کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سیّد على قاضى طباطبائى در ماههاى رجب و شعبان و رمضان - #بخش_اوّل◾️ ▪️۱- آ
◾️دستورات آيت الحق مرحوم سید على قاضى طباطبائى در ماههاى رجب و شعبان و رمضان - #بخش_دوّم◾️
☑️و اما دستورالعمل این سه ماه:
▪️۱- بر شما باد به اینکه نمازهای فریضۀ خود را و نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در بهترین اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت آنرا بجا بیاورید. چنانچه باز هم شواغل دنیا شما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوة أوّابین» میگویند، انجام بدهید. و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهید که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از «صلوة وُسطی» همان نماز ظهر است.
▪️۲- و امّا در مورد نافلۀ شب بخصوص باید بدانید که انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز أتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبهای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بیتوجّه هستند! و ما هیچگاه ندیده و نشنیدهایم که احدی به یک مرحله و مرتبهای از کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب!»
▪️۳- بر شما باد به قرائت قرآن کریم در نافلههای شب که انسان را حرکت داده، سیر او را سریع مینماید و برای او بسیار مفید است. تغنّی به قرآن، انسان را به خدا نزدیک میکند! بخلاف غنای محرم که آدمی را به لهو میکشاند. پس تا میتوانید در شبها قرائت قرآن کنید، چرا که قرائت قرآن شراب مؤمنین است.
▪️۴- بر شما باد اینکه به انجام دادن اوراد و اذکاری که هر یک از شما بعنوان دستور در دست دارید، ملتزم و متعهد باشید!
▪️۵- بر شما باد به زیارت مشهد اعظم، که مراد همان حرم مطهر امیرالمؤمنین علی علیه السّلام و قبر نورانی آن بزرگوار است، و نیز سایر مشاهد مشرفۀ اهل البیت علیهم السّلام و مساجد معظمه مانند مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، مسجد سهله و بطور کلی هر مسجدی از مساجد. زیرا مؤمن در مسجد، همانند ماهی است در آب دریا.
▪️۶- و هیچگاه پس از نمازهای واجب خود، تسبیحات حضرت صدیقه صلَوات الله علیها را ترک ننمایید، زیرا این تسبیحات، یکی از انواع «ذکر کثیر» شمرده شده است.
▪️۷- یکی از وظائف مهم و لازم برای سالک إلی الله، دعا برای فرج حضرت حجّت صلوات الله علیه در قنوت «وتْر» است. بلکه باید در هر روز و در همۀ اوقات و همۀ دعاها، برای فرج آن بزرگوار دعا نمود.
▪️۸- و یکی دیگر از وظایف لازم و مهم، قرائت زیارت جامعه، معروف به «جامعۀ کبیره» در روز جمعه است.
▪️۹- لازم است که قرائت قرآن حتماً کمتر از یک جزء نباشد.
▪️۱۰- تا میتوانید بسیار به دیدار و زیارت برادران نیکوکار خود بشتابید، چرا که به راستی آنها برادرانی هستند واقعی که در تمام مسیر، همراه انسانند و با رفاقت خویش، آدمی را از کریوههای نفس و تنگناها و عقبات آن عبور میدهند.
▪️۱۱- به زیارت اهل قبور ملتزم باشید ولی نه بصورت مداوم و همه روزه (مثلاً در هفته، یک روز انجام بگیرد) و نباید زیارت قبور در شب واقع گردد.
▪️« ما را با دنیا چه کار؟! به راستی دنیا ما را فریب داده، به پستی و ذلّت کشانید، ما را از مقام عزت و رفعت پائین آورد، و دنیا پستتر از آن است که برای ما هدف قرار گیرد. پس آن را برای اهل دنیا واگذارید. پس به به! خوشا به حال آن مردانی که بدنهای آنان در این عالم خاکی است ولی قلوبشان در عالم لاهوت، یعنی در عالم احدیت و واحدیّت و عزّ پروردگار در پرواز میباشد و این افراد، اگر چه از نظر تعداد بسیار کم هستند ولیکن از نظر قوّت و مدد و از جهت واقعیت و اصالت و حقیقت دارای اکثریت میباشند. من میگویم آنچه را که شما میشنوید و از ذات اقدس حضرت حق طلب مغفرت مینمایم.» (۱۳۵۷ ه.ق)
▪️این دستوراتی است که مرحوم قاضی به شاگردان خود داده است، و رفقا این دستورات را در این سه ماه انجام میدهند؛ البته این اعمال را در حد امکان ، هر کسی که نمیتواند هر روز را روزه بگیرد حتی الامکان ۵ روز از رجب و ۱۰ روز از شعبان را روزه بگیرد، خلاصه به حسب ملاحظه مزاج و قوه و حال و استعداد بگیرد.
▪️و قرائت القرآن در شب علی حد قدرة. اگر میتوانی نخواب و اگر کسی نمیتواند همه شب را نخوابد، صب باشد، صب یعنی جگر سوخته، بیدار خوابی کند، شب زود بخوابد و سعی کند بیدار خواب کند طوری که بدن استراحت خود را بگیرد.
▪️مرحوم قاضی اوّل شب میخوابیدند بعد نماز میخواندند و بعد میخوابیدند و باز نماز میخواندند، همینطور تا دو ساعت به اذان که دیگر نمیخوابیدند، مرحوم آخوند ۳ ساعت به اذان صبح بیدار بودند، اگر نافلۀ شب را بجا نیاورید فایده ندارد و عرفان معنی ندارد. عرفان به عمل است نه به گفتن!
