eitaa logo
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
1.6هزار دنبال‌کننده
641 عکس
6 ویدیو
0 فایل
بررسی اثار احوال ونظرات مفسرفقیه فیلسوف وعارف کبیر محمدحسین طباطبایی وسایر علما
مشاهده در ایتا
دانلود
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#آیت_الله_العظمی_مکارم_شیرازی: □اگر روند رسیدگی به پرونده ها زمانبر شده این را شما درست کردید □و ب
□●بدون چشم پوشی عدالت را درحق منحرفان و کج رفتاران اجرا کنید.●□ □ با قدرت تمام به کج رفتاران و منحرفان مهلت ندهند که با اعمال غیرانسانی - اسلامی خود عمداً یا از روی نادانی و بی بند و باری چهره مقدس جمهوری اسلامی را برخلاف آنچه هست نمایش دهند. □باید عدالت اسلامی در حق آنان بدون غمض عین اجرا شود. □●صحیفه نور،جلد ۱۷،صفحه ۲۲۷ پیام امام خمینی(ره) به مناسبت آغاز پنجمین سال رسمیت جمهوری اسلامی مورخ:۱۳۶۲/۰۱/۱۲●□ @mohamad_hosein_tabatabaei
■●چرا مباهله؟ آیا راه دیگری نبود؟●■ ■●در بعضی از اوقات كه طرف مقابل به هيچ قِسْم، حاضر برای شنيدن سخن حق نيست و به خوبى، خودِ حق را دريافته لكن حاضر براى تسليم و تبعيّت نيست، و مى خواهد به هر وسيله اى كه بتواند فرار كند و شانه خود را از تحمّل بار حقّ خالى كند و حرف خود را كه بر اساس خيالات باطله، نفس امّاره براى او زينت داده است به كُرسى بنشاند؛ چاره اى جز مباهله نيست.(ص۲۴۵) ■●اينجاست كه ديگر نوبت مباهله می رسد، چون منطق و سخن حقّ و استدلال و بيّنه براى كسى مفيد و مؤثّر است كه حاضر براى تلقّى و قبول حقّ و ادراك واقع باشد، امّا براى گروهى كه هر چه بر آنان حقّ بيشتر روشن گردد بر اصرار خود و انكار خود بيشتر مى افزايند، چه سودى خواهد داشت.(ص۲۴۳) ■● . مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیه●■ @mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□○ #شمه‌ای_از_اسرار_حج (قسمت هفتم)○□ □○عید قربان عید قربانی شدن و اهل #قرب شدن است و به قرب راه پید
□○ (قسمت هشتم)○□ □○وقتی سر تراشید، یعنی تن به بندگی و عبودیّت داد. سر تراشیدن در فرهنگ امروز بشری هم نوعی خواری را می‌رساند. مجرمینی را که دستگیر می‌کنند، سرشان را می‌تراشند؛ این نوعی خواری و ذلّت است. □○وقتی حاجی هم با شیطان بیرون و هم با شیطان درون به مصاف پرداخت و در این نبرد غالب شد؛ می‌گوید خدایا من نبودم؛ من که‌ام که با شیطان بیرون مقابله کرده باشم؟! من که‌ام که بر شیطان درون غلبه کرده باشم؟! چون اینجا نقطه‌ی خطرناکی است. □○بعضی از کسانی که در مسیر سلوک بوده‌اند با بعضی از موفّقیّت‌هایی که در طی گردنه‌های سلوک نصیبشان شده است، دچار عُجب و غرور شده‌اند و به انیّت و انانیّت دچار شده و ادّعای مقاماتی کرده‌اند. اینجاست که سر می‌تراشد؛ یعنی می‌گوید خدایا من ذلیل توام؛ من عبد توام؛ من کیستم؟! همه چیز تویی؛ هرچه هست تویی. کسی که این‌گونه شد؛ از خود خالی شد و خود را در درون خویش سر برید و فریب شیطان را نخورد؛ وجودش که از خود تهی شد، از دوست پر می‌شود. □○معنیِ و یعنی این. این قرب قربِ بسیار عجیبی است. به‌قدری نزدیکی حاصل می‌شود که دوگانگی از بین می‌رود. □○روزی سالکی بود و محبوبی بود؛ این سالک می‌خواست به آن محبوب برسد؛ امّا با قربانی شدن، یگانگی حاکم شد؛ این فوق قرب است. قرب وقتی است که دو چیز باشند و به هم نزدیک شوند. امّا در اینجا دو تا نیستند؛ منی وجود ندارد؛ او رفت؛ همه چیز شد او. و این قرب عجیبی است. فرمود: «اِذا سَاَلَكَ عِبادِی عَنِّی فَإنِّی قَرِيبٌ» دوست نزدیک‌تر از من به من است □○این میوه‌ی قربانی شدن است؛ از خود خالی و از او پر شدن. همه‌ی وجودش می‌شود او و به مقام خلافت و ولایت می‌رسد. مقام خلیفة اللّهی میوه‌ی همین سیر است. روز عید قربان روزی است که ابراهیم خلیل علیه السلام به امر الهی بر حنجر فرزند محبوبش اسماعیل علیه السلام خنجر نهاد تا به فرمان خدا او را ذبح کند؛ هم پدر سمبل تسلیم مطلق است؛ هم فرزند. □○وقتی این حاصل شد؛ وقتی از قربانگاه استقبال کردند و برای قربانی آماده شدند، شایستگی امامت و خلافت فراهم آمد و ندا رسید؛ «اِنِّی جاعِلُكَ لِلنّاسِ اِماماً» . □○روز عید قربان روز نیل ابراهیم خلیل علیه السلام به مقام امامت است.