■●استاد علی صفایی حائری●■
#خدیجه سلام الله علیها
■خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول(صلی الله علیه وآله) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مىبرد؟ من از اين سؤال سمج نمىتوانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشهها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشهى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمىدهد و تحليلى ديگر مىخواهد.[۱]
■...با اين نگاه، مىتوانى بلوغ و تماميت خديجهى كبرى و فاطمهى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه(سلام الله علیها) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.[۲]
■همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.[۳]
■وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مىسازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشهى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مىشود؛ چون مىبيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوه ى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مىپردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمىآشوبد و تأكيد مىكند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.[۴]
#یاعلی
●۱- روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۵
●۲- روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۷
●۳- حركت، ص: ۲۰۵
●۴- تطهير با جارى قرآن(۲)، ص: ۳۴۸
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت ششم
بخش سوم
● معناى خلع از زبان امام باقر (علیه السلام ) و بيان اولين خلعى كه در اسلام واقع شده است
و در فقيه از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: آنگاه كه زن به شوهرش صريح ؛ بگويد: ((ديگر هيچ دستورى را از تو اطاعت نمى كنم )) حال چه اينكه توضیح هم بدهد و چه ندهد براى مرد حلال است با گرفتن چيزى از او، طلاقش دهد، و اگر چيزى گرفت ديگر نمى تواند در عده رجوع كند.
و در تفسير الدر المنثور است كه احمد از سهل بن ابى حثمه روايت آورده كه گفت : حبيبه دختر سهل زن ثابت بن قيس بن شماس بود، و از او بدش مى آمد، چون مردى كوچك و زشت رو بود، به ناچار نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد، و عرضه داشت يا رسول الله من قدرت ديدن او را ندارم ، و اگر ترس از خدا نبود تف به روى او مى انداختم حضرت فرمود: آيا حاضرى آن باغچه اى كه مهريه ات كرده به او برگردانى ؟ عرضه داشت : آرى ، باغچه را برگردانيد، و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بين آن دو جدائى انداخت ، و اين اولين خلعى بود كه در اسلام واقع شد.
و در تفسير عياشى از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه در تفسير كلام خدا كه فرموده : ((تلك حدود الله فلا تعتدوها...)) فرمود: خداى تعالى بر زناكار غضب كرده صد تازيانه براى كيفر او معين كرد، بنابراين هر كس كه بر زناكار خشم بگيرد و بيش از صد تازيانه بزند من نزد خدا از او بيزارم ، خداى تعالى هم فرموده : ((تلك حدود الله فلا تعتدوها)).
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
#آیتالله_بهجت_قدسسره:
□بعد از وفات ابوطالب و #خدیجه علیهماالسلام به پیغمبر وحی شد که دیگر در مکه ناصر و یاور نداری.
□○در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۵۸○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#زمان_نه_گفتن ■●متن برنامه معرفت●■(۲) ■●ادراک جوهری نیازمند این نیست که ما ضدش را بشناسیم، جوهر را
#زمان_نه_گفتن
■●متن برنامه معرفت●■(۳)
■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است که به موضوع اندیشه شیخ شبستری درباره جهان شناسی و زمان نه گفتن می پردازد●■
#تجلی_خداوند_در_کلام
■●در آیین مسیح، خداوند در مسیح تجلی کرده است، ولی در اسلام خداوند در کلام، تجلی کرده است. حضرت محمد(صلی الله علیه واله) معجزاتی مانند مسیح نیاورد، ولی در کلام تجلی کرد. کلام، ظهور عقل است. آنجا که عقل نباشد، کلام نیست. آیا میشود عقل باشد و کلام نباشد؟ کلام، ظهور عقل است. اگر کلام نباشد یعنی عقل ظهور پیدا نکرده است. معنی دیگر آن، این است که ما باید به عقلانیت در اسلام توجه کنیم. دین اسلام را باید تعقل کنیم که تجلی خداوند در کلام بوده است و این تجلی در عقل است.
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#زمان_نه_گفتن ■●متن برنامه معرفت●■(۳) ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت اس
#زمان_نه_گفتن
■●متن برنامه معرفت●■(۴)
■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است که به موضوع اندیشه شیخ شبستری درباره جهان شناسی و زمان نه گفتن می پردازد●■
#تجلی_خداوند_در_کلام
■●کلام، وحیِ الهی است، وحیِ سخن است و سخن، ظهور عقل است؛ بنابراین باید عقلانی ببینیم. وقتی که عقلانی ببینیم، باید قدرت گفتگو هم داشته باشیم. کلام یک خصلت برای تجلی خداوند است و کسی که دارای عقل است، باید این کلام را بیان کند. عقلانی فکر کردن و تعقل کردن، جستجو در عقلانیت، نحوه بیان کردن کلام، نحوه گفتن، نحوه گفتگو کردن، پرسش و پاسخ مهم است.
