eitaa logo
●|مَــعـMAREFATـرِفَـةُ الـحُـHOJATـجَّـةِ|●
600 دنبال‌کننده
776 عکس
92 ویدیو
22 فایل
🔹لینک ناشناس برای ارسال نظرات و پیشنهادات و انتقادات و سوالات: 🌐 https://harfeto.timefriend.net/17044845484447 💠برای ارتباط و سوال و انتقاد: @tabrizi_906
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🖋فقه الحدیث شیخ صدوق ره (۲) 📜عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ يَرْفَعُ اَلْحَدِيثَ قَالَ: اَلذَّهَبُ وَ اَلْفِضَّةُ حَجَرَانِ مَمْسُوخَانِ فَمَنْ أَحَبَّهُمَا كَانَ مَعَهُمَا. 🔹امام علیه السلام فرمود: طلا و نقره دو سنگند كه مسخ شده‌اند هر كس دوستشان بدارد با آنها محشور خواهد شد! 🔰فقه الحدیث 🔺شیخ صدوق (ره) در توضیح روایت می فرماید: یعنی بذلک من أحبهما حبا یمنع حق الله منهم.(الخصال ج ۱، ص ۴۳) شیخ در این کلام کوتاه بیان می دارد که منظور از آن حبّی که موجب محشور شدن با طلا و نقره می شود، حبّی است که مانع شود انسان حقوق الهی از قبیل زکات را پرداخت نکند. تأیید می کند سخن شیخ صدوق را روایاتی که بیان خواهیم کرد: ۱) امام صادق علیه السلام فرمود: لاَ خَيْرَ فِي مَنْ لاَ يُحِبُّ جَمْعَ اَلْمَالِ مِنْ حَلاَلٍ يَكُفُّ بِهِ وَجْهَهُ وَ يَقْضِي بِهِ دَيْنَهُ وَ يَصِلُ بِهِ رَحِمَهُ؛ هیچ خیری نیست در كسى كه جمع کردن مال و ثروت حلال را دوست ندارد تا آبروى خود را با آن حفظ‍‌ كند، قرضش را بدهد و با خويشاوندانش صله رحم كند.(الکافي ج ۵، ص ۷۲) ۲)مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: به خدا سوگند! ما دنيا طلب هستيم و دوست مى‌داريم كه دنيا به ما داده شود. فرمود: دوست دارى با آن‌چه كار كنى‌؟ گفت: براى خودم و خانواده‌ام راحتى فراهم كنم، صلۀ رحم به‌جا آورم، صدقه بدهم و حج و عمره انجام دهم. فرمود: اين دنياطلبى نيست؛ اين آخرت‌طلبى است. (الکافي ج ۵، ص ۷۲) @Talabeh_nevesht110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
🖋فقه الحدیث شیخ صدوق ره (۳) 📜عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ جَعْفَرٍ الْجَعْفَرِیِّ عَنِ الرِّضَا عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیهم السّلام أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله نَهَی عَنْ قَتْلِ خَمْسَةٍ الصُّرَدِ الصُّوَّامِ وَ الْهُدْهُدِ وَ النَّحْلَةِ وَ النَّمْلَةِ وَ الضِّفْدِعِ وَ أَمَرَ بِقَتْلِ خَمْسَةٍ الْغُرَابِ وَ الْحِدَأَةِ وَ الْحَیَّةِ وَ الْعَقْرَبِ وَ الْکَلْبِ الْعَقُورِ. 🔹پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله) از كشتن پنج حيوان نهى كرد: جغد گردن دراز و هدهد و زنبور و مورچه و قورباغه. و به كشتن پنج حيوان امر کرد: كلاغ و حدا،(نوعى پرندۀ شكارى)و مار و عقرب و سگ گزنده. 🔰فقه الحدیث 🔺شیخ صدوق (ره) در توضیح روایت می فرماید: هذا أمر إطلاق و رخصة لا أمر وجوب و فرض! (الخصال ج ۱، ص ۲۹۷) شیخ در این کلام به مسلک خود نیز نسبت به اوامر شارع اشاره ای کرده است و آن اینکه اوامر شارع بر سه نوع است: ۱)امر فرض و وجوب ۲)امر ندب و استحباب ۳)امر اطلاق و رخصت. در این روایت نیز امر بر اطلاق و رخصت است یعنی رسول خدا صلی الله علیه و آله به کشتن چنین حیواناتی اذن داده است، نه اینکه کشتن چنین حیواناتی مستحب یا واجب باشد! @Talabeh_nevesht110
📜 (۱۷) 💠اجنه و نسناس قبل از بنی آدم خلق شدند/چرایی اعتراض ملائکه به خلقت آدم/سکونت اجنه در هواء و اطراف زمین/حجاب بین اجنه و بنی آدم 🔻امیر المؤمنین علیه السّلام می‌فرماید: چون خدا تبارک و تعالی پس از ۷ هزار سال از گذشت جن و نسناس در زمین، خواست به دست خود آفریده ای آفریند، سپس فرمود: کار خدا این شد که آدم را برای تقدیر و تدبیری که در آسمان و زمین خواهد و داند و برای آنچه خواهد آفریند، پرده آسمان‌ها را برداشت و به فرشته‌ها فرمود: بنگرید خلق من در زمین از جن و نسناس چه می‌کنند؟ چون فرشته‌ها گناه و خونریزی و فساد آن‌ها را در زمین دیدند به ناحق بر آن‌ها گران آمد و بر خدا خشم گرفتند و افسوس خوردند بر اهل زمین و نتوانستند خشم خود را فرو خورند و گفتند پروردگارا توئی عزیز و توانا، جبار و قاهر و عظیم الشان اینانند خلق ناتوان و خوار زمینت که در قبضه قدرتت می‌چرخند و روزیت را می‌خورند و از عافیت تو بهره منداند و با این گناهان بزرگ تو را نافرمانی می‌کنند و تو افسوس نمی خوری و خشمگین نمی شوی و انتقام نمی گیری از آنچه از آن‌ها شنوی و بینی، و این بر ما ناگوار است و آن را بزرگ شماریم. چون خدا از فرشته‌ها این را شنید فرمود: «من در زمین جانشینی خواهم گماشت» بر آن‌ها تا حجت من باشد بر آفریدگانم، فرشته‌ها گفتند «آیا در آن کسی را می‌گماری که در آن فساد انگیزد، و خونها بریزد؟ و حال آنکه ما با ستایش تو، [تو را] تنزیه می‌کنیم و به تقدیست می‌پردازیم» گفتند: آن جاگزین را از بین ما قرار بده که نه تباهی انگیزیم و نه خونریزیم. خدا جلّ جلاله فرمود: ای فرشته هایم، «من چیزی می‌دانم که شما نمی دانید»، من می‌خواهم به دست خود آفریده ای سازم که نژادش را پیغمبرانی مرسل، بندگانی خوب و امامانی رهبر نمایم و آنان را خلفای خود در زمین قرار دهم تا از گناهان باز دارند و به اطاعتم وادارند، و به راهم هدایت کنند، و آنان را برای بیم و انذار حجت خود کنم، و نسناس را از زمین خود جدا و آن را از وجود آن‌ها پاک کنم، و جنیان نافرمان سرکش را از آفریده‌های خوبم دور کنم و در هواء و اطراف زمین اندازم تا در کنار نژادی که آفریده‌ام (آدم) نباشند و میان جنیان و آفریده‌ام پرده کشم تا نژادش پریان را نبیند و أُنس و مجالست و مخالطت با آن نکند، و هر که نافرمانی‌ام کند از نژادی که آفریده‌ام و برای خود برگزیده‌ام به جایگاه نافرمانانش برم و باکی ندارم. فرشته‌ها گفتند: پروردگارا هر چه خواهی انجام بده. « ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته ای، هیچ دانشی نیست تویی دانای حکیم». 📚علل الشرایع ج ۱، ص ۱۰۴ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۸) 💠جنی در شکل سگ سیاه که پرواز می کند ➖عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ إِذَا اِلْتَفَتَ عَنْ يَسَارِهِ فَإِذَا كَلْبٌ أَسْوَدُ بَهِيمٌ فَقَالَ مَا لَكَ قَبَّحَكَ اَللَّهُ مَا أَشَدَّ مُسَارَعَتَكَ وَ إِذَا هُوَ شَبِيهٌ بِالطَّائِرِ فَقُلْتُ مَا هَذَا جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ هَذَا غُثَيْمٌ [غُثَيْمٌ خ ل] بَرِيدُ اَلْجِنِّ مَاتَ هِشَامٌ اَلسَّاعَةَ وَ هُوَ يَطِيرُ يَنْعَاهُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ . 🔻ابو حمزۀ ثمالى گويد: من در راه مكه و مدينه همراه امام صادق عليه السّلام بودم. در اين هنگام حضرت به سمت چپ خود كه سگ سياه تندى بود توجه نمود. آن‌گاه فرمود: تو را چه شده است‌؟! خداوند تو را زشت كند! چقدر سرعت تو زياد است! و آن سگ مانند پرنده بود. گفتم: قربانتان گردم! اين چيست‌؟ فرمود: اين غثيم پيك جنيان است. در همين ساعت هشام مُرد و اين سگ پرواز مى‌كند و خبر مرگ هشام را در هر شهرى پخش مى‌كند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ ✅سند روایت صحیح است✅ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۱۹) 💠خارج کردن جن از بدن دختری با نام مبارک امام سجاد علیه السلام ➖قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: خَدَمَ أَبُو خَالِدٍ الْکَابُلِیُّ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام دَهْراً مِنْ عُمُرِهِ ثُمَّ إِنَّهُ أَرَادَ أَنْ یَنْصَرِفَ إِلَی أَهْلِهِ فَأَتَی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ شَکَا إِلَیْهِ شِدَّةَ شَوْقِهِ إِلَی وَالِدَیْهِ فَقَالَ یَا أَبَا خَالِدٍ یَقْدَمُ غَداً رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ لَهُ قَدْرٌ وَ مَالٌ کَثِیرٌ وَ قَدْ أَصَابَ بِنْتاً لَهُ عَارِضٌ مِنْ أَهْلِ الْأَرْض وَ یُرِیدُونَ أَنْ یَطْلُبُوا مُعَالِجاً یُعَالِجُهَا فَإِذَا أَنْتَ سَمِعْتَ قُدُومَهُ فَأْتِهِ وَ قُلْ لَهُ أَنَا أُعَالِجُهَا لَکَ عَلَی أَنْ أَشْتَرِطَ لَکَ أَنِّی أُعَالِجُهَا عَلَی دِیَتِهَا عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ فَلَا تَطْمَئِنَّ إِلَیْهِمْ وَ سَیُعْطُونَکَ مَا تَطْلُبُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَصْبَحُوا قَدِمَ الرَّجُلُ وَ مَنْ مَعَهُ وَ کَانَ مِنْ عُظَمَاءِ أَهْلِ الشَّامِ فِی الْمَالِ وَ الْمَقْدُرَةِ فَقَالَ أَ مَا مِنْ مُعَالِجٍ یُعَالِجُ بِنْتَ هَذَا الرَّجُلِ فَقَالَ لَهُ أَبُو خَالِدٍ أَنَا أُعَالِجُهَا عَلَی عَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ فَإِنْ أَنْتُمْ وَفَیْتُمْ وَفَیْتُ لَکُمْ عَلَی أَنْ لَا یَعُودَ إِلَیْهَا أَبَداً فَشَرَطُوا أَنْ یُعْطُوهُ عَشَرَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ فَأَقْبَلَ إِلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فَأَخْبَرَهُ الْخَبَرَ فَقَالَ إِنِّی أَعْلَمُ أَنَّهُمْ سَیَغْدِرُونَ بِکَ وَ لَا یَفُونَ لَکَ انْطَلِقْ یَا أَبَا خَالِدٍ فَخُذْ بِأُذُنِ الْجَارِیَةِ الْیُسْرَی ثُمَّ قُلْ یَا خَبِیثُ یَقُولُ لَکَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ اخْرُجْ مِنْ هَذِهِ الْجَارِیَةِ وَ لَا تَعُدْ ..... 🔻امام محمد باقر علیه السّلام فرمود: ابو خالد کابلی روزگاری از عمرش را در خدمت امام سجاد علیه السّلام گذراند، سپس تصمیم گرفت که به سوی اهل خود باز گردد و از شدت اشتیاق به دیدار با پدر و مادرش به او شکایت کرد، فرمود: ای ابو خالد فردا مردی از شام آید که درجه و مال فراوان دارد و به دخترش از اهل زمین پیشامدی رخ داده، و دنبال پزشکی هستند که او را درمان کند، چون شنیدی آمده، پیش او برو و بگو من او را درمان کنم به مزدی برابر دیه او که ۱۰ هزار درهم است، و به آن‌ها دلگرم مشو که آنچه جوئی به تو خواهند داد. فردا بامداد آن مرد و همراهانش آمدند، از بزرگان اهل شام بود در جاه و مال گفت: پزشکی نیست که دختر این مرد را درمان کند؟ ابو خالد گفت من او را در برابر ۱۰ هزار درهم درمان کنم و اگر بپردازید شرط می‌کنم که دیگر درد او برنگردد و با او قرار کردند ۱۰ هزار درهمش بدهند و او نزد امام علیه السّلام آمد و گزارش داد فرمود: من می‌دانم با تو نامردی کنند و به تو نپردازند، ای ابو خالد برو و گوش چپ آن دختر را بگیر و بگو: ای خبیث علی بن الحسین به تو فرماید از این دختر بیرون شو و به او برنگرد، ابو خالد فرمان را انجام داد و او هم برون رفت و دخترک به هوش آمد و ابو خالد درخواست ادای قرار کرد اما چیزی به او ندادند و اندوهگین برگشت، امام به فرمود: چرا غمگین هستید، مگر نگفتم با تو نامردی کنند آن‌ها را رها کن که البته به تو مراجعه کنند، و چون تو را دیدار کردند بگو: من او را درمان نکنم تا مال را به دست علی بن الحسین بسپارید. سپس برگشتند نزد ابو خالد و درخواست درمان کردند و او هم گفت: من درمانش نکنم تا وجه را به دست علی بن الحسین علیه السّلام بسپارید که مورد اعتماد من و شما است، و پذیرفتند و پول را به دست امام علیه السّلام سپردند، و ابو خالد نزد دختر آمد و گوش چپش را گرفت و گفت: ای خبیث، علی بن الحسین علیه السّلام فرماید: از این دختر بیرون شو، و جز از راه خوبی به او نپرداز که اگر برگردی تو را با آتش فروزان خدا بوزم آتشی که بر دلها نشیند، سپس از آن دختر خارج شد، و امام آن مال را به ابو خالد داد و به سوی شهر خود رفت. 📚المناقب ابن شهرآشوب ج ۴، ص ۱۴۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
هدایت شده از ⸤ طلبه نوشت‌ ⸣