اینجاست که عبد به مقام خلافة ‌اللّهی که مقام شایسته‌ی سالک الی الله و عبد خداست دست پیدا می‌کند. حال که این موفّقیّت حاصل شد؛ به یُمن این موفّقیت، خدای متعال سه شب سالک موفّق را در منا میهمان می‌کند. □○وقوف در منا میهمانی پیروزی در سیری است که سالک طی کرده است. صاحب‌خانه و میزبان خداست و او سالک به مقصد رسیده را سه شب میهمان می‌کند. در منا روزهای بعد عمل آنچنانی‌یی وجود ندارد؛ جز اینکه رمی جمرات می‌کنند و برمی‌گردند و فقط وقوف مهم است. ... □○در محضر استاد مهدی طیب - ۹۱/۰۸/۰۵○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□○عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل ○□ □○هر کس که در دنیا بویی از خوبان خدا را در نفس خود استشمام کرد و با سرمه ی نور محمّد و آل محمّد علیهم السّلام چشم خود را سرمه کشید، در آخرت بیناست. ذکر خوبان خدا سرمه ی چشم دل است. از سرمه ی این خاندان دست برندار. اقلّش این است که این سرمه کور مادرزاد را بینا میکند. این کاری است که حضرت عیسی علیه السّلام میکرد که هر چه دارد، از حضرت محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم دارد. □○چیزی بالاتر از نشستن در محضر اهل بیت علیهم السّلام ، در بهشت و قرب و در هیچ جای دیگر وجود ندارد. □○مصباح الهدی - تألیف استاد مهدی طیّب○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
■●فضیلت و مراقبات روز ۲۵ ذی‌الحجّه - روز نزول سوره «هَل اَتی»●■ ■●روز بیست و پنجم ماه ذی‌الحجّه روز نزول سوره «هَل اَتیٰ» است. این‌گونه که در احادیث وارد شده است، حَسَنِین علیهما السّلام بیمار شدند. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم برای عیادت آنها آمدند. به حضرت امیر علیه السّلام فرمودند: ای ابالحسن! چیزی نذر کن تا اگر خدای متعال دو پسر تو را شفا داد، آن‌ کار را انجام دهی، و اگر خواسته‌ی تو هم عملی نشد، انجام آنچه نذر کردی بر تو واجب نخواهد بود. ■●علیّ بن ابیطالب علیه السّلام فرمودند: من نذر می‌کنم اگر حَسَنِین علیهما السّلام خوب شوند، سه روز پیاپی روزه بگیرم. فاطمه زهرا سلام الله علیها هم فرمودند: من هم همین نذر را می‌کنم. فضّه هم که خادمه‌ی ایشان و زن بسیار عارفه، بزرگوار و عظیم‌القدری است، گفت: من هم نذر می‌کنم. لذا این سه نفر نذر کردند در صورت بهبودی حال حَسَنِین علیهما السّلام، سه روز پیاپی روزه بگیرند. ■●پس از بهبودی حَسَنِین علیهما السّلام این سه بزرگوار به همراه حَسَنِین علیهما السّلام، جهت ادای نذر خود، سه روز پیاپی روزه گرفتند. ■●امّا هر سه شب پیاپی، طعام افطار خود را به مسکین و یتیم و اسیری که به در منزل آنها آمده بودند، بخشیدند و با آب افطار نمودند... ■●سوره «هَل اَتی(انسان)» ماجرای انفاق خالصانه‌ی اهل‌بیت علیهم ‌السّلام را نقل کرده و سپس به مقامات بلند معنوی اهل‌بیت علیهم‌ السّلام در جهان دیگر اشاره می‌کند. ■●برای این روز بسیار شریف اعمال زیر وارد شده است: ■●روزه داشتن اين روز، به پيروى از اهل بیت علیهم السّلام ■●صدقه به مساكين و ايتام، و سعى در اطعام ايشان به خصوص در شب بیست و پنجم ■●از آن‌جا كه بعضى از علماء اين روز را روز مباهله می‌دانند، مناسب است زيارت جامعه و دعاى مباهله نيز در اين روز خوانده شود. @mohamad_hosein_tabatabaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیات 254-253 بقره قسمت دوم بخش سوم ● اختلاف ديگر در معناى ((دفع بعضهم درجات ))و مراد از بعض در آن و همچنين اختلاف ديگرى در معناى ((ورفع بعضهم درجات ...)) كرده اند، بعضى گفته اند: مراد از آن پيامبر اسلام است كه خدا درجات او را بلند كرد، و بر تمامى انبيا برترى داد، زيرا هر