□○اشاراتی در باب علم غیب امام معصوم○□
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
□○بلی، خود امام اصل(معصوم) هم مسموم میشود، لیکن [این] در جایی [است] که میداند عمل به علم حقیقی خودش نباید بکند.[مثلا] اجلش[و هنگامه وفاتش]رسیده است، و[دقیقا] لحظه اجلش را میداند، [اینکه وفاتش] به این سبب خواهد بود، را هم می داند، [اما] مأذون نیست در عمل به غیب به هر چیزی که عالم به غیب است.
□○-[یکی] گفته [بود]: علم به غیب را امام هم نمیداند، [حتی] امام هم نمیداند کی ظهور خواهد کرد. باباجان! «لَو کُنتُ أعلمُ الغیب، لَاستَکثَرتُ مِنَ الخیر، و مَامَسّنِیَ السُوء؛ [اگر غيب را مىدانستم خير بسيار مىيافتم و (هيچ) بلایی به من نمىرسيد] اینها اینجور ندانستنشان با دانستنشان فرق دارد. [اگر گفته میشود] نمیدانند، [یعنی] بهتنهایی نمیدانند. [و اگر گفته میشود] میدانند، یعنی همه چیز را بالغیر (و بهواسطه خداوند) میدانند. آن به آن باید سیم ارتباطش، به أعلی علیین، محفوظ باشد. [به او] بگویند این کلمه [در] اینجا، یا این عمل، [در] اینجا، آیا جائز است یا نه؟ آیا واجب است یا نه؟
-[بنابراین] نمیتوانیم قیاس بکنیم معصومین را با غیر معصوم؛ که آنها[که آگاهانه] مسموم میشدهاند علل دیگری داشتهاند، و دیگران علل دیگری دارند. [لذا] احتیاط [در اینگونه امور] برای دیگران در جای خود باقی است.( بهطوریکه در اینگونه موارد دیگران حق ندارند آگاهانه مسموم شوند)
□○درس خارج فقه، کتاب جهاد، ١٣٨٨/٠٢/١۶ (ده روز قبل از رحلت)○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روائی سوره فیل□ □عبدالمطلب همچنان در كار #سقايت خود پايدارى نمود، و شيبه نيز در كار #پرده_دا
□بحث روائی سوره فیل□
□آنگاه مقدمات لشكر ابرهه به #شترانى از قريش بر خورده آنها را به غنيمت گرفتند، از آن جمله #دويست شتر از عبد المطلب را بردند، وقتى خبر شتران به #عبدالمطلب رسيد، از شهر خارج شد و به طرف لشكرگاه ابرهه روانه گشت ،
حاجب و دربان ابرهه مردى از اشعريها بود، و عبدالمطلب را مى شناخت از پادشاه اجازه ورود براى وى گرفت ، و گفت اينك #بزرگ_قريش بر در است ، كه انسانها را در شهر و وحشيان را در كوه طعام مى دهد، ابرهه گفت بگو تا داخل شود.
□عبدالمطلب مردى تنومند و زيبا بود، همين كه چشم ابو يكسوم به او افتاد بسيار احترامش كرد، به خود اجازه نداد او را روى زمين بنشاند در حالى كه خودش بر كرسى تكيه زده ، و نخواست او را در كنار خود بر كرسى بنشاند، بناچار از كرسى پياده شد، و با آن جناب روى زمين نشست ، آنگاه پرسيد چه حاجتى داشتى ؟ گفت حاجت من دويست شتر است كه مقدمه لشكر تو از من برده اند، ابو يكسوم گفت به خدا سوگند ديدنت مرا شيفته ات كرد، ولى سخنت تو را از نظرم انداخت(۴)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روائی سوره فیل□ □آنگاه مقدمات لشكر ابرهه به #شترانى از قريش بر خورده آنها را به غنيمت گرفتند،
□بحث روائی سوره فیل□
□عبد المطلب پرسيد: چرا؟ گفت : براى اينكه من آمده ام خانه #عزت و #شرف و مايه آبرو و #فضيلت شما اعراب و #معبد دينيتان را كه مى پرستيد ويران سازم و آن را درهم بكوبم ، و در ضمن دويست شتر هم از تو گرفته ام ، تو در باره خانه دينى ات هيچ سخن نمى گويى ، و در باره #شترانت حرف مى زنى از آن هيچ دفاعى نمى كنى ، از مال شخصيت دفاع مى كنى.
□عبدالمطلب در پاسخ گفت : اى ملك من با تو در باره مال خودم سخن مى گويم ، كه #اختيار آن را دارم و موظف بر حفظ آن هستم ، این خانه هم براى خود #صاحبى دارد كه از آن #دفاع خواهد كرد، و #حفظ آن به عهده من نيست ، اين سخن آن چنان ابرهه را مرعوب كرد كه بدون درنگ دستور داد شتران او را به وى باز دهند، و عبدالمطلب برگشت . آن شب براى لشكر ابرهه شبى سنگين بود ستارگانش تيره و تار به نظر مى رسيد در نتيجه دلهايشان احساس كرد گويا مى خواهد عذابى نازل شود.(۵)
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□بحث روائی سوره فیل□ □عبد المطلب پرسيد: چرا؟ گفت : براى اينكه من آمده ام خانه #عزت و #شرف و مايه آ
□بحث روائی سوره فیل□
□صاحب مجمع البيان سپس ادامه مى دهد تا مى رسد به اينجا كه : در همان لحظه اى كه #آفتاب داشت طلوع مى كرد، #طيور ابابيل نيز از كرانه افق نمودار شدند در حالى كه #سنگ ريزه هايى با خود داشتند و شروع كردند آن سنگها را بر سر لشكريان ابرهه افكندن ، و هر يك از آن مرغان #يك سنگ بر منقار داشت و #دوتا به دو چنگالش ، همينكه آن يكى سنگهاى خود را مى انداخت و مى رفت يكى ديگر مى رسيد و سنگ خود را مى انداخت ، و هيچ سنگى از آن سنگها نمى افتاد مگر آنكه هدف را #سوراخ مى كرد، به شكم كسى بر نخورد مگر آنكه پاره اش كرد، و به استخوانى بر نخورد مگر آنكه پوك و سستش كرد و از آن طرفش در آمد. ابو يكسوم كه بعضى از آن سنگها بر بدنش خورده بود از جا پريد كه بگريزد به هر #سرزمينى كه مى رسيد يك تكه از گوشت بدنش مى افتاد، تا بالاخره خود را به يمن رساند، وقتى به #يمن رسيد ديگر چيزى از او و لشكرش باقى نمانده بود، و همينكه وارد يمن شد سينه و شكمش باد كرد و منفجر شد و به هلاكت رسيد، و احدى از اشعريها و احدى از خثعم به يمن نرسيد....(۶)
مؤلف : در روايات اين داستان اختلاف شديدى در باره خصوصيات آن هست ، اگر كسى بخواهد بايد به تواريخ و سيره هاى مطول مراجعه نمايد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ #شمهای_از_اسرار_حج (قسمت اول)○□ □○روز هشتم ماه ذیالحجّه، روز #ترویه، روز آب برداشتن است. در صد
□● #شمهای_از_اسرار_حج (قسمت دوم)○□
□○حاجی در مکّه محرم میشود. اوّلین منزلی که واجب است وارد شود، #عرفات است. #روز_عرفه، روز نهم ماه ذیالحجّه، بر حاجی واجب است، بین فاصلهی ظهر تا مغرب، عرفات را درک کند که اگر کسی موفّق به درک عرفات نشد، حجّ او باطل است. لذا داریم «اَلْحَجُّ عَرَفَةُ»
□○واژهی #حج به معنی قصد است؛ حاج به معنی کسی است که هدفمند زندگی میکند؛ در زندگی خود هدف و مقصود و مقصدی دارد. جوهر و گوهر حج عرفه است. چون قصد خدا کردن و سلوک الی الله ممکن نیست مگر با #یقظه و بیداری و پی بردن به اینکه من کیستم؟ برای چه آفریده شدهام؟ مسیری که برای طی کردن آن ایجاد شدهام، چه مسیری است؟ چه غایت و مقصدی در انتهای سیرم باید مقصود من باشد؟ پی بردن به این حقیقت که حیات انسانی چیست و آنچه طی میکنم یک زندگی حیوانی است و این، که خود را به خور و خواب و خشم و شهوت مشغول داشتهام، در شأن من است. معرفت پیدا کردن به این حقیقت، توأم با نوعی ندامت و پشیمانیِ از عمر تباه شده و به ثمنِ بخس از دست رفته.
□○لذا عرفات وادی #معرفت است؛ وادی پی بردن به حقیقتی است که سالک تا امروز، در اثر غفلت و غوطهوری در جنبههای مادّی و حیوانی، از آن غافل بوده است. این همان مقام یقظه و بیداری و به خویش آمدن پس از دوران بیخویشی و بیخویشتنی است؛ بازگشت به خویشتنِ خویش است. بیدار شدن از خواب غفلت است و این بیدار شدن و یقظه، توأم با توبه است؛
□○لذا وادیِ عرفات، وادی #توبه است؛ سرزمینی است که آدم علیه السلام بعد از اینکه از بهشت الهی هبوط کرد؛ در آنجا کلمات را از خدای متعال تلقّی نمود و توبه کرد و توبهی او مورد پذیرش الهی قرار گرفت. لذا #یقظه منزلی است که بلافاصله حالت تصمیم بر تحوّل زندگی را با خود همراه دارد؛ ندامت و پشیمانی از عمر تباه شده و تصمیم جدّی برای ایجاد یک تغییر و تحوّل. لذا سرزمین عرفات وادی تحوّل و توبه است.
#ادامه_دارد...
#ماه_ذی_الحجه
□○در محضر استاد مهدی طیب - ۹۱/۰۸/۰۵○□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مراقبات_شب_عرفه
□شب نهم ماه ذیالحجّه یعنی شب عرفه، برای عبادت و مناجات، شب بسیار عظیمالقدری است؛ شب مناجات اولیای خدا با حضرت حقّ است.
□در روایات داریم که توبه در شب نهم ماه ذیالحجّه مقبول است. اگر کسی میخواهد به درگاه الهی توبه کند؛ برگردد و با خدا آشتی کند؛ پیمان شکنیها را کنار بگذارد و با حضرت حقّ تجدید پیمان و عهد کند، در این شب، در به روی توبه کنندگان گشوده است.
□کسی که شب نهم ماه ذیالحجّه را به عبادت به سر برد، ثواب یکصد و هفتاد سال عبادت برای او ثبت میشود.
□به هر حال شب نهم ماه ذیالحجّه شب بزرگی است و اعمال و عبادات خاصّی دارد. اهل مراقبه مراقبات این شب را از دست نمیدهند.
□ ۱- دعای خاصّی برای شب عرفه وجود دارد که مرحوم محدّث قمی در مفاتیحالجنان نقل کرده و دعای بسیار زیبایی است:
□اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ ....... (برای مطالعه متن کامل دعا به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□ ۲- از دیگر اعمال این شب، هزار بار خواندن تسبیحات دهگانهای است که خواندن آن با آداب خاصّ خود در اعمال روز عرفه هم وارد شده است:
□سبْحَانَ الَّذِی فِي السَّمَاءِ عَرْشُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْأَرْضِ حُكْمُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِيلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِيَامَةِ عَدْلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ، سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحَانَ الَّذِی لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْهُ إِلا إِلَيْهِ.
□ ۳- دعایی که در شب و روز جمعه وارد شده است:
□اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَيَّاَ.... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□در شب و روز عرفه نیز خوانده میشود؛ دعای زیبایی است؛ کوتاه و کمتر از یک صفحه است؛ ولی مضامین بسیار زیبایی دارد.
□ ۴- زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام از برجستهترین اعمال شب عرفه یعنی شب نهم ماه ذیالحجّه است. گویا در شب نهم ماه ذیالحجّه، سالک الی الله با این زیارت، با امام حسین علیه السّلام که به سمت کوفه میروند، خداحافظی میکند؛ چون عرب هم موقع آغاز ملاقات و دیدار و هم در موقع جدا شدن، سلام میکند. این سلام دوّم به معنای همان خداحافظی ماست. بنابراین گویا سالکِ اهل مراقبه در شب نهم ماه ذیالحجّه، با امام حسین علیه السّلام وداع میکند و عرض میکند:
#السَّلامُ_عَلَيْكَ_يا_اَبا_عَبْدِالله....
□به هر حال شب بسیار فوقالعادهای است و امیدواریم خدای متعال توفیق بهره بردن از مواهب معنوی این شب را به همهی ما عطا کند.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●صلوات عرشی جناب ابن عربی بر حضرت امام محمد باقر علیهالسلام●■
■صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلهِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی باقرِ العلومِ ، شخصِ العِلمِ و المعلومِ ، ناطقهِ الوجودِ ، ضرغامِ آجامِ المعارِفِ ، المُنکشِفِ لِکُلِّ کاشفِ ، الحیاهِ السّاریَهِ فی المجارِی ، النُّورِ المُنبَسِطِ علی الدُّراری ، حافظِ معارجِ الیقینِ ، وارثِ علومِ المُرسَلینِ ، حقیقهِ الحقائقِ الظُّهوریَّهِ ، دَقیقهِ الدّقائق النُّوریَّهِ ، الفُلکِ الجاریَّه فی اللُّجَجِ الغامرَهِ ، المُحیطِ عِلمُهُ بِالزُّبُرِ الغابِرَهِ ، النَّباء العَظیمِ و الصِّراطِ المُستَقیمِ ، المُستَنَدِ لِکُلِّ وَلیٍّ ، مُحَمَّد بنِ عَلیٍّ علیه السلام.■
@mohamad_hosein_tabatabaei
#امام_خمینی (ره):
□●مجتهد باید به مسایل زمان خود احاطه داشته باشد.برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمی کنم.
□●آشنایی به روش برخورد با حیله ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمول های دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است.
□●صحیفه نور،جلد 21،صفحه 98
پیام امام خمینی(ره) خطاب به مراجع اسلام، روحانیون سراسر کشور در مورد استراتژی آینده انقلاب و حکومت اسلامی
مورخ:۱۳۶۷/۱۲/۰۳●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مرحوم_دولابی
□●مجالس #ذکر اهل بیت علیهم السلام حوض #کوثر است، انسان را تمیز و سبک میکند؛ روضهای از روضههای #بهشت است.
□●الآن در #حوض کوثر هستید. تعقّل و تدبر کنید تا دریابید. آیا مجالس یاد خدا و اهل بیت علیهم السلام همان #آب کوثر نیست که اهل بیت علیهم السلام تقسیم می کنند؟
#یاعلی
□●مصباح الهدی ۲۶۱●□
□جهت شادی ارواح مومنین و مومنات، شیعیان و محبین اهلبیت علیهم السلام خصوصا مرحوم دولابی #صلوات□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#اقبال_الاعمال
■●روز عرفه، روز دعا و نیایش است و نمازها و دعاهای بسیاری برای این روز بیان شده است (اقبالالاعمال، ج٢، ص٧۵تا٨٢).
از مهمترین این ادعیه، دعای امام حسین علیهالسلام (ج٢، ص٨٢) و امام زینالعابدین علسهالسلام است (ج٢، ص١٠۶).
دعاهای طولانی دیگری از امام سجاد و امام صادق علیهماالسلام برای این روز ذکر شده (ج٢، ص١٢٢تا٢١١).
عمل امداوود نیز در این روز مستحب است (ج٢، ص٢۵٨).
احادیث در فضیلت زیارت امام حسین علیهالسلام در روز عرفه، نزد اهل معرفت، متواتر و فراوان است (ج٢، ص۶۴).
شب و روز عید قربان را اعمال بسیاری است. اعمالی چون: احیاء آن شب، زیارت سیدالشهدا علیهالسلام، غسل روز عید، نماز عید و دعاهای آن روز، (ج٢، ص٢۵٩تا٣١٩) همه نشاندهنده اهمیت بالای این زمان است.
قربانیکردن در روز عید، یکی دیگر از اعمالی است که بسیار بر آن تأکید شده (ج٢، ص٣١٩).
@mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
■شهادت مظلومانه زائران خانه خدا بهدست مأموران آل سعود؛ ١۴٠٧ق. (برابر با ١٣۶۶ش.)■
●جزء شهدای این حادثه نامی آشنا بود غضنفر رکن آبادی ، یادش گرامی✋
آیات 252-244 بقره قسمت چهارم
بخش پنجم1⃣
● نظريه كلى فلسفى درباره سه اصل مذكور
و اما نظريه كلى فلسفى در اين باب : بايد دانست كه در مساله پيدايش حوادث يعنى پيدايش موجودات و دگرگونگى هائى كه بعد از پيدايش در اطراف وجود آنها رخ مى دهد، همگى نشانگر قانون عليت و معلوليت است .
پس هر موجود مادى كه به نفع هستى خود فعاليت مى كند اثر وجودى خود را متوجه غير خود مى كند تا صورت و وصفى در آن غير ايجاد كند كه متناسب با صورت و وضع خود باشد، اين حقيقتى است كه اگر در حال موجودات و وضعى كه با يكديگر دارند دقت شود به هيچ وجه قابل انكار نيست .
در نتيجه ، پس هر موجودى مى خواهد از موجود ديگر بكاهد و به نوع خود اضافه كند و لازمه اين ، آن است كه هر موجود براى ابقاى وجود و حيات خود فعاليت كند و بنابر اين صحيح است بگوئيم بين موجودات تنازعى در بقا هست .
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 458
و نيز لازمه ديگر اين تأثير كه علت در معلول دارد اين است كه هر موجود قوى در موجود ضعيف تصرف كند و او را به نفع خودش فانى كند و يا حداقل دگرگون سازد بطورى كه بتواند به نفع خود از آن بهره ور شود.
با اين بيان ممكن است آن سه قانون كه طبيعى دانان ارائه داده بودند يعنى قانون تنازع در بقا، و قانون انتخاب طبيعى ، و قانون تبعيت محيط را توجيه كرد، براى اينكه هر نوع از انواع موجودات از آنجا كه تحت تأثر عوامل تضادى است كه از ناحيه نوع ديگر، تهديدش مى كند، قهرا وقتى مى تواند در برابر آن عوامل مقاومت كند كه وجودى قوى و نيرومند داشته باشد و بتواند از خود دفاع كند، حال افراد از هر نوعى نيز همينطور است ، آن فردى صلاحيت بقا را دارد كه وجودى قوى داشته و در برابر منافيات و اضدادى كه متوجه او شده و تهديدش مى كند، مقاوم باشد. اين همان انتخاب طبيعى و بقاى اشرف است .
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 252-244 بقره قسمت چهارم بخش پنجم1⃣ ● نظريه كلى فلسفى درباره سه اصل مذكور و اما نظريه كلى ف
آیات 252-244 بقره قسمت چهارم
بخش پنجم2⃣
● نظريه كلى فلسفى درباره سه اصل مذكور
و همچنين وقتى كه عده بسيارى از عوامل دست اندركارند و بيشتر آنها در نحوه تأثر متحد مى شوند، و يا آثارشان نزديك به هم است ، قهرا موجودى كه در وسط اين عوامل قرار گرفته از تأثر اين عوامل متاثر و اثری را می پذیرد كه با وضعش تناسب دارد و اين همان تبعيت محيط است .
چيزى كه در اينجا بايد به آن توجه داشت اين است كه امثال اين قواعد و نواميس ، يعنى ناموس تبعيت محيط و غير آن هر جا كه اثر مى گذارد تنها در عوارض وجود يك موجود ولو احق آن اثر مى گذارد، و اما در نفس ذات آن موجود به هيچ وجه اثر نمى گذارد، و نمى تواند موجودى را موجود ديگر كند (مثلا ميمونى را انسان كند)، ولى طبيعى دانان از آنجائى كه قائل به وجود ذات جوهرى نيستند، زير بناى دانش خود را اين قرار داده اند كه هر موجودى عبارت است از مجموع عوارض دست به دست هم داده اى كه عارض بر ماده مى شود.
لذا گفته اند همين عوارض است كه مثلا انسان را انسان و زرافه را زرافه كرده و در حقيقت هيچ نوعى نيست كه جوهر ذاتش مباين با جوهر ذات نوعى ديگر باشد بلكه تمامى انواع موجودات بعد از تجزيه و تحليل به يك موجود بر مى گردند و جوهره ذاتشان يك چيز است و آن عبارت است از ماده كه وقتى فرومول تركيبى آن مختلف مى شود به صورت انواعى مختلف در مى آيد.
از همين جا است كه مى بينيد زيربناى روش علميشان ، كارشان را بدينجا كشانده كه بگويند انواع موجودات در اثر تأثرپذيرى از محيط و از ساير عوامل طبيعى دگرگون شده و فلان موجود به صورت موجودى ديگر در مى آيد، و با كمال بى پروائى بگويند ذات آن ، مبدل به ذات ديگرى مى شود.
ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 459
و اين بحث دامنه گسترده اى دارد كه ان شاء الله در آينده اى نزديك به آن خواهيم پرداخت.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●بهمناسبت شهادت مظلومانه زائران خانه خدا بهدست مأموران آل سعود●■
#حضرت_آیتالله_بهجت_قدسسره:
■چه افرادی را که کشتند! و چه ناموسها که بر باد دادند! و چه ظلمها که به هنگام فتح بلاد مرتکب شدند! و چه فواحش که در قصرهایشان حتی الیالآن دارند!
■همین آقایان(وهابیون) که میگویند: ما سنی هستیم، اولین گنبدی که هدم کردند، گنبدِ زیدبنالخطاب، برادر عمربنالخطاب بود و قبر عثمان ـ که در آخر بقیع واقع است ـ را منهدم کردند. آیا او هم شیعه بود؟! آیا این همه علمای سنی که رد بر وهابیت نوشتهاند، شیعهاند؟!
■همین آقایان(وهابیون) شعائر اسلام و محترمات و مقدسات حتی در نزد سنیها را از بین بردند، قبور زوجات نبی صلیاللهُعلیهوآلهوسلم، مالک، حضرت یسَع و حضرت اسماعیل، و ائمهی بقیع علیهمالسلام و… را با خاک یکسان کردند!
□●در محضر بهجت، ج۲، ص٢۵۵●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□آيات ۱ - ۹، سوره همزه□
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
وَيْلٌ لِّكلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ(۱)
الَّذِى جَمَعَ مَالاً وَ عَدَّدَهُ(۲)
يحْسب أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ(۳)
َكلا لَيُنبَذَنَّ فى الحُْطمَةِ(۴)
وَ مَا أَدْرَاك مَا الحُْطمَةُ(۵)
نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ(۶)
الَّتى تَطلِعُ عَلى الاَفْئِدَةِ(۷)
إِنهَا عَلَيهِم مُّؤْصدَةٌ(۸)
فى عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ(۹)
● ترجمه آیات
به نام اللّه كه رحمان و رحيم است .
واى به حال هر طعنه زن عيب جوى (۱).
كسى كه مالى را جمع مى كند و از شمردن مكرر آن لذت مى برد (۲).
گمان مى كند كه مال او وى را براى ابد از مرگ نگه مى دارد (۳).
نه ، چنين نيست به طور حتم در حطمه اش مى افكنند (۴).
و تو چه مى دانى كه حطمه چيست ؟ (۵).
آتش فروزان و خرد كننده خداست (۶).
آتشى كه نه تنها ظاهر جسم را مى سوزاند بلكه بر باطن و جان انسان نيز نزديك مى شود (۷).
آتشى كه دربش به روى آنان بسته مى شود (۸).
در ستون هاى بلند و كشيده شده (۹).
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□آيات ۱ - ۹، سوره همزه□ بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَيْلٌ لِّكلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ(
□اين سوره تهديد شديدى است به كسانى كه عاشق جمع مالند، و مى خواهند با مال بيشتر خود بر سر و گردن مردم سوار شوند، و بر آنان كبريايى بفروشند، و به همين جهت از مردم عيب هايى مى گيرند كه عيب نيست و اين سوره در مكه نازل شده است .
□سوره ی همزه مکی است و نه آیه دارد
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□● #شمهای_از_اسرار_حج (قسمت دوم)○□ □○حاجی در مکّه محرم میشود. اوّلین منزلی که واجب است وارد شود،
□○ #شمهای_از_اسرار_حج (قسمت سوم)○□
□○در متن دعاهایی که از معصومین علیهم السلام برای #روز_عرفه وارد شده است، غالباً همین حالات را میبینیم. از یک سو توجّه به حقّ عظیم خدای متعال و از سوی دیگر توجّه به کاستیهای خویشتن و توبه و پشیمانی از انحراف و انحطاطی که انسان عمری در مسیر زندگی دچار آن بوده است.
□○جالب اینجاست که زمان وقوف در وادی #عرفات روز است؛ یعنی از ظهر تا غروب آفتاب. این زمانی است که حاجی باید در #عرفات باشد. این همان زمانی است که انسان در زندگی دنیوی خود غرق اشتغالات ظاهری است و چشمش به عالم ظاهر دوخته شده است. به تعبیر دیگری، سرزمین عرفات یادآور بیداری عمومییی است که در کلّ خلقت اتّفاق میافتد؛ آغازِ قیامت و برپاشدنِ صحنهی محشر، که در آنجا بیدارییی است که همه، از نیک و بد، به آن نائل میشوند. منتهیٰ آن بیداری، قهری و جبری است و آن روز راهی برای تصحیح و اصلاح اشتباهات و خطاها باقی نمانده است. امّا اینجا اگر سالک به معرفت و بیداری و یقظه برسد، امکانِ تغییر رویّه و تحوّل برای او وجود دارد.
#ادامه_دارد...
□○در محضر استاد مهدی طیب - ۹۱/۰۸/۰۵○□
#ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○در روز #هشتم_ماه_ذی_الحجه دو مناسبت واقع شده است. #مناسبت_اوّل بسیار شاد و فرخنده است. سالروز ازدواج پدر بزرگوار رسولخدا صلی الله علیه و آله، حضرت عبدالله علیه السلام و مادر عظیم القدر ایشان، آمنهبنتوهب علیها سلام، در سال پنجاهوچهارم قبل از هجرت پیامبر است.
□○این ازدواج منشأ بزرگترین نورها در هستی شد. انتقال نور پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به عالم ظاهر، میوه و محصول ازدواج پاک و فرخندهای بود که خدایمتعال میان عبدالله و آمنه علیها سلام محقّق کرد.
□○جا دارد این ازدواج فرخنده را خدمت میوهی این ازدواج، که وجود مقدّس بقیّةاللهالاَعظم ارواحنافداه هستند را، به همهی دوستداران خاندان نبوّت و رسالت، تبریک عرض کنم.
□○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی ۲۵ مهر ۹۲○□
#ماه_ذی_الحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○در روز #هشتم_ماه_ذی_الحجه دو مناسبت واقع شده است. #مناسبت_اوّل بسیار شاد و فرخنده است. سالروز ازد
🚩□○خروج اباعبداللهالحسین علیه السلام از مکّه بهسمت کوفه○□
□○ #حادثه_ی_دومی که در تواریخ، در روز #هشتم_ماه_ذیالحجّهی سال شصتم هجریقمری ثبت شده است، ماجرای حرکت اباعبداللهالحسین علیه السلام از مکّه بهسمت کوفه و نهایتاً بهسمت کربلا است.
□○حضرت اباعبدالله علیه السلام روز هشتم ماه ذیالحجّه که #یوم_الترویه (۱) و روزی است که حجّاج آب برمیداشتند، در یومالتّرویه، یعنی درست در شرایطی که همهی مردم بهسمت منا و عرفات میروند، اباعبداللهالحسین علیه السلام راه را جدا کردند و بهسمت کوفه حرکت کردند.
□○اين هم یک اقدام کاملاً دقیق و حساب شده بود. کاری کاملاً چشمگیر بود؛ چون اگر حضرت چند روز قبل از آن حرکت میکردند، کسی احساس نمیکرد؛ امّا آن روز در ذهن همه این پرسش پیش آمد که چه شده پسر پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله مناسک را رها کرده است؛ بهجای اینکه همراه حاجیان بیاید و مراسم حج را انجام دهد؛ به جای دیگری سفر میکند؟ این یک حرکت بسیار دقیق بود برای اینکه ذهنها را برای پیجویی علّت این قضیه حسّاس کند.
□○اين را هم عرض کردهیم: اینکه معمولاً مدّاحها و هیئتیها می گویند حضرت قصد حج را به عمرهی مفرده تبدیل کردند؛ حرف دقیقی نیست. حضرت اباعبدالله علیه السلام از روز اوّل که وارد مکّه شدند، به قصد عمرهی مفرده آمدند و قصد حج نداشتند؛ لذا عمرهیشان را که انجام دادند، رفتن به عرفات، مشعر و منا برآن حضرت واجب نبود.
□○حضرت در روز #هشتم_ماه_ذی_الحجه ی سال شصتم هجریقمری از مکّه بیرون آمدند و سفری را آغاز کردند؛ که به کربلا و واقعهی عظیم عاشورا منجر شد.
□○در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی 2۲۵ مهر ۹۲○□
○۱. "ترویة" یعنی آب برداشتن. حجّاج در این روز در مکّه آب بر می داشتند و همراه می بردند که شب عرفه را در منا بمانند؛ روز عرفه به عرفات و در پی آن به مشعر و منا بروند. برای این سفر آب همراه می بردند○
#ماه_ذی_الحجه
#امام_حسین_علیه_السلام
@mohamad_hosein_tabatabaei
#مراقبات_روز_عرفه
□۱- روزه (برای کسی که برای خواندن دعا و مناجات ضعف پیدا نکند)
□۲- غسل قبل از ظهر
□۳- زيارت حضرت سيدالشّهداء عليه السّلام كه برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلكه افضل از اين است.
□۴- پس از آنکه نماز ظهر و عصر را با ركوع و سجود نيكو بجا آورد،
#دو_ركعت_نماز_زیر_آسمان_بخواند:
□در ركعت اوّل سوره حمد و سوره توحيد
□در ركعت دوّم سوره حمد و سوره كافرون.
□و بعد از نماز گناهان خود را یک به یک مرور و به زبان اعتراف و استغفار کند.
#پس_از_آن_چهار_ركعت_نماز_بجا_آورد
□در هر ركعت پس از سوره حمد، پنجاه مرتبه سوره توحيد.
□که همان نماز حضرت اميرالمؤمنين عليه السّلام است.
□۵- خواندن تسبیحات، تهلیلات و تکبیرات زیر:
□سبْحَانَ الَّذِی فِي السَّمَاءِ عَرْشُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْأَرْضِ حُكْمُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِيلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِيَامَةِ عَدْلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ، سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحَانَ الَّذِی لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْهُ إِلا إِلَيْهِ.
□سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ (صد مرتبه)
□سوره توحید، آیت الکرسی، صلوات بر محمّد و آل محمّد (هر کدام صد مرتبه)
□لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِی وَ هُوَ حَیٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِيرٌ (ده مرتبه)
□أسْتَغْفِرُ اللهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ (ده مرتبه)
#اذکار_زیر_هرکدام_ده_مرتبه:
□يا اللّهُ
□يا رَحْمَنُ
□يا رَحِيمُ
□يا بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ
□يا حَيُّ يَا قَيُّومُ
□يا حَنَّانُ يَا مَنَّانُ
□يا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ
□آمِينَ
#سپس_بگوید:
□اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ يَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ يَا مَنْ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ يَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ يَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى يَا مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
و حاجت خود را بخواهد كه به خواست خدا، برآورده خواهد شد.
□۶- خواندن صلواتى كه از امام صادق علیه السّلام روايت شده است.
□اللَّهُمَّ يَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْأَوَّلِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْآخِرِينَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِي الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَ .... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۷- خواندن دعای امِّ داود
□۸- خواندن تسبیحی که در مفاتیح الجنان آمده است:
□سبْحَانَ اللهِ قَبْلَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللهِ بَعْدَ كُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللهِ مَعَ كُلِّ أَحَدٍ وَ ... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۹- خواندن دعای:
□اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَيَّاَ.... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□۱۰- خواندن دعای امام حسین علیه السّلام در روز عرفه
□۱۱- خواندن دعای امام سجّاد علیه السّلام در روز عرفه
□۱۲- خواندن زیارت سوّم جامعه
□۱۳- در آخر روز عرفه بخواند:
□يا رَبِّ اِنَّ ذُنُوبی لا تَضُرُّكَ، وَاِنَّ مَغْفِرَتَكَ لي لا تَنْقُصُكَ، فَاَعْطِنی ما لا يَنْقُصُكَ، وَاغْفِرْلی ما لايَضُرُّكَ
□پروردگارا، همانا گناهان من زيانى به تو نزند و محققاً آمرزش تو بر من نقصانى به تو نرساند، پس عطا كن به من آنچه را نقصانت نرساند و بيامرز برايم آنچه را زيانت نزند.
#و_همچنین_بخواند:
□اللَّـهُمَّ لا تَحْرِمْنی خَيْرَ ما عِنْدَكَ لِشَرِّ ما عِنْدی، فَاِنْ اَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنی بِتَعَبی وَنَصَبی، فَلاتَحْرِمْنی اَجْرَ الْمُصابِ عَلی مُصيبَتِهِ.
□خدايا محرومم مكن از آن خيرى كه نزد توست، بخاطر آن شرّى كه پيش من است، پس اگر تو به رنج و خستگیام رحم نمیكنى، پس محرومم مدار از پاداش مصيبت ديدهاى بر مصيبتش.
□۱۴- خواندن دعای عشرات نزدیک غروب آفتاب
□در صدر همه دعاها #دعای_فرج مولایمان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه که اگر اجابت شود، سایر دعاها هم داخل آن دعا اجابت میشود، #انشاءالله.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●از برجستهترین #مراقبههای روز عرفه، #زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. کسانی که به صورت ظاهر این توفیق را ندارند؛ خوب است قلبها را از دور روانهی حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام کنند و زائر آن بزرگوار باشند.
□●با توجّه به روایتی که از امام علیه السلام نقل شده است (۱) که امید است #زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رضی الله عنه در سرزمین ری همپایهی زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام مورد عنایت پروردگار و توجّه اهل بیت علیهم السلام واقع شود؛
□●اگر میتوانید، روز عرفه لااقل به حرم سیّد الکریم علیه السلام مشرّف شوید و در داخل حرم، چشمانتان را ببندید و تصوّر کنید که در حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام هستید؛ اوّل به حضرت اباعبدالله علیه السلام سلام دهید و آن حضرت را زیارت کنید؛ بعد حضرت عبدالعظیم را زیارت کنید.
□●این را همیشه به یاد داشته باشید؛ نه تنها برای روز عرفه، هر وقت به زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام رفتید، چنین کنید. انشاءالله روز عرفه هم موفّق شوید به حرم سیّد الکریم رضی الله عنه بروید و زیارت مخصوصهی امام حسین علیه السلام در روز عرفه را آنجا بخوانید.
□●امید است همان حال و هوای حرم اباعبدالله الحسین علیه السلام را احساس کنید و عنایاتی که اگر موفّق بودید به صورت ظاهر به کربلای معلّیٰ مشرّف شوید، نصیبتان میشد؛ ان شاء الله در حرم حضرت عبدالعظیم علیه السلام هم خدای متعال عنایت میفرماید.
□●در محضر استاد مهدی طیب- جلسه ی ۲۷مهر ۹۱●□
□●1. مجلسی، بحار، ج ۹۹، ص ۲۶۸●□
#ماه_ذی_الحجه
#روز_عرفه
@mohamad_hosein_tabatabaei
#استاد_علی_صفایی_حائری
□●اتصال به حق و انقطاع از خلق●□
□عده اى خدمت رسول اللَّه (صلی الله علیه وآله) آمدند و گفتند: بر ما بهشت را تضمين كن.
حضرت به دو گروهى كه آمده بودند، دو جواب دادند:
□به يك عده گفتند به شرط اينكه سجده هايتان را طولانى كنيد
و به عده ديگر گفتند به شرطى كه از غير خدا چيزى نخواهيد.
□در روايت هست، آنهايى كه بنا بود از غير خدا چيزى نخواهند، به حدى رسيده بودند كه اگر بالاى استَر بودند و تازيانه شان می افتاد، از همراهشان نمی خواستند كه به آنها بدهد، خودشان پايين میآمدند و برمی داشتند.
□ #غناى_از_غير_حقّ، خود، درهاى بهشت را باز میكند. #سجود هم قرب است و اتصال و طولانى شدنش، يك نوع چشيدن باطنى میخواهد. پس جواب حضرت، هر دو راه را باز كرده است.
□ #اتصال_به_حق و #انقطاع_از_خلق، نفوس را بهشتى میكند و ضمانت بهشت را به دنبال دارد.
□●اخبات، ص: ۱۰۴●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#مراقبات_شب_عرفه
□شب نهم ماه ذیالحجّه یعنی شب عرفه، برای عبادت و مناجات، شب بسیار عظیمالقدری است؛ شب مناجات اولیای خدا با حضرت حقّ است.
□در روایات داریم که توبه در شب نهم ماه ذیالحجّه مقبول است. اگر کسی میخواهد به درگاه الهی توبه کند؛ برگردد و با خدا آشتی کند؛ پیمان شکنیها را کنار بگذارد و با حضرت حقّ تجدید پیمان و عهد کند، در این شب، در به روی توبه کنندگان گشوده است.
□کسی که شب نهم ماه ذیالحجّه را به عبادت به سر برد، ثواب یکصد و هفتاد سال عبادت برای او ثبت میشود.
□به هر حال شب نهم ماه ذیالحجّه شب بزرگی است و اعمال و عبادات خاصّی دارد. اهل مراقبه مراقبات این شب را از دست نمیدهند.
□ ۱- دعای خاصّی برای شب عرفه وجود دارد که مرحوم محدّث قمی در مفاتیحالجنان نقل کرده و دعای بسیار زیبایی است:
□اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى وَ عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ وَ مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ ....... (برای مطالعه متن کامل دعا به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□ ۲- از دیگر اعمال این شب، هزار بار خواندن تسبیحات دهگانهای است که خواندن آن با آداب خاصّ خود در اعمال روز عرفه هم وارد شده است:
□سبْحَانَ الَّذِی فِي السَّمَاءِ عَرْشُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْأَرْضِ حُكْمُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِيلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِي الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِيَامَةِ عَدْلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ، سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ، سُبْحَانَ الَّذِی لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْهُ إِلا إِلَيْهِ.
□ ۳- دعایی که در شب و روز جمعه وارد شده است:
□اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَيَّاَ.... (به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
□در شب و روز عرفه نیز خوانده میشود؛ دعای زیبایی است؛ کوتاه و کمتر از یک صفحه است؛ ولی مضامین بسیار زیبایی دارد.
□ ۴- زیارت اباعبدالله الحسین علیه السّلام از برجستهترین اعمال شب عرفه یعنی شب نهم ماه ذیالحجّه است. گویا در شب نهم ماه ذیالحجّه، سالک الی الله با این زیارت، با امام حسین علیه السّلام که به سمت کوفه میروند، خداحافظی میکند؛ چون عرب هم موقع آغاز ملاقات و دیدار و هم در موقع جدا شدن، سلام میکند. این سلام دوّم به معنای همان خداحافظی ماست. بنابراین گویا سالکِ اهل مراقبه در شب نهم ماه ذیالحجّه، با امام حسین علیه السّلام وداع میکند و عرض میکند:
#السَّلامُ_عَلَيْكَ_يا_اَبا_عَبْدِالله....
□به هر حال شب بسیار فوقالعادهای است و امیدواریم خدای متعال توفیق بهره بردن از مواهب معنوی این شب را به همهی ما عطا کند.
#مراقبات_ماه_ذیالحجه
@mohamad_hosein_tabatabaei