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُجِیبِیْنَ لِلْمَلَکِ الدّٰاعِی فِی لَیٰالِی هٰذَا الشَّهْرِ (الرَّجَبِ الْمُرَجَّبِ) وً اجْعَلْنِی فِیْهٰا مِنَ الذّٰاکِرِینَ وَ اجْعَلْنِی فِیْهٰا مِنَ الطّٰائِعِینَ.
◾️اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی فِیْهٰا مِنْ جُلَسٰائِکَ وَ کُنْ جَلِیسِی کَمٰا وَعَدْتَ وَ اجْعَلْنِی فِیْهٰا مِمَّنْ أَطٰاعَکَ وَ کُنْ مُطِیعِی کَمٰا وَعَدْتَ وَ اجْعَلْنِی فِیْهٰا مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ لَکَ وَ اغْفِرْ لِی کَمٰا وَعَدْتَ.
◾️اَللّٰهُمَّ إِنِّی أَدْعُوکَ فَأَجِبْنِی کَمٰا وَعَدْتَ وَ أَسْأَلُکَ فَأَعْطِنِی کَمٰا وَعَدْتَ وَ أَسْتَهْدِیکَ فَاهْدِنِی کَمٰا وَعَدْتَ وَ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُعْتَصِمِینَ بِهٰذَا الشَّهْرِ فَأَوْصِلْنِی إِلَیْکَ کَمٰا وَعَدْتَ.
◾️اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی یَوْمَ الْقِیٰمَةِ مِنَ الرَّجَبِییّنَ وَ اجْعَلْنِی مِنٰ خَیْرِ شِیعَةِ أمِیْرِالْمُؤمِنِینَ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️اَللّٰهُمَّ اجْعَلْنِی مِنَ الْمُجِیبِیْنَ لِلْمَلَکِ الدّٰاعِی فِی لَیٰالِی هٰذَا الشَّهْرِ (الرّ
◾️نداى ملك داعى و جواب آن◾️
▪️يكى از مراقبتهاى مهم در اين ماه به ياد داشتن حديث «مَلَك داعى » مى باشد كه از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است . پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: ((خداى متعال در آسمان هفتم فرشته اى را قرار داده است كه «داعى » گفته مى شود. هنگامى كه ماه رجب آمد، اين فرشته در هر شب اين ماه تا صبح مى گويد: خوشا بحال تسبيح كنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرداران خدا. خداى متعال مى فرمايد: همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند، فرمانبردار كسى هستم كه فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشايش هستم . ماه ماه من بنده بنده من و رحمت رحمت من است . هر كسى در اين ماه من را بخواند او را اجابت مى كنم و هركس از من بخواهد به او مى دهم و هركس از من هدايت بخواهد او را هدايت مى كنم . اين ماه را رشته اى بين خود و بندگانم قرار دادم كه هركس آن را بگيرد به من مى رسد.»
‼️ ▪️افسوس از كوتاهى ما در طاعت خدا! كجايند شكرگزاران ! كجايند تلاشگران ! آيا عاقلان توان فهم حق اين نداى آسمانى را دارند! چرا جوابى نمى شنوم ! كجايند عارفانى كه مى دانند كسى توان شكر اين نعمت را ندارد! كجايند كسانى كه اقرار به كوتاهى و عجز دارند كه در جواب اين منادى آسمانى بگويند: اجابت كرده و ياريت مى كنيم درود و سلام بر تو اى منادى خداى زيبا و جليل ، شاه شاهان ، مهربانترين مهربانان ، خداى بردبار و كريم ، رفيق دلسوز، صاحب عفو بزرگ ، تبديل كننده بديهاى انسان به خوبيها، اينان بندگانى گناهكار و طغيانگر، پست و اسير شهوتها و غفلتها مى باشند! اى فرستاده بزرگ خدا مردگان بظاهر زنده را صدا مى كنى كسانى كه قلبهايشان مرده و عقلهايشان جدا و روحهايشان فاسده شده ! چرا مردگان را صدا مى زنى ! كسانى كه صداى تو سودى به آنان نمى رساند مگر اينكه با نداى تو قلبها زنده شده ، عقلها بازگشته و روحها بيدار شود و درباره ارزش و بهاى گران اين نداى آسمانى و بزرگى پروردگار و پستى نفس و سختى آزمايش و بدى حال خود بينديشند. آنان شايسته راندن و دور نمودن و لعنت و عذاب هستند؛ ولى وسعت رحمت پروردگار باعث اين دعوت بزرگ شده است ، آن هم با اين زبان و بيان لطيفى كه بالاتر از تصور انسان و خواسته و آرزوى او است . اكنون با واسطه قرار دادن اين نداى آسمانى و لطف بزرگ از خدا مى خواهيم ما را موفق به اجابت اين دعوت و كرامت بزرگ بدارد.
▪️اى وعده دهنده سعادت ! با خوش آمدگوئى و كمال ميل و جانفشانى نداى تو را اجابت مى كنيم زيرا ما را به تسبيح كردن مالك كريم خود توجه دادى و ما را ترغيب به اطاعت از مولاى مهربان خود كردى و ما را به كرامت پروردگار رساندى . اى منادى! زبان حال افراد پست پاسخت مى دهند كه ما را بهره مند ساخته و بزرگ داشتى و دعوت به بزرگترين سعادتها نمودى . پستى و فساد و كوچكى ما كجا و تسبيح و تمجيد خدايمان كجا! خاك كجا و خداى خدايان كجا! آلوده به پليديها كجا و مجلس پاكان كجا! و اسير در زنجير كجا و منزل آزادگان كجا؟ ولى لطف پروردگار باعث شده تا به ما اجازه تسبيح خود را بدهد. و حكمت او ما را مشرف به اين تكليف كرده است . چه رسوايى بزرگى اگر بعد از اين بخشش بزرگ در تسبيح او كوتاهى و در فرمانبردارى او سستى كنيم ! چه آقاى كريمى و چه بنده هاى پستى ، چه خداى بردبار و چه بندگان كم عقلى !