پيغمبرى ، مبعوث بر امت خود بود، و آن جناب مبعوث بر تمامى خلق اولين و آخرين است ، هم چنانكه خداى تعالى فرمود: ((و ما ارسلناك الا كافه للناس )). و نيز به دليل اينكه خداى تعالى آنجناب را به حكم آيه شريفه : ((و ما ارسلناك الا رحمه للعالمين )) رحمت براى همه عالم دانسته ، و باز به دليل اينكه او را خاتم نبوت دانسته و فرموده : ((ولكن رسول الله و خاتم النبيين )). و باز به اين جهت به او كتابى داده كه ما فوق تمامى كتب آسمانى و بيانگر هر چيز و كتابى است كه از تحريف مبطلين محفوظش داشته ، و معجره اى يافته است كه تا آخرين روز دنيا اعجازش باقى است ، همچنان كه فرمود: ((و انزلنا اليك الكتاب بالحق مصدقا لما بين يديه من الكتاب و مهيمنا عليه )). و نيز فرموده : ((و نزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شى ء))، و نيز فرموده : ((انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون ))، و نيز فرموده : ((قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان يأتوا بمثل هذا القرآن لا يأتون بمثله ، و لو كان بعضهم لبعض ظهيرا))، و نيز به دليل اينكه آنجناب را به دينى اختصاص داد كه قيم است ، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 475 يعنى از عهده تامین تمامى مصالح دنيا و آخرت بشر بر مى آيد، همچنان كه فرمود: ((فاقم وجهك للدين القيم )). بعضى هم گفته اند مراد از اين ترفيع درجه ، همان امتيازاتى است كه به انبياء داده ، مثلا در باره نوح فرموده : ((سلام على نوح فى العالمين )). و درباره ابراهيم (عليه السلام ) فرموده : ((واذ ابتلى ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن قال انى جاعلك للناس اماما)). و نيز درباره آن جناب فرموده : كه از خدا چنين درخواست كرد: ((واجعل لى لسان صدق فى الاخرين )). و درباره ادريس (عليه السلام ) فرموده : ((و رفعناه مكانا عليا)) و درباره يوسف (عليه السلام )، فرموده : ((نرفع درجات من نشاء)) و درباره داود (عليه السلام ) فرموده : ((وآتينا داود زبورا)) و غير از اين آيه نيز آياتى كه مختصات انبياء را ذكر مى كند موجود است . و همچنين بعضى ديگر گفته اند مراد از كلمه ((رسل )) در آيه شريفه آن رسولانى است كه در همين سوره (يعنى سوره بقره ) نامشان ذكر شده ، مانند: ((ابراهيم ))، ((موسى ))، ((عيسى ))، ((عزير))، ((ارميا))، ((شموئيل ))، ((داود)) و ((محمد))، (صلى الله عليه و آله و سلم )، كه تا اين جا موسى و عيسى را نام برده ، و بقيه باقى مانده اند، پس مراد از بعضى از انبيا كه درجه آنان بالا رفته محمد (صلى الله عليه و آله و سلم ) است كه نسبت به بقيه ، درجه بالاترى دارد. بعضى ديگر گفته اند از آنجائى كه مراد از رسل در آيه ، آنانى هستند كه اندكى قبل از اين آيه ، نامشان به ميان آمده بود، يعنى موسى و داود و شموئيل و محمد (صلى الله عليه و آله و سلم )، و مختصات موسى را بيان كرده بود، ترجمه تفسير الميزان جلد 2 صفحه 476 و آن مساله سخن گفتن با او بود، و بعد از اين مساله رفع درجات را آورده ، قهرا منظور جز پيامبر اسلام نمى تواند باشد، و ممكن است بنابراين قول ، تصريح به نام عيسى (عليه السلام ) را اينطور توجيه كرد كه چون قبلا نام اين بزرگوار در بين انبيائى كه در اين آيات ذكر شده نيامده بود. نام آن حضرت آورده شده است . 🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸 🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹 🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺 ▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
□○ :جوانی هستم که مایلم در راه وظیفه و خدمت به مسلمین مشغول شوم و اکنون بین تحصیل در حوزه یا دانشگاه مردد می‌باشم؛ لطفا با توجه به نیازهای کنونی کشور، بفرمایید کدام مسیر را انتخاب نمایم که رضایت امام زمان(عجل الله) را جلب کرده باشم؟ □○ :تحصیل در حوزه، به رضایت ان حضرت نزدیکتر است. ان شاءالله ‌ @mohamad_hosein_tabatabaei