🚩 آغاز حرکت امام حسین علیه السّلام از مدینه به مکّه🚩
🚩 در همچون امروزی بیست و هشتم ماه رجب، اباعبدالله الحسین علیه السّلام از مدینه به سمت مکّه حرکت کردند.
🚩 این قافلهای که امروز با چه شکوهی از مدینه حرکت میکند و مدّتی بعد با چه حالت انکساری دوباره به مدینه برمیگردد! از امروز با اباعبدالله الحسین علیه السّلام دلهای دلدادگان خود را همراه خود میبرند.
🚩 و ما هم به محضر اباعبدالله علیه السّلام دست نیاز دراز کنیم و از آن حضرت بخواهیم که یا اباعبدالله! ما را هم همراه قافلۀ خود ببر.
🚩 ما نمیخواهیم از غایبین باشیم؛ از کسانی باشیم که با توجیهات مختلف، رفاه و راحت و آسایش و سلامت را بر جانبازی در رکاب تو ترجیح دادند. ما را هم از یاران خودت بپذیر و در قافلۀ خود جای بده.
🚩 نگذار ما از کسانی باشیم که یا به بهای یک مَن جو، در لشکر عمر سعد قرار گرفتند و به روی شما شمشیر کشیدند، یا به وعدۀ اِمارت رِی، فرماندهی لشگر تهاجم علیه شما را به دست گرفتند. و یا اینکه با توجیههای به ظاهر شرعی، خود را از حضور در رکاب شما کنار کشیدند و شما را در صحنۀ کربلا تنها گذاشتند ، در شرایطی که امکان آمدن و یاری شما را کاملًا داشتند. یا سرِ خودشان را به شئونات دنیوی گرم کردند و یا آن هنگامی که شما را در کربلا قطعه قطعه میکردند، با عبادتها و تقدّسهای تخدیری، مشغول طواف کعبه بودند.
🚩 نگذار در این مدینۀ دنیا باقی بمانیم. ما را همراه خودت به کربلای عشق ببر.
🚩 نگذار در عقل ابن عبّاسی اسیر بمانیم. ما را همراه عشق عبّاسی کن.
🚩 #این_قافله_از_امروز_به_راه_افتاد.....
#استاد_مهدی_طیّب
#مناسبت_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○برشی از یک کتاب
#نور_چشمی_ممنوع○□
" گوشه ای از شناخت #حکومت_اسلامی"
□امیرالمومنین (علیه السلام) ، به مالک اشتر گفت : به هنگام رسیدن به قدرت ، نور چشمان و نزدیکان و وابستگان را به خود نزدیک مساز ، و برای آنها #حاشیه_امن درست مکن ، زیرا نزدیکانِ قدرت ، ویژه خوارند و تجاوزگر ؛ اینان به #حقوق_مردم دست درازی می کنند ، و تن به عدل و انصاف و قانون نمی دهند ؛ تو ریشه اینان را قطع کن (ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِی خَاصَّةً وَ بِطَانَةً فِیهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوُلٌ ... #نهج_البلاغه نامه ۵۳)
□○مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 286-285 ، بقره قسمت اول بخش چهارم ● يكى از زيباترين سبك هاى قرآنى (نقل قول بدون آوردن كلمه
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم
بخش اول
● حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خداى سبحان
و نيز فرمود: الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان ، انه لكم عدو مبين ، و ان اعبدونى )).
و خداى تعالى در برابر اين حقى كه براى خود قرار داده حقى هم براى بنده اش بر خود واجب ساخته ، و آن آمرزش است ، كه هيچ بنده اى در سعادت خود از آن بى نياز نيست ، از انبيا و رسولان بگير تا پائين تر، و لذا به ايشان وعده داده كه در صورتى كه اطاعتش كنند، و بندگيش نمايند، ايشان را بيامرزد، همچنان كه در اولين حكمى كه براى آدم و فرزندانش تشريع كرد، فرمود: ((قلنا اهبطوا منها جميعا، فاما ياتينكم منى هدى فمن تبع هداى فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون )) و اين نيست مگر همان آمرزش .
و چون مؤمنين با گفتن ((سمعنا و اطعنا)) بطور مطلق و بدون هيچ قيدى اعلان اطاعت داده ، در نتيجه حق مقام ربوبيت را ادا كردند، لذا به دنبال آن ، حقى را كه خداوند متعال براى آنان بر خود واجب كرده بود، مسئلت نموده و گفتند: ((غفرانك ربنا و اليك المصير)) كلمه مغفرت و غفران به معناى پوشاندن است ، و برگشت مغفرت خداى تعالى به دفع عذاب است ، كه خود پوشاندن نواقص بنده در مرحله بندگى است ، نواقصى كه در قيامت كه بنده به سوى پروردگارش بر مى گردد فاش و هويدا مى شود.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 684
لا يُكلِّف اللَّهُ نَفْساً إِلا وُسعَهَا لَهَا مَا كَسبَت وَ عَلَيهَا مَا اكْتَسبَت
كلمه ((وسع )) به معناى توانائى و تمكن است ، و اصل در آن وسعت مكانى بوده ، و بعدها قدرت آدمى چيزى نظير ظرف تصور شده ، كه افعال اختيارى آدمى از آن صادر مى شود، در نتيجه كارهائى كه از آدمى سر مى زند در حدود قدرت و ظرفيت او است ، حال يا كم است و يا زياد، و آنچه از آدمى سر نمى زند ظرفيتش را نداشته ، درنتيجه اين استعمال ، معناى وسعت به طاقت منطبق شده ، و در آخر طاقت را وسع ناميده ، گفتند: (وسع آدمى ) يعنى طاقت و ظرفيت قدرت او.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات روز آخر ماه رجب○□
□اوّل: غسل
□دوّم: روزه
□سوّم: نماز سلمان فارسی
□به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند:
○سوره «حمد» یک مرتبه
○سوره «توحيد» سه مرتبه
○سوره «كافرون» سه مرتبه
□و پس از هر سلام دستها را بلند كند و بگويد:
□لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ
#سپس_بگوید:
□وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ
#سپس_دستها_را_بر_چهرۀ_خود_بكشد.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
■● #پاسخ_به_شبهه●■
#بسمه_تعالی_شانه
■در پی تعطیلی اماکن مذهبی بالاخص حرمهای مطهر اهل بیت علیهم السلام و امامزاده ها بخاطر جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا، عدهای جاهل یا عنود شروع به شبهه افکنی پیرامون زیارت این قبور مطهر کردند که؛ شیعه تاکنون قائل بوده که شفاء بدست این اولیاء الهی بوده و توسل به این ذوات مقدس باعث دفع بلایا و رفع امراض و اسقام و گرفتاریها میشود!! پس چرا اکنون که چنین بلایی نازل شده است این اماکن تعطیل شده است؟! و یا گفتند مگر جسم در زیر خاک شفا میدهد؟!!! عارضم که بقول مولوی در مثنوی: «صحبت احمق بسی خونها که ریخت»، اما چه کنیم که مجبوریم این رنج پاسخ به احمق را بخاطر حلاوت تنویر افکار بجان بخریم.