▪️با گوش دل شنيديم آنچه را از پروردگار به ما رساندى كه «من همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند» در حالى كه بزرگى اين ابلاغ هر زبانى را در عالم امكان و در تكليف جواب آن ، لال كرده و عاقلان از زيبايى اين كرامت متحير شدند. اگر هر كدام از مشرف شدگان به اين خطاب داراى بدن تمام جهانيان و روحهاى تمام صاحبان روح بودند و تمام آن را در جواب و براى بزرگداشت اين خطاب فدا مى كردند، چيزى از حقوق آنرا ادا نكرده و شكر حتى جزيى از آن را نمى توانستند بجا آورند. پس چرا انسان بيكاره پست از اجابت اين دعوت غفلت مى كند و در استفاده از اين منزلت و مقام بزرگ كوتاهى مى كند و به اين هم بسنده ننموده و بجاى تمجيد و تسبيح خدا، كسى را تمجيد مى كند كه تمجيدش مستوجب آتش بوده ، و به جاى همراهى با فرشته هاى نزديك خدا و پيامبران ، در مجلسى كه پروردگار جهانيان حضور دارد، به قرين شدن با جن ها و شيطان ها در ميان طبقات جهنم راضى مى شود.
ادامه دارد…
◾️المراقبات، ميرزا جواد ملكی تبريزی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
#از_پشت_سر_نيفتيد
▪️خيلى نگو من گناهكارم. اين را ادامه نده تا به يقين برسد. روى صفات خوب و كارهاى خوب كار كن تا به يقين برسند. معصيت را به يقين نرسان. ايمان را به شك تبديل نكن. اينكه به شما روزى داده، خلق كرده، اينجا نشانيده، هيچ كدام دست ما نبوده است، همه را خدا كرده است. در اين يقين ها شك نكنيد. از آن طرف پشت بام نيفتيد! بعضى ها احتياط مى كنند عقب عقب مى روند، از آن طرف پشت بام مى افتند. جماعت زيادى از آن طرف افتادند. اصلا من نديده ام كسى از جلو بيفتد؛ همه از پشت سر مى افتند. پشت رو هم افتاده اند. حالا چطور مى شود بياوريشان بالا وقتى كه از پشت سر افتاده اند؟
رفتى علم را بفهمى خراب كردى. رفتى بچه را تربيت كنى فاسدش كردى؛ بچه را دشمن خدا كردى. هر كارى كردى از پشت سر افتادى!
☑️وقتى بسم الله را بفهميد ديگر نه از جلو مى افتيد نه از پشت سر.
#طوباى_محبت
◾️مجالس حاج محمّد اسماعيل دولابى
كتاب دوم، چاپ دهم، مجلس اول
صفحه ى ٢٤-٢٣◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🍀
☘حُبُّ عَليِّ بْنِ ابيطالِبٍ حَسَنَةٌ لايَضُرُّ مَعَها سَيِّئَةٌ، وَ بُغْضُهُ سَيِّئَةٌ لاتَنْفَعُ مَعَها حَسَنَةٌ.☘
@mohamad_hosein_tabatabaei در
○سر دوش نبی رفت علی تا که بدانند همه
○سر منبر نه که بر دوش نبی جای علیست
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی●□
□●مستحب است در آغاز نماز ابتدا سه تکبیر گفته شود و چهارمین تکبیر را شخص به قصد تکبیرةالاحرام بگوید.
□●نمازگزار با هر تکبیر، یکی از نفسهایش را کنار میاندازد و با توجّه به چهار نفس انسان، بعد از تکبیر چهارم چیزی از او باقی نمیماند و این خود خداست که از این پس نماز را میخواند و خود اوست که در نماز، حامد و مسبّح خود است و هم اوست که در نماز، خود را تعظیم و تکبیر و تهلیل مینماید.
□●همین طور مستحب است ابتدای نماز، شش تکبیر گفته شده و تکبیر هفتم به قصد تکبیرةالاحرام ادا شود. اگر نمازگزار چنین کند، با این هفت تکبیر، از هفت پرده ی دل، یا هفت طبقه ی آسمان عبور کرده و به جایی میرسد که جز خدا احدی نیست.
□●مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در حدیث حُبُّ عَلیِّ بنِ ابى طالِبٍ حَسَنَةٌ لا تَضُرُّ مَعَها سَیئَةٌ. محبّت علی بن ابی طالب علیه السّلام حسنه ای است که با وجود آن هیچ سیئه ای زیان نمیرساند. مقصود حبّ حقیقی است که خیلی چیز بزرگی است. حبّ مجازی مقصود نیست که چند تا علی علی بگوید و گرم شود.
◾️مصباح الهدی _ محبت ص١١٤◾️
#حديث
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا نُورَاللهِ في ظُلُماتِ الاَْرْضِ🍀
☘ولادت حضرت ابن الرضا، جوادالائمه، امام محمد بن علی التقی علیهماالسلام را به محضر حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه و یکایک شیعیان و محبین آلالله تبریک عرض میکنیم.
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️آیت الله علامه جوادی آملی دام ظلّه◾️
▪️وقتی #امام_جواد علیه السلام به دنیا آمده است، #امام_رضا علیه السلام خیلی به این نوزاد علاقمند بود؛ آن طوری که مسعودی نقل میکند: در بسیاری از شبها امام رضا علیه السلام تا سحر کنار این گهواره ذکر خواب میگفت، مناجات میکرد، مناغات میکرد و با او گفتگو میکرد. بعد به امام رضا علیه السلام عرض کردند: شایسته نیست که پدری همچون شما کنار گهواره کودک ذکر خواب بگوید تا کودک بخوابد.
▪️فرمود: نه من ذکر خواب میگویم و نه او به خواب میرود؛ من دارم معارف الهی را به او منتقل میکنم، با علم او را عزیز میکنم؛ ما ذکر خواب نمیگوئیم!
#اثبات_الوصیه / #صفحه_۲۱۸
◾️دیدار با جمعی از دانشجویان و اقشار مختلف مردم
قم ؛ ۱۳۸۴/۱۰/۱۱◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
◾️سه خصلت که مؤمن به آن محتاج است در حدیثی از امام جواد علیه السّلام◾️
««الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ»»
▪️اوّل: توفیق الهی
بدون توفیق الهی هیچ کاری نمیشود...
این همه گفتیم، لیک اندر بسیج
بی عنایات خدا هیچیم هیچ
بی عنایات حق و خاصان حق
گر ملک باشد سیاهستش ورق
▪️دوّم: موعظهگری از درون خویشتن داشته باشد...
▪️سوّم: اگر کسی خیرخواهانه به او تذکّری داد، پذیرای آن تذکّر، موعظه و نصیحت شود...
◾️استاد مهدی طیّب◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در حدیثی منسوب به امام جواد علیه السلام است که حضرت فرمودند: «لا تَكُنْ وَلِيّاً لِلَّهِ فِی الْعَلَانِيَةِ عَدُوّاً لَهُ فِی السِّرِّ» دوست خدا در علانیه، آشکار و ظاهر و دشمن خدا در خفا، سرّ و باطن نباش.
▪️نکته ی بسیار مهمّی است که انسان ظاهر و باطنش، هماهنگ باشد. قبلاً هم در این مورد صحبت کردیم که #توحید به معنای یکی کردن یا یکی شدن است. خدا را که نمی خواهیم یکی کنیم؛ خدا یکی هست. توحید یعنی به وحدت رسیدن خودِ عبد؛ یعنی از چندگانگی در آمدن و یک دست شدن او؛ یعنی اینکه ظاهر و باطنش یکی شود. اگر مؤمن به این #یگانگی رسید، سخنش با عملش یکی شد، ادّعایش با رفتارش یکی شد؛ اگر به این یگانگی رسید به راستی موحّد است.
▪️این جمله ی منسوب به #امام_جواد علیه السلام به همین نکته اشاره می کند که نکند ما در ظاهر قیافه ی دوستان خدا را داشته باشیم؛ مثل دوستان خدا لباس بپوشیم؛ مثل دوستان خدا سخن بگوییم؛ مثل دوستان خدا رفتار کنیم؛ امّا در باطن و خفا، دشمن خدای متعال باشیم. این دوگانگی عمق #نفاق است و امیدواریم خدای متعال ما را به یک دستی ایمانی و مقام توحید نائل کند و از این تعارض و دوگانگی نجات دهد و جز با عنایات خدا و با دستگیری اهل بیت علیهم السلام این مقام، دست یافتنی نیست.
▪️اینکه انسان همه چیزش یکی شود، قلّه ی بسیار بلندی است؛ اندیشه هایش، آرزوهایش، رفتارهایش، افکارش، گفتارش، خلقیاتش و روحیاتش همه یک دست شود. این مقام خیلی بلندی است و باید عنایت خود جواد الائمه علیه السلام نصیب حال دوستانشان شود که به آنچه فرمودند، بتوانیم نائل شویم؛ ان شاءالله.
▪️ما بخواهیم و طلب کنیم، عطا از آن طرف است. همه ی کمالات و مقامات، همه از آن طرف عطا می شود؛ نتیجه ی تقلاّ و تلاش عبد نیست؛ همه عطای الهی است؛ منتهی لازم است که خواستی در درون ما ایجاد شود. خدای متعال و اولیای خدا به اختیاری که در خلقت به عبد عطا شده متعرّض نمی شوند؛ یعنی به جبر، فشار، زور و علی رغم خواسته ی عبد، آن کمال را به او نمی دهند. همین که خواست و طلب ایجاد شد؛ تمنّا و تقاضا ایجاد شد، بلافاصله عطا صورت می گیرد.
▪️امیدواریم خدای متعال ما را طالب، خواهان و خواستار راستین قرار بدهد و این عنایت را از دست پر سخاوت #امام_جواد علیه السلام در حقِّ ما بفرماید که در علانیه و سِرّ دوست خدا باشیم؛ یعنی همان طور که رفتارهای ظاهری مان شبیه رفتارهای دوستان خداست، خصوصیت های باطنی مان هم، همان گونه شود و در وجود خودمان به وحدت برسیم؛ با اولیای خدا به #جمع برسیم.
▪️در زیارتنامه های مختلفی که از معصومین رسیده، این خواست هست. «وَ اجْمَعْ بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ» اینکه ما با اهل بیت علیهم السلام در دنیا و آخرت، در ظاهر و باطن جمع شویم؛ این #مقام_جمع است. در زیارت امین الله هم این خواسته را داریم ؛ می خواهیم که ما به مقام جمع برسیم؛ یعنی اندیشه هایمان با اندیشه ی امام، روحیاتمان با روحیات امام، خلقیاتمان با خلقیات امام، باطنمان با باطن امام، ظاهرمان با ظاهر امام، سخنمان با سخن امام، رفتارمان با رفتار امام جمع شود؛ از این دوگانگی بیرون بیاییم و به یگانگی با اهل بیت علیهم السلام برسیم. این آرزوی بسیار بزرگی است و امیدواریم با عنایات خدای متعال و با وساطت اهل بیت علیهم السلام عبد بتواند به این مقام برسد. امیدواریم خدای متعال به عظمت شخصیت جواد الائمه علیه السلام این عنایت را در حقِّ همه ی دوستان از جمله مایی که در این مجلس به یاد آن بزرگوار هستیم بفرماید.