■●انسان بیش از هر چیزی به دنبال دانستن است. انسان منهای دانستن چیزی نیست. برخی امثال نیچه و شوپنهاور طرفدار اراده هستند. میگویند انسان، خواستن است. اراده را بر آگاهی برتر میدانند. یک موجودی، تمام حقیقتش فقط خواستن است، یک موجود دیگر تمام حقیقتش، دانستن است. اگر دانستن و خواستن با هم باشند، از همه بهتر است. آنجا که دانستن است، خواستن هم میآورد، ولی خواستن بدون دانستن نمیشود. دانستن مقدم است. البته در خواستن، دانستن هم است.
#دکتر_ابراهیمی_دینانی
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استاد_علی_صفایی_حائری: □○بهره مندى از رزق هاى عظيم #رمضان○□(۱) □○عمل صالح، وابسته به رزق طيِّب اس
#استاد_علی_صفایی_حائری:
□○بهره مندى از رزق هاى عظيم
#رمضان○□(۲)
□○اين چنين فكرى است كه مى داند بايد كجا را آبيارى كند و چه شناخت هايى به دست بياورد و چگونه با آن شناختها، ما را به آزادى هاى بزرگ تر برساند و چگونه اين آزادى هايى كه با اين شناخت ها همراه شده اند، يقين را در ما به وجود بياورند. و يقين را ادامه بدهند تا به تصميم و تقوا برسيم و توشه راه دراز ما تهيه شود كه متقين در قرآن با سه خصوصيت ايمان و تسليم و يقين همراه اند: هم در رابطه شان با خدا و با خلق تسليم اند و هم به راه وسيع شان و رهبرِ بزرگشان و كتاب و روشِ مفصل شان مؤمن اند؛ «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...» و «يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ الَيْكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ و بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ».
□○بهار رويش، ص ۱۰۹○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان□
□اَللَّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ فيهِ الاِْحْسانَ، وَكَرِّهْ اِلَيَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ، وَحَرِّمْ عَلَیَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ، بِعَوْنِكَ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ.
□خدایا در این روز احسان را پسندیده من گردان، و نادرستیها و نافرمانیها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان، به یاریات ای فریادرس فریادخواهان.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ فيهِ الاِْحْسانَ، وَكَرِّهْ اِلَي
#شرح_دعاے_روز_یازدهم
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره)○□
□"اَللّهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ فیهِ الاِْحْسانَ"
خدایا كارے كن كہ من خوبے را دوست داشتہ باشم و از بدے و گناہ بدم بیاید.
□خدایا كارے كن كہ كار خوب انجام دهیم. یا بہ درمے، یا بہ قدمے و یا بہ زبانے. آدم باید از انجام كارهاے خوب لذت ببرد و در احسان ریاكارے نكنند تا در این صورت در قیامت بہ او اجر دهند.
□بهترین خوبیها این است كہ كسے بہ بستگان فقیرش كمك كند. بعضیها بہ فامیل مستحق خود رسیدگے نمیكنند و بہ اشخاص دیگر كمك میكنند.
□حدیث داریم كہ 'بهترین شما كسے است كہ غذا درست كند و بہ در خانهها ببرد.' خوب است كہ بہ یاد مردگان خود غذایے درست كنید و شبهاے جمعہ آن را پخش كنید. روایت داریم كہ روح مردگان مومنین شبهاے جمعہ بہ درخانہ فرزندان خود میآیند و طلب روزے میكنند.
□هیچگاہ خودتان را خوب مپندارید و در نمازهاے شب پیش خود بگویید كہ هنوز بد هستید. امام سجاد (علیه السلام) با آنكہ معصوم است در دعاے ابوحمزہ ثمالے میفرماید؛ خدایا آیا بین بندگان كسے از من بدتر وجود دارد؟
□'وَكَرِّهْ اِلَيَّ فیهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْیانَ'
خدایا كارے كن تا از فسق و معصیت بدم بیاید.
□آیا میشود كسے از گناہ بدش بیاید؟ بلہ، وقتے شما عادل شدید گناہ در نظرتان بد میشود. معصومین (علیهم السلام) بہ این دلیل گناہ نمیكنند كہ معصیت در نظر آنها زشت است.
□'وَحَرِّمْ عَلَيَّ فیهِ السَّخَطَ وَالنّیرانَ'
خدایا غضب و آتش خودت را بر من حرام كن.
□جهنم مصیبتهاے بسیارے دارد و انشاءاللہ هر كسے با ولاے امیرالمومنین(علیه السلام) و ولاے اهل بیت(علیهم السلام) از دنیا برود، جهنم نمیرود.
□امام صادق میفرمود: 'ایمانتان را با خودتان بیاورید، ما دستگیرے و شفاعت میكنیم.'
□'بِعَوْنِكَ'
بہ كمك تو اے خدا.
□تا خدا ما را كمك نكند، نمیتوانیم بہ محتویات این دعا دست پیدا كنیم. البتہ باید عمل هم بكنیم. اگر یك گام بہ سمت خدا بردارید، خدا چند گام بہ سمت شما حركت میكند. براے این كار با خدا ارتباط بگیرید. با حضور در مساجد و زیارتگاهها با خدا ارتباط بگیرید.
□'یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ'
هر كس پناہ و فریادرس میخواهد، خدایا تو پناهش میدهے و با این عبارت از خدا میخواهیم كہ دعاے ما را مستجاب كند.
@mohamad_hosein_tabatabaei