☑️شادی روح علامه طباطبایی(ره) #صلوات
@mohamad_hosein_tabatabaei
کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
#شرح_مثنوی ○ ۱ ○ □○بسم الله الرحمن الرحیم○□ ○بشنو از نی چون حکایت میکند ○از جداییها شکایت می
#شرح_مثنوی ○ ۲ ○
□○مطلب مورد توجه بعدی، #نی است که سخنان گوناگونی پیرامون آن گفته شده است. عدهای بر این باورند که «نی» همان حقیقت #انسان_کامل است. برخی گفتهاند #عقل_کل است ولی این «نی»، خود مولوی و در واقع #نفس_ناطقه انسان است که به من و شما و همه کسانی که مثنوی را میخوانند میگوید:
○بشنو از نی چون حکایت میکند
□○خاصیت نی این است که کسی در آن میدمد و آوازی از آن خارج میشود وگرنه خودش تهی است و به خودی خود خاصیتی ندارد. مولوی میگوید که من مثل نی درونتهی شدهام یعنی هیچ حجابی بین من و خدای من باقی نمانده است و به اصطلاح به #مقام_فنا رسیدهام. چون به مقام فنا رسیدهام دیگر من نیستم و حکایتگر، کسی دیگر از درون من است؛
○در پس آینه طوطی صفتم داشتهاند
○آن چه استاد ازل گفت بگو میگویم
□○میگوید که من به مقامی رسیدهام که نفس و حقیقت من در اتصال کامل به حق متعال است و من دیگر خودیت و حجابی ندارم لذا اوست که در من میدمد و از نی وجودی من #ظهور میکند. این همان قرب نافله است. #قرب_نافله اینگونه است که «كُنْتُ سَمْعَهُ اَلَّذِي يَسْمَعُ بِهِ وَ بَصَرَهُ اَلَّذِي يُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ اَلَّذِي يَنْطِقُ بِهِ وَ يَدَهُ اَلَّتِي يَبْطِشُ بِهَا». در قرب نافله، این حق است که پایین میآید و اعضا و جوارح عبد میشود و در قرب فریضه، بنده بالا میرود و اعضا و جوارح حق متعال میشود لذا قرب فریضه بر قرب نافله تقدم دارد. مستحبات ما را ارتقاء میدهد و به کمال میرساند اما در سایهی عمل به واجبات. مولوی در جاهای دیگری نیز به این نی اشاره میکند:
○ما چو چنگیم و تو زخمه می زنی
○زاری از ما نه تو زاری می کنی
○ما چو ناییم و نوا در ما ز تست
○ما چو کوهیم و صدا در ما ز تست
□○بیش از سی تا چهل بیت از مولوی در همین مثنوی داریم که پیرامون نی است و تفسیر همین بشنو از نی... است. نمیدانم این سخن روایت است یا نه اما شبیه روایت است که «مَثَل المؤمن کمَثَل المزمار، لا یحسن صوته الا بخلأ بطنه». چقدر لطیف است... میگوید انسان مثل چنگ و مزمار است. صدایش زیبا نمیشود مادامی که بطنش خالی نشود باتمام مراتب اش، یعنی از خورد و خوراک ظاهری گرفته تا خوراک باطنی که هر چیزی غیر الهی است که باید از خود دور کند و به طهارت خیال بپردازد. صبح و شب اگر به خورد و خواب بگذرد که فکر انسان نورانیت پیدا نمیکند. من قل طعامه صفا فکره...
#ح_م
سلام علیکم
همراهان فهیم کیش مهری
چون عصر به دلیل کاری نمی تونستم در خدمت باشم این ساعت مستدع شدم ، حقیر رو بخاطر این ناهماهنگی عفو بفرمایید ، و همچنین حلول ماه زیبا بینانان و زیبا رویان عرشی رو تبریک عرض میکنم ، همیشه ایام مستدام در #بندگی_حق!
یاعلی✋
□●دستورالعمل علامه حسن زاده درباره ماه رجب ماه ولايت●□
□●شهر مبارك ولايت به شما روى آورده، ان شاءالله، از رجبيون بوده باشيد.كسانى كه مى خواهند مقامات ليالى قدر و شهرالله را ادراك كنند، از ابتداى شهر ولايت، كه ماه رجب است، خودشان را آماده مى كنند، بعد از شهر ولايت، شهر رسول الله است و بعد از آن شهرالله است،غرض از اول ماه رجب، رجبيون اهل ولايت، كسانى كه مى خواهند ادراك شهرالله كنند، خودشان را مواظب و مراقبند كه عمده آن است كه اين حقايق در آدم تحقق يابد.
