□انسان این قدر قدرت دارد که طبیعت و بدن خود را مسخّر خود کند. در فتوحات فرمایشی دارد: «و لا تجعل طبیعتک حاکمة علی نفسک»
□طبیعت خود را حاکم بر عقل خود قرار نده که هر چه او گفت بگویی چَشم. این همه باید مسخّر ما باشد، ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم و طبیعت خودمان را تسخیر نکرده ایم و حاکم بر ماست.
□●صد و ده اشاره
علامه حسن زاده ی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●اگر به واسطه سوء مدیریت و ضعف فکر و عمل شما، به اسلام و مسلمین ضرری و خللی واقع شود و خود می دانید و به تصدی ادامه میدهید، مرتکب گناه عظیمی و کبیره مهلکی شده اید که عذاب بزرگ الهی دامنگیرتان خواهد شد.
#یاعلی
■●صحیفه نور ، جلد ۱۹ ، صفحه ۱۰۸
پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
مورخ: ۱۳۶۳/۱۱/۲۲●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
به دلایل کاری عصر امروز نمیتونستم
بموقع برسم ، به بزرگواری خودتون عفو بفرمائید همراهان فهیم✋
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش پنجم1⃣
● لشكر طالوت سه طايفه شدند
مقتضاى ظاهر كلام اين بود كه بفرمايد: ((فمن شرب منه فليس منى ، الا من اغترف غرفه بيده ، و من لم يشرب فانه منى ))، هر كس از اين نهر آب بنوشد از من نيست ، مگر آنكه با دستش مشتى بردارد و بنوشد، و كسى كه ننوشد، او از من است ، ليكن اينطور نفرمود، بلكه اولا جمله دوم را به جمله اول وصل كرد و ثانيا كلمه شرب را در جمله دوم مبدل به طعم كرد و بايد ديد چرا؟
علتش اين بود كه اگر اينطور فرموده بود مفاد كلام چنين مى شد، كه تمامى جنود طالوت از طالوت بودند، و تنها يك طائفه از او بيگانه و جدا شدند، و آنها كسانى بودند كه آب نوشيدند، و از اين عده جمعى كه سيراب نشدند و تنها مشتى آب برداشتند، از ايشان جدا شده و قهرا به طائفه اول ملحق شدند.
در نتيجه جنود طالوت دو طائفه مى شوند، يكى آنهائى كه از طالوت بودند، و دوم آنهائى كه از او بيگانه شدند، و حال آنكه مقصود آيه اين نبوده ، بلكه خواسته است بفرمايد سه طائفه شدند، كه طائفه سوم ، آنهائى بودند كه مشتى آب برداشتند، نه از طالوت بودند ونه بيگانه از او، بلكه با آزمايشى ديگر وضعشان روشن مى شود.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیتالله بهجت قدسسره●□
□انسان گاهی چنان به خود ظلم میکند و دست و پای خویش را طوری میبندد که هیچکس حتی خودش نمیتواند گرهگشایی کند.
□انسان میتواند در تمام شرایط و ابتلائات، راه مستقیم و صراط بندگی و عبودیت را بپیماید و در نتیجه قُرب[الهی] حاصل کند. ...
□●در محضر بهجت، ج۲، ص۳۴۶●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیات (۳) سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□و لا يحض على طعام المسكين(۳)
□كلمه (#حض) به معناى #تحريك و #تشويق است، و در كلام، #مضافى حذف شده، #تقديرش (و لا يحض على #اطعام طعام المسكين) است، يعنى مردم را به #اطعام_طعام_مسكين تشويق نمى كند.
□ #بعضى از مفسرين گفته اند: اگر #تعبير به طعام كرد، #نه به اطعام، براى اين بود كه #اشاره كرده باشد به اينكه مسكين گويا #مالك زكات و صدقه است و #احتياج ندارد به اينكه كسى به او #اطعام كند، وقتى طعام را كه #حق خود او است به او بدهند او #خودش مى خورد، همچنان كه در جاى ديگر فرموده: (و فى اموالهم حق للسائل و المحروم).
□ #بعضى ديگر گفته اند: طعام در آيه به معناى #اطعام است. و اگر تعبير به تشويق به طعام كرد، و نه به خود عمل (#اطعام) براى اين بود كه #حض هم شامل #تشويق_عملى يعنى #خود عمل اطعام مى شود، و هم شامل #تشويق_زبانى.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بیان آیات (۳) سوره ماعون□ #تفسیرالمیزان □و لا يحض على طعام المسكين(۳) □كلمه (#حض) به معناى #تحري
□بیان آیات (۴)و (۵) سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□فويل للمصلين(۴)
□الذين هم عن صلاتهم ساهون(۵)
□يعنى آنهايى كه از #نمازشان غافلند #اهتمامى به امر نماز ندارند، و از #فوت شدنش باكى ندارند چه اينكه به #كلى فوت شود و چه اينكه #بعضى از اوقات فوت گردد، و چه اينكه #وقت_فضيلتش از دست برود و چه اينكه #اركان و شرايطش و احكام و مسائلش را #ندانسته نمازى باطل بخوانند.
□در آيه شريفه #تكذيب اگر روز #جزا به چنين نمازگزارانى #تطبيق شده، چون حرف (#فاء) كه بر سر جمله آمده مى فهماند جمله مزبور #نتيجه تكذيب روز جزا است و مى رساند چنين نمازگزارانى خالى از #نفاق نيستند، چون تكذيب روز جزا #تنها به اين نيست كه به كلى آن را #منكر شود، كسى هم كه #تظاهر به ايمان مى كند و نماز مسلمانان را مى خواند، اما طورى مى خواند كه #عملا نشان مى دهد #باكى از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را #تكذيب كرده است.(۲)
@mohamad_hosein_tabatabaei
#میزان_و_عدل
□○اصلِ جامع و كلی اسلام این است كه چه در محدوده ملی و محلّی یعنی داخله حوزه اسلامی، چه در محدوده منطقهای یعنی داخله حوزه توحید با اهل كتاب و موحدان، چه در حوزه بینالمللی با جامعه بشری چه ملحد چه وثنی و چه غیر وثنی، جامعه را «#میزان و #عدل» اداره میكند.
□○خداوند در هر سه بخش ملی، منطقه ای و بین المللی فرمود: ﴿لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این از جوامعالكلم است، فرمود حقّ هیچ كسی را كم نگذارید! حالا شما چه كار دارید آن طرف كمونیست است یا غیر كمونیست!
□○جنسی که به دیگری فروختی باید سالم بفروشی! پول مردم، هر کسی که باشد، را باید بدهی، اگر چیزی از كسی خریدی، هر دین و آئینی داشته باشد، باید مبلغ آن را کامل به او بپردازی، این دین میشود دین جهانی!
□○هیچ كلمهای جامعتر از كلمه «شیء» نیست، به صورت جمع هم بیان شد، لذا از «اشیاء» بالاتر نداریم، مفهوم آن این است که ما نباید هیچ چیز مردم را كم بگذاریم! حتی در حوزه یا دانشگاه اگر یك استادی بیمطالعه رفت و تدریس کرد، این آیه میگوید این كار #حرام است و وقت مردم را دارد تلف میكند و فرقی نمی کند این مردم کافر باشند یا مسلمان؛ #اتلاف_وقت یا هر حقی از هر کسی طبق این آیه حرام است.
□○منبع: تفسیر جلسه (۷) سوره الرحمن
#آیت_الله_جوادی_آملی○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□خواب یکی از آیینه ی جمال وجلال خودمان هست
خواب آیینه ایی است که نفس در درون این آیینه تمام دارایی های خودش رادر آنجامی بیند، هرچه خوابت هست همانی
□دروس معرفت نفس|جلد دوم_جلسه۱۲□
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●آن که در احوال والدین نسبت به اولاد تأمل کند می بیند آن چه که از پدر و مادر در حق فرزند است رحمت است و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نافرمانی اوست.
■●از اینجا به معنی "یا مَن سبقَت رحمتُه غضبَه" پی ببرد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنت و طاری بودن جهنم آگاه شود.
■●هزار و یک کلمه
علامه حسن زاده ی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت دوم بخش پنجم1⃣ ● لشكر طالوت سه طايفه شدند مقتضاى ظاهر كلام اين بود كه ب
آیات 252-244 بقره قسمت دوم
بخش پنجم2⃣
و به همين منظور جمله دوم يعنى جمله : ((و من لم يطعمه فانه منى ))، را پهلوى جمله اول قرار داد، تا مفاد آيه چنين شود: كه لشكريان طالوت هر چند همه با طالوت و از او بودند، ليكن باطن آنها غير از ظاهرشان بود، و با يك آزمايش واقعيت ها روشن مى شد، و آن آزمايش نهرى بود كه در راه با آن برخوردند، و آن نهر مشخص كرد كه چه كسى از طالوت ، و چه كسى بيگانه از او بود، هر كس از آن نهر نوشيد از طالوت بيگانه شد و هر كس لب از آن تر نكرد از او و منسوب به او شد.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 443
و وقتى مفاد كلام تا اينجا اين شد، ديگر آمدن جمله ((الا من اغترف غرفه بيده ))، نمى رساند كه اين طائفه سوم از طالوت بودند، چون وقتى اين دلالت را داشت كه بلا فاصله بعد از جمله ((فمن شرب منه )) واقع شده بود، ولى بعد از ذكر هر دو طائفه آمده ، و معلوم است كه اين استثنا و اخراج از طائفه اول ، تنها باعث مى شود كه طائفه سوم داخل و جزء طائفه اول نباشند،
نه اينكه داخل در طائفه دوم باشند، و لازمه اين سخن آنست كه آيه شريفه خواسته است لشكريان طالوت را با دو آزمايش به سه طائفه تقسيم كند اول آنهائى كه از طالوت نبودند چون از نهر نوشيدند، دوم آنهائى كه از وى بودند چون از نهر ننوشيدند، سوم آنهائى كه مردد بودند، و وضعشان در آزمايش نهر معلوم نشد، چون مشتى آب برداشتند و نوشيدند، و آزمايشى ديگر وصفشان را روشن مى كند، و آن اين است كه اگر در حال جنگ به خدا اعتماد نموده ، در برابر دشمن مقاومت كنند از طالوت خواهند شد، و اگر دچار قلق و اضطراب شوند، از طائفه دوم خواهند گرديد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#تکذیبیه
■در خانه اگر کس است...!
او کم حرف میزد؛ اهل دستورالعمل دادن نبود؛ شاید اهلش را پیدا نمیکرد. اصرار که میکردی میگفت: «چنانچه طالب، صادق باشد، «ترک معصیت»، کافی و وافی است برای تمام عمر، اگرچه هزار سال باشد.»
حرفهایش، همان رفتارش بود.
■کسی از او نشنید: «چهل روز مانده به محرم، چله گناه نکردن بگیرید تا سوز دل و اشک چشمانتان برای سیدالشهدا فراوان گردد».
اما همه دیدند: هر روز با زیارت عاشورا و صد لعن و سلامش سیدالشهدا سلاماللهعلیه را زیارت میکرد؛ هر روز.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۶) سوره ماعون در تفسیرالمیزان□
□الذين هم يراون(۶)
□كسانى كه عبادت را در #انظار_مردم انجام مى دهند، (و يا در انظار بهتر و غليظتر انجام مى دهند)، اينگونه افراد #شكارچيانى هستند كه با #زبان شكار حرف مى زنند، تا شكار بدامشان بيفتد، (در بين مسلمانان خود را مسلمان تر از آنان جلوه مى دهند، و معلوم است اگر در بين اهل ملتى ديگر قرار بگيرند چهره آن مردم را به خود مى گيرند).
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بیان آیه (۷) سوره ماعون در تفسیر المیزان□
□و يمنعون الماعون(۷)
□كلمه (#ماعون) به معناى هر #عملى و هر چيزى است كه به شخصى #محتاج داده شود، و حاجتى از #حوائج زندگى او را بر آورد، مانند #قرض و #هديه و #عاريه و امثال آن. تفسيرهاى #متفرق ديگرى هم كه براى اين كلمه كرده اند به همين معنايى كه ما كرديم بر مى گردد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□بحث روايتى سوره ماعون□
#تفسیرالمیزان
□در تفسير #قمى در ذيل آيه شريفه (ارايت الذى يكذب بالدين) آمده كه اين آيه درباره #ابوجهل و #كفار _قريش نازل شد.
و در #ذيل آيه شريفه (الذين هم عن صلاتهم ساهون) آمده كه #منظور از اين جمله كسانى هستند كه به #كلى نماز را ترك كنند، زيرا اگر صرف #سهو آدمى را مستوجب ويل سازد، بايد همه #مستوجب باشند، چون هر انسانى و مسلمانى در نمازش #سهو مى كند، امام #صادق (علیه السلام) در #ذيل اين آيه فرموده: منظور #تأخير نماز از اول وقت و #بدون عذر است.(۱)
@mohamad_hosein_tabatabaei