eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
■● ●■ ■یکی از مصادیق اصلی ناموس الهی، اسرار و رموز منطوی در موجودات نظام عالم است که بدان طریق هر موجودی به حق خالق خود ارتباط می یابد و آنچه موجودات را در چهارچوب حدود وجودی خود در صراط مستقیم این سیر استکمالیِ از نقص به کمال قرار می دهد حقیقت دین است. ■این دین است که سیر صعودی موجودات برای رسیدن به مطلوب خودشان را مطابق با سیر نزولی حق به جانب خلق قرار داده و راهی بدون هیچ کجی و انحرافی را در سیر من الخلق الی الحق پیش روی کلمات نظام هستی می گشاید. و آنچه عصمت موجودات را برای فرمانبرداری از مقتضای احکامِ حدود وجودیشان تضمین می کند تعبیه شدن حقیقت دین در متن چینش تکوینی آن هاست و به برکت وجود دین است که تمامی جمادات و نباتات و حیوانات در ایفای وظائف وجودی خود در نظام عالم معصومند و هیچ خطا و اشتباهی نمی کنند و چون چنینند بهشت و جهنم و محاسبه و عذاب و عقاب برای آنها مطرح نمی شود ■و بخاطر همین است که در روایت فرمود: هر که را در دل داشته باشد در آتش جهنم نمی سوزد و یا فرمود: اگر همه ی مردم را در دل داشتند ما اصلاً جهنم را خلق نمی کردیم. ■زیرا حبّ جناب امیرالمؤمنین است و بواسطه ی با این ناموس و دست یابی به ملکه ی عصمت، دیگر وجود اتش جهنم و سوخته شدن در آن بی معنی خواهد بود. ■اما در عین حال باید توجه داشت که نیز خود ناموس نظام آفرینش است چرا که جهنم نیز مانند بهشت مسیری برای آدمی است و آنچه به عنوان عذاب و عقاب و آتش و درکات آن از ناحیه حق سبحانه و تعالی مجعول است فقط برای پاک کردن و ارتقاء دادن نفس انسان از تعلقات نشئه طبیعت و انس وی با عوالم ملکوتی است که در هنگام تلقین میّت همین حقیقت را در قالب این گفتار به او القاء می نماییم که : «ان الموت حق و القبر حق و سؤال منکر و نکیر فی القبر حق و البعث حق و النشور حق و الحساب حق و الکتاب حق و المیزان حق و الصراط حق و الجنة حق و النار حق و انّ الوقوف بین یدی الله حق». ■●شرح رساله رابطه علم و دین استادصمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀السَّلامُ علَی مُطَهِّرِ الْأَرْضِ ، وَناشِرِ الْعَدْلِ فِى الطُّولِ وَالْعَرْضِ ، وَ الْحُجَّةِ الْقائِمِ الْمَهْدِيِّ ، الْإِمامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ🍀 @mohamad_hosein_tabatabaei
«اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّکَ عَلِیِّ بْنِ اَبِی‌طالِبٍ اَلَّذِی ما اَشْرَکَ بِکَ طَرْفَةَ عَینٍ اَبَداً اَنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ الْقائِمِ الْمَهْدِیِّ وَ تُصْلِحَ اَمْرَهُ فِی هذِهِ السّاعَةِ» @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🍀 ☘حُبُّ عَليِّ بْنِ ابيطالِبٍ حَسَنَةٌ لايَضُرُّ مَعَها سَيِّئَةٌ، وَ بُغْضُهُ سَيِّئَةٌ لاتَنْفَعُ مَعَها حَسَنَةٌ.☘ @mohamad_hosein_tabatabaei در
☘ولادت با سعادت شَمس‌ُالله، وَلیّ‌ُالله، وَجه‌ُالله، اُذن‌ُالله، حَبیب‌ُالله، اَسَدُاللهُ الغالِب، امیرالمؤمنین عَلیِّ بنِ اَبی‌طالب علیه السّلام مبارک باد. @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️ذکر صبح سیزدهم ماه رجب ▪️صبح روز ۱۳ رجب، بعد از نماز صبح ۱۰۹ بار گفته شود: ▪️لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوَ (فتحۀ واو ادا شود) سپس یک بار گفته شود: ▪️لٰا إِلٰهَ إِلّٰا هُوْ (واو ساکن ادا شود) @mohamad_hosein_tabatabaei