□●اينها كه مى خوانيم عرفان نظرى است. خواندن درس طب چيزى است، اما عملى اش چيز ديگر است. آن دانستن فرمول و قواعد و فراگرفتن حرفى است، و اجرا كردن در مقام عمل حرفى است ديگر. عرفان عملى ورزيده شدن و ورزش كردن و پياده كردن در متن ذات خود، و چشيدن و يافتن است، غير از عرفان نظرى كه آگاهى به مفاهيم اسماء و عبارات بوده و دانايى مفهومى است و غير از آن دارايى حقيقى است.
□●خداوند، إن شاءالله، شما را مؤيد بدارد، جانى پيدا كنيد كه اگر كتاب و اصطلاح و الفاظ را كنار بگذاريد زبان حال شما اين بوده باشد:
●من آنچه خواندم همه از ياد من برفت
●الا حديث دوست كه تكرار مى كنم
□●يك وجود قرآنى و يك انسان الهى شويد و بچشيد و بياييد و برسيد كه:
●ايام خوش آن بود كه با دوست به سر شد
●باقى همه بى حاصلى و بى خبرى بود
□●اگر چنانچه اين كتابها و درس و بحث آدم را براى ابدش درست نسازد اين تلاشها بى فايده است. تأمل در ابد بفرماييد ، ابد، يعنى هستيم كه هستيم. داريم خودمان را در اين مقطع زمان و در اين نشأه، كه مزرعه است، براى ابد مى سازيم: «اقرء و ارق». خداوند، إن شاءالله، سر شما را به اسرار ولايت نورانى بفرمايد و ما هم در اين دعاى خير با شما شريك بوده باشيم.
□●شرح فارسی اسفار اربعه | جلد سوم صفحه ۴۳
علامه حسن زاده ی آملی●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○تقارن شب اوّل ماه رجب با شب جمعه (لیله الرغائب)○□
□○در اینجا این سؤال پیش می آید که: ظاهر روایت این است که لیلة الرغائب اوّلین شب جمعۀ ماه رجب است؛ و اگر اعمالی که در این روایت ذکر شده از اعمال این شب بوده و شب جمعه اوّل ماه، مصادف با اوّل ماه شد، چگونه میتوان این عمل را بجا آورد؟ زیرا در این صورت پنجشنبۀ قبل از جمعۀ اوّل، جزء ماه رجب نیست.
□○جواب این است که اگر بخواهیم به ظاهر روایت عمل کنیم، باید بگوییم این اعمال در صورتی است که شب اوّل ماه شب جمعه نباشد؛ و اگر شب جمعه بود، شب جمعه دوّم این اعمال انجام میشود؛ گرچه لیلة الرغائب نباشد. چون در روایت تصریح نشده که این اعمال حتماً باید در لیلة الرغائب باشد.
□○ولی راه دوّم و سوّمی هم هست که صحیحتر به نظر میرسد. راه دوّم این است که این اعمال را بدون روزه انجام دهیم و راه سوّم این است که روزه را هم بگیریم گرچه روزه در ماه رجب نباشد.
□○المراقبات
میرزا جواد آقا ملکی تبریزی○□
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مراقبات شب اوّل ماه رجب●■
■شب شريف و یکی از چهار شبی است که اختصاص به احیا گرفتن دارد و اعمال دیگری نیز وارد شده است:
■۱- چون هلال را ببيند بگويد:
■«اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِيمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّی وَ رَبُّكَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»
■و نيز از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم نقل شده است كه چون هلال رجب را میديدند میخواندند:
■«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ»
■۲- غسل
چنانكه بعضى از علما فرمودهاند از حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلّم مروى است كه: هر كه درک كند ماه رجب را و غسل كند در اوّل و وسط و آخر آن، بيرون آيد از گناهان خود مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
■۳- زيارت حضرت امام حسين عليه السّلام
■۴- بيست ركعت نماز
#در_هر_رکعت_بخواند:
■سوره «حمد» ۱ مرتبه
■سوره «توحید» ۱ مرتبه
و بعد از هر دو ركعت سلام دهد.