✔️جایگاه روایات اهل سنت (۱) 🔺شیخ طوسی (ره) در العدة در رابطه با روایات عامه چنین بیان می کند که: 🔹اگر کسی که در اعتقادات با شیعه مخالف است ولی با این حال از ائمه اطهار علیهم السلام روایتی نقل کند، روایت او محل تأمل و بحث است: 1⃣اگر آن روایت غیر شیعه با روایت صحیحه شیعه در تخالف و تعارض بود، مردود است 2⃣اگر آن روایت غیر شیعه با روایات شیعه موافقت داشت عمل و اعتقاد به آن روایت واجب است 3⃣اگر آن روایت نه با اخبار شیعه موافقت داشت و نه مخالفت داشت، باز عمل به آن روایت که ناقل آن سُنی است واجب می باشد ⭕️چرایی عمل به روایات اهل سنت در جایی که نه در تأییدش و نه در رد آن روایتی از شیعه نبود⬇️ 🔶امام صادق علیه السلام فرموده است: إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ حَادِثَةٌ لاَ تَجِدُونَ حُكْمَهَا فِيمَا رَوَوْا عَنَّا فَانْظُرُوا إِلَى مَا رَوَوْهُ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَاعْمَلُوا بِهِ؛ هر گاه در مسأله ای واقع شدید که حکم آن را از روایات ما اهل بیت علیهم السلام نتوانستید پیدا کنید، پس به روایات سنیان از امیرالمومنین (علیه السلام) نظر کرده و عمل کنید. 🔶سیره مستمره طائفه امامیه بر این بوده است که به روایات ثقات از اهل سنت مانند حفص بن غیاث و سکونی و... عمل می کردند در جایی که روایتی دیگر از طریق راوی شیعه در تعارض با روایت آن سُنی نباشد. 💠فأما إذا کان مخالفا فی الاعتقاد لأصل المذهب و روی مع ذلک عن الأئمة علیهم السلام نظر فیما یرویه. فإن کان هناک من طرق الموثوق بهم ما یخالفه وجب إطراح خبره. و إن لم یکن هناک ما یوجب إطراح خبره، و یکون هناک ما یوافقه وجب العمل به. و إن لم یکن من الفرقة المحقة خبر یوافق ذلک و لا یخالفه، و لا یعرف لهم قول فیه، وجب أیضا العمل به، لما روی عن الصادق علیه السلام أنه قال: «إذا نزلت بکم حادثة لا تجدون حکمها فیما رووا عنا فانظروا إلی ما رووا عن علی علیه السلام فاعملوا به»، و لأجل ما قلناه عملت الطائفة بما رواه حفص بن غیاث، و غیاث بن کلوب، و نوح بن دراج، و السکونی، و غیرهم من العامة عن أئمتنا علیهم السلام، فیما لم ینکروه و لم یکن عندهم خلافه. 📚العدة فی اصول الفقه ج ۱ ص ۱۴۹ @Talabeh_nevesht110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۲٠) 💠جنیانی که در صدد مکر و رساندن ضرر به مسلمانان بودند/جنگ امیرالمومنین با جنیانی که شبیه سیاه پوستان سودانی بودند/حضرت در حین جنگ با اجنه قرآن میخواند و اسماء الله مخصوصه را ذکر می کرد ➖لَمَّا خَرَجَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله إِلَی بَنِی الْمُصْطَلِقِ جَنَبَ عَنِ الطَّرِیقِ وَ أَدْرَکَهُ اللَّیْلُ فَنَزَلَ بِقُرْبِ وَادٍ وَعِرٍ فَلَمَّا کَانَ آخِرُ اللَّیْلِ هَبَطَ عَلَیْهِ جَبْرَئِیلُ یُخْبِرُهُ أَنَّ طَائِفَةً مِنْ کُفَّارِ الْجِنِّ قَدِ اسْتَبْطَنُوا الْوَادِیَ یُرِیدُونَ کَیْدَهُ علیه السلام وَ إِیقَاعَ الشَّرِّ بِأَصْحَابِهِ عِنْدَ سُلُوکِهِمْ إِیَّاهُ فَدَعَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام وَ قَالَ لَهُ اذْهَبْ إِلَی هَذَا الْوَادِی فَسَیَعْرِضُ لَکَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ الْجِنِّ مَنْ یُرِیدُکَ فَادْفَعْهُ بِالْقُوَّةِ الَّتِی أَعْطَاکَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِیَّاهَا وَ تَحَصَّنْ مِنْهُمْ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ الَّتِی خَصَّکَ بِعِلْمِهَا .... 🔻چون پیغمبر برای نبرد با بنی المصطلق بیرون شد، از راه کناری گرفت و شب رسید و نزدیک دره سختی منزل کرد، و در پایان شب جبرئیل فرود آمد و به او گزارش داد که گروهی از کفار جن در درون دره جا گرفته اند و می‌خواهند نیرنگی زنند و هنگام گذشتن از آن به یارانش ضرر رسانند. پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله امیر المؤمنین علیه السّلام را فرا خواند و فرمود: به این دره برو و جنیان دشمنان خدا آهنگ تو کنند آن‌ها را با نیروی خدا داد خود دفع کن و به نام خدا که بویژه دانش آن را به تو داده پناه ببر، و صد مرد از سپاه مختلط خود با همراه او فرستاد، و به آن‌ها فرمود با او باشید و از او فرمانبرداری کنید. امیر المؤمنین به سوی دره رفت و چون نزدیک لبه آن رسید به آن صد نفر فرمود: نزدیک لبه بایستید و کاری نکنید تا به شما اجازه دهم و خود تا لب درّه پیش رفت و از دشمنانش به خدا پناه برد و نام خدا را با اسماء حسنی بر زبان آورد و به همراهان اشاره کرد که نزدیک او آیند و آن‌ها به مسافت یک تیر پرتاب، نزدیک شدند و قصد فرود شدن به درّه نمود که بادی تند وزید که نزدیک بود همه را با صورت بر زمین بیافتند و گام آن‌ها از ترس دشمن، و از هراس آنچه به آن‌ها رسیده بود، پایدار نمی ماند. امیر المؤمنین فریاد زد: من علی بن ابی طالب بن عبد المطلب هستم وصی رسول خدا و عمو زاده او اگر مایلید بر جا ثابت قدم بمانید. در چشم همراهان مردمی پدیدار شدند همچون سیاه پوستان سودانی که گویا شعله‌های آتش در دست داشتند و در کناره‌های درّه جا گرفته بودند، و امیر المؤمنین علیه السّلام به درون درّه نفوذ کرد و قرآن می‌خواند و با شمشیرش به راست و چپ اشاره می‌کرد و درنگی نکرد که آن اشخاص چون دود سیاهی شدند و امیر المؤمنین تکبیر گفت و از دره بالا آمد، و با آن سپاه ایستاد تا مکان از آنچه دود و غبار داشت پاک شد. یاران رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله گفتند یا ابا الحسن چه دیدی؟ نزدیک بود از هراس بر تو هلاک شویم بیشتر از آنچه برای خود در هراس بودیم، فرمود: چون دشمن بر من نمایان شد و نام‌های خدا را بر آن‌ها آشکار ساختم زبون شدند و و به میزان بی تابی و بی قراری آن‌ها پی برد لذا بدون ترس به درون دره رفتم، و اگر به جای خود ایستاده بودند همه را نابود می‌کردم، خدا نیرنگ آن‌ها را کفایت کرد و از مسلمانان شر آن‌ها را دورگردانید، و هر چه از آن‌ها مانده اند پیش از من نزد پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله رسند و ایمان آورند. و امیر المؤمنین و همراهانش نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله برگشتند و به وی گزارش داد و شادمان شد و در باره او دعای خیر کرد و فرمود: یا علی هر کدام از خدا ترسیدند پیش از تو نزد من آمدند و مسلمان شدند و من اسلام آن‌ها را پذیرفتم. 📚الإرشاد شیخ مفید ج ۱، ص ۳۳۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲۱) 💠ظاهر شدن اجنه در شکل و صورتی شبیه به سیاه پوستان سودانی 🔹عَنْ سَعْدٍ اَلْإِسْكَافِ قَالَ: أَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أُرِيدُ اَلْإِذْنَ عَلَيْهِ فَإِذَا رِحَالُ إِبِلٍ عَلَى اَلْبَابِ مَصْفُوفَةٌ وَ إِذَا اَلْأَصْوَاتُ قَدِ اِرْتَفَعَتْ ثُمَّ خَرَجَ قَوْمٌ مُعْتَمِّينَ بِالْعَمَائِمِ يُشْبِهُونَ اَلزُّطَّ قَالَ فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَبْطَأَ إِذْنُكَ عَلَيَّ اَلْيَوْمَ وَ رَأَيْتُ قَوْماً خَرَجُوا عَلَيَّ مُعْتَمِّينَ بِالْعَمَائِمِ فَأَنْكَرْتُهُمْ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي مَنْ أُولَئِكَ يَا سَعْدُ قَالَ قُلْتُ لاَ قَالَ فَقَالَ أُولَئِكَ إِخْوَانُكُمْ مِنَ اَلْجِنِّ يَأْتُونَّا فَيَسْأَلُونَّا عَنْ حَلاَلِهِمْ وَ حَرَامِهِمْ وَ مَعَالِمِ دِينِهِمْ . 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۵ 🔹عَنْ عَمَّارٍ اَلسِّجِسْتَانِيِّ قَالَ: كُنْتُ لَأَسْتَأْذِنُ عَلَيْهِ يَعْنِي أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَجِئْتُ ذَاتَ يَوْمٍ أَوْ لَيْلَةٍ وَ جَلَسْتُ فِي فُسْطَاطِهِ بِمِنًى قَالَ فَاسْتُوذِنَ بشباب [لِشَبَابٍ]كَأَنَّهُمْ رِجَالُ اَلزُّطِّ فَخَرَجَ عِيسَى شَلَقَانَ فَذَكَرْنَا لَهُ فَأَذِنَ لِي قَالَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا عَاصِمٍ مَتَى جِئْتَ قُلْتُ قُبَيْلَ أُولَئِكَ اَلَّذِينَ دَخَلُوا عَلَيْكَ وَ مَا رَأَيْتُهُمْ خَرَجُوا قَالَ أُولَئِكَ قَوْمٌ مِنَ اَلْجِنِّ فَسَأَلُوا عَنْ مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ ذَهَبُوا . 📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۱۰۰ 