◾️استاد مهدی طیب - ۱۳ آبان ۸۹
#امام_جواد علیه السلام◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○ #لفظ_فرج○□
□○لفظ "فرج " در لغت عرب يعنی گشايش.
خدايا فرجی حاصل كن يعنی خدايا گشايشی حاصل بفرما يعنی دلهای مان نسبت به يكديگر كاملا مطمئن باشد
□○به طوری كه اگر شما خانه ، كاشانه، مغازه و امكاناتت را گذاشتی و رفتی ، اگر كسی نگاه هم بكند حافظ آن باشد،
اين ميشود #فرج_امام_زمان كه اگر روزی به اين نقطه رسيديم امام زمان فرج کرده و الّا اگر امام زمان هم تشريف بياورند و باز ما دروازه های مان را قفل كنيم معلوم است فرج حاصل نشده.
#لذا_ميگوييم :
□○اللهم صل علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم
#يعنی:
□○ #بار الها:
#نه_تنها_فرج_امام_زمان
بلكه فرج پيغمبر و آل پيغمبر را برسان
□○پير و جوان
استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●عشق و ارادت نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام راه کمال، فلاح، سعادت و رستگاری است.●■
■●این حدیث را از پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند:
«لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلىٰ حُبِّ عَلِیِ بْنِ اَبِي طالِبٍ لَما خَلَقَ اللهُ النّارَ.» (۱)
■●اگر همه ی مردم، بر محبّت امیرالمؤمنین علیه السلام مجتمع بودند، خدا اصلاً دوزخ را خلق نمی کرد. #عشق و ارادت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، کیمیای بی نظیر و اکسیر اعظم است. چون عشق، عاشق را به رنگ معشوق درمی آورد و به شکل معشوق تبدیل می کند.
■●اگر عشق نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام ، توأم با #معرفت، خالصانه و صادقانه باشد و ادّعای گزاف نباشد، انسان را به رنگ علی علیه السلام درمی آورد و او را #علی گونه می کند.
به تعبیر زیبای امام باقر علیه السلام ، که فرمودند: «هَلِ الدِّينُ اِلَّا الْحُبُّ ... الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ.» (۲)
■●آیا دین چیزی غیر از عشق و محبّت هم هست. دین همان عشق و محبّت است و عشق و محبّت، همان دین است. دین ما عشق امیرالمؤمنین علیه السلام است. اگر بخواهیم در مسیر تزکیه حرکت کنیم، بهترین راه، راه محبّت و عشق است.
■●عشق امیرالمؤمنین علیه السلام انسان را از هر چه غیر خداست، پاکِ پاک می کند.
■●عشق علی علیه السلام آتشی است که وارد هرجا شد، هرچه غیرخدا بود را سوزاند و نابود کرد و تنها خدا را برجای گذاشت. هرکس به هر مرتبه از کمالات رسید، به یُمن صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام رسید.
■●در محضر استاد مهدي طيب ۸۳/۰۸/۱۴●■
#امیرالمومنین #گنجینه_ی_معارف_پیامبر_و_اهل_بیت
■ ۱. مجلسی، بحار، ج ۳۹، ص ۲۴۹ و طبری آملی، بشارةالمصطفی، ص ۷۵■
■۲. حرّعاملی، وسائل الشّیعة، ج ۱۶، ص ۱۷۱ و مجلسی، بحار، ج ۶۶، ص ۲۳۸■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #سه_چهله_ی_مهم_نزد_اهل_سلوک●■
■اهل سلوک قائل به #سه_چهلّهی مهم در طول سال هستند. دو چهلّه ی آن پیدرپی است و از #اول_ماه_رجب شروع میشود و تا آستانهی بیستویکم ماه مبارک رمضان ادامه پیدا میکند.
■شصت روز آن، دو ماه #رجب و #شعبان است؛ بهعلاوهی بیست روز #ماه_مبارک_رمضان که جمعاً هشتاد روز میشود؛ که دو چهلّه ی پیوسته است.
■کسی که از این دو چهلّه به خوبی بهره ببرد، برای درک و دستیابی به #لیلةالقدر مستعد میشود. #لیلةالقدر_آفاقی یک بحث است و #لیلةالقدر_انفسی که مهمتر است، بحث دیگری است.
■چهلّهی دیگر که جدای از آنهاست، از #اوّل_ماه_ذیالقعده شروع میشود و تا #روز_عرفه ادامه دارد. به این چهلّه، #چهلّهی_کلیمیّه یا موسویّه نیز میگویند؛ زیرا خدایمتعال چنین چهل روزی را با موسیبنعمران علیه السلام قرار خلوت گذاشت.
■●استاد مهدی طيب ۹۲/۰۶/۱۴●■
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (۱)
□ ۱. هر روز صبح، #دعای_عهد، یعنی دعای «اَللّـٰهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ ...» را بخواند. اشاره کردم که در روایت این دعا آمده است، اگر کسی #چهل روز آن را بخواند، از یاران بقیّةاللهالاعظم ارواحنافداه خواهد بود و اگر قبل از ظهور از دنیا برود، خدا او را برای اینکه در رکاب و محضر حضرت باشد، به دنیا برمیگرداند.
□۲. هر روز #چهل مرتبه ذکر #تسبیحات_اربعه را بگوید.
