eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم1⃣ ● رواياتى در مورد طلاق خلع و مبارات مولف : اخبار همانطور
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش دوم2⃣ ●روایاتی در مورد طلاق خلع و مبارات در مبارات ، مرد شرط مى كند كه اگر دوباره ، به مهريه ات برگردى و آنرا طلب كنى من هم به همسرى تو برمى گردم . و يا بگويد اگر تو چيزى از آنچه را كه به من داده اى در خواست كنى من هم به همسرى تو بر مى گردم . و نيز فرمود: طلاق خلع و مبارات و تخيير تنها و تنها در حال پاكى بدون جماع ، و با شهادت دو نفر شاهد عادل صحيح است ، و زنى كه به خلع مطلقه شده اگر شوهر ديگرى اختيار كند و از او هم طلاق بگيرد بر شوهر اول حلال است كه با وى ازدواج كند. و نيز فرمود: مردى كه زنش را به طلاق خلع يا مبارات طلاق داده نمى تواند در عده رجوع كند، مگر اينكه زن پشيمان شود، آن وقت مى تواند آنچه گرفته به او برگرداند و رجوع كند. مترجم : (در اين حديث كلمه تخيير آمده بود كه لازم است معنا شود، بعد از آنكه آيه شريفه ((ياايها النبى قل لازواجك ...)) نازل شد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) همسران خود را در ماندن در همسرى آن جناب و طلاق خود دادن و رفتن مخير كرد، برادران اهل سنت به اتفاق به اين آيه استناد كرده اند كه شوهر مى تواند زن خود را مخير كنيد، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 383 و همين كه گفت تو مخيرى ، اگر زن هم راضى بوده ، در حقيقت طلاق واقع شده ، ولى مذهب اماميه اين است كه اين حكم مخصوص رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) است ، و روايت بالا هر چند از امام صادق (عليه السلام ) است ، ليكن به خاطر معارضه و مخالفتش با رواياتى ديگر مورد قبول و عمل قرار نگرفته است ). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
علیه‌السلام □●آیت‌الله بهجت قدس‌سره:●□ □●هر فیضی به ما میرسد ـ چه خصوصی و چه عمومی، و چه داخلی و یا خارجی، و چه جسمانی و چه روحی ـ فقط از ناحیۀ همان یک فیض (امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است و توجه به همه ائمه علیهم‌السلام هم به او راجع میشود. □●(در محضر بهجت، ج۳، ص۱۸)●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
؛ ماه مبارک رمضان ماه جدا شدن ناخالصی ها از وجود انسان است. □همان طور که فلز را در کوره می گدازند تا آنچه که ناخالصی است از سنگ فلز جدا شود و فلز تمام عیار ایجاد شود، انسان مومن در ماه مبارک رمضان به چنین خلوصی دست پیدا می کند؛ ناخالصی ها و آلودگی ها از وجود انسان جدا می شود. □○استاد مهدی طيب_جلسه ١٣ مرداد ٩٠○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●زیارت‌نامه ، ام المؤمنین (سلام اللّه علیها)●■ ■اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاَْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاَْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ . ■سلام بر تو اى مادر مؤمنان، سلام بر تو اى همسر سرور فرستادگان، سلام بر تو اى مادر فاطمه زهرا سرور بانوان دو جهان، سلام بر تو اى نخست بانوى مؤمن، سلام بر تو اى آن كه دارائیش را در راه پیروزى اسلام و یارى سرور انبیا هزینه كرد و دشمنان را از او دور ساخت، سلام بر تو اى آن كه بر او جبرئیل درود فرستاد، و سلام خداى بزرگ را به او ابلاغ كرد، این فضل الهى گوارایت باد و سلام و رحمت و بركاتش بر تو باد . @mohamad_hosein_tabatabaei
■●متن برنامه معرفت●■ ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است که به موضوع اندیشه شیخ شبستری درباره جهان شناسی و زمان نه گفتن می پردازد●■(۱) شیخ شبستری، عارف است فیلسوف نیست؛ با اینکه عارف است ولی فیلسوفانه فکر می‌کند. جوهر واقعی را خداوند می‌داند و می‌گوید هر چیزی ضد دارد اما خداوند ضد و نظیری ندارد. هر چیزی را به ضدش می‌شناسند که خودش یک مبحث است. آیا شیء را از طریق خودش می‌توانیم بشناسیم یا از طریق ضد خودش؟ آیا چیزی بدون ضد در دنیا است؟ ضدیت معمولاً در عالم اعراض وجود دارد؛ حواس پنج‌گانه، دیدن، شنیدن، لمس کردن، خوردن و بوئیدن، اعراض هستند. شیرینی، تلخی، سیاهی و سفیدی، عَرَض هستند؛ ولی جوهر وجود، ضدی ندارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
: □○بهره مندى از رزق هاى عظيم ○□(۱) □○عمل صالح، وابسته به رزق طيِّب است: «كُلُوا مِنْ الطَّيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحاً»؛ از پاكيزه ها بخوريد و عمل صالح و جهت دار و خالص انجام دهيد. □○اگر در اين ماه، تعادل در بدن حفظ شد، تعادل در فكر را هم بايد حفظ كنيم. در اين صورت است كه فكر با كنجكاوى هايى كه خودش دارد و با ضربه هايى كه از حادثه هاى بيرون مى بيند به جريان مى افتد. □○ديگر حادثه هاى كوچكِ زندگى -ليوانها و ريش تراشها- جذبش نمى كنند. آن طور كه ما متاسفانه به يك ليوان آب و به يك ريش تراش، بيش از خودمان آشناييم و بيش از خودمان دل بسته ايم. □○بهار رويش، ص ۱۰۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○دعای روز دهم ماه مبارک رمضان○□ □اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ □خدایا! در این روز مرا از توکل‌کنندگان و سعادتمندان و نزدیک‌شدگان درگاهت قرار ده. به حق احسانت، ای نهایت آرزوی جویندگان! @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○دعای روز دهم ماه مبارک رمضان○□ □اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ وَ اج
□○آیت اللہ مجتهدے تهرانے(ره):○□ □«اَللّهُمَّ اجْعَلْنے فیهِ مِنَ الْمُتَوَڪِّلینَ عَلَیڪَ» خدایا من را در ماہ رمضان از ڪسانے قرار بدہ ڪہ متوڪل باشم و بر تو توڪل ڪنم و چشمم بہ دست دیگرے نباشد. □شخص عربے، بدهڪارے زیادے داشت. نزد امام حسین (علیه السلام) رفت و عرض ڪرد ڪہ بدهڪارے دارم، خواستم بہ ڪریمے مراجعہ ڪنم و بہ همین دلیل خدمت شما آمدم. حضرت فرمود؛ «سہ مسألہ می‌پرسم؛ اگر یڪے را جواب دادے، ثلث قرضت را می‌پردازم، اگر دو تا را جواب دهے دو ثلث آن را می‌دهم و اگر تمام آنها را پاسخ دهے، تمام قرضت را می‌پردازم.»، مرد عرب گفت ڪہ آخر من پاسخ ڪسے چون تو را بدهم؟ ڪہ امام فرمود: «جدم می‌فرمود؛ «الاحسان بہ قدر معرفة» اگر بفهمم چیزے بلدے قرضت را می‌دهم.» و بعد سؤال ڪرد: □«بهترین چیزها در عالم چیست؟»، عرب گفت: بهترین چیزها ایمان بہ خداست. و ایمان بہ رسول خدا و ایمان بہ شما خاندان اهل بیت. □سوال دوم را این‌گونہ پرسید ڪہ «زینت انسان بہ چیست؟»، عرب گفت: زینت عالم بہ حلم، زینت ثروتمند بہ بخشش و زینت فقرا بہ صبر است. □حضرت فرمودند ڪہ «اگر اینها نباشند؟»، عرب گفت: باید آتشے از آسمان بیاید و اینها را از بین ببرد. عالمے ڪہ حلم ندارد، ثروتمندے ڪہ بخشش ندارد و فقیرے ڪہ صبر ندارد، باید از بین بروند. □حضرت امام حسین (علیه السلام) فرمود: «نجات از مهالڪ بہ چیست؟» عرب گفت: توڪل بہ خدا. امام حسین (علیه السلام) تمام قرض‌هاے آن شخص عرب را پرداخت ڪرد و یڪ انگشتر نیز از دستشان خارج ڪردہ و دست مرد عرب ڪرد. □این حدیث را گفتم تا بہ این نڪتہ اشارہ ڪنم ڪہ ماہ رمضان و روزہ ما را موفق ڪند تا بہ خدا توڪل ڪنیم. من از صفر شروع ڪردم و با توڪل بہ این مرحلہ رسیدم. طلاب جوان هم باید با توڪل بہ درس و تحصیل خودشان ادامہ دهند. □«وَاجْعَلْنے فیهِ مِنَ الْفاَّئِزینَ لَدَیڪَ» خدایا من رستگار باشم و نہ شقے. اگر رستگار باشم در روز قیامت اهل بهشت می‌شوم. □«وَاجْعَلْنے فیهِ مِنَ الْمُقَرَّبینَ اِلَیڪَ» خدایا من را از مقربان درگاهت قرار بدہ. □اینڪہ آدم مقرب درگاہ الهے باشد خوب است نہ اینڪہ خدا عقب بزند او را. گاهے خدا غضب می‌ڪند و بندگان باید حواسشان را جمع ڪنند. □«بِاِحْسانِڪَ یا غایةَ الطّالِبینَ» بہ حق احسانت اے ڪسے ڪہ نهایت طالبین تویے. یعنے از هر جا ڪہ آدم ناامید می‌شود پیش خدا می‌رود. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#زمان_نه_گفتن ■●متن برنامه معرفت●■ ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است ک
■●متن برنامه معرفت●■(۲) ■●ادراک جوهری نیازمند این نیست که ما ضدش را بشناسیم، جوهر را با حواس پنج‌گانه نمی‌شناسیم. چنانچه اگر بیشتر از یک رنگ در عالم نبود، ما رنگ‌های دیگر را نمی‌شناختیم یا اگر فقط طعم شیرینی وجود داشت، دیگر طعم‌ها را نمی‌شناختیم و اگر بدی نبود، دیگر نمی‌دانستیم خوبی چیست؛ اینها در عالم اعراض هستند. اعراض را از طریق ضد می‌توان شناخت. اگر همیشه شب بود، دیگر نمی‌دانستیم روز چیست. پیدا و پنهان هم عَرَض هستند. ظاهر و باطن دو مرتبه از هستی هستند. اشخاصی در دنیای پوزیتیویسم فکر می‌کنند، حقیقت چند سویه است. حقیقت چند سویه نیست؛ یک‌سو بیشتر ندارد، اما چند لایه است. ■●فرق است بین اینکه چیزی چند سویه باشد یا چند لایه باشد. حقیقت، چپ و راست ندارد، ولی چند لایه دارد؛ یعنی از ظاهر به باطن می‌رسد و آن باطن هم یک باطن دیگر دارد؛ باطن در باطن. باطنی که باطن‌ تَری ندارد، حضرت حق است که پنهانِ پنهان است. ■●حقیقت چند سویه نیست؛ یک‌سو بیشتر ندارد، اما چند لایه است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●دعا و ذکر و مراقبت (در ترک گناه) برای انسان آثار عجیب و غریبی دارد، چنان که اگر کسی به طور پیوسته و مستمر فکر و توجه خود را به عالم قدس و جبروت معطوف نماید، ‌انوار حقایق بر او اشراق ( تابان ) می‌شود. □●صاحب عزم و همت و اراده می‌شود و با توجه و ذکر و دعا به اخلاق ملکوتیان متصف می شود. □●علامه حسن زاده ی آملی●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○خدا قبل از عالم تشریع، رزقی را برای بندهای مثلاً در روز ماه رمضان بریده است. حالا او در روز ماه رمضان فراموش میکند که روزه است و آن غذا را میخورد، بعداً یادش میافتد که روزه بوده است. □○نه روزهاش باطل است و نه قضا دارد. این خدا بود که این فراموشی را بر او مسلّط کرد تا رزقی را که برای او مقدّر کرده بود، به او بخوراند. □○امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: « وقتی خداوند امری را اراده کند، عقل عبد را میگیرد و آن کار را به دست او جاری میکند، بعد عقلش را به او باز میگرداند ». بسیاری از خیراتی که خدا به ما رسانده، اینگونه بوده است والاّ اگر به عقل خودمان بود، آن کار را نمیکردیم. □مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□طهارت را زیاد بفرمایید،خیلی مواظب باشید؛ دروغ گفتن،انسان را کج بار می آورد، دروغ! دروغ! □مرد و مردانه هرگاه چیزی پیش آمد، بگوید اشتباه کردم وعذرخواهی کندو استغفار کند،نه اینکه دروغ بگوید. #علامه_حسنزاده @mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد علی صفایی حائری●■ سلام الله علیها ■خديجه چه كرده كه اين گونه در دل رسول(صلی الله علیه وآله) نشسته؛ تا آنجا كه عايشه حتى پس از مرگ بر او حسادت مى‌برد؟ من از اين سؤال سمج نمى‌توانم دامن جمع كنم. اين همه ارزش آيا از معرفت و شناخت و يا عشق و ايمان و يا عمل و تقوا، از كدامين ريشه، سر برگرفته؟ ريشه‌ها را بايد در جايى ديگر جست؛ چون حتى تقوا توشه‌ى راه است. و توشه براى رفتن كافى نيست. و همانطور كه گذشت، حتى عصمت، كفاف اين مقصد بلند و راه دراز را نمى‌دهد و تحليلى ديگر مى‌خواهد.[۱] ■...با اين نگاه، مى‌توانى بلوغ و تماميت خديجه‌ى كبرى و فاطمه‌ى زهرا را بفهمى؛ كه خديجه در برابر رسول خدا براى خودش حدى نگذاشت و سهمى نگرفت و فاطمه(سلام الله علیها) در برابر ولىّ رسول خدا، از تمامى توانش كمك گرفت و سينه و صورت نيلى گرفت، ولى رخ از مولى نهان كرد و چهره به او نشان نداد.[۲] ■همانطور كه بارِ رسالتِ رسول بر دوش ابوطالب و جعفر و مصعب و جمعى ديگر بود و به وسيله آنها رسالت رسول گسترده و پخش شد، با مال خديجه و ثروت او نيز پيوند خورد و هنگامى هم كه آن ثروت تمام شد، نوبت ديگران است تا شروع كنند و در زمين بگردند و منبعى براى توليد و برداشت، داشته باشند.[۳]  ■وفا و صفا و فناى خديجه، او را محبوبترين در وجود رسول مى‌سازد. تا آنجا كه هميشه او را پيش چشم دارد تا آنجا كه عايشه‌ى جوان با تمامى اقتدار و اعتماد به نفسش، حتى پس از مرگ خديجه، به حسادت مبتلا مى‌شود؛ چون مى‌بيند در زبان و چشم و دل رسول جايى براى جلوه ى او نيست. و بالاتر از حسادت به شماتت مى‌پردازد كه چرا اين قدر به ياد كسى هستى كه خداوند بهتر از او را به تو داده است. تا آنجا كه رسول برمى‌آشوبد و تأكيد مى‌كند كه بهتر از خديجه را به دست نياورده است.[۴] ●۱- روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۵ ●۲- روزهاى فاطمه(س)، ص: ۱۷ ●۳- حركت، ص: ۲۰۵ ●۴- تطهير با جارى قرآن(۲)، ص: ۳۴۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 242-228 بقره قسمت ششم بخش سوم ● معناى خلع از زبان امام باقر (علیه السلام ) و بيان اولين خلعى كه در اسلام واقع شده است و در فقيه از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه فرمود: آنگاه كه زن به شوهرش صريح ؛ بگويد: ((ديگر هيچ دستورى را از تو اطاعت نمى كنم )) حال چه اينكه توضیح هم بدهد و چه ندهد براى مرد حلال است با گرفتن چيزى از او، طلاقش دهد، و اگر چيزى گرفت ديگر نمى تواند در عده رجوع كند. و در تفسير الدر المنثور است كه احمد از سهل بن ابى حثمه روايت آورده كه گفت : حبيبه دختر سهل زن ثابت بن قيس بن شماس بود، و از او بدش مى آمد، چون مردى كوچك و زشت رو بود، به ناچار نزد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد، و عرضه داشت يا رسول الله من قدرت ديدن او را ندارم ، و اگر ترس از خدا نبود تف به روى او مى انداختم حضرت فرمود: آيا حاضرى آن باغچه اى كه مهريه ات كرده به او برگردانى ؟ عرضه داشت : آرى ، باغچه را برگردانيد، و رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بين آن دو جدائى انداخت ، و اين اولين خلعى بود كه در اسلام واقع شد. و در تفسير عياشى از امام باقر (عليه السلام ) روايت كرده كه در تفسير كلام خدا كه فرموده : ((تلك حدود الله فلا تعتدوها...)) فرمود: خداى تعالى بر زناكار غضب كرده صد تازيانه براى كيفر او معين كرد، بنابراين هر كس كه بر زناكار خشم بگيرد و بيش از صد تازيانه بزند من نزد خدا از او بيزارم ، خداى تعالى هم فرموده : ((تلك حدود الله فلا تعتدوها)). 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
: □بعد از وفات ابوطالب و علیهماالسلام به پیغمبر وحی شد که دیگر در مکه ناصر و یاور نداری. □○در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۵۸○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#زمان_نه_گفتن ■●متن برنامه معرفت●■(۲) ■●ادراک جوهری نیازمند این نیست که ما ضدش را بشناسیم، جوهر را
■●متن برنامه معرفت●■(۳) ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است که به موضوع اندیشه شیخ شبستری درباره جهان شناسی و زمان نه گفتن می پردازد●■ ■●در آیین مسیح، خداوند در مسیح تجلی کرده است، ولی در اسلام خداوند در کلام، تجلی کرده است. حضرت محمد(صلی الله علیه واله) معجزاتی مانند مسیح نیاورد، ولی در کلام تجلی کرد. کلام، ظهور عقل است. آنجا که عقل نباشد، کلام نیست. آیا می‌شود عقل باشد و کلام نباشد؟ کلام، ظهور عقل است. اگر کلام نباشد یعنی عقل ظهور پیدا نکرده است. معنی دیگر آن، این است که ما باید به عقلانیت در اسلام توجه کنیم. دین اسلام را باید تعقل کنیم که تجلی خداوند در کلام بوده است و این تجلی در عقل است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#زمان_نه_گفتن ■●متن برنامه معرفت●■(۳) ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت اس
■●متن برنامه معرفت●■(۴) ■●آنچه مطالعه می کنید، متن پیاده شده قسمتی از برنامه معرفت است که به موضوع اندیشه شیخ شبستری درباره جهان شناسی و زمان نه گفتن می پردازد●■ ■●کلام، وحیِ الهی است، وحیِ سخن است و سخن، ظهور عقل است؛ بنابراین باید عقلانی ببینیم. وقتی که عقلانی ببینیم، باید قدرت گفتگو هم داشته باشیم. کلام یک خصلت برای تجلی خداوند است و کسی که دارای عقل است، باید این کلام را بیان کند. عقلانی فکر کردن و تعقل کردن، جستجو در عقلانیت، نحوه بیان کردن کلام، نحوه گفتن، نحوه گفتگو کردن، پرسش و پاسخ مهم است. ■●انسان بیش از هر چیزی به دنبال دانستن است. انسان منهای دانستن چیزی نیست. برخی امثال نیچه و شوپنهاور طرفدار اراده هستند. می‌گویند انسان، خواستن است. اراده را بر آگاهی برتر می‌دانند. یک موجودی، تمام حقیقتش فقط خواستن است، یک موجود دیگر تمام حقیقتش، دانستن است. اگر دانستن و خواستن با هم باشند، از همه بهتر است. آنجا که دانستن است، خواستن هم می‌آورد، ولی خواستن بدون دانستن نمی‌شود. دانستن مقدم است. البته در خواستن، دانستن هم است. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#استاد_علی_صفایی_حائری: □○بهره مندى از رزق هاى عظيم #رمضان○□(۱) □○عمل صالح، وابسته به رزق طيِّب اس
: □○بهره مندى از رزق هاى عظيم ○□(۲) □○اين چنين فكرى است كه مى داند بايد كجا را آبيارى كند و چه شناخت هايى به دست بياورد و چگونه با آن شناختها، ما را به آزادى هاى بزرگ تر برساند و چگونه اين آزادى هايى كه با اين شناخت ها همراه شده اند، يقين را در ما به وجود بياورند. و يقين را ادامه بدهند تا به تصميم و تقوا برسيم و توشه راه دراز ما تهيه شود كه متقين در قرآن با سه خصوصيت ايمان و تسليم و يقين همراه اند: هم در رابطه شان با خدا و با خلق تسليم اند و هم به راه وسيع شان و رهبرِ بزرگشان و كتاب و روشِ مفصل شان مؤمن اند؛ «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ ...» و «يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ الَيْكَ وَ مَا أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ و بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ». □○بهار رويش، ص ۱۰۹○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان□ □اَللَّـهُمَّ حَبِّبْ اِلَيَّ فيهِ الاِْحْسانَ، وَكَرِّهْ اِلَيَّ فيهِ الْفُسُوقَ وَالْعِصْيانَ، وَحَرِّمْ عَلَیَّ فيهِ السَّخَطَ وَالنّيرانَ، بِعَوْنِكَ يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ. □خدایا در این روز احسان را پسندیده‌ من گردان، و نادرستی‌ها و نافرمانی‌ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش قهرت را بر من حرام گردان، به یاری‌ات ای فریادرس فریادخواهان. @mohamad_hosein_tabatabaei