تا محفوظ بماند خود و اهل و مال و اولادش و از عذاب قبر در پناه باشد و از صراط بی حساب مانند برق بگذرد.
■۵- دو ركعت نماز
#رکعت_اوّل
■سوره «حمد»
■سوره «ألم نشرح»
■سوره «توحيد» (سه مرتبه)
#رکعت_دوّم
■سوره «حمد»
■سوره «ألم نشرح»
■سوره توحيد»
■سوره «فلق»
■سوره «ناس»
#و_چون_سلام_نماز_داد
■سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا الله
■سى مرتبه صلوات
تا حق تعالى گناهان او را بيامرزد مانند روزى كه از مادر متولد شده است.
■۶- سى ركعت نماز
#در_هر_رکعت:
■سوره حمد» ۱ مرتبه
■سوره كافرون» ۱ مرتبه
■سوره توحيد» ۳ مرتبه
■۷- دعای امام جواد علیه السّلام
از امام جواد عليه السّلام روایت شده است كه فرمود: مستحب است كه اين دعا را در شب اوّل رجب بعد از عشاء بخواند:
■«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِأَنَّكَ مَلِكٌ وَ أَنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُقْتَدِرٌ وَ أَنَّكَ مَا تَشَاءُ مِنْ أَمْرٍ يَكُونُ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَا مُحَمَّدُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أَتَوَجَّهُ بِكَ إِلَى اللَّهِ رَبِّكَ وَ رَبِّي لِيُنْجِحَ بِكَ طَلِبَتِي اللَّهُمَّ بِنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَنْجِحْ طَلِبَتِي»
☑️و سپس حاجت خود را از خدا بخواهد.
■۸- دعای امام کاظم علیه السّلام که پس از نماز شب در سجده خوانده میشود:
■«لَكَ الْمَحْمَدَةُ إِنْ أَطَعْتُكَ وَ لَكَ الْحُجَّةُ إِنْ عَصَيْتُكَ... » (به مفاتیحالجنان مراجعه شود)
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●مراقبات روز اوّل ماه رجب●■
■روز شريفى است و در آن چند عمل است:
■اوّل: روزه
■روايت شده است که حضرت نوح عليه السّلام در اين روز سوار كشتى شدند و به كسانى كه با او بودند امر فرمودند روزه بدارند. هر كه در اين روز روزه بدارد، آتش دوزخ به فاصله يک سال راه از او دور میشود.
■دوّم: غسل
■سوّم: زيارت امام حسين عليه السّلام
■از امام صادق عليه السّلام روايت شده است هر كه روز اوّل رجب حسين بن على عليه السّلام را زيارت كند خداى عالم او را بيامرزد.
■چهارم: خواندن نماز سلمان فارسی
■به اين صورت كه ده ركعت نماز گزارد، بعد از هر دو ركعت سلام دهد و در هر ركعت بخواند:
■سوره «حمد» یک مرتبه
■سوره «توحيد» سه مرتبه
■سوره «كافرون» سه مرتبه
■و پس از هر سلام دستها را بلند كند و بگويد:
■لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ يُحْيِی وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْ ءٍ قَدِيرٌ
#سپس_بگوید:
■اللَّهُمَّ لا مَانِعَ لِمَا أَعْطَيْتَ وَ لا مُعْطِيَ لِمَا مَنَعْتَ وَ لا يَنْفَعُ ذَا الْجَدِّ مِنْكَ الْجَدُّ
#سپس_دستها_را_بر_چهرۀ_خود_بکشد.
■پنجم: خواندن نماز دیگری از حضرت سلمان فارسی
■در روز اوّل ماه رجب نماز ديگری است كه آن ده ركعت است و هر دو رکعت با یک سلام و در هر ركعت:
■سوره «حمد» يك مرتبه
■سوره «توحید» سه مرتبه
■این نماز فضیلت بسیاری دارد كه مجمل آن آمرزش گناهان و در امان ماندن از فتنه قبر و عذاب قيامت و سلامت يافتن از جذام و پيسى و بيمارى ذات الجنب براى اقامه کننده آن است.
#مراقبات_ماه_رجب
@mohamad_hosein_tabatabaei
□○فضيلت ماه رجب○□
#استاد_فاطمی_نيا:
□ماه رجب ماه بسیار پر فضیلتی است و آن را اصبّ گويند زيرا ماه ريزش رحمت الهی است .