□۳. بعد از گرفتن #وضو #آیةالکرسی بخواند؛ برای اهل قبور هم این آیه را بخواند؛ و یا خواندن آن را بعد از نمازهای #صبح، ترک نکند.
□۴. گفتن اذکاری در این چهل روز توصیه شده است؛ مانند
ذکر «یا باقِی»، روزی ١١٣ بار؛
ذکر «یا رَبُّ یا اََللهُ»، روزی ٢٠٤ بار؛
ذکر «یا صَمَدُ»، روزی ١٣٤ بار؛
ذکر «یا عَلِیُّ»، روزی ١١٠ بار
و ذکر «یا باسِطَ الْیَدَینِ بِالرَّحْمَةِ»، ٤٠ مرتبه بعد از نماز #صبح.
□ ۵. در روزهای #دوشنبه و #چهارشنبه چهل مرتبه سورهی تکاثر: «اَلْهیـٰـكُمُ التَّكاثُرُ» را بخواند.
□۶. در طول این چهلّه، هر روز #زیارت_عاشورا را بخواند.)
□۷. در طول روز با #طهارت و با #وضو باشد و هنگام رفتن به بستر هم با #وضو باشد و با وضو به خواب برود.
□۸. در ایّام چهلّه حتماً هر روز نمازهای خود را اوّل وقت بخواند و مداومت بر خواندن نماز اوّل وقت داشته باشد.
□۹. اگر توانست در #سحر، صد بار #استغفار نماید. این استغفار را هم ممکن است در قنوت نماز وِتر (وَتر) به زبان جاری کند و یا جدای از نماز، در کنار نماز خود صد مرتبه استغفار کند. اگر در #سحر موفّق نشد و برای این کار فرصت کم آورد؛ در این چهل روز حدّاقل صد مرتبه استغفار در طول روز را ترک نکند.#
□۱۰. در طول این چهل روز، هیچ روزی را بدون تلاوت #قرآن و یا گوش سپردن به آن از دست ندهد.
□۱۱. در این ایّام بر ذکر و یاد خدا مداومت داشته باشد. همیشه خود را در محضر و منظر الهی ببیند و حسّ حضور را کاملاً حفظ کند.
□۱۲. بر نفی #خواطر مداومت داشته باشد. خطوراتی که ذهن و دل او را مشغول میکند، از دل بیرون براند. در این زمینه از ذکر «لا اِلـٰـهَ اِلاَّ اللهُ» به خوبی میتواند استفاده کند. بیرون راندن همهی افکار و تخیّلات از ذهن و دل، یعنی اینکه من فقط خدا را میخواهم؛ جز خدا هیچ چیز نمیخواهم و فقط میخواهم مشغول به محبوب خودم باشم.
ادامه دارد...
□○استاد مهدی طيب ۹۲/۰۶/۱۴○□
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (۱) □ ۱. هر روز صبح، #دعای_عهد، یعنی دعای «اَ
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (٢)
□۱۳. یکی از آداب چهلّه نشینی را ترک #اعتراض_به_خدای_متعال گفتهاند؛ چون اغلب ما علیٰرغم تدیّن و تقدسّمان نسبتبه شرایطی که خدا در زندگی برای ما پیش آورده است، چه در جنبههای مادّی و بعضاً حتّی در جنبههای روحی و معنوی، بهخدا اعتراض داریم؛ از خدا گلهمندیم؛ با خدا دعوا داریم و ساخط و غضبناک بر خدا هستیم. [اینها تعابیری است که در احادیث وجود دارد و به آنها اشاره کردهایم.] در این چهلّه انسان اعتراض به خداوند را ترک کند؛ #تسلیم خدا و پذیرای آنچه که خداوند برای او مقدّر کرده است، باشد؛ با خدا دعوا نداشته باشد؛ از خدا گلهمند نباشد؛ خاطر او از خدا مکدّر نباشد و از خدا دلخور نباشد.
☑️در این زمینه دو جنبه وجود دارد:
□جنبهی #تکوینی، یعنی آنچه که خدا با ما کرده است و جنبهی #تشریعی، یعنی آنچه که به ما دستور داده که انجام دهیم. نسبتبه هیچیک از این دو مورد، یعنی آنچه خدا با ما کرده، یا آنچه خداوند به ما امر کرده است که انجام دهیم، معترض، دلخور، ناراضی و ناخرسند نباشیم.
□۱۴. یکی دیگر از آدابی که برای چهلّهنشینی ذکر شده، #جوع و کمخوردن است. البتّه نه به این معنا که بهقدری کم بخورد که رمقی برای او نماند و بهخاطر ضعف، از حال برود.
بلکه شکمچرانی و پرخوری نکند و دنبال لذّتجویی از راه طعام نباشد. به حدّاقل ضروری اکتفا کند. از حدّاقل کمتر هم استفاده نکند؛ چون توان او را برای عبادت و طاعت در چهلّه میگیرد؛ امّا بیش از آن حد هم به خوردن نپردازد.
□تا جایی که میتواند در طول این چهلّه #روزه بگیرد و اگر همهی این چهل روز را نمیتواند، حدّاقل روزهای #دوشنبه و #پنجشنبه را روزه داشته باشد. اگر در این مدّت، روزهی روزهای خاصّی هم مستحب است، آنها را هم از دست ندهد.
□۱۵. نکته ی دیگر در آداب چهلّهنشینی، پرهیز از خوردن #غذاهایی است که باعث سنگینی انسان میشود؛ نوعی رخوت، سستی و خوابآلودگی در فرد ایجاد میکند؛ شادابی، پرتوانی و سرزندگی برای عبادت را از انسان میگیرد و کسالت را بر او حاکم میکند. غذاهای سنگین، غذاهایی که ادویهجات فراوانی در آن بهکار رفته است، غذاهای بسیار چرب و امثال اینها، چنین خواصّ منفییی دارند.
