چیره شد، اگر کسی به دیگری گمان نیک برد و خوش بین باشد، فریب خورده است.
📚نهج البلاغة: الحکمة ۱۱۴
🆔 @mohadesin_marefat_110
💠کراهت داشتن صحبت زیاد به غیر از ذکر خداوند متعال
🌸رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله فرمود:
⬅️عن ابن عمر، قال: قال رسول اللّه صلّی اللّه علیه و اله لا تکثروا الکلام بغیر ذکر اللّه فإنّ کثرة الکلام بغیر ذکر اللّه قسوة القلب، إنّ أبعد النّاس من اللّه القلب القاسی.
🔻جز ذکر خدا، سخن فراوان مگویید. به درستی که سخن فراوان به غیر از ذکر و یاد خدا موجب سنگ دلی است و دورترین مردم از خدا[انسان] سنگ دل میباشد.
📚امالی شیخ طوسی جلد ۱، صفحه ۱۱
🆔 @mohadesin_marefat_110
💠خروج حضرت امیرالمومنین علیه السّلام برای مبارزه با مرحب
🔻مکحول میگوید: هنگامی که روز جنگ خیبر فرارسید مردی از میان یهودیان خارج گشت که به او مرحب گفته میشد. او مردی بلند قامت و درشت جثّه بود و یهودیان او را به خاطر دلاوری و توانگری اش بر خود مقدّم میداشتند. راوی میگوید: در آن روز مرحب به سوی یاران پیامبر رفت و هیچ کس با او هماورد نشد مگر آنکه میگفت: «من مرحب هستم»آنگاه بر او حمله ور میشد و هیچ یک تاب مقاومت در برابر او را نداشتند. راوی گوید: مرحب دایه ای منجّم [و پیشگوی] داشت که از جوانی و درشت هیکلی مرحب خوشش میآمد و به او میگفت: با هر هماوردی بجنگ و با هرکس که با تو ستیزه کرد بستیز جز کسی که نامش حیدر است. که اگر در مقابلش بایستی کشته خواهی شد. راوی گوید: هنگامی که جنگ آوری مرحب فزونی یافت و مردم از جایگاه او[و توانایی او در جنگ] متحیّر گشتند و نزد پیامبر شکایت کردند و از ایشان خواستند که علی علیه السّلام را به سوی مرحب بفرستد. پیامبر علی علیه السّلام را نزد خود خواند و به او فرمود: ای علی، مرحب را کفایت کن[و او را به تنهایی از بین ببر]. امیر المؤمنین علیه السّلام به سوی مرحب رفت. هنگامی که مرحب امام را دید به سویش شتافت و زمانی که مشاهده کرد حضرت او را بزرگ و با اهمّیّت برنمی شمرد ناراحت شد و بر او بسیار سنگین آمد. سپس جلو آمد در حالی که میگفت: من کسی هستم که مادرم مرا مرحب نام نهاد. علی علیه السّلام قدم پیش نهاد و فرمود: من کسی هستم که مادرم مرا حیدر نامید.
هنگامی که مرحب این سخن را شنید، گریخت و از بیم آنچه دایه اش او را از آن بر حذر داشته بود توقّف نکرد. پس ابلیس در چهرۀ دانشمندی از دانشمندان یهود بر او مجسّم شد و گفت: مرحب کجا میروی؟ مرحب گفت: این هماورده خود را حیدر میخواند! ابلیس پرسید: مگر حیدر کیست؟ مرحب گفت: دایهام مرا از رزم با مردی به نام حیدر بیم میداد و میگفت: او تو را خواهد کشت. ابلیس به او گفت: ننگ بر تو. اگر حیدر جز این یک نفر نبود هرگز مانند تویی از نزد چون اویی باز نمی گشت[و فرار نمی کرد]. تو سخن زنان را میپذیری در حالی که آنان بیش از آنچه درست بگویند به خطا میروند. حیدر در جهان فراوان است. اینک بازگرد شاید تو او را از بین ببری. پس اگر او را کشتی بر قومت سروری و آقایی مییابی و من پشتیبان تو میباشم. [بازگرد که]یهودیان به تو پناه میجویند. پس ابلیس او را بازگرداند و به خدا قسم اندکی نگذشت[به مقدار زمان میان دوشیدن شیر از شتر]که علی علیه السّلام ضربتی به او زد و او با صورت به زمین افتاد و یهودیان در حالی که میگفتند: مرحب کشته شد، مرحب کشته شد.
📚امالی شیخ طوسی جلد ۱، صفحه ۱۴
🆔 @mohadesin_marefat_110
💠توصیف حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه
⬅️عن جابر الجعفیّ قال: سمعت أباجعفر علیه السلام یقول: سَأَلَ عُمَرُ بْنُ الخَطّابِ أَمِیرَ المُؤْمِنین علیه السلام فَقالَ: أَخْبِرْنِی عَن الْمَهْدِیّ مَا اسْمُهُ؟ فَقالَ: أَمّا اِسْمُهُ فَإِنَّ حَبِیبِی شَهِدَ إِلَیَّ أَنْ لا أُحَدِّثُ بِاسْمِهِ حَتّی یَبْعَثُهُ اللّه ُ. قالَ: فَأَخْبِرْنِی عَنْ صِفَتِهِ. قالَ: هُوَ شابٌّ مَرْبُوعٌ، حَسَنُ الْوَجْهِ، حَسَنُ الشَّعْرِ، یَسِیلِ شَعْرُهُ عَلی مِنْکَبَیْهِ وَنُورُ وَجْهِهِ یَعْلُو سَوادَ لِحْیَتِهِ وَرَأْسِهِ، بِأَبِی ابنُ خِیَرَةِ الإماءِ.
🔻جابر [بن یزید] جعفی میگوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم که میفرمودند: عمر بن خطاب از امیرالمؤمنین علیه السلام پرسید: آیا اسم مهدی را به من خبر میدهید؟ حضرت فرمودند: [نام او را نمی گویم] تحقیقا حبیب من شاهد است و از من عهد گرفته است که نام او را نگویم تا زمان قیام آن حضرت که خداوند او را مبعوث فرماید. عرضه داشت: پس از اوصاف و ویژگیهای او به من خبر دهید؟ حضرت فرمودند: ایشان جوانی رشید و تنومند، با چهره ای نیکو و جذاب است، موهایی زیبا دارد که بر شانه مبارکش افتاده و نور صورت ایشان سیاهی محاسن و موی سر او را فرا گرفته است، پدرم به فدای پسر بهترین کنیزان [یعنی نرجس خاتون]!
📚کتاب الغیبه شیخ طوسی صفحه ۷۸۶
🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت ⸣
⚜ #خواجه_نصیرالدین_طوسی (۳)
⭕️سوزش ابن قیم شاگرد ابن تیمیه از خواجه نصیرالدین طوسی بخاطر ازاله خلافت بنی عباس
⬅️ابن قیم در اغاثة اللهفان از خواجه نصیر الدین طوسی (ره) به «نصیر الشرک و الکفر» و «الملحد» و «وزیر الملاحده» تعبیر می کند، همه این عصبانیت ها و توهین های او همانطور که خودش گفته بخاطر این است که خواجه نصیر الدین طوسی به هلاکوخان برای فتح بغداد و نابود کردن خلافت بنی عباس مشورت داد و تشویق کرد و هلاکوخان نیز سخن خواجه را عملی کرد و بغداد را فتح کردند و خلیفه بنی عباس مستعصم و محدثین و فقهای درباری اهل سنت را به درک واصل کردند.
🔹این موارد که از علمای اهل سنت آورده می شود برای تأیید سخن علامه شوشتری در مجالس المؤمنین است، از آنجا که برخی جهال به سخن مرحوم شوشتری اعتماد ندارند.
@Talabeh_nevesht110
💠تفسیر به رأی و تشبیه و قیاس
⬅️عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَا آمَنَ بِي مَنْ فَسَّرَ بِرَأْيِهِ كَلاَمِي وَ مَا عَرَفَنِي مَنْ شَبَّهَنِي بِخَلْقِي وَ مَا عَلَى دِينِي مَنِ اِسْتَعْمَلَ اَلْقِيَاسَ فِي دِينِي.
🔻امام هشتم از گفته پدرش از طريق پدرانش از امير المؤمنين (عليه السّلام) نقل كرده كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود: خداى عز و جل فرمايد به من ايمان ندارد هر كه كلام مرا به رأی خود تفسير كند، مرا نشناخته هر كه مرا همانند خلقم پندارد! بر دين من نباشد هر كه در دينم قياس بكار برد.
📚الأمالی (للصدوق) , جلد ۱ , صفحه ۶
🆔 @mohadesin_marefat_110
💠مواعظ گوهرباری از امام ششم علیه السلام
⬅️عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: أَنَّهُ جَاءَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ عَلِّمْنِي مَوْعِظَةً فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ كَانَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ تَكَفَّلَ بِالرِّزْقِ فَاهْتِمَامُكَ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلرِّزْقُ مَقْسُوماً فَالْحِرْصُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْحِسَابُ حَقّاً فَالْجَمْعُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلثَّوَابُ مِنَ اَللَّهِ فَالْكَسَلُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْخَلَفُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْبُخْلُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَتِ اَلْعُقُوبَةُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلنَّارَ فَالْمَعْصِيَةُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْمَوْتُ حَقّاً فَالْفَرَحُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْعَرْضُ عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَقّاً فَالْمَكْرُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلشَّيْطَانُ عَدُوّاً فَالْغَفْلَةُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ اَلْمَمَرُّ عَلَى اَلصِّرَاطِ حَقّاً فَالْعُجْبُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَ كُلُّ شَيْءٍ بِقَضَاءٍ وَ قَدَرٍ فَالْحُزْنُ لِمَا ذَا وَ إِنْ كَانَتِ اَلدُّنْيَا فَانِيَةً فَالطُّمَأْنِينَةُ إِلَيْهَا لِمَا ذَا.
🔻مردى نزد امام صادق عليه السّلام آمد و گفت: پدرم و مادرم فداى تو باد! مرا نصيحت كن. امام فرمود: اگر خداى متعال روزى تو را برعهده گرفته است چرا بايد نگران باشى؟ اگر روزى ات تقسيم شده باشد، چرا بايد حرص بورزى؟ اگر به حساب خدا ايمان دارى، چرا بايد ثروت جمع كنى؟ اگر خدا پاداش مى دهد، سستى و تنبلى براى چيست؟ اگر خداوند عوض مى دهد بخل ورزى براى چيست؟ اگر كيفر و دوزخ از سوى خداوند است، نافرمانى چرا؟ اگر مرگ است، شادمانى و غفلت چرا؟ و اگر عوض بر خداست، دروغ و نيرنگ چرا؟ اگر شيطان دشمن انسان است، غفلت چرا؟ و اگر از صراط خواهى گذشت، خودپسندى براى چيست؟ اگر همه چيز در قضا و قدر الهى گنجانده شده، اندوه و غصه براى چيست؟ و اگر دنيا نمى ماند، چرا بايد به آن اعتماد داشت؟
📚الأمالی (للصدوق) , جلد ۱ , صفحه ۷
🆔 @mohadesin_marefat_110