#تفسیر_المیزان
□بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□
○لم يلد و لم يولد3⃣
○و لم يكن له كفوا احد4⃣
□اين #دو آيه كريمه از #خداى تعالى اين معنا را #نفى مى كند كه چيزى را #بزايد. و يا به عبارت ديگر ذاتش #متجزى شود، و جزئى از #سنخ خودش از او #جدا گردد. چه به آن معنايى كه #نصارى درباره #خداى تعالى و #مسيح مى گويند، و چه به آن معنايى كه #وثنى مذهبان #بعضى از آلهه خود را #فرزندان_خداى سبحان مى پندارند.
□و نيز اين #دو آيه از خداى تعالى اين معنا را #نفى مى كنند كه #خود او از چيزى متولد و #مشتق شده باشد، حال اين تولد و اشتقاق به #هر_معنايى كه اراده شود، چه به آن #نحوى كه وثنيت درباره خدايان خود گفته اند، كه بعضى اله #پدر و بعضى ديگر اله #مادر و بعضى ديگر اله #فرزند است، و چه به نحوى ديگر.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تفسیر_المیزان □بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □اين
#تفسیر_المیزان
□بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□
○لم يلد و لم يولد3⃣
○و لم يكن له كفوا احد4⃣
□و نيز اين معنا را #نفى مى كنند كه براى خداى تعالى #كفوى باشد كه برابر او در #ذات و يا در #فعل باشد، يعنى #مانند خداى تعالى #بيافريند و #تدبير نمايد، و احدى از صاحبان اديان و غير ايشان قائل به وجود كفوى در #ذات خدا نيست، يعنى #احدى از دين داران و بى دينان نگفته كه #واجب الوجود (عز اسمه ) #متعدد است، و اما در #فعل يعنى تدبير، #بعضى قائل به آن شده اند، مانند وثنى ها كه براى خدايان خود الوهيت و تدبير #قائل شدند، حال چه خداى #بشرى مانند فرعون و نمرود كه ادعاى الوهيت كردند، و چه #غير_بشرى.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تفسیر_المیزان □بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□ ○لم يلد و لم يولد3⃣ ○و لم يكن له كفوا احد4⃣ □و نيز
#تفسیر_المیزان
□بیان آیات ( ۳ و ۴ ) سوره توحید□
○لم يلد و لم يولد3⃣
○و لم يكن له كفوا احد4⃣
□و #۲ملاك در #كفو بودن در نظر آنان اين است كه براى اله و معبود خود #استقلال در تدبير قائلند و مى گويند: الله تعالى #تدبير فلان ناحيه #عالم را به فلان #معبود واگذار نموده و او #فعلا مستقل در تدبير آن ناحيه است، همانطور كه خود خداى تعالى #مستقل در تدبير آن ارباب و آلهه است، و او #رب_الارباب و اله الالهه است. و اگر #برابرى در صفات را نشمرديم، براى آن بود كه #صفت، يا صفت #ذات است يا صفت #فعل، صفت ذات كه #عين ذات است و صفت فعل هم از فعل #انتزاع مى شود.(۳)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○چندین بار بخوانیم○□
□در حقيقت ارزش محب به اندازه ی ارزش و قيمت محبوب اوست.
□اگر محبوب بی انتها بود، محب نيز بی انتها می شود؛
□و اگر محبوب نيز محدود بود محب نيز محدود و مقيد خواهد بود
□لذا انسان به هر چه روی آورد همان ميشود.
□گاهی انسان به يك تسبيح آنچنان خو ميكند كه اگر جلوی همين شخص قرآن را بی حرمتی كنند آب از آب تكان نمی خورد و معلوم ميشود ارزش او به اندازه ی همين يك تسبيح است كه در روايات فرمودند:
#قيمة_كل_امره_ما_يحسنه"
□○شرح انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه
استاد صمدی آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●اراده صمیمانه ملت●■
■این اشخاص فاسد در اطراف کشورتان مشغول به توطئه هستند و وظیفه خود مردم است که توطئه آنها را خنثی کنند. البته آن اراده صمیمانه ای که ملت ما دارد و با عزم جزمی که جوان های ما دارند، توطئه ها همه خنثی و همه توطئه گرها دفن خواهند شد، لکن ممکن است که توطئه ها اسباب تأخیر بشوند و باید هوشیارانه از آن جلوگیری کرد.
■●صحیفه نور، جلد ۱۱، ۲۴۳
بیانات امام خمینی(ره) در جمع گروهی از اهالی مشهد و شهرستانهای دیگر
مورخ: ۱۳۵۸/۱۰/۲۰●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم بخش اول4⃣ ● موقعيت زن در بين کلدانیان ، آشوریان ، رومیان و یونانیان قدی
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم
بخش اول4⃣
و وقتى مردى از اين اقوام يقين مى كرد كه عقيم است و هرگز بچه دار نمى شود، دست به دامن يكى از نزديكان خود از قبيل : برادر و برادر زاده مى شد، و او رابه بستر همسر خود مى برد تا با او جماع كند، و از اين جماع فرزندى حاصل شده ، و او آن فرزند را فرزند خود بخواند و خاندان او باقى بماند.
مساله ازدواج و طلاق نيز در يونان و روم نزديك به هم بود، در هر دو قوم تعدد زوجات جائز بود، اما در يونان اگر زن از يكى بيشتر مى شد يكى از آن زنان ، زن قانونى و رسمى بود و بقيه غير رسمى .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 402
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 242-228 بقره قسمت هشتم
بخش دوم1⃣
●وضع زن در عرب و محیط زندگی اعراب
(آن محيطى كه قرآن در آن نازل شد)
عرب از همان زمانهاى قديم در شبه جزيره عربستان زندگى مى كرد، سرزمينى بى آب و علف و خشك و سوزان ، و بيشتر سكنه اين سرزمين ، از قبائل صحرانشين و دور از تمدن بودند، و زندگيشان با غارت و شبيخون ، اداره مى شد، عرب از يك سو، يعنى از طرف شمال شرقى به ايران و از طرف شمال به روم و از ناحيه جنوب به شهرهاى حبشه و از طرف غرب به مصر و سودان متصل بودند، و به همين جهت عمده رسومشان رسوم توحش بود، كه در بين آن رسوم ، احيانا اثرى از عادات روم و ايران و هند و مصر قديم هم ديده مى شد.
عرب براى زن نه استقلالى در زندگى قائل بود و نه حرمت و شرافتى ، بله حرمتى كه قائل بود براى بيت و خاندان بود، زنان در عرب ارث نمى بردند، و تعدد زوجات آن هم بدون حدى معين ، جائز بود، همچنان كه در يهود نيز چنين است ، و همچنين در مساله طلاق براى زن اختياری قائل نبود، و دختران را زنده به گور مى كرد، اولين قبيله اى كه دست به چنين جنايتى زد، قبيله بنوتميم بود،
و به خاطر پيشامدى بود كه در آن قبيله رخ داد، و آن اين بود كه با نعمان بن منذر جنگ كردند، و عده اى از دخترانشان اسير شدند كه داستانشان معروف است ، و از شدت خشم تصميم گرفتند دختران خود را خود به قتل برسانند، و زنده دفن كنند و اين رسم ناپسند به تدريج در قبائل ديگر عرب نيز معمول گرديد، و عرب هرگاه دخترى برايش متولد مى شد به فال بد گرفته و داشتن چنين فرزندى را ننگ مى دانست بطورى كه قرآن مى فرمايد:
((يتوارى من القوم من سوء ما بشربه ))، يعنى پدر دختر از شنيدن خبر ولادت دخترش خود را از مردم پنهان مى كرد و بر عكس هر چه بيشتر داراى پسر مى شد (هر چند پسر خوانده ) خوشحال تر مى گرديد، و حتى بچه زن شوهردارى را كه با او زنا كرده بود، به خود ملحق مى كرد و چه بسا اتفاق مى افتاد كه سران قوم و زورمندان ، بر سر يك پسرى كه با مادرش زنا كرده بودند نزاع مى كردند، و هر يك آن پسر را براى خود ادعا مى نمودند.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●آیتالله بهجت رحمهالله در پاسخ به کسانی که دستورالعملی برای سیروسلوک میخواستند، میفرمودند: «هر روز نصف صفحه از کتاب #معراج_السعاده را بخوانید و بدان عمل کنید، بعد از یک سال در خود تغییر را احساس میکنید».
■●حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله به حضرت فاطمه صلواتاللّهعلیها فرمودند که «از برای زنان چه چیزی بهتر است؟». عرض کرد که «اینکه هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی هم او را نبیند». پس فاطمه را به سینه خود چسبانید.
■●... روزی حضرت پیغمبر صلیاللهعلیهوآله فرمودند که «هر که اطاعت زن خود را کند، خدای ـ تعالی ـ او را سرنگون به جهنم اندازد». عرض کردند که «در چه چیز اطاعت کند؟». فرمودند: «در اینکه از شوهر خود خواهش کند که به حمامها و عروسیها و عیدگاهها و عزاها برود و جامه های نازک بپوشد و شوهر راضی شود و او را اذن دهد».
■●... و مخفی نماند که صفت غیرت اگرچه خوب و در نظر شرع و عقل مستحسن (نیکو) و مرغوب است، اما باید که به حد افراط نرسد و آدمی به نحوی نشود که بیسبب به اهل خود بدگمان [شود] و بر ایشان تنگ بگیرد و درصدد تجسّس باطن ایشان برآید.
■●(معراج السعادة، ص۲۲۱ و ۲۲۲ و ۲۲۳)●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●وسوسه شیطان●□
#استاد_علی_صفایی_حائری:
□●شيطان به اندازهى ارزش نعمتها، در آنها وسوسه دارد و تو مىتوانى در هر كارى از مقدار وسوسهى شيطان، ارزش و اهميت آن را حدس بزنى؛ كه من تجربه كردهام و شاهد اين وسوسهها بودهام و ديدهام، چه بسيار كسانى كه از راه بازگشتند و نور چشم شيطان شدند.
□●و باز هم ديدهام كه پس از برگشت، حتّى در دنياىشان حاصلى به دست نياوردند و به جايى نرسيدند؛ «وَكانَ عاقِبَةُ أَمْرِها خُسْراً». (١)
□●خيال نكن كه اين وسوسهها و يا مزاحمتها، كمرنگ و محدود باشد؛ كه از شيطان و از نفس و از دوستان و از دشمنان مايه مىگيرد و همه براى جهنّم تو هيزم جمع مىكنند و تو بايد از خدا بخواهى كه از تمامى اين آتشها نجاتت بدهد، كه او بر آنچه بخواهد، تواناست؛ «فَعّالٌ لِما يُريد». (٢)
□●نامه های بلوغ، صفحه ۱۳●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●استاد صمدی حفظه الله●■
■هر چه همت انسان، چه در امور دنیا و چه در امور آخرت از پراکندگی در آید و به وحدت میل پیدا کند، موفقیتش بیش تر است
■حتی در امور معنوی هم نباید انسان پراکندگی داشته باشد مثلا پراکندگی در مطالعه که امروز یک کتاب و فردا کتابی دیگر را مطالعه کند، شخص را گرفتار می کند.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□تفسیر المیزان از آیات (۳و ۴) سوره توحید□
#بیان_اینکه:
#نزائيدن، زاده نشدن و #كفو نداشتن خدا #فرع بر #صمد بودن و يگانگى او در #ذات و #صفات و #افعال است.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□۸ شوال□
□○ویرانی قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام○□
□○در این روز در سال ۱۳۴۳ (۱۳۴۴) هـ قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. (۱)
□○علّت و انگیزه ی تخریب این قبور مطهّر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّه ی وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است. آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از :
□○قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام، قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام، قبر مطهر حضرت امّ النبین علیها السلام، قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام، قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله.
□○وهابیان در سال ۱۳۴۳ هـ در مکّه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطّلب علیه السلام، ابی طالب علیه السلام، خدیجه علیها السلام، و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند. در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند.
□○در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال ۱۳۴۳ با تخریب قبور مطهّر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند.
قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند.
□○در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به ۷۰۰۰ نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند.
سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. (۲)
□۱. مستدرک سفینة البحار : ج ۶، ص ۶۶. و ... .
□۲. کشف الارتیاب : ص ۷۷. و ... .
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○بیان آیات (۳و۴) سوره توحید○□
□لم یلد و لم یولد3⃣
□ولم یکن له کفوا احد4⃣
□و اين معناى از #كفو بودن در #غير آلهه مشركين نيز تصور دارد، نظير #استقلالى كه #بعضى براى موجودى از موجودات ممكن بپندارند، اين نيز #مصداقى است براى كفو بودن، چون #برگشت اين فرض نيز به اين است كه انسان بپندارد مثلا فلان #گياه خودش #مستقلا بيمارى ما را شفا مى دهد و در #بهبودى از بيماريمان احتياجى به خداى تعالى نداريم، با اينكه گياه مذكور از هر جهتى #محتاج به خداى تعالى است، و آيه مورد بحث اين را نيز #نفى مى كند.
□بيان اينكه #نزائيدن، زاده نشدن و #كفو نداشتن خدا #فرع بر صمد بودن و يگانگى او در #ذات و #صفات و افعال است. و صفات #سه گانه اى كه در اين سوره #نفى شده، يعنى #متولد شدن چيزى از خدا، و تولد خداى تعالى از #چيز ديگر، و داشتن كفو، هر چند ممكن است نفى آنها را #متفرع بر صفت #احديت خداى تعالى كرد، و به وجهى گفت #فرض احديت خداى تعالى كافى است در اينكه او هيچ يك از اين #سه صفت را نداشته باشد، و ليكن اين معنا #زودتر به نظر مى رسد كه #متفرع بر #صمديت خدا باشند.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
□قدر سنین ابتدایی و جوانی را باید دانست
□و به مطالعه ی کتاب عالم نشست
□که تمام عالم کتاب الله است
□تمام حالات ما کتاب است
و آنچه مشهود ماست کتاب است
که باید این کتاب لایتناهی نظام هستی را فهمیده ورق بزنی
و به اسرار آن برسی که این کتاب تمام شدنی نیست
□و الحمدلله چشم، گوش، عقل، شعور و ادراک هم که تور شکار تو محسوب می شوند نیز در خدمت داری پس بیدار باش و هوشیار و در طلب زاد سرانجام، که؛ «الفرصة تمرّ مرَّ السحاب».
□و بدان که مطالعه ی کتاب فقط به این نیست که به کتاب خانه بروی و یا به حوزه و دانشگاه تا باسواد شوی:
●اگر بودی کمال اندر نویسایی و خوانایی
●چرا آن قبله ی کل نانویسا بود و ناخوانا
#یاعلی
#پیر_و_جوان
□●استاد_صمدی_آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei