eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️عصر اطلاقی خاتم قائم‌به‌میقات‌دعای‌انسان‌توسعه‌یافته◾️ ☑️حضرت آیت‌الله صمدی آملی(مدظله‌العالی): ▪️وقتی قواعد بیت‌الله را بنا نمود و به نمود چنان دعایی نمود که به ظاهر برای اولاد و ذریه‌اش بود اما در واقع را تا قیامت دعای نفس وسیع ابراهیمی(علیه السلام) خویش قرار داد. که برکات وجودی چند دعایش منجر به ظهور حضرت‌خاتم و نزول قرآن شد: 1⃣ ما را مُسلم برای خودت قرار بده 2⃣ خدایا به ما نسل پاک عنایت کن 3⃣ از دل به خودت شکل بگیرد 4⃣ ما را به مقام قابلیت رویت حقیقت مناسک برسان 5⃣ و بازگشت بسوی خودت را برایمان مقرر نما 6⃣ از متن نسل پاکم برخیزد 7⃣ رسولی که بحدی قوت‌نفسانی و اعتدال‌مزاج داشته باشد که توان تلقی و تلاوت ؛ یعنی 《》را داشته باشد.(کاف در آیاتک خطاب به ذات الهی) 8⃣نه تنها توان تلقی و یادگیری (قرآن) و حکمت را داشته باشد بلکه به نائل آید. 9⃣و تزکیه و تطهیر امت را هم به برعهده گیرد @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: "واعبد ربک حتی یاتیک الیقین". برخی چنین تفسیر می‌کنند که عبادت هدف نهایی نیست و مقدمه‌ای برای یقین است. از نگاه ایشان عبادت، وسیله و کالایی است که برای دست‌یابی به علم و معرفت، به‌کار می‌آید. ▪️این تفسیر ناقص است؛ زیرا یقین، همواره متعلقی می‌خواهد و متعلق آن در آیه شریفه، خودِ عبادت است. بنابراین معنای آیه چنین می‌شود که خدا را بندگی کن تا به بنده بودنت یقین پیدا کنی. ▪️آدمی هر چیزی را که تمرین کند به همان یقین می‌یابد. برای نمونه اگر تمرین خطاطی کند اندک‌اندک همان خطاطی را به‌گونه یقینی و بدون خطا انجام می‌دهد. پس متعلق یقین در هر بخشی، وابسته به تمرینی است که انجام می‌شود. اکنون اگر عبادت را تمرین کند، به عبادت یقین پیدا می‌کند و حقیقتا عبد می‌گردد. ▪️اگر آدمی به عبودیت و فقر ذاتی خود یقین پیدا کرد، آن‌گاه به حقیقت "الموت" که همان فنای در توحید است، دست خواهد یافت. و سپس روح الهی در او دمیده می‌شود. ▪️این روشی است که از همه روش‌های سلوکی برتر است و زودتر و ژرف‌تر آدمی را به مقصد نهایی خود می‌رساند. ▪️ما هنگامی‌که عبادت می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که هیچ پاداشی برای عبادت در نظر نگیریم؛ زیرا عبادت مقصد نهایی ماست. ▪️از همان هنگام که واردِ عبادت می‌شویم، فرمان الهی در ما دمیده شده است. فرمان که آمد ما را از خویش فانی کرده و حیات الهی به ما خواهد بخشید. ▪️عبادت هدف نهایی در سلوک آدمی است و مایه اماته (فنا) و احیای (بقا) آدمی می‌گردد. هر عبادتی کشف تازه‌ای است که ما بدان توجه نداریم. ▪️هیچ کشف و کرامتی، از خود عبادت برتر نیست، تا به‌عنوان پاداش عبادت قرار گیرد. افسوس که نمی‌دانیم چه کیمیای گران‌بهایی در دست داریم و می‌خواهیم آنرا به گوهرهای کم‌ارزش‌تری بفروشیم. سعدی علیه الرحمه چه زیبا فرموده است: گویند تمنایی از دوست بکن سعدی جز دوست نخواهم کرد از دوست تمنایی @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️مراقبات خاصّ شب نیمه شعبان◾️ ◾️۱- دعای بعد از نماز مغرب « برای محافظت در برابر وبا، طاعون و مرگ ناگهانی » ▪️هر كس در شب نيمۀ شعبان ۲۱ مرتبه اين دعا را مابين نماز مغرب و عشاء، قبل از آنكه سخنی بگويد بخواند، تا شب نيمۀ شعبان سال بعد به فرمان خدا، هيچ مكروهی به او نرسد و اگر عمر او تمام شده باشد، خداوند عمر دوباره به او كرامت فرمايد. ▪️بســــــــمِ اللهِ الـرَّحـمنِ الــرَّحیــمِ▪️ اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَلیمٌ حَلیمٌ ذوُ اَناةٍ وَلا طاقَةَ لَنا بِحُکمِکَ یَااللهُ یَااللهُ یَااللهُ، اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ اَلاَمَانُ مِنَ الطّاعونِ وَالوَبَاءِ وَمَوتِ الفُجاةِ وَ سُوءِالقَضَاءِ وَ شَمَاتَةِالأعداءِ رَبَّنَا اکشِف عَنَّا العَذَابَ إنَّا موُقِنوُن إنَّا موُمِنوُن، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ به نام خداوند بخشندۀ مهربان خداوندا! همانا که تو آگاه، شکیبا، بردبار و دیر موأخذه کن هستی و ما تحمل حکم تو را نداریم. خداوندا، خداوندا، خداوندا، به تو پناه می‌برم، پناه، پناه، از بلای طاعون و وبا، مرگ ناگهانی، پیشامد و سرنوشت ناگوار، سرزنش و دشمنی دشمنان. پروردگارا! هر نوع گرفتاری را از ما دور ساز، به راستی که ما به تو ایمان و یقین داریم. به مهربانیت، ای مهربان‌ترین مهربانان. ▪️لازم به ذکر است که در زمان پیامبر و ائمه علیهم السّلام، از هر بیماری مسری و فراگیری به طاعون و وبا تعبیر می‌شد. لذا بیماری ناشی از ویروس کرونا نیز از مصادیق این دعا می‌باشد. ◾️عنوان الکلام، محمّد باقر فشارکی تحفه الرضویه، محمّد رضی رضوی◾️ ☘☘☘☘ ◾️۲- قرائت سه بار سوره یس ▪️هر كس در شب نيمۀ شعبان سه مرتبه سوره‌ ياسين را بخواند، ▪️مرتبه‌ اوّل به نيّت «طول عمر» ▪️مرتبه‌ دوّم به نيّت «توانگری» ▪️مرتبه‌ سوّم به نيّت «دفع بليّات» ▪️و پس از تمام كردن سوره در هر مرتبه دعای زير را با تضرّع بخواند: ▪️بسم الله الرحمن الرحيم▪️ اللهم يا ذَالمنِّ لا يُمَنُّ عليك يا ذالطَّولِ لا اله الا انت، انت ظهرُ اللاجين و جارُ المستجيرين و امان الخائفين اِن كُنتُ شقيّاً محروماً مُقْتِراً فی الرزق، فامحُ في امِّ الكتاب شِقاوَتی و حِرمانی و اِقتارِ رِزقی و اثبتنی عِندك مَرزوقاً مُوَفَّقاً للخيراتِ، فانك قُلتَ فی كتابكَ المنزل يمحواللهُ ما يشاءُ وَ یُثبِتُ و عندهُ امُّ الكتابِ. ▪️در آن سال از آفات و فقر در امان می‌ماند و عمر او طولانی می‌گردد. ☘☘☘☘ ◾️۳- ده رکعت نماز بعد از نیمه شب ▪️شیخ‌ طوسی‌ در «مصباح‌ المتهجّد» و شیخ صدوق با سند دیگر از امام حسن علیه السّلام روایت‌ می‌کنند که از جمله‌ اعمالی‌ که‌ در شب‌ نیمۀ شعبان‌ رسول‌ خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند بجای‌ آورده‌ شود این است که: ▪️بعد از نیمه‌ شب ده‌ رکعت‌ نماز، هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر رکعت‌ : ▪️سوره «حمد» یک مرتبه ▪️سوره «توحید» ده مرتبه : ▪️اللَّهُمَّ لَکَ سَجَدَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ بَيَاضِی يَا عَظِيمَ كُلِّ عَظِيمٍ اِغْفِرْ لِی ذَنْبِیَ اَلْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُهُ غَيْرُکَ يَا عَظِيم ▪️بار پروردگارا! سجده‌ کرد برای‌ تو سیاهی‌ من‌ و خیال‌ من‌ و سفیدی‌ من‌، ای‌ بزرگ‌ِ هر بزرگی‌! بیامرز بر من‌ گناه‌ مرا که‌ بزرگ‌ است‌، چون‌ نمی‌آمرزد آنرا غیر از تو. : ▪️کسی‌ که‌ این‌ عمل‌ را بجای‌ آورد هفتاد و دو هزار گناه‌ از دیوان‌ گناهانش‌ محو می‌شود و به‌ اندازۀ آن‌ در دیوان‌ طاعاتش‌ نوشته‌ می‌شود و خدا از پدر و مادرش‌ هفتاد هزار گناه‌ می‌آمرزد. @mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☑️ذکر سجده‌های شب نیمۀ شعبان ▪️سجده‌ها و دعاهایی از رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم برای شب نیمۀ شعبان روایت شده است، از جمله آنکه در سجده چنين مى‌فرمودند: ▪️سَجَدَ لَكَ سَوَادِی وَ خَيَالِی وَ آمَنَ بِكَ فُؤَادِی هَذِهِ يَدَايَ وَ مَا جَنَيْتُهُ عَلَى نَفْسِی يَا عَظِيمُ [عَظِيما] تُرْجَى [يُرْجَی] لِكُلِّ عَظِيمٍ اغْفِرْ لِیَ الْعَظِيمَ فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذَّنْبَ الْعَظِيمَ إِلّا الرَّبُّ الْعَظِيمُ ▪️سپس سر مبارک خويش را از سجده برداشته و دوباره به سجده برگشته و فرمودند: ▪️أَعُوذُ بِنُورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَتْ لَهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرَضُونَ وَ انْكَشَفَتْ لَهُ الظُّلُمَاتُ وَ صَلَحَ عَلَيْهِ أَمْرُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ مِنْ فُجْأَةِ نَقِمَتِكَ وَ مِنْ تَحْوِيلِ عَافِيَتِكَ وَ مِنْ زَوَالِ نِعْمَتِكَ اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي قَلْباً تَقِيّاً نَقِيّاً وَ مِنَ الشِّرْكِ بَرِيئا لا كَافِراً وَ لا شَقِيّاً ▪️سپس دو طرف صورت خود را بر خاک نهاده و فرمودند: ▪️عَفَّرْتُ وَجْهِی فِي التُّرَابِ وَ حُقَّ لِی أَنْ أَسْجُدَ لَكَ ◾️استاد مهدی طیّب ◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀میلاد سراسر نور قطب عالم امکان، حضرت حجة بن الحسن المهدی ارواحنا فداه را تبریک عرض می‌کنیم🍀 🍀صَلواتُ اللهِ و ملائکتِه و حَمَلةِ عَرشهِ و جَمیعِ خَلقه مِنْ أرضهِ و سَمائهِ عَلَی سِرِ الأسرارِ العَلیَّة و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّة، معراجِ العُقُول، مَوصِلِ الأصول، قطبِ رِحَی الوُجود، مرکزِ دایِرَةِ الشُّهود، کَمالِ النَّشأةِ و منشَأِ الکَمال، جمالِ الجَمیع و مَجمَع الجمال، الوُجودِ المَعلومِ و العلمِ الوجود، المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُود، المُحاذی لِلمرآتِ المُصطفَویّة، المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتضَویّة، المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّة، المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّة، فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه، قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِه، الإسمِ الأعظم الإلهی، الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی، غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّة، مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّة، طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّة، نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّة، نامُوسِ اللهِ الأکبَر، غایةِ البَشَر، أبی الوَقت، مَولَی الزَّمان، الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمان، ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَن، أبی القاسمِ م‌ح‌م‌د بن الحَسَن، علیه الصلوة و السلام. @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️حضرت مهدی ارواحنا‌فداه از تولّد تا آغاز عصر غیبت صغری😁 ▪️حکّام بنی‌عبّاس که براساس احادیث پیامبر و ائمّۀ معصومين علیهم السّلام به نزدیک بودن تولّد مهدی موعود علیه السّلام آگاه شده بودند، از زمان امامت امام هادی علیه السّلام به‌شدّت نگران و مضطرب شدند که با تولّد ایشان تخت حکومت غاصبان خلافت واژگون شود. از اين‌رو تصميم گرفتند مانع تولّد آن حضرت شوند يا اينكه پس از تولّد‌، به‌سرعت ايشان را از بين ببرند. ▪️به همین دلیل امام هادی علیه السّلام را به سامرّا كه شهری نظامی بود‌، منتقل کردند و در محلّۀ عسکر كه محلّ زندگی ارتشيان بود‌، جای دادند. در نتیجه آن حضرت در میان دشمنان و در بین خانه‌های سازمانی نظامیان زندگی می‌کردند و رابطۀ ایشان با شيعيان قطع بود. ▪️غربت امام هادی علیه السّلام تا حدّی بود كه پس از شهادت، آن حضرت را در اتاق نشیمن منزل مسكونی خود به خاک سپردند وپ زن و فرزندان آن حضرت کنار قبر ایشان زندگی می‌کردند. همسر ایشان نیز پس از وفات، در همان اتاق مدفون شدند. ▪️امام عسکری علیه السّلام می‌فرمایند: بنی امیّه و بنی عبّاس به دو علّت شمشیرهای خود را بر ما [اهل‌بیت] قرار دادند: یکی اینکه می‌دانستند در خلافت حقّی ندارند و می‌ترسیدند ما آن را ادّعا کنیم و خلافت در جایگاه خود مستقر گردد. دوّم اینکه بر اساس اخبار متواتر پی برده بودند که زوال و فروپاشی حکومت جبّاران و ستمکاران به دست قائم ما صورت می‌گیرد و تردید نداشتند که خودشان از جبّاران و ستمکارانند؛ لذا به طمع دستیابی به جلوگیری از تولّد قائم علیه السّلام یا به قتل رساندن آن حضرت، در کشتن اهل‌ بیت رسول‌ خدا صلّی الله علبه و آله و سلّم و نابود کردن آنها تلاش کردند. امّا خداوند ابا داشت که امرش بر احدی از آنان مکشوف شود « جز آنکه علی‌رغم کراهت کافران نورش کامل گردد.» ▪️پس از امام هادی علیه السّلام امامت شيعيان بر عهدۀ امام حسن عسکری علیه السّلام قرار گرفت و از همان زمان‌ دستگاه حكومت که می‌دانست ایشان امام یازدهم هستند و مطابق احادیث متواتر پیامبر و اهل‌بیت علیهم السّلام فرزند ایشان منجی موعود خواهد بود و حکومت آنها را به خطر خواهد انداخت، همانند فرعون که می‌خواست از تولّد حضرت موسی علیه السّلام جلوگیری کند، برای جلوگيری از تولّد این فرزند وارد عمل شد و مأموران بسیاری را مخفیانه در منزل امام حسن عسکری علیه السّلام گماشت تا به‌ محض مشاهدۀ زنی باردار، دستگاه حكومت را مطّلع سازند تا او را از بین ببرند. ▪️حتّی در بسیاری از موارد‌ از زن‌های قابله و خدمتكار به‌عنوان جاسوس استفاده شد‌؛ امّا به خواست الهی‌ علی‌رغم همۀ تلاش دشمنان، خداوند متعال‌ همانند ماجرای حضرت موسی علیه السّلام، با يک اعجاز‌ فوق‌العاده‌،‌ علائم بارداری را در نرجس خاتون علیهاالسّلام همسر امام عسکری علیه السّلام ‌‌پنهان کرد تا اینکه شب نيمۀ شعبان‌ سال ۲۵۵ هـ.ق فرا رسید. ▪️آن شب حكيمه خاتون علیهاالسّلام عمۀ امام عسکری علیه السّلام در منزل ایشان مهمان بودند. حضرت به عمۀ بزرگوارشان فرمودند: امشب منزل ما بمانید؛ خداوند فرزندی به ما عطا خواهد کرد. عرض کردند: در همسر شما هیچ‌گونه علائم بارداری نمی‌بینم. فرمودند: شما بمانید متوجّه خواهید شد. ▪️همچنین فرمودند‌: مَثَلُهٰا مَثَلُ اُمِّ مُوسىٰ لَمْ يَظْهَرْ بِهَا الْحَبَلُ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهٰا اَحَدٌ اِلىٰ وَقْتِ وِلٰادَتِهٰا لِاَنَّ فِرْعَوْنَ كٰانَ يَشُقُّ بُطُونَ الْحُبٰالیٰ فِی طَلَبِ مُوسىٰ وَ هٰذٰا نَظِيرُ مُوسىٰ: ‌‌ ▪️مثَل او (نرجس خاتون علیهاالسّلام) مثل مادر موسى علیه السّلام است كه آثار باردارى در او ظاهر نشد و كسى تا وقت ولادتش از آن آگاه نشد‌؛ زيرا فرعون در جستجوى موسى علیه السّلام، شكم زنان باردار را می‌شكافت و اين نيز نظير موسى علیه السّلام است. ▪️سحرگاه آن شب سرانجام امام زمان ارواحنافداه متولّد شدند و تا زمان شهادت پدر بزرگوارشان در منزل آن حضرت به‌ صورت كاملاً مخفيانه زندگی ‌کردند و به احدی جز شیعیان بسيار موثّق و مورد اعتماد و رازدار‌، معرّفی و نشان‌ داده نشدند‌؛ تا اينكه امام عسکری علیه السّلام در سال ۲۶۰ هـ.ق به شهادت رسیدند. با شهادت آن حضرت مسئولیت امامت بر عهدۀ حضرت مهدی علیه السّلام قرار گرفت... ◾️جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی◾️ ▪️نمی‎دانید در آینده دنیا چه می‎شود. یک نفر نمی‎ماند که امام حسین علیه السّلام را دوست نداشته باشد. از پنجاه سال پیش شروع شد و وقتی به بچّه‎های شما برسد، نمی‎دانید چه می‎شود. چون قرآن مال کافّه‎ی ناس و همه‎ی بشر است، خورشید قرآن که آمد، همه‎ی عالم را زیر سایه‌ی خود گرفت. ولو بعضی بگویند ما مسیحی یا یهودی یا هستیم، قرآن اعتنا نمی‎کند و می‎گوید تو مال منی. خوش به حال شما که اقرار دارید و خودتان با میل و رغبت، این شراب را می‎نوشید، آنها را هم به زور به حلقشان می‎ریزند. عن‎قریب صدا بلند می‎شود. امام صادق علیه السّلام فرمود: یُصلِحُ اللهُ اَمرَهُ فى لَیلَةٍ: خداوند امر ولی‌اش را در یک شب اصلاح می‎کند. وسایلش هم امروز هست؛ تلفن، تلکس، رادیو، تلویزیون، ماهواره و . زمین یک مرتبه پاک می‎شود. همه‎ی خلق خسته شده‎اند و شب و روز عقب صلح و نجات می‎گردند و به محض اینکه اعلام شد، همه زود قبول می‎کنند. وقتی مضطر شدند، زود قبول می‎کنند. ◾️مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☘عيد نوروز☘ ☘عالم ظاهر رقیقه و سایه ای از عالم حقیقت و انسانیّت است. بهار و تابستان و پاییز و زمستان طبیعت، سایه و رقیقه ای از بهار و تابستان و پاییز و زمستان عالم حقیقت و انسانیّت است و چنان که اهل معرفت گفته اند: الظّاهِرُ عُنوانُ الباطِن: ظاهر نشانه ای از باطن است. عالم ظاهر، عالم مَجاز و عالم باطن، عالم حقیقت است و باز چنان که اهل معرفت فرموده اند: ☘المَجازُ قَنطَرَةُ الحَقیقَةِ : مَجاز پلی به سوی حقیقت است. ☘پس باید با مشاهده ی فصول عالم طبیعت، به فصل های جهان جان و عالم حقیقت و انسانیّت متوجّه شد و راه یافت. ☘تولّد جسمانی بشر بهار، جوانی او تابستان، میانسالی اش پاییز و کهنسالی و مرگ جسمانی او زمستان طبیعت بشری است. ☘سیر معنوی انسان نیز بهار و تابستان و پاییز و زمستانی دارد. بهار انسانیّت، پس از سرد و خاموش شدن شراره ها و تعلّقات نفسانی انسان آغاز می شود و روز آغاز چنین بهاری، به حق روز نوی است وإلاّ پیش از رسیدن به این روز، همه ی روزهای سال یکسان و تکراری و ملالت آور آورند و نوروز بی معنا و مصداق است. ☑️نوروز روزی است که آنچه با رحمت رحمانیّه ی حضرت حق پدید آمده به مدد رحمت رحیمیّه حق متعال به عنایت کمال خود می رسد. ☑️نوروز روز بسم الله الرّحمن الرّحیم است. ☑️نوروز روز انسان کامل است و آن که به کمال انسانی راه یافت، حقیقت بسم الله الرّحمن الرّحیم در جانش محقّق شده و نوروزش فرا رسیده و حالش به أحسنُ الحال متحوّل گشته است. به چنین شخصی باید را تبریک گفت و جشن گرفتن و شادمانی کردن زیبنده و سزاوار چنین شخصی است. ☘آنچه به جبر در طبیعت رخ می دهد و انسان در وقوع آن نقشی ندارد، به انسان ربطی ندارد که انسان ها به خاطر آن جشن بگیرند و به یکدیگر تبریک بگویند. امّا آنچه به مدد حضرت حق، با حُسن اختیار و مجاهدت شخص، در جانش رخ می دهد، به حق جای شادمانی دارد و موفقیّت در آن را باید جشن گرفت و به یکدیگر تبریک گفت. فطر و عید قربان به همین خاطر عیدند و روز ولایت و غدیر به همین خاطر برای سرسپردگان به امیرالمؤمنین علیه السّلام برترین اعیاد است. ☘روز عید یعنی روز عود و بازگشت از مجاز به حقیقت، از ظاهر به باطن، از غفلت به ذکر، از معصیت به طاعت،از زندگی طبیعی به حیات طیّبه ی انسانی و نهایتاً از ماسوی الله به الله، که انّا لله و انّا الیه راجعون. این رجعت و عود به اصل، به راستی است. ☘هر کسی کو دور ماند از اصل خویش باز جوید روزگار وصل خویش ☘همان طور که شبی است که شخص به منزلت و قدر انسان پی می برد و معرفت می یابد و نایل می شود و برای هر کس ممکن است در زمان خاصی از سال محقّق شود، در ماه مبارک رمضان ، یا سایر ماه ها؛ نوروز هم یعنی روز نو، روز زنده شدن، روز شکوفایی و به گُل نشستن. روز نو عالم طبیعت اوّل بهار است ولی روز نو عالم انسانیّت وقتی است که شخص در حقیقت انسانی خود، بعد از موت اختیاری، به حیات طیّبه ی انسانی زنده شود و کمالات انسانی در او شکوفا گردد و درخت وجودش به گُل نشیند. با چنین روزی بهار عالم انسانیّت برای شخص آغاز می شود و به حق، چنین روزی را باید عید شمرد و شادمانی کرد؛ و لو در میانه ی تابستان یا پاییز و یا زمستان طبیعت باشد. ☘نوروز روز پدیدار شدن و به ظهور رسیدن انسان کامل است و همان طور که این امر برای هر کس به صورت فردی ممکن است رخ بدهد و شخص به ظهور باطنی و فردی راه یافته و حقیقت و حجّت خدا را در جان خویش ملاقات کند، روزی که جهان بشری از ماسوی الله رو برگرداند و به خدا رو کند، نوروز و ظهور عمومی فرا می رسد و انسان کامل و حجّت خدا بر همگان ظاهر و پدیدار می شود. آن روز است که علم و حلم و همه ی کمالات انسانی در جهان به اوج خود می رسد و همه ی گنج های پنهان درون جان انسان ها و همه ی اولیائی که همچون گنج هایی در بین انسان ها مخفی و ناشناخته اند، پدیدار و شناخته می شوند و صلح و عدالت و معنویّت و محبّت جهان بشری را فرا می گیرد. ☘پروردگارا حقیقت را به ما بشناسان و مدد فرما که به نوروزمان راه یابیم و عید عود ما به خودت را فرا رسان و ما را از برکات آن رخداد مبارک بهره مند گردان و توفیقمان ده که در نوروز سیر فردیمان، از دوستانمان با شیرینی های نیکی و احسان، خلق خوش و روحیّات والا، و معرفت و یقینمان پذیرایی کنیم و آنان را بر سر سفره ی دعاهای خیرمان مهمان کنیم. ☘خداوندا ، زمستان سرد و مرگبار جامعه ی بشری را به بهار ظهور حجّتت مبدّل فرما و عید نوروز جهان بشری را برسان و همه ی انسان ها را از برکات کمال آفرین زندگی در پرتو نظام مهدوی بهره مند فرما و در آن نوروز همگانی از همه ی انسان ها با شیرینی دیدار و وصال مولایمان حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنا فداه، پذیرائی نما. آمین یا ربّ العالمین ◾️استاد مهدی طيب ١٣٨٩/۱/۱۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ ابیات شیرین و شیوای فروغی بسطامی در وصف مولانا صاحب الزمان ارواحنا فداه که چه خوش فرمود: کی رفته‌ای زدل که تمنا کنم تو را کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را چشمم به صد مجاهده آیینه‌ساز شد تا من به یک مشاهده شیدا کنم تو را بالای خود در آینهٔ چشم من ببین تا با خبر زعالم بالا کنم تو را مستانه کاش در حرم و دیر بگذری تا قبله‌گاه مؤمن و ترسا کنم تو را خواهم شبی نقاب ز رویت بر افکنم خورشید کعبه، ماه کلیسا کنم تو را گر افتد آن دو زلف چلیپا به چنگ من چندین هزار سلسله در پا کنم تو را طوبی و سدره گر به قیامت به من دهند یک‌جا فدای قامت رعنا کنم تو را زیبا شود به کارگه عشق کار من هر گه نظر به صورت زیبا کنم تو را رسوای عالمی شدم از شور عاشقی ترسم خدا نخواسته رسوا کنم تو را با خیل غمزه گر به وثاقم گذر کنی میر سپاه شاه صف‌آرا کنم تو را @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️سالکی از استاد پرسید: چگونه خدمت حضرت بقیة الله علیه السلام رسیم؟ ▪️استاد فرمود: واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. ▪️سالک ابتدا پنداشت که استاد او را لایق نیافت و پاسخ حقیقی را پنهان کرد. لذا سوال خویش را تکرار نمود. اما دوباره همان پاسخ را شنید. با خود گفت: اگر به این دستور عمل کنم، پس از چهل روز، حتما حضرت را خواهم دید. ▪️استاد فرمود: خودِ انجام واجبات، دیدار حضرت است. دیدارِ حقیقتِ حضرت! @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️یکی از اساتید بزرگوارمان (خدا رحمتش کند) محاسبات حروفی و جفری داشتند. می‌فرمود: سوال کردم که چگونه باید حضور حضرت بقیة الله تشرف یافت؟ بعد گفت که جواب آمده که به توجه تام الی الله! ◾️ (دروس شرح اشارات، نمط هشتم)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️چنانكه خواب موجب تعطيل حواس آدمى وانصرافش ازاين نشأه ميشود رسوخ در علم و معرفت و دوام درحضور و مراقبت موجب انصراف از ماسوى الله وسبب اقبال كلى بسوى حقيقة الحقائق مى گردد. ◾️نصوص الحکم بر فصوص الحکم علامه حسن زاده ی آملی◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم پیشاپیش عیدتون مبارک ان شاء الله توفیق من الله در عید بندگی حق و بندگی خدا روزیتون ان شاءالله✋
نوعی جدایی است رسیدن به آرزو از بیمِ فصل، وصل آید و از شوقِ وصل، فصل
‍ 🍀تأملی در باب موضع اهل بیت علیهم السّلام در مورد (قسمت اول)🍀 🍀در عصر اسلامی چگونه شد؟ در زمان خلافت حضرت علی، عدّه¬ایی از ایرانیان که در عراق مقیم بودند، روزی حلوای خاصی پختند و با تشریفات خاصّی خدمت حضرت امیرالمؤمنین ع آوردند. حضرت فرمودند که مناسبت این حلوا با این تشریفات آوردن برای من چیست؟ آنها گفتند: امروز، روز نوروز است و ما ایرانیان برطبق همان رسمی که برای پادشاهمان در نوروز هدیه می¬بریم، امروز هم چون نوروز بود برای شما آوردیم. حضرت فرمودند: «نِيرُوزُنا [نَيْرُوزُنا]كُلَّ يَوْمٍ» . در این جمله، لطافت خاصّی هست. فرمودند: نوروز ما در همه¬ی روز¬هاست؛ از یک سو، کمی جنبه¬ی شوخی دارد؛ یعنی اگر نوروز روزی است که برای انسان حلوا می¬برند، پس ما هر روز نوروز می¬گیریم؛ شما برای ما حلوا بیاورید. از سوی دیگر هم می¬خواستند این روز را از اهمیت بیندازند که نوروز روز چندان مهمی هم نیست و هر روز را به این اعتبار می¬توان نوروز گفت. 🍀جالب است که در روز جشن مهرگان هم که آن هم یکی از جشن¬های قدیمی ایرانیان است، همین ایرانیان مقیم عراق برای امیرالمؤمنین ع هدیه¬ای آوردند. حضرت فرمودند: «مَهْرِجُونا كلَّ يَوم‏» جشن مهرگان همه¬ی روز-هاست؛ یعنی به هرحال، این روز را تحویل نگرفتند. 🍀یک بار دیگر هم عده¬ای از زرتشتی¬ها که اهل جزیه بودند، در نوروز آمدند هدایایی برای امیرالمؤمنین ع آوردند. اینها در تاریخ ثبت شده و سند¬هایش هم موجود است. حضرت امیرالمؤمنین ع هدایا را رد نکردند؛ ولی فرمودند این چیز¬هایی که اینها آوردند، قیمتش را محاسبه کنید و از جزیه¬ایی که به حکومت می¬پردازند، کسر کنید و این را بابت جزیه حساب کردند؛ یعنی شأن مستقلی برای این هدایا به¬عنوان تحفه¬های نوروزی قائل نشدند. این سه موردی است که درباره¬ی امیرالمؤمنین ع نقل شده است. 🍀اوّلین کسی که بعد از ظهور پیغمبر اسلام ص در دوره¬ی اسلامی، به¬نوعی نوروز را به رسمیت شناخت، معاویه بود. معاویه تصویب کرد که نوروز برگزار شود. علتش هم این بود که خوشش می-آمد باج و خراجی از مردم بگیرد؛ مردم مجبور شوند بیایند و به او هدیه بدهند. اوّلین کسی هم که رسم نوروز و آوردن تحفه¬های نوروزی را کاملاً رایج کرد، حجاج بن یوسف بود. می¬خواهم تاریخچه¬ی نوروز را ببینید چگونه است. حجاج را هم که با سفاکی¬ها و خصوصیاتش می¬شناسید. و بعد¬ها عمر بن عبدالعزیز که معروف بود به شایسته¬ترین خلیفه اموی و شخص سالم و عادلی بود؛ در جنبه¬های ظاهری حکومتیش، فرد بدجنس و ظالمی نبود، عمر¬بن عبدالعزیز که به خلافت رسید، رسم نوروز را در جامعه¬ی اسلامی، دوباره لغو کرد. تا اینکه دوره¬ی امویان تمام شد و رسید به عصر عباسیان. با توجه به اینکه در شکل گیری حکومت بنی عباس، ابومسلم خراسانی که ایرانی بود به¬عنوان یکی از مهره¬های بسیار مؤثر نقش داشت و بعد هم که عباسیان بر سر کار آمدند، برامکه که یک خاندان بزرگ ایرانی بودند، در حکومت آنها حضور جدی داشتند، در زمان عباسیان دوباره رسم جشن گرفتن و عید گرفتن نوروز احیاء شد و رونق گرفت. این از نظر تاریخی. خواستم داستان نوروز را بدانید. ادامه دارد... 🍀استاد مهدی طیب - ۸۶/۰۱/۱۶🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
‍ 🍀تأملی در باب موضع اهل بیت علیهم السّلام در مورد #عید_نوروز (قسمت اول)🍀 🍀در عصر اسلامی چگونه شد؟
‍ 🍀تأملی در باب موضع اهل بیت علیهم السّلام در مورد (قسمت دوم)🍀 🍀و اما به لحاظ ، در بحث نوروز دو روایت داریم. یک حدیث منتسب به امام صادق ع است. فردی به نام معلّی بن خنیس نقل می کند که امام صادق ع فرمودند: نوروز روزی است که در آن روز خدای متعال از بندگان میثاق گرفت بر خداوندگاری خودش و رسالت رسول ص. نوروز روزی است که برای اوّلین بار، خورشید طلوع کرد و باد وزیدن گرفت. نوروز روزی است که زهره آفریده شد. نوروز روزی است که کشتی نوح بعد از آن توفان بر کوه جودی نشست. نوروز روزی است که برای اوّلین بار جبرائیل بر پیغمبراسلام ص نازل شد. نوروز روزی است که مکّه به دست مسلمانان فتح شد و امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب ع بر دوش پیغمبراکرم ص گام نهاد و بت ها را از داخل کعبه به زیر افکند. نوروز روزی است که ابراهیم خلیل بت ها را شکست. نوروز روزی است که پیغمبر اکرم ص در غدیرخم، علی ع را به جانشینی خودش منصوب کرد و از مردم برای حضرت علی ع بیعت گرفت. نوروز روزی است که در آن روز عثمان کشته شد. نوروز روزی است که پیامبر اکرم ص علی ع را به سمت جنّیان فرستاد تا برای پیغمبرص از آنها بیعت بگیرد. نوروز روزی است که علی بن ابیطالب ع به خلافت رسید و برای بار دوم از مردم بیعت گرفت. نوروز روزی است که علی بن ابیطالب ع بر خوارج پیروز شد و خوارج را در هم شکست. نوروز روزی است که مهدی ما قیام خواهد کرد و دجال را خواهد کشت. بعد فرمودند که نوروز روزی است که ما اهل بیت ع منتظر فرج آل محمد ع در آن روز هستیم. بعد فرمودند: مردمان عجم نوروز را نگاه داشتند و شما حفظ نکردید. این در واقع، مهم ترین سند حدیثی است که در اعتبار نوروز به آن استناد می شود. فکر می کنم بدون اینکه من توضیحات را شروع کنم، خیلی چیز ها راجع به این حدیث در ذهن شما آمده باشد. چند نکته را عرض می کنم. 🍀۱- اوّل اینکه این حدیث سند محکمی ندارد؛ 🍀۲- دوم اینکه در کتاب مؤثقی هم نقل نشده؛ یعنی این سند از کتاب یک عالم معتبر دینی نشأت نگرفته؛ 🍀۳-سوم اینکه شخصی به اسم معلّی بن خنیس در علم رجال به عنوان فردی موثق و مورد اعتماد و برخوردار از عدالت در نقل حدیث، شناخته نشده است. 🍀۴-نکته ی بعد اینکه روز هایی که در این حدیث، با عبارت نوروز روزی است که ذکر شده است، به هیچ وجه با روز اوّل فروردین ایرانی قابل جمع نیست. ببینید روزی که خدا در عالم ذر از انسان ها میثاق گرفت بر توحید و بر نبوت، آن روز که هنوز دنیا خلق نشده بود؛ کره ی زمینی نبود؛ خورشیدی نبود که اوّل فروردین و بهار طبیعت باشد؛ یا نخستین روزی که خورشید طلوع کرد و نخستین روزی که زهره آفریده شد، خوب معلوم است که اگر حدیث هم حدیث معتبری می بود این روز ها دیگر نمی تواند روز اوّل فروردین تلقی شود یا از نظر تاریخی، مثلاً، روز غدیر خم معلوم است که هیجده ذیحجه سال دهم هجرت بوده است. محاسبه ی این روز ها به تاریخ شمسی کاری ندارد. بروید محاسبه کنید. روز اول خلافت امیرالمؤمنین علی ع، روز پیروزی حضرت علی ع در جنگ خوارج، روز قتل عثمان، این روز ها روز اوّل فروردین ایرانیان نیست. جالب اینجاست که هم غدیرخم هیجده ذیحجه است و هم قتل عثمان در ماه ذیحجه است. فاصله ی این دو حادثه هم درست بیست و پنج سال است. هر سال قمری نسبت به سال شمسی ده یا یازده روز کوتاه تر است. بیست و پنج تا یازده روز تقریباً می شود دویست و هفتاد و پنج روز. یعنی اگر حادثه ی اوّل در اوّل فروردین بوده، حادثه ی دیگر دویست وهفتاد وپنج روز عقب تر از فروردین رخ داده است. دویست وهفتاد وپنج روز عقب تر که نمی تواند دوباره اوّل فروردین باشد. اینها دیگر خیلی روشن است. روز های مختلفی که نقل شده است، نیز به همین ترتیب هستند. پس روز هایی که در این حدیث آمده، از نظر تاریخی هم قابل تطبیق با روز اوّل فروردین ایرانیان نیست. ادامه دارد... 🍀استاد مهدی طیب - ۸۶/۰۱/۱۶🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀نوروز است و بهار طبیعت فرا رسیده است. جان تازه‌ای که در طبیعت جریان یافته است جان‌های لطیف را به وجد می‌آورد. انسان با مشاهده‌ی این همه زیبایی و تازگی، خالق بی همتا را شکر می‌کند که جهان را چنین زیبا و با نظمی حقیقتا حیرت‌انگیز خلق کرده است. چه خوب است که با تفکر و تدبر در این بهار نظام طبیعت، نوروز در باطن انسان نیز تجلی کند و بهاری که طبیعت را چنین شکوفا کرده است در باطن نیز رخ دهد. باطن انسانی هرگز متوقف نیست و می‌تواند پیوسته در ربیع و در شکوفایی باشد. این مهم نیز میسر نمی‌باشد مگر با توجه به امام که امام ربیع است، «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام». باطن انسان با توجه به امام که ربیع انام است بهاری می‌گردد و این شکوفایی متوقف به ایام سال و نوروز ظاهری نیست بلکه به نظر لطف انسان کامل، این بهار در جان پیوسته رخ می‌دهد. امید است که بهار طبیعت فرصتی باشد تا انسان با تفکر و تدبر در آیات الهی و توجه به فیاض هستی که همان امام است، بهار و نوروز را در جان خود پیاده کند تا عید بر او مبارک باشد بلکه خود او مبارک گردد.
◾️ادب از ولایت گرفته شده است. ادب زبان، ذکر است. ادب بدن، روزه است. ادب مال، زکات است. آداب شرع همین ادب‎هاست. هر چه محبّت بیشتر شود، ادب بیشتر می‎شود. ▪️مرحوم حاج میرزا اسماعیل دولابی▪️ ◾️مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
«ایاک نعبد» است زمستان دعای باغ در نوبهار گوید «ایاک نستعین» «ایاک نعبد» آنکه به دریوزه آمدم بگشا درِ طرب مگذارم دگر حزین «ایاک نستعین» که ز پُری میوه‌ها اشکسته می‌شوم نگهم دار ای معین (دیوان شمس، غزل ۲۰۴۶) @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجی‌باوری در دین یهود و عهد عتیق (تورات و کتب انبیای بنی‌اسرائیل) - بخش دوّم◾️ ▪️در کتاب دانیال
◾️منجی‌باوری در مسیحیّت و عهد جدید (انجیل‌های چهارگانه و رساله‌های ملحق به آن) - بخش اوّل◾️ ▪️مسیحیان علاوه بر عهد عتیق، به عهد جدید نیز معتقدند و مجموعه‌ی آن دو را کتاب مقدّس یا Bibel می‌نامند. عهد جدید مجموعه‌ی چهار انجیل به علاوه‌ی رساله‌های ملحقِّ به آن است. ▪️در اناجیل اربعه از زبان عیسی‌ بن‌ مریم علیهما السّلام و در رساله‌های ملحقّه، از زبان حواریّون و قدّیسین مسیحیّت، بارها و بارها بر مسئله‌ی اقامه‌ی عدالت، دین، فضیلت و اخلاق و ریشه کن شدن فساد و تباهی از جهان بشری در فرجام تاریخ توسط یک انسان کامل، سخن گفته شده است. اینک به بیان مواردی از اشاره به مهدويّت در عهد جديد می‌پردازیم‌: ▪️در انجیل متّی آمده است‌: همچنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر می‌شود، ظهور پسر انسان نیز چنین خواهد شد... آنگاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت جمیع طوایف زمین سینه‌زنی کنند و پسر انسان را ببینند که بر ابرهای آسمان با قوّت و جلال عظیم می‌آید و فرشتگان او را با صور بلند آواز فرستاده، برگزیدگانِ او را از بادهای اربعه از کران تا به کران فلک‌ فراهم خواهند آورد‌. ... آسمان و زمین زایل خواهند شد‌؛ لیکن سخنان من هرگز زایل نخواهد شد. امّا از آن روز و ساعت هیچ‌کس اطّلاع ندارد‌‌؛ حتّی ملائکه‌ی آسمان‌؛ جز پدر من (خداوند) و بس...؛ لهذا شما نیز حاضر باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نبرید، پسر انسان می‌آید. (کتاب مقدّس، عهد جدید، انجیل متّی، باب ۲۴، فرازهای ۳۰ به بعد) ▪️{ امام باقر‌علیه السّلام می‌فرمایند: ‌اَلْقٰائِمُ مِنّٰا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَيَّدٌ بِالنَّصْرِ تُطْوىٰ لَهُ الْاَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْكُنُوزُ يَبْلُغُ سُلْطٰانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ وَ يُظْهِرُ بِهِ اللّٰهُ دِينَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ فَلٰا يَبْقىٰ فِی الْاَرْضِ خَرٰابٌ اِلّٰا عُمِرَ وَ يَنْزِلُ رُوحُ اللّٰهِ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ فَيُصَلِّي خَلْفَهُ: قائم ما با القای رُعب در دل‌هاى مخالفان يارى مي‌شود. زمين براى او جمع و گنج‌های آن ظاهر مى‌شود. سلطنت او به شرق و غرب عالم می‌رسد و خداوند دین خود را به دست او بر همه‌ی اديان چیره می‌کند‌؛ اگرچه اهل شرک رضايت نداشته باشند. تمام خرابی‌هاى جهان در دولت او آباد مى‌شود و عيسى‌ بن‌ مريم علیها السّلام از آسمان فرود می‌آيد و پشت سر مهدی علیه السّلام ‌نماز خواهد گزارد. ▪️امام صادق‌ علیه السّلام می‌فرمایند: وَ يَقِفُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقٰامِ فَيَصْرُخُ صَرْخـَﺔً فَيَقُولُ يٰا مَعٰاشِرَ نُقَبٰائِی وَ اَهْلَ خٰاصَّتِی وَ مَنْ ذَخَرَهُمُ اللّٰهُ لِنُصْرَتِی قَبْلَ ظُهُورِی عَلىٰ وَجْهِ الْاَرْضِ ائْتُونِی طٰائِعِينَ فَتَرِدُ صَيْحَتُهُ عَلَيْهِمْ وَ هُمْ عَلىٰ مَحٰارِيبِهِمْ وَ عَلىٰ فُرُشِهِمْ فِی شَرْقِ الْاَرْضِ وَ غَرْبِهٰا فَيَسْمَعُونَهُ فِی صَيْحـَﺔٍ وٰاحِدَﺓٍ فِی اُذُنِ كُلِّ رَجُلٍ فَيَجِيئُونَ نَحْوَهٰا وَ لٰا يَمْضِي لَهُمْ اِلّٰا كَلَمْحـَﺔِ بَصَرٍ حَتّىٰ يَكُونَ كُلُّهُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقٰامِ: آ‌نگاه در بين ركن و مقام می‌ايستد و با صداى رسا می‌فرمايد: اى نقبا و مردمى كه به من نزديک هستيد و اى كسانى كه خداوند شما را پيش از ظهور من در روى زمين براى يارى من ذخيره كرده ‌است! براى اطاعت از من به سویم آیيد‌. صداى او به صورت واحد به همه‌ی آنها می‌رسد و همه آن را خواهند‌ شنید، در حالی‌ که آنها در شرق و غرب عالم‌، بعضى در محراب عبادت و گروهى خوابيده‏‌اند. پس در يک چشم بر هم زدن‌ بين ركن و مقام نزد ایشان خواهند‌ بود. مطابق سایر روایات آنان با طیّ الارض یا طیّ السّماء خود را به مسجدالحرام می‌رسانند و خدمت امام علیه السّلام حاضر می‌شوند. } [ این تعابیر مشابه بشارت‌هایی است که در اناجیل آمده است. ] ادامه دارد.... ◾️جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۷ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
◾️منجی‌باوری در مسیحیّت و عهد جدید (انجیل‌های چهارگانه و رساله‌های ملحق به آن) - بخش اوّل◾️ ▪️مسیحی
◾️منجی‌باوری در مسیحیّت و عهد جدید (انجیل‌های چهارگانه و رساله‌های ملحق به آن) - بخش دوّم◾️ ▪️در انجیل مَرقُس نيز آمده است‌: ‌ از آن روز و ساعت غیر از پدر (خداوند) هیچ‌کس اطّلاع ندارد؛ نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم (حضرت عیسی‌ علیه السّلام). پس برحذر و بیدار شده، دعا کنید‌؛ زیرا نمی‌دانید که آن وقت کی می‌شود. مثل کسی که عازم سفر شده، خانه‌ی خود را واگذارد، خادمان خود را قدرت دهد، هر یکی را به شغلی خاص مقرّر نماید و دربان را امر فرماید که بیدار بماند. پس بیدار باشید که نمی‌دانید در چه وقت صاحب‌خانه می‌آید؛ در شام یا نیمه‌شب یا بانگ خروس یا صبح. مبادا ناگهان آمده‌، شما را خفته یابد. امّا آنچه به شما می‌گویم به همه می‌گویم: بیدار باشید. {کتاب مقدّس، عهد جدید، انجیل مرقس، باب ۱۳، فرازهای ۳۳ به بعد.} ▪️در انجیل لوقا آمده است: کمرهای خود را بسته، چراغ‌های خود را افروخته بدارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقای خود را می‌کشند که چه وقت از عروسی مراجعت می‌کند تا هر وقت بیاید و در را بکوبد، بی‌درنگ برای او در را باز کنند. خوشا به حال آن غلامان که آقای ایشان چون آید‌، ایشان را بیدار یابد. هرآینه به شما می‌گویم که کمر خود را بسته، ایشان را خواهد نشانید و پیش آمده، ایشان را خدمت خواهد کرد. پس شما نیز مستعد باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمی‌برید پسر انسان می‌آید. امّا آن غلامی که اراده‌ی مولای خویش را دانست و خود را مهیّا نساخت تا به اراده‌ی او عمل نماید، تازیانه‌ی بسیار خواهد خورد. من (عیسی مسیح‌) آمدم تا آتشی در زمین افروزم؛ پس چه می‌خواهم اگر الآن درگرفته است‌؛ امّا مرا تعمیدی است که بیایم و چه بسیار در تنگی هستم تا وقتی که آن پسر آید. آیا گمان می‌برید که من آمده‌ام تا سلامتی بر زمین بخشم؟ نی؛ بلکه به شما می‌گویم تفریق را‌؛ زیرا بعد از این پنج نفر که در یک خانواده باشند، دو از سه و سه از دو جدا خواهند شد (تفرقه به وجود خواهد آمد). پدر از پسر و پسر از پدر و مادر از دختر و دختر از مادر و خارسو (خواهرشوهر) از عروس و عروس از خارسو‌، مفارقت خواهند نمود. {کتاب مقدّس، عهد جدید، انجیل لوقا، باب ۱۲، فرازهای ۳۵ به بعد.} ▪️بنا به گفته‌ی جيمز‌ هاكس‌، مفسّر آمريكايی كتاب مقدّس‌، تعبیر «پسر انسان» حدود هشتاد بار در اناجیل‌ آمده ‌است و از این هشتاد بار‌ تنها سی بار آن با خود حضرت مسیح‌ علیه السّلام قابل تطبیق است. در پنجاه مورد ديگر آن،‌ سخن از نجات‌دهنده‌ای است که در آخرالزّمان خواهد آمد و مقصود از آن حضرت مسیح علیه السّلام نیست. { ‌جیمز هاكس‌، قاموس كتاب مقدّس‌، ص ۲۱۹، ماده‌ی «پسرخواهر».} ◾️جانِ جهان تألیف استاد مهدی طیّب◾️ - ۸ @mohamad_hosein_tabatabaei
سلام علیکم همراهان فهیم پیشاپیش عیدتون مبارک ان شاء الله توفیق من الله در عید بندگی حق و ان شاءالله✋
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 32-28 آل عمران، قسمت سوم بخش دوم ● حب چيست و چه آثارى دارد؟ حال ببينيم حب چيست ؟ و چه آثا
آیات 32-28 آل عمران ، قسمت سوم بخش سوم ● لازمه دوست داشتن خدا، قبول دين او و اطاعت و تسليم در برابر او است در مورد دوستى خدا هم همينطور است . خداى سبحان كه خداى واحد است و هر موجودى در تمامى وجوديش به او متكى است ، و همه تلاشش در يافتن وسيله اى به سوى او است ، خدائى كه تمامى خرد و كلان عالم به سوى او باز مى گردد، بايد دوستى و اخلاص با او تواءم با قبول دين او باشد كه همان دين توحيد و طريقه اسلام است . كسى كه خدا را دوست مى دارد بايد به قدر طاقت و كشش ادراك و شعورش از دين او پيروى كند و دين نزد خدا اسلام است و اسلام همان دينى است كه سفراى خدا مردم را به سوى آن مى خوانند و انبيايش و رسولانش به سوى آن دعوت مى كنند و مخصوصا آخرين اديان الهى يعنى دين اسلام كه در آن اخلاصى هست كه ما فوق آن تصور ندارد، دين فطرى است كه خاتم همه در شرايع و طرق نبوت است ، و با رحلت خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله ) مسأله نبوت ختم گرديد و اين نكته اى كه ما تذكر داديم مطلبى است كه هيچ متدبر در قرآن ، در آن مطلب ترديد نمى كند. و چگونه ممكن است ترديد كند، با اينكه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) طريقه و راهى را كه پيموده ، راه توحيد و طريقه اخلاص معرفى نموده است ، چون پروردگارش او را دستور داده كه راه خود را چنين معرفى كند و فرموده : ((قل هذه سبيلى ادعوا الى اللّه على بصيره ، انا و من اتبعنى ، و سبحان اللّه و ما انا من المشركين )) كه در اين آيه سبيل خود را ترجمه تفسير الميزان جلد 3 صفحه : 249 عبارت دانسته از دعوت به سوى خدا با بصيرت ، و پرستش خالصانه و بدون شرك پس سبيل پيامبر اسلام دعوت و اخلاص و پيروى او در اين دعوت و اخلاص است . پس دعوت و اخلاص بالاصاله صفت خود آن جناب و به تبع صفت پيروان او است . آنگاه در آيه : ((ثم جعلناك على شريعه من الامر فاتبعها)) مى فرمايد: شريعتى را كه تشريع كرده تبلور دهنده اين سبيل ، يعنى سبيل دعوت و اخلاص است . و نيز در آيه : ((فان حاجوك فقل اسلمت وجه ى للّه و من اتبعن )) آن سبيل را براى بار دوم روش تسليم خدا شدن خوانده : و در آيه شريفه : ((و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه )) روش اسلام را به خودش ‍ نسبت داده ، و آن را صراط مستقيم خود خوانده است . پس با اين بيان و اين آيات روشن گرديد كه اسلام يعنى شريعتى كه براى پيامبر اسلام تشريع شده ، (و عبارت است از مجموع معارف اصولى و اخلاقى و عملى و سيره آن جناب در زندگى )، همان سبيل اخلاص ‍ است ، اخلاص براى خداى سبحان كه زيربنايش حب است پس اسلام دين اخلاص و دين حب است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
‍ ☘تقارن بهار طبیعت و عید نوروز و آغازسال شمسی جدید، با ماه مبارک رمضان، بهار دل‌ها و عید اولیاءالله و آغاز سال سلوکی عارفان، بر شما مبارک باد. ☘امیدوارم همواره مبارک باشید تا همه ایام به شما مبارک گردد.امیدواریم خداوند متعال در صدر عیدی‌های ما در این اعیاد خجسته، ظهور ربیع‌الانام، حضرت مهدی ارواحنا فداه را قرار دهد و برای همگان سالی مقرون سعادت و سلامت و آسایش و نیک‌بختی مقدر فرماید. ☘استاد مهدی طیب_ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰☘ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀این بهار جهان، بهار طبیعت بیرون از ماست و چیزی که بیرون حقیقت آدمی است به کار او نمی‌آید مگر اینکه بیرون را در درونش پیاده کند. بهار نهان که بهار جان آدمی است، چون فرا رسد بیشمار بهار طبیعت به خرمی و زیبایی او نمی‌رسد، چنین بهاری، بهاران آفرین است؛ «السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام»... جان و روان آدمی به اندیشه ورزی و عبودیت بهاری می‌شود. آدمیان غالبا در پی «بهار تن» هستند تا «بهار من»!! و آنکه را بهار من نباشد از بهار تن او را چه طرفی حاصل آید؟! عاقل جان و روان تازه می‌خواهد تا هر آن او را بهار جهان باشد. چنین نیک مردی را هر روز عید است و هرشب، لیله‌ی قدر!