آنچه در اين ماه مهم است ، توجه باطنی به اعمال و ادعيه آن ميباشد.
عمده كار در اين ماه ، استغفار است و بسيار مهم ميباشد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
#داعی_در_ماه_رجب_کیست؟
□○از حضرت رسول صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند:
□○إِنَّ اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ: طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ وَ یَقُولُ اللهُ تَعَالَى: «أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ»
(إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۶۲۸)
□○خداوند در آسمان هفتم، ملکی را منصوب کرده که به او «داعی» میگویند. هرگاه ماه رجب فرا میرسد، آن ملک هر شب تا صبح چنین ندا میدهد:
خوشا به حال ذاکران!
خوشا به حال اهل طاعت!
همانا خداوند متعال میفرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت نماید، و آمرزنده کسی هستم که از من آمرزش بطلبد. این ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛ پس هر کس در این ماه، من را بخواند، او را اجابت میکنم و هر کس از من درخواستی داشته باشد، به او عطا میکنم و هر کس از من هدایت بخواهد، او را هدایت مینمایم. من این ماه را ریسمانی میان خود و بندگانم قرار دادم که هر کس به این ریسمان چنگ بزند، به من وصل شده است».
□○این داعی که در مرتبه اعلای آسمان غیب، منصوب از جانب حق متعال است، باطن و حقیقت انسان کامل است که ذکراللهِ اکبر است و همه ی انسانها را به مقام خودش دعوت می کند.
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِی الله وَ رَبَّانِیَ آیَاتِه.
#امام دعوت کنندهی به سمت اسم جامع الله است چون هر خلقی از الله نازل شده و لشکر و سدنه این اسم شریف اند و غایت شان رجوع به این اسم است. مظهر الله، انسان کامل است لذا #داعی_الله اوست و خاصه مؤمنین را به رتبه و نورانیت خودش دعوت می کند و این دعوت همراه و تحت ربوبیت خود او واقع میشود.
☑️پس حقیقت رجب، امام است لذا رجبیون کسانی هستند که سیرشان #مِن_الإمام_إلی_الإمام باشد.
□○وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (حج/۲۷)
یعنی مردم را دعوت کن سواره یا پیاده برای حج به سمت شمای انسان کامل بیایند.
طبق آیه، داعی جناب ابراهیم خلیل است که مردم را به سوی خود دعوت می کند. لذا هم داعی و هم دعوت و هم مقصدِ دعوت، خود امام است.
پس مخّ و روح اعمال و اذکار در ماههای رجب و شعبان و رمضان و سایر ماهها، توجه به حقیقت #انسان_کامل است. از اینرو افضل عمل در شب و روز اول رجب زیارت امام حسین علیه السلام است، ایام البیض، لیلة الرغائب و... زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده... . اصالت آن است که همواره در ایام و لیالی به سمت امام رغبت داشته باشیم.
#ح_م
□○سلام ماه رجب، #ماه_ولایت○□
□○دعاهای ماه رجب از اهل بیت علیه السلام بخصوص حضرت بقیه الله امده است. متون دعاهای ماه رجب به عنوان هدیه از طرف اهل بیت معصومین(علیهم السلام) به خصوص حضرت بقیه الله آمده بوده که دارای متن های عمیق توحیدی است.
□○یکی از مشکلات ما این است که از خواندن ادعیه مختلف نمی توانیم لذت لازم را داشته باشیم و دلیلش این بوده که به زبان عربی آگاهی نداریم و متأسفانه چون عرب زبان نیستیم نمی توانیم لطایف لحن های عربی را داشته باشیم.
□○امام صادق(علیه السلام) می فرماید الفاظ ما را همان طوری که گفته ایم بخوانید و نقل کنید چون ما فصیحان عربی هستیم، خداوند منان لطفی کرده که روی متون ادعیه حساب خاصی پیدا کرده است.
□○ادعیه لطایفی عجیب دارد و یکی از راه های لذت بردن از آن این بوده که انسان آن را با حضور قلب در پیشگاه الهی خوانده و با لحنی بخواند که او را به گریه می اندازد و در محیطی خلوت بخواند.
#استاد_صمدی_آملی
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●خدا پیدایی است که هرگز پنهان نبوده و نخواهد بود. یا غائِباً مِن فَرطِ الظُّهُورِ: ای کسی که از شدّت پیدایی پنهان میباشی.