◾️نماز شب سیزدهم ماه رجب - اقبال الاعمال◾️ ▪️در برخى كتاب‌ها كه دربردارندۀ روايات فراخوانندگان به سراى پاينده مى‌باشند، به نقل از پيامبر اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم آمده است: ▪️هر كس در شب سيزدهم ماه رجب ده ركعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) بدین کیفیّت بخواند: ▪️ركعت اوّل: ▪️سوره «حمد» ▪️سوره‌ «وّالعاديات» ▪️ركعت دوّم: ▪️سوره‌ «حمد» ▪️سوره‌ «أَلْهیكُمُ اَلتَّكاثُرُ» ▪️خداوند همۀ گناهان او را مى‌آمرزد و اگر عاقّ والدين هم باشد، خداوند سبحان از او خشنود مى‌گردد و دو فرشتۀ «منكر» و «نكير» نمى‌توانند به او نزديک شوند و او را بترسانند و همانند آذرخش گذرا و درخشان از صراط مى‌گذرد و نامۀ عملش به دست راستش داده مى‌شود و ترازوى عملش سنگين مى‌گردد و در بهشت فردوس هزار شهر به او عطا مى‌شود. ◾️منبع: اقبال الاعمال، سیّد بن طاووس◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
🍀صلی الله علیک یا امیرالمؤمنین🍀 ■●صلوات عرشی جناب محی الدین ابن عربی بر امام المتقین، حضرت امیرالمؤمنین، اسدالله الغالب، امام علی بن ابیطالب علیهماالسلام●■ ■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی سِرُّ الأسرارِ و مَشرِقِ الأنوارِ ، المُهندِسِ فی الغُیُوبِ اللّاهوتِیَّة ، السّیّاحِ فی الفیافِی الجَبَروتیَّة ، المُصّوِّر لِلهَیولَی الملکوتیَّة ، اَلوالی للولایةِ النّاسوتیّة ، أُنمُوذِجِ الواقِعِ ، و شَخصِ الإطْلاقِ المُنْطَبِعِ فی مَرایا الأنفُسِ و الآفاقِ ، سرِّ الأنبیاء و المرسلینَ ، سیّدِ الأوصیاء و الصّدیقین ، صورة الأمانة الإلهیّة ، مادةِ العلومِ الغیرِ المُتناهیةِ ، الظّاهرِ بالبرهانِ ، الباطنِ بالقَدْرِ و الشّأنِ ، بِسْمَلَةِ کتابِ الموجودِ ، فاتحة مصحفِ الوجودِ ، حقیقة النقطةِ البائیّة ، المتحقّقِ بالمراتبِ الإنسانیّة ، حَیدَرِ آجام الإبداعِ ، الکرّار فی معارکِ الإختراع ، السّرِ الجلیّ و النّجم الثّاقبِ ، علیِّ بن أبی طالب ، علیه الصّلوةُ و السّلام■ @mohamad_hosein_tabatabaei
‌ ▪️از آنجا که شروع از طلوع فجر روز اوّل است، نیّت هم باید از آن لحظه به تأخیر نیفتد ولی جایز است اعتکاف را از ابتدای شب اوّل یا اثنای آن شروع و از همان زمان نیّت کند و تا مغرب روز سوم ادامه دهد. ◾️رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸۹◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️در فاتحه الکتاب مراد از هدایت به صراط مستقیم، طلب تثبت و ثبات قدم در مسیر ولایت خاصه‌ی علوی است. در خصوص معنای صراط مستقیم دو تعریف مطرح است: نخست، «صراط مستقیم وجودی» و دیگر، «صراط مستقیم سلوکی»؛ ▪️همه‌ی مخلوقات بلا استثناء بر «صراط مستقیم تکوینی وجودی» هستند و هیچ موجودی نیست که از صراط مستقیم حق متعال خارج باشد. صراط مستقیم در این معنا اصلاً مقابل ندارد و در واقع صراط غیرمستقیمی در نظام وجودی قابل تصور نیست. در نگاه تکوینی و توحیدی اصلاً مغضوب و ضالین معنایی ندارد چرا که نظام، نظام توحیدی است؛ در نظام تکوینی و با نگاه توحید صمدی، همه‌ی موجودات بلا استثناء بر صراط مستقیم الهی هستند چرا که هر یک، مظهری از مظاهر اسماء الله، چه اسماء جلالیه و چه اسماء جلالیه می‌باشند؛ هر یک از مخلوقات مظهر اسمی هستند و بر مظهریت اسم حاکم بر خودشان به سمت آن اسم که همان رب خودشان است در صیرورت و حرکت هستند؛ «إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (هود، ۵۶) ▪️لذا منظور کریمه‌ی «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» نمی‌تواند طلب هدایت به چنین صراطی باشد. در واقع مراد از صراط مستقیم در این‌جا «صراط مستقیم سلوکی» است. صراط مستقیم سلوکی صراطی است که انبیاء، اولیاء و مرسلین آمده‌اند و بشر را به آن دعوت کرده‌اند و نکته‌ی شایان توجه این است که این معنای صراط، مقابل دارد و صراط غیر مستقیم در مقابل آن مطرح می‌شود. امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید «الْيَمِينُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِيقُ الْوُسْطَى هِيَ الْجَادَّة». آن صراط مستقیم در واقع همان ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است و یمین و یسار هرگونه تخطی از پذیرش ولایت است. ▪️در اینجا تبصره‌ای لازم است؛ اینکه در معنای وجودی نیز صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام است و همه‌ی مخلوقات ظهور آن ولایت کلیه‌ی الهی و شئون آن ولایت می‌باشند. این معنا در جای خود محفوظ است اما صراط مستقیم سلوکی یعنی تمسک به ولایت و امامت حضرت مولی الموحدین علی بن ابیطالب علیهما السلام به تمام شئون آن و برائت از مخالفین آن حضرت بأی نحو... ▪️«اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» یعنی طلب این مهم از حق متعال جل جلاله که بار خدایا... ما را به ولایت خاصه‌ی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و اولاد طاهرین ایشان علیهم السلام هدایت کن و ما را در این مسیر ثابت قدم بدار... ▪️هرکه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را پذیرفته و نماز بخواند و سوره حمد را تلاوت کند در مسیر صراط امیرالمؤمنین است و خوب است که این هدایت را با توجه از حق متعال طلب کند و استمرار و ثبات قدم بر آن را از خدا بخواهد که اگر چنین باشد، این نماز او، او را در این مسیر موفق خواهد داشت چرا که اصل را پذیرفته است لکن آن کسی که بر این طریق نبوده و ولایت را منکر باشد، نه نمازش نماز است و نه عبادت او عبادت؛ در واقع هر عبادت او برای او ضلالت و خسران رقم می‌زند. اعمال و عبادات اهل انکار ولایت اهل‌بیت علیهم السلام جز آن که به شهادت قرآن برای آنان خسران باشد چیز دیگری برایشان حاصل نمی‌کند؛  «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» (اسراء، ۸۲) لذا همین قرآن برای عده‌ای شفا و برای عده‌ای خسران است. عده‌ای در تفسیر این آیه می‌گویند چون شخصی قرآن نمی‌خواند و یا به آن اعتقاد ندارد، این قرآن برای او خسران است. چنین نیست بلکه اعتقاد شخصی که به ولایت اذعان نداشته باشد، همین اعتقاد او به قرآن برای او خسران و ضرر است! چنین شخصی قرآن هم می‌خواند و اتفاقا با صوت زیبا نیز می‌خواند؛ دیده‌ایم که اکثر قاریان معروف دنیا نیز چنین هستند و ولایت امیرالمؤمنین را نپذیرفته‌اند لذا همین قرآن خواندن آنان برای آنان خسران و ضرر است... ▪️خوب است که در نمازها و هنگام قرائت سوره‌ی شریف فاتحه این معنا را در نظر داشته باشیم و از حق متعال طلب ثبات قدم بر این طریق را داشته باشیم و در نهایت پس از هر نماز، در سجده‌ی شکر، شکر حقیقی را به جای آوریم و بگوییم «الْحَمْدُلِلهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ علي بن ابیطالب وَ أولادَهُ المَعصُومین عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ»
🍀شعری از عارف نامی وخاتم الشعراء نورالدین عبدالرحمن جامی در باره ی ولایت و زیارت امیر موحدان و امام عارفان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام " اصبحت زایرا لک یا شحنة النجف بهر نثار مرقد تو نقد جان به کف تو قبله دعایی و اهل نیاز را روی امید سوی تو باشد ز هر طرف می بوسم آستانه قصر جلال تو در دیده اشک عذر ز تقصیر ماسلف گر پرده های چشم مرصع به گوهرم فرش حریم قبر تو گردد زهی شرف خوشحالم از تلاقی خدام روضه ات باشد کنم تلافی عمری که شد تلف رو کرده ام ز جمله اکناف سوی تو تا گیریم ز حادثه دهر در کنف دارم توقع این که مثال رجای من یابد ز کلک فضل تو توقیع لاتخف مه بی کلف ندیده کسی وین عجب که هست خورشیدوار ماه جمال تو بی کلف بر روی عارفان ز تو مفتوح گشته است ابواب کنت کنز به مفتاح من عرف جز گوهر ولای تو را پرورش نداد هر کس که با صفای درون زاد چون صدف خصم تو سوخت در تب تبت چو بولهب نادیده از زبانه قهرت هنوز تف نسبت کنندگان کف جود تو را به بحر از بحر جود تو نشناسند غیر کف رفت از جهان کسی که نه پی بر پی تو رفت لب پر نفیر یااسفی دل پر از اسف اوصاف آدمی نبود در مخالفت سر پدر که یافت ز فرزند ناخلف زان پایه برتری تو که کنه کمال تو داند شدن سهام خیالات را هدف ناجنس را چه حد که زند لاف حب تو او را بود به جانب موهوم خود شعف جنسیت است عشق و موالات را سبب حاشا که جنس گوهر رخشان بود خزف مشکل بود ز خوان نوالت نواله یاب خر سیرتی که دیده بر آب است یا علف بر کشف سر لو کشف آن را کجاست دست کز پوست پا برون ننهاده ست چون کشف جامی ز آستان تو کانجا پی سجود هر صبح و شام اهل صفا می کشند صف گردی به دیده رفت و به جیب صبا نهفت اهدی الی احبته اشرف التحف @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(علیه السلام): ▪️قال في سحرة اليوم الذي ضرب فيه مَلَكَتْنِي عَيْنِي وَ أَنَا جَالِسٌ، فَسَنَحَ لِي رَسُولُ الله. فَقُلْتُ يَا رَسُولَ الله: مَا ذَا لَقِيتُ مِنْ أُمَّتِكَ مِنَ الْأَوَدِ وَ اللَّدَدِ. فَقَالَ: ادْعُ عَلَيْهِمْ. فَقُلْتُ: أَبْدَلَنِي اللَّهُ بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ وَ أَبْدَلَهُمْ بِي شَرّاً لَهُمْ مِنِّي. ▪️در سپیده‌دم روزی که ضربت خورد، فرمود: نشسته بودم خواب چشم مرا ربود. رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) بر من نمودار شد. عرض كردم: يا رسول الله چه كجی‌ها و ناروائی‌ها و دشمنی‌ها كه از امّت تو ديدم. فرمود: به آنان نفرين كن. پس گفتم: خدا به‌جای اين‌ها، مردمى بهتر به‌من بدهد و به‌جای من اميرى بدتر بر آن‌ها چیره گرداند. .................... ▪️جمله گرامى «نشسته بودم خواب چشم مرا ربود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بر من نمودار شد»، همان «توجّه عرفانى» به اصطلاح ارباب سير و سلوك است كه باب رحمت به ماوراى طبيعت، و دستور سنوح تمثّلات نوری است. فافهم. ◾️ (هزار و يك كلمه، ج‏۳، ص۳۱۹)◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■شب نیمۀ ماه رجب شب شريفى است و در آن چند عمل مستحبّ است: : غسل : شب زنده دارى به عبادت : زيارت حضرت سيد الشّهدا عليه السّلام : شش ركعت نماز به كيفيتى كه در اعمال شب سيزدهم گذشت : سى ركعت نماز خوانده شود، در هر ركعت: ■سوره «حمد» یک مرتبه ■سوره «توحید» ده مرتبه ■اين نماز را سيّد ابن طاووس با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلّم روايت كرده است. : دوازده ركعت نماز، هر دو ركعت با يك سلام خوانده شود، در هر ركعت: ■سوره «حمد» ۴ مرتبه ■سوره «توحيد» ۴ مرتبه ■سوره «فلق» ۴ مرتبه ■سوره «ناس» ۴ مرتبه ■«آيه الكرسى» ۴ مرتبه ■سوره «قدر» ۴ مرتبه : ■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ لاأَتَّخِذُ مِنْ دُونِهِ وَلِيّا . ■سيّد اين نماز را به اين صورت از امام صادق عليه السّلام روايت كرده، ولى شيخ در كتاب «مصباح» فرموده که: ■داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: در شب نيمۀ رجب دوازده ركعت نماز به جا می‌آورى در هر ركعت بعد از سوره «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ■سوره «حمد» ۴ مرتبه ■سوره «فلق» ۴ مرتبه ■سوره «ناس» ۴ مرتبه ■سوره «توحید» ۴ مرتبه ■«آية الكرسى» ۴ مرتبه : ■سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ : ■اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. ■همچنين در شب بيست و هفتم هم مثل اين نماز را می‌خوانی. @mohamad_hosein_tabatabaei
□●مراقبات روز پانزدهم ماه رجب●□ □روز نيمۀ رجب روز مباركى است و در آن چند عمل مستحب است: : غسل : زيارت حضرت سيّدالشهداء عليه السّلام، زيرا از ابن ابى نصر نقل شده كه گفت: از حضرت رضا عليه السّلام پرسيدم، امام حسين عليه السّلام، را در كدام ماه زيارت كنيم؟ فرمود: در نيمۀ رجب و تمام ماه شعبان. : خواندن نماز سلمان فارسی □به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند: ●سوره «حمد» یک مرتبه ●سوره «توحيد» سه مرتبه ●سوره «كافرون» سه مرتبه □و پس از هر سلام دست‌ها را بلند كند و بگويد: □لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ : □إلَها وَاحِدا أَحَدا فَرْدا صَمَدا، لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا . : چهار ركعت نماز بخواند و پس از سلام دست به دعا بردارد و بگويد: □اللَّهُمَّ يَا مُذِلَّ كُلِّ جَبَّارٍ وَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ أَنْتَ كَهْفِي حِينَ تُعْيِينِي الْمَذَاهِبُ وَ أَنْتَ بَارِئُ خَلْقِي رَحْمَةً بِي وَ قَدْ كُنْتَ عَنْ خَلْقِي غَنِيّا وَ لَوْ لا رَحْمَتُكَ لَكُنْتُ مِنَ الْهَالِكِينَ وَ أَنْتَ مُؤَيِّدِي بِالنَّصْرِ عَلَى أَعْدَائِي وَ لَوْ لا نَصْرُكَ إِيَّايَ لَكُنْتُ مِنَ الْمَفْضُوحِينَ يَا مُرْسِلَ الرَّحْمَةِ مِنْ مَعَادِنِهَا وَ مُنْشِئَ الْبَرَكَةِ مِنْ مَوَاضِعِهَا يَا مَنْ خَصَّ نَفْسَهُ بِالشُّمُوخِ وَ الرِّفْعَةِ فَأَوْلِيَاؤُهُ بِعِزِّهِ يَتَعَزَّزُونَ وَ يَا مَنْ وَضَعَتْ لَهُ الْمُلُوكُ نِيرَ الْمَذَلَّةِ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَهُمْ مِنْ سَطَوَاتِهِ خَائِفُونَ أَسْأَلُكَ بِكَيْنُونِيَّتِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ كِبْرِيَائِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِكِبْرِيَائِكَ الَّتِي اشْتَقَقْتَهَا مِنْ عِزَّتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِعِزَّتِكَ الَّتِي اسْتَوَيْتَ بِهَا عَلَى عَرْشِكَ فَخَلَقْتَ بِهَا جَمِيعَ خَلْقِكَ فَهُمْ لَكَ مُذْعِنُونَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ.□ □روايت شده: هر صاحب اندوهى اين دعا را بخواند حق تعالى او را از اندوه و غم رهايى بخشد. : عمل امّ داود كه مهم‌ترين عمل اين روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها، و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر است. @mohamad_hosein_tabatabaei
□○روزه ایّام‌البیض ماه رجب و عمل امِّ داود○□ □عمل امّ داود مهم ترين عمل روز پانزدهم ماه رجب می‌باشد که براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. □کسی که بخواهد عمل امِّ داود را بجا آورد، روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه رجب را روزه بدارد. @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○روزه ایّام‌البیض ماه رجب و عمل امِّ داود○□ □عمل امّ داود مهم ترين عمل روز پانزدهم ماه رجب می‌باشد
□●عمل امّ‌ داود در روز پانزدهم ماه رجب●□ □عمل امّ‌ داود مهم‌ترين عمل این روز است و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختی‌ها و دفع ستم ستمكاران بسيار مؤثّر می‌باشد. □كيفيت آن چنين است که چون بخواهد اين عمل را بجا آورد: □روزهاى سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد، سپس در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل كند و چون وقت ظهر داخل گردد، نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد، در جايى خلوت كه چيزى او را مشغول نكند و كسى با او سخن نگويد. □چون از نماز فراغت يابد، رو به جانب قبله كند و بخواند: ●سوره «حمد» را صد مرتبه ●سوره «توحيد» را صد مرتبه ●«آية الكرسى» را ده مرتبه : ●«انعام ●بنى اسرائيل (اسراء) ●کهف ●لقمان ●يس ●صافات ●حم سجده ●حم عسق ●حم دخان ●فتح ●واقعه ●ملك ●نون ●اذا السّماء انشقّت» و پس از آن را تا آخر قرآن. □و چون از اينها فارغ شود، درحالی‌كه رو به قبله می‌باشد بگويد: □صَدَقَ اللَّهُ الْعَظِيمُ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ذُو الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ الْحَلِيمُ الْكَرِيمُ ....... ( جهت قرائت متن کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) □سپس یک بار در حالت سجده و یک بار در حالی که طرف راست صورت را بر خاک گذاشته و بار دیگر در حالی که طرف چپ صورت را بر خاک گذاشته بگوید: □اللَّهُمَّ لَكَ سَجَدْتُ وَ بِكَ آمَنْتُ فَارْحَمْ ذُلِّی وَ فَاقَتِی وَ اجْتِهَادِي وَ تَضَرُّعِی وَ مَسْكَنَتِی وَ فَقْرِی إِلَيْكَ يَا رَبِ خدايا براى تو سجده می‌كنم و به تو ايمان دارم تو به خوارى و پريشانی‌ام ترحم كن كه جهد و كوششم و زارى و مسكنت و فقرم به درگاه توست، اى پروردگار من □و كوشش كند كه اشک بريزد هر چند به قدر سر سوزنى باشد. به درستى كه اين علامت استجابت دعاست، ان‌شاءالله @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴شهادت حضرت جبل الصبر، عمة الائمه، عقیله العرب، مخدره زینب سلام الله علیها را به ساحت قدسی مولانا حجة ابن الحسن علیه السلام ، و شیعیان حضرت مولا تسلیت عرض می‌کنیم. 🏴 @mohamad_hosein_tabatabaei
🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴 ■●صلوات بر حضرت زينب كبرى سلام الله عليها●■ "صلوات الله وملائكته و رسله و حملة عرشه وجميع خلقه من ارضه وسمائه على المرأة الصالحة و المجاهدة الناصحة و الحرّة الابيّة،المعجزة المحمديّة،الذخيرة الحيدرية، الوديعة الفاطمية،المحجة قلب البتول و القرّة عين الرسول،حبيبة خير خلق الله،ربيبة بيت وحي الله، شقيقة سبطين الحسن و الحسين، عمّة الائمة الميامين من آل طه ويس ، عالمة غير معلّمة،فهّمة غيرمفهمة،عقيلة القريش، محبوبةالمصطفى،نائبةالزهراء،شريكةالحسين ، كعبة الرزايا،امّ اخيها و زين ابيها ،مظهر شجاعة العلوية،ثمرة شجرة النبوّة، مشكاة الولاية،دوحة الفاطمية ورحمة الله الواسعة الالهية ،السيّدة الجليلة، النبيلة الجميلة،خِدر الرسالة،مصباح الهدى و مِشكاة الدُّجى ،الراضية بالقدر والقضاء،كلمةطيبة،صديقةالطاهرة ، فصيحة البليغة،صابرة شاكرة،باكية موثقة،عابدة زاهدة،ولية الله،امينة الله،حافظة الحدود والاحكام، مبلّغةالايمان ،لسان نجم الثاقب زينب بنت على بن ابيطالب سلام الله عليهما. ■عصر عاشوراى ١٤٤٠ هجری قمری■ @mohamad_hosein_tabatabaei
□●عقیله بنی هاشم●□ □حضرت ولیةالله الکبری، عالمه ی غیر معلمه، عقیله ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها، مستغرق فی ذات الله بود. لذا در جواب آن ملعون که گفت: کار خدا را نسبت به برادر و اهل بیتت چگونه دیدی؟ فرمود: « ما رَأیْتُ إلّا جَمیلا.» □باطن جمال، جلال و در متن جلال، جمال منطوی است. و کمال توحید آن است که این باطن را شهود نمایی. □حضرت زینب کبری سلام الله علیها در عاشورا که اوج ظهور اسماء جلالیه و قهریه است، جمال را شهود فرمود. اعنی در عین جلال، جمال دید. و در عین حال برزخ دریای تکوین و تشریع را مراعات فرمود و دشمن را تحقیر و تصغیر کرد:  «انی لاستصغر قدرک و استعظم تقریعک و استکثر توبیخک.» □در توحید جمع بین تکوین و تشریع و حفظ احکام مراتب، شرط تامّ است. □●علی، نقطه آغاز وجود. ص ۲۸۶●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
▪️هر عابدی که عبادت می‎کند، عبادتش از علی علیه السّلام قاطی دارد، ملائکه از سر سفره‌ی فضل و عنایت علی علیه السّلام روزی خوردند. هر چه پیامبر آمد، از سفره‌ی علم و عنایت علی استفاده می‎کرد؛ علی در سرّ همه‌ی انبیا بود. ▪️خضر شاگرد مخصوص امیرالمؤمنین علی علیه السّلام است. شیعیان با امیرالمؤمنین علیه السّلام راه می‎روند. در ظلمات دنیا و آخرت با نور امیرالمؤمنین که همراهت است کار کن. ▪️عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی▪️ ◾️کتاب مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب◾️ @mohamad_hosein_tabatabaei
؟ □○از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند: □○إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ» (إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۲۸) □○خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» می‌گویند. هرگاه ماه رجب فرا می‌رسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا می‌دهد: خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اهل طاعت! همانا خداوند متعال می‌فرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت ‌می‌کنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا می‌کنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت ‌می‌نمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است». ‌ □○این داعی که در مرتبه اعلای آسمان غیب، منصوب از جانب حق متعال است، باطن و حقیقت انسان کامل است که ذکراللهِ اکبر است و همه ی انسانها را به مقام خودش دعوت می کند. السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِی الله وَ رَبَّانِیَ آیَاتِه. دعوت کننده‌ی به سمت اسم جامع الله است چون هر خلقی از الله نازل شده و لشکر و سدنه این اسم شریف اند و غایت شان رجوع به این اسم است. مظهر الله، انسان کامل است لذا اوست و خاصه مؤمنین را به رتبه و نورانیت خودش دعوت می کند و این دعوت همراه و تحت ربوبیت خود او واقع می‌شود. ☑️پس حقیقت رجب، امام است لذا رجبیون کسانی هستند که سیرشان باشد. □○وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج/۲۷) یعنی مردم را دعوت کن سواره یا پیاده برای حج به سمت شمای انسان کامل بیایند. طبق آیه، داعی جناب ابراهیم خلیل است که مردم را به سوی خود دعوت می کند. لذا هم داعی و هم دعوت و هم مقصدِ دعوت، خود امام است. پس مخّ و روح اعمال و اذکار در ماههای رجب و شعبان و رمضان و سایر ماهها، توجه به حقیقت است. از اینرو افضل عمل در شب و روز اول رجب زیارت امام حسین علیه السلام است، ایام البیض، لیلة الرغائب و...  زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده... . اصالت آن است که همواره در ایام و لیالی به سمت امام رغبت داشته باشیم.
■●قلب خاشع، حامل ولایت●■ ■● قلبی است که حامل و متصل بدان باشد. در برهان و مبنای قرآنی چنین کسی عالِم حقیقی است؛ «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» (فاطر/۲۸) لذا عالِم کسی است که برق منزل ولایت الهی، خرمن وجودی او را بسوزاند و او را به نور عزّ ابهج ذات احدی که ولایت علوی است لاحق سازد و از هرچه غیر او منحرف نماید. چون میوه خشیت است لذا در قرآن، حضرت حق ﷻ فرمود که اگر این ولایت را بر جبال اعم از یا که رجال الهی‌اند نازل کنم همه‌ی آنها را خاشع خواهید یافت؛ « لَوْ أَنزَلْنَا هَٰذَا الْقُرْآنَ عَلَىٰ جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّه» (حشر/۲۱). هر صاحب دلی که خاشع است لاجرم پرتوی از بر قلب او نازل گردیده است. ■●خشوع فوق ایمان و نشانه‌ی مؤمن با است. کما قال الله الحکیم فی کتابه: «أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ» (حدید/۱۶). ■●ولایت، ذکرالله و ما نزل من الحق است که قلب اسلام بدان تنزل استکانت یافت و خاشع‌ترین قلب هستی شد. ☑️مظهر اتمّ این حقیقت حضرت ابا عبدالله‌ الحسین علیه السلام است که با یاد او قلوب خاشع و روان می‌شود و چون این تنزل ولایت اعنی « ما نزل من الحق »، ساری در جمیع اشیاء هست لذا تمام خلایق از تا شاهد بر ولایت و ذاکر به ذکر نام اویند و جملگی و بر حضرت سیدالشهداء و رزایای آن حضرت می‌باشند. ■●کتاب ●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
■● ●■ ■یکی از مصادیق اصلی ناموس الهی، اسرار و رموز منطوی در موجودات نظام عالم است که بدان طریق هر موجودی به حق خالق خود ارتباط می یابد و آنچه موجودات را در چهارچوب حدود وجودی خود در صراط مستقیم این سیر استکمالیِ از نقص به کمال قرار می دهد حقیقت دین است. ■این دین است که سیر صعودی موجودات برای رسیدن به مطلوب خودشان را مطابق با سیر نزولی حق به جانب خلق قرار داده و راهی بدون هیچ کجی و انحرافی را در سیر من الخلق الی الحق پیش روی کلمات نظام هستی می گشاید. و آنچه عصمت موجودات را برای فرمانبرداری از مقتضای احکامِ حدود وجودیشان تضمین می کند تعبیه شدن حقیقت دین در متن چینش تکوینی آن هاست و به برکت وجود دین است که تمامی جمادات و نباتات و حیوانات در ایفای وظائف وجودی خود در نظام عالم معصومند و هیچ خطا و اشتباهی نمی کنند و چون چنینند بهشت و جهنم و محاسبه و عذاب و عقاب برای آنها مطرح نمی شود ■و بخاطر همین است که در روایت فرمود: هر که را در دل داشته باشد در آتش جهنم نمی سوزد و یا فرمود: اگر همه ی مردم را در دل داشتند ما اصلاً جهنم را خلق نمی کردیم. ■زیرا حبّ جناب امیرالمؤمنین است و بواسطه ی با این ناموس و دست یابی به ملکه ی عصمت، دیگر وجود اتش جهنم و سوخته شدن در آن بی معنی خواهد بود. ■اما در عین حال باید توجه داشت که نیز خود ناموس نظام آفرینش است چرا که جهنم نیز مانند بهشت مسیری برای آدمی است و آنچه به عنوان عذاب و عقاب و آتش و درکات آن از ناحیه حق سبحانه و تعالی مجعول است فقط برای پاک کردن و ارتقاء دادن نفس انسان از تعلقات نشئه طبیعت و انس وی با عوالم ملکوتی است که در هنگام تلقین میّت همین حقیقت را در قالب این گفتار به او القاء می نماییم که : «ان الموت حق و القبر حق و سؤال منکر و نکیر فی القبر حق و البعث حق و النشور حق و الحساب حق و الکتاب حق و المیزان حق و الصراط حق و الجنة حق و النار حق و انّ الوقوف بین یدی الله حق». ■●شرح رساله رابطه علم و دین استادصمدی آملی●■ @mohamad_hosein_tabatabaei