□●حاجی آن کسی است که مقام ولایت را دریابد و به دور او طواف نماید و الّا گشتن به دور سنگ و چوب زحمت چندانی ندارند و اکثری بدان دسترسی پیدا می کنند
□●عزیزی به حضرت آقا عرض کرد می خواهم به حج بروم.
آقا فرمود: کدام حج می خواهی بروی؟
اگر واقعا میخواهی حاجی شوی باید به دور #ولایت طواف کنی
مقام شامخ ولایت در نظام هستی کعبه ی عالم و قطب عالم است و انسان در هنگام نماز اگرچه جسمش را به سوی کعبه ی ظاهری در جانب مکه می کند، اما باید جان و روحش را متوجه مقام ولایت کند که ولایت آب حیات نظام احسن عالم است وجناب خضر از این منبع حیات ارتزاق نموده که باقی و برقرار گشته است.
□●بزرگترین ریاضتی که برای جناب سالک است تقرّب به مقام شامخ ولایت است که انسان باید از مجرا و مجلای یک استاد کامل مکمّل خود را به حقیقت #مطلقه_ی_ولایت اتصال دهد.
□●شرح دروس معرفت نفس|جلد دوم_ص۱۵۹
استاد صمدی آملی حفظه الله●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
□امشب و فردا بهترین ساعات برای تضرع و دعا ، همدیگر رو یاد کنیم همراهان فهیم✋
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
۲۹ مرداد ۱۳۹۷
۳۰ مرداد ۱۳۹۷
۳۰ مرداد ۱۳۹۷
۳۰ مرداد ۱۳۹۷
۳۱ مرداد ۱۳۹۷
آیات 252-244 بقره قسمت چهارم
بخش ششم
● سخن بعضى از مفسرين مبنى بر اينكه آيه ((لولا دفع الله ...))و آياتى ديگر به دو اصل تنازع و انتخاب اشاره دارد
اينك به اول گفتار برگشته ، مى گوئيم : بعضى از مفسرين گفته اند: آيه شريفه : ((و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الارض و لكن الله ذو فضل على العالمين ))، به دو قانون تنازع در بقا و انتخاب طبيعى اشاره دارد.
و سپس گفته آيه شريفه : ((اذن للذين يقاتلون بانهم ظلموا و ان الله على نصرهم لقدير، االذين اخرجوا من ديارهم بغير حق الا ان يقولوا ربنا الله ، و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بيع و صلوات و مساجد يذكر فيها اسم الله كثيرا و لينصرن الله من ينصره ، ان الله لقوى عزيز، االذين ان مكناهم فى الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزكوه و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبه الامور))
هم اين دو قانون را از نظر شرعى امضاء نموده و جامعه اسلام را به سوى آن ارشاد مى كند و مى فرمايد تنازع بقا و دفاع از حق امرى است مشروع كه سرانجام منتهى به اين مى شود كه افراد صالح باقى بمانند، كه اين همان اصل دوم طبيعى يعنى انتخاب اشرف است .
و نيز مفسر نامبرده ، اضافه كرده : از جمله آياتى كه از قرآن كريم دلالت بر قاعده تنازع دارد، آيه شريفه زير است كه مى فرمايد: ((انزل من السماء ماء فسالت اوديه بقدرها، فاحتمل السيل زبدا رابيا، و مما يوقدون عليه فى النار ابتغاء حليه او متاع زبد مثله ، كذلك يضرب الله الحق و الباطل ، فاما الزبد فيذهب جفاء و اما ما ينفع الناس فيمكث فى الارض ، كذلك يضرب الله الامثال )).
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 460
چون اين آيه به ما مى فهماند كه سيل حوادث و ميزان تنازع كف هاى باطل و مضر به حيات اجتماع را كنار زده و از بين مى برد و در نتيجه ابليز (كه حق و نافع بوده ، و مايه آبادانى در زمين مى باشد) و نيز ابريز به عنوان زيور و ابزار كار انسان مورد استفاده قرار مى گيرد. اين بود گفتار مفسر نامبرده .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
۳۱ مرداد ۱۳۹۷