■●[حضرت ولیِّ عصر عجّلاللهتعالیفرجه در مناجات رجبیه میفرمایند: یا باطِناً فى ظُهُورِهِ وَ ظاهِراً فى بُطُونِهِ وَ مَکنُونِِِه: ای خدایی که در عین ظهور و پیدایی، پنهان و مخفی هستی و در عین پنهانی و مخفی بودن، ظاهر و آشکاری.
■●امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرماید: کُلُّ ظاهِرٍ غَیرُهُ غَیرُ باطِنٍ وَ کُلُّ باطِنٍ غَیرُهُ غَیرُ ظاهِرٍ: هر آشکار و پیدایی جز خدا پنهان نیست و هر پنهانی غیر از خداوند آشکار نیست. و میفرماید: یَکُونُ ظاهِراً قَبلَ أن یَکونَ باطِناً: خداوند پیش از آنکه پنهان باشد، آشکار است.]
لذا جا دارد گفته شود: عَمِیَت عَینٌ لا تَراکَ: کور باد چشمی که تو را نبیند.
■●عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی
#کتاب_مصباح_الهدی
تألیف استاد مهدی طیّب●■
@mohamad_hosein_tabatabaei
■●شهادت #امام_هادی علیه السّلام را به محضر نوۀ بزرگوار آن حضرت، امام عصر ارواحنا فداه و همۀ ارادتمندان امام هادی و دلسپردگان و سرسپردگان مکتب ولایت اهل بیت علیهم السّلام تسلیت عرض می کنیم و امیدواریم خدای متعال با صدور امر فرج مولایمان امام عصر ارواحنا فداه غم سنگین شهادت امام هادی را بر قلب خود آن حضرت مرهم بگذارد و ان شاالله قلوب شیعیان را هم با ظهور موفور السّرور آن امام بزرگوار شاد و مسرور بسازد.
@mohamad_hosein_tabatabaei
آیات 260-258 بقره قسمت پنجم
بخش پنجم
بحث روايتى
● بحث روايتى (در ذيل آيات محاجه ابراهيم (علیه السلام ) و درخواست او از خداى تعالى و پاسخ حضرت حق به او...)
در تفسيرالدر المنثور در ذيل آيه ((الم ترالى الذى حاج ابراهيم فى ربه ...)) آمده كه طيالسى و ابن ابى حاتم از على بن ابيطالب (عليه السلام ) روايت كرده اند كه فرمود: آن كسى كه با ابراهيم
بر سر پروردگار او مناظره كرد، نمرود پسر كنعان بود.
و در تفسير برهان آمده كه ابو على طبرسى گفته است : در زمان وقوع اين مناظره اختلافاتى است ، بعضى گفته اند: موقعى بود كه ابراهيم (عليه السلام ) بت ها را شكسته و هنوز در آتش نيفتاده بود، (نقل از مقاتل )، و بعضى ديگر گفته اند: بعد از افتادن در آتش بوده ، كه آتش برايش ملايم و سرد شده و جان سالم بدر برد، (نقل از امام صادق (عليه السلام ).
مولف : هر چند آيه شريفه متعرض زمان وقوع اين مناظره نشده ، ولى اعتبار عقلى مساعد و كمك اين احتمال است كه : بعد از افتادن در آتش اتفاق افتاده باشد، براى اينكه از داستانهائى كه در قرآن كريم درباره ابراهيم (عليه السلام ) از همان بدو ظهورش و مناظره اش با پدر و قوم خود و بت شكنى اش آمده ، اين معنا به دست مى آيد كه اولين بارى كه آن جناب با نمرود ملاقات كرد، هنگامى بود كه خبر بت شكستنش به گوش نمرود رسيد، و وى دستور سوزاندنش را صادر كرد و معلوم است كه در چنين هنگامى جاى مناظره نمرود با او درباره خدائى خودش نبوده است ، چرا كه به جرم شكستن بتها دستگير شده نه به جرم انكار خدائى نمرود، و اگر مناظره اى با او كرده ، حتما بر سر اين بوده است كه آيا بت ها پروردگار هستند؟ يا خداى تعالى ؟
در رواياتى چند كه شيعه و سنى در ذيل آيه : ((او كالذى مر على قريه و هى خاويه على عروشها...)) نقل كرده اند آمده است كه : صاحب اين داستان ((ارمياى )) پيغمبر بوده است و در تعدادى از روايات آمده است كه او عزير بوده ، ولى هر دو دسته ، خبرهاى واحدند كه پذيرفتن و عمل كردن به خبر واحد در غير احكام فقهى دين واجب نيست ، علاوه بر اين ، سند روايات نيز ضعيف است و هيچ شاهدى از ظاهر آيات بر طبق آنها نيست .
و از سوى ديگر اين داستان در تورات هم نيامده ، تا تورات شاهد بر يك دسته از روايات باشد، و آنچه در روايات آمده داستانى طولانى است ، كه روايات درباره جزئياتش اختلاف دارند، و چون بحث در آن از هدف اين كتاب خارج است ، از نقل رواياتش صرف نظر كرديم ، اگر كسى بخواهد مى تواند به كتبى كه متعرض نقل آنها است ، مراجعه نمايد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
■●صلوات خاصه حضرت امام هادی علیهالسلام●■
■اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلاَئِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلاَلَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
@mohamad_hosein_tabatabaei
□●حضرت آیت الله بهجت قدس سره●□
□●پرسیدم :راه رسیدن به #حضور_قلب در نماز چیست؟
فرمودند: «دو کار در کنار هم:
۱. [نماز گزار] به وسوسه های شیطانی که غیر اختیاری پیش می آید، کاری نداشته باشد.
٢. هر وقت در نماز، توجّه پیدا کرد، اختیاراً به غیر خدا توجّه نکند».
و در توضیح این مطلب فرمودند: «شیطان می خواهد اختیاراً انسان را متوجّه غیر خدا کند. وقتی دید که در حال اختیار، به غیر خدا توجّه نمی کند، او را رها می کند».
□●زمزم عرفان، ص٢٨٩●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
#حقیقت_غببت
■●انسان کامل قرآنی در همه مشاهد حضور دارد که ولایت تکوینی مطلقه را حاوی است و مظهر اسم شریف ان الله علی کل شی ء شهید است. لذا ما سوی الله مشهود این مظهر اتم ذات ربوبی حق است.
■●از این لطیفه ربانی و القاء سبوحی مولایم فهم بنما که انسان کامل در هر عصری را در همه عوالم و کلمات وجودی، حضور و شهود تام است و غیب بودن در او راه ندارد و لذا او غایب نیست که ما در پشت ابر و حجابها قرار گرفته ایم و از دیدار چهره دلارای شمس حقیقت انسان کامل بی خبریم و غایب بودن خود را به حساب وی آورده ایم.
■●لذا در غزل کعبه امید دیوان از محضر عرشی حضرتش به صورت عجز و تضرع و زاری درخواست می نماییم که ما خودمان از غیبت و دوری به در آییم تا دائما به حضور انور حضرتش تشرف داشته باشیم. یعنی دوری و هجران از ناحیه خودمان است نه از جانب حجة الله فی العالمین که مظهر اسم شریف شهید حق تعالی است.
■●غیبت داشتن حضرت بقیة الله مربوط به مریضی است که در ما متحقق است و این بیماری آن است که سَبَل بر دیدگان ما چیره گشته که خورشید عالمتاب انسان کامل عصر خود را نمی بینیم ، لذا فرمود که برو و در پی درمان مریضی ات باش
■●درباره علت این مریضی بیان فرمود که علت این مریضی با نامحرمان حشر و آشنایی داشتن است و از خواص نفس ناطقه آن است که چون مجرد است به هر چه که روی آورد خو می گیرد و لذا آنکه با نامحرم به جان انسان کامل خو گیرد از وجود نوری انسان کامل که شاهد در همه مشاهد است بی بهره می گردد.
■●در عشق به انسان کامل و وصل به او #صادق باش و آنکه را منافق است از موافق جدا کن لذا می فرماید اگر از #منافق_و_نامحرم نسبت به انسان کامل دور نشوی هرگز آیت و نشانه ای از عشق و عاشقی به وصال به انسان کامل در تو نیست و لذا باید در پی درمان این مریضی ات بر آیی. به همین دلیل است که در بیم و امید قرار داری وگرنه عارف بالله را که دائما عشق به انسان کامل است نه بیم است و نه امید که فارغ از بیم و امید است..
■●شرح دفتر دل
استاد صمدی آملی●■
@mohamad_hosein_tabatabaei