■اما در باب توسل به حق تعالی به واسطه وسائط: بر اهل بصیرت و معرفت واضح و مبرهن است که خداوند تبارک و تعالی بدون حجاب اسماء و صفات حسنایش معروف و معبود احدی نیست و برای همگان آن ذات لابشرط مقسمی که از هر چیزی حتی از قید اطلاق هم مطلق است، مجهول مطلق میباشد لذا او منزه است از هر اسم و رسمی و حتی منزه است از این تنزیه!!! لذا خود در قرآن کریم فرمود: «بسم الله الرحمن الرحیم»، اعنی به اسم الله شروع کرد یا فرمود: «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى»، تسبیح کن اسم رب خودت را؛ یا «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا»؛ خدا را با اسمائش بخوانید. و در نزد اهل یقین و معرفت پر واضح و برهانی است که اسم غیر از مسمی است بوجهی و عین آن است بوجه دیگر لذا قرآن فرمود: «وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءَُ»، اسماء برای خداست و «كَمَالُ الإِْخْلاَصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»؛ چون اسماء الله ظهور در مرتبه واحدیت هستند و ذات غیب الغیوبی منزه از این اسماء و صفاتِ در مرتبهی ظهور است لذا شما چون بخواهی بخدا توجه کنی ناچاری از مجرای اسماء او را بخوانی؛ وقتی میگویی یا الله، یا رحمن، یا رحیم، یا قادر، یا سمیع، یا بصیر و... همهی اینها توسل بحق تبارک و تعالی است بواسطهی اسماء او که غیر اوست بوجهی و نزد اهل خرد و تحقیق آشکار است که انسان کامل کسی است که مظهر اتم این اسماء حسنای الهی است لذا چه اسماء الهی را بخوانی و چه امام و انسان کامل را با نظر به این معنی و مظهریت خطاب قرار دهی یکی را خواندهای. چه بگویی یا الله (اللّٰهی که اسم جامع است نه عَلَم ذات) و چه بگویی یا محمد صلی الله علیه و آله یک سخن گفتهای چون این آینه اتم اوست.
■فلذا آن بیچارهی نگون بخت مخالف شیعه گمان میکند خدا را مستقیم میخواند و گمان میکند که چون یا شافی گفت خدا بلا واسطهی اسماء و صفاتش شفا میدهد! در حالیکه او نیز در تمام دعاهایش خدا را به اسماء و صفاتش خوانده و همینها واسطه هستند و هرگز او را یارای این نبوده و نیست که خدا را بدون اسمائش خطاب کند! این امر محال است، هم برای او و هم برای جمیع انسانها از پیامبران گرفته تا اولیاء. ذات غیب الغیوبی به اسمائش در عالم اثر میگذارد و خود اجل از آن است که مؤثر و متأثر باشد چه هر مؤثری طرف متأثر میخواهد و او را مقابلی نیست.
❗️■پس ای بیچارهی بیخبر از توحید! شیعه چون امامش را وسیله و واسطه میداند مبنایش قرآن و عرفان و برهان است. مگر نه اینکه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مظهر اتم اسماء و صفات حسنای الهی است؟ لذا چون بگویی: «یا محمد و یا علی»، کانّ گفته باشی یا الله، یا رحمن و یا رحیم...
■ای غافل جاهل! بدان ذات غیبی در عالم به نفس رحمانی آشکار شده است و این نفس رحمانی ظل ممدود خداست که به او عالم ایجاد گسترانیده شده و در صحف و کتب تمام عرفای عامه و خاصه از محی الدین ابن عربی و صدر الدین قونوی تا جامی و عطار و... این ظل ممدود و این نفس رحمانی و شفیع کبری کسی نیست جز انسان کامل و انسان کامل مصداقش حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله است و اقرب افراد -به تعبیر ابن عربی- به او امیرالمؤمنین علی وصی علیه السلام است که سرّ انبیاء و عالمین است و اولاد طاهرینش و امروز قطب عالم امکان امام زمان روحی فداه...
■چه کنیم و با جاهل مدعی دین و قرآن با چه لسانی صحبت کنیم؟!! ما را که از رعایا و نوکرانِ نوکران آل الله هستیم چنین عقده هایی در لسان است اما با همین لسان به این احمق ها میگویم مگر در قرآن نخواندید که جناب بلقیس گفت: «إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي وَأَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمَانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»؟! و مگر نشنیدید که سحره فرعون گفتند: «آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَمُوسَىٰ»، پس چرا درک نمیکنید ای خفتگان در کهف غفلت و نادانی؟!!!
👇👇👇
👆👆👆
■و اما در باب شفا دادن: اگر کسی حرف فوق را بفهمد برای او شبههای نمیماند که شافی از اسماء الله است و خدا به اسمش شفا میدهد و انسان کامل و بلکه هر انسانی که مظهر اسم شافی باشد شفا میدهد. مگر نه این است که بیماران به دوا و دارو و طبیب بهبود پیدا میکنند؟ آیا این دارو و طبیب واسطه نیستند؟ آیا خدا مستقیم شفا میدهد؟! یا به اسمش شافی است؟! این اسم مظهر دارد و مظهر اتمش امام است یعنی اسم شافی به ارادهی او در هر طالب شفائی شفا میدهد. مگر قرآن را نخواندی که عیسای مسیح به دم مسیحائیش مرده زنده میکرد و بیمار شفا میداد؟!! «وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ»!!! آیا شیعه به قبور اهل بیت توسل میکند تا از ضریح و در و دیوار شفا بطلبد؟!!!! خیلی نادان و بی انصاف هستید که چنین در مورد شیعه فکر میکنید! آیا انسان با مرگش نیست و نابود میشود؟! ابن تیمیه میگوید روح بعد مرگش منجمد میشود تا قیامت لذا توسل بی معناست!!!!! آیا شما هم چنین میاندیشید؟!!! پس با این آیهی قرآن و امثال آن چه میکنید؟! «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»...
■چه بگویم؟! چگونه با جاهل سخن بگویم که احمق را هم صحبتی رنج عظیم است! و چگونه با او دم از برهان و استدلال بیاورم که «إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ»
■ما به قبور اهل بیت پناه میبریم تا در آن اماکن مقدس که بواسطه جسم اطیب و انور ایشان که محل توجه آن ذوات مقدس است به آن ارواح اعظم که واسطه فیض از واجب به ممکن هستند توسل بجوئیم و دلهایمان را از زنگار معاصی پاک کنیم و قلوبمان را از معارف الهی سیراب نمائیم و شفاعت آن انوار تابناک ازلی و ابدی را بخود جلب کنیم. و اگر شفیعانی بهتر از ایشان مییافتیم که نزد حق تبارک و تعالی آبرومندتر و مقربتر از ایشان باشند حتما سراغ آنها میرفتیم اما هر چه گشتیم و گشتند جز این خاندان نیافتند و نیافتیم. این سخن امثال شافعی است که:
●لَئِن کانَ ذَنبِی حُبُّ آلِ محمَّدٍ
●فذلِکَ ذَنبٌ لَستُ عَنهُ أتوبُ
●هُمُ شُفَعائی یومَ حَشری و مَوقِفی
●إذا کثرتنی یوم ذاک ذنوب
☑️اگر گناه من محبت آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین است، از آن گناه توبه نمیکنم. ایشان روز حشر و به هنگام توقف در صحرای محشر شفیعان منند، اگر آن روز گناهانم فراوان باشد...
■ما به قبور اهل بیت علیهم السلام پناه میبریم چون ارواح آن حضرات شفیعان اکبرند و به کوری چشم دشمنان آل الله در همین اماکن مقدس به تواتر بیماران صعب العلاج و بیمارانی که اصلا علاجی برایشان در طب امروزی نیست چون کور و شل همراه تولد شفا یافتهاند که به سبب کثرت وقایع و شهود شاهدان هیچ جای انکار نیست هر چند شأن اهل بیت علیهم السلام بسی بالاتر از این است که ما برای صرفا چنین اموری به ایشان توسل و تمسک بجوئیم...
■ما امام را برای استکمال نفسمان و کسب حقایق و رسم طاعت و بندگی شفیع قرار میدهیم و اگر در و دیوار و قبر و ضریح را میبوسیم قصدمان جان امام است نه سنگ و چوب و آهن!!! ما امام را برای امام میخواهیم نه چیز دیگر! با تو که از کهف امامت دوری و در مزبلهی شیطان خفتهای چگونه از مراتب بالای زیارت و از اتحاد زائر با مزور که سرّ شفاعت است سخن بگویم؟!!!
■چه کنیم که طرف مواجهه ما جاهلان روسیاهی هستند که بر طینت سجینی خود میتنند!!
●امر علی الدیار، دیار لیلی
●اقبل ذا الجدار و ذالجدار
●و ما حب الدیار شغفن قلبی
●و لکن حب من سکن الدیارا
سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ ه ش
#ح_م
#پاسخ_به_شبهه
#کلّ_نظام_عالم_محلّ_آدم_شدن_توست
□جناب علاّمه طباطبایی (رحمه الله) فرمودند : روزی از خیابان عبور می کردم. بنّایی را در حال چیدن بنای ساختمان دیدم. ناگهان دیدم بنّا پایش لغزیده و دارد از آن بالا به پایین می افتد در همین حال کارگر او که پایین ساختمان بود نگاهی به بنّا کرد و گفت : نیفت.
■دیدم که بنّا از همان بالا آرام پایین آمد. جناب علاّمه می فرمایند که به دنبال کارگر راه افتادم تا ببینم این شخص کیست که خود را به کارگری زده است
بعد فهمیدم آن فرد کسی است که هر روز به محضر مقدّس ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف مشرّف می شود.
#عزیز_من !
○«هر کجا هستی به فکر خودت باش.»
○«به بندگان خدا خدمت کن.»
○«از دیگران انتظار نداشته باش.»
○«تا می توانی اهل خدمت باش.»
○در مقابل خدمت خود از دیگران توقّع تشکّر و سپاس و مزد و پاداش نداشته باش.
○«در یک کلام، آقا باش.»
☑️... هر کجا هستی به فکر خودت باش که دیر می شود.
□○علامه حسن زاده آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●روزهای پايانی ماه رجب●□
□●ماه رَجَب، شهر الهی و ماه خدای متعال، روزهای پایانی خود را طی میکند. ماهی که در عظمت، فوقالعاده ممتاز است. ماه خلوت مستغفران و مناجات اهل نَجوا با خدای متعال؛ ماهی که مَدخل ورودی مسیر لقاء و دیدار خدای متعال است. گام نخستین سالک اِلیَ الله در مسیر ورود به ضیافۀُ الله در این ماه برداشته می شود. این ماه با همه نورانيت، لطافت، ساعات و آنات نورانی، معنوی و روحانی خود رو به پایان نهاده است و نمیدانيم، از فرصت فوق العاده که خدای متعال در اختیارمان قرار داد، چقدر بهره عملی بردیم.
□●تأکید بر این نکته را ضروری میدانم که راه دیدار خدا با سخن گفتن طی نمیشود. اگر سخن مقدّمه عمل نباشد، ما همچنان درجا خواهیم زد. به قول شاعر:
●اگر مردِ کاری، درِ دوست باز است
●وگر قصّه خوانی، حکایت دراز است
□●میشود تا روز قیامت بنشینیم، حرفهای شیرین بزنیم و بشنویم و گمان کنیم که طیّ طریق میکنیم؛ امّا واقعیت این است که تا در راه سلوک گام عملی نگذاریم و خودمان را مقیّد به عمل نکنیم، راهی طی نمیشود و مقصدی حاصل نمیگردد. با حرف زدن از عرفان و مقامات اولیای خدا راهی طی نمیشود. سالیان سال گفتیم و شنیدیم، به کجا رسیدیم؟ میبایست عمل کرد. انسان محصول عمل خود است. تا عمل نکنیم، ساخته نمیشویم. برای همین عرض میکنم، نمیدانم چقدر عمل کردیم، چقدر از فرصتهای گرانبهای ماه رجب در مسیر تعالی و تکامل بهره بردیم. امروزِ ما چقدر با روز نخستین ماه رجب تفاوت دارد؛ چقدر دگرگون شدیم؛ چقدر رشد کردیم. اینکه عادت کنیم به مجالس برویم، سخنهای معنوی بشنویم، یا آثار مکتوب اهل معنا را مطالعه کنیم، به جایی نمیرسیم. اگر دانسته ها مقدمّه عمل باشد، ما را به دارایی میرساند. کمال در دارا بودن کمالات است، نه دانا بودن آنها. دانایییی که مقدّمه دارایی باشد ارزشمند است و الاّ وِزر و وَبال است. هریک از این جملات و کلمات، فردای قیامت حجّتی خواهد بود که علیه ما اقامه خواهد شد.
□●روزهای پایانی ماه رجب بود. یکی از اصحاب امام صادق عليه السلام خدمت حضرت شرفیاب شد. حضرت از او پرسیدند: در ماه رجب چه کردی؟ روزهای آخر ماه است، آیا از روزه هاي این ماه بهره برده اي؟ آیا از فرصتهای معنوی این ماه برای تعالی مدد جسته اي؟ عرض کرد: یَابنَرسولالله! نه. حضرت فرمودند: خدا میداند چه چیزهای عظیم و گرانقدری را از دست داده اي . عرض کرد: یَابن رسول الله! آیا در این چند روز باقی مانده فرصتی برای من وجود دارد تا لااَقَل بخشی از این خسارت عظیم را جبران کنم؟ حضرت فرمودند: بله. اگر در همین حدّ باقی مانده هم تلاش کنی، بهره هايي خواهی برد. سپس رهنمودهایی فرمودند.
□●استاد مهدی طيب
#ماه_رجب●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
○یامن اسمه دواء و ذکره شفاء
یامن یَجعل الشفاءَ فی ما یشاء من الاشیاء○
#یاعلی
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم بخش اول ● حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خداى سبحان و نيز فرمود:
آیات 286-285 ، بقره قسمت دوم
بخش دوم
● تكليف نكردن به آنچه كه در قدر و اختيار انسان نيست سنت خداوند در بين بندگان است
خواننده عزيز توجه فرمود كه تمام حق خدا بر بنده اين است كه سمع و طاعت داشته باشد، و معلوم است كه انسان تنها در پاسخ فرمانى مى گويد: (طاعة ) كه اعضاى جوارحش بتواند آن فرمان را انجام دهد، چون اطاعت به معناى مطاوعه است ، يعنى تأثر پذيرى قوا و اعضاى آدمى در اثر فرمان كسى كه به او امر مى كند و اما چيزى كه مطاوعه بردار نيست ، مثل اينكه مثلا به كسى امر كنند كه با چشم خود بشنود، و با گوش خود ببيند، و يادر آن واحد در چند مكان دور از هم حاضر شود، و يا براى بار دوم از پشت پدر عبور كرده ، در رحم مادر قرار گيرد، و دوباره از مادر متولد شود، چنين چيزى نه قابل اطاعت است ، و نه آمر حكيم تكليفى مولوى درباره آن صادر مى كند، پس اجابت نمودن فرمان خدا با سمع و طاعت ، تحقق نمى پذيرد، مگر در چهارچوب قدرت و اختيار انسان و اين افعال مقدور و اختيارى است كه انسان به وسيله آن براى خود نفع و يا ضرر كسب مى كند، پس كسب ، خود بهترين دليل است بر اينكه آنچه آدمى كسب كرده و متصف به آن شده ، وسع و طاقت آن را داشته است .
پس از آنچه گفتيم اين معنابه خوبى روشن شد كه جمله ((لا يكلف الله ... )) كلامى است مطابق با سنتى كه خداوند دربين بندگانش جارى ساخته ، و زبان همان سنت است ، و آن سنت اين است كه از مراحل ايمان آن مقدار را بر هر يك از بندگان خود تكليف كرده كه در خور فهم او باشد، و از اطاعت آن مقدارى را تكليف كرده كه در خور نيرو و توانائى بنده باشد، و نزد عقلا و صاحبان شعور نيز همين سنت و روش معمول و متداول است ، و نيز روشن گرديد كه معناى جمله نامبرده درست با كلامى كه در آيه قبل از رسول و مؤ منين حكايت كرد كه گفتند: ((سمعنا و اطعنا)) منطبق است ، نه چيزى از آن كم دارد و نه زياد.
و نيز معلوم شد كه مضمون جمله نامبرده يعنى ((لا يكلف الله نفسا...)) هم به آيه قبل از خود ارتباط دارد و هم به آيه بعد از خود.
اما نسبت به ما قبلش ، براى اينكه اين جمله مى فهماند خداى تعالى بندگان خود را به بيش از امكاناتشان در سمع و طاعت تكليف نمى كند پس سمع و طاعتى كه در آيه قبل ى بود همان وسع در اين آيه است .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 685
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○در آستانۀ ماه شعبان○□
□در ساعات آخر ماه رجب با تمام لطافتها و قشنگیهایش هستیم. ماهی که خدای متعال به دوستان و عباد خود عنایات بزرگی میکند. خوشا به حال کسانی که بهرههای خوبی از این ماه بردند.
□ان شاءالله آن دوره سازندگی که قرار بود ماه رجب روی یک انسان مؤمن داشته باشد، روی همۀ ما ایجاد کرده باشد.
□و این مرحلۀ تخلیه و تهی شدن از آنچه غیرخدایی است را به برکت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در ماه رجب طی کرده باشیم.
□کعبه دلمان به ید ولایت علوی از بتها خالی شده باشد و جز محبّت خدا و خوبان خدا هیچ محبت و عشقی باقی نگذاشته باشد.
□امیدواریم اگر ته ماندهای هم باقی مانده باشد در این لحظههای آخر ماه رجب به برکت امیرالمؤمنین علیه السّلام، دلها را از نجاست محبّت دنیا خالی و پاک کند، مصفّا و مطهّر کند.
□انشاءالله وارد ماه شعبان که میشویم با قلبی تهی از همه زشتیها وارد شویم.
□ماه رجب اگر ماه تخلیه و تطهیر است، ماه شعبان ماه تهذیب است، ماه تزئین است. ماه حلی بستن و ماه تحلیه است. ماه زیور بستن کعبه دل است.
□کعبهای که از بتها خالی شد باید با گلاب ناب شستشو داد تا عِطر گل محمدی در فضای این دل بپیچد.
□اخلاق پیامبر اکرم روح و جان انسان را معطّر کند و این عِطر همۀ وجود انسان را در بر گیرد.
□اميدواريم قلب ما در ماه شعبان به نور جمال پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم و به عِطر اخلاقیات و روحیات پاک ایشان منوّر و معطّر شود، انشاءالله.
□○استاد مهدی طیّب○□
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●باطن برزخی ما به چه صورتی است؟!
#استاد_علامه_حسن_زاده_آملی●□
□●اگر آدمى می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد " #بهيمه" است.
□●و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد " #سبع" است.
□●و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد " #شيطان" است.
□●و اگر می خورد و می خوابد و شهوت به كار می برد ولى صفات سبعى و شيطانى ندارد يعنى مردم و خلق خدا از او آسوده اند " #ملك" است.
□●و اگر علاوه بر مقام ملكى بسوى معارف و ادراك حقايق عوالم وجود و سير در آنها و سير الى اللّه و فی اللّه گرايش دارد " #انسان" است.
□●ممدالهمم در شرح فصوص الحکم
علامه حسن زاده آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات شب اوّل ماه شعبان○□
□برای شب اوّل ماه شعبان نمازهاى بسیار در اقبال ذکر شده است از جمله دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت:
○سوره «حمد» یک مرتبه
○سوره «توحید» یازده مرتبه
□از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پاداش فراوانی برای این نماز روایت شده است.
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
□در #ماه_رجب، فعل و در #ماه_شعبان، صفات ما خدایی و اصلاح می شود و در
#ماه_رمضان، وجود و قلب و ذات و هستی ما خدایی میشود.
□دراين سه ماه اهل سلوک کمربندها را سفت میبندند و خود را آماده یک تلاش فوقالعاده در جهت عبادت و بندگی حقّ متعال میکنند. خدا را شاکریم كه امسال هم این فرصت را به ما عنایت كرد. خدا میداند چه نعمت عظیمی است!
□به تعبیری #ماه_رجب، ماه ولایت ، ماه شعبان، ماه نبوّت و ماه رمضان، ماه توحید و شهر الله است. در ماه رجب که ماه میلاد امیرالمؤمنین عليه السلام است؛ با مدد از ولایت علوی، وجود خود را تخلیه و پاک میکنیم ، و در ماه شعبان كه پیغمبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمودند ماه من است، خود را به خُلق نبوی می آراييم و زینت میکنیم ، تا ماه مبارک رمضان برای ما، ماه دیدار و ملاقات حقّ متعال شود.
□اگر کسی اهل عمل و تشنه و طالب لقاء و وصال حضرت حق است و به رسیدن به مقصد قُصوای راه سلوک اِلَی الله امیدبسته است، « #بِسمِ الله».
□○استاد مهدی طيب_ جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢○□
#ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○مراقبات مشترک ماه شعبان○□
□۱- روزه
□۲- هر روز هفتاد مرتبه بگويد:
□أسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ
□۳- هر روز هفتاد مرتبه بخواند:
□أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ.
□از روايات استفاده مىشود كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است، و هر كه در هر روز اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند، مانند اين است كه در ماههاى ديگر هفتاد هزار مرتبه استغفار بجا آورد.
□۴- صدقه
□در اين ماه صدقه بدهد، گرچه نصف دانه خرما باشد، تا حق تعالى بدن او را بر آتش دوزخ حرام كند.
□از امام صادق عليه السّلام روايت شده است كه از وجود مبارک ايشان درباره فضيلت روزه ماه رجب سؤال كردند فرمودند: چرا از روزه ماه شعبان غافل هستيد؟ راوى عرض كرد يابن رسول الله كسى كه یک روز از شعبان را روزه بدارد، چه ثوابى دارد؟ فرمود: به خدا سوگند بهشت پاداش آن است، عرض كرد يابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمود: صدقه و استغفار، هر كه در ماه شعبان صدقه دهد حق تعالى آن را رشد و نموّ دهد همان گونه كه يكى از شما بچّه شترش را رشد مىدهد، تا آن كه در قيامت درحالی كه به اندازه كوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد.
□۵- صلوات بر پیامبر
□۶- در تمام اين ماه هزار مرتبه بگويد:
□لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ لا نَعْبُدُ إِلا إِيَّاهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
□معبودى جز خدا نيست، و نپرستيم جز او را درحالی كه عبادت را براى او خالص مىكنيم، گر چه مشركان را خوش نيايد.
□اين ذكر پاداش بسيارى دارد از جمله اينكه در نامه عملش عبادت هزار ساله بنويسند.
□۷- صلوات شعبانیه
□در هر روز از شعبان در وقت زوال (اذان ظهر) و در شب نيمۀ آن بخواند اين صلوات مَرْويّه ازحضرت امام زين العابدين عليه السّلام را:
□اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعِ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفِ الْمَلائِكَةِ وَمَعْدِنِ الْعِلْمِ، وَاَهْلِ بَيْتِ الْوَحْىِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْفُلْكِ الْجارِيَةِ، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا، الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الْكَهْفِ الْحَصينِ، وَ غِياثِ الْمُضْطَرِّ الْمُسْتَكينِ، وَمَلْجَأِ الْهارِبينَ، وَعِصْمَةِ الْمُعْتَصِمينَ، اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، صَلوةً كَثيرَةً تَكُونُ لَهُمْ رِضاً، وَلِحَقِ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَدآءً وَقَضآءً، بِحَوْلٍ مِنْكَ وَقُوَّةٍ يا رَبَّ الْعالَمينَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، الطَّيِّبينَ الْأَبْرارِ الْأَخْيارِ، الَّذينَ اَوْجَبْتَ حُقُوقَهُمْ، وَفَرَضْتَ طاعَتَهُمْ وَوِلايَتَهُمْ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاعْمُرْ قَلْبى بِطاعَتِكَ، وَلا تُخْزِنى بِمَعْصِيَتِكَ، وَارْزُقْنى مُواساةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَيْهِ مِنْ رِزْقِكَ بِما وَسَّعْتَ عَلَىَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَنَشَرْتَ عَلَىَّ مِنْ عَدْلِكَ، وَاَحْيَيْتَنى تَحْتَ ظِلِّكَ، وَهذا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ، شَعْبانُ الَّذى حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ، الَّذى كانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَالِه وَسَلَّمَ، يَدْاَبُ فى صِيامِهِ وَقِيامِهِ، فى لَياليهِ وَاَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فى اِكْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلى مَحَلِ حِمامِهِ، اَللّهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فيهِ، وَنَيْلِ الشَّفاعَةِ لَدَيْهِ، اَللّهُمَّ وَاجْعَلْهُ لى شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْكَ مَهيَعاً، وَاجْعَلْنى لَهُ مُتَّبِعاً، حَتّى اَلْقاكَ يَوْمَ الْقِيمَةِ عَنّى راضِياً، وَ عَنْ ذُنُوبى غاضِياً، قَدْ اَوْجَبْتَ لى مِنْكَ الرَّحْمَةَ وَالرِّضْوانَ، وَاَنْزَلْتَنى دارَ الْقَرارِ وَمَحَلَّ الْأَخْيارِ،
□۸- مناجات شعبانیه
□بخواند اين مناجات مرويّه از ابن خالويه را كه نقل كرده و گفته اين مناجات حضرت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندان او عليهم السّلام است كه در ماه شعبان مى خواندند:
□اَللّهُمَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاسْمَعْ دُعائى اِذا دَعَوْتُكَ، وَاْسمَعْ نِدائى اِذا نادَيْتُكَ، وَاَقْبِلْ عَلىَّ اِذا ناجَيْتُكَ، فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَيْكَ، وَوَقَفْتُ بَيْنَ يَدَيكَ، مُسْتَكيناً لَكَ مُتَضرِّعاً اِلَيْكَ، راجِياً لِما لَدَيْكَ ثَوابى.... ( برای مطالعه کامل مناجات شعبانیه به مفاتیح الجنان مراجعه شود)
#مراقبات_ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
#شرافت_این_ماه
□این ماه برای سالک إلی اللّه بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند بواسطه او وعده پیروزی به تمامی دوستان، پیامبران و برگزیدگانش - از زمانی که پدر ما حضرت آدم (علی نبینا و آله و علیه السلام) در زمین ساکن شده - داده است. و وعده داده، بوسیله او، بعد از پر شدن زمین از ظلم و جور، آن را پر از قسط و عدل نماید - که در جای خود بطور مفصل به آن خواهیم پرداخت. و از مقام آن همین بس که ماه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بوده و حضرتش صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند:«شعبان شهری، رحم اللّه من اعاننی علی شهری،
شعبان ماه من است، خداوند کسی را که مرا در ماهم یاری کند، بیامرزد».
کسی که از این دعوت بزرگ آگاه شود، باید بکوشد که از دعوت شدگان این دعوت گردد. این جانشین و برادر او امیر المؤمنین علیه السّلام است که می فرماید:«ما فاتنی صوم شعبان مذ سمعت منادی رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ینادی فی شعبان، فلن یفوتنی ایام حیاتی ان شاء اللّه،
از زمانی که ندای منادی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را که برای روزه این ماه ندا می کرد شنیدم، هیچگاه روزه این ماه را از دست نداده و در تمام عمرم آن را از دست نخواهم داد، اگر خدا بخواهد.» این درباره روزه این ماه بود، و می توان کمک به آن حضرت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را از جهات دیگر مانند نماز، صدقه، مناجات و تمام کارهای خیر با روزه این ماه مقایسه نمود.
#المراقبات_میرزا_جواد_آقا_ملکی
@mohamad_hosein_tabatabaei
#ارزش_نعمت_مناجات
□بیشتر مردم قدر نعمت مناجات را نمی دانند. مناجات شامل معارف بالایی است که بجز اهلش که همان اولیای خدا هستند و از طریق کشف و شهود به آن رسیده اند، کسی از آن آگاهی ندارد. و رسیدن به این معارف از راه مکاشفه از بهترین نعمتهای آخرت است که قابل مقایسه با هیچکدام از نعمتهای دنیا نیست. امام صادق علیه السّلام در این فرمایش، ارزش این نعمت را این گونه بیان می کنند: «اگر مردم برتری شناخت خدا بر سایر نعمتها را می دانستند، به زیباییهای زندگی دنیا که در اختیار دشمنان ما گذاشته شده، چشم نمی دوختند، و دنیاشان نزد آنان کمتر از خاکی بود که روی آن راه می رفتند، در نعمت شناخت خدا قرار گرفته و مانند لذت کسی که همیشه در بهترین جاهای بهشت با دوستان خدا بسر می برد، از آن لذت می بردند...»
#المراقبات_میرزا_جواد_آقا_ملکی
@mohamad_hosein_tabatabaei
روز اول شعبان روز استثنائی است ، قابل توجه دوستان اهل مراقبه
□○ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩند○□
□ﺑﺪﺭﺳﺘﯿﮑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﺰّﻭﺟّﻞ ﭼﻮﻥ #روز_اول_ماه_شعبان ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﻣﺮﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﺭﻫﺎﯼ ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺲ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺩﺭﺧﺖﻃﻮﺑﯽ ﺭﺍ، ﭘﺲ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺷﺎﺧﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﻦ ﺩﻧﯿﺎ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻧﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻣﻨﺎﺩﯼ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺰّﻭﺟﻞّ ﺍﯼ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﻪﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﺖ ﻃﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﻭﯾﺰﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮐﻪ ﺑﻠﻨﺪ ﮐﻨﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍﺑﺴﻮﯼ ﺑﻬﺸﺖ.
گوارای وجود طعم #بندگی_خدا
و نصیبتان معرفت الله
#یاعلی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●حدیثی در فضیلت روز اوّل ماه شعبان●■
■چون روز اوّل ماه شعبان شود، خدا به باز شدن درهای بهشت امر میکند، پس باز میشوند و به درخت طوبی فرمان میدهد تا شاخههای خود را به دنیا نزدیک کند، آنگاه منادی پروردگار ندا سر میدهد:
■ای بندگان خدا، این شاخههای درخت طوبی است، پس به آن درآویزید که شما را بهسوی بهشت برافرازد و این شاخههای درخت زقّوم است، از آن دوری کنید تا شما را بهجانب دوزخ نبرد.
■رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: سوگند به آنکه مرا بهراستی مبعوث به رسالت نمود، هرکه در این روز دری از خیر و نیکی را فراگیرد، به تحقیق به شاخهای از شاخههای درخت طوبی در آویخته که او را بهسوی بهشت میکشاند و هرکه در امروز دری از شرّ و بدی را فراگیرد، به یقین به شاخهای از شاخههای زقّوم درآویخته که او را کشاننده بهسوی آتش است؛
■سپس رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخهای از شاخههای طوبی است به این صورت بیان فرمودند:
■امروز هرکس برای خدا نماز مستحبی بجا آورد و هرکه در این روز روزه بدارد و هرکه میان زنی با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا خویشاوندان، یا زن و شوهر بیگانهای صلح دهد و کسی که تخفیف دهد پریشانی را، از طلبی که از او دارد، یا از طلبش از عهده مدیون بکاهد و کسی که در حساب خود نظر کند و قرض کهنهای را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردنش مأیوس شده، پس آن را به صاحبش برگرداند؛
■و کسی که یتیمی را سرپرستی نماید و کسی که سفیهی را از ضربه زدن به آبرو و عِرض مؤمنی بازدارد و کسی که قرآن یا بخشی از آن را بخواند و کسی که خدا را یاد کند و نعمتهایش را بر شمارد و اقدام به شکر نماید و کسی که از بیماری عیادت کند؛
■و کسی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی ورزد و آنکه پیش از رسیدن روز اوّل شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان ساخت و هرکه جنازهای را تشییع کند و هرکه در این روز مصیبتزدهای را تسلّی بخشد و هرکس در این روز چیزی از ابواب خیر را بجا آورد از آویختگان به درخت طوبی است.
■سپس فرمودند: سوگند به آنکه مرا بهراستی به رسالت برانگیخت: هرکس در این روز دری از شرّ و گناه را فراگیرد، به تحقیق به شاخهای از شاخههای درخت زقّوم درآویخته و آن شاخه کشاننده اوست بهسوی آتش، آنگاه اعمالی که هریک باعث درآویخته شدن به شاخهای از شاخههای زقّوم است را به این صورت بیان فرمودند:
■سوگند به آنکه مرا بهراستی به پیامبری فرستاد، هرکس در این روز نسبت به نماز واجب خود کوتاهی کند و آن را تباه نماید و هرکس فقیری درمانده نزد او آید که بدی حالش را میداند و بدون اینکه ضرری متوجه وی گردد، قدرت بر تغییر حال او را دارد و کس دیگری هم نیست که بهجای او، مشکل فقیر را حل کند، پس فقیر را به حال خود واگذارد و دست او را نگیرد تا از بین رفته و هلاک گردد؛
■و کسی که خطاکاری از او عذرخواهی کند، پس عذر او را نپذیرد، علاوه بر این بیش از اندازهای که بدی کرده، او را عقوبت نماید و کسی که جدایی اندازد میان شوهری با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا برادری با برادرش، یا خویشی با خویشش، یا میان دو همسایه، یا میان دو رفیق، یا دو خواهر و کسی که بر انسان تنگدستی سخت بگیرد، درحالیکه تنگدستی او را میداند، پس بر خشم و بلای او بیفزاید؛
■و کسی که مدیون باشد و آن دَین را بر صاحبش انکار کند و بر او ستم ورزد تا دَین او را باطل نماید و آنکه بر یتیمی جفا کند و به او آزار رساند و مال او را تباه کند و کسی که به آبرو و عِرض برادر مؤمنی هجوم بَرد و مردم را هم بر آن وا دارد....
@mohamad_hosein_tabatabaei
□ماه شَعبان ُالمُعَظَّم ماه استغفار است. دو ذکر برای #استغفار این ماه نقل شده است
□دستوری برای سالکین در تمام ایام سال هست که نباید هیچ سالکی آن را ترک کند و آن این است که هر روز #صبح بعد از نماز صبح و #عصرها قبل از غروب آفتاب، باید هفتاد بار استغفار کند.
□هریک از دو ذکر استغفار ماه شعبان را میتوان برای یکی از این دو وعده در نظر گرفت. مثلاً :
□«اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ اَسْاَلُهُ التَّوْبَةَ» را هفتاد بار بعد از نماز صبح بگوید و
□«اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِي لا اِلـٰـهَ اِلاّ هُوَ الرَّحْمـٰنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيّومُ وَ اَتوبُ اِلَيْهِ»
□را هم هفتاد بار قبل از غروب آفتاب بگوید.
□در روایت داریم که هفتاد بار #استغفار در ماه شعبان معادل هفتاد هزار بار استغفار در سایر ماههاست. (۱)
□در محضر استاد مهدی طیب ۹۲/۰۳/۱۶□
□○ ۱. مجلسی، بحار، ج ۹۴، ص ۹۱ و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۵۱۱ و شیخ صدوق، فضائل الاشهر الثلاثه، ص ۵۶○□
#ماه_شعبان
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دفتردل #استاد_صمدی_آملی □در نقل صحیح آمده که هر که در وقت طعام خوردن 《بسم الله الرحمن الرحیم》ب
#شرح_دفتردل
#استاد_صمدی_آملی
□آورده اند که رسول خدا روزی به گورستان بقیع گذر کرد به نزدیک قبری رسید اصحاب را فرمود:که با تعجیل گذرید و در محل برگشتن فرمود که تعجیل مکنید. گفتند یا رسول الله در محل رفتن تعجیل فرمودی گفت:بلی شخصی را عذاب می کردند طاقت ناله و فریاد او نداشتم اکنون خدای تعالی بر وی رحمت کرد گفتند یا رسول الله سبب چه بود؟فرمود:کودکی از وی مانده حالا اورا به مکتب دادند معلم وی را تعلیم 《بسم الله الرحمن الرحیم》 کرد و کودک آن را بر زبان راند خطاب رسید که ای فرشتگان دست از این کس بدارید که روا نباشد که پدر را عذاب کنند و پسرش در یاد ما باشد.
#شرح_دفتردل
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_دفتردل #استاد_صمدی_آملی □آورده اند که رسول خدا روزی به گورستان بقیع گذر کرد به نزدیک قبری رسید
#شرح_دفتردل
#استاد_صمدی_آملی
□از ان حضرت روایت است که روز قیامت بنده گناهکار را امر آید که به دوزخ رود چون به کنار دوزخ رسد گوید 《بسم الله الرحمن الرحیم》و قدم در دوزخ نهد آتش دوزخ هفتاد هزار ساله راه بگریزد
@mohamad_hosein_tabatabaei
○از فُطرس مَلک به همه پر شکسته ها
○حَیّ علی کرامت گهواره ی حسین...
@mohamad_hosein_tabatabaei