🔹فَصَاحَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: «أَنَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ وَصِيُّ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ و آلِهِ و سلّم و اِبْنُ عَمِّهِ، اُثْبُتُوا إِنْ شئتم» فظهر للقوم أشخاص مثل الزُّطِّ تُخُيِّلَ فِي أَيْدِيهِمْ شُعَلُ اَلنَّارِ، قَدِ اِطْمَأَنُّوا و أَطَافُوا بِجَنَبَاتِ اَلْوَادِي. فَتَوَغَّلَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَطْنَ اَلْوَادِي و هُوَ يَتْلُو اَلْقُرْآنَ و يُومِئُ بِسَيْفِهِ يَمِيناً و شِمَالاً، فَمَا لَبِثَتِ اَلْأَشْخَاصُ حَتَّى صَارَتْ كَالدُّخَانِ اَلْأَسْوَدِ. 📚إعلام الوری ج ۱، ص ۳۵۲ 🔹عَنِ اِبْنِ جَبَلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا بِبَابِهِ فَخَرَجَ عَلَيْنَا قَوْمٌ أَشْبَاهُ اَلزُّطِّ عَلَيْهِمْ أُزُرٌ وَ أَكْسِيَةٌ فَسَأَلْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْهُمْ فَقَالَ هَؤُلاَءِ إِخْوَانُكُمْ مِنَ اَلْجِنِّ . 📚الکافي ج ۱، ص ۳۹۴ 🔹قال الشیخ المفید رحمهُ الله: وفيما ثبتَ به الخبرُ عن ابن مَسعُودٍ في قصّتهِ ليلة الجنِّ، ومشاهدته لهم كالزط وفي غير ذلكَ من مُعْجِزاتِ الرَّسولِ عَلَیْهِ و آلهِ السَّلامُ. 📚الارشاد ج ۱، ص ۳۴۴ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 (۲۲) 💠چهره حقیقی یکی از اجنه ➖فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله مَنْ أَنْتَ وَ مَنْ قَوْمُکَ قَالَ أَنَا عُرْفُطَةُ بْنُ شِمْرَاخٍ أَحَدُ بَنِی نَجَاحٍ وَ أَنَا وَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَهْلِی کُنَّا نَسْتَرِقُ السَّمْعَ فَلَمَّا مُنِعْنَا مِنْ ذَلِکَ آمَنَّا وَ لَمَّا بَعَثَکَ اللَّهُ نَبِیّاً آمَنَّا بِکَ عَلَی مَا عَلِمْتُهُ وَ قَدْ صَدَّقْنَاکَ وَ قَدْ خَالَفَنَا بَعْضَ الْقَوْمِ وَ أَقَامُوا عَلَی مَا کَانُوا عَلَیْهِ فَوَقَعَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمُ الْخِلَافُ وَ هُمْ أَکْثَرُ مِنَّا عَدَداً وَ قُوَّةً وَ قَدْ غَلَبُوا عَلَی الْمَاءِ وَ الْمَرَاعِی وَ أَضَرُّوا بِنَا وَ بِدَوَابِّنَا فَابْعَثْ مَعِی مَنْ یَحْکُمُ بَیْنَنَا بِالْحَقِّ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله فَاکْشِفْ لَنَا عَنْ وَجْهِکَ حَتَّی نَرَاکَ عَلَی هَیْئَتِکَ الَّتِی أَنْتَ عَلَیْهَا قَالَ فَکَشَفَ لَنَا عَنْ صُورَتِهِ فَنَظَرْنَا فَإِذَا شَخْصٌ عَلَیْهِ شَعْرٌ کَثِیرٌ وَ إِذَا رَأْسُهُ طَوِیلٌ طَوِیلُ الْعَیْنَیْنِ عَیْنَاهُ فِی طُولِ رَأْسِهِ صَغِیرُ الْحَدَقَتَیْنِ وَ لَهُ أَسْنَانٌ کَأَنَّهَا أَسْنَانُ السِّبَاع. 🔻پیغمبر صلی اللَّه علیه و آله به او (جنی) فرمود: تو کیستی؟ قومت کیستند؟ گفت: من عرفطه پسر شمراخ یکی از بنی نجاح هستم، من و گروهی از خاندانم استراق سمع می‌کردیم، و چون از این کار جلوگیری شدیم ایمان آوردیم و چون خداوند تو را به پیغمبری برانگیخت به تو ایمان آوردیم که خود میدانید و البته تو را تصدیق کردیم، و برخی از قوم با ما مخالفت کردند و به همان دین که داشتند، باقی ماندند، و میان ما و آن‌ طایفه از جنیان اختلاف شد و آنان در شمار و نیرو از ما بیش ترند و بر آب و چراگاه چیره شدند و به ما و چهار پایان ما زیان رساندند، پس کسی را به همراه من بفرست که میان ما به حق قضاوت کند. پیغمبر به او فرمود: چهره بگشا تا تو را بصورتی که داری بنگریم، گوید: صورت گشود و به او نگاه کردیم مردی بود پر از مو، سر درازی داشت، چشمهای درازی به درازای سرش، و حدقه‌های خرد و دندان‌هایی چون دندان حیوانات درنده‌ داشت. 📚عیون المعجزات ج ۱، ص ۴۳ ⬅️روایت طویل است و در ادامه دارد که پیامبر صلی الله علیه و آله امیرالمومنین علیه السلام را فرستاد و حضرت با آن طایفه شرور از اجنه جنگ کردند و شمار بسیاری کشتند، این روایت دلالت دارد بر اینکه اجنه به صورت های مختلفی میتوانند در بیایند ولی با این حال یک چهره حقیقی جنّی دارند که برای هر کسی با آن صورت ظاهر نمی شوند. 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲۳) 💠اذیت و ضرر رساندن نادانسته به اجنه شیعه ➖عَنْ صَالِحِ بْنِ أَبِی الْأَسْوَدِ عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهما السلام إِلَی مَکَّةَ فِی جَمَاعَةٍ مِنْ مَوَالِیهِ وَ نَاسٍ مِنْ سِوَاهُمْ فَلَمَّا بَلَغَ عُسْفَانَ ضَرَبَ مَوَالِیهِ فُسْطَاطَهُ فِی مَوْضِعٍ مِنْهَا فَلَمَّا دَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنْ ذَلِکَ الْمَوْضِعِ قَالَ لِمَوَالِیهِ کَیْفَ ضَرَبْتُمْ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ وَ هَذَا مَوْضِعُ قَوْمٍ مِنَ الْجِنِّ هُمْ لَنَا أَوْلِیَاءُ وَ لَنَا شِیعَةٌ وَ ذَلِکَ یُضِرُّ بِهِمْ وَ یُضَیِّقُ عَلَیْهِمْ فَقُلْنَا مَا عَلِمْنَا ذَلِکَ وَ عَزَمُوا إِلَی قَلْعِ الْفُسْطَاطِ وَ إِذَا هَاتِفٌ یُسْمَعُ صَوْتُهُ وَ لَا یُرَی شَخْصُهُ وَ هُوَ یَقُولُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَا تُحَوِّلْ فُسْطَاطَکَ مِنْ مَوْضِعِهِ فَإِنَّا نَحْتَمِلُ لَکَ ذَلِکَ وَ هَذَا ألطف [لُطْفٌ] قَدْ أَهْدَیْنَاهُ إِلَیْکَ وَ نُحِبُّ أَنْ تَنَالَ مِنْهُ لِنَتَشَرَّفَ بِذَلِکَ فَإِذَا جَانِبُ الْفُسْطَاطِ طَبَقٌ عَظِیمٌ وَ أَطْبَاقٌ مَعَهُ فِیهَا عِنَبٌ وَ رُمَّانٌ وَ مَوْزٌ وَ فَاکِهَةٌ کَثِیرَةٌ فَدَعَا أَبُو مُحَمَّدٍ علیه السلام مَنْ کَانَ مَعَهُ فَأَکَلَ وَ أَکَلُوا مِنْ تِلْکَ الْفَاکِهَةِ. 🔻امام سجاد علیه السّلام با جمعی از دوستانش و مردم دیگر به مکه می‌رفت و چون به عسفان رسید دوستانش چادرش را در جایی از آن بر پا کردند. و چون امام به آنجا رسید، فرمود: چگونه در اینجا چادر زدید! اینجا مکان و سکونت قومی از جنیان هست که از دوستان و شیعه ما هستند، و این کار برای آن‌ها ضرر می رساند و جای آن‌ها را تنگ می‌کند! گفتند: آن را ندانستیم و خواستند چادر را بکنند، و آوازی شنیدند و کسی را ندیدند، می‌گفت: یا ابن رسول اللَّه، چادرت را از اینجا به جای دیگر مبر، ما پذیرائیم و این لطفی است که به تو ارزانی می‌کنیم و دوست داریم به وجود شما در این اینجا مفتخر شویم. ناگهان در کنار چادر طبق بزرگی نمایان شد و به همراهش طبق‌های دیگر بود از انگور و انار و موز و میوه‌های بسیار و ابو محمّد همراهانش را دعوت کرد و خود خورد و آنان هم از آن میوه‌ها خوردند. 📚دلائل الإمامة طبری ج ۱، ص ۲۱۲ ⬅️ظاهرا این روایت اشاره دارد به اینکه ممکن است انسان با انجام بعضی کار ها، نادانسته موجب ضرر و اذیت رساندن به جنیان شود. علامه مجلسی ره نکته دیگری که فرمودند اینکه این روایت دلالت دارد بر اینکه اگر اجنه به انسان چیزی را بخشیدند میتوان از آنان قبول کرد و در آن شیء (مانند میوه برای خوردن) تصرف کرد. 📚بحار الأنوار ج ۶۰، ص ۸۹ 🆔 @mohadesin_marefat_110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا حُجَّةَ اللهِ فی اَرضِه صبح بدون سلام بر شما که نمی شود آقا! سلام مولای مهربانم🌸
📜 (۲۴) 💠سگ های جنّی با رنگ های خاص ➖عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْكِلاَبُ اَلسُّودُ اَلْبَهِيمُ مِنَ اَلْجِنِّ . 🔻زراره گويد: امام (باقر عليه السّلام يا امام صادق عليه السّلام) فرمود: سگ‌هاى سياه خالص، از جنّيان هستند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۲ ➖عَنْ مِسْمَعٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْكِلاَبُ مِنْ ضَعَفَةِ اَلْجِنِّ فَإِذَا أَكَلَ أَحَدُكُمُ اَلطَّعَامَ وَ شَيْءٌ مِنْهَا بَيْنَ يَدَيْهِ فَلْيُطْعِمْهُ أَوْ لِيَطْرُدْهُ فَإِنَّ لَهَا أَنْفُسَ سَوْءٍ . 🔻مسمع گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: سگ‌ها از جنيان ضعيف هستند. هنگامى كه يكى از شما غذا مى‌خورد و در مقابلش باشد، به آن غذا دهد و يا دورش كند؛ زيرا سگ‌ها نفس بدى دارند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ ➖عَنْ سَالِمِ بْنِ أَبِي سَلَمَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سُئِلَ عَنِ اَلْكِلاَبِ فَقَالَ كُلُّ أَسْوَدَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَحْمَرَ بَهِيمٍ وَ كُلُّ أَبْيَضَ بَهِيمٍ فَذَلِكَ خَلْقٌ مِنَ اَلْكِلاَبِ مِنَ اَلْجِنِّ وَ مَا كَانَ أَبْلَقَ فَهُوَ مَسْخٌ مِنَ اَلْجِنِّ وَ اَلْإِنْسِ . 🔻سالم بن ابو سلمه گويد: از امام صادق عليه السّلام درباره سگ‌ها پرسيدند. فرمود: هر سگ سياه خالص، هر قرمز خالص و هر سفيد خالص، خلقى از سگ‌ها از جنيان هستند. و آن سگى كه رنگش مخلوط‍‌ و خال‌دار است، مسخ‌شده‌اى از جنيّان و آدميان است. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ ➖عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِيمَا بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ إِذَا اِلْتَفَتَ عَنْ يَسَارِهِ فَإِذَا كَلْبٌ أَسْوَدُ بَهِيمٌ فَقَالَ مَا لَكَ قَبَّحَكَ اَللَّهُ مَا أَشَدَّ مُسَارَعَتَكَ وَ إِذَا هُوَ شَبِيهٌ بِالطَّائِرِ فَقُلْتُ مَا هَذَا جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ هَذَا غُثَيْمٌ [غُثَيْمٌ خ ل] بَرِيدُ اَلْجِنِّ مَاتَ هِشَامٌ اَلسَّاعَةَ وَ هُوَ يَطِيرُ يَنْعَاهُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ . 🔻ابو حمزۀ ثمالى گويد: من در راه مكه و مدينه همراه امام صادق عليه السّلام بودم. در اين هنگام حضرت به سمت چپ خود كه سگ سياه تندى بود توجه نمود. آن‌گاه فرمود: تو را چه شده است‌؟! خداوند تو را زشت كند! چقدر سرعت تو زياد است! و آن سگ مانند پرنده بود. گفتم: قربانتان گردم! اين چيست‌؟ فرمود: اين غثيم پيك جنيان است. در همين ساعت هشام مرد و اين سگ پرواز مى‌كند و خبر مرگ هشام را در هر شهرى پخش مى‌كند. 📚الکافي ج ۶، ص ۵۵۳ 🆔 @mohadesin_marefat_110
📜 (۲۵) 💠سه دسته از جنیان ➖عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْجِنُّ عَلَى ثَلاَثَةِ أَجْزَاءٍ فَجُزْءٌ مَعَ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ جُزْءٌ يَطِيرُونَ فِي اَلْهَوَاءِ وَ جُزْءٌ كِلاَبٌ وَ حَيَّاتٌ. 🔻امام صادق عليه السّلام فرمود: اجنّه سه دسته‌اند: دسته‌اى با فرشتگان هستند و دسته‌اى در هوا پرواز مى‌كنند و دسته‌اى سگ‌ها و مارها هستند. 📚الخصال ج ۱، ص ۱۵۴ 🔹منظور از اجنه ای که با ملائکه اند شاید از جهت قرب معنوی باشد، همانطور که ابلیس قبل از طرد شدن از اجنه ای بود که در صف ملائکه قرار گرفته بود. ⬅️در کتب اهل سنت نیز در تأیید این روایت، روایاتی وجود دارد: ➖عَنْ أَبِي ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيِّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: الْجِنُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَصْنَافٍ: صِنْفٌ كِلَابٌ وَحَيَّاتٌ، وَصِنْفٌ يَطِيرُونَ فِي الْهَوَاءِ، وَصِنْفٌ يَحُلُّونَ وَيَظْعَنُون. 🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جنیان سه دسته اند: یک دسته سگان و مار ها هستند و دسته دیگر گروهی هستند که در هوا پرواز می کنند، دسته سوم دوره گران اند که بار اندازند و کوچ کنند. 📚صحيح ابن حبان ج ۱۴ ص ۲۶ ➖عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى عَزَّ وَجَلَّ الْجِنَّ ثَلَاثَةَ أَصْنَافٍ صِنْفٌ حَيَّاتٌ وَعَقَارِبُ وَخَشَاشُ الْأَرْضِ، وَصِنْفٌ كَالرِّيحِ فِي الْهَوَاءِ، وَصِنْفٌ عَلَيْهِمُ الْحِسَابُ وَالْعِقَابُ. 🔻رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: جنیان سه دسته اند: یکی ماران و دیگر عقرب‌ها و خزنده‌های زمین و سوم چون باد در هوا هستند و دسته ای از آن‌ها حساب و کیفر دارند. 📚المنتظم ج ۱ ص ۱۷۵ 🆔 @mohadesin_marefat_110
4_5863762108692303465.mp3
10.4M
👌ای خصم نابکار بسوزان در آتشم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا