eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش چهارم ● معناى ((عسيله )) و روايت معروف به آن كه در زمان پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) واقع شده است و در كتاب كافى از ابى بصير روايت كرده است كه گفت : از امام صادق (عليه السلام ) پرسيدم آن چه زنى است كه ديگر براى شوهرش حلال نيست تا آنكه شوهرى ديگر كند؟ فرمود: زنى است كه شوهرش او را طلاق دهد، بعد رجوع كند و بار دوم طلاقش دهد و باز رجوع كند، و سپس بار سوم طلاق دهد، اينجا است كه ديگر براى شوهرش حلال نيست ، تا آنكه شوهرى ديگر كند و آن شوهر شيرينى و عسيله جماع او را بچشد. مولف : كلمه ((عسيله )) به معناى جماع است ، در صحاح گفته : در جماع ، عسيله است . يعنى لذتى است كه تشبيه به عسل شده ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 384 و اگر ((هاى )) تصغير در آخرش آورده اند براى اين است كه عسل غالبا مونث استعمال مى شود، بعضى هم گفته اند براى اين است كه هاء نامبرده بر يك قطعه از عسل دلالت كند همچنان كه وقتى مى خواهند يك تكه طلا را نام ببرند مى گويند: ذهبه ، اين بود گفتار صاحب صحاح . و در اينكه امام فرمود: ((و عسيله او را بچشد)) اقتباسى از كلام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) شده كه در داستان مردى به نام رفاعه فرمود: ((لا حتى تذوقى عسيلته و يذوق عسيلتك ))، و داستان وى چنين بود: در تفسير الدر المنثور از بزاز و طبرانى و بيهقى روايت آمده كه رفاعه بن سموآل همسرش را طلاق داد، همسرش خدمت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) رسيد و عرضه داشت : يا رسول الله عبد الرحمان با من ازدواج كرده ولى با او نيست مگر چيزى مثل اين (و اشاره كرد به رشته اى از جامه اش )، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) جوابش را نداد، و او هم چنان تكرار كرد تا آنكه رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: به نظرم مى خواهى دوباره به همسرى رفاعه برگردى ؟ نه ، ممكن نيست مگر بعد از آنكه تو عسيله او را بچشى و او عسيله تو را بچشد. مولف : اين روايت از روايات معروف است ، جمع كثيرى از صاحبان صحاح و غير ايشان از اهل سنت نيز آن را نقل كرده اند، و بعضى از محدثين شيعه ، نيز هر چند الفاظ آن مختلف نقل شده ، ليكن بيشتر نقل ها مشتمل بر جمله نامبرده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
... □●آیت‌الله بهجت قدس‌سره●□ □●با جسم تحلیل‌رفته و نحیفش و با آن نفس‌های شمرده‌شمرده، دست‌دردست فرزند به‌سختی قدم برمی‌داشت. فرزند نگران بود و پدر از نگرانی و دلشورۀ فرزند با خبر. □●چند قدمی که رفتند، ایستاد و گردن به‌سوی فرزند چرخاند؛ لبخند زنان گفت: «فلانی می‌گوید از مرگ می‌ترسم، اما مرگ خیلی راحت است... مرگ مثل خواب است... خود قرآن می‌گوید: فَیُمْسِکُ الَّتٖی قَضٰی عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الْاُخْرٰی؛ خداوند ارواح را به هنگام مرگ، قبض می‌کند و ارواحی را که نمرده‌اند نیز به‌هنگام خواب، می‌گیرد. [زمر، ۴٢] □●سپس ارواح کسانی را که فرمان مرگ آنها را صادر کرده، نگه می‌دارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) باز می‌گرداند تا سرآمد معینی...» □●بر دلشورۀ فرزند افزوده شد، عرق سردی بر پیشانی‌اش نشست، ملتمسانه دست پدر را فشرد... □●(این بهشت، آن بهشت، ص٨٧-٨٨؛ بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد فاطمی نیا:●□ □●سحرها را از دست ندهيد ؛ ولو دو ركعت هم اگر ميتوانيد نماز (نافله شب) بخوانيد. □●در اين زمانه هم كه به بركت موبايل و تلويزيون و... اكثر مردم تا نيمه شب مشغول و سرگرم هستند! □●سحرها را ضايع نكنيم ، اگر نماز مستحبی هم نخوانديم ، حداقل ده مرتبه " يا ارحم الرّاحمين" بگوييم! اگر آن را هم انجام ندادی اقلاً رو به قبله بنشين و بگو: " سبحان الله والحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر" اگر در چند سحر با جانت اين جمله را بگويی، عالمت عوض ميشود. @mohamad_hosein_tabatabaei
■●اعمال شب سیزدهم ماه رمضان●■ ■اين شب، نخستين شب از ایام‌البيض (شب‌هاى روشن) است كه انجام سه عمل در آن وارد شده است: ■ ۱- غسل ■ ۲- چهار ركعت نماز (هر دو ركعت به يك سلام) كه در هر ركعت بخواند: ■سوره «حمد» ۱ مرتبه ■سوره «توحيد» ۲۵ مرتبه ■ ۳ـ دو ركعت نماز كه در شب سيزدهم ماه رجب و شعبان نيز خوانده مى‌شود و در هر ركعت بخواند: ■سوره «حمد» ■سوره «يس» ■سوره «ملک» ■سوره «توحيد» @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ زَيِّنّی فيهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْتُرْنی فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكِفافِ، وَاحْمِلْنی فيهِ عَلَی الْعَدْلِ وَالاِْنْصافِ، وَ امِنّی فيهِ مِنْ كُلِّ ما اَخافُ، بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخآئِفينَ. □خدایا مرا در این روز به پوشش و پاکدامنی بیارای،‌ وبه لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان،‌ و به کار عدالت و انصاف بدار،‌ و مرا در این روز از هر چه می‌ترسم ایمنی ده، به نگهداری‌ات ای نگه‌دارنده‌ی خداترسان. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان○□ □اَللَّـهُمَّ زَيِّنّی فيهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ، وَاسْ
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اللّهمّ زَينّي فيهِ بالسّتْرِ والعَفافِ» خدايا روزی كن من را در ماہ رمضان و بہ دو چيز زينت بدہ. ستر و عفاف. □ستر يعنی اينكہ گناهان مردم را مخفی كنم. بہ ما چہ ارتباطی دارد كہ فلانی عيب دارد؟ خوش بہ حال بنده‌ای كہ بہ عيب خودش می‌پردازد و بہ عيب ديگران كاری ندارد. اگر رفيقت هم عيب دارد بہ كسی نگو. . □در ادامہ دعا عفاف آمدہ است. عفاف يعنی اينكہ گناہ نكنيم و عفت نفس داشتہ باشيم كہ گناہ نكردن است. پس بيان نكردن گناہ ديگران و داشتن عفاف اولين دعايی است كہ در اين روز از خدا ميیخواهيم. □«واسْتُرني فيهِ بِلباسِ القُنوعِ والكَفافِ» خدايا من را بہ دو چيز مستور كن؛ يكی لباس قناعت و ديگری كفاف. □كفاف يعنی اينكہ زندگی را بگذرانيم. اگر مال و ثروت زياد داشتہ باشيم گرفتار می‌شويم و اگر دستمان پيش كسی دراز باشد ذليل می‌شويم پس از خدا بخواهيم كہ بہ اندازہ كفاف زندگی بہ ما بدهد. □قناعت هم بہ انسان عزت می‌دهد و كسی كہ قناعت دارد خدا او را عزيز می‌كند. □«واحْمِلنی فيهِ على العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فيهِ من كلِّ ما أخافُ» خدايا من را عادل كن و كاری كن انصاف داشتہ باشم و خدايا از هرچہ كہ من از آن می‌ترسم من را امان دہ. اگر كسی ما را تهديد می‌كند بہ ما ايمنی بدہ كہ كسی نتواند بہ ما تعرض كند. □«بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الخائِفين» بہ عصمت و حفظ و نگهبانی خودت ای كسی كہ خائفين و ترسناكان را نگهداری می‌كنی، اي كسی كہ هركہ بہ تو متوسل می‌شود از او نگهداری می‌كنی، □خدايا دربارہ ما اين دعاها را مستجاب بفرما! @mohamad_hosein_tabatabaei
□○قَالَ مَولانا أَمِير المُؤمِنِينَ عَلِيّ صلوات الله علیه○□ □«أَنَا الَّذِي شِيعَتِي ﴿يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ... بِغَيْرِ حِسابٍ﴾[۱] أَنَا الَّذِي عِنْدِي دِيوَانُ الشِّيعَةِ بِأَسْمَائِهِمْ؛* أَنَا عَوْنُ الْمُؤْمِنِينَ وَ شَفِيعٌ لَهُمْ عِنْدَ رَبِّ الْعَالَمِينَ.»[۲] □«من کسی هستم که شیعیانم بدون اینکه به حساب آنها رسیدگی شود وارد بهشت می‌شوند. من کسی هستم که پرونده شیعیانم که نام‌های ایشان در آن است نزد من است. من یاور اهل ایمانم و برای آنها نزد پروردگار جهانیان شفاعت می‌کنم.» : □حذيفه فرزند اسید غفاری می‌گويد: وقتى امام حسن علیه السلام از معاويه جدا شد و بجانب مدينه رهسپار گرديد، من در خدمت ايشان بودم؛ پيوسته در مقابل ايشان بار شترى قرار داشت كه كاملا مراقب آن بود؛ يك روز عرض كردم: آقا بار این شتر چيست كه هر جا می‌روید آن را از خود جدا نمى‌كنيد؟! □فرمود: می‌دانى چيست؟ عرض كردم: خير. فرمود: ديوان است. گفتم: چه ديوانى؟ فرمود: ديوان اسماء شيعيان ما. □گفتم: فدايت شوم! اسم من را نشان بدهيد! فرمود: فردا صبح بيا. فردا صبح با پسر برادرم كه سواد خواندن داشت خدمت ايشان مشرف شدم. □حضرت دستور داد ديوان متوسط را بياورند. ديوان را آوردند، پسر برادرم تماشا می كرد، اسم‌ها می‌درخشيد؛ در همان بين كه می‌خواند، ناگهان گفت: عمو جان اسم من!! گفتم: مادرت به عزايت بنشيند! نگاه کن ببين اسم من كجا است؟! نگاه كرد و گفت: اين هم اسم شما! هر دو شاد شديم. آن جوان در جريان كربلا با امام حسين عليه السّلام شهيد شد.[۳] ○[۱]- سوره غافر، آيه ۴٠. ○[۲]- حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار عليهم السلام، ج٢، ص ١٢۵، الباب الرابع عشر: «في فضل سوابقه عليه السلام وسعتها». ○[۳]- بحار الأنوار، ج٢۶، ص ١٢۴، باب (٧): أنهم عليهم السلام، يعرفون الناس بحقيقة الإيمان و بحقيقة النفاق و عندهم كتاب فيه أسماء أهل الجنة و أسماء شيعتهم و أعدائهم و أنه لا يزيلهم خبر مخبر عما يعلمون من أحوالهم. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●استاد_فاطمی_نیا: □در ماه رمضان خيلی مراقب باشيم دراین ماه بايد پرواز كنيم ؛ نورانیت کسب کنیم. □اگر كسی نورانيتی در اين ماه كسب كند و آن را به ماه رمضان ديگر برساند ، عاقبت بخير ميشود! □اين طور نباشيم كه بعد از ماه رمضان عبادت و طاعت را تعطيل كنيم! نورهای كسب شده را بعد از ماه رمضان حفظ کنید. @mohamad_hosein_tabatabaei
□در حدیثی از جناب رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) نقل شده است که خداوند به دنیا ( نشئه ی طبیعت ) امر کرد که هر کسی از تو اعراض کرد به او روی بیاور و هر کسی که به سوی تو روی آورد ، خسته اش کن □حدیث ذکر شده از احادیث بسیار سنگین و شریف است که به عنوان کد در کسب مقامات انسانی به کار می آید که به دنیا امر کرده و دنیا در واقع مأمور الهی است که هر کسی از او اعراض کرده به او روی بیاورد و هر کسی به او رو کرده ، او را خسته کند که با راحتی به پایان نبرد که می بینیم هر کجا به دنیا روی آورده ایم ، خسته ایم و سبب شود که دیده ی راست بین پیدا نشود. (۱) □استاد صمدی آملی حفظه الله□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●نماز شب‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رمضان●■ ■مستحب است در هر يک از ماه‌های رجب و شعبان و رمضان، در شب سيزدهم دو ركعت نماز خوانده شود و در هر رکعت بخواند: ■سوره «حمد» يک مرتبه ■سوره «يس» يک مرتبه ■سوره «تَبارَكَ المُلْک» يک مرتبه ■سوره «توحید» یک مرتبه ■در شب چهاردهم چهار ركعت به دو سلام به همين كيفيّت ■درشب پانزدهم شش ركعت به سه سلام به همين كيفيّت ■از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام روایت شده است كه هر كه این نمازها را بخواند، جمیع فضيلت اين سه ماه را دريابد و جميع گناهانش غير از شرک آمرزيده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعای در ایّام‌البیض ماه رمضان●□ □کفعمی در بلدالامین و مصباح نقل کرده است: □هر که در ایّام‌‌البیض ماه رمضان (روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم) دعای مجیر را بخواند، گناهانش آمرزیده شود. اگر چه به عدد دانه‌های باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد. □اين دعا در بين دعاها از جايگاه بلندى برخوردار است و از حضرت رسول صلّى الله عليه و آله و سلّم روايت شده و دعايى است كه جبرئيل براى آن حضرت هنگامى كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد. و خواندن آن براى شفای بيمار و اداى دين و بی نيازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□در حدیثی از جناب رسول الله ( صلی الله علیه وآله ) نقل شده است که خداوند به دنیا ( نشئه ی طبیعت ) ام
□لذا با توجه به این حدیث ، برای اینکه انسان بتواند نسبت به موجودات نظام هستی ، دیده ی راست بین پیدا بکند ، باید از دنیا اعراض نماید . اما اعراض به معنای روی گردانی از کلمات وجودیِ نظام هستی و عدم تفکّر در آنها نیست بلکه برعکس ! اگر اصرار بر انجام برنامه ی تفکر شده است به این منظور است که به مقام شریف « حیرت » برسیم و فرمودند ثمره و میوه ی نظام خلقت این است که انسان به حیرت برسد .  □و لذا آقایان عرفا و مفسرین درباره ی خلقت حرف زده اند ، اما در مورد کیفیت خلقت نتوانستند حرف بزنند و مات و مبهوت اند ، چرا که خداوند کیفیت خلقت را که بر اساس علم انباشته است ، آنچنان سرّی نموده است که حتی پیغمبرش را هم امر فرمود که بفرماید « قُل رَبِّ زِدنِی فِیکَ تحَیُّراً » . حتی این چنین به عبد یاد می دهد تا با او چگونه حرف بزند و طلب کند.. (۲) □استاد صمدی آملی حفظه الله□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●روز دوازدهم ماه مبارک رمضان در سال اول پس از هجرت و به نقل دیگر روز شانزدهم ماه ربیع الاول روزی است که بنا به نقل اکرم بین مسلمان ها عقد اخوت برقرار کرد. □●این روز روز برادری و اخوت است. در این روز رسول خدا دو به دو مسلمان ها را با هم برادر قرار دادند، اما برای امیرالمومنین کسی را تعیین نکردند. حضرت امیر طوری دل شکسته با خود می گفتند چرا پیامبر برای من کسی را به برادری اختیار نمی کنند. بنا به نقل پیغمبر اکرم فرمودند «یا علی آیا دوست نمی داری تو برادر من باشی؟» و بعد امیرالمومنین را به عنوان برادر خویش اختیار کردند و بین خودشان و امیرالمومنین عقد اخوت جاری کردند. □●به هر حال یکی از ویژگی های اختصاصی از کمالات امیرالمومنین علیه السلام همین عقد اخوت است که پیامبر با ایشان برقرار کردند. □●دیگرانی که مدعی تقدم بر امیرالمومنین هستند همین یک مورد برایشان کفایت می کند که نشان بدهد آنها اصلا جایی برای مقایسه شدن با ندارند تا بخواهند بر امیرالمومنین مقدم قرار بگیرند. □●استاد مهدی طيب _ جلسه ٢٠ مرداد ١٣٩٠●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
○امیر بوذر و سلمان؛ به ذات حق ممسوس ○ولایتش به دل شیعه همچنان ناموس ○همانکه فَخر نموده بر او وَدودِ غفور ○همانکه بود به اَحمَد مُباشِر و مأنوس ○به گاه رزم به دشمن عطا کُنَد شمشیر ○کجاست صاحب اینسان کرامت مخصوص؟ ○ترازو است به اعمال هر بنی بشری ○تمیز میدهد قوم مؤمن و سالوس ○"و ذکره" ست شفاء و طبیب غیر وُ نیست ○حَقیر مَحضر او بوعلی و جالینوس ○چنان خدای که "لا تقنطو" کُنَد انشاء ○شقی ست آنکه زِ رَحمَت از او شود مأیوس ○به جز علی چه کسی زوح عصمت اللهیست ○که رأس باشد و فاطر بود بر آن مرئوس ○به غیر پور علی "مجتبی" چه کس باشد ○که همنشین شود از حُسن بهر هر مبروص ○چه کس به غیر "علی" آورد "حُسین"ی که ○به جاده های هدایت بود چنان فانوس ○"علی"ست باب همان "زینب" مجلله ای ○که کرد لال کلامش طنینِ ضربه کوس ○زِ ارث غیرت او پاره کرد "شاه وفا" ○امان نامه شِمر مُخَنَّثِ منحوس ○حلالزاده کسی شُد که داشت حُبّ وُرا ○و بُغض اوست فقط بر رُخ شقی محسوس ○مؤید است وی ار کعبه قبله گاه شده ○اجازه داده وی ار دِیر میزند ناقوس ○یلان کُلّ طوائف بَرَش فتاده به خاک ○چه عَمر و مرحب و حَتّی رُهام و کیکاووس ○همو که راه نداده تمام مدت عُمر ○به غیر خوردن نان جوین در قاموس ○همانکه صاحب ایوان طلاست؛ایوانی ○که انبیاء به تَقَدُّس زنند بر آن بوس ○به غیر "حیدر" کرار زاده گر مادر ○که بهر قاتل خود غرق خون خورَد افسوس ○خیال کس به دوعالم چنان نمیپنداشت ○که شیر بیشه خورد تیغِ تیزِ اختاپوس ○زِ بَعد ضربت وقت صلواة صبح تمام ○شُده برای "علی" گاهِ دیدن کابوس ○زِ فائزون شُدُ رو بَر حبیبه اش آورد ○دوبَحر گشت یکی و بَدَل به اقیانوس ○"علی" نه عَدل خُدا بین خون خود غلطید ○قسم به ذات خداوند قادرِ قُدّوس ○چقدر خاک دو عالم به سر شُد از این غم ○که نیست قادر بر این حساب بَطلَمیوس ○یتیم شُد همه اولاد خاک زین ماتم ○مسیح و گبر و یهود و موحدین و مجوس ○نه اینکه "اهل نجف" دم زند زِ او در حال ○عبید و عبد بوده زِ عَهدِ دقیانوس @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش پنجم ● عقل متعه در محلل شدن كافى نيست و در تهذيب از امام صادق (عليه السلام ) روايت آمده كه در باره متعه سؤال شد كه آيا عقد متعه هم در محلل شدن كافى است يا حتما بايد عقد دائم باشد؟ فرمود: نه ، كافى نيست ، براى اينكه خداى تعالى در آيه شريفه ((فان طلقها فلا تحل له حتى تنكح زوجا غيره ، فان طلقها فلا جناح عليهما ان يتراجعا))، مى فرمايد اگر شوهر دوم كه در حقيقت محلل است او را طلاق داد آنگاه شوهر اول مى تواند با او ازدواج كند، و در متعه طلاق نيست . و نيز در همان كتاب از محمد بن مضارب روايت شده كه گفت : از حضرت رضا (عليه السلام ) پرسيد: آيا مرد خواجه هم محلل مى شود؟ فرمود: نه و در تفسير قمى در ذيل آيه : ((و اذا طلقتم النساء فبلغن اجلهن ... و لاتمسكوهن ضرارا لتعتدوا...)) مى گويد: امام (عليه السلام ) فرمود وقتى طلاقش داد ديگر نمى تواند به او برگردد مگر آنكه آنچه را كه گرفته برگرداند. ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 385 و در كتاب فقيه از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: براى مرد شايسته نيست كه همسرش را طلاق بدهد و دوباره رجوع كند، در حالى كه احتياجى به او نداشته باشد، و آنگاه دوباره طلاقش دهد، چون اين ضررى است كه خداى عزوجل از آن نهى فرموده ، مگر اينكه در رجوعش بناى نگهدارى از او داشته باشد. و تفسير عياشى در ذيل جمله : ((ولا تتخذوا آيات الله هزوا...)) از عمرو بن جميع و او بدون ذكر سند از اميرالمؤمنين (عليه السلام ) روايت كرده كه در حديثى فرمود: و کسی كه از اين امت قرآن بخواند و داخل آتش دوزخ شود از آنهائى است كه آيات خدا رابه مسخره گرفته است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
با خانم نجمه طباطبایی فرزند علامه طباطبایی ره □ | نام علامه طباطبایی با نام المیزان گره خورده است. شما که از نــزدیک شاهد نگارش این تفسیر گرانقدر بوده اید، از برنامه کاری آن بزرگوار چه به یـاد دارید؟ □ | پدرم برنامه منظمی داشت. از صبح تا ظهر به درس و بحث می گذشت. ساعاتی از بعدازظهر هم برای درس از منزل بیرون می رفتند و شبها و صبحها به نوشتن مشغول بودند. برنامه ایشان در ماه مبارک رمضان جالب تر بود. □ایشان شبها نمی خوابیدند. عصرها به حرم حضرت معصومه(سلام الله علیه) می رفتند و بعد در نماز جماعت حاضر می شدند. همیشه ایشان نماز مغرب و عشا را در مدرسه فیضیه در جماعت مرحوم آیت اللّه زنجانی و بعد مرحوم آیت ا… اراکی حاضر می شدند. در ماه مبارک رمضان پس از افطار و اندکی استراحت، تا سحر مشغول نوشتن بودند. □هر چند ساعت برای رفع خستگی یک استکان چای می نوشیدند. مادرم هم نمی خوابید و بچه ها هم بیدار بودند. در ماه مبارک رمضان شبها منزل ما صفایی داشت، می گفتند: شب آرامش دیگری دارم. یکی دو ساعت مانده به وقت سحر، مشغول نماز و عبادت می شدند. بعد دعای سحر را می خواندند و ما همه با ایشان تکرار می کردیم. بعد سحری میل می کردند. □ایشان مقید بودند که از طلوع فجر مطمئن شوند، لذا قدری نماز صبح را دیرتر می خواندند تا روشنی صبح آشکار شود. بعد هم تا طلوع آفتاب بر سجاده می نشستند و به تفکر یا ذکر و قدری هم با صدای بلند و زیبایی به قرائت قرآن می پرداختند تا آفتاب می آمد سر دیوار، بعد تا نزدیک ظهر می خوابیدند. | مجله بشارت شماره ۴ @mohamad_hosein_tabatabaei