□۱۶. احتیاط کردن در #لقمه؛ یعنی انسان هرچیز که پیش آمد، نخورد. چیزهایی که به #حلال بودن آنها #یقین دارد؛ چه به اعتبار خود شیء خوراکی و چه به اعتبار منبع درآمدی که به تهیّهی آن مواد غذایی یا شیء خوراکی منجر شده است، از هر دو منظر حلال باشد. در این ایّام بیشتر دقّت کند؛ هرکس هرچه داد، نگیرد و نخورد و تا به حلال بودن آن #یقین پیدا نکرده است، حتّیالمقدور استفاده نکند.
□البتّه اینها که گفتیم، برای اوایل راه است. در بحث #رزق مفصّل گفتهایم که هنگامیکه فرد در سلوک به مرتبهای از رشد رسید، خدا ولایت او را در دست میگیرد. وقتی به آنجا رسید، خدا اجازه نمیدهد کسی چیزی را که مشکل دارد، به او تعارف کند؛ که او استفاده کند. شخص در آن مرحله، در حریم امن الهی قرار میگیرد؛ خدا حریمی ایجاد می کند و او را محفوظ میدارد؛ در معرض آن چیزها قرار نمیدهد و نمیگذارد آن چیزها بهسمت او بیاید؛ ولی در اوایل یا اواسط راه که هنوز این ویژگی در فرد ایجاد نشده است، باید مراقبت کند و در خوردن هرچه به او تعارف کردند و یا هرچیز خوشمزهای که جلوی او گذاشتند و میتواند آن را بردارد و بخورد، احتیاط کند؛ تا با اطمینان بیشتری، #لقمهی_حلال خورده باشد.
□۱۷.خوراکیهایی را هم که مال افراد بخیل، پست، بیبندوبار و غیر متدیّن است، نخورد و در این چهل روز سعی کند سر سفرهی این گونه افراد ننشیند و #غذای این گونه افراد را نخورد.
□۱۸. سعی کند از هر پولی یا در هر منزلی، چیزی نخورد. خیلی #احتیاط کند حتماً پول او #حلال باشد و مطمئن باشد که اهل منزلی که میخواهد مهمانشان شود، هم در حلال بودن کسبشان، هم در پرداخت وجوهات شرعیّهشان و هم در پاکی و #طهارت آنچه که میخواهند با آن غذا بپزند، مقیّد هستند. این دقّتها را داشته باشد. تا جایی که میتواند، از هر فروشنده مواد غذایی تهیّه نکند.
□ حتّیالمقدور غذای بیرون، مثل فست فودها، رستوران ها، چلوکبابیها و امثال اینها را نخورد و تا جایی که میتواند، خودش #غذای_مطمئنّی را تهیّه و آماده کند.
ادامه دارد..
□○استاد مهدی طيب۹۲/۰۶/۱۴○□
#چهله_نشینی
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (٢) □۱۳. یکی از آداب چهلّه نشینی را ترک #اعت
□○ #نکاتی_از_بزرگان_سیر_و_سلوک_در_آداب_چهله_نشینی (قسمت پایانی)○□
□۱۹. ☑️در ایّام چهلّهنشینی توصیه شده است، انسان #حلیم و #زیتون بخورد. در این ایّام خوردن اینها برای حالات فرد، مفید است. نکتهای دربارهی اینکه چرا به این دو مورد اشاره شده است، در ذهنم وجود دارد؛ ولی زمان نداریم اشاره کنم.
□۲۰. نکتهی دیگر اینکه کمتر با دیگران #همصحبت شود؛ کمتر مشغول دیگران شود و با آنها نشست و برخاست کند؛ تا جایی که میتواند، به حداقّل ضرورت اکتفا کند و بیش از آن، برای نشستن و حرف زدن با دیگران و نشست و برخاست با آنها وقت نگذارد.
□ ۲۱. در طول این چهل روز #موسیقی گوش ندهد؛ حتّی مارش، سرود یا موسیقییی که اوّل اخبار رسانهها پخش میشود. یعنی بهطور کامل از موسیقی مصون بماند. علّت آن را هم گفتم و به روایت آن اشاره کردم، که اگر چهل روز در خانهای موسیقی نواخته شود، غیرت و حیا از آن خانه رخت میبندد.
□۲۲. #️چشم خود را از افتادن به غیرِ آنچه نظر بر آن واجب یا مستحب است، باز دارد و آن را کنترل کند؛ یعنی فقط به چیزهایی که دیدن آنها واجب یا مستحب است و ثواب دارد، #نگاه کند. حتّی به نگاه به مباحات نپردازد؛ چه برسد به مکروهات و محرّمات.
□۲۳. #زبان خود را کنترل کند و آن را از گفتن جز چیزهایی که گفتن آنها بر او واجب یا مستحب است، باز بدارد. حرفهایی را هم که مباح است، نگوید؛ چه برسد به حرفهای مکروه یا خدای نکرده حرام.
□۲۴. حتّیالمقدور سعی کند جایی باشد که اگر میخواهد مشغول عبادت، تفکّر یا ذکری شود، سروصدای دیگران نیاید. چه سروصدای خود افراد و چه صدای رادیو، تلوزیون و امثال اینها؛ چون همهی این صداها ذهن ما را به فکر کردن به آن اشخاص و یا محتوای آن صحبتها مشغول میسازند و #تمرکز فکر و فراغتخاطر لازم برای اشتغال به ذکر خدا را از انسان سلب میکند
☑️اینها نکاتی بود که بزرگان سیر و سلوک در آداب چهلّهنشینی، به استناد روایات، توصیه کردهاند؛ که انسان به توفیق الهی و با امداد اهلبیت معصومین علیهم السلام لااقّل به مقداری که در این چهلّه مقدور و میسور است و در حدّی که در توان او باشد، عمل کند.
□○استاد مهدي طيب ۹۲/۰۶/۱۴○□
#مراقبات_عبادی #چهله_نشینی
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●نماز شبهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب●□
□●مستحب است در هر يک از ماههای رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند:
□سوره حمد يک مرتبه
□سوره يس يک مرتبه
□سوره تَبارَكَ المُلْكُ يک مرتبه
□سوره توحید یک مرتبه
□●در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت
□●درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت
□●از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرك آمرزيده شود.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○روزه ایّامالبیض ماه رجب و عمل امِّ داود○□
□عمل امّ داود مهم ترين عمل روز پانزدهم ماه رجب میباشد که براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر میباشد.
□کسی که بخواهد عمل امِّ داود را بجا آورد، روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را روزه بدارد.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○سلام ماه رجب، #ماه_ولایت○□
□○دعاهای ماه رجب از اهل بیت علیه السلام بخصوص حضرت بقیه الله امده است. متون دعاهای ماه رجب به عنوان هدیه از طرف اهل بیت معصومین(علیهم السلام) به خصوص حضرت بقیه الله آمده بوده که دارای متن های عمیق توحیدی است.
□○یکی از مشکلات ما این است که از خواندن ادعیه مختلف نمی توانیم لذت لازم را داشته باشیم و دلیلش این بوده که به زبان عربی آگاهی نداریم و متأسفانه چون عرب زبان نیستیم نمی توانیم لطایف لحن های عربی را داشته باشیم.
□○امام صادق(علیه السلام) می فرماید الفاظ ما را همان طوری که گفته ایم بخوانید و نقل کنید چون ما فصیحان عربی هستیم، خداوند منان لطفی کرده که روی متون ادعیه حساب خاصی پیدا کرده است.
□○ادعیه لطایفی عجیب دارد و یکی از راه های لذت بردن از آن این بوده که انسان آن را با حضور قلب در پیشگاه الهی خوانده و با لحنی بخواند که او را به گریه می اندازد و در محیطی خلوت بخواند.
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند●■
■شیوه مقدس مابی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند... ولایتی های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته اند در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می خورند.
■●صحیفه نور،جلد ۲۱،صفحه ۹۲_۹۳
پیام امام خمینی(ره) خطاب به مراجع اسلام، روحانیون سراسر کشور و... در مورد استراتژی آینده انقلاب و حکومت اسلامی
مورخ:۱۳۶۷/۱۲/۰۳●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
🍀اثر زیبای استاد «حسن روحالامین» بهمناسبت ولادت مولای متقیان علی علیهالسلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #ناموس_آفرینش●■
■یکی از مصادیق اصلی ناموس الهی، اسرار و رموز منطوی در موجودات نظام عالم است که بدان طریق هر موجودی به حق خالق خود ارتباط می یابد و آنچه موجودات را در چهارچوب حدود وجودی خود در صراط مستقیم این سیر استکمالیِ از نقص به کمال قرار می دهد حقیقت دین است.
■این دین است که سیر صعودی موجودات برای رسیدن به مطلوب خودشان را مطابق با سیر نزولی حق به جانب خلق قرار داده و راهی بدون هیچ کجی و انحرافی را در سیر من الخلق الی الحق پیش روی کلمات نظام هستی می گشاید. و آنچه عصمت موجودات را برای فرمانبرداری از مقتضای احکامِ حدود وجودیشان تضمین می کند تعبیه شدن حقیقت دین در متن چینش تکوینی آن هاست و به برکت وجود دین است که تمامی جمادات و نباتات و حیوانات در ایفای وظائف وجودی خود در نظام عالم معصومند و هیچ خطا و اشتباهی نمی کنند و چون چنینند بهشت و جهنم و محاسبه و عذاب و عقاب برای آنها مطرح نمی شود
■و بخاطر همین است که در روایت فرمود:
هر که #حبّ_علی را در دل داشته باشد در آتش جهنم نمی سوزد و یا فرمود: اگر همه ی مردم #حبّ_جناب_امیر_المؤمنین را در دل داشتند ما اصلاً جهنم را خلق نمی کردیم.
■زیرا حبّ جناب امیرالمؤمنین #ناموس_آفرینش است و بواسطه ی #محرمیّت با این ناموس و دست یابی به ملکه ی عصمت، دیگر وجود اتش جهنم و سوخته شدن در آن بی معنی خواهد بود.
■اما در عین حال باید توجه داشت که #جهنم نیز خود ناموس نظام آفرینش است چرا که جهنم نیز مانند بهشت مسیری برای #استکمال_نفس_ناطقه آدمی است و آنچه به عنوان عذاب و عقاب و آتش و درکات آن از ناحیه حق سبحانه و تعالی مجعول است فقط برای پاک کردن و ارتقاء دادن نفس انسان از تعلقات نشئه طبیعت و انس وی با عوالم ملکوتی است که در هنگام تلقین میّت همین حقیقت را در قالب این گفتار به او القاء می نماییم که :
«ان الموت حق و القبر حق و سؤال منکر و نکیر فی القبر حق و البعث حق و النشور حق و الحساب حق و الکتاب حق و المیزان حق و الصراط حق و الجنة حق و النار حق و انّ الوقوف بین یدی الله حق».
■●شرح رساله رابطه علم و دین
استادصمدی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei